- Μηνύματα
- 870
- Reaction score
- 1.203
Εισαγωγή
Ακουστικές κιθάρες , βιολοντσέλο ,βιολιά..... χρησιμοποιούν πιεζοηλεκτρικό pickup
Οι κεφαλές είναι 2 ειδών: Είτε σύστημα moving coil (MC) είτε moving magnet (MM)
4. Πικάπ = TurntableΗ συσκευή που στα ελληνικά λέμε: πικάπ λέγεται turntable = Περιστρεφόμενη Πλατφόρμα
Όμως κάθε phono pre - amp πρέπει να διαθέτει αυτό το κύκλωμα RIAA για equalization κατά την αναπαραγωγή.
Αυτή είναι η καμπύλη RIAA για equalization κατά την αναπαραγωγή, όπου τα μπάσα επαναφέρονται μέχρι 20 dB ενώ αντίστοιχα τα πρίμα πέφτουν .
Τα μπάσα , θα ήταν τόσο δυνατά που θα έφτιαχναν αυλάκι πραγματικά μεγάλο σε μήκος και βαθύ. Τόσο μεγάλο που στην πραγματικότητα , θα ήταν δύσκολο για μια κεφαλή πικάπ να κάνει την αναπαραγωγή από τέτοια αυλάκια . Όμως αυτές οι πολύ μεγάλες αυλακώσεις θα καταλάμβαναν και ένα τεράστιο μέρος του χώρου στο δίσκο και θα περιόριζαν το χρόνο διάρκειας του σε μόνο λίγα λεπτά στην κάθε μια πλευρά του.
Για το λόγο αυτό κατά την ηχογράφηση στη ‘’χάραξη’’ των αυλακιών τα μπάσα μειώνονται δραματικά κατά μέγιστο 20 dB και τα πρίμα αυξάνονται δραματικά κατά 20 dB . Η μείωση των μπάσων βοηθά να εγγραφούν γύρω στα 20 λεπτά ήχου ανά πλευρά του δίσκου.
Η πρωταρχική μουσική επαναφέρεται λοιπόν όταν αντίθετο κύκλωμα RIAA EQ εφαρμόζεται από τον προενισχυτή phono κατά την αναπαραγωγή.
Πριν το R.I.A.A γίνει standard (1955) επικρατούσε το ''χάος'' . Κάθε εταιρεία (πχ Columbia, Decca, N.A.B., R.C.A., B.B.C., E.M.I., C.C.I.R., A.E.S……. )έθετε τη δική της RIAA.
Σήμερα φυσικά το πρόβλημα δεν είναι στο κύκλωμα ενισχυτή. Το πρόβλημα είναι στην κεφαλή. . Εάν η κεφαλή δεν έχει τη σωστή σύνθετη αντίσταση (φτηνο κεφαλές) δεν θα αναπαράγει σωστά (θα στέλνει λάθος καμπύλη στον ενισχυτή για αποκωδικοποίηση) .
- Αισθητήρας (sensor) είναι ένας τύπος μετατροπέα (transducer)
- Μετατροπέας (transducer) είναι μία διάταξη που μετατρέπει μια μορφή ενέργειας σε μια άλλη
- Στη μουσικοτεχνολογία Pickup ονομάζεται κάθε ευαίσθητος αισθητήρας (sensitive transducer)
1. Magnetic pickups
Για έγχορδα συρμάτινων χορδών – ΟΧΙ με νάϋλον χορδές . Οι ηλεκτρικές κιθάρες και τα ηλεκτρικά μπάσα κάνουν χρήση μαγνητικού pickup. Δηλαδή οι μαγνήτες λειτουργούν ΜΟΝΟ σε όργανα με μεταλλικές χορδές. Οι ναϋλον χορδές επειδή δεν περιέχουν μέταλλο δεν μεταβάλλουν το μαγνητικό πεδίο άρα σε μια κλασσική κιθάρα δεν μπορεί να λειτουργήσει ο μαγνήτης. Ακόμα και χορδές με ναϋλον πυρήνα και περιτύλιγμα συρμάτινο δεν λειτουργούν. Αν όμως ο πυρήνας τους είναι συρμάτινος με ναϋλον όμως περιτύλιγμα τότε λειτουργούν.2. Piezoelectric pickups
Ομοίως για έγχορδα , είτε με νάϋλον είτε με συρμάτινες χορδές, που συλλαμβάνουν όμως τη δόνηση του καπακιού του οργάνου.(Δείτε το Video μου εδώ για ‘’εξαίρεση’’!!!).Ακουστικές κιθάρες , βιολοντσέλο ,βιολιά..... χρησιμοποιούν πιεζοηλεκτρικό pickup
3. Phonograph pickup
Κεφαλή (cartridge) για την αναπαραγωγή των δίσκων σε συσκευή πικάπ (turntable) .Οι κεφαλές είναι 2 ειδών: Είτε σύστημα moving coil (MC) είτε moving magnet (MM)
4. Πικάπ = Turntable
5. ……..λοιποί sensors……
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πικάπ απλό και USB, RIAA phono, Vinyls
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πικάπ απλό και USB, RIAA phono, Vinyls
Τι είναι η καμπύλη RIAA ??
Οι συνδέσεις στις line input (και AUX IN) των Hi-Fi ,είναι σχεδιασμένες για tape recorders , CD players ….και δεν εμπεριέχουν κύκλωμα καμπύλης RIAA (Recording Industry Association of America) .Όμως κάθε phono pre - amp πρέπει να διαθέτει αυτό το κύκλωμα RIAA για equalization κατά την αναπαραγωγή.
Γιατί χρησιμοποιείται η RIAA ?
Εάν η εταιρεία παραγωγής δίσκων ‘’χάραζε’’ τα αυλάκια στο βινύλιο καταγράφοντας μια συνηθισμένη πηγή ήχου- μουσική- χωρίς RIAA EQ θα παρατηρούσαμε:Τα μπάσα , θα ήταν τόσο δυνατά που θα έφτιαχναν αυλάκι πραγματικά μεγάλο σε μήκος και βαθύ. Τόσο μεγάλο που στην πραγματικότητα , θα ήταν δύσκολο για μια κεφαλή πικάπ να κάνει την αναπαραγωγή από τέτοια αυλάκια . Όμως αυτές οι πολύ μεγάλες αυλακώσεις θα καταλάμβαναν και ένα τεράστιο μέρος του χώρου στο δίσκο και θα περιόριζαν το χρόνο διάρκειας του σε μόνο λίγα λεπτά στην κάθε μια πλευρά του.
Για το λόγο αυτό κατά την ηχογράφηση στη ‘’χάραξη’’ των αυλακιών τα μπάσα μειώνονται δραματικά κατά μέγιστο 20 dB και τα πρίμα αυξάνονται δραματικά κατά 20 dB . Η μείωση των μπάσων βοηθά να εγγραφούν γύρω στα 20 λεπτά ήχου ανά πλευρά του δίσκου.
Η πρωταρχική μουσική επαναφέρεται λοιπόν όταν αντίθετο κύκλωμα RIAA EQ εφαρμόζεται από τον προενισχυτή phono κατά την αναπαραγωγή.
Πριν το R.I.A.A γίνει standard (1955) επικρατούσε το ''χάος'' . Κάθε εταιρεία (πχ Columbia, Decca, N.A.B., R.C.A., B.B.C., E.M.I., C.C.I.R., A.E.S……. )έθετε τη δική της RIAA.
Σήμερα φυσικά το πρόβλημα δεν είναι στο κύκλωμα ενισχυτή. Το πρόβλημα είναι στην κεφαλή. . Εάν η κεφαλή δεν έχει τη σωστή σύνθετη αντίσταση (φτηνο κεφαλές) δεν θα αναπαράγει σωστά (θα στέλνει λάθος καμπύλη στον ενισχυτή για αποκωδικοποίηση) .
Τα 2 κανάλια στο πικάπ
Δείτε και απλοποιημένη παρουσίαση με animationΕΔΩ:Θόρυβος στα πικάπ
Η κύρια αιτία των προβλημάτων στον ήχο στο βινύλιο είναι το μη σωστό σετάρισμα (set up):- Της βελόνας: Η βελόνα έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε μια συγκεκριμένη γωνία ως προς το βινύλιο .Πιθανόν να έχει φθαρεί , να έχει κολλήσει βρωμιά, να μην είναι στη σωστή γωνία (πχ να μην έχει βυσματωθεί σωστά η κεφαλή). Μια παλιά ή φθαρμένη βελόνα μπορεί να βλάψει μόνιμα τα αυλάκια του δίσκου.
- Του βραχίονα: Μη σωστό ‘’κλείδωμα’’ της κεφαλής στο βραχίονα (κάντε μια μικρή περιστροφή αριστερά / δεξιά της κεφαλής ξεσφίγγοντας λίγο το λεγόμενο lock ring - το δακτυλίδι που τη συγκρατεί - μέχρι να είναι ακριβώς κάθετη και ξανασφίξτε το δακτυλίδι. Κάντε το κάνα δυο φορές μέχρι να πετύχετε καθαρό ήχο).
- Πιθανόν επίσης να είναι αρύθμιστο το πίσω counter weight που δίνει την επιθυμητή πίεση στη βελόνα. Ρυθμίστε σωστά το βάρος του βραχίονα (με το counterweight & Anti-skate – δείτε το στη φωτογραφία και στο video ΕΔΩ ανάλογα με το τι κεφαλή έχετε).
- Με αναβάθμιση της κεφαλής, η βελτίωση μπορεί να είναι ανεπαίσθητη μέχρι αρκετά σαφής.
- Είναι επίσης πιθανό και το tone arm height , να μη έχει το σωστό setup (ρυθμίζεται ανάλογα της κεφαλής ).
Προβλήματα στατικού ηλεκτρισμού
Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα στατικού ηλεκτρισμού (σωματίδια που κατά την αναπαραγωγή ακούγονται σαν κλικ....):- Τοποθετήστε κάτω από το πικάπ ένα Antistatic mat και γειώστε το.
- Αγοράστε έναν εφυγραντήρα (υγραντήρα)
- Τοποθετήστε δυο τρία κομματάκια ταινίας διπλής συγκόλλησης και κολλήστε το πλατώ με το με το mat
- καθαρίστε τα vinyls με ύφασμα micro fiber , υγραμένο με αποσταγμένο νερό και αφήστε πάνω μια στεγνή πετσέτα να απορροφηθεί πλήρως η υγρασία.
- Μερικοί προτιμούν τη συσκευή καθαρισμού: Spin Clean Vinyl Record Washer
- Αντικαταστήστε το υφιστάμενο mat με Carbon Fiber Turntable Mat
- Τα ‘’Καθαριστικά’’ είναι ……ακριβά και αμφιλεγόμενα
Βινύλια
Τα βινύλια έχουν πλέον πολλούς νοσταλγούς, επανέρχονται όχι μόνο για τη ψηφιοποίηση τους αλλά και με νέες εκδόσεις που όταν κόβονται σε βινύλια, ξεπουλάνε άμεσα. Όπου να’ ναι θα δούμε να επανέρχεται και η κασέτα!!!Συνδεσμολογία κοινού πικάπ
Συνεχίζεται....
Last edited: