Μοτέρ έξω από το σασί του Project...

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Δεν ξέρω αν είναι η σωστή κατηγορία αυτή, ή αν πρέπει να πάει στην DIY...
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή...Λίγο πριν τα χριστούγεννα έπεσα σε αυτό το σαιτ http://lpturntables.blogspot.gr/2013/06/pro-ject-xpression-iii-motor-base-tweak.html είναι στην ουσία ένα σαιτ για βελτιώσεις ρεγγα, αλλά έχει ιδέες και για άλλα παρόμοια πικάπ. Για να μη τα πολυλογώ το έκανα όπως ακριβώς τα λέει στο σαιτ, με τη μόνη διαφορά πως έφτιαξα δικιά μου βάση για να έρθει το μοτέρ στην ίδια ευθεία με το υποπλατό, μιας αυτή που δείχνει στο σαιτ την πουλάει γύρω στα 100 ευρώ, και έβαλα 3 ποδαράκια από καουτσούκ. Δεν έχω βγάλει καθαρές φωτό από το πως ήταν το μοτέρ, αλλά βάζω μερικές.

Εδώ φαίνεται, αν και όχι πολύ καθαρά, δίπλα από το αριστερό ποδαράκι του πικάπ, η βάση που έφτιαξα, το μοτέρ περνάει από την τρύπα που έχει ήδη το σασί.
DSC05592.JPG


Εδώ η τρύπα που έχσει το σασί, την οποία μεγάλωσα λίγο, για να μη βρίσκει το μοτέρ στο σασί.
DSC05542.JPG


Επίσης αποφάσισα να βγάλω τελείως εκτός την πλακέτα για το μοτέρ, που ήταν βιδωμένη στην κάτω μεριά του σασί δίπλα στο μοτέρ και τον διακόπτη εκκίνησης, και τα έβαλα σε ένα ξεχωριστό κουτί.
DSC05544.JPG


DSC05545.JPG

Και δύο με το speedbox κολλημένο πάνω στο κουτί. Από μπροστά...
DSC05546.JPG
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Και από πίσω...
DSC05547.JPG


Στο σαιτ λένε διάφοροι που έχουν κάνει την πατέντα αυτή πως σταμάτησαν οι κραδασμοί από το μοτέρ στο σασί με αποτέλεσμα να ακούγονται λεπτομέρειες από το δίσκο που πριν δεν ακουγόντουσαν, πιο σφικτό μπάσο, καλύτερη εικόνα και γενικώς απουσία θορύβου. Ένας γράφει ότι το πλατό περιστρέφεται πιο σταθερά, επειδή πριν το μοτέρ αναρτόταν σε ελαστικό o-ring με αποτέλεσμα να μην είναι σταθερό.

Στην δικιά μου τώρα περίπτωση ναι μεν οι στροφές του πλατό έγιναν πιο σταθερές, αλλά από την άλλη οι κραδασμοί από το μοτέρ περνούσαν πάλι από την βάση που ακουμπούσε στο σασί. Όλα αυτά με την Benz, γιατί μόλις έβαλα μια Grado gold, με το που πήγαινε ο βραχίονας προς το κέντρο, η κεφαλή έπερνε βόμβο από το μοτέρ.
Μετά από όλα αυτά, αποφάσισα να βγάλω το μοτέρ τελείως εκτός. Έβαλα μια πρόσθετη βάση στην ήδη που είχα φτιάξει για να έρθει στα ίσια με το πλατό.
Εδώ μερικές φωτό με την τελική του μορφή...
DSC05602.JPG


DSC05608.JPG

Μετά από όλα αυτά στο σασί έμεινε μόνο το πλατό και ο βραχίονας, τίποτα άλλο...

Το πρόβλημα με το project είναι πως το υποπλατό είναι χωμένο σε μία πατούρα μέσα στο σασί, με αποτέλεσμα το πλατό να έχει ελάχιστη απόσταση από το σασί. Οπότε με το μοτέρ έξω από το πλατό, ήταν αδύνατο να περάσει ιμάντας κάτω από το πλατό και να πιάσει στο υπό πλατό.
Τι κάνουμε λοιπόν;;; Δοκιμάζουμε να δώσουμε κίνηση απευθείας στο πλατό. Ναι αλλά το pulley του μοτέρ έχει διάμετρο για το υποπλατό και όχι για το πλατό, που έχει σαφώς μεγαλύτερη διάμετρο. Και μιας και δεν είχα πρόχειρο ιμάντα μεγαλύτερο, έβαλα κλωστή. Δοκίμασα στο μεγαλύτερο ράουλο του pulley των 45 στροφών, αλλά γύριζε πάλι πολύ αργά. Έχοντας το speedbox της project, το απλό, που αλλάζει μόνο στροφές, βάζοντας και το νήμα στο ράουλο των 45 στρ. και το speedbox στις 45 στρ. είδα ότι γύριζε το πλατό ελάχιστά πιο αργά. Μέχρι στιγμής οι μετρήσεις γίναν με ένα απλό στροβοσκόπιο, χωρίς test record. Αυτό που σκέφτηκα να κάνω είναι να μεγαλώσω τη διάμετρο του ράουλου. Έκοψα ένα κομμάτι από ένα παλιό ιμάντα που είχα και το κόλλησα μέσα στο ράουλο, αλλά πάλι γύριζε αργά. Δεύτερο κομμάτι ιμάντα, κολλημένο πάνω από τον πρώτο...και επιτέλους το στροβοσκόπιο ήρθε στα ίσια του!!!
Ώρα λοιπόν για το test record και παλμογράφο! Στο Track για τη ρύθμιση των στροφών, λέει πως πρέπει στον παλμογράφο να είναι ακριβώς 3.150 Hz, για τις 33 στροφές.
Σε μένα έδειχνε 3.1600 περίπου, δηλ. λίγο πιο γρήγορα. Άρχιζα και έπαιζα με την απόσταση του μοτέρ από το πλατό, ώσπου κάποια στιγμή το έφερα στα 3.150, με ελάχιστες αποκλίσεις, από 3.148 μέχρι 3.152 Hz. Ξέρω πως δεν είναι το σωστό να ρυθμίζεις τις στροφές παίζοντας με την απόσταση του μοτέρ, ειδικά όταν έχεις νήμα και όχι ιμάντα. Αλλά μη έχοντας μικρορυθμιστή στροφών, δεν είχα άλλη επιλογή.
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Εντυπώσεις, διαφορές από πριν με τώρα:
1. Οι κραδασμοί από το μοτέρ δεν περνάνε καθόλου στο πλατό.
2. Ο βόμβος που άρπαζε η κεφαλή από το μοτέρ, δεν υπάρχει πλέον.
3. Βάζοντας κλωστή και όχι ιμάντα, που είναι ελαστικός και έχει την τάση να τραβάει το πλατό προς το μοτέρ, το πηγάδι δεν ταλαιπωρείται τόσο πολύ.
4. Πιο σταθερή περιστροφή του πλατό.

Ακουστικά τώρα... Ησυχία παντού!!! Χωρίς τους κραδασμούς του μοτέρ, αλλά και χωρίς τον βόμβο, η μουσική ρέει πολύ καλύτερα. Πριν κάποιες λεπτομέρειες της ηχογράφησης, που "έστηνες" αυτί για να τις ακούσεις, τώρα ακούγονται ξεκάθαρα. Λόγω της σταθερότητας των στροφών, σε σχέση με πριν (για να γίνουν ακόμα πιο σταθερές οι στροφές, θα γράψω παρακάτω τι σκέφτομαι να κάνω), η μουσική απέκτησε καλύτερη ατάκα και ρυθμό. Το μπάσο έγινε πιο σφικτό, ενώ πριν είχε μια λασπούρα...Η εικόνα θα έλεγα ότι μεγάλωσε λίγο. Γενικώς η μουσική ρέει αβίαστα και έχει ένα αποτέλεσμα, που εμένα προσωπικά με κάνει να θέλω να ξανακούσω όλους μου τους δίσκους από την αρχή.
Τονίζω ότι όλα αυτά που γράφω παραπάνω, είναι συγκριτικά με το τι άκουγα πριν και όχι με απόλυτα κριτήρια!

Δύο ακόμα πραγματάκια που σκέφτομαι να κάνω:

1. Φαντάζομαι ότι η project έχει ίδια μοτέρ μέχρι και το Xperience, που γυρίζουν με την ίδια ταχύτητα και απλά αλλάζοντας τα pulley τα χρησιμοποιεί είτε στο υποπλατό είτε στο πλατό. Αν ισχύει κάτι τέτοιο (και εδώ θα ήθελα τα φώτα σας) σκέφτομαι να πάρω το pulley από το Xperience, ας πούμε, και να το βάλω στο δικό μου μοτέρ. Αν δεν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε θα παραγγείλω ολόκληρο το μοτέρ.
2. Έχω ήδη παραγγείλει το speedbox SEII της project, μεταχειρισμένο στα 220 ευρώ, στα μισά περίπου που κάνει καινούριο. Οπότε θα έχω και μικρορυθμίσεις των στροφών.

Συγνώμη αν κούρασα με το μακροσκελές του θέματος, αλλά δεν μπορούσα να αποτυπώσω με λιφότερα λόγια την όλη προσπάθεια.
Είμαι ανοικτός σε τυχών απορίες, αλλά και σε προτάσεις για βελτίωση...:thumbsup:
 

Μηνύματα
29.918
Reaction score
29.650
Καλά το πας και είσαι πολύ ευρηματικός στην σκέψη σου. Εύγε.
Περιμένω νεότερα.
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Τα νεότερα, μόλις θα έρθουν τα speedbox+pulley...μέχρι στιγμής απολαμβάνω μουσική...:)
 


Μηνύματα
311
Reaction score
100
Να γράψω και ένα αρνητικό. Η κλωστή μετά από κάποιους δίσκους, γύρω στους 20, φθείρεται, με αποτέλεσμα να χάνει στροφές, οπότε χρειάζεται αλλαγή. Αλλά κάθε φορά που αλλάζω κλωστή, επειδή δεν είναι ακριβώς ίδια στο μήκος με την προηγούμενη και το μοτέρ αλλάζει θέση, θέλει πάλι ρύθμιση με τον παλμογράφο και το test record. Είναι μια διαδικασία που παίρνει όχι πάνω από 20 λεπτά.
Χρησιμοποιώ μια απλή κλωστή από ένα καρούλι που είχε η μητέρα μου.
Ξέρει κανείς στα πλατό που βάζουν κλωστές, τι νήματα χρησιμοποιούν, για να μη φθείρονται γρήγορα;
Μεταξωτή ας πούμε θα είναι πιο ανθεκτική;
 

Μηνύματα
29.918
Reaction score
29.650
ΑΝΑΡΧΙΚΕ ΑΛΗΤΑΜΠΟΥΡΑ , κοίτα μήπως βρεις κάποιον ιμάντα να κάνεις τη δουλειά σου πιο εύκολα. Ψάξτο λίγο , είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα βρεις κάτι. Απλά για να μην ταλαιπωρείσαι.
Κατά τα άλλα μια χαρά το πας. Συνέχισε. Εχεις καθαρή σκέψη . Είναι καλό αυτό.
 

Μηνύματα
291
Reaction score
581
Ξέρει κανείς στα πλατό που βάζουν κλωστές, τι νήματα χρησιμοποιούν, για να μη φθείρονται γρήγορα;
Μεταξωτή ας πούμε θα είναι πιο ανθεκτική;

Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να επιλέξεις βαμβακερή κλωστή ('πεταλούδα' που είναι και ελληνική) και να κόψεις κομμάτι πολλαπλάσιο (4χ ή 8χ) ανάλογα με το μήκος που θέλεις και ανάλογα με το πόσο σου επιτρέπει η εσοχή όπου πατάει στο καρούλι του μοτέρ. Θα το διπλώσεις όσες φορές έχεις υπολογίσει και θα κάνεις τον κόμπο ακριβώς στο σημείο που σε βολεύει ώστε να έχει το επιθυμητό μήκος. Το βαμβάκι αν και ελαφρώς ελαστικό δεν έχει τις ιδιότητες πλαστικότητας του ιμάντα και διπλωμένο θα αποκτήσει πολύ περισσότερη αντοχή.
Φίλος που πειραματίστηκε πολύ κατέληξε σ' αυτή την λύση διότι έχει καλύτερη απόδοση και στον ήχο. Εδώ και ένα χρόνο και περισσότερο δεν χρειάστηκε να το αλλάξει.
Να ξέρεις επίσης ότι δεν είναι απαραίτητο ο 'ιμάντας΄ σου να είναι και πολύ σφιχτός, εάν πετύχεις σταθερές στροφές είσαι εντάξει ακόμη και αν βλέπεις ότι παίρνει κι άλλο σφίξιμο.
Αν όλα πάνε καλά θα διαπιστώσεις ένα 'άνοιγμα' στην στερεοφωνική σου εικόνα και πιο σωστή και ακριβή τοποθέτηση των οργάνων. Δοκίμασε το με μια καλή ηχογράφηση κλασσικής μουσικής και θα με θυμηθείς.
Καλή επιτυχία ;)
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
ΑΝΑΡΧΙΚΕ ΑΛΗΤΑΜΠΟΥΡΑ , κοίτα μήπως βρεις κάποιον ιμάντα να κάνεις τη δουλειά σου πιο εύκολα. Ψάξτο λίγο , είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα βρεις κάτι. Απλά για να μην ταλαιπωρείσαι.
Κατά τα άλλα μια χαρά το πας. Συνέχισε. Εχεις καθαρή σκέψη . Είναι καλό αυτό.
Έχω υπόψην μου να δοκιμάσω τον ιμάντα από το project 9rpm, μιας και το μοτέρ μου απέχει περίπου όσο και το μοτέρ από το 9.
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Vaios70, μου έδωσες τροφή για πειραματισμό... Ξεκινάω αμέσως...να'σαι καλά...:)
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Λοιπόν, αφού μου βγήκαν τα μάτια με το μπλέξιμο της κλωστής...είμαστε και σε ηλικία που αρχίζει η πρεσβυωπία...χαχα. Κατάφερα από το ίδιο καρούλι να την κάνω 4χ. Μάλλον είναι βαμβακερή. Σαν πρώτη εντύπωση δείχνει σίγουρα να έχει μεγαλύτερες αντοχές από πριν.
Την ώρα που ξεκίνησα να φτιάχνω την κλωστή, άφησα στη μέση το Lute concertos and trios του Vivaldi, από μια κόπια made in Hungary του 1978.
Με μια πρώτη ακρόαση, έχει μια ανοιχτοσύνη η σκηνή, θα δω και στη συνέχεια... Τώρα πως αλλάζει τον ήχο μια απλή κλωστή...αυτό είναι άλλο θέμα...:idk:
 

Μηνύματα
291
Reaction score
581
Με μια πρώτη ακρόαση, έχει μια ανοιχτοσύνη η σκηνή, θα δω και στη συνέχεια... Τώρα πως αλλάζει τον ήχο μια απλή κλωστή...αυτό είναι άλλο θέμα...:idk:

Έχει να κάνει με τον τρόπο που μεταδίδεται η κίνηση από το μοτέρ. Στην ουσία δεν είναι συνεχής αλλά πολλά μικρά βήματα με συνέπεια η ανάγνωση από την βελόνα να μην γίνεται με σταθερή τριβή σε όλη την διάρκεια από βήμα σε βήμα. Βέβαια λόγω αδράνειας το πλατό συνεχίζει να κινείται.
Γι' αυτό και πολλοί υποστηρίζουν πως πρέπει να έχει την μεγαλύτερη δυνατή μάζα.
Οι ελαστικοί ιμάντες λόγω ελαστικότητας έχουν τάσεις να παρουσιάζουν μικροπαραμορφώσεις στη μετάδοση της κίνησης και επιδεινώνουν το φαινόμενο αυτό. Θεωρητικά όσο πιο μικρές παραμορφώσεις έχει ο ιμάντας τόσο καλύτερα, η δοκιμή όμως με χρυσή καδένα δεν βελτίωσε το αποτέλεσμα μάλλον γιατί εκεί εμφανίστηκαν προβλήματα τριβής ή ολίσθησης ή και τα δύο μαζί.
Τελικά η βαμβακερή κλωστή αποτελεί την χρυσή τομή. Από εκεί και πέρα η ποιότητα του μοτέρ, η αδράνεια του πλατό και η μείωση των τριβών αποτελούν πεδία για πειραματισμό και βελτίωση.
Δεν γνωρίζω εάν με την χρήση άλλων υλικών στην κλωστή (πχ μετάξι, όπως ανέφερες) μπορεί να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η κατάσταση.

Αν σου κάτσει κανένα πείραμα αν θέλεις στείλε μου μήνυμα για να παίξω και εγώ.:gamer:

PS1: Α ναι ξέχασα να σου πω ότι μια σίγουρη βελτίωση είναι η αντικατάσταση με πιο ισχυρό και γρήγορο μοτέρ και στην συνέχεια μείωση των στοφών με την παρεμβολή άξονα με διπλό δίσκο διαφορετικής διαμέτρου . Αλλά εδώ φίλε μου τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα με πολλούς υπολογισμούς και ακρίβεια. Αν έχεις την υπομονή go for it and good luck.
 
Last edited:


gonis

Luger
Μηνύματα
4.545
Reaction score
12.486
Δοκίμασε ταινία από πομπινα για ιμάντα εφόσον χωράει
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Λοιπόν, μέχρι χτες είχα αποφασίσει πως το συστημά μου δεν κάνει για κλασσική μουσική. Είχα ένα στεγνό αποτέλεσμα, χωρίς άκρα και χωρίς στερεοφωνική εικόνα, μερικές φορές άκουγα καλύτερα όταν έβαζα τρίτο πρόγραμμα. Έτσι είχα παροπλίσει τους λίγους δίσκους κλασσικής που είχα.
Από χτες όμως...ήχοι ξεπηδάνε από παντού, η μουσική απέκτησε σώμα, άκρα, γρηγοράδα, άνοιξε η σκηνή και ειδικά σε καλές ηχογραφήσεις το αποτέλεσμα είναι πέραν του δέοντος ικανοποιητικό!!! Ήταν η πρώτη φορά που το Adagio toy Albinioli από Deutsche Grammophon με την Berliner Philarmoniker του Von Karajan, μου έβγαλε τέτοιο συναίσθημα!!!
Μιας και το project από πριν ρόκαρε μια χαρά, κάτσε να δούμε τι κάνει τώρα. Επόμενος δίσκος Band of Gippys J. Hendrix, εντάξει...γροθιά στο στομάχι!!! Το μπάσο είναι εδώ, μετράει και φτιάχνει ένα σταθερό υπόβαθρο, για να πατήσουν η ντραμς και η κιθάρα του Jim, πριν δεν ξέρω που ήταν, αλλά δεν ήταν εδώ! Η ντραμς πυ-ρο-βο-λεί!!! Ειδικά στο muchine gun. Η κιθάρα του Jim ροκάρει τρελλά και παράλληλα "κλαίει"
Ειλικρινά, δεν ξέρω πως άκουγα πριν και σίγουρα, αν ακούσω κάτι καλύτερο, να λέω πως ακούω τώρα... Να μη γράψω για το ποιους άλλους δίσκους άκουσα, αλλά το δωμάτιο γέμισε μουσική, ήχοι κεπετάγονταν από παντού, λεπτομέρειες που ήταν στα αυλάκια των δίσκων, βγαίναν στην επιφάνεια, αριστερά και δεξιά των ηχείων...Πραγματικά η Grado τώρα δουλεύει ανεπηρέαστη από κραδασμούς και βόβμους, από πλατό, μοτέρ, όσο βέβαια την αφήνει ο βραχίονας...αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Η μόνη ένσταση είναι, μια σκληράδα, κάπως σαν τσίριγμα, δεν ξέρω αν το γράφω καλά, στις μεσουψηλές, κάτι τρομπέτες, κλαρινέτα, κάτι συνθ. που είχε ο σαββόπουλος στο βρώμικο ψωμί...που μάλλον είναι θέμα βραχίονα.

vaios70 το να έχει διαφορά ο ιμάντας από το νήμα, το καταλαβαίνω, αλλά να έχει τόση διαφορά το μονό νήμα, από το τετραπλό και μάλιστα από την ίδια κλωστή...έκει σηκώνω τα χέρια ψηλά!

gonis ταινία από μπομπίνα, δεν έχω και μάλλον δεν χωράει στο ράουλο, αλλά θα δοκιμάσω από κασέτα. Αλήθεια, πώς να τη κολλήσω;

Petro, επειδή είμαι λίγο σκράπας με τα ηλεκτρολογικά-ηλεκτρονικά, μπορείς να μου πείς τι εννοείς με τις φάσεις; Πάντως το μοτέρ είναι 16V συνεχούς ρεύματος, αν βοηθάει αυτό.
 


Μηνύματα
311
Reaction score
100
Ας επανέλθουμε λίγο στις στροφές του μοτέρ.
Στο manual του Xpression III λέει για διακύμανση ταχύτητας +- 0,5%. Πράγμα που σημαίνει ότι στα 3.150 Hz που βγάζει σήμα το τρακ από το test record, για την ρύθμιση των στροφών, η διακύμανση να είναι από 3.1342 μέχρι 3.1657. Και κάπου τόσο ήταν με τη μαμίσια θέση του μοτέρ, και με pseedbox και χωρίς. Τώρα, με τον μοτέρ έξω και τα νήματα, έχω καταφέρει μια διακύμανση από 3.1475 μέχρι 3.1525, πολύ λιγότερη δηλ. και την πιο πολύ ώρα που παίζει το τρακ σταθεροποιείται κοντα στο ιδανικό, στα 3.1500Hz. Περίπου +-0,2%, με πρόχειρους υπολογισμούς. Βάζω 4 δεκαδικούς, γιατί έτσι μου βγάζει τα Ηz ο παλμογράφος που έχω στο laptop.
Δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω σύγκριση τώρα χωρίς το speedbox, γιατί το έχω μόνιμα στις 45 στροφές και το νήμα στο ράουλο των 45 στροφών επίσης, για να πετύχω τις 33 στροφές, λόγω της μεγαλύτερης διαμέτρου που έχει το πλατό από το υποπλατό.
 

Μηνύματα
14.071
Reaction score
11.768
Πρώτα από όλα, το λινκ για το μοτέρ λέει ότι είναι AC=εναλλασόμενου ρεύματος.
Γύρνα το μοτέρ με το χέρι και πες μου σε μια στροφή, σε πόσες θέσεις σταθεροποιείται από το μαγνήτη του.
 

Μηνύματα
311
Reaction score
100
Εγώ πάντως όταν ανοίγω το λινκ http://www.henleydesigns.co.uk/16V-Motor-p599 μου λέει αυτό:
16V Motor
This is a 16V Motor for most current Pro-Ject turntables. This motor is designed, and specified, for use with UK mains power supplies. The motor is quiet and offers low resonance alongside continuous speed, for superlative performance.

The motor is used only with the turntables listed below that also have the 16V / 500mA wall-wart power supply.

Και φωτογραφία έχει αυτή:
CustomImage.jpg


Το γύρισα με το χέρι το μοτέρ, αλλά δεν φαίνεται να "σκαλώνει" κάπως στην κίνησή του, εκτός αν είναι τόσο μικρό που δεν το παίρνω χαμπάρι.
 


Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.934
Μηνύματα
3.034.831
Members
38.520
Νεότερο μέλος
Atoll
Top