«H ΕARινή Σύναξις των Ηχοφυλάκων» του Γιώργη Αβγδ-ελιώδη

A

AKARL

Guest
H πολιτιστική προσφορά μας συνεχίζεται με την παρουσίαση μίας από τις ομορφότερες δημιουργίες της ελληνικής φιλμογραφίας. Πρόκειται για την ταινία του Γιώργη Αβγδ-ελιώδη, «Η ΕARινή Σύναξις των Ηχοφυλάκων» (The Ear Gathering - 1899).

Μεταφερόμαστε στις Αβουσίτες (δίπλα απ΄τσι Ασίτες) στα 1860, όπου μετά τον ξαφνικό θάνατο του Hχοφύλακα του χωριού κανένας αντικαταστάτης του δεν μπορεί να στεριώσει στην κοινότητα. Οι κάτοικοι του χωριού έχουν τη φήμη αμετανόητων χαλιεντάδων και οι Hχοφύλακες φοβούνται ότι ο αδικοχαμένος συνάδελφός τους έχει στοιχειώσει την περιοχή.
Έτσι, το κοινοτικό συμβούλιο προσφέρει ένα πρόσθετο οικονομικό κίνητρο και ο Hχονόμος Ζιζικανάκης βρίσκει τελικά αντικαταστάτη του αποθανόντος στο πρόσωπο του Κεφαλάκη. Πρόκειται για έναν τύπο ιδιαίτερα συμμαζεμένο και δειλό ο οποίος, αντί να προστατεύει τις ενιαίες οντότητες "χωροηχοσυστήματα" του κόζμου, προσέχει μόνο τα χόουμ σίνεμαζ του Τερματογκάζι και του Στάθη, κι αυτό με δυσκολία. Τελικά πεθαίνει από συγκίνηση, καθώς κρυφοκοιτάζει τον ανεκπλήρωτο έρωτά του, την ατίθαση Μελινιώ, να λούζεται ολόγυμνη στη θάλασσα.
Ο νέος διάδοχος, ο Μεγαλοχρυσαφτχιάς, ακολουθεί άλλο σύστημα. Παρουσιάζεται αυστηρός και συγκρούεται με τον ιδιοκτήτη της τοπικής αντιπροσωπείας πανάκριβων υψιτελών αξεσουάρ. Ακολούθως, προσάγει έξι αμετανόητους χαλιεντάδες στον Ηχονόμο, με την κατηγορία ότι αρνούνταν να δγιαβάσουν τα Πιντιέφ που τους έδινε, όμως ο Ζιζικανάκης τον απολύει για υπερβάλλοντα ζήλο. Επιστρέφει αγριεμένος στο χωριό, τσακώνεται στο καφενείο με τους παριστάμενους γιατί, παρά τις αυστηρές συστάσεις του, ουδείς είχε φροντίσει να αγοράσει ενεργά ηχεία και προσπαθεί, ματαίως, να συλλάβει τη Μελινιώ προκειμένου να τη σύρει στον ηχητικά φροντισμένο χώρο του ώστε αυτή να διαπιστώσει ιδίοις ὠσίν το μεγαλείο της διάχυσης.

Ο Κογίδας, που είναι ο επόμενος Hxοφύλακας, σχετίζεται με μια παρέα λόου-φάι μποέμ ακροαματικόφιλων στο καφενείο του γειτονικού χωριού. Ακούει Ζαμπέτα στο τζουκμπόξ διαρκώς, χάνοντας όλους τους μισθούς του, ακόμα και το στέρεό του. Κάποια στιγμή εμφανίζονται οι Αβουσιτοφύλακες (Αρβανικάκης, Βετερανάκης, Ροζάκης και Γουιζικάκης) και τους συλλαμβάνουν όλους, εκτός από τον ιδιοκτήτη της τοπικής αντιπροσωπείας πανάκριβων υψιτελών αξεσουάρ, ο οποίος έχει κρυφτεί μέσα στην κόρνα ενός τεράστιου ηχείου.
Ο Μπουταράς είναι ο τέταρτος Ηχοφύλακας, νεότερος απ’ τους προκατόχους του και μέγας χωρατατζής. Γελοιοποιεί τα πάντα αλλά και τα κοάλα, αλλά καταδιώκει κι αυτός την ατίθαση Μελινιώ. Υφίσταται βέβαια τις αιχμηρές παρατηρήσεις του υπεύθυνου Ζιζικανάκη και τα παρατάει, για να επιστρέψει στο χωριό και να κατορθώσει τελικά να δαμάσει την Μελινιώ, την οποία ποθεί κι εκείνος, όπως οι προηγούμενοι Ηχοφύλακες.



Οι τέσσερις αντικαταστάτες είναι άνθρωποι με διαφορετικά πάθη και αδυναμίες, οι οποίοι εναλλάσσονται παράλληλα με τις εποχές, καθώς οι Τέσσερις Εποχές του Βιβάλντι χρωματίζουν ηχητικά τις τέσσερις διαφορετικές εικόνες της ελληνικής φύσης.



Η «ΕARινή Σύναξις των Hxοφυλάκων», αποτελεί μία λεπτή αλληγορία της πρόσφατης ιστορίας της εν οίκω ηχητικής αναπαραγωγής της χώρας και της παθητικής επιθετικότητας του ευπροσάρμοστου χαρακτήρα του Έλληνα χαλιεντά.

Ο Γιώργης Αβγδ-ελιώδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1852. Σπούδασε στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και τη Δραματική σχολή του Γιώργου Θεοδοσιάδη. Αρχικά εργάστηκε ως ηθοποιός για το θέατρο, ενώ στον κινηματογράφο εμφανίστηκε με την μικρού μήκους ταινία "Αθέμιτος Συναγωνισμός - Πως να αγοράζετε μεταχειριζμένα με λιγότερα από ένα αβουγουδού" (1882).
Έχει σκηνοθετήσει πολλές θεατρικές παραστάσεις, ανάμεσά στις οποίες, Ο Μεγαλέξανδρος Ζαπαντάκης και ο Καταραμένος Βρόχος Ανάδρασης, ενώ έχει διδάξει κινηματογράφο στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Παντείου Πανεπιστημίου.

«Η τέχνη είναι η μάνα που δίνει τα εργαλεία της. Αλλά την τέχνη δεν μπορείς να τη μάθεις από την αρχή. Παίρνεις το φως του προβολέα, που έχεις πάρει κοψοχρονιά απ΄τον Στάθη, και προχωράς, αξιολογώντας τα πράγματα. Η τέχνη που μας συγκινεί επανιδρύει μέσα μας τα αισθήματα του αθέατου κόσμου, που δίνει νόημα στη ζωή. Γιατί, αν δεν αποκτά αξία η ζωή, δεν έχει νόημα η ύπαρξή μας. Δεν είμαι φετιχιστής της παράδοσης. Σέβομαι τους δασκάλους, για να παίρνω δύναμη. Δεν ξεχνώ τον κόσμο των νεκρών, το παρελθόν μας. Αυτό είναι η παράδοση για μένα. Είμαστε πάνω σ΄ ένα τεράστιο Σύμπαν που πρέπει να το εκτιμήσουμε, να του δώσουμε αξία για να μπορέσουμε να το απολαύσουμε.» - Γιώργης Αβγδ-ελιώδης

upload_2018-3-24_15-5-13.jpeg


ΤΟ ΣΗΜΑΔΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

Είναι πάνω από ένας αιώνας από τότε που παρουσιάστηκε η ταινία «Η EARινή Σύναξις των Ηχοφυλάκων», του Γιώργη Αβγδ-ελιώδη. Ο χρόνος μας βοήθησε να δούμε την ταινία από μια διαφορετική ματιά και να βρούμε τις «τρύπες» που θα μας βοηθήσουν να περάσουμε μέσα στο «κουκούλι» της και να ανακαλύψουμε τα νοήματα που ο σκηνοθέτης ήθελε να περάσει.
Θυμάμαι τη χαρά του Γιώργη Αβγδ-ελιώδη όταν συνέλεξε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τα πιο σημαντικά, κατά τη γνώμη του, βραβεία, αυτά του κοινού, των Κρητικών της Ελλάδας και της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κρητικών.
Θυμάμαι όταν του είχα κάνει την πρώτη συνέντευξη, λίγο πριν να βγει η ταινία στις αίθουσες. Ο Γιώργης (είχαμε γίνει φίλοι και μια βαθιά αλληλοεκτίμηση δημιουργήθηκε μεταξύ μας όταν είχα προβάλλει στη Σύρο την καταπληκτική, πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, το «Δίσκος που Γυρίζαμε», αυτή η φιλία διατηρείται μέχρι σήμερα και με τιμά ιδιαιτέρως), ο Γιώργης με βοήθησε να κάνω αυτό που λέμε δομική ανάλυση της ταινίας. Με τη βοήθειά του έγραψα την καλύτερη Κρητική μου, μέχρι τότε, τουλάχιστον. Σήμερα μπορώ να κρατήσω αυτές τις πληροφορίες και να δω τα σημάδια του χρόνου που έχουν περάσει και έχουν μείνει στην ταινία, αυτά που την έχουν κάνει να ωριμάσει.
Θα ξεκινήσουμε από το στήσιμο της παραγωγής. Όλη η ταινία είναι μια μελέτη πάνω στον ηχητικό χωροχρόνο. Ο σκηνοθέτης βλέπει δύο διαφορετικά πράγματα: το χρόνο και τους μήνες, για να μας βάλει στην έννοια του χρόνου, δηλαδή του ρυθμού. Ο χρόνος είναι αυτός που περιέχει τους μήνες. Για αυτό το λόγο είναι διαφορετικός από αυτούς και ξεχωρίζει, σαν κάτι το ιδιαίτερο. Στην ταινία ο χρόνος (το έτος) είναι ο Ηχονόμος και οι μήνες είναι οι Ηχοφύλακες. Αυτό φαίνεται στο δείπνο που γίνεται, με την ευκαιρία ενός μνημόσυνου, εδώ αυτός ο δείπνος μοιάζει με το Μυστικό Δείπνο, του Χριστού με τους μαθητές του, όπου και σε αυτή την περίπτωση έχουμε δγυό διαφορετικές εννοιολογικές και ιδεολογικές καταστάσεις. Στην ταινία, σε αυτό το δείπνο, έχουμε νύξεις για το χρόνο, με αυτό τον τρόπο ο Αβγδ-ελιώδης μας βάζει στην έννοια του ότι κάτι θα πρέπει να γίνεται τη χρονική στιγμή που πρέπει να γίνει, κάτι που το αποφασίζει μια βιωματική διαδικασία και όχι μια επιβεβλημένη από κάποιον άνθρωπο. Για να έχουμε τη μορφή του διαφορετικού, χρησιμοποιεί επαγγελματία ηθοποιό για τον Ηχονόμο και ερασιτέχνες για τους Ηχοφύλακες.
Η έννοια του χρόνου (με την έννοια του έτους, πρώτα, και του ρυθμού, κατόπιν) μπαίνει στον αυστηρό διαχωρισμό των Ηχοφυλάκων: είναι τέσσερις, όσες οι εποχές του έτους. Μέχρι τώρα έχουμε αναφερθεί στο χριστιανικό μύθο, δηλαδή στα ιερά κείμενα της χριστιανικής θρησκείας. Για την ακριβή μορφοποίηση του χρόνου χρησιμοποιούνται τρεις άλλοι μύθοι.
Ο πρώτος είναι αυτός της Μελίνας. Αυτή δε θέλει να αγοράσει ενεργά ηχεία. Ο πατέρας της την πιέζει, βάζει χίλια δύο εμπόδια και δικαιολογίες για να μην τα αγοράσει. Γίνεται ένας διαγωνισμός, όποιος την πείσει να αγοράσει Άνταμ ή Κλάϊν Μάϊν ενεργά θα την πάρει για γυναίκα του. Όποιος δεν τα καταφέρει, θα αποκεφαλιστεί νοτίως της ανατομίας του. Ένας γέρος λέει σε ένα παλληκάρι ότι η Μελίνα έχει αδυναμία στο χόουμ σίνεμα, αυτός της δείχνει το αγαπημένο της σετάπ, σκύβει αυτή να το δει και τότε αυτός την αρπάζει. Την ίδια ακριβώς αφήγηση βλέπουμε στην κοπέλα που την κυνηγά ο Ηχοφύλακας της άνοιξης, ο Μπουταράς, την εποχή που ο έρωτας ξεσπάει και ο δικός τους έρωτας εκδηλώνεται και σπάει τη μιζέρια των χαλιεντάδων και του Ηχονόμου Ζιζικανάκη.
Ο δεύτερος μύθος είναι αυτός της Πιστής Αναπαραγωγής. Όποιος την επιτύχει, τη μολύνει. Πρέπει να πιστέψει σε αυτή, να τη δει σαν κάτι το ιερό και να την αγαπήσει. Το βέβηλο χαλιεντικό αφτί δεν έχει δικαίωμα να την βιώσει. Οι Ηχοφύλακες που θέλουν να την επιτύχουν δεν έχουν πιστέψει σε αυτή, τιμωρούνται, θα δούμε πως. Μόνο αυτός της άνοιξης, ο Μπουταράς, τη βλέπει ως Μούσα-Πλατωνική Ιδέα και επικοινωνεί με τη ψυχή της. Αυτός μπορεί να την επιτύχει χωρίς να τη μολύνει.
Ο τρίτος μύθος είναι αυτός του χαλιεντά που θέλει πως και πως να ακούσει τη Νταϊάνα Κραλλ. Αφού την ακούσει βιαστικά, ως εργαλείο αξιολόγησης καλωδίων ηχείων, την παρατάει για να ακούσει συγκριτικά κάτι καινούργια στηρικτικά καλωδίων. Μετά όμως το ξανασκέφτεται. Τότε η Νταϊάνα Κραλλ με μάγουλα αναψοκοκκινισμένα σε απόχρωση του ροδίου του λέει: «Αχ, χαλιεντά και χροιοκυνηγάρη που άφησες τη Νταϊάνα να σου την πάρουν άλλοι».
Το κλειδί είναι αυτό που λέει ο Ηχοφύλακας που έχει πεθάνει πρώτος: «Να προσέξεις τη χροιά και τη αρμονική της. Να τις ακούσεις όταν πρέπει. Όχι όπως εγώ που πήγα να τις ακούσω όταν ζεσταίνονταν οι πυκνωτές, ενώ έπρεπε να τις ακούσω όταν είχαν στρώσει τα καλώδια.» Εμφανίζεται το φάντασμά του στον ύπνο του εαρινού αγροφύλακα, του Μπουταρά, και του αποκαλύπτει το μυστικό.

Αλέξανδρος Χφαντεράκης
 


Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.346
Reaction score
74.444
Ο διαγωνιζμός αποκτά ενδιαφέρον!

Προσφέρω για δεύτερο βραβείο μια μερακλίδικη μέτρηση απ' τα χεράκια μου. Με πολύπλευρη ερμηνεία.
 



daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.635
Reaction score
77.055
νταξ...χωρίς λόγια:hi::hi::hi::roflmao::roflmao:

με μια διόρθωση
ο Αβγδελιώδης γεννήθηκε το 1851:p:roflmao::lol:

Ο Γώώργης Αβγδ-ελιώδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1852. Σπούδασε στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και τη Δραματική σχολή του Γιώργου Θεοδοσιάδη. Αρχικά εργάστηκε ως ηθοποιός για το θέατρο, ενώ στον κινηματογράφο εμφανίστηκε με την μικρού μήκους ταινία "Αθέμιτος Συναγωνισμός - Πως να αγοράζετε μεταχειριζμένα με λιγότερα από ένα αβουγουδού" (1882).
Έχει σκηνοθετήσει πολλές θεατρικές παραστάσεις, ανάμεσά στις οποίες, Ο Μεγαλέξανδρος Ζαπαντάκης και ο Καταραμένος Βρόχος Ανάδρασης, ενώ έχει διδάξει κινηματογράφο στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Παντείου Πανεπιστημίου.
 


Μηνύματα
16.478
Reaction score
30.451
Ο διαγωνιζμός αποκτά ενδιαφέρον!

Προσφέρω για δεύτερο βραβείο μια μερακλίδικη μέτρηση απ' τα χεράκια μου. Με πολύπλευρη ερμηνεία.
Δεν ξέρω αν θα είναι σταθερή (η μέτρηση....) μόλις ακουμπήσεις τα μερακλιδικα χεράκια σου επάνω της. Μπορεί να αρχίσει να διογκώνεται ( η μέτρηση....):p
 


Μηνύματα
908
Reaction score
333
δεν καταλαβα το ποιο πανω κειμενο ειναι αστειο , ειρωνικο .. τι ?
ισως δεν το καταλαβα γιατι δεν το διαβασα ολο
μηπως ο υπογραφων θελει να κοροιδεψει μια απο τις καλυτερες ελληνικες ταινιες που εγιναν ποτε
 


melina

Cargo 200
Μηνύματα
22.817
Reaction score
40.983
Το 1852, έτος γενννησης του Γιώργη αβγδ-ελιώδη και του ναυτικού μιλίου.

Ανυπομονούμε για τη συνέχεια στο σωτήριο έτος 1308 που κάνει την εμφάνιση του ο χάρος και μετά στο έτος 666 που έρχεται και παίρνει εκδίκηση ο νταχάρος. Ολοταχώς προς το σημείο μηδέν και την έλευση της Αγίας Τριάδας, οσίου Μεροκορου - Μέγα Γρηγορίου και Αβεσαλώμη του πορθητή.
 

Μηνύματα
16.478
Reaction score
30.451
Το 1852, έτος γενννησης του Γιώργη αβγδ-ελιώδη και του ναυτικού μιλίου.

Ανυπομονούμε για τη συνέχεια στο σωτήριο έτος 1308 που κάνει την εμφάνιση του ο χάρος και μετά στο έτος 666 που έρχεται και παίρνει εκδίκηση ο νταχάρος. Ολοταχώς προς το σημείο μηδέν και την έλευση της Αγίας Τριάδας, οσίου Μεροκορου - Μέγα Γρηγορίου και Αβεσαλώμη του πορθητή.
Κάτι καλό θα ηπχιες απόψε..!
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
37.635
Reaction score
77.055
Το 1852, έτος γενννησης του Γιώργη αβγδ-ελιώδη και του ναυτικού μιλίου.

Ανυπομονούμε για τη συνέχεια στο σωτήριο έτος 1308 που κάνει την εμφάνιση του ο χάρος και μετά στο έτος 666 που έρχεται και παίρνει εκδίκηση ο νταχάρος. Ολοταχώς προς το σημείο μηδέν και την έλευση της Αγίας Τριάδας, οσίου Μεροκορου - Μέγα Γρηγορίου και Αβεσαλώμη του πορθητή.
Τσώπα τσώπα...θα περάσει:p:roflmao:

210-3215990 :lolsign::cry:
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.087
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top