- Μηνύματα
- 426
- Reaction score
- 1.275
Χάριν της φιλικής κι εποικοδομητικής συζήτησης, αναφέρω πως το σκεπτικό ήταν ακριβώς το αντίθετο! Η πρόθεση ήταν η "απαλλαγή" του ήχου από την οποιαδήποτε πιθανή "υπογραφή" (χροιάΞεκίνησες να αλλάξεις τη χροιά
Χάριν της φιλικής κι εποικοδομητικής συζήτησης, αναφέρω πως το σκεπτικό ήταν ακριβώς το αντίθετο! Η πρόθεση ήταν η "απαλλαγή" του ήχου από την οποιαδήποτε πιθανή "υπογραφή" (χροιάΞεκίνησες να αλλάξεις τη χροιά
Δεν το επιβεβαιώνω αυτό. Ο ήχος (έκταση και χροιές) δεν άλλαξε ούτε κατά κεραία. Παραμένει ένα ζευγάρι.....για μένα "φτιάχθηκε" ενα καινούριο ηχείο και ενας άλλος ήχος κατ εντολή του ιδιοκτήτη τους , που δεν εχει καμία σχέση με τον αρχικό ήχο του μαμα ηχείου .
Δεν μπήκα καν στον κόπο να βγάλω και να βάλω τη σίτα του tweeter, διότι το θεωρώ άσκοπο. Η γνώμη μου είναι πως αυτή δεν επηρεάζει αρνητικά ή θετικά τη λειτουργία του μεγαφώνου και πως απλά προστατεύει τον θόλο από τα ¨περίεργα" δάχτυλα......λέει κάποιος ,
Αν βγάλεις την σήτα απο το τουίτερ θα πάρεις " το κατι παραπάνω "
......λέει και ένας άλλος ,
Αν βγάλεις τα κλίπς στην ένωση με το ηχείο και τα κολλήσεις απευθείας πάνω στο ηχείο τα καλώδια , θα πάρεις πιό πολύ από "το κάτι παραπάνω " .
Ερώτηση ,
Μπήκατε σε αυτή την διαδικασία ;
Μένω σε αυτό και ευχαριστώ πολύ !Απο την στιγμή που ο ιδιοκτήτης του ηχείου είναι ευχαριστημένος απο το αποτέλεσμα , του λέω , με γειά σας τα καινούργια σας ηχεία , καλές ακροάσεις !
Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είχαν παρθεί μετρητικά δεδομένα από την πρότερη έκδοση πριν τη βελτίωση για τον ίδιο λόγο που όποτε παραλαμβάνουμε συσκευή περασμένη από σέρβις είθισται να μας παραδίδονται πίσω όσα χαλασμένα εξαρτήματα θα έχουν αντικατασταθεί.Παρακαλώ Σταύρο. Το ταξίδι στον κόσμο της μουσικής και του audio γίνεται πιο ευχάριστο όταν αποκτάς "προσωπική" σχέση με τα μηχανήματά σου, είτε σχεδιάζοντας-κατασκευάζοντάς τα, είτε αναβαθμίζοντάς τα με προσωπική εργασία. Κι ακόμα πιο ευχάριστο όταν μοιράζεσαι την εμπειρία σου με φίλους!
Κατά τη γνώμη μου, οι μετρήσεις που έπονται -θα συνεννοηθούμε για τον χρόνο- θα είναι πολύ κοντά με αυτές του Erin, αφού δεν κάναμε αλλαγές στις παραμέτρους του crossover και στον συντονισμό της καμπίνας. Ίδωμεν συντόμως!
Με αυτό το επιχείρημα τίθεται το ζήτημα να γνωρίζαμε επακριβώς τις αλλαγές και άμα θ'άξιζαν τον κόπο. Αναφέρεται αυτό - υπενθυμίζω σε γενικό και όχι προσωπικό πλαίσιο - επειδή σε κάποιες περιπτώσεις οι επίδοξοι βελτιωτές μπορεί να τα είχαν κάνει μαντάρα.Αν πωλούνταν και τα μεν και τα δε δίπλα-δίπλα, θα διάλεγα τα φτιαγμένα παρά τα μαμά. Δεν θα με ενδιέφερε ούτε να ακούσω ούτε να μετρήσω τα μαμά πρώτα.
Μάλλον αποτελώ εξαίρεση όμως, γιατί τα φτιαγμένα χάνουν αξία μεταπώλησης σαν να φέρουν κάποια κατάρα πειραγμένων από τα δήθεν πρότυπα «μαμά».
Δεν υπάρχει η παραμικρή εγγύηση ότι ένα ηχείο που δεν θα μας άρεσε στην αυθεντική του έκδοση θα γινόταν ελκυστικό με κάποιες μετατροπές. Αλλά ούτε και οι βελτιώσεις θεωρούνται εγγυημένες κατά την αντικατάσταση των αυθεντικών με αβανταδόρικα υλικά....
Όμως επειδή είμαστε στην κατηγορία DIY, θα ήθελα να καταθέσω μερικές απορίες μου:
(ήρεμα ρωτάω)
- Ένα ηχείο που μέτρα όπως σχεδιάστηκε να μετρά στο θεωρητικό του επίπεδο, είναι πάντα εύηχο ?
- Η έννοια του fine tuning υφίσταται στα ηχεία ?
- Οι πυκνωτές και οι αντιστάσεις αρκεί να έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά για να έχουν και την ίδια ηχητική «ταυτότητα» ?
- Στην μαζική κατασκευή υπάρχουν οικονομοτεχνικοί περιορισμοί άσχετοι με τον ήχο και πολλές φορές εις βάρους του ήχου ?
Δηλαδή είσαι κατά των βελτιώσεων, ή έστω επιφυλακτικός, απαιτώντας εγγυήσεις για να τις εμπιστευτείς. Αλλά και πάλι το «μαμά» θα αγοράσεις, ποτέ ένα βελτιωμένο.Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είχαν παρθεί μετρητικά δεδομένα από την πρότερη έκδοση πριν τη βελτίωση για τον ίδιο λόγο που όποτε παραλαμβάνουμε συσκευή περασμένη από σέρβις είθισται να μας παραδίδονται πίσω όσα χαλασμένα εξαρτήματα θα έχουν αντικατασταθεί.
Με αυτό το επιχείρημα τίθεται το ζήτημα να γνωρίζαμε επακριβώς τις αλλαγές και άμα θ'άξιζαν τον κόπο. Αναφέρεται αυτό - υπενθυμίζω σε γενικό και όχι προσωπικό πλαίσιο - επειδή σε κάποιες περιπτώσεις οι επίδοξοι βελτιωτές μπορεί να τα είχαν κάνει μαντάρα.
Στη δε περίπτωση ενεργών ηχείων οποιαδήποτε επέμβαση μη εγκεκριμένη από τον αυθεντικό κατασκευαστή θα ήταν λόγος απόρριψης.
Δεν υπάρχει η παραμικρή εγγύηση ότι ένα ηχείο που δεν θα μας άρεσε στην αυθεντική του έκδοση θα γινόταν ελκυστικό με κάποιες μετατροπές. Αλλά ούτε και οι βελτιώσεις θεωρούνται εγγυημένες κατά την αντικατάσταση των αυθεντικών με αβανταδόρικα υλικά.
Η έννοια του fine tuning υφίσταται και για το ακουστικό μας σύστημα , ανάλογα με το πόσο μπορεί να είναι εξοικειωμένο σε κάτι περισσότερο ή λιγότερο ισορροπημένο. Κανονικά το fine tuning σε μεμονωμένες συσκευές δεν θα έπρεπε ν'αφορά στον τελικό χρήστη, αλλά σε στάδια προτού να έβγαιναν αυτές σε κυκλοφορία.
Ερώτημα σχετικό με το τρίτο σκέλος είχε τεθεί παραπλεύρως από τον υποφαινόμενο στον Petermeni στο νήμα για μια δική του κατασκευή ηχείου. Αν δεν απατώμαι απάντησε πως στην ανακατασκευή του κρος έχουμε και άλλες σημαντικές παραμέτρους εκτός από σκέτη τήρηση των τιμών στα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά απ'όσα αντικαθίστανται.
Δυστυχώς υλικά κατώτερης ποιότητας απαντούν και σε κατασκευές με τιμή και φήμη που δεν θα το δικαιολογούσαν.
Ενεργό ηχείο θ'αγόραζα οπωσδήποτε την επίσημη εργοστασιακή έκδοση με μοναδική περίπτωση βελτίωσης άμα κυκλοφορούσε σχετικό κιτ από τον κατασκευαστή.Δηλαδή είσαι κατά των βελτιώσεων, ή έστω επιφυλακτικός, απαιτώντας εγγυήσεις για να τις εμπιστευτείς. Αλλά και πάλι το «μαμά» θα αγοράσεις, ποτέ ένα βελτιωμένο.
Και εγώ θα επιθυμούσα την λήψη δεδομένων πριν και μετά, κυρίως για την ικανοποίηση της περιέργειάς μου ως προς το που οφείλεται ο βελτιωμένος ήχος.Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είχαν παρθεί μετρητικά δεδομένα από την πρότερη έκδοση πριν τη βελτίωση για τον ίδιο λόγο που όποτε παραλαμβάνουμε συσκευή περασμένη από σέρβις είθισται να μας παραδίδονται πίσω όσα χαλασμένα εξαρτήματα θα έχουν αντικατασταθεί.
Για κάποιες από τις απορίες σου ίσως μπορώ να βοηθήσω:Μένω σε αυτό και ευχαριστώ πολύ !
Οφείλω να πω και πάλι, ότι στο νήμα αυτό δεν παρουσιάστηκε ο βέλτιστος τρόπος τροποποίησης του crossover ενός ηχείου, αλλά μια υλοποίηση προσωπικού γούστου, δηλαδή – ας το πούμε - μια «κολοκυθόπιτα».
Και όπως έλεγε και ο RD, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι την καλύτερη κολοκυθόπιτα την κάνει η θεια μου η Μαριγώ - ότι και να λέτε εσείς !
Όμως επειδή είμαστε στην κατηγορία DIY, θα ήθελα να καταθέσω μερικές απορίες μου:
(ήρεμα ρωτάω)
- Ένα ηχείο που μέτρα όπως σχεδιάστηκε να μετρά στο θεωρητικό του επίπεδο, είναι πάντα εύηχο ?
- Η έννοια του fine tuning υφίσταται στα ηχεία ?
- Οι πυκνωτές και οι αντιστάσεις αρκεί να έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά για να έχουν και την ίδια ηχητική «ταυτότητα» ?
- Στην μαζική κατασκευή υπάρχουν οικονομοτεχνικοί περιορισμοί άσχετοι με τον ήχο και πολλές φορές εις βάρους του ήχου ?
Με την ευκαιρία παραθέτω και ένα απόσπασμα συνέντευξης του σχεδιαστή των συγκεκριμένων ηχείων Peter Comeau, που το βρίσκω σχετικο (η υπογράμμιση δική μου) :
“Most people think that a flat frequency response is the goal of a good loudspeaker design. I quickly found out that it wasn’t, at least not just on its own, and that the balance between the loudspeaker drive units and the crossover that tied them together was far more important.
That led me to start to figure out the relationships between the mechanics of speaker design, how to interpret the measurements I was making and using those experiences to make loudspeakers which were more musically adept. I developed an iteration between measurement and listening that allowed me to fine tune my designs and later, added software tools into the process to speed up the development.
In terms of trickle down, we can afford to spend years on the development of a technological advance for a high end speaker, then use what we’ve learned to develop mass production techniques that enable us to use something similar in our more affordable products.
επειδή αυτή η μέτρηση θα (αν) γίνει σε χώρο διαφορετικό από τις δημοσιευμένες παραπάνω... δε θα είχε και κανένα νόημα (σύγκρισης) μιας και από τον ίδιο χώρο (με τις ίδιες συνθήκες) δεν υπάρχουν μετρήσεις προ της αλλαγής...Όσο για την αρχική μου πρόταση / πρόσκληση περί μετρήσεως του ηχείου στην παρούσα του κατάσταση, αυτή παραμένει ενεργή.
Σωστό! Διότι των ευπίστων η φυλή, τρέφει τα γένη των πονηρών και κολάκων. Θέσφατο!Με αυτό το επιχείρημα τίθεται το ζήτημα να γνωρίζαμε επακριβώς τις αλλαγές και άμα θ'άξιζαν τον κόπο. Αναφέρεται αυτό - υπενθυμίζω σε γενικό και όχι προσωπικό πλαίσιο - επειδή σε κάποιες περιπτώσεις οι επίδοξοι βελτιωτές μπορεί να τα είχαν κάνει μαντάρα.
Σωστό! Διότι το Yugo, ανεξαρτήτως βελτιώσεων, ποτέ δε γίνεται Ferrari, κλπ, κλπ, κλπ.Δεν υπάρχει η παραμικρή εγγύηση ότι ένα ηχείο που δεν θα μας άρεσε στην αυθεντική του έκδοση θα γινόταν ελκυστικό με κάποιες μετατροπές.
Σωστό! Και για να ξεδιαλύνω λίγο το "μυστήριο", αυτό αφορά αποκλειστικά και μόνο τη ισοστάθμιση των ευαισθησιών μεταξύ των όποιων διαφορετικών μεγαφώνων. Όχι τις αποκρίσεις, όχι τις φάσεις, όχι το waterfall, όχι οτιδήποτε άλλο σχετικό. Αντικατάσταση πηνίου με άλλο όμοιας αυτεπαγωγής, αλλά με μεγαλύτερης διατομής πηνιόσυρμα, οδηγεί σε αύξηση την ευαισθησία του μεγαφώνου στον κλάδο αυτό του crossover, οπότε επανυπολογίζονται οι πιθανοί διαιρέτες τάσεις στα υπόλοιπα μεγάφωνα. Ομοίως η αντικατάσταση των όποιων ηλεκτρολυτικών με αντίστοιχης χωρητικότητας πυκνωτών πλαστικού φιλμ αντιστοιχεί -rule of thump- στην "εικονική" αφαίρεση μιας αντίστασης 1Ω για καθέναν, οπότε ομοίως επανυπολογίζονται οι όποιοι διαιρέτες τάσης υπάρχουν στα υπόλοιπα μεγάφωνα. Ακούγεται απλό, και είναι, αλλά θέλει συγκέντρωση και κάμποσους υπολογισμούς από πριν, για να μην ξεφύγεις -ούτε στο ελάχιστο- από το στόχο στο τέλος.Ερώτημα σχετικό με το τρίτο σκέλος είχε τεθεί παραπλεύρως από τον υποφαινόμενο στον Petermeni στο νήμα για μια δική του κατασκευή ηχείου. Αν δεν απατώμαι απάντησε πως στην ανακατασκευή του κρος έχουμε και άλλες σημαντικές παραμέτρους εκτός από σκέτη τήρηση των τιμών στα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά απ'όσα αντικαθίστανται.
Σωστό κι αυτό. Δυστυχώς!Δυστυχώς υλικά κατώτερης ποιότητας απαντούν και σε κατασκευές με τιμή και φήμη που δεν θα το δικαιολογούσαν.
Σας συνιστώ ανεπιφύλακτα ν' αντικαταστήσετε και τον 15μF του ίδιου κλάδου και στα άκρα των δύο αυτών, έναν ποιοτικό 0,22μF.Καλησπέρα, προσωπικά αγόρασα τα ηχεία αυτά τον Νοέμβριο 22' και η αρχική μου εντύπωση όπως ακούστηκαν βγαλμένα από την κούτα ήταν τραγική. Μετά από καμμιά 30-50αριά ώρες στρώσιμο τα ηχεία άρχισαν να συμπεριφέρονται όπως πρέπει αντίστοιχα με τα reviews που έχουν δημοσιευθεί.
Αποφάσισα να αλλάξω μόνον τον πυκνωτή του tweeter με έναν Jantzen Audio Z-Superior 6,8uF / 800VDC 2%., χωρίς άλλες επεμβάσεις. Το κόστος €60 με τα μεταφορικά. Το αποτέλεσμα εξαιρετικό, τα ηχεία αμέσως "άνοιξαν" σε βάθος και πλάτος του sound stage, τα πρίμα γίναν πιό γλυκά και μουσικά.
Σημειώνεται ότι δεν άλλαξα τίποτε στον σχεδιασμό του μαμίσιου crossover, απλά αντικατέστησα έναν πυκνωτή του tweeter με άλλον πού καλύτερης ποιότητας με τα ίδια χαρακτηριστικά.
Σήμερα έκλεψα λίγο χρόνο και ασχολήθηκα, για άλλη μια φορά, με το θέμα <<αντίσταση>>. Τι ουσιαστικά έχει νόημα και τι όχι.Μια απλή ανάγνωση του σχετικού κεφαλαίου περί Τεχνολογίας Ηλεκτρονικών Εξαρτημάτων θα σας δώσει την απάντηση και τις αποδείξεις που αναζητάτε. Εστιάστε στην παρασιτική αυτεπεγωγή, που εγγενώς φέρουν λόγω περιέλιξης, οι απλές αντιστάσεις σύρματος. Η επαγωγική αντίσταση που αυξάνεται συναρτήσει της συχνότητας είναι εντελώς ανεπιθύμητη σε σειρά με ένα tweeter.
Μάστορα εσύ που είσαι πιο ψαγμένος από τους περισσότερους από εμάς στο θέμα "ηχείο" και με μεγάλη εμπειρία έχεις προσωπική αλλά και τεκμηριωμένη άποψη για τα κέρδη (ή την χασούρα) μιας απλής αντικατάστασης υλικών στο cross άνευ πρότερων μετρήσεων;Σήμερα έκλεψα λίγο χρόνο και ασχολήθηκα, για άλλη μια φορά, με το θέμα <<αντίσταση>>. Τι ουσιαστικά έχει νόημα και τι όχι.
Έχοντας μια σειρά αντιστάσεων διαφόρων τιμών και ποιοτήτων, έκανα συγκρίσεις.
Θα εστιάσω στο κλασικό φτηνό τουβλάκι, φορτωμένο με <<αυτεπαγωγή>>, πόσο και τελικά τι προκαλεί!
Λοιπόν ένα ταπεινό τουβλάκι των 2,2 Ωμ, ισχύος 5 watts, όπως οι αντιστάσεις του εδώ tweteer, έχει τα εξής χαρακτηριστικά, εντός αλλά και πολύ άνω του ακουστικού φάσματος.
Σε συχνότητες κάτω των 500 Hz πρακτικά προσεγγίζει το 0 η αυτεπαγωγή του.
Στον 1 KHz παρουσιάζουν αυτεπαγωγή 0,2 μΗ.
Στους 10 KHz αυτεπαγωγή 0,33 μH.
Στους 100 KHz αυτεπαγωγή 0,4 μH.
Αυτά τα μεγέθη δείχνουν πως η τοποθέτηση μιας τέτοιας απλής αντίστασης μπροστά από ένα συνηθισμένο tweeter δεν επηρεάζει ούτε στο ελάχιστο την απόκριση του.
Ακόμα και αν πηγαίναμε στο νηπιαγωγείο των νυχτερίδων, παίρναμε το πιτσιρίκι με την καλύτερη ακοή και το βάζαμε στην διαδικασία, δεν θα μπορούσε να πει με βεβαιότητα τι συμβαίνει.
Η τοποθέτηση μιας ποιοτικής αντίστασης έχει ναι μεν νόημα, αλλά για εντελώς διαφορετικούς λόγους από την απόκριση.
Πριν 8 χρόνια άνοιξα στην κατηγορία <<Ηχεία>>, θέμα για την <<Βελτίωση ηχείου>> που πιστεύω θα σε καλύψει (αν υπάρχει όρεξη για διάβασμα):Μάστορα εσύ που είσαι πιο ψαγμένος από τους περισσότερους από εμάς στο θέμα "ηχείο" και με μεγάλη εμπειρία έχεις προσωπική αλλά και τεκμηριωμένη άποψη για τα κέρδη (ή την χασούρα) μιας απλής αντικατάστασης υλικών στο cross άνευ πρότερων μετρήσεων;
Βασικά αυτό που θέλω να μάθω είναι αν ο απλός χρήστης μπορεί με μια απλή αντικατάσταση υλικών με ποιοτικότερα να κερδίσει κάτι ή ρισκάρει να κάνει αχταρμά το ηχείο του;