To bias or not to bias, LaserTV

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Έχω τον Formovie Theater που προβάλλω σε οθόνη Fresnel 100" με ονομαστικό gain 1.0.
Είναι τόσο φωτεινός ώστε το βράδυ, όταν το περιεχόμενο γίνεται απότομα φωτεινό, φτάνει στο σημείο να μου ζορίζει τα μάτια.
Η σκέψη ήταν κάτι σαν το ambilight αλλά τόσο η χρωματική απόδοση των κινέζικων πολύχρωμων LED όσο και η σκέψη να περάσει το σήμα άλλη μια συσκευή δε μου κάθονται.
Ψάχνοντας λοιπόν έπεσα κάποια στιγμή σε αυτό: https://www.biaslighting.com/
Προσεγγίζει το D65 (φως ημέρας) με ακρίβεια CRI ≥ 98 Ra, CCT 6500K οπότε η χρωματική απόδοση βαθμονμημένου προβολέα δεν αλοιώνεται και ταυτόχρονα, κατά τα φαινόμενα, είναι πολύ πιο ξεκούραστη η θέαση με αυτό.
Η σκέψη μου είναι να βάλω αλλά ακούω τις σκέψεις σας.
Flame it!
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
40.975
Reaction score
82.795
γιατί δεν φωνάζεις έναν επαγγελματία να σου την ρυθμίσει και να τελειώνεις?
 


Μηνύματα
66
Reaction score
123
γιατί δεν φωνάζεις έναν επαγγελματία να σου την ρυθμίσει και να τελειώνεις?
Γιατί υπάρχουν έρευνες που συνηγορούν στην εγκατάσταση bias light ΣΕ calibrated συστήματα θέασης. Σε πρόσφατη παρουσίαση σε έκθεση στις ΗΠΑ τέθηκε ως ζήτημα η χρήση bias σε κινηματογράφους με Dolby vision για τον ίδιο λόγο.
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Επειδή μάλλον δεν έγινε κατανοητό το ερώτημα:
Καταρχάς να αναφέρω ότι το έναυσμα να μπω πιο βαθιά μου το έδωσε με ένα βίντεο ένα μέλος του φόρουμ σε άλλο θέμα.
Σε έρευνες που έγιναν παλαιότερα, υπάρχει άνω όριο φωτεινότητας οθόνης πάνω από το οποίο η θέαση σε απόλυτα σκοτεινό δωμάτιο είναι δυσάρεστη.
Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε ότι μια αλώς γύρω από την οθόνη, με μέγιστο τα X lm και όταν η φωτεινότητα της εικόνας (πρόγραμμα) ξεπερνά τα Y lm και σίγουρα στα 1000lm, 2000lm και 3000lm τότε μετά από 15-20’ κουράζονται τα μάτια (και ο εγκέφαλος) όταν το υπόλοιπο δωμάτιο είναι τελείως σκοτεινό.
Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίον κουράζει η εργασία στον υπολογιστή σε σκοτεινό δωμάτιο ή η ανάγνωση με δυνατό φως σε σκοτεινό δωμάτιο.
Ωστόσο, το να χρησιμοποιήσει κάποιος ένα τυχαίο LED από το εμπόριο στα «6500Κ» το πιθανότερο είναι ότι το bias light θα είναι μπλε με αποτέλεσμα να αλλοιώνει την χρωματική αντίληψη της (calibrated) εικόνας του προβολέα.
Τα ερωτήματα λοιπόν είναι καταρχάς, το κάνεις; Έπειτα, εφόσον οι UST τοποθετούνται πολύ κοντά στην οθόνη, επιλέγεις να περικλείσεις την οθόνη ή αφήνεις το κάτω μέρος «ακάλυπτο»;
Και βέβαια, έχει κανείς εγκαταστήσει bias light στο σαλόνι το home theatre ή και την οθόνη που χρησιμοποιεί για επεξεργασία εικόνας (photoshop) καθώς φαίνεται να είναι πολύ συνηθισμένο σε επαγγελματίες εικόνας.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
18.433
Reaction score
32.463
Στο video που είδα μια χαρά τα λέει ο colorist. Τα ίδια μου έλεγαν και οι δικοί μας colorists. Για αυτό είχαν πάντα συγκεκριμένο φως πίσω από την οθόνη για Color Grading. Tο σκοτάδι δεν είναι ιδανικό για πολύωρη θέαση, ούτε για σωστά χρώματα.
Προχθές που είδαμε το Lord of the Rings The Return of The King Extended Version στην Sphera, τα trailers ξεκίνησαν στις 20:30 και το φώτα άναψαν 00:50. Koυράστηκα, σε σημείο που έκλεινα τα μάτια.
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Στο video που είδα μια χαρά τα λέει ο colorist. Τα ίδια μου έλεγαν και οι δικοί μας colorists. Για αυτό είχαν πάντα συγκεκριμένο φως πίσω από την οθόνη για Color Grading. Tο σκοτάδι δεν είναι ιδανικό για πολύωρη θέαση, ούτε για σωστά χρώματα.
Προχθές που είδαμε το Lord of the Rings The Return of The King Extended Version στην Sphera, τα trailers ξεκίνησαν στις 20:30 και το φώτα άναψαν 00:50. Koυράστηκα, σε σημείο που έκλεινα τα μάτια.
Το οποίο όμως μας οδηγεί στο δεύτερο ερώτημα: τι φωτεινή ένταση θέλουμε να έχουμε και άρα τι λεντοταινία;
Τα 8lm/m (ελάχιστο) είναι πολλά ή ΟΚ;
 

loggeo

Projectors
Moderator
Μηνύματα
7.576
Reaction score
9.541
Επειδή μάλλον δεν έγινε κατανοητό το ερώτημα:
Καταρχάς να αναφέρω ότι το έναυσμα να μπω πιο βαθιά μου το έδωσε με ένα βίντεο ένα μέλος του φόρουμ σε άλλο θέμα.
Σε έρευνες που έγιναν παλαιότερα, υπάρχει άνω όριο φωτεινότητας οθόνης πάνω από το οποίο η θέαση σε απόλυτα σκοτεινό δωμάτιο είναι δυσάρεστη.
Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε ότι μια αλώς γύρω από την οθόνη, με μέγιστο τα X lm και όταν η φωτεινότητα της εικόνας (πρόγραμμα) ξεπερνά τα Y lm και σίγουρα στα 1000lm, 2000lm και 3000lm τότε μετά από 15-20’ κουράζονται τα μάτια (και ο εγκέφαλος) όταν το υπόλοιπο δωμάτιο είναι τελείως σκοτεινό.
Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίον κουράζει η εργασία στον υπολογιστή σε σκοτεινό δωμάτιο ή η ανάγνωση με δυνατό φως σε σκοτεινό δωμάτιο.
Ωστόσο, το να χρησιμοποιήσει κάποιος ένα τυχαίο LED από το εμπόριο στα «6500Κ» το πιθανότερο είναι ότι το bias light θα είναι μπλε με αποτέλεσμα να αλλοιώνει την χρωματική αντίληψη της (calibrated) εικόνας του προβολέα.
Τα ερωτήματα λοιπόν είναι καταρχάς, το κάνεις; Έπειτα, εφόσον οι UST τοποθετούνται πολύ κοντά στην οθόνη, επιλέγεις να περικλείσεις την οθόνη ή αφήνεις το κάτω μέρος «ακάλυπτο»;
Και βέβαια, έχει κανείς εγκαταστήσει bias light στο σαλόνι το home theatre ή και την οθόνη που χρησιμοποιεί για επεξεργασία εικόνας (photoshop) καθώς φαίνεται να είναι πολύ συνηθισμένο σε επαγγελματίες εικόνας.
Μπορούμε να έχουμε link για αυτές τις έρευνες, καθώς και για αυτές που γράφεις για τους dolby vision κινηματογράφους;
 

loggeo

Projectors
Moderator
Μηνύματα
7.576
Reaction score
9.541
Διάβασα πολλά με τα οποία διαφωνώ.

Σε κάθε περίπτωση. Ποια είναι η χρωματική ακρίβεια βαθμονόμησης του προβολέα σου για να ανησυχείς;
Τον έχεις καλιμπράρει; Έχουμε διαγράμματα;

Επειδή δε θέλεις να μπλέξεις με περίπλοκες αλυσίδες συνδεσμολογίας θα μπορούσες να πειραματιστείς με ένα τέτοιο προϊόν:


 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Επειδή μάλλον δεν έγινε κατανοητό το ερώτημα:
Σε έρευνες που έγιναν παλαιότερα, υπάρχει άνω όριο φωτεινότητας οθόνης πάνω από το οποίο η θέαση σε απόλυτα σκοτεινό δωμάτιο είναι δυσάρεστη.
Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε ότι μια αλώς γύρω από την οθόνη, με μέγιστο τα 10lm και
Όταν η φωτεινότητα της εικόνας (πρόγραμμα) ξεπερνά τα 160lm (θα ελέγξω την ακριβή τιμή) και σίγουρα στα 1000lm, 2000lm και 3000lm τότε μετά από 15-20’ κουράζονται τα μάτια (και ο εγκέφαλος) όταν το υπόλοιπο δωμάτιο είναι τελείως σκοτεινό.
Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίον κουράζει η εργασία στον υπολογιστή.
Ερχόμενος στα επιθυμητά χαρακτηριστικά του φωτός:
Κινεζιές όπως το govee αλλά και όπως άλλα που τουλάχιστον έχουν HDMI pass through κι όχι κάμερα, έχουν το εξής μειονέκτημα: αλλοιώνουν την αντίληψη των χρωμάτων και άρα την χρωματική ακρίβεια του περιεχόμενου. Είναι λοιπόν γκάτζετ που επηρεάζει αρνητικά την εικόνα. Αντίθετα, ένα D65 (με ακρίβεια 95,98 ή 99%), ειδικά στην προβληματική για τα LED περιοχή του ιώδους) δημιουργεί πιο ξεκούραστο περιβάλλον που ΔΕΝ ΑΛΛΟΙΩΝΕΙ την χρωματική απόδοση και το καλιμπράρισμα.
Όσο για την άλλη ερώτηση, το καλιμπράρισμα ελπίζω να το κάνει ο φίλος μας ο Βασίλης μόλις βρει χρόνο ;)
 

TGD

Μηνύματα
10.274
Reaction score
10.061
Μήπως μια οθόνη γκρι θα έλυνε το θέμα;
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Μήπως μια οθόνη γκρι θα έλυνε το θέμα;
Όταν λέμε γκρι φαντάζομαι εννοούμε με χαμηλό κέρδος π.χ. 0.3, 0.5; Γιατί και η δική μου γκρι είναι (στο μάτι)

Όχι για δύο λόγους:
Μειώνει την καταπληκτική φωτεινότητα που απολαμβάνω την ημέρα, με καταπληκτικά χρώματα και ανοιχτά κουρτίνες-μπατζούρια.
Ακόμα και με κέρδος 0.3, τα 2800lm γίνονται 840lm που παραμένουν πολλά για ξεκούραστη θέαση σε απολύτως σκοτεινό δωμάτιο.
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Last edited:

Μηνύματα
66
Reaction score
123
More links and resources:
Σχετικά με τη χρωματική απόδοση:
Σε αυτό α

Σχετικά με την οπτική κόπωση, την αντίθεση κλπ
περίπου από το 15' αν και είναι όλο πολύ ενδιαφέρον

Για αναφορά, σχετικά με το 2ο βίντεο σε οθόνη 100" όπως η δική μου:
2800lm/(2.24m*1.25m)=1000lm/m^2(nits)=294Foot-Lamberts

Η οπτική κόπωση λοιπόν υπεισέρχεται από τα 16F-L=55nits=55lm/m^2 το οποίο είναι το κινηματογραφικό φως (όχι Dolby Vision (HDR) Cinema που είναι 34FL=116.5nits).
Όπως λέει ο Joe Kane που συμμετείχε στις αρχικές έρευνες ένα 3-5% της μέγιστης φωτεινής έντασης του θεάματος είναι το πρακτικά επιθυμητό.

Στην περίπτωσή μου, με ~7m περίμετρο η ελάχιστη φωτεινή ροή των LEDs θα ήταν ~55lm ή 30-40nits στον τοίχο ανάλογα με την τοποθέτηση (κάθετα ή υπό κλίση προς τον τοίχο). Αυτό όμως είναι το τελευταίο ζήτημα:

Να τυλίξω την οθόνη ή να αφήσω 1m κάτω στο κέντρο χωρίς;
Έχει χωροταξικά πλεονεκτήματα , καθώς το έπιπλο με τα μηχανήματα κρύβει τον τοίχο κάτω από την οθόνη ενώ δεν αποκλέιεται κάποια στιγμή να μπει το κεντρικό στον τοίχο. Επιπλέον, κερδίζω από το διπλό έλεγχο (wifi και IR) αλλά και από χαμηλότερη ελάχιστη και μέγιστη φωτεινή ροή 0.5-50lm/m αντί 8-800lm/m ή 2-200nits και 32-3.200nits αντίστοιχα στο σύνολο της οθόνης.
 

Μηνύματα
7.705
Reaction score
5.490
Θεωρώ ότι μόλις καλιμπραρεις τον προβολέα η φωτεινότητα του θα πέσει τουλάχιστον 20 %
Όποτε άποψη μου περίμενε να δεις το αποτέλεσμα και μας ενημερώνεις εάν εξακολουθείς να έχεις το ίδιο πρόβλημα
Επίσης μπορεις να ανέβεις στις 110 ίντσες με 0.9 gain εάν θες ώστε να βελτιώσεις πολλους παράμετρους συγχρόνως …
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Θεωρώ ότι μόλις καλιμπραρεις τον προβολέα η φωτεινότητα του θα πέσει τουλάχιστον 20 %
Όποτε άποψη μου περίμενε να δεις το αποτέλεσμα και μας ενημερώνεις εάν εξακολουθείς να έχεις το ίδιο πρόβλημα
Επίσης μπορεις να ανέβεις στις 110 ίντσες με 0.9 gain εάν θες ώστε να βελτιώσεις πολλους παράμετρους συγχρόνως …
Δεν υπάρχουν Fresnel στις 120” στην Ελλάδα κι ακόμα και να εισάγονταν δε χωράνε στον τοίχο που έχω. Έστω όμως ότι είχα την επιλογή:2800lm*.8(calibration)*.8(έστω ότι η οθόνη έχει χαμηλότερο gain)/2.66m/1.49m=452nits, πάλι πάνω από το όριο των 54nits που θέσαμε…
Επιπλέον, την ημέρα η απώλεια σε χρωματική απόδοση θα ήταν καταστροφική! Γιατί να επέλεγα την οδό της υποβάθμισης του προβολέα έναντι μιας κατά τα δεδομένα που παρουσιάζω αντικειμενικά ορθής πρακτικής;
Άσε που 120” Fresnel κοστίζει πάνω από 3000€ DDP ενώ τα bias LED 100€!!!
Edit: η FScreens έχει πλέον ανακοινώσει foldable και rollable Fresnel οθόνες (πάλι 2000€ χωρίς μεταφορικά).
 
Last edited:

Μηνύματα
7.705
Reaction score
5.490
Εγω 110 πρότεινα κ όχι 120 ίντσες
Με αρνητικό Γκειν κερδίζεις σε χρώμα και παντς

εφόσον δεν σε ενδιαφέρει βέβαια το μαύρο σου και το κοντραστ και κοστίζει μόνο 100 ευρώ περιμένουμε εντυπώσεις μετά την αγορά με παρουσίαση και φωτό του χώρου
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Εγω 110 πρότεινα κ όχι 120 ίντσες
Με αρνητικό Γκειν κερδίζεις σε χρώμα και παντς

εφόσον δεν σε ενδιαφέρει βέβαια το μαύρο σου και το κοντραστ και κοστίζει μόνο 100 ευρώ περιμένουμε εντυπώσεις μετά την αγορά με παρουσίαση και φωτό του χώρου
Νόμιζα ότι το απάντησα: δεν υπάρχουν Fresnel στις 110”
Εγω 110 πρότεινα κ όχι 120 ίντσες
Με αρνητικό Γκειν κερδίζεις σε χρώμα και παντς

εφόσον δεν σε ενδιαφέρει βέβαια το μαύρο σου και το κοντραστ και κοστίζει μόνο 100 ευρώ περιμένουμε εντυπώσεις μετά την αγορά με παρουσίαση και φωτό του χώρου
Το ερώτημα παραμένει… ποιο μοντέλο (lm/m) και πόσα μέτρα να πάρω…
Αν δεις πάντως τα βίντεο, η αξία είναι αδιαμφισβήτητη!
 

Μηνύματα
7.705
Reaction score
5.490
Όλοι πάντως κυνηγάνε το φως σε έναν προβολέα η τηλεόραση
Υπάρχουν τηλεοράσεις με 1000 νιτς
Εδώ κάνουμε αγώνα να έχουμε 100 νιτς μετρημένα ...
Τέλος πάντων
Είναι σαν τα σαμπ ένα πράγμα
Καλή επιτυχία στο εγχείρημα σου
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Όλοι πάντως κυνηγάνε το φως σε έναν προβολέα η τηλεόραση
Υπάρχουν τηλεοράσεις με 1000 νιτς
Εδώ κάνουμε αγώνα να έχουμε 100 νιτς μετρημένα ...
Τέλος πάντων
Είναι σαν τα σαμπ ένα πράγμα
Καλή επιτυχία στο εγχείρημα σου
Όπα εδώ συμφωνούμε αλλά μάλλον δεν είδες τα βίντεο. Το bias δεν επηρεάζει αρνητικά τη φωτεινότητα γιατί προβάλλει στον τοίχο ΠΙΣΩ από το πλαίσιο της (σταθερής) οθόνης προβολής.
Στόχος του είναι να παραμένουν ελαφρώς κλειστές οι ίριδες στις τελείως σκοτεινές σκηνές. Το σοκ του Full off full on σε σκοτεινό δωμάτιο μου έχει πονέσει τα μάτια!
Επιπλέον, επειδή το φως τους είναι D65, παρέχει σημείο αναφοράς για τον εγκέφαλο ο οποίος διευκολύνεται να ερμηνεύσει (καλιμπράρεται) τα βαθμονομημένα χρώματα όπως προόριζε ο δημιουργός. Πολλοί colourists άλλωστε χρησιμοποιούν αυτό ακριβώς στα στούντιό τους.
Επιπλέον, δεν υπάρχει συσκευή με πίξελς που λειτουργούν ως μέλανα σώματα στο full black. Γι αυτό η άλως αυτή ενισχύει το βάθος των μαύρων και την αντίθεση.

Εννοείται πως κι εγώ κυνηγάω τη φωτεινότητα, όπως και το ακριβές χαμηλό, όπως κι αν αυτό προκύπτει. Γι αυτό και επέλεξα οθόνη fresnel που έχει κέρδος 1.0 κι όχι CLR που είναι ριγέ και το κέρδος τους είναι από 0.3 ως 0.6!

Τέλος, έχω UST το οποίο σημαίνει ότι προβάλει σε καθρέπτες και η απώλεια κέρδους είναι στην ουσία το φως που διαρρέει προς τους τοίχους και το ταβάνι στο απόλυτο σκοτάδι 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️. Το φως ελπίζω να εξαλείψει και αυτό.
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.549
Μηνύματα
3.015.298
Members
38.460
Νεότερο μέλος
the saint
Top