To bias or not to bias, LaserTV

loggeo

Projectors
Moderator
Μηνύματα
7.571
Reaction score
9.530
More links and resources:
Σχετικά με τη χρωματική απόδοση:
Σε αυτό α

Σχετικά με την οπτική κόπωση, την αντίθεση κλπ
περίπου από το 15' αν και είναι όλο πολύ ενδιαφέρον

Για αναφορά, σχετικά με το 2ο βίντεο σε οθόνη 100" όπως η δική μου:
2800lm/(2.24m*1.25m)=1000lm/m^2(nits)=294Foot-Lamberts

Η οπτική κόπωση λοιπόν υπεισέρχεται από τα 16F-L=55nits=55lm/m^2 το οποίο είναι το κινηματογραφικό φως (όχι Dolby Vision (HDR) Cinema που είναι 34FL=116.5nits).
Όπως λέει ο Joe Kane που συμμετείχε στις αρχικές έρευνες ένα 3-5% της μέγιστης φωτεινής έντασης του θεάματος είναι το πρακτικά επιθυμητό.

Στην περίπτωσή μου, με ~7m περίμετρο η ελάχιστη φωτεινή ροή των LEDs θα ήταν ~55lm ή 30-40nits στον τοίχο ανάλογα με την τοποθέτηση (κάθετα ή υπό κλίση προς τον τοίχο). Αυτό όμως είναι το τελευταίο ζήτημα:

Να τυλίξω την οθόνη ή να αφήσω 1m κάτω στο κέντρο χωρίς;
Έχει χωροταξικά πλεονεκτήματα , καθώς το έπιπλο με τα μηχανήματα κρύβει τον τοίχο κάτω από την οθόνη ενώ δεν αποκλέιεται κάποια στιγμή να μπει το κεντρικό στον τοίχο. Επιπλέον, κερδίζω από το διπλό έλεγχο (wifi και IR) αλλά και από χαμηλότερη ελάχιστη και μέγιστη φωτεινή ροή 0.5-50lm/m αντί 8-800lm/m ή 2-200nits και 32-3.200nits αντίστοιχα στο σύνολο της οθόνης.
Ένας dolby κινηματογράφος έχει optimal white level τα 107 nits ή αν δεχτούμε τα νούμερα σου, 116 (μικρή διαφορά έχει).
O dolby κινηματογράφος όμως, παίζει υλικό που έχει γίνει master αποκλειστικά για τέτοιες αίθουσες κι αυτές πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Όταν η ίδια ταινία βγαίνει σε blu ray, η κουβέντα αλλάζει δραματικά.
Κατα το mastering, κανένας δε λαμβάνει υπόψιν τους προβολείς, αλλά τις (σύγχρονες) τηλεοράσεις.
Εδώ λοιπόν πρέπει να γίνει διαχωρισμός μεταξύ sdr υλικού κι hdr και φυσικά να μη ξεχαστούν κάποιες βασικές αρχές βιντεοπροβολής.


Για sdr

Κάποτε το νούμερο ήταν τα 10-12fl. Σήμερα θεωρώ ότι 14-17 fl είναι ιδανικά. Πάντα όμως θα παίζει ρόλο το πόσο optimized είναι η αίθουσα προβολής και τι περιθώρια μας δίνει έτσι ώστε κατεβάζοντας τη φωτεινότητα να κερδίσουμε σε κοντράστ.

Για hdr

Απο που να το πιάσει τώρα κανείς; Θα πρέπει να γίνει κατανοητό σαν πρότυπο το hdr.
Δεδομένου ότι οι προβολείς προωθούν μια υβριδική λύση, καθώς δεν μπορούν να πλησιάσουν τις προδιαγραφές φωτεινότητας μιας τηλεόρασης, αναζητείται μια χρυσή τομή ανάμεσα σε επαρκές κοντράστ, color volume και φωτεινότητα.
Μπαίνει λοιπόν ο όρος "tone mapping" στην εξίσωση, που έτσι κι αλλιώς υπάρχει στις τηλεοράσεις.
Ακόμα περισσότερο το dynamic tone mapping που διαβάζει τα εικονοστοιχεία ανά καρέ ή ανα σκηνή.
Το ότι ένας προβολέας φτάνει τα 300 nits δε σημαίνει ότι θα παίζει τόσο φωτεινά, αν ρυθμιστεί σωστά.
Μπορούμε να ρυθμίσουμε, για παράδειγμα, το κυρίως υλικό να φτάνει μέχρι τα 70-80-100 nits και το υπόλοιπο περιθώριο μέχρι τα 300 να είναι headroom για τα highlights.
Για τα οικονοστοιχεία εκείνα, δηλαδή, που θα ορίσουμε εμείς (αν έχουμε τη δυνατότητα) και κρύβουν λεπτομέρεια που κάνει πιο δυναμική την εικόνα.
Προφανώς αυτά δεν είναι απλά πράγματα να γίνουν κι είναι ο βασικός λόγος που συσκευές σαν τον Madvr Envy και τον Lumagen κοστίζουν τα κέρατα τους.
Εμπειρικά σου λέω ότι σε έναν περιποιημένο χώρο, 100-130 nits είναι ξεκούραστα κι εντυπωσιακά.
Προσωπικά μπορώ να πάω και περισσότερα με τον JVC μου, αλλά μετά αρχίζω κι ανεβάζω το κοντράστ και το black level σε μη αποδεκτά-για το γούστο μου-επίπεδα.

Όλα τα παραπάνω τα αναφέρω για να κατανοήσεις γιατί σε κουράζει τόσο πολύ η βιντεοπροβολή.

Θεωρώ ότι το ψάχνεις λίγο ανάποδα. Η λύση δεν είναι το bias lighting, παρά τη φώτο που έχω βάλει στο avatar μου. Είναι ωραίο εφε, αλλά κατά τ' άλλα φρου φρου κι αρώματα. Το κοντράστ το σκοτώνει ή τουλάχιστον το μειώνει.

Η λύση είναι να χαλιναγωγήσεις τη φωτεινότητα του προβολέα σου και να προσπαθήσεις να τον ρυθμίσεις σωστά.
Και για τα 2 αμφιβάλλω, γιατί δεν πιστεύω να έχει ρυθμιστικά που να το επιτρέπουν.
Έχει ας πούμε ίριδα ή σκάλα να κατεβάσεις τη φωτεινότητα του;

Επίσης, θα επιμείνω, γράφεις για 6500k λεντοταινίες κλπ κλπ και ενδεχόμενες χρωματικές αλλοιώσεις και δεν έχεις μετρήσει καν το λευκό και τα χρώματα του προβολέα σου.
Μήπως πρέπει να αρχίσεις απο εκει;
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Ένας dolby κινηματογράφος έχει optimal white level τα 107 nits ή αν δεχτούμε τα νούμερα σου, 116 (μικρή διαφορά έχει).
O dolby κινηματογράφος όμως, παίζει υλικό που έχει γίνει master αποκλειστικά για τέτοιες αίθουσες κι αυτές πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Συμφωνούμε. Και το mastering αλλάζει ανά φορμά προβολής κοκ
Ωστόσο, η σκοτεινή αίθουσα προβολής ήταν αναγκαία προκειμένου να μην αλλοιώνεται η εικόνα (φωτεινότητα, χρώμα, αντίθεση) γιατί δεν μπορούσε να επιτευχθεί υψηλότερη φωτεινότητα με τα τότε διαθέσιμα μέσα.
Η δε εικόνα μπορεί να επηρεαστεί από φωτεινά (ανακλαστικά) ρούχα του κοινού στις πρώτες σειρές, την επιλογή ταπετσαρίας των καθισμάτων πχ κόκκινο, φώτα ασφαλείας κοκ
Για sdr
Κάποτε το νούμερο ήταν τα 10-12fl. Σήμερα θεωρώ ότι 14-17 fl είναι ιδανικά.
Στο σαλόνι όμως, αντίθετα από χώρο αποκλειστικής χρήσης, η φωτεινότητα-στόχος μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Άσε που η γυναίκα δεν πρόκειται ποτέ να ασχοληθεί να τα διορθώνει και θα φωνάζει… 🤷‍♂️😂

Για hdr
Το ότι ένας προβολέας φτάνει τα 300 nits δε σημαίνει ότι θα παίζει τόσο φωτεινά, αν ρυθμιστεί σωστά.
Μπορούμε να ρυθμίσουμε, για παράδειγμα, το κυρίως υλικό να φτάνει μέχρι τα 70-80-100 nits και το υπόλοιπο περιθώριο μέχρι τα 300 να είναι headroom για τα highlights.
Εμπειρικά σου λέω ότι σε έναν περιποιημένο χώρο, 100-130 nits είναι ξεκούραστα κι εντυπωσιακά.
Και πάλι, ο Joe επιχειρηματολογεί ότι από τα 54nits ξεκινά η κόπωση. Επαφίεται στον θεατή αλλά σίγουρα κάποια στιγμή θα έρθει.
Όλα τα παραπάνω τα αναφέρω για να κατανοήσεις γιατί σε κουράζει τόσο πολύ η βιντεοπροβολή.
Με κουράζει γατί για λόγους κληρονομικότητας είναι πολύ αργή η ίριδά μου και υπό όλες τις συνθήκες με ενοχλεί το δυνατό φως όταν συνηθίσω στο σκοτάδι.
Θεωρώ ότι το ψάχνεις λίγο ανάποδα. Η λύση δεν είναι το bias lighting, παρά τη φώτο που έχω βάλει στο avatar μου. Είναι ωραίο εφε, αλλά κατά τ' άλλα φρου φρου κι αρώματα. Το κοντράστ το σκοτώνει ή τουλάχιστον το μειώνει.
Καταρχάς, χωρίς παρεξήγηση, στο άβαταρ δεν έχεις bias lighting αλλά ένα τυχαίο RGB LED που αλλοιώνει τα πάντα, όπως και τα αμπαζούρ… Δεν αναφέρομαι σε καγκουριές τύπου govee, hue play κοκ
Το bias light πρέπει καταρχάς να είναι φως αναφοράς (το D65 έχει επιλεχθεί και χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία από επαγγελματίες και μη). Όταν προβάλει πίσω από τον προβολέα στο 5% της μέγιστης φωτεινότητας του προγράμματος δεν μειώνει την αντιληπτή φωτεινότητα και σίγουρα αυξάνει την αντίθεση -γιατί οι προβολείς ποτέ δεν είναι απόλυτα σκοτεινοί. Ο τρόπος που ο εγκέφαλος μεταφράζει τη σχετική φωτεινότητα μας δίνει τις γνωστές οφθαλμαπάτες με το γκρι και τις κλασικές εικόνες καλιμπραρίσματος με τις λεπτές ρίγες και το συμπαγές γκρι.
Δες την συνέντευξη στο avnirvana που πόσταρα. Θα ήθελα να μου αναλύσεις λίγο περισσότερο σε τι διαφωνείς ως προς την αντίθεση.
Η λύση είναι να χαλιναγωγήσεις τη φωτεινότητα του προβολέα σου και να προσπαθήσεις να τον ρυθμίσεις σωστά.
Και για τα 2 αμφιβάλλω, γιατί δεν πιστεύω να έχει ρυθμιστικά που να το επιτρέπουν.
Έχει ας πούμε ίριδα ή σκάλα να κατεβάσεις τη φωτεινότητα του;
Είναι UST οπότε η φωτεινότητα ρυθμίζεται (?) από το σύστημα των laser όσο επιτρέπουν τα ρυθμιστικά στο μενού.
Επίσης, θα επιμείνω, γράφεις για 6500k λεντοταινίες κλπ κλπ και ενδεχόμενες χρωματικές αλλοιώσεις και δεν έχεις μετρήσει καν το λευκό και τα χρώματα του προβολέα σου.
Μήπως πρέπει να αρχίσεις απο εκει;
Μιλάω για D65 με 98%CRI διότι τυχαίνει να υπάρχει και αφού υπάρχει δεν έχω κανέναν λόγο να πάρω κάτι χειρότερο.
Οι μετρήσεις και η ρύθμιση του προβολέα όμως δεν έχουν καμία σχέση. Αυτά θα γίνουν όταν τελειώσουν οι εργασίες στο σπίτι προς το τέλος του μήνα. Ως τότε όμως θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ή απορριφθεί το bias lighting. Ο προβολέας για την ώρα παίζει δοκιμαστικά («στρώνεται»)αλλά -καλή ώρα- προτιμώ να προβλέψω και να απευθύνω προβλήματα για να «μην ξανασχοληθώ».
 

loggeo

Projectors
Moderator
Μηνύματα
7.571
Reaction score
9.530
Η φωτογραφία, αν θυμάμαι καλά, είναι απο παρουσίαση σε show για μια εκ των κορυφαίων ALR οθονών που υπάρχουν.
Την screen innovations black diamond (ή τη slate) και δείχνει πέρα απ' τα π@π@ριλίκια με τα led και την απόρριψη ανακλάσεων περιβάλλοντος φωτισμού στον οριζόντιο άξονα.

Πάμε παρακάτω.

Οι αναφορές μου αφορούν critical viewing. Αν σκοπός είναι να βλέπεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, τότε απλά να συνεχίσουμε την κουβέντα, αλλά για εγκυκλοπαιδικούς λόγους.

Για την ιστορία, άσχετα από τα κληρονομικά μας κουσούρια, όλους θα μας ενοχλούσε (και μάλιστα πολύ) η εναλλαγή από μαύρη καρτέλα (ή τέλος πάντων σκούρο γκρι των ust) σε λευκή, αν μιλάμε για 250-300 nits!

Δεν ξέρω τι λέει ο Joe Cane. Το βρίσκω ανεδαφικό να με κουράσουν τα 54 nits, εκτός κι αν κάτσω 8 ώρες μπροστά απ' τον προβολέα. Φαντάζομαι θα συμφωνήσουν οι περισσότεροι μαζί μου.
Ασχολούμαι με τη βιντεοπροβολή 16 χρόνια, με 54 nits δεν το ένιωσα ποτέ αυτό.

Πάμε στο τελευταίο. Το σχόλιο μου για τον bias φωτισμό και την επιρροή του στην αντίθεση.
Παλαιότερα, υπήρχαν 2 κρίσιμα μετρητικά του contrast. Το on/off και το ansi.
Ο περιβάλλοντας φωτισμός, δυστυχώς, επηρεάζει το ansi.
Τα τελευταία χρόνια είναι πολύ πιο χρήσιμο να μετράμε το contrast σε διάφορα adl (average display level) ποσοστά.
Το ansi contrast ουσιαστικά είναι η μετρημένη αντίθεση σε 50% adl level του λευκού.
Είναι εκεί που διαπρέπουν οι dlp.
Η μέτρηση, ωστόσο, είναι λίγο άχρηστη καθώς δε θα συναντήσεις πολύ υλικό να έχει γίνει master σε τόσο υψηλά adl levels. Διάβασε εδώ.
Έδω ένα πολύ χρήσιμο άρθρο για τις μετρήσεις contrast και τον περιβάλλοντα φωτισμό.

Συμπερασματικά, δεν μπορεί να σταθεί ούτε ως ανέκδοτο ότι ο bias φωτισμός μπορεί να βελτιώσει το αντιληπτό κοντράστ.
Ενδεχομένως, με τις συνθήκες που παίζεις να μπορεί να κάνει πιο ξεκούραστη τη θέαση, αλλά σίγουρα δε θα βγάλει το μέγιστο απ' τον προβολέα σου.
 

Μηνύματα
66
Reaction score
123
Οι αναφορές μου αφορούν critical viewing. Αν σκοπός είναι να βλέπεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, τότε απλά να συνεχίσουμε την κουβέντα, αλλά για εγκυκλοπαιδικούς λόγους.

Για την ιστορία, άσχετα από τα κληρονομικά μας κουσούρια, όλους θα μας ενοχλούσε (και μάλιστα πολύ) η εναλλαγή από μαύρη καρτέλα (ή τέλος πάντων σκούρο γκρι των ust) σε λευκή, αν μιλάμε για 250-300 nits!

Δεν ξέρω τι λέει ο Joe Cane. […]
Ασχολούμαι με τη βιντεοπροβολή 16 χρόνια, με 54 nits δεν το ένιωσα ποτέ αυτό.

Η μέτρηση, ωστόσο, είναι λίγο άχρηστη καθώς δε θα συναντήσεις πολύ υλικό να έχει γίνει master σε τόσο υψηλά adl levels. Διάβασε εδώ.
Η μέτρηση, ωστόσο, είναι λίγο άχρηστη καθώς δε θα συναντήσεις πολύ υλικό να έχει γίνει master σε τόσο υψηλά adl levels. Διάβασε εδώ.
Έδω ένα πολύ χρήσιμο άρθρο για τις μετρήσεις contrast και τον περιβάλλοντα φωτισμό.
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ άρθρα αν και τώρα πρέπει να κατανοήσω το human factor relevance του ADL, γιατί μαθηματικά το αντιλαμβάνομαι.
Το bias το θέλω όχι να παίζει μόνιμα αλλά όταν είμαι κουρασμένος ή θέλω για άλλο λόγο να αποφύγω τις μεγάλες μεταβολές φωτεινότητας.
Όσον αφορά το ANSI contrast αλλά και τα πολύ ενδιαφέροντα δικά τους patterns, θα ήθελα να είχαν μετρήσει UST με γκρι/ALR/CLR οθόνες για να βλέπαμε πώς επηρεάζει ο φακός LR αλλά και το διαφυγόν φως το luminance στις επιμέρους συνθήκες αλλά και το πώς επηρεάζουν αυτές οι οθόνες τις καμπύλες.
Ευχαριστώ για την πληροφορία, τώρα πρέπει να την αφομοιώσω.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.516
Μηνύματα
3.014.083
Members
38.456
Νεότερο μέλος
citizen$
Top