- Μηνύματα
- 4.543
- Reaction score
- 3.085
Καλημέρα σε όλους και Καλή Χρονιά (ευχή τακτά επαναλαμβανόμενη μέχρι το τέλος του μήνα).
(Θα συνέστηνα σε όσους θέλουν να διαβάσουν, να καταλάβουν και κυρίως να εκφράσουν τη γνώμη τους και την άποψή τους, να αναγνώσουν προσεκτικά το νήμα, γιατί είναι όντως μακρυνάρι και ίσως δυσνόητο, αν διαβαστεί γρήγορα. Ευχαριστώ εκ των προτέρων)
Λοιπόν, έχουμε και λέμε.
Ο εκ βάθρων ανακαινιζόμενος (είμαι τώρα στη διαδικασία ανακαίνισης) χώρος Home Theater που έχω, περιγράφεται εν τάχει ως εξής:
- Διαστάσεις (περίπου): 9 x 5 x 2.5 m (Μήκος x Πλάτος x Ύψος)
- Στην κάτω πλευρά υπάρχει η οθόνη (110"), τα μπροστινά ηχεία (δαπέδου - αμφίπολα), στραμένα κατά 30-40 μοίρες, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης, το ρακ των μηχανημάτων, το οποίο στο πάνω ράφι φιλοξενεί τα δυο κεντρικά (ραφιού-αμφίπολα) και τα δυο ηχεία ύψους, δεξιά-αριστερά στο πάνω μέρος της οθόνης, ανηρτημένα από την οροφή (ραφιού-αμφίπολα).
- Στα αριστερά, λίγο πιο μπροστά από την οθόνη, υπάρχει το sub πάνω στην (τροχήλατη, δικής μου κατασκευής) βάση του
- Σε απόσταση περίπου 3.5 μέτρων από την οθόνη υπάρχει τριθέσιος καναπές και πίσω του ακριβώς, σε ένα επίπεδο υπερυψωμένο κατά 25 πόντους, υπάρχει ένας δεύτερος διθέσιος
- Δεξιά και αριστερά έχουν τοποθετηθεί ειδικές κατασκευές ραφιών, που φιλοξενούν δίσκους, ταινίες, κλπ.
- Οι προβολείς είναι ανηρτημένοι από την οροφή, στο μέσο περίπου της αίθουσας, σχεδόν πάνω από τη μέση θέση ακρόασης/θέασης (αυτή που θα ονομάζαμε sweet spot)
- Πίσω από τον δεύτερο καναπέ, κάπου 2 μέτρα, υπάρχουν τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά ηχεία (main surround - δαπέδου αμφίπολα), δεξιά και αριστερά στις πλευρές της αίθουσας, στραμένα κι αυτά κατά 30-40 μοίρες, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης.
- Στην ίδια εγκάρσια ευθεία (κατά πλάτος, εννοώ) με αυτά, υπάρχει ανηρτημένο από την οροφή το πίσω κεντρικό περιφερειακό (back surround - ραφιού αμφίπολο), ένα ηχείο και όχι δύο, διότι ο χώρος καλύπτεται με αυτό, το οποίο ουσιαστικά αναπαράγει συνδυαστικά και τα δυο κανάλια back surround (έτσι κι αλλιώς είναι γνωστό ότι τα δυο κανάλια back surround είναι μονοφωνικά).
- Τέλος, κι εδώ είναι το πρωτόγνωρο ως πείραμα, ψηλά, πάνω από τα κεφάλια των καθήμενων, στο κέντρο της αίθουσας δεξιά και αριστερά στους τοίχους είναι ανηρτημένα δυο επί πλέον ηχεία surround (τα χαρακτηρίζω ως βοηθητικά surround), που δέχονται το ίδιο σήμα με τα ΚΥΡΙΑ surround από τον AV Pro. Είναι ηχεία ραφιού (ή τοίχου, αν θέλετε), δίπολα (dipole) σε αντιδιαστολή με όλα τα υπόλοιπα αμφίπολα (bipolar) και σκοπό έχουν να προσδίδουν στο ηχητικό υλικό μια περαιτέρω αίσθηση διάχυσης, που είναι απαραίτητη κατά τη γνώμη μου για κινηματογραφικά δρώμενα.
Αυτά, λοιπόν, τα ηχεία, σε αντίθεση με όλα τα άλλα, έχουν κάποιους περιορισμούς στην οδήγηση, κυρίως σε ότι αφορά στις απαιτήσεις ισχύος του ενισχυτή. Εδώ να κάνω μια διευκρίνηση:
Ο AV pro (Onkyo PR-SC5507), οδηγεί ΟΛΑ τα ηχεία μέσω τελικών, κατά κανόνα σε balanced mode. Ένας από τους τελικούς είναι τρικάναλος (3 x 200 WRMS), αυτός που θα οδηγεί, τόσο το πίσω κεντρικό surround, όσο και τα δυο βοηθητικά surround. Εξυπακούεται ότι το σήμα από τον AV Pro για τα δυο κανάλια Surround θα μοιραστεί με κατάλληλους Y-Connectors, τόσο στον τελικό που θα οδηγεί τα ΚΥΡΙΑ (αμφίπολα δαπέδου) surround ηχεία, όσο και στα δυο από τα τρία κανάλια του τελικού που θα οδηγεί τα βοηθητικά δίπολα surround.
(Όπως είπαμε, το τρίτο κανάλι του τελικού θα οδηγεί αυτούσιο και ανεξάρτητα το κεντρικό πίσω/back surround).
Εδώ ακριβώς βρίσκεται η δυσκολία και η ανάγκη για τον πειραματισμό. Επειδή η βασική ρύθμιση της στάθμης κάθε καναλιού γίνεται από τον AV Pro, αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα μπορούσα να ρυθμίσω 4 διαφορετικά ηχεία (δυο διαφορετικά ζευγάρια), που αντιστοιχούν σε δύο μόνο κανάλια, πολύ δε περισσότερο όταν αυτά οδηγούνται και από διαφορετικούς τελικούς. Πρέπει επίσης να αναφέρω ότι μέσα στη διαφορετικότητα υπάρχει και ο παράγων "διαφορετικής μέγιστης επιτρεπτής ισχύος οδήγησης" για κάθε ζευγάρι. Για τα αμφίπολα δαπέδου, ο κατασκευαστής προδιαγράφει ενισχυτή από 70 έως 200 WRMS, με μέγιστη ισχύ τα 200 WRMS, ενώ για τα δίπολα τοίχου ο κατασκευαστής προτείνει ενισχυτή από 30 έως 100 WRMS, με μέγιστη ισχύ τα 80 WRMS.
Σκέφτομαι λοιπόν πρώτα να ρυθμίσω τη στάθμη στα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά (τα αμφίπολα δαπέδου) και αφού το κάνω αυτό και ΧΩΡΙΣ να πειράξω τη ρύθμιση, να διατηρήσω τη στάθμη στα μικρά δίπολα σε επιτρεπτά για την κατασκευή τους όρια, παρεμβάλλοντας μεταξύ του σήματος του AV Pro και του τελικού έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, που έτσι κι αλλιώς υπάρχει.
Πώς το βλέπετε (το πείραμα);
-
(Θα συνέστηνα σε όσους θέλουν να διαβάσουν, να καταλάβουν και κυρίως να εκφράσουν τη γνώμη τους και την άποψή τους, να αναγνώσουν προσεκτικά το νήμα, γιατί είναι όντως μακρυνάρι και ίσως δυσνόητο, αν διαβαστεί γρήγορα. Ευχαριστώ εκ των προτέρων)
Λοιπόν, έχουμε και λέμε.
Ο εκ βάθρων ανακαινιζόμενος (είμαι τώρα στη διαδικασία ανακαίνισης) χώρος Home Theater που έχω, περιγράφεται εν τάχει ως εξής:
- Διαστάσεις (περίπου): 9 x 5 x 2.5 m (Μήκος x Πλάτος x Ύψος)
- Στην κάτω πλευρά υπάρχει η οθόνη (110"), τα μπροστινά ηχεία (δαπέδου - αμφίπολα), στραμένα κατά 30-40 μοίρες, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης, το ρακ των μηχανημάτων, το οποίο στο πάνω ράφι φιλοξενεί τα δυο κεντρικά (ραφιού-αμφίπολα) και τα δυο ηχεία ύψους, δεξιά-αριστερά στο πάνω μέρος της οθόνης, ανηρτημένα από την οροφή (ραφιού-αμφίπολα).
- Στα αριστερά, λίγο πιο μπροστά από την οθόνη, υπάρχει το sub πάνω στην (τροχήλατη, δικής μου κατασκευής) βάση του
- Σε απόσταση περίπου 3.5 μέτρων από την οθόνη υπάρχει τριθέσιος καναπές και πίσω του ακριβώς, σε ένα επίπεδο υπερυψωμένο κατά 25 πόντους, υπάρχει ένας δεύτερος διθέσιος
- Δεξιά και αριστερά έχουν τοποθετηθεί ειδικές κατασκευές ραφιών, που φιλοξενούν δίσκους, ταινίες, κλπ.
- Οι προβολείς είναι ανηρτημένοι από την οροφή, στο μέσο περίπου της αίθουσας, σχεδόν πάνω από τη μέση θέση ακρόασης/θέασης (αυτή που θα ονομάζαμε sweet spot)
- Πίσω από τον δεύτερο καναπέ, κάπου 2 μέτρα, υπάρχουν τα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά ηχεία (main surround - δαπέδου αμφίπολα), δεξιά και αριστερά στις πλευρές της αίθουσας, στραμένα κι αυτά κατά 30-40 μοίρες, ώστε να "βλέπουν" τη θέση ακρόασης.
- Στην ίδια εγκάρσια ευθεία (κατά πλάτος, εννοώ) με αυτά, υπάρχει ανηρτημένο από την οροφή το πίσω κεντρικό περιφερειακό (back surround - ραφιού αμφίπολο), ένα ηχείο και όχι δύο, διότι ο χώρος καλύπτεται με αυτό, το οποίο ουσιαστικά αναπαράγει συνδυαστικά και τα δυο κανάλια back surround (έτσι κι αλλιώς είναι γνωστό ότι τα δυο κανάλια back surround είναι μονοφωνικά).
- Τέλος, κι εδώ είναι το πρωτόγνωρο ως πείραμα, ψηλά, πάνω από τα κεφάλια των καθήμενων, στο κέντρο της αίθουσας δεξιά και αριστερά στους τοίχους είναι ανηρτημένα δυο επί πλέον ηχεία surround (τα χαρακτηρίζω ως βοηθητικά surround), που δέχονται το ίδιο σήμα με τα ΚΥΡΙΑ surround από τον AV Pro. Είναι ηχεία ραφιού (ή τοίχου, αν θέλετε), δίπολα (dipole) σε αντιδιαστολή με όλα τα υπόλοιπα αμφίπολα (bipolar) και σκοπό έχουν να προσδίδουν στο ηχητικό υλικό μια περαιτέρω αίσθηση διάχυσης, που είναι απαραίτητη κατά τη γνώμη μου για κινηματογραφικά δρώμενα.
Αυτά, λοιπόν, τα ηχεία, σε αντίθεση με όλα τα άλλα, έχουν κάποιους περιορισμούς στην οδήγηση, κυρίως σε ότι αφορά στις απαιτήσεις ισχύος του ενισχυτή. Εδώ να κάνω μια διευκρίνηση:
Ο AV pro (Onkyo PR-SC5507), οδηγεί ΟΛΑ τα ηχεία μέσω τελικών, κατά κανόνα σε balanced mode. Ένας από τους τελικούς είναι τρικάναλος (3 x 200 WRMS), αυτός που θα οδηγεί, τόσο το πίσω κεντρικό surround, όσο και τα δυο βοηθητικά surround. Εξυπακούεται ότι το σήμα από τον AV Pro για τα δυο κανάλια Surround θα μοιραστεί με κατάλληλους Y-Connectors, τόσο στον τελικό που θα οδηγεί τα ΚΥΡΙΑ (αμφίπολα δαπέδου) surround ηχεία, όσο και στα δυο από τα τρία κανάλια του τελικού που θα οδηγεί τα βοηθητικά δίπολα surround.
(Όπως είπαμε, το τρίτο κανάλι του τελικού θα οδηγεί αυτούσιο και ανεξάρτητα το κεντρικό πίσω/back surround).
Εδώ ακριβώς βρίσκεται η δυσκολία και η ανάγκη για τον πειραματισμό. Επειδή η βασική ρύθμιση της στάθμης κάθε καναλιού γίνεται από τον AV Pro, αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα μπορούσα να ρυθμίσω 4 διαφορετικά ηχεία (δυο διαφορετικά ζευγάρια), που αντιστοιχούν σε δύο μόνο κανάλια, πολύ δε περισσότερο όταν αυτά οδηγούνται και από διαφορετικούς τελικούς. Πρέπει επίσης να αναφέρω ότι μέσα στη διαφορετικότητα υπάρχει και ο παράγων "διαφορετικής μέγιστης επιτρεπτής ισχύος οδήγησης" για κάθε ζευγάρι. Για τα αμφίπολα δαπέδου, ο κατασκευαστής προδιαγράφει ενισχυτή από 70 έως 200 WRMS, με μέγιστη ισχύ τα 200 WRMS, ενώ για τα δίπολα τοίχου ο κατασκευαστής προτείνει ενισχυτή από 30 έως 100 WRMS, με μέγιστη ισχύ τα 80 WRMS.
Σκέφτομαι λοιπόν πρώτα να ρυθμίσω τη στάθμη στα ΚΥΡΙΑ περιφερειακά (τα αμφίπολα δαπέδου) και αφού το κάνω αυτό και ΧΩΡΙΣ να πειράξω τη ρύθμιση, να διατηρήσω τη στάθμη στα μικρά δίπολα σε επιτρεπτά για την κατασκευή τους όρια, παρεμβάλλοντας μεταξύ του σήματος του AV Pro και του τελικού έναν ποιοτικό στερεοφωνικό προενισχυτή, που έτσι κι αλλιώς υπάρχει.
Πώς το βλέπετε (το πείραμα);
-