Ανατομία Ακουστικής Χώρων (...Remastered)

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Απάντηση: Early Sound Scattering (ESS)

αυτός και ψήνεται, και μας ψήνει...:109:
(Συνέχεια από προηγούμενη σελίδα)
Με δεδομένη την ικανοποίηση της ανωτέρω συνθήκης,η φασική συμπεριφορά του χώρου ακρόασης στην υπεράνω των 300Hz ΄΄ζώνη πεδίου διάχυσης΄΄ και στη ζώνη ανάκλασης των υψηλών συχνοτήτων μπορεί να ελεγχθεί εναλλακτικά χάρη στη μέθοδο ΄΄Early Sound Scattering (ESS)΄΄.Σύμφωνα με αυτή την σχεδιαστική Αρχή,η κατανομή ενέργειας των πολλαπλών ανακλαστικών συνιστωσών παρουσιάζει τυχαία ομοιομορφία καθόλο το εύρος του φάσματος άνω των 300Hz,σε βαθμό που προσεγγίζει την ενεργειακή κατανομή λευκού θορύβου.Αυτή η ιδιότητα εξασφαλίζει ότι στην πράξη καμία μεμονωμένη συνιστώσα (οφειλόμενη συνήθως σε λείες επιφάνειες τζαμιών ή κονσόλας) δεν θα διακρίνεται χαρακτηριστικά έναντι των υπολοίπων,γεγονός το οποίο θα προσέδιδε ιδιαίτερη ακουστική υπογραφή στο χώρο της μίξης αλλοιώνοντας την αντίληψη του ακροατή.Στόχος είναι η δημιουργία ενός πεδίου που θα πλησιάζει την τέλεια διάχυση στο μπροστινό μέρος του δωματίου.Όσο μεγαλύτερος ο βαθμός διάχυσης,τόσο λιγότερο αντιληπτές θα γίνονται οι πρώϊμες ανακλάσεις καθώς και οι προερχόμενες από λείες επίπεδες επιφάνειες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρώτη εφαρμογή ΕSS πριν από δύο δεκαετίες στο στούντιο Rochdale της Lisa Stansfield,αφού η επινόηση της τεχνοτροπίας υπαγορεύθηκε ακριβώς από την ανάγκη να εγκατασταθεί μιά κονσόλα της οποίας το μέγεθος καταστρατηγούσε τους γεωμετρικούς κανόνες της Αρχής LEDE σε σχέση με τις περιορισμένες διαθέσιμες διαστάσεις του δωματίου ελέγχου.Όταν μάλιστα κατασκευ άστηκε βάσει της ίδιας Αρχής ESS το δεύτερο στούντιο της καλλιτέχνιδας στο Δουβλίνο, διαπιστώθηκε πως ήταν δυνατή η μεταβίβαση επισκόπησης του ηχογραφούμενου υλικού από το ένα στο άλλο δίχως διαφορο ποιήσεις στο αντιλαμβανόμενο σήμα,παρά τις ριζικές διαφορές διαστάσεων και μορφής που είχαν μεταξύ τους τα αντίστοιχα δωμάτια ελέγχου.

Γιά την υλοποίηση της μεθόδου χρησιμοποιούνται καταρχάς μόνιτορ ηχεία των οποίων η σχεδίαση και κατασκευή προβλέπει τον εντοιχισμό.Αυτό εξυπηρετεί την ημισφαιρική διασπορά καθόλο το εύρος της συχνοτικής τους απόκρισης.Ολόκληρη η υπόλοιπη ελεύθερη επιφάνεια του μπροστινού κεκλιμένου τοιχώματος εντός του οποίου εγκαθίστανται,θα καταληφθεί από διαχυτικές διατάξεις δραστικές σε μεγάλο εύρος ζώνης.Η πρόσοψη των ηχείων παραμένει ελεύθερη.Εάν υπάρχουν ελεύθερα μόνιτορ πάνω σε κονσόλα,ο περίγυρος αυτών καταλαμβάνεται επίσης από διαχυτικές διατάξεις.Οι υπόλοιπες επιφάνειες του δωματίου πλην του πατώματος θα διατηρούν τις απορροφητικές ιδιότητες με το κύριο έργο απόσβεσης χαμηλών συχνοτήτων ν'αναλαμβάνεται από πάνελ παλλόμενης μεμβράνης,τα οποία παρουσιάζουν τη μέγιστη ικανότητα απορρόφησης ενέργειας μέσω συντονισμού εφαρμοζόμενα σε θέσεις κορύφωσης της ακουστικής πίεσης όπως είναι τα όρια του δωματίου.



Όπως έχει αναφερθεί στη ΄΄Λειτουργία της Ακοής΄΄,στη φύση το ακουστικό μας σύστημα πραγματοποιεί χωρικό εντοπισμό μιάς πηγής χάρη στη διωτική διαφορά στάθμης και φάσης γιά τα εκπεμπόμενα σήματα που φτάνουν σε δεξί και αριστερό αυτί.Η τοποθέτηση στο χώρο υποβοηθείται επιπρόσθετα από σειρά ανακλάσεων.
http://www.avsite.gr/vb/showthread....%F4%E7%F2-%E1%EA%EF%DE%F2&p=932482#post932482

Η Στερεοφωνία βέβαια δεν βασίζεται στο χωρικό προσδιορισμό των πραγματικών πηγών (δηλαδή των ηχείων),αλλά στην ψυχοακουστική ψευδαίσθηση της εικονικής σκηνής που κατασκευάζεται από το σήμα που εκπέμπουν αυτά.

Στις περιπτώσεις όπου οι φασικές πληροφορίες που παρέχει το σύστημα ηχείων-χώρου αντικρούουν τις πληροφορίες από τις προσλαμβανόμενες επιμέρους στάθμες,η στερεοφωνική απεικόνιση καταρρέει στην αντίληψη του ακροατή. Χάρη στο χωροχρονικό κατατεμαχισμό (αντί προσπάθειας απορρόφησης) της ενέργειας όλων των πρώϊμων ανακλάσεων ο οποίος αποτελεί βασική προδιαγραφή της τεχνοτροπίας ΕSS,επιτυγχάνεται διάσπαση των σχετικών φασικών πληρο φοριών.Κατ'αυτόν τον τρόπο εκμηδενίζεται οποιαδήποτε αντικρουόμενη δράση τους.Παράλληλα,με την ενδεχόμενη υποστηρικτική τους δράση να μη γίνεται πλέον αντιληπτή,κύριος παράγοντας χωρικού εντοπισμού των εικονικών πηγών από τον ακροατή καθίστανται οι διαφορές γιά τις εκπεμπόμενες από τα ηχεία στάθμες του σήματος που αφορούν καθεμία εξ αυτών

Η στερεοφωνική απεικόνιση που προκύπτει στην αντίληψη του μηχανικού δεν διαθέτει τη μικροσκοπική εστίαση που χαρακτηρίζει ένα τυπικό δωμάτιο LEDE-RFZ,πλην όμως είναι ακριβής κι εκτείνεται καθόλη τη διάσταση του μπροστινού τοιχώματος.Η αξιοπιστία της μάλιστα συντηρείται γιά θέσεις ακρόασης πέραν του γνωστού ΄΄sweet spot΄΄(θέση βέλτιστης Ακουστικής απόδοσης που αποτελεί επίκεντρο στην υλοποίηση των κλασικών δωματίων).Η χρήση ηχείων που παρουσιάζουν ημισφαιρική διασπορά προϋποθέτει την ομοιογενή εκπομπή ηχητικής ενέργειας στο σύνολο των διαχυτικών διατάξεων που τα περιβάλλουν.Ως επίπτωση αυτού,όσοι ακροατές βρίσκονται off-axis θα δέχονται άμεσο σήμα παρεμφερούς φασματικής κατανομής με το αντίστοιχο που θα δέχονται οι ευρισκόμενοι on-axis.Τείνει επίσης να μην αλλοιώνεται από παρουσία επιπλέον εξοπλισμού ή/και άλλων ακροατών πίσω και δίπλα από το μηχανικό ήχου.
http://www.avsite.gr/vb/showthread....A%DE%F2-%D7%FE%F1%F9%ED&p=1184960#post1184960
(...)
 
Last edited:

Μηνύματα
25
Reaction score
3
Απάντηση: Early Sound Scattering (ESS)

Συγχαρητήρια, ευχαριστούμε για τον κόπο σας
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Απάντηση: Early Sound Scattering (ESS)

(Συμπλήρωμα του υπομνήματος με αναλύσεις γραμμένες υπό την αιγίδα ετέρων νημάτων που έχουν εν τω μεταξύ μεσολαβήσει...)




 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

(Συμπλήρωμα του υπομνήματος με αναλύσεις γραμμένες υπό την αιγίδα ετέρων νημάτων που έχουν εν τω μεταξύ μεσολαβήσει...)

Η αναφορά στη ΄΄Ζώνη Πίεσης΄΄:

Οι κύριες ιδιότητες της απόκρισης του συστήματος ηχείων-χώρου κάτω από τη συχνότητα αποκοπής δεδομένου δωματίου είναι ότι όχι μόνο η αντίληψη αυτής είναι σαφής,αλλά δύναται επίσης να είναι εξαιρετικά ομοιογενής ως προς τη στάθμη -και αναλόγως πάντα της θέσης ακρόασης- διότι δεν θα υφίστανται στη συγκεκριμένη ζώνη του ακουστού φάσματος ρυθμοί συντονισμού οι οποίοι θα δημιουργούσαν έντονες διακυμάνσεις στον άμεσο ήχο και την απόκριση του χώρου.Εάν πράγματι ήταν αδύνατη η αντίληψη συχνοτήτων κάτω από τη συχνότητα αποκοπής,τότε δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης συσκευές όπως τα ακουστικά και τα ηχοσυστήματα αυτοκινήτου...
Bhutia said:
...Ένας ρυθμός συντονισμού γίνεται αντιληπτός εντός του χώρου ακρόασης ως αφύσικος και μονότονος ΄΄χρωματισμός΄΄ του ήχου μιά κι ενισχύεται η αντίστοιχη συχνοτική συνιστώσα έναντι των υπολοίπων.Εάν τώρα έχουμε και σύμπτωση(εντός διαστήματος 5Hz) επιμέρους ρυθμών,είναι επόμενο ότι θα ισχύει περαιτέρω ενίσχυση της συγκεκριμένης συχνοτικής συνιστώσας(και γειτονικών αυτής),άρα πιό έντονη αλλοίωση του αντιλαμβανομένου ήχου από την πηγή.Εάν πάλι οι επιμέρους ρυθμοί απέχουν πολύ ο ένας από τον άλλον,τότε νότες με συχνοτικά ύψη που θα κείτονται στα μεσοδιαστήματα μεταξύ των τιμών που αντιστοιχούν στους ρυθμούς συντονισμού θα γίνονται αντιληπτές ως ιδιαίτερα εξασθενημένες στις θέσεις όπου τα κύματα θα βρίσκονται εκτός φάσης,οδηγώντας σε ακόμα μεγαλύτερη αλλοίωση(μιά και η μείωση στα συχνοτικά ύψη που αντιστοιχούν οι βυθίσεις θα είναι μεγαλύτερη ποσοστιαία από τις αυξήσεις στα σημεία των προηγουμένων κορυφώσεων) του εκπεμπομένου σήματος.Σημειωτέον ότι οι διακυμάνσεις στην απόκριση συχνότητας του δωματίου θα είναι επιπλέον εξαρτώμενες από την τοποθεσία του ακροατή και των ηχείων εντός αυτού,εξαιτίας ακριβώς της στατικής ανομοιογένειας στην κατανομή της ηχητικής ενέργειας που επιφέρουν τα στάσιμα κύματα.

Επειδή όλα τα δωμάτια αναπτύσσουν ρυθμούς ταλάντωσης στις κατώτερες συχνοτικές περιοχές,γιά καθένα εξ αυτών θα υπάρχει κάποιο συχνοτικό όριο κάτω από το οποίο τα φαινόμενα συντονισμού επικρατούν ώστε να μην εξετάζεται με τους όρους του πεδίου διάχυσης.Η συχνότητα του χαμηλότερου δυνατού συντονισμού γιά ένα δωμάτιο του οποίου η μεγαλύτερη διάσταση έχει μήκος ΄΄L΄΄,καλείται συχνότητα αποκοπής αυτού και δίδεται από τον τύπο: f(co)=c/2L .Η συχνοτική ζώνη κάτω από αυτή λέγεται και ζώνη αποκοπής του συγκεκριμένου δωματίου.Σε αυτήν την περιοχή,όλες οι διαστάσεις του συγκεκριμένου δωματίου είναι μικρότερες από το ήμισυ του αντιστοιχούντος στην fco μήκους κύματος.Ο χώρος παρεμποδίζει τη διάδοση (αντιστεκόμενος στην περαιτέρω ενίσχυση) συχνοτικών συνιστωσών του κύματος που ανήκουν στη ζώνη αποκοπής,με αποτέλεσμα μεγάλη μείωση των επιπέδων έντασης γι αυτές.

Η κρίσιμη συχνότητα f(c) κάτω από την οποία τα στάσιμα κύματα οδηγούν σε σημαντικούς γιά την ακουστική συμπεριφορά ρυθμούς δωματίου με όγκο ΄΄V΄΄ δίδεται σε συνάρτηση με το χρόνο αντήχησης: f(c)=2000*τετραγωνική ρίζα[RT60/V] (Schroeder,1996).Μεταξύ της συχνότητας Schroeder και της συχνότητας αποκοπής βρίσκεται η ζώνη των ρυθμών.Υπεράνω της κρίσιμης συχνότητας έχουμε τη ζώνη πεδίου διάχυσης,στην οποία η ιδιότητα του χρόνου αντήχησης βρίσκει έγκυρη εφαρμογή και το δωμάτιο εμφανίζει την καλύτερη ακουστική συμπεριφορά εφόσον διαθέτει καλά χαρακτηριστικά αντήχησης.Η κρίσιμη συχνότητα δεν παύει ν'αποτελεί νοητό όριο,μιά και στην πραγματικότητα υφίσταται ευρύτερη συχνοτική περιοχή μετάβασης μεταξύ ρυθμικής και διαχυτικής ζώνης...

Η μετάπτωση της συμπεριφοράς συγκεκριμένου δωματίου στη ζώνη αποκοπής είναι βαθμιαία,πλην όμως αυτή έχει γιά κάθε δωμάτιο δεδομένο άνω όριο:οι συχνότητες που βρίσκονται κάτω από αυτό αντιστοιχούν σε μήκη κύματος των οποίων το ήμισυ θα είναι ανώτερο από τη μεγαλύτερη διάσταση του εν λόγω δωματίου.Με άλλα λόγια,το δωμάτιο θα είναι μικρότερο από το ήμισυ των αντιστοίχων μηκών κύματος προς οποιαδήποτε διάστασή του.Η συμπεριφορά ενός δωματίου στη ζώνη αποκοπής του δεν αποκλείει άμεσα την αντίληψη από τον ακροατή εντός αυτού συχνοτήτων που κείτονται σ'αυτήν.Πλην όμως παρεμποδίζει τη διάδοση έμμεσα κι έντονα,υπό τις εξής έννοες:

-Γιά τις εκπεμπόμενες συχνότητες που ανήκουν στη ζώνη αποκοπής δεν υφίστανται πλέον πυκνώσεις και αραιώσεις των μορίων του μέσου διάδοσης οι οποίες ν'ακολουθούν την κατανομή ταξιδεύουσας κυματομορφής.Tα μήκη κύματος θα είναι τόσο μεγάλα,ώστε δεν θα μπορεί να χωρέσει ούτε μισός κύκλος της κυματομορφής ανάμεσα στις περικλείουσες επιφάνειες του χώρου.

-Δεν υφίστανται επίσης ρυθμοί συντονισμού μέσω των οποίων θα ενισχύονταν συγκεκριμένες συχνοτικές συνιστώσες γιά να συντελούσαν ακολούθως στην αύξηση της σχετικής στάθμης επί της απόκρισης συχνότητας του συστήματος.Το ΄΄κέρδος΄΄ που εμφανίζουν οι υποστηριζόμενες από ρυθμούς συντονισμού χαμηλές συχνότητες εντός των τυπικών δωματίων ακρόασης τείνει να είναι κατά μέσο όρο της τάξης των 10dB περίπου σε σύγκριση με την ανηχοϊκή απόκριση δεδομένου ηχείου υπό την ίδια παρεχόμενη ισχύ.Η αναίρεση του κέρδους στη ζώνη αποκοπής δεν είναι υποχρεωτικά δυσάρεστη.Από τη στιγμή που το κύμα δεν εισέρχεται στο στάσιμο κύκλο αναπήδησης μεταξύ περικλειουσών επιφανειών του χώρου σε οποιαδήποτε διάσταση,μειώνονται οι εκτός φάσης αλληλεπιδράσεις με τις συνιστώσες του άμεσου ήχου καθώς και οι προκαλούμενες από αυτές κορυφώσεις-βυθίσεις.Κατά συνέπεια η απόκριση του συστήματος-εφόσον βέβαια κείτεται υπεράνω του κάτω ορίου αποκοπής των ιδίων των ηχείων- τείνει να είναι ομαλότερη,προσεγγίζοντας την ανηχοϊκή.


(Dr.Floyd Toole)

-Ο αέρας του δωματίου στη ζώνη αποκοπής συμπεριφέρεται όπως ο περιεχόμενος στο κάνιστρο μιάς αεραντλίας ποδηλάτου όταν η βαλβίδα της είναι μπλοκαρισμένη ενώ ο χρήστης εφαρμόζει με διαφορετική συχνότητα πίεση στο έμβολο.Ο περιεχόμενος αέρας στο χώρο θα συμπιέζεται και θ'αποσυμπιέζεται ακολουθώντας τις κινήσεις των διαφραγμάτων εκπομπής χαμηλών προς τα μπρος και πίσω αντίστοιχα.Οι διακυμάνσεις στις στάθμες ηχητικής πίεσης θ'ακολουθούν την εκπεμπόμενη συχνότητα.

Ο περιβάλλων χώρος τείνει να ΄΄φορτίζει΄΄ τις πηγές ήχου εντός του δωματίου,είτε αυτές είναι κινούμενα διαφράγματα ηχείων είτε ακόμα και μουσικά όργανα.Αναλόγως της περίπτωσης κι εξαιτίας της μεταβολής στην ακουστική εμπέδηση του μέσου γύρω από την πηγή,η φόρτιση αποτρέπει την απρόσκοπτη διάδοση των κυμάτων που ανήκουν στη ζώνη αποκοπής.Άρα σε σύγκριση μ'έναν χώρο που θα διακρινόταν από χαμηλότερη συχνότητα αποκοπής,θα επέρχεται χαρακτηριστική υποβάθμιση-γιά δεδομένη παρεχόμενη ισχύ- της ηχητικής στάθμης στις ομόλογες συχνότητες.Δεδομένου λ.χ. ότι στα 30Hz η μείωση στη στάθμη ηχητικής πίεσης κατά 4dB οδηγεί σε αίσθηση υποδιπλασιασμού της ακουστότητας,η διαφορά κατά 10dB θα οδηγούσε στην αντίληψη ότι η ακουστότητα της απόκρισης του συστήματος στη ζώνη αποκοπής θα ήταν περίπου το ένα έκτον της υποστηριζόμενης από τους ιδιορρυθμούς του δωματίου απόκρισης.Η υποβάθμιση της ακουστότητας θα είναι γενικά ραγδαία γιά στάθμες ακρόασης κάτω των 80dB.

Το προαναφερθέν μοντέλο ταιριάζει ιδανικά σε δωμάτια που έχουν όγκο συγκρίσιμο με τον όγκο της καμπίνας του ηχείου,που διαθέτουν αποκλειστικά επιφάνειες στερούμενες ενδοτικότητας και είναι επιπλέον ερμητικά κλεισμένα.Στην πράξη ο βαθμός φόρτισης του δωματίου μεταβάλλεται αντίστροφα με την αναλογία του όγκου δωματίου προς τον όγκο καμπίνας ηχείου,δηλαδή αυξάνεται όσο μικρότερο είναι το δωμάτιο και μεγαλύτερο το μέγεθος της καμπίνας.Επίσης η ύπαρξη ξύλινων και γύψινων τοίχων επιτρέπει σε αξιόλογο βαθμό απόσβεση της ηχητικής ενέργειας των χαμηλών είτε μέσω απορρόφησης,είτε μέσω διαφυγής αυτών σε εξώτερο χώρο.Διαρροή ενέργειας συμβαίνει επίσης μέσω ανοικτών πορτών και παραθύρων.Καθίσταται προφανές λοιπόν ότι στην πράξη,ο τύπος μέσω του οποίου υπολογίζεται θεωρητικά η συχνότητα αποκοπής ενός δωματίου δεν παρέχει έναν καθορισμένο ουδό εκατέρωθεν του οποίου η συμπεριφορά του χώρου θα μεταπίπτει απότομα σε ριζικά διαφορετικές καταστάσεις.

Οι αλληλεπιδράσεις κυμαίνονται αναλόγως των χαρακτηριστικών της πηγής.Λαμβάνοντας λ.χ. ένα μονόπολο ηχείο με κλειστή καμπίνα,κατερχόμενης της συχνότητας εκπομπής κάτω από την τιμή συντονισμού του συνόλου καμπίνας-κώνου,η ταχύτητα του κώνου πέφτει κατά τρόπον ώστε ν'αντισταθμίζει την τάση που θα έχει το διάφραγμα ν'αυξάνει τη διαδρομή του στην αντίστοιχη συχνότητα εκπομπής γιά δεδομένη παρεχόμενη ισχύ.Αποτέλεσμα αυτού του συμψηφισμού είναι να παραμένει σταθερή η μέγιστη δυνατή απομάκρυνση από τη θέση ηρεμίας του διαφράγματος.Εντός της ζώνης αποκοπής,η ηχητική πίεση εξαρτάται από τη μέγιστη δυνατή απομάκρυνση του κώνου.Ως εκ τούτου,η απόκριση μονόπολου κλειστής καμπίνας με συχνότητα συντονισμού ίση ή μεγαλύτερη της τιμής αποκοπής γιά δεδομένο δωμάτιο,θα εμφανίζεται ομαλοποιημένη εντός της ζώνης αποκοπής.Στην περίπτωση δε που θα είναι σημαντικά μικρότερη,η απόκριση θ'αυξάνεται με την κάθοδο της συχνότητας εκπομπής ωσότου η δεύτερη φτάσει την τιμή συντονισμού,οπότε και θα ομαλοποιείται από εκείνο το σημείο και κάτω.Τα μονόπολα με καμπίνα ανάκλασης χαμηλων(bass reflex) τείνουν να εμφανίζουν εντός της ζώνης αποκοπής ρυθμό εξασθένησης 12dB ανά οκτάβα-έναντι του κανονικού των 24dB/οκτάβα- γιά εκπεμπόμενες συχνότητες κατώτερες της τιμής συντονισμού της οπής ανάκλασης όταν η τιμή αυτή κείτεται κάτω από τη συχνότητα αποκοπής του δωματίου.Ο γενικευμένος αυτός κανόνας διαφοροποιείται συχνά αναλόγως της διάταξης εκπομπής χαμηλών από αντίστοιχα φαινόμενα φόρτισης των ιδίων των οπών ανάκλασης.

Είναι επόμενο πως δωμάτια τα οποία έχουν υποστεί ακουστική φροντίδα ούτως ώστε ν'αποσβένυται σε μεγάλο βαθμό η ενέργεια των σημαντικότερων στασίμων κυμάτων που αναπτύσσονται εντός αυτών,θα διακρίνονται από σημαντικά μειωμένη διαφορά της απόκρισης του συστήματος ανάμεσα στη ζώνη αποκοπής και την υποστηριζόμενη από ρυθμούς συντονισμού.Τί συμβαίνει όμως όταν οι πηγές διεγείρουν το δωμάτιο με διαφορετικό τρόπο;

Γιά παράδειγμα η εντοίχιση των ηχείων θα έχει ως αποτέλεσμα την εκπομπή του συνόλου της ενέργειας των χαμηλών έμπροσθεν αυτών.Εάν μάλιστα οι περικλείουσες επιφάνειες του δωματίου έχουν μεγάλο συντελεστή απορρόφησης στις χαμηλές συχνότητες,τότε θα ενισχυθεί η απόκριση εντός της ζώνης αποκοπής με συνέπεια να μετριαστεί η διαφοροποίηση ως προς την απόκριση επί της ζώνης που υποστηρίζεται από ρυθμούς συντονισμού.

Οι ηλεκτροστατικές και μαγνητοστατικές μεμβράνες που στερούνται καμπίνας διακρίνονται από το χαρακτηριστικό μοτίβο οκτωειδούς ακτινοβολίας.Διεγείρουν ρυθμούς συντονισμού στην κατεύθυνση του εμπρόσθιου/οπίσθιου άξονα αντί του συνόλου που περιλαμβάνει και τις πλάγιες.Η διέγερση των ρυθμών συντονισμού που επιτυγχάνουν μεγιστοποιείται όποτε τοποθετηθούν σε θέσεις που θ'αντιστοιχούν σε δεσμούς(κόμβους) πίεσης (ελάχιστο συνιστώσας πίεσης και μέγιστο συνιστώσας σωματιδιακής ταχύτητας),αφού οι δίπολοι ηλεκτροστατικοί & μαγνητοστατικοί εκπομπείς λογίζονται ως πηγές ταχύτητας(ή ακόμα ορθότερα πηγές ΄΄διαφορών πίεσης΄΄) έναντι των μονόπολων ηλεκτροδυναμικών που λογίζονται ως αμιγείς πηγές πίεσης.Η στάθμη εκπομπής των διπόλων μεμβρανών δεν εξαρτάται από την εφαρμογή οποιουδήποτε πιεστικού φόρτου πάνω στα διαφράγματά τους,αφού οποιοδήποτε επιπλέον έργο εξαιτίας του τελευταίου θα συμψηφίζεται με την προκαλούμενη μείωση στο βαθμό εκτόπισης των διαφραγμάτων.Η δίπολη μεμβράνη ελλείψει καμπίνας θα παλινδρομεί δίχως να δημιουργεί καμία αμιγή διαφορά πίεσης εντός του δωματίου εντός της ζώνης αποκοπής.Κατά συνέπεια,οι δίπολες μεμβράνες θ'αδυνατούν να διαδώσουν συνιστώσες κείμενες κάτω από τη συχνότητα αποκοπής δεδομένου δωματίου.Η εκπομπή από την κίνηση της δίπολης μεμβράνης σ'αυτές τις συχνότητες θα γινόταν αντιληπτή μονάχα σε πολύ κοντινές αποστάσεις(σε σύγκριση με τις συνολικές διαστάσεις του διαφράγματος) είτε έμπροσθεν είτε όπισθεν αυτής.

Η έννοια της κρίσιμης απόστασης αναφορικά με τη στάθμη ακρόασης:

http://www.avsite.gr/vb/showthread....E1%EA%F1%FC%E1%F3%E7%F2&p=1503103#post1503103

http://www.avsite.gr/vb/showthread....C%E8%EC%E7%F2-%E1%EA%F1%FC%E1%F3%E7%F2/page31


Το εξελισσόμενο νήμα που πραγματεύεται την εντύπωση της περιέλιξης του ακροατή από το μουσικό γεγονός:

http://www.avsite.gr/vb/showthread....F4%E7%ED-%EA%E1%F4%E1%EA%F4%DE%F3%EF%F5%EC%E5
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Το παρόν pdf παρέχει μεταξύ άλλων το ελάχιστο απαιτούμενο μήκος και πλάτος δωματίου ακρόασης,ούτως ώστε οι πρώτες ανακλαστικές συνιστώσες να καταφτάνουν στη θέση ακρόασης με χρονική καθυστέρηση τουλάχιστον 6 χιλιοστών δευτερολέπτου σε σχέση με τον άμεσο ήχο.Σύμφωνα με το γνωστό φαινόμενο προτεραιότητας (Haas),θα διατηρηθεί ακέραια η στερεοφωνική απεικόνιση αφού τηρουμένης της προηγούμενης συνθήκης το ακουστικό μας σύστημα θα διαμορφώσει αντίληψη της απεικόνισης κυρίως από τις σταθμικές και φασικές διακυμάνσεις που θα περιέχονται στο άμεσα εκπεμπόμενο σήμα,χωρίς να προλάβει να διαταραχθεί από τις ανακλώμενες συνιστώσες.Σημειωτέον ότι αφορά σε ηχεία που διαθέτουν αμετάβλητη πολική απόκριση σε ευρύ φάσμα.

 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Πράγματι,η μελέτη προβλέπει να μην υφίσταται ακουστική φροντίδα η οποία θα μετέβαλε τη φασματική κατανομή ενέργειας και το φασικό περιεχόμενο του ανακλώμενου σε σχέση με τον άμεσο ήχο. Πραγματεύεται δε επιλεκτικά τα τεκταινόμενα που αφορούν στη στερεοφωνική απεικόνιση εκ του ζεύγους ηχείων.
Οι ελάχιστες αποστάσεις που προκύπτουν είναι γιά καθένα ηχείο περίπου 1,4 μέτρα από το προσκείμενο πλευρικό τοίχωμα και 1,1 μέτρο από το μπροστινό ως προς τον ακροατή τοίχωμα.Επίσης 1,1 μέτρο είναι η ελάχιστη τιμή γιά τον ακροατή από το οπίσθιο προς αυτόν τοίχωμα.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

Θερμά συγχαρητήρια για την καταπληκτική δουλειά σου. Δεν έχω λόγους και τρόπο να σε ευχαριστήσω . Η παράθεση του θέματος όπως πάντα σαφής , κατανοητή , πλήρης και διατυπωμένη με την γνωστή άψογη χρήση της Ελληνικής γλώσσας.

Θεωρώ ότι το παρόν θέμα είναι κόσμημα για το avsite και ένα από τα χρησιμότερα που έχουν αναρτηθεί στην ιστορία του. Θα πρέπει δε να μελετηθεί σχολαστικά από οποιονδήποτε επιχειρεί να ασχοληθεί σοβαρά με το hobby του audio...
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
...η επιστημονική κατάρτισή σου επι του θέματος είναι για σεμινάριο.
Ευχαριστούμε και πάλι.
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

Τα θερμά μου συγχαρητήρια αγαπητέ μου μπούτια για την εξαιρετική παρουσίαση που μας έκανες.

Το μόνο που εύχομαι ειλικρινά είναι να διαβάζουν τα όσα μας έκανες τη χάρη να γράψεις αυτοί που πετάν απλόχερα τα χρήματά τους σε αυτό το ρημαδοχόμπι...
το απίστευτο αυτό θρεντ, παρότι είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο για τον τυπικό "μουσικόφιλο", αποτελεί έναυσμα και σημείο εκκίνησης ενασχόλησης με το αντικείμενο, αλλά και σταθμό μελέτης για όλους μας. Και πάλι, ΜΠΡΑΒΟ!
ΥΓ να "διαχυθεί" το θέμα όσο πάει...:126:
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
Τα θερμά μου συγχαρητηρια για την κοπιαστική συνεισφορά σου στον σπουδαιότερο κρίκο της αλυσίδας ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ προς την ΗΧΗΤΙΚΗ ΠΙΣΤΟΤΗΤΑ...
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
i'm with you man
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
Bhutia,
Οτι και να πω είναι λίγο...
Ενα μεγάλο ευχαριστώ από την αφεντιά μου, για τον κόπο σου και τον χρόνο που διέθεσες και εξακολουθείς να διαθέτεις, για την ενημέρωση/επιμόρφωση των μελών.
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
Bhutia,
έχεις κάνει απίστευτη δουλειά!!!
Σ ευχαριστώ πολύ για όλα όσα με βοήθησες να καταλάβω!
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
αυτές οι σελίδες περιττό να πω ότι με έχουν σώσει.
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
εμένα πάλι μου έχουν βγάλει τα μάτια.
merci...και παλι bravo
Re: Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
Δε με λες ρε μάγκα .... αυτό το κατασκεύασμα πως το ξεσκονίζεις όταν χρειαστεί? Μήπως το αφήνεις μέσα στη μπίχλα?
H ΄΄Ανατομία Ακουστικής Χώρων΄΄ ανακαινίστηκε.
Εφόσον το αρχικό υλικό ήταν ήδη αρκετά καλό και τα επιμέρους στάδια του εγχειρήματος έπρεπε να πραγματοποιηθούν σε στενούς θύλακες ελευθέρου χρόνου,επελέγη γιά κάθε μήνυμα η μέθοδος της επιτόπιας-σαν να γραφόταν τελικό διαγώνισμα- επιμέλειας,χωρίς να ξεσκονιστούν βιβλιογραφικές πηγές- εξόν από αντιγραφή κάποιων μαθηματικών τύπων.

Η ανακαίνιση δεν περιορίζεται σε απλούστερη παραγραφοποίηση,ανασύνταξη εκφράσεων και συνδέσμων ή γραφικών.Κάποια εδάφια έχουν ξαναγραφεί σαν από λευκή σελίδα,ενώ άλλα έχουν εμπλουτιστεί.

Διά του λόγου το ασφαλές,παρατίθονται σημεία που δέχτηκαν την πιό απαιτητική φροντίδα κατά τη διεργασία του...remastering:

Εισαγωγή:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/

Χαρακτηριστικά πεδίου αντήχησης:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/#post-1055529

Κρίσιμη απόσταση:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/#post-1055532

Στάσιμα Κύματα:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-3#post-1069420

Επαλληλία Ηχούς:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-4#post-1080113

Κρουστική Απόκριση (ιδίως από τη μέση και ύστερα):
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-5#post-1100237

Χρόνος Πρώιμης Εξασθένησης:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-5#post-1100245

Ελεύθερη Ανακλάσεων Ζώνη:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-10#post-1291416

Καθώς κι εδάφια γιά την περίθλαση σε σχέση με τη συμπεριφορά ηχείων,τα οποία περιέχονται ως λινκ εντός του δημοσιευθέντος νήματος στα Τεχνικά Θέματα Audio...
http://www.avsite.gr/forum/threads/Περίθλασης-το-ανάγνωσμα.133808/
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Last edited:

dapost

Rehdeko & Harbeth lover "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
3.349
Reaction score
6.930
Νομίζω αξίζει μία αναφορά σε έναν αρκετά επιτυχημένο τεχνικό ακουστικής, τον Thomas Jouanjean της Northward Acoustics και στο μοντέλο ακουστικής Front-to-Back που ακολουθεί στις σχεδιάσεις του.

Το βασικό χαρακτηριστικό του μοντέλου είναι ο πλήρης έλεγχος όλων των ανακλάσεων του εκπεμπόμενου από τα ηχεία ήχου (εκτός αυτής του πατώματος, αναπόφευκτα) και μέριμνα ώστε ο ακροατής / μηχανικός να προσλαμβάνει κάποιες αντηχήσεις από τον περιβάλλοντα χώρο.

Διαχωρίζει λοιπόν το speaker - to - room response (που είναι σχεδόν ανηχοικό):

northward str.jpg


από το engineer - to - room response (που είναι πιο ζωντανό):

northward etr.jpg


To τελευταίο επιτυγχάνεται με χρήση ανακλαστικών επιφανειών στις επιφάνειες πίσω ή πέριξ των ηχείων (που συνήθως είναι εντοιχισμένα) και στην προσεκτική χρήση διαχυτών σε σημεία που αυξάνουν τις αντηχήσεις που προσλαμβάνει ο ακροατής.
 
Last edited:


dapost

Rehdeko & Harbeth lover "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
3.349
Reaction score
6.930
Φυσικά, το παραπάνω δωμάτιο είναι room in a room

imgext (2).jpeg


και η κατασκευή κρύβει διάφορα υλικά και τεχνικές που δε φαίνονται στο τελικό αποτέλεσμα:

imgext.jpeg


imgext.jpeg
 

Attachments

Last edited:




dapost

Rehdeko & Harbeth lover "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
3.349
Reaction score
6.930
Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι τρόποι που βρίσκει ώστε:

1. Ο ήχος από τα ηχεία να "συναντά" όσο το δυνατόν μόνο απορρόφηση (εκτός φυσικά από το δάπεδο και λιγότερο από τον πίσω τοίχο) ώστε να ανακλαται το λιγότερο δυνατό.

2. Οι επιφάνειες που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων αλλά "βλέπουν¨ τον ακροατή / μηχανικό να είναι ανακλαστικές / διαχυτικές ώστε να δίνουν ζωντάνια. Δε φοβάται δε να χρησιμοποιεί και υλικά όπως το γυαλί σε σημεία όμως που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων.
4.jpg


2.jpg


1.jpg
 
Last edited:

daharis666

Crystalator- Reporter
Moderator
Μηνύματα
20.767
Reaction score
42.980
Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι τρόποι που βρίσκει ώστε:

1. Ο ήχος από τα ηχεία να "συναντά" όσο το δυνατόν μόνο απορρόφηση (εκτός φυσικά από το δάπεδο και λιγότερο από τον πίσω τοίχο) ώστε να ανακλαται το λιγότερο δυνατό.

2. Οι επιφάνειες που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων αλλά "βλέπουν¨ τον ακροατή / μηχανικό να είναι ανακλαστικές / διαχυτικές ώστε να δίνουν ζωντάνια. Δε φοβάται δε να χρησιμοποιεί και υλικά όπως το γυαλί σε σημεία όμως που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων.View attachment 61188

View attachment 61189

View attachment 61191


Εδώ μάλιστα...τουλάχιστον και πιτόγυρο να τρως με τη σακούλα επάνω στην καρέκλα και σου φύγει καμιά πατάτα στο πάτωμα..δεν το λυπάσαι :gotcha::gotcha::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
12.377
Reaction score
33.862
Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι τρόποι που βρίσκει ώστε:
1. Ο ήχος από τα ηχεία να "συναντά" όσο το δυνατόν μόνο απορρόφηση (εκτός φυσικά από το δάπεδο και λιγότερο από τον πίσω τοίχο) ώστε να ανακλαται το λιγότερο δυνατό.
2. Οι επιφάνειες που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων αλλά "βλέπουν¨ τον ακροατή / μηχανικό να είναι ανακλαστικές / διαχυτικές ώστε να δίνουν ζωντάνια. Δε φοβάται δε να χρησιμοποιεί και υλικά όπως το γυαλί σε σημεία όμως που δεν είναι στην "πορεία" του ήχου των ηχείων.View attachment 61188
Ευχαριστώ πολύ τους συμβάλλοντες με εξέχοντα παραδείγματα σε όσα έχουν αναλυθεί στο παρόν νήμα...

H ανακλαστική συνιστώσα από το πάτωμα δεν είναι ανεπιθύμητη,αφού το ακουστικό μας κέντρο είναι εγκλιματισμένο να υποδέχεται και στα αυθεντικά μουσικά συμβάντα ανακλάσεις από κάποιο δάπεδο.

Μπορούμε να προσέξουμε επιπλέον την απόσταση από τα ηχεία για τη θέση επισκόπησης,η οποία ισοδυναμεί με... κόλαφο για όσους πιστεύουν ότι ευρύτατη ηχητική σκηνή είναι εφικτή με διευθέτηση στοχευμένη αποκλειστικώς στο άπω πεδίο.

Στρατηγικός στόχος μιας τέτοιας φροντίδας εκτός από τη μείωση της ακουστικής κόπωσης για τον μηχανικό,είναι η υποδοχή ισχυρότερης συνιστώσας άμεσου ήχου στη θέση επισκόπησης και ο αυστηρός έλεγχος σε στάθμη κι ενεργειακή σύσταση ως προς το παραγόμενο πεδίο αντήχησης (τη συνιστώσα σταθερής κατάστασης).
καλε ολα στα δειχνει......εκτος απο τα καλωδια :D
http://www.amsterdammastering.com/2014/?page_id=20
Τα οποία δεν θα χαρακτηρίζονταν και ιδιαιτέρως...φιδίσια.Θα είχε πράγματι πολύ μεγάλη ΄΄πλάκα΄΄ να γνωρίζαμε την αντίδραση του ηχητικού μηχανικού ή του αρχιτέκτονος άμα προσπαθούσε κάποιος καλωδιομάχος να τους επεξηγήσει τη θεαματική αντιληπτική βελτίωση που θα επέφεραν οι...βόες και κροταλίες.(΄΄Δεν είναι βόας,δεν είναι κροταλίας...΄΄)


Εδώ μάλιστα...τουλάχιστον και πιτόγυρο να τρως με τη σακούλα επάνω στην καρέκλα και σου φύγει καμιά πατάτα στο πάτωμα..δεν το λυπάσαι :gotcha::gotcha::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
Άμα τα εντοιχισμένα ATC και ο έλεγχος των flutter echoes δεν εγείρουν άλλο σχόλιο από μέρους σου,συμπεραίνεται ότι το αγαπημένο σου μουσικό ιδίωμα είναι προφανώς το...rock n'troll.:D
 
Last edited:

daharis666

Crystalator- Reporter
Moderator
Μηνύματα
20.767
Reaction score
42.980
Άμα τα εντοιχισμένα ATC και ο έλεγχος των flutter echoes δεν εγείρουν άλλο σχόλιο από μέρους σου,συμπεραίνεται ότι το αγαπημένο σου μουσικό ιδίωμα είναι προφανώς το...rock n'troll.:D
Ναι καλά..
Όταν πεινάς δεν βλέπεις μπροστά σου..πόσο μάλλον ακούς..:p:taunt::lol::roflmao::roflmao::roflmao:
 

dapost

Rehdeko & Harbeth lover "Επαγγελματίας"
Μηνύματα
3.349
Reaction score
6.930
Τελος, για οσους απο εμας ξερο-γλειφονται βλεποντας τις φωτογραφιες, να πω οτι ο εν λογω κυριος δεν αναλαμβανει δωματια μικρα ή με ¨κακες¨ αναλογιες που δεν του δινουν τη δυνατοτητα σχεδιασης room in a room και κατα συνέπεια ουσιαστικης αντιμετωπισης των στασιμων κυματων στις χαμηλες συχνοτητες.

Α, και το εν λόγω μοντελο ( FTB ) ειναι αυστηρα για δικαναλο, οι home cinema-κηδες μπορουνε να προσπερασουν. ( Ειναι directional, οπως κατι καλωδια...)
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
156.390
Μηνύματα
2.407.656
Members
35.344
Νεότερο μέλος
Alex Lumi
Top