- Μηνύματα
- 17.114
- Reaction score
- 55.835
Απάντηση: Ενδεικτικά παραδείγματα ιδιαιτέρων περιπτώσεων
http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=62214
Η τεχνική του close miking χρησιμοποιείται ευρύτατα σε μουσικοχορευτικές παραστάσεις: προσαρμοσμένες στην κεφαλή ασύρματα μικρόφωνα συλλαμβάνουν τον ήχο άμεσα καθώς εξέρχεται από το στόμα των ερμηνευτών.Ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιούνται και κατευθυντικά μικρόφωνα τύπου ΄΄shotgun΄΄ αναρτημένα σε εξειδικευμένους αποστάτες (boom) γιά να συλλαμβάνουν τον ήχο λ.χ. μελών της χορωδίας που στέκονται σε κάποια απόσταση πίσω από τους πρωταγωνιστές.
Το πρόβλημα έγκειται στο ότι θα ήταν πράγματι επιθυμητό ν'αφαιρεθεί ένα ποσοστό χρονικής υστέρησης από τα δεύτερα.Εάν κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο,η επόμενη επιλογή θα είναι να εισαχθεί μικρή καθυστέρηση στα ασύρματα μικρόφωνα τροφοδοτούμενη με μικρή μείωση στην συνολική καθυστέρηση του συστήματος γι αντιστάθμισμα.Στις περισσότερες περιπτώσεις βέβαια τα shotgun μικρόφωνα είναι αποτελεσματικά σε αποστάσεις όχι μεγαλύτερες των 2 μέτρων από το ΄΄στόχο΄΄,οπότε η μικρή επιπλέον χρονική υστέρηση (περί τα 6msec)που επιφέρει αυτό το γεγονός,ουσιαστικά υποβοηθά στην τοποθέτηση των μελών της χορωδίας πιό πίσω από τους κύριους ερμηνευτές στην τελική μίξη.
Με όλους τους ερμηνευτές συνδεδεμένους και παρεχόμενους στην ίδια μίξη,ο φυσικός ήχος από τους ερμηνευτές στο πίσω μέρος της σκηνής θα φτάνει καθυστερημένος ως προς τον ηλεκτρονικά ενισχυμένο ήχο λόγω μεγαλύτερης απόστασης.Πιθανή λύση θα ήταν η εγκατάσταση διαφορετικών bus μίξης προρυθμισμένων σε διαφορετικές χρονικές υστερήσεις και η ανάθεση διαφορετικών ερμηνευτών στο καθένα ανάλογα με τη θέση που καταλαμβάνουν εκείνοι στη σκηνή.Η κίνηση των ερμηνευτών όμως εισάγει προβλήματα στη μέθοδο.Διασταυρούμενα fading μεταξύ bus faders με διαφορετικά ρυθμισμένη χρονική υστέρηση γιά τον καθέναν εξ αυτών,μπορεί να οδηγήσει σε επιζήμια γιά την απόδοση της εγκατάστασης φαινόμενα κτενωτού φίλτρου.
Πιθανές λύσεις προσφέρει η εγκατάσταση πολλαπλών ΄΄διατάξεων χρονικής υστέρησης΄΄ και η εναλλακτική δρομολόγηση των ερμηνευτών μεταξύ των διατάξεων σε στιγμές παύσεων της ερμηνείας ή λήψης ανάσας καθώς μετακινούνται επί της σκηνής.Κάτι τέτοιο γίνεται εύκολα μέσω αυτομάτων συστημάτων δρομολογητών.Άλλη λύση είναι να χρησιμοποηθούν δεδομένα midi controller πραγματικού χρόνου με σκοπό τη διακύμανση των χρόνων υστέρησης γιά κομβικούς ερμηνευτές,αναθέτοντας την παράμετρο ΄΄χρόνος υστέρησης΄΄ σε κανάλι midi controller και χρησιμοποιώντας midi fader γιά την εναλλαγή του χρόνου υστέρησης μεταξύ προκαθορισμένων τιμών.
Παρόμοια κατάσταση έχουμε και σε ζωντανή μουσική εκδήλωση όπου η ορχήστρα είναι κατανεμημένη σε μεγάλη περιοχή.Κι εδώ το ηλεκτρονικό σήμα των close miked οργάνων στο πίσω μέρος της σκηνής θα προηγείται του φυσικού ακουστικού σήματος.Πιθανή λύση η εφαρμογή υστέρησης όλων των οργάνων της οπίσθιας ζώνης ως προς το χρονικό σημείο ΄΄μηδέν΄΄.Εάν αυτό καθοριστεί να βρίσκεται στο μπροστινό κομμάτι της ορχήστρας,τότε όλα τα υπόλοιπα θα χρειαστεί να δρομολογηθούν στην απόδοσή τους με χρονική υστέρηση.
Όταν μικρόφωνο στο εγγύς πεδίο του καλλιτέχνη τροφοδοτεί επιδαπέδιο monitor ηχείο κατά την τέλεση μιάς εκδήλωσης,εκείνος θ'ακούει τη δική του φωνή να εκπέμπεται από το ηχείο περί τα 6 msec ύστερα από τον ήχο που αρθρώνει ο ίδιος.Επιπρόσθετη χρονική υστέρηση κατά 10 msec στο σήμα που τροφοδοτεί το ηχείο (συνολική καθυστέρηση 16 msec) προσδίδει στην ακουστική επισκόπηση μιά αίσθηση ευρυχωρίας,κάνοντας ταυτόχρονα πιό ΄΄γεμάτη΄΄ την παρουσία του ερμηνευτή.Αυτό μπορεί να ωθήσει τον καλλιτέχνη να ζητήσει χαμηλότερη στάθμη από το monitor γιά να νιώθει άνετα.
Η μείωση της στάθμης με τη σειρά της θα οξύνει στην αντίληψη του ακροατή τη διάκριση ανάμεσα στους διαφορετικούς ερμηνευτές στο χώρο.Όμοια τεχνική μπορεί επιπλέον να συμβάλει στην άμβλυνση του αισθήματος απομόνωσης που μερικές φορές έχουν οι τραγουδιστές φορώντας επαγγελματικά monitor τύπου ΄΄ψείρας΄΄ εντός του ωτικού πόρου.Πέρα από ιδιαίτερες προτιμήσεις καθενός καλλιτέχνη,ο λόγος είναι ότι ο ήχος από το μικροσκοπικό ακουστικό γίνεται αντιληπτός περισσότερο ως αληθοφανείς ανακλάσεις μέσα από τον ίδιο το χώρο.Κι εδώ η χρήση εξειδικευμένων διωτικών επεξεργαστών και άρτια υλοποιημένων ψηφιακών κονσολών αυξάνει την αποτελεσματικότητα της μεθόδου.
Mέχρι την προσεχή επιστροφή στα...δωμάτια,δύο ενημερωτικά λινκ:
http://www.zainea.com/micro.htm
http://avarts.ionio.gr/~floros/lessons/avarts_electroacoustics_lesson05.pdf
http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=62214
Η τεχνική του close miking χρησιμοποιείται ευρύτατα σε μουσικοχορευτικές παραστάσεις: προσαρμοσμένες στην κεφαλή ασύρματα μικρόφωνα συλλαμβάνουν τον ήχο άμεσα καθώς εξέρχεται από το στόμα των ερμηνευτών.Ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιούνται και κατευθυντικά μικρόφωνα τύπου ΄΄shotgun΄΄ αναρτημένα σε εξειδικευμένους αποστάτες (boom) γιά να συλλαμβάνουν τον ήχο λ.χ. μελών της χορωδίας που στέκονται σε κάποια απόσταση πίσω από τους πρωταγωνιστές.
Το πρόβλημα έγκειται στο ότι θα ήταν πράγματι επιθυμητό ν'αφαιρεθεί ένα ποσοστό χρονικής υστέρησης από τα δεύτερα.Εάν κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο,η επόμενη επιλογή θα είναι να εισαχθεί μικρή καθυστέρηση στα ασύρματα μικρόφωνα τροφοδοτούμενη με μικρή μείωση στην συνολική καθυστέρηση του συστήματος γι αντιστάθμισμα.Στις περισσότερες περιπτώσεις βέβαια τα shotgun μικρόφωνα είναι αποτελεσματικά σε αποστάσεις όχι μεγαλύτερες των 2 μέτρων από το ΄΄στόχο΄΄,οπότε η μικρή επιπλέον χρονική υστέρηση (περί τα 6msec)που επιφέρει αυτό το γεγονός,ουσιαστικά υποβοηθά στην τοποθέτηση των μελών της χορωδίας πιό πίσω από τους κύριους ερμηνευτές στην τελική μίξη.
Με όλους τους ερμηνευτές συνδεδεμένους και παρεχόμενους στην ίδια μίξη,ο φυσικός ήχος από τους ερμηνευτές στο πίσω μέρος της σκηνής θα φτάνει καθυστερημένος ως προς τον ηλεκτρονικά ενισχυμένο ήχο λόγω μεγαλύτερης απόστασης.Πιθανή λύση θα ήταν η εγκατάσταση διαφορετικών bus μίξης προρυθμισμένων σε διαφορετικές χρονικές υστερήσεις και η ανάθεση διαφορετικών ερμηνευτών στο καθένα ανάλογα με τη θέση που καταλαμβάνουν εκείνοι στη σκηνή.Η κίνηση των ερμηνευτών όμως εισάγει προβλήματα στη μέθοδο.Διασταυρούμενα fading μεταξύ bus faders με διαφορετικά ρυθμισμένη χρονική υστέρηση γιά τον καθέναν εξ αυτών,μπορεί να οδηγήσει σε επιζήμια γιά την απόδοση της εγκατάστασης φαινόμενα κτενωτού φίλτρου.
Πιθανές λύσεις προσφέρει η εγκατάσταση πολλαπλών ΄΄διατάξεων χρονικής υστέρησης΄΄ και η εναλλακτική δρομολόγηση των ερμηνευτών μεταξύ των διατάξεων σε στιγμές παύσεων της ερμηνείας ή λήψης ανάσας καθώς μετακινούνται επί της σκηνής.Κάτι τέτοιο γίνεται εύκολα μέσω αυτομάτων συστημάτων δρομολογητών.Άλλη λύση είναι να χρησιμοποηθούν δεδομένα midi controller πραγματικού χρόνου με σκοπό τη διακύμανση των χρόνων υστέρησης γιά κομβικούς ερμηνευτές,αναθέτοντας την παράμετρο ΄΄χρόνος υστέρησης΄΄ σε κανάλι midi controller και χρησιμοποιώντας midi fader γιά την εναλλαγή του χρόνου υστέρησης μεταξύ προκαθορισμένων τιμών.
Παρόμοια κατάσταση έχουμε και σε ζωντανή μουσική εκδήλωση όπου η ορχήστρα είναι κατανεμημένη σε μεγάλη περιοχή.Κι εδώ το ηλεκτρονικό σήμα των close miked οργάνων στο πίσω μέρος της σκηνής θα προηγείται του φυσικού ακουστικού σήματος.Πιθανή λύση η εφαρμογή υστέρησης όλων των οργάνων της οπίσθιας ζώνης ως προς το χρονικό σημείο ΄΄μηδέν΄΄.Εάν αυτό καθοριστεί να βρίσκεται στο μπροστινό κομμάτι της ορχήστρας,τότε όλα τα υπόλοιπα θα χρειαστεί να δρομολογηθούν στην απόδοσή τους με χρονική υστέρηση.
Όταν μικρόφωνο στο εγγύς πεδίο του καλλιτέχνη τροφοδοτεί επιδαπέδιο monitor ηχείο κατά την τέλεση μιάς εκδήλωσης,εκείνος θ'ακούει τη δική του φωνή να εκπέμπεται από το ηχείο περί τα 6 msec ύστερα από τον ήχο που αρθρώνει ο ίδιος.Επιπρόσθετη χρονική υστέρηση κατά 10 msec στο σήμα που τροφοδοτεί το ηχείο (συνολική καθυστέρηση 16 msec) προσδίδει στην ακουστική επισκόπηση μιά αίσθηση ευρυχωρίας,κάνοντας ταυτόχρονα πιό ΄΄γεμάτη΄΄ την παρουσία του ερμηνευτή.Αυτό μπορεί να ωθήσει τον καλλιτέχνη να ζητήσει χαμηλότερη στάθμη από το monitor γιά να νιώθει άνετα.
Η μείωση της στάθμης με τη σειρά της θα οξύνει στην αντίληψη του ακροατή τη διάκριση ανάμεσα στους διαφορετικούς ερμηνευτές στο χώρο.Όμοια τεχνική μπορεί επιπλέον να συμβάλει στην άμβλυνση του αισθήματος απομόνωσης που μερικές φορές έχουν οι τραγουδιστές φορώντας επαγγελματικά monitor τύπου ΄΄ψείρας΄΄ εντός του ωτικού πόρου.Πέρα από ιδιαίτερες προτιμήσεις καθενός καλλιτέχνη,ο λόγος είναι ότι ο ήχος από το μικροσκοπικό ακουστικό γίνεται αντιληπτός περισσότερο ως αληθοφανείς ανακλάσεις μέσα από τον ίδιο το χώρο.Κι εδώ η χρήση εξειδικευμένων διωτικών επεξεργαστών και άρτια υλοποιημένων ψηφιακών κονσολών αυξάνει την αποτελεσματικότητα της μεθόδου.
Mέχρι την προσεχή επιστροφή στα...δωμάτια,δύο ενημερωτικά λινκ:
http://www.zainea.com/micro.htm
http://avarts.ionio.gr/~floros/lessons/avarts_electroacoustics_lesson05.pdf
Last edited: