Αντοχή μπαταρίας EV - άγχος αντικατάστασης

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Επειδή πολλοί εκφράζονται με φόβο για το κόστος αντικατάστασης μιας (ακριβής) μπαταρίας στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μετά από 3-5-8-δεξερωγωπόσα χρόνια, είπα να ξεκινήσω αυτό το θρεντ, για να κλείσει το θέμα ενός ανόητου άγχους. 😎

Το λοιπόν, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.

Κατ'αρχην χρειάζεται να μάθετε τον ορισμό του 1 κύκλου φόρτισης.

Ένας πλήρης κύκλος φόρτισης είναι η χρήση και η πλήρης επαναφόρτιση του 100% της χωρητικότητας μιας μπαταρίας, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει μία και μοναδική φόρτιση.

Δηλαδή, αν πας τη μπαταρία από το 20% στο 70%, δηλαδή δίνεις 50% φόρτιση, αν το φας το ρεύμα και ξαναφτασει στο 20% και το ξαναπάς στο 70%, τότε συμπληρώνεις 1 κύκλο φόρτισης, με 2 συνεδρίες 50% φόρτισης έκαστη.

Αντίστοιχα, αν κάνεις μια συνέδρια φόρτισης 10%, δηλαδή από το 50% πας στο 60%, θα χρειαστεί 10 φορές να το επαναλάβεις, για να ολοκληρώσεις 1 κύκλο φόρτισης.

Τα ev έχουν μπαταρίες, οι οποίες προφανώς προδιαγραφονται με πτωτική χωρητικότητα στη χρήση, αναλόγως των κύκλων φόρτισης.

Πόσο πέφτουν οι μπαταρίες λοιπόν;

Πέφτουν πάνω κάτω το ίδιο, και αν θα πέσουν λίγο περισσότερο ή λίγο λιγότερο, εξαρτάται από τη χρήση. Δηλαδή, αν κρατάς την μπαταρία κοντά στο εύρος 50-60% θα είναι πρακτικά αθάνατη, κάτι που δε γίνεται βεβαίως, ενώ αν τη χρησιμοποιείς συνέχεια από 100% ως 0%, τότε τη φθείρεις στο μέγιστο.

Προτείνεται όλες οι μπαταρίες να χρησιμοποιούνται στο εύρος 80%-20%, και μόνον αν χρειάζεται για μεγάλη διαδρομή να φιρτιζει στο 100% και να ξεκινήσει το ταξίδι αμέσως μόλις φτάσει 100%, δηλαδή να μη σε περιμένει ώρες τίγκα φορτισμένο.

Ναι, καλά, αλλά πόσο φθείρεται;
Πόση χωρητικότητα χάνει μια μπαταρία;

Έχουμε 2 ανεξάρτητες μεγάλες μελέτες επί του θέματος, η δεύτερη από μεγάλο πανεπιστήμιο, αμφότερες αξιόπιστες και καταλήγουν επακριβώς στο ίδιο σχεδιάγραμμα.

Αυτά είναι τα 2 σχεδιαγράμματα των εν λόγω 2 ερευνών:

FB_IMG_1644337308010.jpg
FB_IMG_1644339236728.jpg


Το λοιπόν, και οι 2 έρευνες, δείχνουν ότι μετά από 2.000 κύκλους φόρτισης, αν έχεις κάνει κακή χρήση (100%-25%) θα είσαι στο 85% της αρχικής χωρητικότητας, ενώ αν έχεις κάνει καλή χρήση (85%-25%) θα είσαι στο 90% της αρχικής χωρητικότητας.

Δηλαδή για ένα ρημάδι 5% μιλάμε, που πρακτικά δεν έχει νόημα.

Τι σημαίνει σε χιλιόμετρα το νούμερο των 2000 κύκλων φόρτισης;

Α, είναι απλό. Τι βγάζει το ev στο wltp? Ή αν θέλετε τι απόσταση βγάζει με μια πληρη φόρτιση; Αυτό, επί 2000.

Ας πούμε το id3.

WLTP 423km

2.000*423= 846.000 χιλιόμετρα.

Σε πραγματικές συνθήκες, βγάζει ανέτως 400χλμ σε επαρχιακό δρόμο, 330 χλμ σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου, 550χλμ μέσα στην πόλη, και 250χλμ σε θερμοκρασίες υπό του μηδενός.

Ας πούμε 350 χλμ σε κάθε κύκλο φορτισης.

Οι 2.000 κύκλοι φόρτισης, σημαίνουν 700.000 χλμ.

Σε ένα σμαρτ, που έχει αυτονομία 150χλμ μέσα στην πόλη, οι 2000 κύκλοι φόρτισης σημαίνουν 300.000χλμ.

Σε ένα Τεσλα LR που βγάζει 550χλμ, οι 2.000 κύκλοι φόρτισης σημαίνουν 1.100.000χλμ.

Τοτε, θα έχει χάσει 15% της αυτονομίας του.

Εν ολίγοις, χεστηκε η φοράδα στ'αλώνι.

Σημειώστε πως σε όλα τα γνωστά σχεδιαγράμματα, ένα 5% της χωρητικότητας φεύγει σύντομα.

Σημειώστε επίσης, πως η καλή αυτονομία ενός αυτοκινήτου με μπαταρίες είναι σε θερμοκρασία περιβάλλοντος 25-35°C.

Αντιθέτως, στα πολύ κρύα, κάτω από 5°C, η μπαταρία χάνει έως και το 30% ή 50% της αυτονομίας της.

Άρα, το τι θα χάσεις σε δεξερωγωποσα χρόνια που θα συμπληρώσεις μισό ή 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα, είναι κλάσεις λιγότερο από αυτό που θα χάνεις κάθε χειμώνα στα κρύα.

Άρα, μην ασχολείστε με αυτά τα θέματα, δεν υπάρχει λόγος.

Πάρτε ηλεκτρικό. Χωρίς άγχος. 😎
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Γενικά μιλώντας, καλά θα κάνετε να γράφετε στα παλαιότερα των υποδημάτων σας τις μπαταρίες, και να κάνετε τη δουλειά σας όπως βολευεστε.


Τώρα, αν θέλετε να παρατείνετε όσο γίνεται περισσότερο την αυτονομία των μπαταριών σας, δεν θα καταφέρετε πολλά 🤣😜🤣😂, αλλά τέλος πάντων, να μερικές χρήσιμες οδηγίες στον αγώνα σας για παράταση ζωής μέχρι να διαλυθεί όλο το υπόλοιπο αυτοκίνητο και να βγάλετε τις μπαταρίες να τις βάλετε στο επόμενο:

1. Αν το αφήσετε ακινητοποιημενο για πολύ καιρό, αφήστε το στο 60-70% της μπαταρίας του.

2. Το χειμώνα στα πολύ κρύα υπό του 0, μη το αφήνετε κάτω από 40%. Βασικά δε θα φτάσει ούτε για θέρμανση 😂🤣

3. Χειρότερο είναι να φτάσει στο 0%, παρά στο 100%

4. Αν μπορείτε να το κρατάτε μεταξύ 50% και 75%, δε θα μειωθεί ποτέ η μπαταρία, και μετά θάνατον αφήστε το στα παιδιά σας κι αυτά στα παιδιά τους, και μετά στα παιδιά των παιδιών των παιδιών σας και μετά στα παιδιά των παιδιών των παιδιών των παιδιών σας.

Και καμιά γενιά να μη το πάει για σέρβις, δε χρειάζεται τίποτα, εκτός από φίλτρο... γυρης. 😜😂🤣
Α, και υγρά φρενων και τιμονιού, κάθε 5-ετια; κάτι τέτοιο.
Και βεβαίως έλεγχο αναρτήσεων. Κάποτε ρημαζουν αυτές, θέλει αμορτισέρ όπως όλα τα αυτοκίνητα.

Α, και λάστιχα. Άμα είστε γκαζιάρηδες, επειδή έχουν πολλά άλογα όλα αυτά, μαζί με σημαντικό βάρος, θα πλερωνετε πολλά λάστιχα. Τα τρώνε εύκολα, για πρωινό. 😜😂🤣


Για τις μπαταρίες δεν έχω άλλη συμβουλή, πέραν του να τις γράψετε στα 3 σας. 😂😜🤣
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.566
Reaction score
37.866
εγω ψηθηκα, βρε λεφτα που θα βρουμε...αμα ξερεις καμμια καλη μπιζνα.... εστω καμμια ελευθερη θυληκχια (θα κανω σκοντο και δεν θα βαλω το κριτηριο κοκκινομαλλα)... 🐒
 

symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.015
Reaction score
6.809
Κώστα τα αποτελέσματα από τις έρευνες παραπάνω αφορούν μπαταρίες γενικά ή EVs συγκεκριμένα;

Αυτό που θέλω να καταλάβω είναι, λαμβάνουν υπόψιν τα buffers ή όχι;

Οι περισσότεροι σοβαροί κατασκευαστές (όχι η Tesla δηλαδή :p) προσθέτουν buffers στην μπαταρία, που σημαίνει πως όταν το αυτοκίνητο λέει ότι έχει φορτίσει στο 100%, στην πραγματικότητα έχει φορτίσει π.χ. στο 98%.

Άρα και να θες, δεν μπορείς να φορτίζεις με το "κακό" σενάριο του 100%-X%.

Στο δικό μου π.χ. το consensus της κοινότητας είναι πως δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα να φορτίζεις στο 100% καθώς τα buffers είναι γενναιόδωρα.

Η Tesla που ανέφερα πριν, από την άλλη, προτιμάει ως συνήθως να εμφανίζει στα χαρτιά καλύτερες επιδόσεις (εν προκειμένω αυτονομία) μειώνοντας τα buffers, δίνοντας μετά σύσταση στους πελάτες να φορτίζουν στο 80%. Oh well...

Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέλυσε ο Κώστας, μάλλον μικρή διαφορά θα κάνει στην πράξη.
 

abcd

Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
Super Moderator
Μηνύματα
77.645
Reaction score
94.603
Λογικά και στις μπαταρίες των κινητών ισχύουν τα ίδγια.
 


Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
16.566
Reaction score
37.866
... ας ρωτησουμε της θυληκχιες .... να μας πουν για πτωση τασης/επιδοσης .... στα αρσενικα ... που θα μας πουν για τις μπαταριες των ηλεχτρικων.... χοχοχοχο... αυτο και τιποτα αλλο! 🐒
(αυτο μη σου τυχει σε σχεση)
 

Μηνύματα
1.381
Reaction score
1.158
Δηλ θέλεις να μας πεις πως στα περισσότερα αυτοκίνητα από δω και στο εξής που θα είναι ηλεκτρικά θα τα "πεταμε" γιατί θα σαπίζουν...
Δηλ τα συνεργεία θα κλείσουν έτσι όπως μας τα λες μιας και με ένα φίλτρο καμπίνας το χρόνο και τακάκια μια φορά στα 4 χρόνια δε θα μπορούν να συντηρηθουν...
Τώρα που μιλάμε εδώ νομίζεις δεν υπάρχουν αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα και προβλήματα στη μπαταρία;
Λίγα δε μιλάω για 10.000-20.000 αλλά 80.000 και πάνω
Δεν λέω πως θα έχουν θέμα όλα σε αυτά τα χιλιόμετρα. Θα υπάρχουν όμως , όπως και υπάρχουν και τώρα και μελλοντικά κυρίως απο συνεχόμενη χρήση ταχυφορτιστων...
Ξαναρωταω έχει δοκιμάσει κανείς νοικιαρικο ηλεκτρικό;
Να είχε καμία 30.000km
Να μας πει περί αυτονομίας.ειναι by the book όπως τα γραφήματα;
 

D

Deleted member 35

Guest
Εντελώς πληροφοριακά ο παππούς μου ήταν σαμαράς. Μέχρι τα τέλη του '80 είχε κανονικά το μαγαζί. Τι έπρεπε να κάνει; Να απαγορεύσει στον πατέρα μου να αγοράσει αυτοκίνητο επειδή θα έμενε από δουλειά;

Ας είμαστε σοβαροί. Ο κόσμος αλλάζει. Θα παραμείνουν οι κλασικοί μηχανικοί για τα ICE και θα βγουν νέοι για τα ηλεκτρικά. Και αυτά έχουν ένα σωρό μπιμπλίκια που αλλάζουν. Μπορεί να μην έχουν γρανάζια αλλά έχουν άλλα πράγματα στα οποία "βάζεις χέρι". Τα οποία φυσικά θα χρεώνουν ανάλογα.

Έχετε δει ηλεκτρικό; Είναι όλο κλειστό. Σε κάποια μάλιστα δεν ανοίγει καν το καπό. Σίγουρα το κόστος αλλαγής υγρών ή φίλτρων AC θα κοστίζει αρκετά. Οπότε μην ανησυχείτε για τους μηχανικούς. Θα συνεχίσουν να χρεώνουν χρυσάφι τις 4 βίδες που θα ξεβιδώνουν.
 

Μηνύματα
1.381
Reaction score
1.158
Παρεξηγήθηκα κιόλας.
Δεν είπα μακριά από ηλεκτρικά γιατί θα χάσουν κάποιοι τις δουλειές τους.
Ειρωνικα το ειπα μιας και αυτά θα χαλάνε...
Μη το θετεις έτσι πως με 4 βίδες θα χρεώνουν χρυσάφι την εργατοώρες.
Ξέρεις τι γνώση χρειάζεται για να επισκευάσεις ένα ηλεκτρικό; θα πρέπει λοιπόν να πληρωθεί ανάλογα αλλιώς φτιαχτό μόνος σου..
Δυστυχώς εδώ στη Ελλάδα που βάζουμε χέρι σε όλα μόνοι μας μιας και ξέρουμε φυσική χημεία ηλεκτρολογία τα πάντα όλα γενικά γιατί είμαστε γεμάτοι θα έχουμε θύματα με τα ηλεκτρικά. Δεν είναι παιχνιδάκια...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Δηλ θέλεις να μας πεις πως στα περισσότερα αυτοκίνητα από δω και στο εξής που θα είναι ηλεκτρικά θα τα "πεταμε" γιατί θα σαπίζουν...
Ναι.

Αν είσαι σε καθημερινή βάση από τα 20-80% η μπαταρία θα ξεπεράσει ανέτως σε πραγματική ζωή το σασί.

Κανένα σασί δεν είναι για φορέβε..

Λίγα δε μιλάω για 10.000-20.000 αλλά 80.000 και πάνω
Εχω αρκετούς φίλους Έλληνες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν κάνει πάνω από 80.000χλμ. Με νισαν λιφ οι περισσότεροι.

Έχω και φωτογραφίες από τα φρένα τους, τα οποία είναι πως είναι τα καινούρια; έτσι, αλλά με λίγη σκουριά. 😂🤣😜

Κανένας τους δεν έχει πρόβλημα με μπαταρίες. Όλοι τους, ανεξαιρέτως, υποστηρίζουν πως το σασί θα ψοφήσει πολύ πριν τις μπαταρίες.

Μιλάμε για τεχνολογία μπαταριών προ 10-ετιας.. Άσε τις σημερινές, αυτές είναι χαοτικά καλύτερες.

Και δε θέλουν να το δώσουν, κανένας.

Δεν γνωρίζω βεβαίως τι εμπειρίες έχεις εσύ.
 

Μελίδης Μιχάλης

Πρόεδρος ΕΒΒΕ
Μηνύματα
30.228
Reaction score
27.808
Κατάφερα επιτέλους κι εγώ να αποκτήσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά η μπαταρία του δεν κρατάει πολύ. >:(
Τι γίνεται, δεν περίμενα να κρατάει τόσο λίγο.

Σε 2 ώρες είχε αδειάσει και με κορόϊδευαν οι άλλοι που τα δικά τους ακόμη έτρεχαν στο πάρκο που παίζαμε.
Και το τηλεκοντρόλ θέλει 6 μπαταρίες ΑΑ αλκαλικές που είναι και ακριβές.
Δεν ξαναπαίρνω ηλεκτρικό τηλεκατευθυνόμενο.
Θα πάρω αυτά που είναι με καύσιμο μεθάνιο και καστορέλαιο.
Κι ας κάνουν θόρυβο και μας μαλώνει ο μπαρμπαμήτσος ο γκρινιάρης.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Τι παθαίνει το σασί;
Σκουριά; ξέρω γω; όλα σκουριαζουν κάποτε. Τα πλαστικά ξεραινονται, οι ταπετσαρίες λιώνουν, το χρώμα φθείρεται, ο ήλιος είναι δυνατός.

Φυσιολογική φθορά αυτοκινήτου 25-ετιας, έχει γίνει σαράβαλο. Τρίζει και η τελευταία βίδα. Μπαίνεις σε κάνα παλιό ταξί, είτε μερτσεντες είτε Σκόντα, όλα το ίδιο, νομίζεις θα ανοίξει στα 4 σα γαρύφαλλο στην επόμενη λακκούβα. 🤣😜😂
 

xfader

Segregation supporter
Administrator
Μηνύματα
35.748
Reaction score
83.540
Γενικά μιλώντας, καλά θα κάνετε να γράφετε στα παλαιότερα των υποδημάτων σας τις μπαταρίες, και να κάνετε τη δουλειά σας όπως βολευεστε.
Είπαμε ότι δεν κάνουμε ποτέ αγορές που να μας προσθέτουν έξτρα άγχος. Άρα συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.

Αυτό, βέβαια, ισχύει και στη φόρτιση και στη χρήση.

Μη γίνουμε σαν κι αυτούς που απενεργοποιούν το GPS και το 5G στο κινητό για να κρατήσει περισσότερο η μπαταρία. :biggrin:
 

Μηνύματα
1.381
Reaction score
1.158
Και καλά κάνουν που δε θέλουν να τα δώσουν... Είναι φοβερά αμαξάκια...
Εγώ για το μόνο που σχολιάζω είναι όταν βγάλει ζημιά τι κάνεις... κάποια έχουν βγάλει. Οι φίλοι σου είναι τυχεροί που δεν είχαν θέμα. Ειδικά τα πρώτα leaf είχαν κάποιες αστοχίες με μπαταρίες σχετικά νωρίς...
Το θεμα είναι πως στην Ελλάδα ακόμα δεν είναι νόμιμη η επισκευή μπαταριών...
 

melina

Cargo 200
Μηνύματα
22.930
Reaction score
41.198
Σκουριά; ξέρω γω; όλα σκουριαζουν κάποτε. Τα πλαστικά ξεραινονται, οι ταπετσαρίες λιώνουν, το χρώμα φθείρεται, ο ήλιος είναι δυνατός.

Φυσιολογική φθορά αυτοκινήτου 25-ετιας, έχει γίνει σαράβαλο. Τρίζει και η τελευταία βίδα. Μπαίνεις σε κάνα παλιό ταξί, είτε μερτσεντες είτε Σκόντα, όλα το ίδιο, νομίζεις θα ανοίξει στα 4 σα γαρύφαλλο στην επόμενη λακκούβα. 🤣😜😂
Πρακτικά το όλο αυτοκίνητο δεν παθαίνει τίποτα αν τύχει καλής μεταχείρισης και συντήρησης, ειδικά τα πιο σύγχρονα από 2000 και μετά.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.395
Reaction score
125.558
Δε ξέρω περισσότερες λεπτομέρειες, άλλωστε προσωπικά μόνο 1 αυτοκίνητο κράτησα για 8 χρόνια, και το είχα καταβαρεθεί. 😜🤣😂

Κάποια αυτοκίνητα που πήρα τα έδωσα στα 2-3 χρόνια και πήγα σε νέα, και μετά λίζινγκ 4-ετιας, και στο 4ο έτος βιαζόμουν να φύγει.. 😜🤣😂
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.716
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top