Αποκρυπτογράφηση των χροιών

A

amoustakas

Guest
Ο φημισμένος ηχητικός μηχανικός Bob Katz έχει συμπεριλάβει στο σύγγραμμά του "The Art and the Science"(2002) έναν χάρτη συχνοτικών ζωνών πάνω στο ακουστό φάσμα.Η τόνωση ή αποδυνάμωση των αντιστοίχων περιοχών αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες τονικές ιδιότητες στον αντιλαμβανόμενο ήχο:

Ο χάρτης αυτός είναι χρήσιμος διότι συσχετίζει αντικειμενικά κριτήρια προς υποκειμενικές ακουστικές εκτιμήσεις.Ας εξετάσουμε ορισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα αναφορικά με το χάρτη:

-Muddy: έξαρση στην περιοχή γύρω από τα 250 Hz θα αποδώσει θολούρα στο ηχητικό αποτέλεσμα.

-Thick: όποτε υπερισχύει ενεργειακά η ζώνη 240-800 Hz ο ήχος αποκτά παχύ και συμπυκνωμένο χαρακτήρα.

-Punchy Bass Impact: ισχυρή και ξεκάθαρη παρουσία στον παλμό του μπάσου εμφανίζεται στη ζώνη 140-400Hz.

-Slam: όταν προεξάρχει στο σήμα μονάχα το βαθύ κτύπημα στο ηλεκτρικό μπάσο ή το μπάσο τύμπανο (μποτιά),θα παρουσιάζει κέρδος η ζώνη 130-200Hz.

-Warm: άνοδος ενέργειας στη ζώνη 200-600Hz ενισχύει την αντίληψη ΄΄θερμού΄΄ ήχου.Ισοδύναμο αποτέλεσμα θα επιφέρει η ενεργειακή κάθοδος στη ζώνη 3000-7000Hz.

-Boxy: ιδιαίτερη τόνωση στη ζώνη 300-800Hz σε βάρος των υπολοίπων,θα κάνει τον ήχο υπερβολικά ογκώδη,αλλά σε βάρος των δυναμικών αντιθέσεων.

-Boomy Fat Bass: στο βαθύ και βροντερό ήχο του μπάσου που συναρπάζει αρκετούς ακροατές,συντελεί η ζώνη 150-200Hz.

-Nasal: κέρδος στη ζώνη 700-1500Hz οδηγεί σε ένρινη χροιά το σήμα.

-Presence: ήχοι με ισχυρή παρουσία και υψηλή ευκρίνεια ανήκουν στη ζώνη 2000-8000Hz.Εάν όμως η ζώνη εκείνη τονωθεί υπέρμετρα μέχρι και το όριο των 10000Hz,το αποδιδόμενο σήμα θα αποκτήσει τραχύ (Harsh) χαρακτήρα.

-Edgy: τόνωση στη ζώνη 4000-7000Hz προσδίδει οξύτητα κι επιθετικότητα στον ήχο,ιδιαίτερα κατά την παρουσία χάλκινων πνευστών μέσα στη μίξη.

-Dull: αποδυνάμωση στην περιοχή 7000-16000Hz θα επιφέρει χαρακτηριστική μουντάδα στον εκπεμπόμενο ήχο.

-Thin: σε ασθενή παρουσία συνιστωσών επί της ζώνης 75-600Hz οφείλεται η συχνά θιγόμενη ΄΄λεπτότητα΄΄ στον αναπαραγόμενο ήχο.

-Sibilant: κέρδη ή ταπεινώσεις ενεργείας στη ζώνη 3400-10000 Hz ενισχύουν ή μειώνουν αντίστοιχα το συριστικό χαρακτήρα.

-Bright: η ζώνη ξεκινά από τα 3000Ηz περίπου.Εξάρσεις αρμονικών κυρίως μεταξύ 6000-12000Hz (Brilliance zone) ευθύνονται γιά την αναφερόμενη ΄΄λαμπρότητα΄΄ στην απόδοση ενός ηχοσυστήματος.

-Airy: η περιβόητη ΄΄αεράτη΄΄ απόδοση και ντελικάτες χωρικές πληροφορίες μέσω αντηχήσεων (λ.χ. από χτυπήματα σε πιατίνια) χορηγούνται με ενεργειακή γενναιοδωρία στη ζώνη 12000-20000 Hz.

Όπως συμπεραίνεται,η επίτευξη τονικής ισορροπίας απαιτεί προσεκτικό συγκερασμό παραγόντων οι οποίοι συχνά αντιμάχονται ο ένας τον άλλον.
Η συνολική επίδραση θα συμψηφίζεται γιά κάθε ζεύγος ζωνών με αντίθετες μεταξύ τους ιδιότητες.
Υποχώρηση για παράδειγμα στη ζώνη της ευκρίνειας (λ.χ. 2500Hz) θα μπορούσε ν'αντισταθμιστεί με ανάλογη υποχώρηση στη ΄΄θολή΄΄ ζώνη περί τα 250Hz..Μικρή ταπείνωση στην τελευταία,θα είχε παρεμφερές αποτέλεσμα με τόνωση στη ζώνη περί τα 5000Hz.

Η τραχύτητα στην απόδοση χάλκινων πνευστών θα μπορούσε ν'αντιμετωπιστεί είτε με ταπεινώσεις στη ζώνη 6000-8000Hz,είτε με τόνωση στη ΄΄θερμή΄΄ ζώνη των 250Hz.

Απώλεια στην ΄΄αεράτη΄΄ απόδοση ενός συστήματος,οφειλόμενη σε πτώση γιά κάποιο λόγο έστω και μισού dB στη ζώνη των 7000Hz ,θ'αναπληρώνεται με τόνωση έστω κι ενός τετάρτου dB μεταξύ 15000-20000 Hz.

Είναι επόμενο ότι οποιαδήποτε επέμβαση σε συγκεκριμένη ζώνη του φάσματος θ'απαιτεί επανεξέταση και των υπολοίπων ζωνών.

Γίνεται επίσης προφανής ο τρόπος υπό τον οποίο διάφορα καλώδια δρουν έμμεσα σαν ΄΄ισοσταθμιστές΄΄,χάρη σε ανεπαίσθητες διαφορές που θα επιφέρουν δυνητικά στην απόκριση με βάση τις προδιαγραφές των συσκευών στις οποίες μεσολαβούν.
Όποτε αναφέρεται λ.χ. ένα ηχοσύστημα ή μάστερ ως ΄΄λαμπρό΄΄,σημαίνει ότι η ζώνη μεταξύ 3000-10000Hz θα έχει τονωθεί κατά 1 τουλάχιστον dB σε σχέση με το υπόλοιπο φάσμα.

Η απόκριση συχνότητας του ηχοσυστήματος σε συνέργεια με το χώρο στη θέση ακρόασης δεν καθορίζει μονάχα τις χροιές,αλλά εκφράζει και τη σύσταση της εικονικής ηχητικής σκηνής.Εάν για παράδειγμα στη θέση ακρόασης καταφτάνει υπέρ το δέον αυξημένη ενέργεια σε υψηλές και ανώτερες υψηλές οκτάβες,ο αναπαραγόμενος ήχος δεν θα κερδίζει απλώς σε ΄΄λαμπρότητα΄΄ ή ΄΄αέρα΄΄,αλλά και η συσταθείσα ηχητική σκηνή θα παρουσιάζεται ΄΄προβολική΄΄ ή ακόμα και στερούμενη βάθους.Αντίθετα,σε περίπτωση εντόνων ενεργειακών υποχωρήσεων στις ίδιες ζώνες,εκτός από μουντάδα στον αποδιδόμενο ήχο,αναμένεται και η ηχητική σκηνή να απομακρύνεται αρκετά πίσω από τα ηχεία.

Η κλασσική μελέτη της Bruel & Kjaer έχει παρουσιάσει μιά ιδανική απόκριση συχνότητας στη θέση ακρόασης,η οποία θα εξασφάλιζε τόσο τονική ισορροπία,όσο και βέλτιστη τοποθέτηση ηχητικής σκηνής,απέχουσα τόσο από το προβολικό,όσο και από το απομακρυσμένο άκρο.


Σε παρόμοιες καμπύλες έχουν καταλήξει ο Bob Katz στη δική του μελέτη ως προς το βέλτιστο δωμάτιο mastering,αλλά και ο Sean Olive ως προς το χώρο ακρόασης:

Από τα πιο χρήσιμα ποστ για να καταλάβουμε τι ακούμε. Ευχαριστούμε Bhutia!
 



Staff online

  • spylab
    Shalom
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.314
Μηνύματα
2.858.228
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top