Βοήθεια για επιλογή crossover


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.425
Τα tweeters είναι μεγάφωνα υψηλών μόνο συχνοτήτων. Δεν δύναται να αναπαράξουν τις συχνότητες από κάποιο σημείο και κάτω.

Αν δεις εδώ:
https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/hi-fi-tweeters/dtm-104-8/
αναφέρει ως προτεινόμενη συχνότητα για το tweeter σου τους 2500 κύκλους και επάνω.
Από τις χαμηλές συχνότητες-μπάσα μέχρι τους 2500 κύκλους, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ένα μεγάφωνο που ονομάζεται mid-bass.
Με δυο λόγια μιλάμε για ένα ηχείο δύο δρόμων.
 


Μηνύματα
10
Reaction score
0
Για να έχω πιο δυνατές ψηλές
[DOUBLEPOST=1536687525][/DOUBLEPOST]
Τα tweeters είναι μεγάφωνα υψηλών μόνο συχνοτήτων. Δεν δύναται να αναπαράξουν τις συχνότητες από κάποιο σημείο και κάτω.

Αν δεις εδώ:
https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/hi-fi-tweeters/dtm-104-8/
αναφέρει ως προτεινόμενη συχνότητα για το tweeter σου τους 2500 κύκλους και επάνω.
Από τις χαμηλές συχνότητες-μπάσα μέχρι τους 2500 κύκλους, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ένα μεγάφωνο που ονομάζεται mid-bass.
Με δυο λόγια μιλάμε για ένα ηχείο δύο δρόμων.
Έχω 2 κανονικά ηχεια, αυτά τα θέλω για να ενισχύσω τις υψηλές , δηλαδή θα είναι έξτρα και θα τα βάλω πάνω από τα κανονικά
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.425
Για να έχω πιο δυνατές ψηλές
[DOUBLEPOST=1536687525][/DOUBLEPOST]
Έχω 2 κανονικά ηχεια, αυτά τα θέλω για να ενισχύσω τις υψηλές , δηλαδή θα είναι έξτρα και θα τα βάλω πάνω από τα κανονικά
Ναι αλλά στο αρχικό μήνυμα το αναφέρεις ως <<ηχείο>>, πράγμα που δεν είναι.

Κάθε σωστά σχεδιασμένο ηχείο οφείλει να έχει τονική ισορροπία σε όλο το ακουστικό φάσμα.
Αν έχει ή όχι το δικό σου δεν το γνωρίζω, όπως και αν εσύ επιθυμείς τονική ανισορροπία, με τόνωση των υψηλών.

Όπως και να έχει...
Αυτό που σκέφτεσαι είναι εντελώς λανθασμένη προσέγγιση.
Σε κάποια σημεία του ακουστικού φάσματος, αναλόγως της απόστασης του καινούριου μεγαφώνου από τα μεγάφωνο του ηχείου σου, θα έχεις ακυρώσεις, δηλαδή μειωμένη στάθμη, ενώ σε κάποια άλλα συμβολές, δηλαδή αυξημένη στάθμη.
Με δυο λόγια ένας αχταρμάς.

Αν έχεις εντοπίσει κάποιο θέμα με τις υψηλές του ηχείου σου, αρχικά βεβαιώνεσαι πως όλα επάνω του λειτουργούν κανονικά.
Εννοώ μεγάφωνα και κύκλωμα διαχωρισμού, κροσόβερ.
 

Μηνύματα
2.720
Reaction score
5.855
Για να έχω πιο δυνατές ψηλές
[DOUBLEPOST=1536687525][/DOUBLEPOST]
Έχω 2 κανονικά ηχεια, αυτά τα θέλω για να ενισχύσω τις υψηλές , δηλαδή θα είναι έξτρα και θα τα βάλω πάνω από τα κανονικά
Κάτι σαν σούπερ-τουίτερ δηλαδή;
 

Μηνύματα
10
Reaction score
0
Ναι αλλά στο αρχικό μήνυμα το αναφέρεις ως <<ηχείο>>, πράγμα που δεν είναι.

Κάθε σωστά σχεδιασμένο ηχείο οφείλει να έχει τονική ισορροπία σε όλο το ακουστικό φάσμα.
Αν έχει ή όχι το δικό σου δεν το γνωρίζω, όπως και αν εσύ επιθυμείς τονική ανισορροπία, με τόνωση των υψηλών.

Όπως και να έχει...
Αυτό που σκέφτεσαι είναι εντελώς λανθασμένη προσέγγιση.
Σε κάποια σημεία του ακουστικού φάσματος, αναλόγως της απόστασης του καινούριου μεγαφώνου από τα μεγάφωνο του ηχείου σου, θα έχεις ακυρώσεις, δηλαδή μειωμένη στάθμη, ενώ σε κάποια άλλα συμβολές, δηλαδή αυξημένη στάθμη.
Με δυο λόγια ένας αχταρμάς.

Αν έχεις εντοπίσει κάποιο θέμα με τις υψηλές του ηχείου σου, αρχικά βεβαιώνεσαι πως όλα επάνω του λειτουργούν κανονικά.
Εννοώ μεγάφωνα και κύκλωμα διαχωρισμού, κροσόβερ.
Έχεις δίκιο,απλά εγώ θέλω να ακούω πιο δυνατά τις υψηλές, ανεβάζω τα treble από τον ενισχυτή και είμαι οκ , αλλά τυχαίνει 1 φορά τα 2 χρόνια ας πούμε να μου καίει κάποιο tweeter .Και λέω εγώ ότι άμα είχε ένα ακόμα tweeter δεν θα χρειαζόταν να ανεβάσω το treble γιατί θα ακούγονται πιο δυνατά οι υψηλές.
[DOUBLEPOST=1536694649][/DOUBLEPOST]
Κάτι σαν σούπερ-τουίτερ δηλαδή;
Ναι φίλε μου.Δεν ήξερα ότι υπάρχει, τώρα το γκουγκλαρα
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.425
Κάτι σαν σούπερ-τουίτερ δηλαδή;
Τα super-tweeters είναι μονάδες σχεδιασμένες να αναπαράγουν μόνο τις πολύ υψηλές συχνότητες, συνήθως πάνω από τα 8 KHz, όταν ένα κλασικό tweeter ξεκινάει από τους 1,5 KHz ή και λίγο χαμηλότερα.
Συνδυάζονται στις σχεδιάσεις με μονάδες υψηλών συχνοτήτων που υστερούν σε απόκριση ψηλά, προσθέτοντας στάθμη σε συχνότητες άνω των 12 KHz, εκεί που η απόκριση του βασικού μεγαφώνου υψηλών κάνει βουτιά, με σκοπό να φτάσει η απόκριση μέχρι τους 20 KHz, με μικρές απώλειες.

Για να καεί ένα σύγχρονο tweeter, αποδεκτής ποιότητας, υπάρχουν δύο περιπτώσεις:
α) Το ηχείο είναι δίδρομο και το tweeter από την σχεδίαση <<φορτώνεται>> με πολλές συχνότητες χαμηλά που το οδηγούν στα όρια του, ιδίως όταν τσιμπάμε την ένταση.
β) Ο ενισχυτής που οδηγεί το ηχείο είναι μικρής ισχύος, παραμορφώνει εύκολα όταν το ζητούμενο είναι οι υψηλές στάθμες, με αποτέλεσμα το καρβουνιασμένο πηνίο φωνής του tweeter.
 

wnet

Nearfield
Μηνύματα
5.311
Reaction score
18.373
Κανονικά δεν είναι τόσο απλό για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν.... όμως, αφού ήδη έχεις τα μεγάφωνα, δε χάνεις κάτι να δοκιμάσεις, να δεις αν σ' αρέσει....
Το πιο απλό crossover που μπορείς να κάνεις για μια δοκιμή είναι να βάλεις σε σειρά με τον ένα ακροδέκτη του μεγαφώνου ένα πυκνωτή και μετά τις δυο επαφές που θα έχεις (μία από τον πυκνωτή και μία από το μεγάφωνο) να τις συνδέσεις παράλληλα με τα κανονικά σου ηχεία.
Αφού βάλεις το μεγάφωνάκι πάνω από τα ηχεία σου, μπορείς να πειραματιστείς λίγο και με τη θέση του μεγαφώνου (μπρος/πίσω).
Ο πυκνωτής θα μπορούσε να είναι ένας 4,7μF (π.χ. https://www.electronix.gr/index.php?route=product/product&product_id=2451)
H συχνότητα αποκοπής είναι περίπου 5ΚΗz.
Αν βάλεις πυκνωτή 8,2μF, η συχνότητα αποκοπής είναι περίπου 2,5ΚΗz.
 

Μηνύματα
10
Reaction score
0
Τα super-tweeters είναι μονάδες σχεδιασμένες να αναπαράγουν μόνο τις πολύ υψηλές συχνότητες, συνήθως πάνω από τα 8 KHz, όταν ένα κλασικό tweeter ξεκινάει από τους 1,5 KHz ή και λίγο χαμηλότερα.
Συνδυάζονται στις σχεδιάσεις με μονάδες υψηλών συχνοτήτων που υστερούν σε απόκριση ψηλά, προσθέτοντας στάθμη σε συχνότητες άνω των 12 KHz, εκεί που η απόκριση του βασικού μεγαφώνου υψηλών κάνει βουτιά, με σκοπό να φτάσει η απόκριση μέχρι τους 20 KHz, με μικρές απώλειες.

Για να καεί ένα σύγχρονο tweeter, αποδεκτής ποιότητας, υπάρχουν δύο περιπτώσεις:
α) Το ηχείο είναι δίδρομο και το tweeter από την σχεδίαση <<φορτώνεται>> με πολλές συχνότητες χαμηλά που το οδηγούν στα όρια του, ιδίως όταν τσιμπάμε την ένταση.
β) Ο ενισχυτής που οδηγεί το ηχείο είναι μικρής ισχύος, παραμορφώνει εύκολα όταν το ζητούμενο είναι οι υψηλές στάθμες, με αποτέλεσμα το καρβουνιασμένο πηνίο φωνής του tweeter.
Το Β
 



PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.425
Κανονικά δεν είναι τόσο απλό για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν.... όμως, αφού ήδη έχεις τα μεγάφωνα, δε χάνεις κάτι να δοκιμάσεις, να δεις αν σ' αρέσει....
Το πιο απλό crossover που μπορείς να κάνεις για μια δοκιμή είναι να βάλεις σε σειρά με τον ένα ακροδέκτη του μεγαφώνου ένα πυκνωτή και μετά τις δυο επαφές που θα έχεις (μία από τον πυκνωτή και μία από το μεγάφωνο) να τις συνδέσεις παράλληλα με τα κανονικά σου ηχεία.
Αφού βάλεις το μεγάφωνάκι πάνω από τα ηχεία σου, μπορείς να πειραματιστείς λίγο και με τη θέση του μεγαφώνου (μπρος/πίσω).
Ο πυκνωτής θα μπορούσε να είναι ένας 4,7μF (π.χ. https://www.electronix.gr/index.php?route=product/product&product_id=2451)
H συχνότητα αποκοπής είναι περίπου 5ΚΗz.
Αν βάλεις πυκνωτή 8,2μF, η συχνότητα αποκοπής είναι περίπου 2,5ΚΗz.
Αυτό που του προτείνεις να κάνει είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για να πάρει στο χέρι τα tweeters του.
Καλύπτει και τις δύο περιπτώσεις που ανέφερα παραπάνω, ως αιτία καψίματος των tweeters!

Για να καεί ένα σύγχρονο tweeter, αποδεκτής ποιότητας, υπάρχουν δύο περιπτώσεις:
α) Το ηχείο είναι δίδρομο και το tweeter από την σχεδίαση <<φορτώνεται>> με πολλές συχνότητες χαμηλά που το οδηγούν στα όρια του, ιδίως όταν τσιμπάμε την ένταση.
β) Ο ενισχυτής που οδηγεί το ηχείο είναι μικρής ισχύος, παραμορφώνει εύκολα όταν το ζητούμενο είναι οι υψηλές στάθμες, με αποτέλεσμα το καρβουνιασμένο πηνίο φωνής του tweeter.
εξηγώ το γιατί...
Το επιπλέον tweeter θα δουλεύει παράλληλα με το υπάρχων του ηχείου του. Αυτό σημαίνει πως το φορτίο που θα <<βλέπει>> ο ενισχυτής στις υψηλές συχνότητες θα γίνει το μισό από όσο είναι.
Ο μικρός του ενισχυτής θα ζορίζεται και θα παραμορφώνει ευκολότερα, άρα τα tweeters μας αφήνουν χρόνους.

Το κύκλωμα διαχωρισμού που του προτείνεις είναι πρώτης τάξης. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνο δεν αποκόπτει στις συχνότητες που αναφέρεις, αλλά η μείωση της στάθμης είναι μόλις 6 db ανά οκτάβα.
Τα 6 db στους 2,4 KHz σημαίνει και 12 db μόλις στους 1,2 KHz, που είναι και η συχνότητα συντονισμού του tweeter του.
Το φόρτωμα σε χαμηλές συχνότητες είναι τέτοιο, ώστε ακόμα και σε φυσιολογικές εντάσεις ακρόασης θα βγάλουν καπνούς τα πηνία φωνής των tweeters.

Δεν ανέφερα και το ότι δεν γνωρίζει την φάση σύνδεσης του tweeter των ηχείων του και το είδος του κυκλώματος διαχωρισμού, οπότε αν το κάνει στην τύχη οι ακυρώσεις και οι συμβολές θα είναι εντονότατες και δεν υπάρχει περίπτωση να έχει έστω στοιχειώδη τονική ισορροπία.
 

wnet

Nearfield
Μηνύματα
5.311
Reaction score
18.373
Αυτό που του προτείνεις να κάνει είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για να πάρει στο χέρι τα tweeters του.
Καλύπτει και τις δύο περιπτώσεις που ανέφερα παραπάνω, ως αιτία καψίματος των tweeters!



εξηγώ το γιατί...
Το επιπλέον tweeter θα δουλεύει παράλληλα με το υπάρχων του ηχείου του. Αυτό σημαίνει πως το φορτίο που θα <<βλέπει>> ο ενισχυτής στις υψηλές συχνότητες θα γίνει το μισό από όσο είναι.
Ο μικρός του ενισχυτής θα ζορίζεται και θα παραμορφώνει ευκολότερα, άρα τα tweeters μας αφήνουν χρόνους.

Το κύκλωμα διαχωρισμού που του προτείνεις είναι πρώτης τάξης. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνο δεν αποκόπτει στις συχνότητες που αναφέρεις, αλλά η μείωση της στάθμης είναι μόλις 6 db ανά οκτάβα.
Τα 6 db στους 2,4 KHz σημαίνει και 12 db μόλις στους 1,2 KHz, που είναι και η συχνότητα συντονισμού του tweeter του.
Το φόρτωμα σε χαμηλές συχνότητες είναι τέτοιο, ώστε ακόμα και σε φυσιολογικές εντάσεις ακρόασης θα βγάλουν καπνούς τα πηνία φωνής των tweeters.

Δεν ανέφερα και το ότι δεν γνωρίζει την φάση σύνδεσης του tweeter των ηχείων του και το είδος του κυκλώματος διαχωρισμού, οπότε αν το κάνει στην τύχη οι ακυρώσεις και οι συμβολές θα είναι εντονότατες και δεν υπάρχει περίπτωση να έχει έστω στοιχειώδη τονική ισορροπία.
Σαφώς και έχεις δίκαιο σ' όλα αυτά, ο λόγοι όμως που πρότεινα μια τέτοια απλή διάταξη είναι:
α) όπως είπα για τη δοκιμή... θα κοστίσει μόνο 1,5€ και δεν είναι ανάγκη να ακούει με παραμόρφωση για ώρα, μπορεί να καταλάβει αν θα πάρει τα επιπλέον πρίμα που ζητάει και σε λογικές στάθμες. Αν δεν τα πάρει γιατί π.χ. το επιπλέον tweeter είναι πολύ πιο "αναίσθητο" από αυτό που ήδη υπάρχει στο ηχείο δεν έχει νόημα να συνεχίσει να ασχολείται και να κατασκευάσει κάποιο σωστότερο crossover.
β) αν και αναφέρω 2 τιμές πυκνωτών, ουσιαστικά προτείνω τον 4,7μF που δημιουργεί φίλτρο στα 5KHz οπότε περιορίζει το κακό της χαμηλής τάξης φίλτρου...

Ερώτηση που μου πέρασε από το μυαλό με αυτά που λες: στους ενισχυτές αυτοκινήτων που ήδη δουλεύουν με μεγάφωνα 4 OHm, πως πολλοί πάνε και βάζουν ένα tweeter με ένα πυκνωτή μόνο και δεν καίγεται;;
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.425
Σαφώς και έχεις δίκαιο σ' όλα αυτά, ο λόγοι όμως που πρότεινα μια τέτοια απλή διάταξη είναι:
α) όπως είπα για τη δοκιμή... θα κοστίσει μόνο 1,5€ και δεν είναι ανάγκη να ακούει με παραμόρφωση για ώρα, μπορεί να καταλάβει αν θα πάρει τα επιπλέον πρίμα που ζητάει και σε λογικές στάθμες. Αν δεν τα πάρει γιατί π.χ. το επιπλέον tweeter είναι πολύ πιο "αναίσθητο" από αυτό που ήδη υπάρχει στο ηχείο δεν έχει νόημα να συνεχίσει να ασχολείται και να κατασκευάσει κάποιο σωστότερο crossover.
β) αν και αναφέρω 2 τιμές πυκνωτών, ουσιαστικά προτείνω τον 4,7μF που δημιουργεί φίλτρο στα 5KHz οπότε περιορίζει το κακό της χαμηλής τάξης φίλτρου...

Ερώτηση που μου πέρασε από το μυαλό με αυτά που λες: στους ενισχυτές αυτοκινήτων που ήδη δουλεύουν με μεγάφωνα 4 OHm, πως πολλοί πάνε και βάζουν ένα tweeter με ένα πυκνωτή μόνο και δεν καίγεται;;
Με έναν μόνο πυκνωτή 4,7 μF έχεις 6 db κάτω στους 4220 Hz, 12 db κάτω στους 2110 Hz και 18 db κάτω στους 1055 Hz.
Ο κατασκευαστής του παραπάνω tweeter προτείνει κλήση 12 db στους 2,5 KHz, που σημαίνει 24 db κάτω στους 1250 Hz.
Η διαφορά στην καταπόνηση του μεγαφώνου λόγο συχνοτήτων είναι τεράστια.

Όταν θέλουμε να προσθέσουμε ένα Super Tweeter με τον απλούστερο δυνατό τρόπο βάζουμε έναν πολύ μικρό πυκνωτή, της τάξης του 1-1,5 μF, αναλόγως και της μονάδας, προκειμένου να αναπαράγει μόνο το πάνω μέρος από τις αρμονικές των οργάνων.

Οι ενισχυτές αυτοκινήτου είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν συνεχώς στα 4 Ωμ, ενώ αυξάνουν ή τουλάχιστον έχουν σταθερή ισχύ, δηλαδή δεν παραμορφώνουν, και στα 2 Ωμ.
Επιπλέον, ένα αυτοκινητάδικο tweeter αντίστασης 4 Ωμ χρειάζεται διπλάσια χωρητικότητα πυκνωτή για την αναπαραγωγή ίδιου μέρος του φάσματος με ένα 8ωμο.
 
Last edited:

Μηνύματα
10
Reaction score
0
Πολύ χρήσιμες όλες αυτές οι πληροφορίες αλλά ακόμα δεν απάντησε κάποιος σοβαρά στο ερώτημα μου , αν γίνεται; και τι crossover θα χρειαστεί; Δεν θέλω να καούν τα tweeters από λάθος πυκνωτή, υπάρχουν και έτοιμα crossover μήπως ;
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.842
Μηνύματα
3.030.161
Members
38.505
Νεότερο μέλος
wendigo
Top