Εγώ αυτό που θα μπορούσα να προσθέσω στα περιεχόμενα αυτού του άρθρου είναι ότι η ρύθμιση του VTA έχει και κάποια μικρά μυστικά για την κάθε κεφαλή.
Φυσικά και το πιο σωστό είναι η κεφαλή να "πέφτει" κάθετα στο αυλάκι του δίσκου. Όμως έχει παρατηρηθεί και έχει διατυπωθεί σε πολλά fora ανά τον κόσμο, πως μερικές κεφαλές "παίζουν" πολύ καλύτερα όταν π.χ. έχουμε "προσθέσει" λίγο VTA ή όταν έχουμε "αφαιρέσει" λίγο VTA.
Παράδειγμα, η δική μου η Benz Wood L2, όταν προσθέσεις ένα χιλιοστό VTA, αποδίδει πολύ πιο σωστά, με πολύ μεγαλύτερη έκταση και λεπτομέρεια στο χαμηλό, χωρίς να αφαιρεί τίποτα από την μαγική της αναπαραγωγή στην μεσο-υψηλή περιοχή.
Το αντίθετο συνέβαινε με την Koetsu Rosewood Signature και με την Benz Ref 2. Με αυτές τις κεφαλές το VTA έπρεπε να μειωθεί από 22 degrees στις 20 degrees και να παραλληλιστεί όσο γίνεται πιο πολύ ο βραχίονας με την επιφάνεια του δίσκου. Η ρύθμιση αυτή μου είχε εξαφανίσει εντελώς το μπουμάρισμα, κάνοντας παράλληλα την σκηνική απεικόνιση πολύ πιο συγκεκριμένη.
Παραθέτω σχετικό κείμενο από απάντηση τεχνικού της Benz σε παλαιό μου e-mail, που ενισχύει το παραπάνω στοιχείο που σας ανέφερα:
"An easier and more precise VTA adjustment Ref 2 features a reduction of vertical tracking angle from 22 to 20 degrees, allows a more parallel orientation for proper VTA settings."
Τέλος, υπήρξαν άλλες κεφαλές που είχα παρατηρήσει ότι "έπαιζαν" πολύ καλύτερα όταν το VTA είχε αρνητική κλήση (μιλάω πάντα για χιλιοστά).
Εν κατακλείδι, όταν κανείς θέλει να ασχοληθεί με το πικάπ, θα πρέπει να ψαχτεί πολύ σε σημείο "ψυχοπάθειας" :mrgreen: , να ξέρει όμως πως στο τέλος θα ανταμειφθεί.
"... I guess you're going to ask me what I consider the critical limits of SRA and arm height. Here, with my gear and brass ears I'm happy setting arm height within +/- 1 mm, and if pushed I could live with errors bigger than that. SRA/VTA matters of course, but in the real world not THAT much, rigidity, simplicity and lateral alignment are all more important."
... ανάλογη με την κατακλείδα του Roy:
"... We hope we have explained to the reader that VTA adjustment is of little or no significance. There are many other simple structural changes that are more important, such as fixing the cartridge rigidly to the arm and fixing the arm tightly to the turntable."
Και κάτι δικό μου:
Καταλαβαίνετε τώρα, πόσο σημαντικό είναι το Clamp που χρησιμοποιούμε ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ πόσο σημαντικό είναι κάποιο είδος Record Ring ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ...
Χρήστο συμφωνώ απόλυτα με αυτό που λες για το clamp.
Επίσης θα συμφωνήσω απόλυτα και με αυτό που λέει ο Roy Gandy σχετικά με τον βραχίονα “… and fixing the arm tightly to the turntable.”
Πρόσεξε στην φωτογραφία το αναβαθμισμένο arm-board που έχει το Linn μου, με τις τρεις ατσαλόβιδες που πιάνουν από επάνω και σφίγγουν με κάτι «παξιμαδάρες» στο υποσασί.
Μιλάμε για τρομερή βελτίωση στον εστιασμό, στην έκταση του χαμηλού και στην καθαρότητα, απλά και μόνο επειδή συνέβη αυτό που υποστηρίζει ο Roy.