Δευτερογενείς ανακλάσεις από το χώρο και η επίδρασή τους στην αντίθεση της εικόνας

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Βάλτε τους τίτλους.
Ας ξεκινήσουμε με ένα γρίφο: δείτε την παρακάτω φωτογραφία και βρείτε τι δείχνουν τα "1", "2" και "3".



Εάν απαντήσατε:
1: Το μαύρο, βελούδινο πλαίσιο της οθόνης
2: Το "μαύρο" που στην πραγματικότητα βλέπουμε στην οθόνη
3: Το καλύτερο δυνατό "μαύρο" που επιτρέπει ο συνδυασμός χώρου, φωτισμού και οθόνης

...ή κάτι ανάλογο, τότε το βρήκατε!

Η διαδικασία.
Αυτό που βλέπουμε στην πρώτη εικόνα, είναι τμήμα από την οθόνη ενός προβολέα που προβάλει το πάτερν μέτρησης ANSI contrast, όπως καταδείχνεται προσεγγιστικά παρακάτω, με κόκκινο περίγραμμα:



Η πρώτη φωτογραφία όμως, έχει ληφθεί ενώ τμήμα της οθόνης σκιαζόταν από ένα κομμάτι μαύρου ματ χαρτονιού, τοποθετημένου σε απόσταση από την οθόνη. Η σκιά του φαίνεται στην περιοχή "3" της πρώτης εικόνας. Η φωτογραφία περιλαμβάνει επίσης και ένα τμήμα του πλαισίου της οθόνης, που είναι η περιοχή "1".

Ο χώρος.
Αυτό που βλέπουμε στη φωτογραφία, προέρχεται από ένα εξειδικευμένο home-cinema χώρο, όπου έχουν ληφθεί μέτρα όπως:
  • όλοι οι τοίχοι και η οροφή είναι βαμμένα στους δεύτερους πιο σκούρους τόνους που υπήρχαν στο χρωματολόγιο
  • το δάπεδο καλύπτεται από γκρι και γαλάζια μοκέτα
  • γύρω από την οθόνη υπάρχουν πάνελς επενδεδυμένα με μαύρη τσόχα
  • όλες οι γυάλινες επιφάνειες είναι καλυμμένες με βελούδινες κουρτίνες
  • τα έπιπλα του χώρου είναι επίσης σε σκούρους τόνους
  • υπάρχει πλήρης έλεγχος φωτισμού, ακόμα και στις ενδεικτικές λυχνίες και οθόνες των συσκευών (συμβουλή: πολύ πιο λειτουργική και αισθητικά όμορφη από τη μαύρη ταινία, είναι η ημιδιαφανής μεμβράνη που βάζουν στα φιμέ τζάμια των αυτοκινήτων. Αν μάλιστα γνωρίζετε κάποιον με κοπτική μηχανή CNC, είναι πολύ εύκολο να φτιάξετε κομμάτια με τέλεια εφαρμογή.)
Ο εξοπλισμός.
Η οθόνη είναι μια λευκή Stewart Studiotek ST130 100" με κέρδος 1,3.
Ο προβολέας είναι ένας BenQ W5000, ρυθμισμένος να αποδίδει το βέλτιστο δυνατό μαύρο που επιτρέπει αποδεκτή φωτεινότητα σε αυτήν την οθόνη. Παρότι ο προβολέας με αυτές τις ρυθμίσεις έχει αρκετά ικανοποιητικό μαύρο (ειδικά "ANSI"), σε καμία περίπτωση δεν είναι από τους κορυφαίους σε αυτό το χαρακτηριστικό.
Ως εκ τούτου, μάλλον προκαλεί έκπληξη η μικρή διαφορά μεταξύ των περιοχών "2" και "3". Αυτό είναι ορατό και δια γυμνού οφθαλμού, αλλά νομίζω αποτυπώνεται ικανοποιητικά και στη φωτογραφία.

Και τι γίνεται με τις γκρι οθόνες;
Κάτι που ίσως αναρωτηθεί κάποιος, είναι πως συμπεριφέρονται σε τέτοιες συνθήκες οι γκρι οθόνες υψηλού κοντράστ. Μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι συγκρίνοντας την Studiotek με τη "αδελφή" Firehawk G3, η δεύτερη έχει ορατά καλύτερη απόδοση, χωρίς να σημαίνει βέβαια ότι δίνει πλήρη λύση στο πρόβλημα. Αυτό -δηλαδή η προφύλαξη του ANSI contrast από τις δευτερογενείς ανακλάσεις- είναι κατά τη γνώμη μου το μόνο πλεονέκτημα των γκρι οθονών. Αντίθετα δεν επιφέρουν πρακτικά καμία βελτίωση στο εγγενές On/Off contrast ενός προβολέα. Για το λόγο αυτό, επαναλαμβάνω την άποψή μου ότι είναι καταλληλότερες για προβολείς με χαμηλό ANSI contrast και προβληματικούς χώρους, γιατί -ως γνωστόν- τα πάντα είναι θέμα ισορροπίας.

Συμπέρασμα.
Εκεί που θέλω να καταλήξω, είναι -ότι ακόμα και υπό σχετικά ελεγχόμενες συνθήκες- υπάρχουν αρκετές επιστροφές φωτός από το χώρο στην οθόνη, ώστε να προκαλούν ορατή υποβάθμιση του "μαύρου" που βλέπουμε. Με λευκούς τοίχους -ειδικά αν είναι κοντά στην οθόνη- η κατάσταση γίνεται... ανεξέλεγκτη, όπως μπορείτε να δείτε κι εσείς, αν βρεθείτε σε τέτοιες συνθήκες.
Σημειωτέον ότι αυτό είναι ανεξάρτητο της τεχνολογίας του προβολέα, δηλαδή ακόμα κι ένας CRT ανάλογης φωτεινότητας θα αντιμετώπιζε το ίδιο πρόβλημα: θα ήταν αδύνατο να δώσει στην οθόνη καλύτερο μαύρο από αυτό που φαίνεται στο "3" (και στην πραγματικότητα το "2" του θα ήταν χειρότερο, λόγω πολύ χαμηλού ANSI contrast -αλλά αυτό είναι μια άλλη κουβέντα).
Οι παραπάνω παρατηρήσεις αφορούν κυρίως τις μικτές σκηνές, που όμως είναι συνήθως οι περισσότερες. Αυτές που επηρεάζονται λιγότερο είναι οι πολύ σκοτεινές σκηνές, όπου φυσικά οι προβολείς με μεγάλο On/Off contrast δείχνουν τα δόντια τους ακόμα και υπό λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες χώρου.

Θα κλείσω το άρθρο, δίνοντας μια λίγο διαφορετική απάντηση στον αρχικό γρίφο σχετικά με την εικονιζόμενη μικτή σκηνή:
  • Το "1" είναι το μαύρο που θα θέλαμε να βλέπουμε.
  • Το "3" είναι το μαύρο που μας επιτρέπουν ο χώρος κι η οθόνη να δούμε.
  • Το "2" είναι το μαύρο που βλέπουμε τελικά. Α, εξαρτάται κάπως κι από τον προβολέα! :142:
 


abcd

Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
Super Moderator
Μηνύματα
77.384
Reaction score
93.951
Απάντηση: Βάλτε τους τίτλους

1 3 2 Με την σειρά το καλύτερο μαύρο :128:
 



Μηνύματα
28.176
Reaction score
50
Απάντηση: Βάλτε τους τίτλους

Bλεπω συγκρητικο μεταξυ 2 προβολεων !

το ΝΟ 1 δεν ανηκει σε προβολεα απλα ειναι το γυρω γυρω απο την οθονη το οποιο ειναι σε μαυρο χρωμα !

Το λευκο το εχει βαλει για να φανει η αντιθεση !
 

JL_

Μηνύματα
797
Reaction score
19
Re: Βάλτε τους τίτλους

1) Μάσκα οθόνης

2) Το μαύρο του προβολέα

3) Σκιά από ορθογώνιο αντικείμενο
 

Μηνύματα
567
Reaction score
0
Re: Βάλτε τους τίτλους

Η βαθμολογία, τουλάχιστον στο δικό μου μόνιτορ, είναι σωστή ως προς το καλύτερο μαύρο. Τώρα τι σημαίνει η εικόνα?

Τα σκαλοπάτια της βιντεοπροβολής ως προς το μαύρο...

1=CRT
3=LCD, DLP προηγούμενης γενιάς
2=SXRD, DLP σήμερα.
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Re: Βάλτε τους τίτλους

1) Μάσκα οθόνης

2) Το μαύρο του προβολέα

3) Σκιά από ορθογώνιο αντικείμενο
Τελικά είσαι όντως "γάτα"! :126: Στα 1 & 3 οι απαντήσεις είναι άριστες. Στο 2 όμως έχω μια ένσταση, για το τι μαύρο ακριβώς βλέπουμε.

Τώρα που μάθαμε τι βλέπουμε, ας ξαναδούμε το αρχικό μήνυμα του θέματος. Σε αυτό έχω προσθέσει κάποια στοιχεία, με βάση και την απάντηση του JL_ (αυτό ίσως είναι το πρώτο διαδραστικά γραμμένο άρθρο της κατηγορίας :123:).
Για να δω τα σχόλιά σας...
 


MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Βάλτε τους τίτλους

Κι αλλο, κι αλλο...:607:
Τι "κι άλλο" βρε; Είπαμε, εσείς λέτε κι εγώ συμπληρώνω το άρθρο. :126:
Παρεμπιπτόντως, επιτρέπεται και "σκονάκι". Κοινώς, μπορείτε να το δοκιμάσετε στη δική σας εγκατάσταση και να δείτε με τα μάτια σας τι συμβαίνει.

Λοιπόν, κάποιο σχόλιο για το επίπεδο "μαύρου" στις τρεις περιοχές;
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Απάντηση: Βάλτε τους τίτλους

Λοιπόν, κάποιο σχόλιο για το επίπεδο "μαύρου" στις τρεις περιοχές;
Κατσε, πως ξερουμε πως το επιπεδο μαυρο του πλαισιου/masking ειναι ιδιο
σε ολες τις οθονες?:203:

H εννοεις να συγκρινουμε αυτο που βλεπουμε με το υπαρχον στα
σπιτια μας?
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Βάλτε τους τίτλους

Κατσε, πως ξερουμε πως το επιπεδο μαυρο του πλαισιου/masking ειναι ιδιο σε ολες τις οθονες?:203:
Το πλαίσιο, ασχέτως αν είναι βελούδινο ή όχι, λειτουργεί σαν μαύρο αναφοράς για το μάτι. Αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο όμως, είναι η σύγκριση των περιοχών "2" και "3".
H εννοεις να συγκρινουμε αυτο που βλεπουμε με το υπαρχον στα σπιτια μας?
Ακριβώς εδώ βρίσκεται το "ζουμί" της υπόθεσης:444:: πως δηλαδή επηρεάζεται το "μαύρο" του προβολέα σε μικτές σκηνές, ανάλογα με τις συνθήκες του χώρου και τον τύπο της οθόνης που έχει ο καθένας. Δείτε μερικά ακόμα στοιχεία για συζήτηση.
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Re: Optoma HD86 vs Sony VPL-VW85

Δημήτρη μου, πες μας τότε τα αποτελέσματα των δοκιμών και τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξες, νομίζω ότι θα έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον...
Ακριβώς. Το άλλο -μάλλον αναμενόμενο- εύρημα, ήταν ότι στην κάρτα 0% δεν υφίστατο το πρόβλημα της εξ ανακλάσεως επιμόλυνσης του μαύρου, τουλάχιστον στις αναφερόμενες συνθήκες. Παρότι δεν έχω τραβήξει φωτογραφία από αυτό, στην κανονική απόσταση θέασης δεν υπήρχε ορατή διαφορά μεταξύ της σκιασμένης περιοχής και του πλαισίου της οθόνης.
Από πολύ κοντινή απόσταση υπήρχε μια μικρή διαφορά, την οποία αποδίδω κυρίως στα -ελάχιστα έστω- επίπεδα φωτός που διαρρέει στο περιβάλλον από τα καλυμμένα LED των συσκευών και το φακό του W5000 (ορατό ως φωτεινό μισοφέγγαρο στην οροφή). Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι το μαύρο του W5000 μόνο κορυφαίο δεν είναι και φυσικά δεν είναι καν συγκρίσιμο με αυτό του VW85.
 

Μηνύματα
22.267
Reaction score
15.542
Απάντηση: Optoma HD86 vs Sony VPL-VW85

εγω ημουν χαμενος εκεινο τον καιρο και ουτε που ειδα το θεμα...

Πολυ καλο το θεμα....

Και να συμπληρωσω πως η αποσταση οθονης και χαρτονιου που τοποθετησες ωστε να κανεις την σκια,παιζει τον ρολο της...
δλδ εαν ηταν ποιο κοντα στην οθονη το χαρτονι θα ειχες ποιο βαθυ μαυρο στην εικονα 3..λογο λιγοτερων αντανακλασεων προς την οθονη.....

Και αν (μιλαω θεωρητικα και στο περιπου μιας και τα εχω ξεχασει:116:)το χαρτονι(μεγεθος)ηταν το ημιση του μαυρου τετραγωνου και το τοποθετουσες σε τετοια αποσταση ετσι ωστε να καλυπτες ακριβος ενα μαυρο τετραγωνο...θα επαιρνες την μαξιμουμ αποδωση του μαυρου στον χωρο σου.....
Ασε να τσεκαρω το μεγεθος και να θυμηθω...:137:
ποπο....τι μου θυμισες τωρα......!!!!!!!

Και για τι γκρι οθονες συμφωνω....τα λεω εδω και 5-6 χρονια απο τοτε που τις πρωτοειδα......
Δινουν ansi contrast αρκετο μιας και η οθονες αυτες δινουν καλυτερο μαυρο + οτι αποροφουν ενα μεγαλο μερος των αντανακλασεων ...
και τα δυο + ωφειλωνται καθαρα στην αποχρωση της οθονης....

Και βεβαια εχουν πλην(-) ....ομως με καλο μενου προβολεα και την καταληλη ρυθμιση εχεις πολυ καλο αποτελεσμα......

Γι'αυτο σε σαλονια επιβαλετε θα ελεγα τετοια οθονη.....
 

Μηνύματα
22.267
Reaction score
15.542
Απάντηση: Re: Optoma HD86 vs Sony VPL-VW85

Ακριβώς. Το άλλο -μάλλον αναμενόμενο- εύρημα, ήταν ότι στην κάρτα 0% δεν υφίστατο το πρόβλημα της εξ ανακλάσεως επιμόλυνσης του μαύρου, τουλάχιστον στις αναφερόμενες συνθήκες. Παρότι δεν έχω τραβήξει φωτογραφία από αυτό, στην κανονική απόσταση θέασης δεν υπήρχε ορατή διαφορά μεταξύ της σκιασμένης περιοχής και του πλαισίου της οθόνης.
Θα ελεγα οτι ειχες το χαρτονι αρκετα μακρυα απο την οθονη....
Για να μην πω και ακριβως αποσταση και σου πεσουν τα μαλλια...:116:

επεσα μεσα η εξω....:118::116:
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Δευτερογενείς ανακλάσεις από το χώρο και η επίδρασή τους στην αντίθεση της

Κώστα, όπως γράφω και στο αρχικό μήνυμα, χρησιμοποίησα μαύρο ματ χαρτόνι, ακριβώς για να περιορίσω στο ελάχιστο τις ανακλάσεις από αυτό. Η απόσταση τοποθέτησης ήταν γύρω στο ένα μέτρο.
 

Μηνύματα
22.267
Reaction score
15.542
Απάντηση: Δευτερογενείς ανακλάσεις από το χώρο και η επίδρασή τους στην αντίθεση της

ενα μετρο αποσταση ......

χμ....!!!!!παραπανω περιμενα....

πολυ κοντα στο ιδανικο θα ελεγα......

θυμασε το μεγεθος του..?
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.642
Reaction score
9.202
Απάντηση: Δευτερογενείς ανακλάσεις από το χώρο και η επίδρασή τους στην αντίθεση της

Δυστυχώς δεν έχω σημειώσει αυτήν την πληροφορία, αλλά πρέπει να ήταν γύρω στα 20-30 εκ πλάτος.
 

Μηνύματα
22.267
Reaction score
15.542
Απάντηση: Δευτερογενείς ανακλάσεις από το χώρο και η επίδρασή τους στην αντίθεση της

Δυστυχώς δεν έχω σημειώσει αυτήν την πληροφορία, αλλά πρέπει να ήταν γύρω στα 20-30 εκ πλάτος.
Εαν εβαζες ενα ενδιαμεσο χαρτονι(ποιο μικρο)και το μετακινουσες αναμεσα στην οθονη και το χαρτονι θα εβλεπες εαν εκανε σκια στην σκια και θα εβλεπες το επιπεδο του μαυρου του χωρου σου ποιο καλα + το επιπεδο των αντανακλασεων.....

Μην φανταζεσαι μεγαλες διαφορες...απλα υπαρκτες....
Καλο θα ηταν βεβαια να καλυπτες μονο το μαυρο τετραγωνο για να παρεις το μαξιμουμ αντανακλασης.....

Και φυσικα κεντρο οθονης γινετε αυτο για ποιο σωστα αποτελεσματα.......
δλδ το μαυρο που ειναι στο κεντρο.....

Μ'αρεσει που το ψαχνεις ....εισαι χαμηλων τονων.....και δεν τρεχεις
Χαιρομαι Δημητριε......
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.064
Members
37.892
Νεότερο μέλος
Nardo
Top