- Μηνύματα
- 32.193
- Reaction score
- 27.144
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΣΧΕΔΟΝ 5 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΑ ΚΡΑΣΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ
ΣΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΚΑΛΛΙΣΤΑ
ΝΑ ΓΡΑΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ.
ΜΕΤΑ ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΗΣ ΕΕ ΠΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΣΑΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΞΕΡΙΖΩΣΑΝ
ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΣΑΒΒΑΤΙΑΝΟ ΛΟΓΩ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ.
ΕΥΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ ΗΡΘΕ Η ΝΕΟΤΕΡΗ ΓΕΝΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΞΕΝΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΙΩΝΟΝΤΑΣ ΡΑΤΣΕΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΥΠΟ
ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ.
ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΧΑΝ ΓΡΑΦΤΕΙ ΣΕ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΟ 80-85 ΑΛΛΑ ΠΟΙΟΣ ΔΙΝΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ.......
Σπάνιες ελληνικές ποικιλίες στο ποτήρι
Ας γνωρίσουμε ποικιλίες αμπελιού ξεχασμένες που επανήλθαν θριαμβευτικά στο προσκήνιο.
Να προσφέρουμε ένα ποτήρι Ροκανιάρη; Η μήπως να αρχίσουμε με μια τυπική σκλάβα, να συνεχίσουμε με ένα αρωματικό τινακτορώγο και να κάνουμε χρωματική αλλά και γευστική αλλαγή με ένα μαύρο μεσενικόλα ή με μια δυναμική μαυροκουντούρα; Σας μπερδέψαμε; Αν όχι, σίγουρα προκαλέσαμε την περιέργεια σας…Πρόκειται για γηγενείς ελληνικές ποικιλίες που δίκαια έρχονται στο προσκήνιο και ακόμα πιο σωστά στο ποτήρι μας για τη διεύρυνση των οινικών εμπειριών μας… Ελάτε να τις γνωρίσουμε μαζί!
Από το Chardonnay στην Κυδωνίτσα…
Αν ήθελα να περιγράψω την τωρινή οινική κατάσταση θα έλεγα ότι βρισκόμαστε σε μια αισιόδοξη φάση αρχικής ωρίμανσης. Αυτό, γιατί ποιοτικά είμαστε πιο σταθεροί, εμπορικά πιο κατασταλαγμένοι, εξαγωγικά όλο και πιο υποσχόμενοι, εσωτερικά πιο εξελικτικοί και καταναλωτικά πιο διαθέσιμοι για ψάξιμο και ενημέρωση. Τα wine bars, ο νέος τρόπος εξωστρέφειας των ελληνικών κρασιών ανθούν ραγδαία και οι παραγγελίες από τα ξένα αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Σε αυτό το υποσχόμενο οινικό τοπίο τον πρώτο ρόλο δεν έπαιξαν γνωστοί και μη εξαιρετέοι πρωταγωνιστές, όπως είναι το sauvignon, το merlot ή το φημισμένο chardonnay, αλλά κρυφοί αουτσάιντερ και ξεχασμένοι κομπάρσοι. Ντόπιοι επιλαχόντες, που είχαν ξεριζωθεί προς τιμήν των φημισμένων διεθνών ποικιλιών, που πήραν την θέση τους, ή ακόμα σε πολλές περιπτώσεις είχαν λησμονηθεί. Ο καιρός όμως έχει γυρίσματα και τα σίγουρα οινικά άλογα κούρσας κούρασαν τους απανταχού οινόφιλους ουρανίσκους. Δόθηκε έτσι το σύνθημα για νέες οινικές αναζητήσεις και εμπειρίες και εμείς εδώ σταθήκαμε τυχεροί. Η χώρα μας δεν έχει μόνο πλούσια αμπελουργική ιστορία, ευεργετικό κλιματολογικό περιβάλλον και terroir, έχει επιπλέον τις περισσότερες τοπικές ποικιλίες. Σε αυτές στράφηκαν οι Έλληνες παραγωγοί που ψυχανεμίστηκαν την νέα ανάγκη της αγοράς και τις έφεραν στο προσκήνιο. Εμείς μιλήσαμε με όλους για να προσεγγίσουμε περισσότερο τις πιο παλιές ποικιλίες κρασιού που ξαναζούν τη νιότη τους και αποτελούν ένα κάλεσμα για σπάνιες γευσιγνωστικές στιγμές, πρωτόγνωρες και πρωτότυπες. Άλλωστε, ο καλός καιρός και η διάθεση προδιαθέτει για καλό κρασί.. Πάμε λοιπόν μέσα από ένα εγχώριο ταξίδι να γεμίσουμε τα ποτήρια μας με βιδιανό, παμίτι, μούχταρο και πολλά ακόμα και να περάσουμε καλά…
Ποικιλίες από την Θήβα, την Εύβοια, τον Τύρναβο, την Καρδίτσα, την Ξάνθη και τις Σέρρες…
Η αλλιώς μούχταρο, μαύρη κουντούρα, βραδυανό, λημνιώνα, μαύρος μεσενικόλας, παμίτι και κόνιαρος. Όλες αυτές οι ποικιλίες έχουν ένα κοινό, το βαθύ και ζωηρό ερυθρό χρώμα, μετά όμως έρχεται το άρωμα και η γεύση και εκεί κάθε μια έχει την προσωπικότητα της.
Μούχταρο
Στην κοιλάδα των Μουσών ήταν φυτεμένο το μούχταρο, αλλά ο δύσκολος χαρακτήρας και η μικρή παραγωγικότητα, ώθησε τους αμπελουργούς να το εγκαταλείψουν και να το αντικαταστήσουν με το εύκολο και παραγωγικό σαββατιανό. Η οικογένεια Ζαχαρία πριν από λίγα χρόνια επανέφερε το πάρεδρο, που είναι η μετάφραση του μούχταρου στα τουρκικά, δούλεψε μαζί του και κατάφερε να εκμαιεύσει όλες τις δυνατότητες του για εξαιρετικά κόκκινα κρασιά πληθωρικά στη μύτη και στο στόμα. Ο Νίκος Ζαχαρίας, μάλιστα, μας είπε ότι muhteris σημαίνει φιλόδοξος και η φιλοδοξία τους για ένα στιβαρό, μοναδικό κρασί επιτεύχθηκε. Το μούχταρο ευωδιάζει βύσσινο, ιώδιο, μελάνι, καραμέλα, μόκα και δίνει κρασιά με καλές ταννίνες και αλκοόλη, έχει μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης και μπορεί να δώσει εξίσου πλούσια ροζέ και γλυκά κρασιά.
Μαύρη Κουντούρα
Στην Κύμη Ευβοίας έδωσε ο Απόστολος Μούντριχας το προσωπικό του στοίχημα για την αναβίωση της ξεχασμένης τοπικής ποικιλίας μαύρη κουντούρα. Πρόκειται για έναν άλλο κλώνο της αιγαιοπελαγίτικης Μανδηλαριάς, αλλά με πιο μικρά σταφύλια, πιο σκούρο χρώμα, και πιο βελούδινες ταννίνες. Τα γραπτά ντοκουμέντα μιλούσαν για μια σπουδαία ποικιλία που ζήλευαν ακόμα και οι Γάλλοι έμποροι. Ο παραγωγός έψαξε πολλά χρόνια με τη βοήθεια ντόπιων και γεωπόνων μέχρι να ανακαλύψει ένα αμπελάκι ηλικίας 60 ετών. Ακολούθησαν πολλές πειραματικές οινοποιήσεις και επιστημονική έρευνα από τον γεωπόνο Κωνσταντίνο Μπακασιέτα, ο οποίος έφτιαξε τα πρώτα νέα κλήματα από την ενδιαφέρουσα ελληνική ποικιλία. Η προσπάθεια όμως άξιζε, η μαύρη κουντούρα δημιουργεί στιβαρά κρασιά, αρμονικά και ελκυστικά που πλημμυρίζουν το στόμα από κόκκινα φρούτα και μπαχαρικά.
Βραδυανό
Η οικογένεια Βρινιώτη άρχισε από το 1996 να ασχολείται με την ποικιλία βραδυανό ψάχνοντας σε όλη τη Βόρεια Εύβοια να βρει φυτά. Το 1999 κατάφερε να καλλιεργήσει τα πρώτα 5 στρέμματα με αυτή τη σπάνια ποικιλία. Η ποικιλία βραδυανό ευδοκιμούσε σε όλη τη Βόρεια Εύβοια πριν το 1950 και ήταν ιδιαίτερα γνωστό το κρασί που προέκυπτε. Μετά τη φυλλοξήρα όμως, η ποικιλία σχεδόν εξαφανίστηκε, όπως άλλωστε και οι περισσότερες σπάνιες Ελληνικές ποικιλίες. Σήμερα είναι ανθεκτική στη ξηρασία, τα σταφύλια είναι πυκνόραγα με μέτριο μέγεθος και ερυθροϊώδους χρωματισμούς και σερβίρει κρασιά με καλό χρώμα, αρκετά αρωματικά ,υψηλόβαθμα με καλή οξύτητα και στρογγυλεμένες ταννίνες.
Λημνιώνα
Καλλιεργούνταν πριν τη φυλλοξήρα παραδοσιακά στη Θεσσαλία (Καρδίτσα, Τρίκαλα, Τύρναβος), ανάμικτη με άλλες ποικιλίες, για την παραγωγή του κρασιού των χωρικών. Σχεδόν εξαφανισμένη, διασώθηκε από το Ινστιτούτο Αμπέλου και την τελευταία δεκαετία καλλιεργείται από τους οινοπαραγωγούς Τσιλιλή και Ζαφειράκη.
Η λημνιώνα είναι μια ποικιλία που δίνει εξαιρετικά αποτελέσματα όταν καλλιεργείται σε μικρές αποδόσεις σε ηπειρωτικά κλίματα με ζεστά καλοκαίρια, καθώς είναι πολύ όψιμη. Το ενδιαφέρον είναι ότι έχει φοβερή αντοχή στην ξηρασία και δεν έχει ανάγκη από νερό ακόμα και σε περίοδο καύσωνα. Παράγει ερυθρούς και ροζέ οίνους με πλούσιες ανθοκυάνες και ζωντανό πορφυρό χρώμα το οποίο διατηρεί τη φρεσκάδα στο πέρασμα των χρόνων, χωρίς να «καφετίζει». Οι οίνοι έχουν πλούσιες αλλά πάντα μεταξένιες, φινετσάτες τανίνες, κομψό σώμα που δεν γίνεται λιπαρό και βαρύ και ισορροπημένη οξύτητα. Το εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των οίνων από λημνιώνα είναι η έντονη εκφραστική μύτη με χαρακτηριστικά αρώματα κόκκινων φρούτων, όπως φράουλα, φραμπουάζ, κράνο και βύσσινο και αρώματα γλυκών μπαχαρικών, όπως μοσχοκάρυδο και γαρύφαλλο, ακόμα και όταν δεν έχει γίνει παλαίωση σε δρυ.
Αν θα θέλαμε να τη «συγκρίνουμε» με διεθνείς ποικιλίες, θα μπορούσαμε να πούμε ότι στο στόμα μοιάζει με τις ιταλικές ποικιλίες Sangiovese και Barbera και στη μύτη με τη γαλλική Pinot Noir.
Μαύρο Μεσενικόλα
Ο Μεσενικόλας απέχει 22 χιλ. από την Καρδίτσα και είναι από τις περιοχές εκείνες που σου κλέβουν την καρδιά και σου προκαλούν την απαραίτητη ηρεμία για να εκτιμήσεις τα κρασιά του τόπου. Το σημερινό όνομα του χωριού προέρχεται από κάποιον μεγάλο νοικοκύρη, που οι Φράγκοι ονόμαζαν Μεσιέ-Νικολά. Ο ίδιος λέγεται πως έφερε την αμπελοκαλλιέγρεια στην περιοχή και συγκεκριμένα το «Μαύρο Μεσενικόλα», ποικιλία που δεν καλλιεργείται πουθενά αλλού στην Ελλάδα. Η ποικιλία αυτή μας δίνει το κρασί Π.Ο.Π. (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης) «Μεσενικόλα», το οποίο σε εντυπωσιάζει από την στιγμή που θα το δεις στο ποτήρι και δεν σε απογοητεύει ούτε στην τελική επίγευσή του. Με την πασχαλιά, τη βιολέτα και τα εσπεριδοειδή, θυμίζει σχεδόν λευκό κρασί, αλλά η έκπληξη βρίσκεται στην τελική επίγευση ενός στιβαρού κόκκινου κρασιού με ευγενικές τανίνες.
Παμίτι και Κόνιαρο
Ο παμίτης κατάγεται από την Θράκη και έχει το δικό του χαρακτήρα, γενναιόδωρο σε αρώματα κόκκινων φρούτων κυρίως φράουλας. Ταιριάζει με άλλες ερυθρές ποικιλίες αλλά και μόνος του στέκεται πολύ καλά ειδικά σε ευχάριστα ροζέ κρασιά. Ο κόνιαρος είναι μια ξεχασμένη ποικιλία του νομού Σερρών, που αναβίωσε ο οινοποιός Νεραντζής Μητρόπουλος. Το ερυθρό σταφύλι έχει εντυπωσιακή τανική φλούδα και μεγάλη άγρια φύλλα. Έτσι, αντίστοιχα τα κρασιά που προκύπτουν είναι ιδιαίτερα ταννικά με μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης.
Οι προτάσεις μας: Φυσικά διαλέξαμε για σας τους καλύτερους αντιπροσώπους για να γνωρίσετε τις ποικιλίες στην πράξη αλλά και για να έχετε τους καλύτερους συνοδούς σε όλη την σαρακοστή και μετέπειτα στην λαμπρή.
Μούχταρο κτήμα Μουσών: Βαθύ κόκκινο χρώμα για ένα κρασί με τονισμένη οξύτητα, απαλές ταννίνες και πολυπλοκότητα αρωμάτων. Στο τραπέζι ταιριάζει ιδανικά με το αρνί, τα λαδερά και τα σκληρά κίτρινα τυριά.
ΣΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΚΑΛΛΙΣΤΑ
ΝΑ ΓΡΑΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ.
ΜΕΤΑ ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΗΣ ΕΕ ΠΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΣΑΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΞΕΡΙΖΩΣΑΝ
ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΣΑΒΒΑΤΙΑΝΟ ΛΟΓΩ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ.
ΕΥΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ ΗΡΘΕ Η ΝΕΟΤΕΡΗ ΓΕΝΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΞΕΝΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΙΩΝΟΝΤΑΣ ΡΑΤΣΕΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΥΠΟ
ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ.
ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΧΑΝ ΓΡΑΦΤΕΙ ΣΕ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΟ 80-85 ΑΛΛΑ ΠΟΙΟΣ ΔΙΝΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ.......
Σπάνιες ελληνικές ποικιλίες στο ποτήρι
Ας γνωρίσουμε ποικιλίες αμπελιού ξεχασμένες που επανήλθαν θριαμβευτικά στο προσκήνιο.
Να προσφέρουμε ένα ποτήρι Ροκανιάρη; Η μήπως να αρχίσουμε με μια τυπική σκλάβα, να συνεχίσουμε με ένα αρωματικό τινακτορώγο και να κάνουμε χρωματική αλλά και γευστική αλλαγή με ένα μαύρο μεσενικόλα ή με μια δυναμική μαυροκουντούρα; Σας μπερδέψαμε; Αν όχι, σίγουρα προκαλέσαμε την περιέργεια σας…Πρόκειται για γηγενείς ελληνικές ποικιλίες που δίκαια έρχονται στο προσκήνιο και ακόμα πιο σωστά στο ποτήρι μας για τη διεύρυνση των οινικών εμπειριών μας… Ελάτε να τις γνωρίσουμε μαζί!
Από το Chardonnay στην Κυδωνίτσα…
Αν ήθελα να περιγράψω την τωρινή οινική κατάσταση θα έλεγα ότι βρισκόμαστε σε μια αισιόδοξη φάση αρχικής ωρίμανσης. Αυτό, γιατί ποιοτικά είμαστε πιο σταθεροί, εμπορικά πιο κατασταλαγμένοι, εξαγωγικά όλο και πιο υποσχόμενοι, εσωτερικά πιο εξελικτικοί και καταναλωτικά πιο διαθέσιμοι για ψάξιμο και ενημέρωση. Τα wine bars, ο νέος τρόπος εξωστρέφειας των ελληνικών κρασιών ανθούν ραγδαία και οι παραγγελίες από τα ξένα αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο. Σε αυτό το υποσχόμενο οινικό τοπίο τον πρώτο ρόλο δεν έπαιξαν γνωστοί και μη εξαιρετέοι πρωταγωνιστές, όπως είναι το sauvignon, το merlot ή το φημισμένο chardonnay, αλλά κρυφοί αουτσάιντερ και ξεχασμένοι κομπάρσοι. Ντόπιοι επιλαχόντες, που είχαν ξεριζωθεί προς τιμήν των φημισμένων διεθνών ποικιλιών, που πήραν την θέση τους, ή ακόμα σε πολλές περιπτώσεις είχαν λησμονηθεί. Ο καιρός όμως έχει γυρίσματα και τα σίγουρα οινικά άλογα κούρσας κούρασαν τους απανταχού οινόφιλους ουρανίσκους. Δόθηκε έτσι το σύνθημα για νέες οινικές αναζητήσεις και εμπειρίες και εμείς εδώ σταθήκαμε τυχεροί. Η χώρα μας δεν έχει μόνο πλούσια αμπελουργική ιστορία, ευεργετικό κλιματολογικό περιβάλλον και terroir, έχει επιπλέον τις περισσότερες τοπικές ποικιλίες. Σε αυτές στράφηκαν οι Έλληνες παραγωγοί που ψυχανεμίστηκαν την νέα ανάγκη της αγοράς και τις έφεραν στο προσκήνιο. Εμείς μιλήσαμε με όλους για να προσεγγίσουμε περισσότερο τις πιο παλιές ποικιλίες κρασιού που ξαναζούν τη νιότη τους και αποτελούν ένα κάλεσμα για σπάνιες γευσιγνωστικές στιγμές, πρωτόγνωρες και πρωτότυπες. Άλλωστε, ο καλός καιρός και η διάθεση προδιαθέτει για καλό κρασί.. Πάμε λοιπόν μέσα από ένα εγχώριο ταξίδι να γεμίσουμε τα ποτήρια μας με βιδιανό, παμίτι, μούχταρο και πολλά ακόμα και να περάσουμε καλά…
Ποικιλίες από την Θήβα, την Εύβοια, τον Τύρναβο, την Καρδίτσα, την Ξάνθη και τις Σέρρες…
Η αλλιώς μούχταρο, μαύρη κουντούρα, βραδυανό, λημνιώνα, μαύρος μεσενικόλας, παμίτι και κόνιαρος. Όλες αυτές οι ποικιλίες έχουν ένα κοινό, το βαθύ και ζωηρό ερυθρό χρώμα, μετά όμως έρχεται το άρωμα και η γεύση και εκεί κάθε μια έχει την προσωπικότητα της.
Μούχταρο
Στην κοιλάδα των Μουσών ήταν φυτεμένο το μούχταρο, αλλά ο δύσκολος χαρακτήρας και η μικρή παραγωγικότητα, ώθησε τους αμπελουργούς να το εγκαταλείψουν και να το αντικαταστήσουν με το εύκολο και παραγωγικό σαββατιανό. Η οικογένεια Ζαχαρία πριν από λίγα χρόνια επανέφερε το πάρεδρο, που είναι η μετάφραση του μούχταρου στα τουρκικά, δούλεψε μαζί του και κατάφερε να εκμαιεύσει όλες τις δυνατότητες του για εξαιρετικά κόκκινα κρασιά πληθωρικά στη μύτη και στο στόμα. Ο Νίκος Ζαχαρίας, μάλιστα, μας είπε ότι muhteris σημαίνει φιλόδοξος και η φιλοδοξία τους για ένα στιβαρό, μοναδικό κρασί επιτεύχθηκε. Το μούχταρο ευωδιάζει βύσσινο, ιώδιο, μελάνι, καραμέλα, μόκα και δίνει κρασιά με καλές ταννίνες και αλκοόλη, έχει μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης και μπορεί να δώσει εξίσου πλούσια ροζέ και γλυκά κρασιά.
Μαύρη Κουντούρα
Στην Κύμη Ευβοίας έδωσε ο Απόστολος Μούντριχας το προσωπικό του στοίχημα για την αναβίωση της ξεχασμένης τοπικής ποικιλίας μαύρη κουντούρα. Πρόκειται για έναν άλλο κλώνο της αιγαιοπελαγίτικης Μανδηλαριάς, αλλά με πιο μικρά σταφύλια, πιο σκούρο χρώμα, και πιο βελούδινες ταννίνες. Τα γραπτά ντοκουμέντα μιλούσαν για μια σπουδαία ποικιλία που ζήλευαν ακόμα και οι Γάλλοι έμποροι. Ο παραγωγός έψαξε πολλά χρόνια με τη βοήθεια ντόπιων και γεωπόνων μέχρι να ανακαλύψει ένα αμπελάκι ηλικίας 60 ετών. Ακολούθησαν πολλές πειραματικές οινοποιήσεις και επιστημονική έρευνα από τον γεωπόνο Κωνσταντίνο Μπακασιέτα, ο οποίος έφτιαξε τα πρώτα νέα κλήματα από την ενδιαφέρουσα ελληνική ποικιλία. Η προσπάθεια όμως άξιζε, η μαύρη κουντούρα δημιουργεί στιβαρά κρασιά, αρμονικά και ελκυστικά που πλημμυρίζουν το στόμα από κόκκινα φρούτα και μπαχαρικά.
Βραδυανό
Η οικογένεια Βρινιώτη άρχισε από το 1996 να ασχολείται με την ποικιλία βραδυανό ψάχνοντας σε όλη τη Βόρεια Εύβοια να βρει φυτά. Το 1999 κατάφερε να καλλιεργήσει τα πρώτα 5 στρέμματα με αυτή τη σπάνια ποικιλία. Η ποικιλία βραδυανό ευδοκιμούσε σε όλη τη Βόρεια Εύβοια πριν το 1950 και ήταν ιδιαίτερα γνωστό το κρασί που προέκυπτε. Μετά τη φυλλοξήρα όμως, η ποικιλία σχεδόν εξαφανίστηκε, όπως άλλωστε και οι περισσότερες σπάνιες Ελληνικές ποικιλίες. Σήμερα είναι ανθεκτική στη ξηρασία, τα σταφύλια είναι πυκνόραγα με μέτριο μέγεθος και ερυθροϊώδους χρωματισμούς και σερβίρει κρασιά με καλό χρώμα, αρκετά αρωματικά ,υψηλόβαθμα με καλή οξύτητα και στρογγυλεμένες ταννίνες.
Λημνιώνα
Καλλιεργούνταν πριν τη φυλλοξήρα παραδοσιακά στη Θεσσαλία (Καρδίτσα, Τρίκαλα, Τύρναβος), ανάμικτη με άλλες ποικιλίες, για την παραγωγή του κρασιού των χωρικών. Σχεδόν εξαφανισμένη, διασώθηκε από το Ινστιτούτο Αμπέλου και την τελευταία δεκαετία καλλιεργείται από τους οινοπαραγωγούς Τσιλιλή και Ζαφειράκη.
Η λημνιώνα είναι μια ποικιλία που δίνει εξαιρετικά αποτελέσματα όταν καλλιεργείται σε μικρές αποδόσεις σε ηπειρωτικά κλίματα με ζεστά καλοκαίρια, καθώς είναι πολύ όψιμη. Το ενδιαφέρον είναι ότι έχει φοβερή αντοχή στην ξηρασία και δεν έχει ανάγκη από νερό ακόμα και σε περίοδο καύσωνα. Παράγει ερυθρούς και ροζέ οίνους με πλούσιες ανθοκυάνες και ζωντανό πορφυρό χρώμα το οποίο διατηρεί τη φρεσκάδα στο πέρασμα των χρόνων, χωρίς να «καφετίζει». Οι οίνοι έχουν πλούσιες αλλά πάντα μεταξένιες, φινετσάτες τανίνες, κομψό σώμα που δεν γίνεται λιπαρό και βαρύ και ισορροπημένη οξύτητα. Το εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των οίνων από λημνιώνα είναι η έντονη εκφραστική μύτη με χαρακτηριστικά αρώματα κόκκινων φρούτων, όπως φράουλα, φραμπουάζ, κράνο και βύσσινο και αρώματα γλυκών μπαχαρικών, όπως μοσχοκάρυδο και γαρύφαλλο, ακόμα και όταν δεν έχει γίνει παλαίωση σε δρυ.
Αν θα θέλαμε να τη «συγκρίνουμε» με διεθνείς ποικιλίες, θα μπορούσαμε να πούμε ότι στο στόμα μοιάζει με τις ιταλικές ποικιλίες Sangiovese και Barbera και στη μύτη με τη γαλλική Pinot Noir.
Μαύρο Μεσενικόλα
Ο Μεσενικόλας απέχει 22 χιλ. από την Καρδίτσα και είναι από τις περιοχές εκείνες που σου κλέβουν την καρδιά και σου προκαλούν την απαραίτητη ηρεμία για να εκτιμήσεις τα κρασιά του τόπου. Το σημερινό όνομα του χωριού προέρχεται από κάποιον μεγάλο νοικοκύρη, που οι Φράγκοι ονόμαζαν Μεσιέ-Νικολά. Ο ίδιος λέγεται πως έφερε την αμπελοκαλλιέγρεια στην περιοχή και συγκεκριμένα το «Μαύρο Μεσενικόλα», ποικιλία που δεν καλλιεργείται πουθενά αλλού στην Ελλάδα. Η ποικιλία αυτή μας δίνει το κρασί Π.Ο.Π. (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης) «Μεσενικόλα», το οποίο σε εντυπωσιάζει από την στιγμή που θα το δεις στο ποτήρι και δεν σε απογοητεύει ούτε στην τελική επίγευσή του. Με την πασχαλιά, τη βιολέτα και τα εσπεριδοειδή, θυμίζει σχεδόν λευκό κρασί, αλλά η έκπληξη βρίσκεται στην τελική επίγευση ενός στιβαρού κόκκινου κρασιού με ευγενικές τανίνες.

Παμίτι και Κόνιαρο
Ο παμίτης κατάγεται από την Θράκη και έχει το δικό του χαρακτήρα, γενναιόδωρο σε αρώματα κόκκινων φρούτων κυρίως φράουλας. Ταιριάζει με άλλες ερυθρές ποικιλίες αλλά και μόνος του στέκεται πολύ καλά ειδικά σε ευχάριστα ροζέ κρασιά. Ο κόνιαρος είναι μια ξεχασμένη ποικιλία του νομού Σερρών, που αναβίωσε ο οινοποιός Νεραντζής Μητρόπουλος. Το ερυθρό σταφύλι έχει εντυπωσιακή τανική φλούδα και μεγάλη άγρια φύλλα. Έτσι, αντίστοιχα τα κρασιά που προκύπτουν είναι ιδιαίτερα ταννικά με μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης.
Οι προτάσεις μας: Φυσικά διαλέξαμε για σας τους καλύτερους αντιπροσώπους για να γνωρίσετε τις ποικιλίες στην πράξη αλλά και για να έχετε τους καλύτερους συνοδούς σε όλη την σαρακοστή και μετέπειτα στην λαμπρή.
Μούχταρο κτήμα Μουσών: Βαθύ κόκκινο χρώμα για ένα κρασί με τονισμένη οξύτητα, απαλές ταννίνες και πολυπλοκότητα αρωμάτων. Στο τραπέζι ταιριάζει ιδανικά με το αρνί, τα λαδερά και τα σκληρά κίτρινα τυριά.
Last edited by a moderator: