Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που κάποια στιγμή αντιμετωπίζουν όσοι ασχολούνται με το home-cinema, είναι η επιλογή της σωστής οθόνης. Δεν είναι τυχαίο ότι συχνά οδηγούνται σε λάθος επιλογές και προτάσεις, όχι μόνο οι αρχάριοι αλλά συχνά και άνθρωποι που έχουν πάρα πολύ μεγάλη εμπειρία στο χώρο. Λόγοι υπάρχουν πολλοί και οι κυριότεροι είναι:
  • Έλλειψη ενημέρωσης για τις ιδιαιτερότητες κάθε τύπου οθόνης
  • Μη στάθμιση όλων των παραμέτρων που καθορίζουν τη σωστή επιλογή
  • Αδυναμία δοκιμής πριν την αγορά (πράγμα που δε συμβαίνει με τους προβολείς)
Ποιες είναι όμως οι παράμετροι μιας οθόνη home-cinema; Ας τις δούμε βήμα-βήμα:

Αναλογία διαστάσεων
Υπάρχουν βασικά τρεις αναλογίες πλάτους/ύψος: 4:3, 16:9 και 2,39:1. Δε θα προχωρήσω σε λεπτομέρειες, απλά θα πω ότι για μια σειρά από λόγους η επιλογή της 16:9 είναι ένας καλός συμβιβασμός, που επιτρέπει τη χρήση με όλα τα format με τις μικρότερες δυνατές παραχωρήσεις. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προβολέων home-cinema σήμερα, έχει λόγο εικόνας 16:9. Εάν όμως κάποιος παρακολουθεί αποκλειστικά κάποιο άλλο format, η καλύτερη επιλογή είναι πιθανότατα να επιλέξει τον ίδιο λόγο και για την οθόνη του.

Σταθερή/αναδιπλούμενη
Υπάρχουν δύο τύποι οθονών. Αυτές που είναι σταθερά τεντωμένες πάνω στο πλαίσιό τους και αυτές που τυλίγονται -ηλεκτρικά ή χειροκίνητα- ώστε να μη φαίνονται όταν δε χρησιμοποιούνται. Εάν το δωμάτιο είναι εξειδικευμένο για σινεμά, οι σταθερές είναι προτιμητέες, αφού και φτηνότερες είναι και απαλλαγμένες από τις καταστροφικές για την εικόνα ζάρες, που εμφανίζουν οι τυλιγόμενες με τον καιρό.

Μέγεθος
Το μέγεθος είναι εν μέρει και θέμα προτίμησης. Υπάρχουν ωστόσο πρότυπα και κανόνες που καθορίζουν κάποιες προδιαγραφές. Εδώ μπορείτε να βρείτε έναν υπολογιστή που μπορεί να σας βοηθήσει στη σωστή επιλογή. Αν κινηθείτε μεταξύ των προτεινομένων από το SMPTE και την THX, είστε ασφαλείς.

Χρώμα
Υπάρχουν οι λευκές οθόνες και οι γκρι οθόνες. Ίσως γενικεύω, αλλά οι λευκές οθόνες είναι καταλληλότερες για εξειδικευμένο και κατάλληλα διαμορφωμένο (= μαύρο ή έστω θεόσκουρο) δωμάτιο σινεμά.
Οι γκρι μπορούν πραγματικά να κάνουν θαύματα στο να αντιμετωπίσουν ποσότητες περιβάλλοντος φωτισμού. Μπορούν επίσης να βελτιώσουν δραματικά την απόδοση σε συγκεκριμένους τομείς που μπορεί να υστερεί ένας προβολέας (πχ αίσθηση κοντράστ), αρκεί να πληρούνται και κάποιες άλλες προϋποθέσεις. Υπάρχουν διαφόρων ειδών γκρι οθόνες, με διαφοροποιήσεις σε επιμέρους τομείς απόδοσης. Πολύ καλά δείγματά τους είναι οι Stewart Firehawk και Greyhawk που έχουν παρουσιαστεί στο AVsite.

Κέρδος
Το κέρδος (gain) είναι μια παράμετρος που καθορίζει βασικά δύο πράγματα: την κατευθυντικότητα της δέσμης του φωτός που ανακλάται από την οθόνη και (ως εκ τούτου) τη φωτεινότητα της οθόνης. Και τα δύο αυξάνονται όσο αυξάνεται το κέρδος. Για τους σύγχρονους ψηφιακούς προβολείς, ωφέλιμα κέρδη θεωρούνται από 0,9 έως 1,3.


Ταίριασμα
Ένα βασικό λάθος που γίνεται εξαιρετικά συχνά, είναι ότι ο προβολέας και η οθόνη εξετάζονται αποσπασματικά, ενώ δε λαμβάνεται καθόλου υπόψη η τρίτη παράμετρος του home-cinema: το ίδιο το δωμάτιο. Λάθος τραγικό, αυτά τα τρία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα! Άρα μιλάμε για ταίριασμα των τριών στοιχείων και όχι για επιλογή ενός προβολέα και μιας οθόνης για να μπουν σε ένα δωμάτιο, για το οποίο δεν κάναμε καν τον κόπο να ρωτήσουμε! Πως ταιριάζουν λοιπόν; Ιδού οι βασικές παράμετροι:

Φωτεινότητα ρυθμισμένου προβολέα, σε lumens
Προσοχή, όχι lumens ονομαστικά, αυτά είναι για τους αδαείς. Προσπαθήστε να μάθετε τα lumens που βγάζει ο προβολέας σας μετά από calibration. Αν δεν έχετε ακόμα επιλέξει προβολέα, λάβετε οπωσδήποτε υπόψη σας αυτήν την παράμετρο για την επιλογή.
Πόσο φως χρειάζεται όμως; Και πάλι υπάρχουν αξιόπιστες προδιαγραφές (SMPTE) που ορίζουν ότι ενδεδειγμένη τιμή είναι τα 16-20 Footlamberts. Όπου Footlamberts = Κέρδος_Οθόνης * ANSI_Lumens_Προβολέα / Εμβαδόν_Οθόνης_Σε_Τετραγωνικά_Πόδια (1 τετραγωνικό πόδι = 0,09 τμ). Προσέξτε μόνο το…

Ζουμ του προβολέα
Αυτό επηρεάζει με δύο τρόπους:
α) Οι φακοί ζουμ έχουν μεταβλητό διάφραγμα. Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τα φωτογραφικά, αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι στο άκρο του τηλεφακού βγάζουν λιγότερο φως απ’ ότι σε αυτό του ευρυγώνιου. Πόσο λιγότερο; Εξαρτάται από το εύρος του ζουμ. Ενδεικτικά, ένας τυπικός φτηνο-φακός προβολέα με ζουμ 2Χ, μπορεί να χάνει σχεδόν το μισό του φως! Λάβετε επίσης υπόψη ότι η φωτεινότητα της λάμπας πέφτει σημαντικά με τη χρήση, οπότε προσέχετε για να έχετε…
β) Υπάρχει ενδεχόμενο κάποιοι φακοί με μικρό ζουμ να μη μπορούν να βγάλουν την επιθυμητή διάσταση οθόνης σ’ ένα μικρό δωμάτιο. Εδώ μπορείτε να δείτε τις διαστάσεις που μπορεί να βγάλει ένας προβολέας για συγκεκριμένη απόσταση και συγκεκριμένο ζουμ.


Αλληλεπίδραση
Μιλήσαμε νωρίτερα για την κατευθυντικότητα των οθονών και το πώς εξαρτάται από το κέρδος (και όχι μόνο για να είμαστε απόλυτα ακριβείς). Πως επηρεάζει όμως η κατευθυντικότητα την εικόνα; Αλληλεπιδρώντας με παραμέτρους του προβολέα και του δωματίου, φυσικά:

Offset προβολέα
Τι είναι το offset; Είναι το ποσοστό του ύψους της οθόνης κατά το οποίο απέχει κατακόρυφα ο φακός από το άκρο της. Αν μπερδευτήκατε, μάλλον έχετε δίκιο. Θα πω λοιπόν ότι οι προβολείς με κάθετο lens-shift μπορούν να το μεταβάλλουν, οπότε μάλλον δεν υπάρχει πρόβλημα. Πρόβλημα μπορεί να υπάρχει σε αυτούς που δεν έχουν shift, αν η οθόνη είναι κατευθυντική και ειδικά αν δεν υπάρχει αρκετή…

Απόσταση από τον προβολέα ως την οθόνη (aka throw-distance)
Φανταστείτε ότι τα φωτόνια που εκπέμπει ο προβολέας παίζουν μπιλιάρδο με την οθόνη. Αν ο προβολέας είναι κοντά και ψηλά, η σπόντα θα πάει στο πάτωμα αντί στα μάτια των θεατών.

Γωνία θέασης
Ένα άλλο πρόβλημα στις κατευθυντικές οθόνες, είναι ότι το φως του προβολέα (που είναι απέναντί τους), συγκεντρώνεται και κατευθύνεται προς τη μεριά του. Αυτό τις κάνει πιο φωτεινές (πράγμα που είναι καλό), αλλά μόνο στο κέντρο του χώρου των θεατών. Σε θέσεις πέρα από τα άκρα της οθόνης, η φωτεινότητα φθίνει ραγδαία (πράγμα που είναι κακό).
Σε πολύ κοντινές αποστάσεις -ακόμα και ακριβώς απέναντι από την οθόνη- τα άκρα της φαίνονται σκοτεινότερα από το κέντρο, ένα φαινόμενο που ονομάζεται hot-spot. Μόνη θεραπεία και πάλι η απόσταση. Ενδεικτικά, οθόνες κέρδους έως 1,3 απαλλάσσονται πλήρως από το φαινόμενο σε απόσταση περίπου 2 * Πλάτος_Οθόνης. Νομίζετε ότι τυχαία οι κατεξοχήν home-cinema προβολείς DLP είναι long-throw;

Περιβάλλων φωτισμός & Ανακλαστικότητα χώρου
«Ουδέν κακόν αμιγές καλού» έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι και κάτι ήξεραν: αυτό που ισχύει για την προβαλλόμενη εικόνα, ισχύει και για το φως που προέρχεται είτε από τρίτες πηγές φωτός είτε από δευτερογενή αντανάκλαση του φωτός του προβολέα στους τοίχους και τα αντικείμενα του δωματίου και από εκεί πίσω στην οθόνη. Παρότι πρόκειται για δυο κάπως διαφορετικά προβλήματα, υπάρχουν γκρι οθόνες υψηλού κοντράστ (όπως η Stewart Firehawk) που μπορούν να τ'αντιμετωπίσουν πολύ αποτελεσματικά. Αυτό όμως προϋποθέτει επαρκή ισχύ φωτός του προβολέα, ιδιαίτερα στην πρώτη περίπτωση.

Ειδικά προβλήματα του προβολέα
Εάν ο προβολέας σας πάσχει από κάποιες συγκεκριμένες αδυναμίες, όπως κοντράστ και μαύρο που φέρνουν προς το... ψόφιο αρουρί, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να δείτε βελτίωση επενδύοντας σε μια γκρι οθόνη υψηλού κοντράστ, αρκεί ο προβολέας να βγάζει αρκετό φως για να την οδηγήσει. Από την άλλη βέβαια, όταν ψωνίσατε τέτοιο προβολέα, τα ματάκια σας γιατί τα είχατε κλειστά;

Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω ελπίζω ότι καταλάβατε κι εσείς ότι δεν υπάρχει «καλύτερη οθόνη». Υπάρχει καλύτερη οθόνη για συγκεκριμένη χρήση, με συγκεκριμένο προβολέα, σε συγκεκριμένο χώρο!
 


Μηνύματα
7.140
Reaction score
4
Μπραβο Δημητρη:cool_4:
Πρεπει να μπει οπωσδηποτε στο ευρετηριο της κατηγοριας. :bravo:
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Απάντηση: Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

Ορίστε και ένας απλός υπολογιστής για να βρίσκετε τη φωτεινότητα που θα προκύψει από το συνδιασμό προβολέα - οθόνης. Μπορείτε να πάρετε μια ένδειξη πως περίπου θα είναι τα πράγματα σε σκοτεινό δωμάτιο.
Μπορεί να μην είναι και τόσο επαγγελματικός (ένας είναι ο zoglair :)), αλλά τη δουλειά του θα την κάνει σωστά.
 

Attachments


Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Μια χαρά είναι! Είχα κατά νου να φτιάξω έναν lumens calculator, αλλά μιας και με πρόλαβες...

Αν δεν σου κάνει κόπο, θα πρότεινα και τις εξής διαφοροποιήσεις:

1. Να έλυνες ως προς τα lumens του προβολέα. Είναι πιο χρήσιμο να ξέρουμε τη φωτεινότητα που απαιτείται, παρά τη φωτεινότητα με την οποία βλέπουμε.

2. Το 16 δεν είναι η μόνη τιμή, και έχει τις ρίζες του στους CRT. Στους ψηφιακούς χρησιμοποιούμε το 20. Η Ansi, έχει ανασκευάσει τον τύπο και θεωρεί 18+-2, δηλαδή 16-20. Υπάρχουν άνθρωποι που βλέπουν (και προτείνουν) 14, όπως o Dan Miller της Marantz Αμερικής.

3. Μπορείς να συμπεριλάβεις στον υπολογισμό και τον περιβάλλοντα φωτισμό. (5 lumens ανά sq.ft)

Έχω γράψει τον τύπο εδώ

Μια πολύ χρήσιμη σελίδα που θα σε βοηθήσει στις μετατροπές είναι αυτό. Στο τέλος θα βρεις πίνακες με αντιστοιχίες, καθώς και links σε online calculators.
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Απάντηση: Re: Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

Μια χαρά είναι! Είχα κατά νου να φτιάξω έναν lumens calculator, αλλά μιας και με πρόλαβες...

Αν δεν σου κάνει κόπο, θα πρότεινα και τις εξής διαφοροποιήσεις:

1. Να έλυνες ως προς τα lumens του προβολέα. Είναι πιο χρήσιμο να ξέρουμε τη φωτεινότητα που απαιτείται, παρά τη φωτεινότητα με την οποία βλέπουμε.

2. Το 16 δεν είναι η μόνη τιμή, και έχει τις ρίζες του στους CRT. Στους ψηφιακούς χρησιμοποιούμε το 20. Η Ansi, έχει ανασκευάσει τον τύπο και θεωρεί 18+-2, δηλαδή 16-20. Υπάρχουν άνθρωποι που βλέπουν (και προτείνουν) 14, όπως o Dan Miller της Marantz Αμερικής.

3. Μπορείς να συμπεριλάβεις στον υπολογισμό και τον περιβάλλοντα φωτισμό. (5 lumens ανά sq.ft)

Έχω γράψει τον τύπο εδώ

Μια πολύ χρήσιμη σελίδα που θα σε βοηθήσει στις μετατροπές είναι αυτό. Στο τέλος θα βρεις πίνακες με αντιστοιχίες, καθώς και links σε online calculators.
ok, Νίκο θα το συμπληρώσω. Ευχαριστώ για τις υποδείξεις!
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Απάντηση: Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

Ορίστε και η νέα, ενισχυμένη μορφή του υπολογιστή.
Υπολογίζει και το αντίστροφο, δηλαδή το πόσα lumens πρέπει να βγάζει ο ρυθμισμένος προβολέας ώστε να οδηγεί σωστά την οθόνη μας. Να βγάζει δηλαδή το σωστό φως και όχι λίγο ούτε πολύ.
Λαμβάνει επίσης υπόψιν του τον περιβάλλοντα φωτισμό, που μπορεί να υπάρχει στο χώρο.
 

Attachments



Μηνύματα
544
Reaction score
33
Πως βρίσκουμε τα Αnsi σε D65 για τους προβολείς που ενδέχεται να αγοράσουμε?
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Το φως που παράγει ένας συγκεκριμένος προβολέας εξαρτάται από τη θέση της λάμπας (eco/normal) και της ίριδας. Από κει και πέρα, οι ρυθμίσεις ενδέχεται να το μειώσουν.

Σε προβολείς χωρίς ίριδα (π.χ. HD1) ή dynamic, έχουμε 2 βασικούς συνδυασμούς, σε προβολείς με ίριδα τριών θέσεων (Sharp, Marantz) 6, ενώ σε προβολείς με ίριδα πολλαπλών θέσεων (BenQ, Infocus) πολλαπλούς x 2. Υπάρχουν και προβολείς (π.χ. Sanyo Z4) με δύο ίριδες (dynamic+manual) και λάμπα με μεταβαλλόμενα watts (πέρα από το eco/normal) όπου εκεί οι συνδυασμοί ξεφεύγουν. (Βέβαια, δεν είναι ικανοί όλοι οι συνδυασμοί να παράγουν πάντα το συχνοτικό φάσμα που απαιτείται για D65, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία).

Όπως αντιλαμβάνεσαι, το που θα λειτουργήσει κάποιος τον προβολέα του εξαρτάται από το setup και τις προτιμήσεις του. Γι αυτό και το μέγεθος "Ansi lumens μετά από ρύθμιση" δεν υφίσταται και σε όποια sites αναφέρεται είναι ενδεικτικό και μη αξιολογήσιμο. Ακόμη κι αν αναγράφεται συγκεκριμένος συνδυασμός λάμπας/ίριδας, ρυθμίσεις και αν το φωτόμετρο κοιτούσε το φακό ή την οθόνη. Για να έχεις Ansi θα πρέπει να μετρήσεις την οθόνη σε 9 σημεία (πλευρές, γωνίες, κέντρο), αλλά και πάλι το μέγεθος που θα προκύψει δεν είναι απόλυτο.

Με λίγα λόγια, όλα είναι ατμός...
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Απάντηση: Re: Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

Παρότι όσα γράφει ο Νίκος είναι βέβαια σωστά, η ουσία είναι να έχουμε μια ένδειξη του πόσο περίπου θα είναι το φως, αφού ρυθμιστεί ο προβολέας.
Αυτό φυσικά είναι μάλλον απίθανο να το ανακοινώσουν οι κατασκευαστές, αφού αλλιώς ακούγεται πχ το "1500" και αλλιώς το "350". Ωστόσο, μια ένδειξη μπορούμε να πάρουμε τόσο από ξένα reviews (cine4home.de, projectorcentral.com, projectorreviews.com κλπ) όσο και από μετρήσεις μελών του αμερικάνικου forum (avsforum.com). Φυσικά είναι απαραίτητο να διασταυρώνουμε τα στοιχεία και να συνυπολογίζουμε τις συνθήκες μετρήσεων που αναφέρονται. Ωστόσο μια γενική ιδέα την παίρνουμε.
Είναι αξιοσημείωτο ότι στις μετρήσεις φωτεινότητας κάποιων μοντέλων που με ενδιέφεραν, δεν υπήρχαν μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ αξιόπιστων και αναξιόπιστων -κατά τα άλλα- reviewers, οπότε νομίζω ότι μπορεί να βγει κάποιο συμπέρασμα.
Ίσως δεν είναι κακή ιδέα κάποια στιγμή να ενσωματώσουμε κι εμείς μετρήσεις φωτεινότητας στα συγκριτικά μας, αναφέροντας βέβαια και τις λοιπές παραμέτρους.
 

Μηνύματα
6
Reaction score
0
ΓΕΙΑ,
ΨΑΧΝΩ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΩ ΜΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗ ΟΘΟΝΗ 16:9 ΓΥΡΩ ΣΤΑ 2 ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΒΟΛΕΑ ΜΟΥ (EPSON TW 700). ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΙΧΟ ΣΕ ΤΟΙΧΟ 2,30Μ. ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΞΙΟΠΙΣΤΕΣ ΜΑΡΚΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΣΑ ΜΕΧΡΙ 2,3 ΜΕΤΡΑ;
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
ΓΙΑΝΝΗΣ
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Γκρι ή λευκή οθόνη;

<link rel="File-List" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5Cgeorge%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtml1%5C01%5Cclip_filelist.xml"><link rel="Edit-Time-Data" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5Cgeorge%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtml1%5C01%5Cclip_editdata.mso"><!--[if !mso]> <style> v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} </style> <![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:punctuationKerning/> <w:ValidateAgainstSchemas/> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> <w:DontGrowAutofit/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><style> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Κανονικός πίνακας"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]-->Δεν με ικανοποιεί το μαύρο του. Είναι η μοναδική του αδυναμία στα μάτια μου. Μόνο σε συνθήκες batcave νομίζω διορθώνεται κάπως το πρόβλημα.
Είναι πάρα πολύ πιθανό να φταίει περισσότερο ο χώρος και ο τύπος της οθόνης, παρά ο προβολέας. Αν η προβολή γίνεται σε ένα συνηθισμένο σαλόνι με σχετικά ανοιχτόχρωμους (ούτε καν λευκούς!) τοίχους και έπιπλα, οι δευτερογενείς ανακλάσεις από την οθόνη στο χώρο και πίσω στην οθόνη καταστρέφουν το κοντράστ οποιουδήποτε προβολέα, ακόμα κι αν αυτός έχει on/off 1.000.000:1. Το δε ANSI κοντράστ του σε μικτές σκηνές υποφέρει ακόμα περισσότερο.

Δοκίμασε το εξής: κλείσε κάπως το ζουμ του προβολέα (μια που ο ΙΝ83 δεν έχει lens-shift) ώστε να μην καλύπτει όλη την οθόνη, αλλά να αφήνει κενή μια ζώνη περίπου 10εκ τριγύρω.
Πρόβαλε μια κάρτα 0% APL και παρατήρησε τη διαφορά μεταξύ των περιοχών εντός και εκτός κάδρου προβολής. Θα δεις τη δυνατότητα του προβολέα να δείξει μαύρο.
Μετά πρόβαλε μια κάρτα 100% και ξαναπαρατήρησε την περιοχή των 10εκ. Θα καταλάβεις τη ζημιά που κάνουν οι ανακλάσεις από το χώρο, κυρίως στο ANSI κοντράστ του προβολέα.

Σ'αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει μόνο μία λύση: αντί για λευκή, γκρι οθόνη υψηλού κοντράστ και κέρδους. Σε τέτοιες συνθήκες, τα προτερήματά της επισκιάζουν σαφώς τα μειονεκτήματά της. Σε απόλυτο bat-cave βέβαια, τα πράγματα αντιστρέφονται...
 

Μηνύματα
1.472
Reaction score
1.407
Re: 120+ ιντζες

σκεφτηκα για γρι οθονη αλλα μετα απο πολυ συζητηση με ειδκους και γνωστες του χωρου εφτασα στο εξης συμπερασμα....οταν η λαμπα φτασει τισ μισες περιπου ωρες ζωης της η φωεινωτητα θα πεσει περιπου στο μισο....μια λευκη οθονη θα αντισταθμισει αυτη την απωλεια ενω μια γρι θα κανει ακριβως το αντιθετο....οποτε κατεληξα στην λευκη...εξοικονωμει κανεις ωρες απο τη λαμπα...
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.644
Reaction score
9.216
Γκρι ή λευκή οθόνη;

σκεφτηκα για γρι οθονη αλλα μετα απο πολυ συζητηση με ειδκους και γνωστες του χωρου εφτασα στο εξης συμπερασμα....οταν η λαμπα φτασει τισ μισες περιπου ωρες ζωης της η φωεινωτητα θα πεσει περιπου στο μισο....μια λευκη οθονη θα αντισταθμισει αυτη την απωλεια ενω μια γρι θα κανει ακριβως το αντιθετο....οποτε κατεληξα στην λευκη...εξοικονωμει κανεις ωρες απο τη λαμπα...
Η φωτεινότητα που αντιλαμβάνεται ένας θεατής που κάθεται απέναντι από την οθόνη εξαρτάται από το κέρδος (gain) και όχι από το χρώμα της. Υπάρχουν γκρι οθόνες που δείχνουν φωτεινότερες από κάποιες λευκές. Φυσικά, το πολύ υψηλό κέρδος συνοδεύεται από το πρόβλημα της μειωμένης γωνίας θέασης και του roll-off, ανεξάρτητα αν μιλάμε για λευκή ή γκρι οθόνη.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πτώση φωτεινότητας είναι ένα μόνο από τα προβλήματα που εμφανίζουν οι λάμπες UHP, όσο γράφουν ώρες. Ένα άλλο -επίσης σημαντικό- είναι η σταδιακή απώλεια χρωματικής πιστότητας, λόγω του φαιοκίτρινου χρωματισμού του γυαλιού από χαλαζία που αποτελεί το περίβλημά της.
Αν βέβαια το κριτήριο είναι η οικονομία και όχι η ποιότητα απεικόνισης, τότε μπορεί κανείς να διατηρήσει τη λάμπα μέχρι την ονομαστική διάρκεια ζωής της. Σε εκείνο το σημείο η λάμπα θα πρέπει υποχρεωτικά να αλλαχτεί, γιατί αλλιώς υπάρχει κίνδυνος ρήξης της. Αυτό είναι επικίνδυνο και για τον προβολέα, αλλά κυρίως για την ανθρώπινη υγεία, λόγω του υδραργύρου που περιέχεται.
Εν πάση περιπτώσει, φαίνεται ότι με την έλευση των LED, αυτά τα προβλήματα σχετικά σύντομα θα γίνουν παρελθόν.
 

Μηνύματα
54
Reaction score
0
Re: Γκρι ή λευκή οθόνη;

Εν πάση περιπτώσει, φαίνεται ότι με την έλευση των LED, αυτά τα προβλήματα σχετικά σύντομα θα γίνουν παρελθόν.
Και αποκταμε νεα οικονομικα προβληματα :126:
 


Μηνύματα
122
Reaction score
0
Απάντηση: Επιλογή οθόνης για χρήση home-cinema

Ερώτηση κρίσιμη:
Για projectorα VW100/ VW200 ποιά οθόνη best buy?
 



ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.644
Μηνύματα
2.870.168
Members
37.934
Νεότερο μέλος
daemon76
Top