Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.999
Reaction score
23.134




Πάντως, αναφορικά με το πηνίο φωνής, τα πράγματα είναι μάλλον αρκετά πεζά, και όχι ιδιαιτέρως εξειδικευμένα. Εντάξει, είναι αρκετά μετά το στάδιο του αλφαβήτου, αλλά όχι ιδιαιτέρως δύσκολα. Ο τύπος αυτός υπολογίζει την αυτεπαγωγή L ενός κυλινδρικού πηνίου μικρού μήκους, όπου:

L η αυτεπαγωγή του πηνίου σε Η
Μο μια σταθερά, της οποίας η τιμή εξαρτάται από το υλικό που υπάρχει στον πυρήνα, (αέρας, φερρίτης κλπ.)
w (windings) το πλήθος των σπειρών
Α το εμβαδόν του διαμετρήματος των σπειρών σε m²
l (πεζό L, length) το μήκος του πηνίου σε m
c ένας καθαρός αριθμός που έχει αρκετή πλάκα, ειδικά όσον αφορά τα μεγάφωνα.

Αν συνδυάσετε τον τύπο αυτό, με τη σχετική εικόνα, που δείχνει πώς κινείται το πηνίο του κινητήρα του μεγαφώνου, και δεδομένου πως όσο μεγαλώνει η αυτεπαγωγή του πηνίου, τόσο αυτό αποκόπτει τις υψηλές συχνότητες, εμποδίζοντας το μεγάφωνο να λειτουργήσει σ’ αυτές, ποια θα ήταν τα σχόλιά σας;
 

Attachments

  • 1,7 KB Προβολές: 17

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Κύριοι, κάποια τεχνικά θέματα έχουν αναλυθεί και ευτυχώς επιλυθεί εδώ και πολύ καιρό. Αυτός που γνωρίζει κάποια από αυτά, έχει χρέος να πληροφορήσει τα μέλη με όσο το δυνατό απλό και κατανοητό τρόπο. Εάν μάλιστα κάποιοι επιθυμούν βαθύτερη προσέγγιση με τύπους και αναφορές σε βιβλιογραφία και άρθρα μπορούν να το ζητήσουν.

Ευτυχώς τα τεχνικά θέματα μπορούν να απαντηθούν ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ. Οι υποκειμενικές κρίσεις του τύπου π.χ. ''εγώ πιστεύω ότι το σασσί του μεγαφώνου πρέπει να φτιάχνεται από αλουμίνιο'' δεν προσφέρουν σε τεχνική συζήτηση. Σαφώς και δεν αποτρέπουμε τους μη γνωρίζοντες από τη συμμετοχή, αλλά μη τεκμηριωμένες απόψεις δρουν ανασταλτικά σε μία τέτοια συζήτηση. Δεν θα τελειώσει ποτέ και το κυριώτερο κάποιος που θα ήθελε να αποκομίσει κάτι θα απογοητευθεί.

Η ευαισθησία τελικά αναφερόταν στα μεγάφωνα. Και η απάντηση ήταν σαφής. Η ευαισθησία προκύπτει από τη ΓΡΑΜΜΙΚΗ ανάλυση των τεχνικών χαρακτηριστικών ενός μεγαφώνου. Οι παραμορφώσεις είναι ΜΗ γραμμικές. Δεν γίνεται από μία γραμμική ανάλυση να εξαχθούν συμπεράσματα ΜΗ γραμμικά. Δηλαδή η ευαισθησια αυτή καθ΄εαυτή δεν μας λέει κάτι γιά τις παραμορφώσεις ενός μαγαφώνου.

Και ένα άλλο παράδειγμα. Εάν το σασσί ενός μεγαφώνου δεν είναι άκαμπτο και συντονίζει, το μεγάφωνο σαφώς και παραμορφώνει. Μέσα στις παραμέτρους του μεγαφώνου δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο γιά τη ποιότητα του σασσί.
Αλλο παράδειγμα. Ενα μεγάφωνο έχει κώνο κεβλαρ και άλλο χαρτιού. Ολα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά είναι τα ίδια.(μαγνητικό σύστημα, ανάρτηση κλπ). Εάν οι δύο κώνοι έχουν το ίδιο βάρος, η ευαισθησία των δύο μεγαφώνων είναι η ίδια. Και όμως το ένα παίζει διαφορετικά από το άλλο.Δηλαδή και το υλικό κατασκευής των κώνων δεν υπεισέρχεται μέσα στη θεωρητική ανάλυση. (μόνο η μάζα) .

Αυτά χωρίς να υπεραναλυθούν στη πρώτη απάντησή μου, ήταν σαφώς δοσμένα. Κι όμως ήμουν '' εκτός θέματος''.

Και ξανά. Τα χαρακτηριστικά ενός μεγαφώνου όπως το μαγνητικό πεδίο, η ανάρτηση, το πηνίο εντός του πεδίου, το βάρος του κώνου,καθορίζουν την ευαισθησία του. Δεν είναι δυνατό μα μελετήσει κάποιος τι γίνεται αλλάζοντας το βάρος του κώνου μόνο, διότι θα αλλάξει και η ευαισθησία. Οπως επίσης να πούμε τι γίνεται αλλάζοντας το μέγεθος του σύρματος. Αυτά υπολογίζονται κατά τη σχεδίαση και όλα τα στοιχεία δένουν μεταξύ τους και δίνουν την ευαισθησία. Και ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ. Δηλαδή μπορεί ένας σχεδιαστής που έχει γνώμονα την υψηλή ευαισθησία να επιλέξει τις υπόλοιπες μεταβλητές και να τη πετύχει. Μπορεί να χρειασθεί ισχυρό πεδίο. Μπορεί ελαφρύ κώνο. Μπορεί όμως μετά το μεγάφωνο αυτό να μην ''κατεβαίνει'' χαμηλά. Αυτός θα βρεί τη συμβιβαστκή λύση ανάλογα με το τι έχει σαν προτεραιότητα. Την ευαισθησία?? Τη χαμηλή συχνότητα συντονισμού??

Αυτό είναι θέμα δικό του. Εμείς διαβάζουμε τις παραμέτρους και ανάλογα με τη σχεδίαση που θέλουμε να κάνουμε επιλέγουμε.Ολοι δε οι σοβαροί κατ/τές μεγαφώνων δίνουν προτεινόμενη καμπίνα.

Γιατί??? Ενα μεγάφωνο ΔΕΝ μελετάται από μόνο του. Η φόρτωση του είναι σημαντικότατη. Υπάρχουν κάποια που σχεδιάστηκαν γιά κλειστό κουτί, άλλα γιά κόρνα. Δεν έχει νόημα να ψάχνουμε γιά κάποιο μεγάφωνο εάν δεν ξέρουμε πως θα το δουλέψουμε. Είναι το δίθυρο που επίσης ανέφερα στη πρώτη απάντηση επί του θέματος. Αλλά ξέχασα...εκτός θέματος.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Αλλά ξέχασα...εκτός θέματος.
Νομίζω ότι δεν έχει νόημα να το συνεχίζετε, (είδα το επαναλαμβάνετε και σε άλλη θεματική ενότητα), έχουν δοθεί επαρκείς εξηγήσεις...
Ενα μεγάφωνο ΔΕΝ μελετάται από μόνο του.
Αυτό που λέτε είναι εξαιρετικά χρήσιμο, αλλά όπως ομολόγησε ο ΚΚ, το θέμα αφορά τον κατασκευαστή του μεγαφώνου και όχι του ηχείου. Αν ξεκινήσουμε από το μεγάφωνο...ε, μάλλον θα φτάσουμε και στο ηχείο.

Θα ήταν πολύ χρήσιμο για την συνέχεια της κουβέντας, να μπορούσαμε να μαζέψουμε αυτά τα "μπορεί" που χρησιμοποιείτε στο μήνυμά σας για να δούμε το θέμα από την πλευρά του κατασκευαστή μεγαφώνων. Για να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους κατασκευάζονται μεγάφωνα χαμηλής και υψηλής ευαισθησίας, πρέπει να κατανοήσουμε την σχέση της με τα υπόλοιπα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του (αφήνω έξω - επί του παρόντος - την παραμόρφωση διότι θα εξαχθεί στην πορεία). Μόνο έτσι θα απαντήσουμε στο αρχικό ερώτημα που δεν ήταν άλλο από το:
Τελικά, ΓΙΑΤΙ κατασκευάζονται ΚΑΙ αναίσθητα μεγάφωνα;
...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Τα χαρακτηριστικά ενός μεγαφώνου όπως το μαγνητικό πεδίο, η ανάρτηση, το πηνίο εντός του πεδίου, το βάρος του κώνου,καθορίζουν την ευαισθησία του.
Just to the point. Το ερώτημα είναι, με ποιά σχέση;

...
 

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Απάντηση: Re: Ευαισθησία vs. ηχητική ποιότητα!

...................
Αλλά ξέχασα...εκτός θέματος.
Έλα ρε παραπονιάρη !

Δεν έχει νόημα να το συνεχίζεις !

Η ευαισθησία του Κώστα EAR στα off topic οφείλεται αποκλειστικά

στο γεγονός ότι στο πρόσφατο και όχι μόνο παρελθόν κάποιοι

βίασαν κατά συρροήν ενδιαφέροντα θέματα με ακατάσχετες off

topic αναφορές !

Όταν καείς από τον χυλό φυσάς και το γιαούρτι !
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.752
Reaction score
144.724
Αν συνδυάσετε τον τύπο αυτό, με τη σχετική εικόνα, που δείχνει πώς κινείται το πηνίο του κινητήρα του μεγαφώνου, και δεδομένου πως όσο μεγαλώνει η αυτεπαγωγή του πηνίου, τόσο αυτό αποκόπτει τις υψηλές συχνότητες, εμποδίζοντας το μεγάφωνο να λειτουργήσει σ’ αυτές, ποια θα ήταν τα σχόλιά σας;
Όσο πιο πολλές οι σπείρες κι όσο πιο μεγάλο το μήκος του πηνειοσύρματος, σαφώς τόσο μεγαλύτερη η αυτεπαγωγή του πηνίου, και τόσο χαμηλότερη η συχνοτική του έκταση. Ταυτόχρονα, τόσο μεγαλύτερη κι η ευαισθησία του όπως και η σύνθετη ωμική του αντίσταση. Ή μήπως κάνω λάθος?


Μετά?
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Γιά να δεί κανείς πως μεταβάλεται π.χ. η ευαισθησία όταν μεταβάλεις π.χ. το πηνίο, είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσεις κάποιο πρόγραμμα (όπως το WINISD). Δεν είναι εύκολο να το κάνει κανείς με χαρτί και μολύβι και δεν υπάρχει λόγος.

Εκεί φαίνεται το πως ''δένουν'' μεταξύ τους οι παράμετροι THIELE-SMALL και πολύ περισσότερο οι συμβιβασμοί που γίνονται κατά τη σχεδίαση ενός μεγαφώνου.

Εάν δοκιμάσει δηλαδή κάποιος να χαμηλώσει τη συχνότητα συντονισμού , αυξάνοντας τη μάζα του κώνου, θα δεί ότι μειώνεται η άνω απόκριση συχνότητάς του.Γι αυτό και υπάρχουν τόσα μεγάφωνα με διαφορετικές παραμέτρους. Ασε που πολές φορές είναι αναγκασμένοι οι σχεδιαστές να δουλεύουν με υπάρχοντα πηνία-κώνους-μαγνήτες, οπότε κι αυτοί έχουν περιορισμένο εύρος χαρακτηριστικών Thiele.

Γιά μία ακόμα φορά πάντως ξαναεπισημαίνω ότι όλα αυτά συνδέουν την ευαισθησία με άλλες παραμέτρους Thiele, αλλά δεν λένε ΤΙΠΟΤΑ γιά τις παραμορφώσεις ενός μεγαφώνου.
 

Μηνύματα
436
Reaction score
0
Λίγο καλύτερα;
Υποθέτω ότι λόγω μικρότερης διαδρομής, έχουμε γρηγορότερη επαναφορά του μεγαφώνου, συνεπώς καλύτερη ταχύτητα.

Τα πιο "γρήγορα" μεγάφωνα δεν κάνουν και τους λιγότερους χρωματισμούς;
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.999
Reaction score
23.134
Υποθέτω ότι λόγω μικρότερης διαδρομής, έχουμε γρηγορότερη επαναφορά του μεγαφώνου, συνεπώς καλύτερη ταχύτητα.

Τα πιο "γρήγορα" μεγάφωνα δεν κάνουν και τους λιγότερους χρωματισμούς;
Ναι, αλλά για δεδομένη ισχύ, καθ' όσον ένα αναίσθητο μεγάφωνο δεν είναι κατ' ανάγκην και αδύναμο, αλλά απλώς να θέλει μεγάλη ισχύ για να παίξει δυνατά.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.999
Reaction score
23.134
Όσο πιο πολλές οι σπείρες κι όσο πιο μεγάλο το μήκος του πηνειοσύρματος, σαφώς τόσο μεγαλύτερη η αυτεπαγωγή του πηνίου, και τόσο χαμηλότερη η συχνοτική του έκταση. Ταυτόχρονα, τόσο μεγαλύτερη κι η ευαισθησία του όπως και η σύνθετη ωμική του αντίσταση. Ή μήπως κάνω λάθος?


Μετά?
Ναι. Από την άλλη μεριά, για δεδομένο ύψος διακένου, όσο μεγαλύτερο το μήκος του πηνίου, τόσο μεγαλύτερη η διαφορά του από αυτό το ύψος, άρα τόσο μεγαλύτερο το Xmax. Βέβαια, άλλος θα μπορούσε να ακολουθήσει τη λύση πολλών επαλλήλων σπειρών, οπότε αυξάνεται το πλήθος των σπειρών που είναι κάθε στιγμή μεσα στο διάκενο, και άρα αυξάνει την ισχύ του κινητήρα (το BL). Όμως, σε μια τέτοια λύση, οι εσωτερικές στρώσεις θα ψύχονται πιο δύσκολα. Για να μη ζεσταίνονται πολύ, θα πρέπει να αυξηθεί η διατομή του σύρματος, κάτι που θα αυξήσει τη μάζα των κινουμένων μερών, και επομένως θα χρειαστεί ισχυρότερη αράχνη, άρα σκληρότερη ανάρτηση.
 

Μηνύματα
436
Reaction score
0
Ναι, αλλά για δεδομένη ισχύ, καθ' όσον ένα αναίσθητο μεγάφωνο δεν είναι κατ' ανάγκην και αδύναμο, αλλά απλώς να θέλει μεγάλη ισχύ για να παίξει δυνατά.
Λαμβάνω ως αξίωμα ότι το μεγάφωνο οδηγείται σωστά.
Αν δεν οδηγείται σωστά, δεν έχει νόημα να το ακούσει κανείς.

Just my 2c...
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.062
Μηνύματα
3.039.652
Members
38.524
Νεότερο μέλος
Vaslamp
Top