- Μηνύματα
- 801
- Reaction score
- 8
Ηχομόνωση
Στην ηχομόνωση κυρίως χρησιμοποιούνται οι ορυκτοβάμβακες (πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας), όσον αφορά την τοιχοποιία, ενώ όσον αφορά τα δάπεδα επιβάλλεται η διάστρωση ηχομονωτικού φύλλου εξηλασμένης πολυστερίνης, όπου τοποθετείται μεταξύ της πλάκας και του γεμίσματος.
Ο πετροβάμβακας και ο υαλοβάμβακας δεν έχουν ιδιαίτερες διαφορές, μιας που και οι δύο έχουν περίπου τις ίδιες ηχομονωτικές ιδιότητες, καταστρέφονται όταν βραχούν και εφαρμόζονται κυρίως στην εσωτερική τοιχοποιία.
Μια διαφορά που βρίσκουμε είναι ότι ο πετροβάμβακας είναι πιο ανθεκτικός στη φωτιά.
Μια διαφορά που βρίσκουμε είναι ότι ο πετροβάμβακας είναι πιο ανθεκτικός στη φωτιά.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΡΥΚΤΟΒΑΜΒΑΚΑ
1) Είναι εύκαμπτος.
2) Προσφέρει πυρασφάλεια.
3) Έχει καλές θερμομονωτικές ιδιότητες.
4) Είναι φτηνός στο κόστος του.
5) Παρέχει ηχομόνωση.
6) Δεν αντέχει στην υγρασία (δεν μπορεί να τοποθετηθεί στα δοκάρια μιας οικοδομής), όταν το αγοράζουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το υλικό αποθηκεύονταν σε κλειστό χώρο (ότι δεν έχει βραχεί) όπως επίσης και τη μεταφορά και αποθήκευση μετά την αγορά του υλικού μέχρι τη χρησιμοποίησή του.
2) Προσφέρει πυρασφάλεια.
3) Έχει καλές θερμομονωτικές ιδιότητες.
4) Είναι φτηνός στο κόστος του.
5) Παρέχει ηχομόνωση.
6) Δεν αντέχει στην υγρασία (δεν μπορεί να τοποθετηθεί στα δοκάρια μιας οικοδομής), όταν το αγοράζουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το υλικό αποθηκεύονταν σε κλειστό χώρο (ότι δεν έχει βραχεί) όπως επίσης και τη μεταφορά και αποθήκευση μετά την αγορά του υλικού μέχρι τη χρησιμοποίησή του.
Οι τοίχοι από τούβλα και σκυρόδεμα παρέχουν καλή ηχομόνωση (μιας και η ηχομονωτική ικανότητα ενός δομικού υλικού είναι ανάλογη με τη μάζα του), όπως επίσης και οι αεροστεγείς κατασκευές.
Σημειωτέων ότι δίοδο για τα ηχητικά κύματα αποτελούν και οι κλειδαρότρυπες και οι αρμοί κουφωμάτων.
Σημειωτέων ότι δίοδο για τα ηχητικά κύματα αποτελούν και οι κλειδαρότρυπες και οι αρμοί κουφωμάτων.
Για να πετύχουμε καλύτερη ηχομόνωση στην τοιχοποιία, μπορούμε να προσθέσουμε ένα χώρισμα που θα έχει ανεξάρτητο σκελετό από τον τοίχο και θα βρίσκεται σε μικρή απόσταση από αυτόν και να το παρεμβάλουμε με ένα ινώδες υλικό (πετροβάμβακα, υαλοβάμβακα). Ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα πετυχαίνουμε όταν τοποθετείται σε απόσταση μέχρι 3 εκατοστά από τον τοίχο.
Το καλύτερο βέβαια αποτέλεσμα το πετυχαίνουμε με τη διπλή τοιχοποία και μάλιστα όσο μεγαλύτερο είναι το κενό, τόσο καλύτερη ηχομονωτική ικανότητα έχουμε, η οποία αυξάνεται σε μεγαλύτερο βαθμό με τη χρήση υαλοβάμβακα ή πετροβάμβακα, σε αντίθεση με τη χρησιμοποίηση δύσκαμπτων υλικών, όπως η πολυστερίνη, που χειροτερεύει ακουστικά τη συμπεριφορά ενός διπλού τοίχου.
Παρ’ ότι ως έμποροι διακινούμε φύλλα διογκωμένου πολυαιθυλενίου, ως τεχνικοί τα αντιμετωπίζουμε με σκεπτικισμό. Και δεν μιλάμε για προϊόντα με d = 18-25 Kg/dm3 – όπως τα περισσότερα που κυκλοφορούν – αλλά για d ≥28Kg/dm3.
Η επιφύλαξή μας έχει να κάνει σχέση με τον ερπυσμό – τη μόνιμη, μακροπρόθεσμη παραμόρφωση – που παρουσιάζουν τα υλικά αυτά. Ζητήστε πιστοποιητικά και εγγυήσεις πριν τα χρησιμοποιήσετε. Καλύτερα είναι να τα αποφύγετε.
Υπάρχουν στην αγορά πολλά σύγχρονα προϊόντα από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε. Το κόστος τους είναι σαφώς μεγαλύτερο, αλλά όχι απαγορευτικό: 2,50 – 3,00 €/m2 + Φ.Π.Α. Συνήθως επιφέρουν μια βελτίωση στην ηχομόνωση από κτυπογενείς θορύβους της τάξης των 24 – 27 dB (A). Το πάχος τους είναι συνήθως 2,5 – 4 mm και το βάρος τους 1-2 Kg/m2. Διαστάσεις ρόλων: 1 x 10 – 20m.
Η επιφύλαξή μας έχει να κάνει σχέση με τον ερπυσμό – τη μόνιμη, μακροπρόθεσμη παραμόρφωση – που παρουσιάζουν τα υλικά αυτά. Ζητήστε πιστοποιητικά και εγγυήσεις πριν τα χρησιμοποιήσετε. Καλύτερα είναι να τα αποφύγετε.
Υπάρχουν στην αγορά πολλά σύγχρονα προϊόντα από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε. Το κόστος τους είναι σαφώς μεγαλύτερο, αλλά όχι απαγορευτικό: 2,50 – 3,00 €/m2 + Φ.Π.Α. Συνήθως επιφέρουν μια βελτίωση στην ηχομόνωση από κτυπογενείς θορύβους της τάξης των 24 – 27 dB (A). Το πάχος τους είναι συνήθως 2,5 – 4 mm και το βάρος τους 1-2 Kg/m2. Διαστάσεις ρόλων: 1 x 10 – 20m.
ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
1. Χρησιμοποιήστε περιμετρικά απομονωτικές λωρίδες στα σοβατεπί. Μην ανασηκώνετε το ίδιο το φύλλο. Όταν πέσει το γκρο-μπετόν και μπει η τελική επίστρωση, π.χ. πλακάκι ή μάρμαρο, γυρίστε την περιμετρική λωρίδα, πατήστε επάνω της το σοβατεπί και μετά «ξυρίστε» τη μ’ ένα κόφτη.
2. Επικαλύψτε δύο παρακείμενα φύλλα κατά τουλάχιστον 5 εκ. – ακόμη κι όταν υπάρχει γλωσσίδα επικάλυψης. Όλη η επιτυχία στα «πλωτά δάπεδα» συνίσταται στην αποφυγή των ηχογεφυρών.
3. Σωλήνες που διέρχονται κάθετα από την πλάκα πρέπει να μονώνονται με κολλάρα από το ίδιο υλικό. Σωλήνες που βρίσκονται πάνω στην πλάκα πρέπει να δέχονται ισχνό κονίαμα εξομάλυνσης (αποφυγή ψαλιδισμού).
4. Κατά τη διάρκεια των εργασιών και μέχρι να πέσει το γκρο μπετόν, προστατέψτε τα ηχομονωτικά φύλλα από μηχανικές καταπονήσεις.
5. Εάν το υλικό δεν έχει στεγανή επικάλυψη – προστασία, προστατέψτε το με ένα φύλλο, π.χ. πολυαιθυλενίου.
6. Υπολογίστε min πάχος του άοπλου γκρο μπετόν (γαρμπιλομπετόν) 6cm και 5cm όταν είναι οπλισμένο με πλέγμα.
2. Επικαλύψτε δύο παρακείμενα φύλλα κατά τουλάχιστον 5 εκ. – ακόμη κι όταν υπάρχει γλωσσίδα επικάλυψης. Όλη η επιτυχία στα «πλωτά δάπεδα» συνίσταται στην αποφυγή των ηχογεφυρών.
3. Σωλήνες που διέρχονται κάθετα από την πλάκα πρέπει να μονώνονται με κολλάρα από το ίδιο υλικό. Σωλήνες που βρίσκονται πάνω στην πλάκα πρέπει να δέχονται ισχνό κονίαμα εξομάλυνσης (αποφυγή ψαλιδισμού).
4. Κατά τη διάρκεια των εργασιών και μέχρι να πέσει το γκρο μπετόν, προστατέψτε τα ηχομονωτικά φύλλα από μηχανικές καταπονήσεις.
5. Εάν το υλικό δεν έχει στεγανή επικάλυψη – προστασία, προστατέψτε το με ένα φύλλο, π.χ. πολυαιθυλενίου.
6. Υπολογίστε min πάχος του άοπλου γκρο μπετόν (γαρμπιλομπετόν) 6cm και 5cm όταν είναι οπλισμένο με πλέγμα.
Εάν χρησιμοποιήσετε laminate, να φροντίσετε για την επιπεδότητα του δαπέδου, ενδεχομένως χρησιμοποιώντας ένα φθηνό, τσιμεντοειδές αυτοεπιπεδούμενο.
Όχι, η ηχομόνωση στο λεβητοστάσιο δεν γίνεται ούτε με πετροβάμβακα ούτε με άλλο ηχοαπορροφητικό υλικό. Τα ηχοαπορροφητικά υλικά δεν έχουν δυνατότητες σοβαρής ηχομείωσης. Τα χρησιμοποιούμε είτε για την βελτίωση της ακουστικής των χώρων στους οποίους υπάρχει η πηγή εκπομπής, π.χ. κέντρα διασκέδασης, στούντιο κλπ., είτε ανάμεσα σε διπλά χωρίσματα – κυρίως ελαφρά – για την αποφυγή φαινομένων συντονισμού.
Και πώς γίνεται;
Θυμηθείτε: Σε όλες τις περιπτώσεις που έχουμε μηχανήματα που παράγουν θόρυβο, υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις για να εξασφαλισθεί καλή ηχομόνωση:
1. Τα χωρίσματα πρέπει να υπακούουν στο νόμο της μάζας: μεγαλύτερη μάζα μεγαλύτερη ηχομόνωση. Είτε είναι μονοκέλυφα είτε δικέλυφα, πρέπει να έχουν ένα δείκτη ηχομείωσης τουλάχιστον 55dB (A).
2. Τα δονούμενα μηχανήματα να εδράζονται σε αντικραδασμικά, φύλλα, πέλματα ή ειδικές διατάξεις.
3. Τέλος, η επένδυση επιφάνειας 40-50% της συνολικής με ηχοαπορροφητικό υλικό θα βοηθούσε στον έλεγχο της έντασης του ήχου μέσα στο χώρο και συνεπώς στη βελτίωση του συνολικού ηχομονωτικού αποτελέσματος.
Θυμηθείτε: Σε όλες τις περιπτώσεις που έχουμε μηχανήματα που παράγουν θόρυβο, υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις για να εξασφαλισθεί καλή ηχομόνωση:
1. Τα χωρίσματα πρέπει να υπακούουν στο νόμο της μάζας: μεγαλύτερη μάζα μεγαλύτερη ηχομόνωση. Είτε είναι μονοκέλυφα είτε δικέλυφα, πρέπει να έχουν ένα δείκτη ηχομείωσης τουλάχιστον 55dB (A).
2. Τα δονούμενα μηχανήματα να εδράζονται σε αντικραδασμικά, φύλλα, πέλματα ή ειδικές διατάξεις.
3. Τέλος, η επένδυση επιφάνειας 40-50% της συνολικής με ηχοαπορροφητικό υλικό θα βοηθούσε στον έλεγχο της έντασης του ήχου μέσα στο χώρο και συνεπώς στη βελτίωση του συνολικού ηχομονωτικού αποτελέσματος.
Επειδή, όπως γνωρίζετε, η καλή ηχομόνωση κρίνεται στις λεπτομέρειες, προσέξτε τα παρακάτω σημεία:
1. Ηχομονώστε τα ανοίγματα για τυχόν εξαερισμό με κατάλληλες ηχοπαγίδες.
2. Σφραγίστε καλά τυχόν οπές διέλευσης σωλήνων, καλωδίων κλπ.
3. Τέλος, όλη η ηχομόνωση αξίζει όσο μια καλή πόρτα και ο περιμετρικός αρμός της με την κάσα.
1. Ηχομονώστε τα ανοίγματα για τυχόν εξαερισμό με κατάλληλες ηχοπαγίδες.
2. Σφραγίστε καλά τυχόν οπές διέλευσης σωλήνων, καλωδίων κλπ.
3. Τέλος, όλη η ηχομόνωση αξίζει όσο μια καλή πόρτα και ο περιμετρικός αρμός της με την κάσα.
Ό,τι αναφέραμε παραπάνω έχει νόημα μόνο εφόσον:
- έχει γίνει σωστή αρχιτεκτονική και μηχανολογική μελέτη
- έχει γίνει σωστή κατασκευή και στήριξη των καπναγωγών.
- έχει γίνει σωστή αρχιτεκτονική και μηχανολογική μελέτη
- έχει γίνει σωστή κατασκευή και στήριξη των καπναγωγών.
ΜΙΝΙ ΛΕΞΙΚΟ
Ηχοαποπορρόφηση: Η μείωση της ηχητικής ενέργειας που υφίστανται ηχητικά κύματα όταν διέρχονται από ορισμένα υλικά ή προσπίπτουν σε ορισμένες επιφάνειες. Η απωλεσθείσα μηχανική ενέργεια μετατρέπεται κυρίως σε θερμότητα.
Τα ηχοαπορροφητικά υλικά χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
- τα πορώδη: πετροβάμβακας, υαλοβάμβακας, εύκαμπτος πολυουρεθανικός αφρός κλπ.
- τους συνηχητές: π.χ. διάτρητες πλάκες από γυψοσανίδα ή ορυκτές ίνες κλπ.
- ορισμένες λεπτές μεμβράνες.
Η ηχοαπορρόφηση έχει σχέση με την βελτίωση της ακουστικής του ίδιου χώρου μέσα στον οποίο υπάρχει η ηχητική πηγή. Ηχοαπορροφητικά υλικά χρησιμοποιούνται π.χ. σε αίθουσες συναυλιών, κέντρα διασκέδασης, studios, αίθουσες παράδοσης μαθημάτων κλπ.
Γενικά, τα ηχοαπορροφητικά υλικά δεν κάνουν καλή ηχομόνωση.
Ηχογέφυρα: Αδύνατο σημείο ή κενό σ’ ένα ηχομονωτικό χώρισμα από το οποίο διαδίδεται ο ήχος. Μια ελάχιστη ηχογέφυρα προκαλεί δυσανάλογα μεγάλη μείωση της ηχομονωτικής ικανότητας του χωρίσματος.
Συνηθισμένες ηχογέφυρες: Ρωγμές, εισέχοντα φωτιστικά, ηλεκτρικά κυτία, περιμετρικοί αρμοί γυψοσανίδας, άκαμπτες συνδέσεις διπλών χωρισμάτων κλπ.
Ηχομόνωση: Η με τη χρήση διαφόρων υλικών και διατάξεων μείωση της έντασης των ήχων έτσι, ώστε αυτή να μην υπερβαίνει κάποια όρια που θα εμπόδιζαν τους ανθρώπους στις καθημερινές τους λειτουργίες.
Η αύξηση της ηχομόνωσης επιτυγχάνεται με αύξηση της μάζας των χωρισμάτων ή με τη χρήση διπλών χωρισμάτων. Σε αντίθεση με την ηχοαπορρόφηση, πηγή και δέκτης βρίσκονται σε δύο διαφορετικούς -συνήθως γειτονικούς- χώρους.