- Μηνύματα
- 28.176
- Reaction score
- 59
Η τρισδιάστατη τηλεόραση είναι εδώ
Το ενδιαφέρον και η στροφή των καναλιών προς τις νέες τεχνολογίες, θα πυροδοτήσει έναν ακόμα αδυσώπητο «πόλεμο των format»
The Guardian
Από τη δεκαετία του 1970 υπήρξε το μεγαλύτερο όνειρο όσων ασχολούνταν με την τηλεόραση και τώρα έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να το δουν να παίρνει σάρκα και οστά. Η τρισδιάστατη τηλεοπτική εικόνα γίνεται πραγματικότητα.
Αν καταλάβατε ότι το «πέρασμα» από τα αναλογικά στα ψηφιακά κανάλια ήταν δύσκολο, και αν προβληματίζεστε κατά πόσον θα πρέπει να αγοράσετε οθόνη υψηλής ευκρίνειας, ετοιμαστείτε τώρα για… πιο δυνατές προκλήσεις. Η τρισδιάστατη τηλεόραση, που όπως προαναφέρθηκε είναι –σχεδόν– εδώ, θα πυροδοτήσει έναν ακόμα αδυσώπητο «πόλεμο των format».
Το 2006 η France Telecom ανέδειξε τη δική της εκδοχή τρισδιάστατου τηλεοπτικού προγράμματος κάνοντας χρήση οπτικών ινών. Και λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, το βρετανικό κανάλι SKY επιβεβαίωσε ότι καταβάλλει προσπάθειες για τη μετάδοση τρισδιάστατων εκπομπών και μάλιστα έχει ήδη ετοιμάσει κάποια πιλοτικά προγράμματα.
Ακόμα και το παραδοσιακό BBC δείχνει ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες, γεγονός που μαρτυρεί ότι ο πόλεμος των format θα είναι πολύπλευρος. Θα μοιάζει, άραγε, με τον πόλεμο του βίντεο (θυμάστε άραγε VHS εναντίον Betamax) όπου τελικά κυριάρχησε στον κόσμο μόνο το ένα σύστημα; Ποιος ξέρει!
Φτηνή
Το SKY επαίρεται ότι η δική του εκδοχή απλώς απαιτεί την αγορά νέας συσκευής, με… αλμυρή τιμή (περίπου 2.500 ευρώ). Η Phillips, όμως, διαθέτει ανάλογη τεχνολογία, που ονομάζεται Wow, η οποία προϋποθέτει την αγορά συσκευών που θα κοστίζουν 5.000 ευρώ. Βέβαια, η τεχνολογία που προτείνει ο SKY μπορεί μεν να είναι πιο φτηνή, αλλά βρίσκεται ένα βήμα πιο πίσω από τις υπόλοιπες, καθώς απαιτεί την αγορά ειδικών γυαλιών. Η τιμή τους δεν είναι μεγάλη και μοιάζουν με συνηθισμένα γυαλιά ηλίου (η διαδικασία παραγωγής τρισδιάστατης εικόνας βασίζεται στην ιδιομορφία των φακών: ο ένας έχει οριζόντιες γραμμές και ο άλλος κάθετες).
Ο Μπράιαν Λενζ, διευθυντής του τμήματος σχεδιασμού, έρευνας και ανάπτυξης του SKY, ελπίζει ότι ο αναμενόμενος πόλεμος των format δεν θα ξεσπάσει. «Για αυτόν ακριβώς το λόγο ενημερώνουμε τους ενδιαφερόμενους σχετικά με το τι κάνουμε σε αυτή τη φάση. Μέχρι στιγμής τα σχόλια που δεχόμαστε είναι θετικά», λέει.
Από την άλλη πλευρά ο Τζον Ζουμπρζίσκι, ειδικός του τμήματος μηχανικών του ΒΒC, επισημαίνει ότι βασικός στόχος των ερευνητών την παρούσα στιγμή είναι να διασφαλιστεί ότι η λήψη τρισδιάστατου τηλεοπτικού προγράμματος δεν θα εξαρτάται από την οθόνη προβολής, έτσι ώστε ο τηλεθεατής να μην αναγκαστεί να αγοράσει νέα τηλεόραση.
Σίγουρα τα προβλήματα δεν είναι λίγα, καθώς η εκπομπή τρισδιάστατου σήματος απαιτεί περισσότερες συχνότητες.
Η «σύλληψη»
Από τα βασικότερα προβλήματα της νέας εποχής της τηλεόρασης είναι η ίδια η «σύλληψη» της τρισδιάστατης εικόνας.
Ο κύριος Ζουμπρζίσκι εκπροσωπεί το BBC στο πρόγραμμα 3d4you (3d4you.eu) που οργανώνεται υπό την αιγίδα της Ε.Ε. και στοχεύει στην εξεύρεση λύσεων για την τρισδιάστατη τηλεόραση, λύσεων που θα προχωρήσουν πέρα από το στερεοσκοπικό μοντέλο που χρησιμοποιείται στον κινηματογράφο.
Οπως επισημαίνει, το καταναλωτικό κοινό ίσως μπερδευτεί όταν θα κληθεί να επιλέξει μεταξύ των εναλλακτικών λύσεων που προσφέρονται, αν θελήσει να αποκτήσει στο εγγύς μέλλον τρισδιάστατη τηλεόραση. Κάποια συστήματα απαιτούν τη χρήση γυαλιών με ειδικά κλείστρα ή φακούς, ενώ κάποια άλλα δεν χρειάζονται τέτοια… αξεσουάρ. «Πιθανώς να εμφανιστεί στο προσκήνιο και κάποια άλλη τεχνολογία που θα αφήσει τις ήδη υπάρχουσες πίσω. Αυτή τη στιγμή ουδείς γνωρίζει τι θα συμβεί».
Ο κύριος Λενζ, από την άλλη, ομολογεί ότι αυτό που προσφέρει ο SKY μακροπροθέσμως δεν θα λειτουργήσει αποτελεσματικά για όλους τους τηλεθεατές ακριβώς επειδή απαιτεί τη χρήση ειδικών γυαλιών. «Στόχος για το μέλλον είναι η ανάπτυξη τρισδιάστατων τηλεοράσεων που δεν απαιτούν από τον θεατή να φορά ειδικά γυαλιά». Φυσικά, ένας σοβαρός περιορισμός είναι και το κόστος τέτοιων πρωτοποριακών συσκευών. Ο SΚΥ είναι, τουλάχιστoν, ικανοποιημένος που τα γυαλιά, τα οποία απαιτεί το σύστημα, είναι φτηνά και το κόστος τους δεν ξεπερνά μερικά ευρώ. Εξίσου σημαντικό είναι, λέει ο κύριος Λενζ, «να είναι δυνατή η χρήση των ήδη υπαρχόντων συστημάτων για την αποθήκευση τρισδιάστατων προγραμμάτων, κάτι που θα καταστεί εφικτό με μία απλή αναβάθμισή τους. Είναι απολύτως αναγκαίο να προστατευθεί το καταναλωτικό κοινό από τα υπερβολικά και ίσως περιττά έξοδα, καταλήγει ο κ. Λενζ.
Φυσικά, τίποτα δεν θα έχει σημασία εάν τα τηλεοπτικά προγράμματα δεν είναι ενδιαφέροντα. Και επί του παρόντος τίποτα δεν προμηνύει κάτι τέτοιο. Το BBC, παραδείγματος χάρη, παράγει τα πιο γνωστά και επιτυχημένα προγράμματά του ακόμα και σήμερα σε κανονική ευκρίνεια, και δεν κάνει χρήση των ευκολιών που παρέχει το δίκτυο υψηλής ευκρίνειας. Tο BS11, ένα ιαπωνικό τηλεοπτικό κανάλι, εκπέμπει από τα τέλη Μαρτίου του 2008, εικοσάλεπτο τρισδιάστατο πρόγραμμα, αλλά προφανώς αυτό δεν στάθηκε ικανό να πείσει τους τηλεθεατές να τρέξουν να αγοράσουν καινούργιες συσκευές εν μέσω οικονομικής ύφεσης.
Aξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι το BBC δεν έχει κατά νουν την εκπομπή τρισδιάστατου προγράμματος.
Για τους μικρότερους σε ηλικία τηλεθεατές, η τρισδιάστατη τηλεόραση δεν είναι μία ακόμα καινοτομία χωρίς ιδιαίτερη σημασία, αφού όπως αναφέρει ο αναλυτής της εταιρείας ερευνών Gartner, τώρα εμφανίζεται η μεγάλη ευκαιρία για τρισδιάστατα παιχνίδια βίντεο. «Στα παιχνίδια αρχίζεις με μία εικόνα που παράγεται από ηλεκτρονικό υπολογιστή. Κατά συνέπεια οι πολλαπλές γωνίες λήψης –και μία κάμερα που μπορεί να τις λάβει– δεν αποτελούν πρόβλημα».
Μετατροπή
Μία άλλη δυνατότητα που θα προσφέρει η νέα τεχνολογία θα είναι η μετατροπή παλαιών ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων έτσι ώστε να γίνουν τρισδιάστατες. Ομως κάποιοι εγείρουν ενστάσεις. «Εχω dvd που διαθέτει δυνατότητα να μετατρέψει σε έγχρωμη μία ασπρόμαυρη ταινία. Ουδέποτε θέλησα να το κάνω. Γιατί να κάνω κάτι τέτοιο;» λένε. Προφανώς και πολλοί άλλοι καταναλωτές τρέφουν τα ίδια… συναισθήματα για την τρισδιάστατη εκδοχή των παλαιότερων τηλεοπτικών προγραμμάτων και ταινιών.
Βιομηχανίες
Στην πρόσφατη Εκθεση Ηλεκτρονικών που πραγματοποιήθηκε στο Λας Βέγκας, μεγάλες βιομηχανίες ηλεκτρονικών, όπως η Sony, η LG, η Panasonic και η Samsung παρουσίασαν την πιο μοντέρνα τεχνολογία για τρισδιάστατη τηλεόραση, κάθε μία με τις δικές της ιδιοτροπίες αλλά και ευκολίες.
Αυτό που είναι βέβαιο, και συμφωνούν όλοι, είναι ότι ο καταναλωτής δεν θέλει να εμπλακεί άλλη μία φορά στον πόλεμο των «format». Σε μία παγκόσμια οικονομία που νοσεί, ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος ότι ο υποψήφιος αγοραστής θα ανοίξει το πορτοφόλι του για να αγοράσει καινούργια πανάκριβα «παιχνίδια» ακόμα και αν το επιθυμεί. Η τρισδιάστατη τηλεόραση μπορεί να κερδίσει. Τίποτα, όμως, δεν αποκλείει ότι μπορεί να χάσει το παιχνίδι
Καθημερινη
Το ενδιαφέρον και η στροφή των καναλιών προς τις νέες τεχνολογίες, θα πυροδοτήσει έναν ακόμα αδυσώπητο «πόλεμο των format»
The Guardian
Από τη δεκαετία του 1970 υπήρξε το μεγαλύτερο όνειρο όσων ασχολούνταν με την τηλεόραση και τώρα έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να το δουν να παίρνει σάρκα και οστά. Η τρισδιάστατη τηλεοπτική εικόνα γίνεται πραγματικότητα.
Αν καταλάβατε ότι το «πέρασμα» από τα αναλογικά στα ψηφιακά κανάλια ήταν δύσκολο, και αν προβληματίζεστε κατά πόσον θα πρέπει να αγοράσετε οθόνη υψηλής ευκρίνειας, ετοιμαστείτε τώρα για… πιο δυνατές προκλήσεις. Η τρισδιάστατη τηλεόραση, που όπως προαναφέρθηκε είναι –σχεδόν– εδώ, θα πυροδοτήσει έναν ακόμα αδυσώπητο «πόλεμο των format».
Το 2006 η France Telecom ανέδειξε τη δική της εκδοχή τρισδιάστατου τηλεοπτικού προγράμματος κάνοντας χρήση οπτικών ινών. Και λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, το βρετανικό κανάλι SKY επιβεβαίωσε ότι καταβάλλει προσπάθειες για τη μετάδοση τρισδιάστατων εκπομπών και μάλιστα έχει ήδη ετοιμάσει κάποια πιλοτικά προγράμματα.
Ακόμα και το παραδοσιακό BBC δείχνει ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες, γεγονός που μαρτυρεί ότι ο πόλεμος των format θα είναι πολύπλευρος. Θα μοιάζει, άραγε, με τον πόλεμο του βίντεο (θυμάστε άραγε VHS εναντίον Betamax) όπου τελικά κυριάρχησε στον κόσμο μόνο το ένα σύστημα; Ποιος ξέρει!
Φτηνή
Το SKY επαίρεται ότι η δική του εκδοχή απλώς απαιτεί την αγορά νέας συσκευής, με… αλμυρή τιμή (περίπου 2.500 ευρώ). Η Phillips, όμως, διαθέτει ανάλογη τεχνολογία, που ονομάζεται Wow, η οποία προϋποθέτει την αγορά συσκευών που θα κοστίζουν 5.000 ευρώ. Βέβαια, η τεχνολογία που προτείνει ο SKY μπορεί μεν να είναι πιο φτηνή, αλλά βρίσκεται ένα βήμα πιο πίσω από τις υπόλοιπες, καθώς απαιτεί την αγορά ειδικών γυαλιών. Η τιμή τους δεν είναι μεγάλη και μοιάζουν με συνηθισμένα γυαλιά ηλίου (η διαδικασία παραγωγής τρισδιάστατης εικόνας βασίζεται στην ιδιομορφία των φακών: ο ένας έχει οριζόντιες γραμμές και ο άλλος κάθετες).
Ο Μπράιαν Λενζ, διευθυντής του τμήματος σχεδιασμού, έρευνας και ανάπτυξης του SKY, ελπίζει ότι ο αναμενόμενος πόλεμος των format δεν θα ξεσπάσει. «Για αυτόν ακριβώς το λόγο ενημερώνουμε τους ενδιαφερόμενους σχετικά με το τι κάνουμε σε αυτή τη φάση. Μέχρι στιγμής τα σχόλια που δεχόμαστε είναι θετικά», λέει.
Από την άλλη πλευρά ο Τζον Ζουμπρζίσκι, ειδικός του τμήματος μηχανικών του ΒΒC, επισημαίνει ότι βασικός στόχος των ερευνητών την παρούσα στιγμή είναι να διασφαλιστεί ότι η λήψη τρισδιάστατου τηλεοπτικού προγράμματος δεν θα εξαρτάται από την οθόνη προβολής, έτσι ώστε ο τηλεθεατής να μην αναγκαστεί να αγοράσει νέα τηλεόραση.
Σίγουρα τα προβλήματα δεν είναι λίγα, καθώς η εκπομπή τρισδιάστατου σήματος απαιτεί περισσότερες συχνότητες.
Η «σύλληψη»
Από τα βασικότερα προβλήματα της νέας εποχής της τηλεόρασης είναι η ίδια η «σύλληψη» της τρισδιάστατης εικόνας.
Ο κύριος Ζουμπρζίσκι εκπροσωπεί το BBC στο πρόγραμμα 3d4you (3d4you.eu) που οργανώνεται υπό την αιγίδα της Ε.Ε. και στοχεύει στην εξεύρεση λύσεων για την τρισδιάστατη τηλεόραση, λύσεων που θα προχωρήσουν πέρα από το στερεοσκοπικό μοντέλο που χρησιμοποιείται στον κινηματογράφο.
Οπως επισημαίνει, το καταναλωτικό κοινό ίσως μπερδευτεί όταν θα κληθεί να επιλέξει μεταξύ των εναλλακτικών λύσεων που προσφέρονται, αν θελήσει να αποκτήσει στο εγγύς μέλλον τρισδιάστατη τηλεόραση. Κάποια συστήματα απαιτούν τη χρήση γυαλιών με ειδικά κλείστρα ή φακούς, ενώ κάποια άλλα δεν χρειάζονται τέτοια… αξεσουάρ. «Πιθανώς να εμφανιστεί στο προσκήνιο και κάποια άλλη τεχνολογία που θα αφήσει τις ήδη υπάρχουσες πίσω. Αυτή τη στιγμή ουδείς γνωρίζει τι θα συμβεί».
Ο κύριος Λενζ, από την άλλη, ομολογεί ότι αυτό που προσφέρει ο SKY μακροπροθέσμως δεν θα λειτουργήσει αποτελεσματικά για όλους τους τηλεθεατές ακριβώς επειδή απαιτεί τη χρήση ειδικών γυαλιών. «Στόχος για το μέλλον είναι η ανάπτυξη τρισδιάστατων τηλεοράσεων που δεν απαιτούν από τον θεατή να φορά ειδικά γυαλιά». Φυσικά, ένας σοβαρός περιορισμός είναι και το κόστος τέτοιων πρωτοποριακών συσκευών. Ο SΚΥ είναι, τουλάχιστoν, ικανοποιημένος που τα γυαλιά, τα οποία απαιτεί το σύστημα, είναι φτηνά και το κόστος τους δεν ξεπερνά μερικά ευρώ. Εξίσου σημαντικό είναι, λέει ο κύριος Λενζ, «να είναι δυνατή η χρήση των ήδη υπαρχόντων συστημάτων για την αποθήκευση τρισδιάστατων προγραμμάτων, κάτι που θα καταστεί εφικτό με μία απλή αναβάθμισή τους. Είναι απολύτως αναγκαίο να προστατευθεί το καταναλωτικό κοινό από τα υπερβολικά και ίσως περιττά έξοδα, καταλήγει ο κ. Λενζ.
Φυσικά, τίποτα δεν θα έχει σημασία εάν τα τηλεοπτικά προγράμματα δεν είναι ενδιαφέροντα. Και επί του παρόντος τίποτα δεν προμηνύει κάτι τέτοιο. Το BBC, παραδείγματος χάρη, παράγει τα πιο γνωστά και επιτυχημένα προγράμματά του ακόμα και σήμερα σε κανονική ευκρίνεια, και δεν κάνει χρήση των ευκολιών που παρέχει το δίκτυο υψηλής ευκρίνειας. Tο BS11, ένα ιαπωνικό τηλεοπτικό κανάλι, εκπέμπει από τα τέλη Μαρτίου του 2008, εικοσάλεπτο τρισδιάστατο πρόγραμμα, αλλά προφανώς αυτό δεν στάθηκε ικανό να πείσει τους τηλεθεατές να τρέξουν να αγοράσουν καινούργιες συσκευές εν μέσω οικονομικής ύφεσης.
Aξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι το BBC δεν έχει κατά νουν την εκπομπή τρισδιάστατου προγράμματος.
Για τους μικρότερους σε ηλικία τηλεθεατές, η τρισδιάστατη τηλεόραση δεν είναι μία ακόμα καινοτομία χωρίς ιδιαίτερη σημασία, αφού όπως αναφέρει ο αναλυτής της εταιρείας ερευνών Gartner, τώρα εμφανίζεται η μεγάλη ευκαιρία για τρισδιάστατα παιχνίδια βίντεο. «Στα παιχνίδια αρχίζεις με μία εικόνα που παράγεται από ηλεκτρονικό υπολογιστή. Κατά συνέπεια οι πολλαπλές γωνίες λήψης –και μία κάμερα που μπορεί να τις λάβει– δεν αποτελούν πρόβλημα».
Μετατροπή
Μία άλλη δυνατότητα που θα προσφέρει η νέα τεχνολογία θα είναι η μετατροπή παλαιών ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων έτσι ώστε να γίνουν τρισδιάστατες. Ομως κάποιοι εγείρουν ενστάσεις. «Εχω dvd που διαθέτει δυνατότητα να μετατρέψει σε έγχρωμη μία ασπρόμαυρη ταινία. Ουδέποτε θέλησα να το κάνω. Γιατί να κάνω κάτι τέτοιο;» λένε. Προφανώς και πολλοί άλλοι καταναλωτές τρέφουν τα ίδια… συναισθήματα για την τρισδιάστατη εκδοχή των παλαιότερων τηλεοπτικών προγραμμάτων και ταινιών.
Βιομηχανίες
Στην πρόσφατη Εκθεση Ηλεκτρονικών που πραγματοποιήθηκε στο Λας Βέγκας, μεγάλες βιομηχανίες ηλεκτρονικών, όπως η Sony, η LG, η Panasonic και η Samsung παρουσίασαν την πιο μοντέρνα τεχνολογία για τρισδιάστατη τηλεόραση, κάθε μία με τις δικές της ιδιοτροπίες αλλά και ευκολίες.
Αυτό που είναι βέβαιο, και συμφωνούν όλοι, είναι ότι ο καταναλωτής δεν θέλει να εμπλακεί άλλη μία φορά στον πόλεμο των «format». Σε μία παγκόσμια οικονομία που νοσεί, ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος ότι ο υποψήφιος αγοραστής θα ανοίξει το πορτοφόλι του για να αγοράσει καινούργια πανάκριβα «παιχνίδια» ακόμα και αν το επιθυμεί. Η τρισδιάστατη τηλεόραση μπορεί να κερδίσει. Τίποτα, όμως, δεν αποκλείει ότι μπορεί να χάσει το παιχνίδι
Καθημερινη