Κατασκευή Τελικού Ενισχυτή Class-D με το IRS2092

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
ΜΕΡΟΣ 1ο

Κάνοντας μια ερώτηση στο ψαχτήρι του avsite για το IRS2092 της Infineon Technologies βρήκα πολλές αποσπασματικές αναφορές αλλά κανένα ολοκληρωμένο θέμα.. έτσι, έχοντας πρόσφατα τελειώσει ένα σχετικό πρότζεκτ με την κατασκευή ενός δυνατού τελικού με ψηφιακά modules που χρησιμοποιούν το IRS2092 θέλησα να το ανεβάσω εδώ..

Το IRS2092-S είναι στην ουσία είναι ένας driver ψηφιακού ενισχυτή ήχου με ενσωματωμένο διαμορφωτή PWM και διάφορες παραμέτρους προστασίας, όπως από υπερβολικό ρεύμα, θερμοκρασία και clicks. Συνδυάζεται με δύο εξωτερικά MOSFET που ανάλογα με την επιλογή τους μπορεί να δώσει έως και 500 καθαρά watts RMS/8 Ohm.. Το συγκεκριμένο chip μάλιστα κυκλοφορεί σε έτοιμες μονταρισμένες πλακέτες από την Κίνα με τις οποίες υλοποιώντας μια προσεγμένη κατασκευή με ένα καλό τροφοδοτικό μπορεί κάποιος να πάρει απίστευτα επίπεδα ισχύος αλλά και ηχητικής ποιότητας, με efficiency (απόδοση) πάνω από 90% !!

Η δικαιολογία για ν' αρχίσω ένα τέτοιο project, την κατασκευή δηλαδή ενός πολύ δυνατού και ποιοτικού ενισχυτή, ήταν κατ' αρχάς ότι το συγκεκριμένο module είναι αρκετά φθηνότερο από τις ντίβες Hypex.. αφ' ετέρου ότι ήθελα ένα μηχάνημα με μεγάλη ισχύ και δυναμικά, ικανό να οδηγήσει δύσκολα ηχεία, που θα ήταν συνέχεια ανοιχτό και έτοιμο για ακροάσεις, με ελάχιστη κατανάλωση ρεύματος.. Ακόμα, ήθελα ένα μηχάνημα για τις καλοκαιρινές ακροάσεις γιατί η ζέστη από τις λάμπες το καλοκαίρι είναι αφόρητη.. Πέρα απ' όλα αυτά όμως η αλήθεια ήταν ότι είχα αρκετό καιρό να πιάσω κολλητήρι και μ' έτρωγαν τα χέρια μου να καταπιαστώ με κάτι καλό..

το IRS2092 με τα IRFB4227 (πίσω από την ψύκτρα)



Έτσι επέλεξα μια μορφή υλοποίησης του IRS2092 με τα IRFB4227, ειδικά MOSFETS για τη διαχείριση ψηφιακού σήματος πολύ μεγάλης ισχύος.. τα 2 modules (ένα για κάθε κανάλι) ήρθαν συναρμολογημένα από την Κίνα με συνολικό κόστος γύρω στα 100 ευρώ και τα δύο, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής και εκτελωνισμού.. Αμέσως τοποθετήθηκαν για test σ' έναν υπάρχοντα τελικό ενισχυτή, στην ουσία χρησιμοποιήθηκε μόνο το τροφοδοτικό του, για ν' ακουσθούν και να εκτιμηθούν για το αν άξιζε ο κόπος να προχωρήσω στην κατασκευή..

Οι πρώτες εντυπώσεις ήταν απογοητευτικές.. ήχος τσίγκινος, θολός, μπερδεμένος, χωρίς υπόσταση και όγκο.. με πεσμένη διάθεση ο ενισχυτής αφέθηκε (μάλλον ξεχάσθηκε) ανοιχτός σε λειτουργία με Internet Radio για 48 ώρες, αυτό είναι το καλό με τα class-D δεν σ' ενδιαφέρει όσο κι αν μένουν ανοιχτά λόγω της ελάχιστης κατανάλωσης ρεύματος..

Προς μεγάλη μου έκπληξη μετά από το διάστημα αυτό ο ήχος μεταμορφώθηκε κυριολεκτικά προς το καλύτερο, τόσο πολύ που δεν θυμάμαι να έχω βιώσει ξανά τόσο μεγάλη αλλαγή σε ήχο μηχανήματος στη διάρκεια 'στρωσίματος'!! Και μάλιστα εδώ μιλάμε για καθαρό burn-in αυτών και μόνο των ψηφιακών modules μιας και το τροφοδοτικό του τελικού που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση καθώς και όλα τα συνοδά υλικά (καλώδια κλπ) ήταν απόλυτα στρωμένα.. έτσι αποφασίστηκε να συνεχισθεί το project..

τα modules συνδεμένα πρόχειρα σ' έναν τελικό για αξιολόγηση







Το σημαντικότερο σ' έναν ποιοτικό ενισχυτή είναι το τροφοδοτικό του, έτσι, παραγγέλθηκε ένας καλής ποιότητας τοροειδής μετασχηματιστής με διπλά δευτερεύοντα τυλίγματα 2x+-52 volts και μεγάλη ισχύ 800VA.. για την ανόρθωση επιλέχθηκαν διπλές γέφυρες με Schottky ανορθωτές που είναι πολύ γρήγορες δίοδοι και μπορούν να διαχειρίζονται μεγάλα ρεύματα..

Ηλεκτρολυτικοί πυκνωτές μετά από πολύ ψάξιμο επιλέχθηκαν οι Αμερικάνικοι Cornell Dubilier και όχι κάποιοι for audio, αυτή η εταιρία κατασκευάζει πυκνωτές για διαστημικά όργανα και σκάφη, μεγάλης ακρίβειας και ανθεκτικότητας, με χαμηλό ESR και μεγάλη διάρκεια ζωής.. Τελευταία οι πυκνωτές CDE (Cornell Dubilier) αρχίζουν και αποκτούν μεγάλη φήμη ανάμεσα στην audiophile κοινότητα τόσο σε ιδιοκατασκευές όσο και σε αναβαθμίσεις hi-end μηχανημάτων.. η τιμή τους είναι σχετικά υψηλή αλλά ακούγονται εξαιρετικά..

Eδώ θα πω και το παραλειπόμενο της υπόθεσης, όταν ανακοίνωσα σε παρέα 'audiophiles' την επιλογή των συγκεκριμένων ηλεκτρολυτικών οι περισσότεροι μειδίασαν και κοίταξαν λοξά, ένας δε γέλασε φανερά ψελίζοντας Ντουμπιλιέ, Σομελιέ, τι μας λες ρε φίλε οι Chemicon και οι Nichicon δεν σου έκαναν?? εγώ άφησα εκεί την κουβέντα μη δίνοντας συνέχεια..

τα βασικά υλικά για την κατασκευή





Κάποιοι φίλοι με ρώτησαν γιατί δεν επέλεξα ψηφιακό τροφοδοτικό.. η απάντηση είναι: 1. διότι ένα καλό διακοπτικό τροφοδοτικό κοστίζει πολύ και 2. διότι η εμπειρία από πολλές ακροάσεις ψηφιακών ενισχυτών έχει δείξει (σε γενικό και προσωπικό επίπεδο), ότι για μια απόλυτα υψηλής ποιότητας κατασκευή χρειάζεται ένα πολύ καλής ποιότητας γραμμικό τροφοδοτικό..

Οι ανορθώσεις/φίλτρα υλοποιήθηκαν σε 2 διαφορετικές πλακέτες, απόλυτα συμμετρικά και ξεχωριστά, ένα για κάθε κανάλι.. η ανορθωμένη DC τάση όταν συνδέθηκε το τροφοδοτικό στο κύκλωμα ήταν +-75 volts, όσο ακριβώς είχε υπολογισθεί.. η χωρητικότητα για κάθε κανάλι ήταν (4Χ10.000uf) 40.000 uf, στο σύνολο των δύο καναλιών 80.000uf..

Φυσικά η παροχή και η διακοπή τροφοδοσίας (230vAC) λόγω ισχύος έπρεπε να γίνει με ρελέ, με τέτοιο τρόπο όμως ώστε να μην υπάρχουν άλλες τάσεις ή τροφοδοτικά και να μην τρέχουν ρεύματα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του ενισχυτή στα πηνία των ρελέ.. έτσι επιλέχθηκαν βιομηχανικά παλμικά ρελέ 32 Ampere με τάση παλμού πηνίων τα 230 volts.. το μηχάνημα λοιπόν θα 'παίρνει μπρος' με ένα πιεστικό μπουτόν που θα δίνει στιγμιαίο παλμό 230v στα 2 ρελέ, ένα για κάθε κανάλι και όχι με on-off διακόπτη.. η καλωδίωση έχει γίνει με απλό πολύκλωνο επινικελωμένο χαλκό στις τροφοδοσίες, ενώ τόσο στο σήμα όσο και στην έξοδο προς τα ηχεία υπάρχει UPOCC μονοκρυσταλλικός μονόκλωνος χαλκός..

Η κατασκευή βρίσκεται σε καλό δρόμο και είναι σε φάση δοκιμαστικών ακροάσεων βήμα-βήμα μαζί με κάποιες αλλαγές, δηλαδή αλλαγή κάποιων αντιστάσεων με πιο βατικές, αφαίρεση των περιττών leds και (μάλλον) αναθεώρηση προς τα κάτω του DC βολτάζ, γιατί σε συνεχή λειτουργία κάποιες φορές ανοίγει η προστασία υπερθέρμανσης.. μιλάμε για 300 watts RMS / 8 Ohm!!

οι πλακέτες με τις Schottky διπλές γέφυρες και οι ηλεκτρολυτικοί Cornell Dubilier (η Σομελιέ ..)





Αφού έγιναν οι κολλήσεις έγινε η συναρμολόγηση σ' ένα φθηνό κινέζικο σασί και άρχισαν οι τεστ ακροάσεις.. ο ήχος του τελικού είναι πολύ καλός και ενδιαφέρων, έχοντας στα συν κατ' αρχάς την εξαιρετική ανάλυση, τέτοιου μεγέθους που μόνο σε απόλυτα κορυφαία ενισχυτικά έχουμε ακούσει και κατά δεύτερο τα αστείρευτα δυναμικά και την αστραπιαία ταχύτητα.. τα άκρα είναι ομαλά, χωρίς την παρουσία ψηφιακής υπογραφής στις υψηλές και με εξαιρετικό έλεγχο στις χαμηλές.. οι μεσαίες είναι διαφορετικές από κατασκευές με ICE & HYPEX, όντας πιο αυστηρές (πιο monitor) θα έλεγα..

Έχοντας υπ' όψιν ότι η όλη κατασκευή είναι ακόμα σε πειραματικό επίπεδο με καθημερινές αλλαγές και εξαντλώντας την αυστηρότητα στην κριτική όσον αφορά στο συχνοτικό εύρος των μεσαίων και πάντα σε σύγκριση με τα απόλυτα στη μεσαία περιοχή Γερούκης 211 PSET Monoblocks, θα έλεγα ότι παρατήρησα κάποιες τάσεις ασάφειας στις μεσαίες σε ηχογραφήσεις με μεγάλα ορχηστρικά ή και θορυβώδη ηλεκτρικά σύνολα.. όμως, θα ήταν και ουτοπικό να ψάχνουμε σε έναν ψηφιακό ενισχυτή με κόστος κατασκευής 600 ευρώ να πάρουμε την μεσαία περιοχή από μια κορυφαία υλοποίηση λάμπας..

Οι εργασίες λοιπόν (αλλαγές και fine tuning) συνεχίζονται και σύντομα το πράγμα θα είναι έτοιμο για τελική παρουσίαση και επίσημες ακροάσεις..

ο τελικός με τοποθετημένα τα υλικά σε πρόχειρο σασί, σε κατάσταση σχεδίασης



και συνδεμένος, έτοιμος για τεστ ακρόαση..

 

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
ΜΕΡΟΣ 2ο

Το πρότζεκτ για την κατασκευή του Τελικού Ενισχυτή Class-D με το module IRS2092 τρέχει κανονικά.. όπως έγραψα παραπάνω προσπάθησα να χρησιμοποιήσω τη μέγιστη επιτρεπόμενη τάση (+-75Vdc) και σαν αποτέλεσμα ήταν μετά από πολύ ώρα σε μεγάλες στάθμες μερικές φορές να κόβει το σήμα η προστασία.. έτσι έπρεπε είτε να μεγαλώσουν οι ψύκτρες είτε η τάση να πέσει τουλάχιστον 10 volts..

Επιλέχθηκε να πέσει η τάση στα +-65Vdc και με δεδομένο τον πολύ καλό ήχο που είχε ο ενισχυτής πήρα την απόφαση να χρησιμοποιήσω 2 ξεχωριστούς μετασχηματιστές, έτσι παραγγέλθηκαν δυο ΕΙ από την Trulife Audio (που επιμελήθηκε την κατασκευή τους προσωπικά ο αείμνηστος φίλος Βελισάριος Γεωργιάδης).. τοποθετήθηκαν για δοκιμή στις υπάρχουσες ανορθώσεις, στο υπάρχον πρόχειρο κινέζικο σασί.. οι δοκιμές έδειξαν πως ο ενισχυτής παίζει καταπληκτικά και σαφώς θα ανέβει η απόδοσή του όταν μπουν σε κανονικό στιβαρό σασί και γίνουν όλες οι καλωδιώσεις με σύρμα UPOCC.. έτσι παραγγέλθηκε ένα στιβαρό σασί Ιταλικής κατασκευής από Audiophonics Γαλλία..


το μηχάνημα σε τεστ ακρόαση στο πρόχειρο σασί με τους νέους ΕΙ μετασηματιστές..




Το σασί παρελήφθη, έγινε η γνωστή λαμαρινοδουλειά και τελικά τοποθετήθηκαν και συνδέθηκαν τα υλικά.. ο τελικός είναι πλέον έτοιμος και λειτουργικότατος!! συνδέθηκε στο σύστημα και παίζει κανονικά.. έγινε και το απαραίτητο burn-in test παίζοντας 8 ώρες συνεχόμενα σε υψηλές στάθμες με τα modules να ζεσταίνονται ελάχιστα.. βασικά περισσότερο ζεστάθηκαν οι μετασχηματιστές.. από εντυπώσεις θετικότατες, ο γνωστός class-d ήχος με αστείρευτα δυναμικά, βαθύ μπάσο και τεράστια ανάλυση..αποτελεί πλέον τον ενισχυτή των καθημερινών ακροάσεων μέχρι να έρθει ο Οκτώβρης και να ανάψουν ξανά οι λάμπες..

η τελική μορφή του ενισχυτή στο καινούργιο στιβαρό σασί..



και σφραγισμένος επί το έργον.. με συνοδό το εξαιρετικό βίνταζ SONY 337ESD.. με 2χ TDA1541Α..

IMG_20190521_020001 (2)α.jpg


το πίσω μέρος με το μπλε μπουτόν της έναρξης..

IMG_20190521_020025α.jpg
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.622
Reaction score
12.187
Το τσιπάκι IRS2092 ήταν της εταιρίας International Rectifier, πολύ πριν εξαγοραστεί αυτή από την Infineon.

Έχω φτιάξει δύο τελικούς με αυτά τα ολοκληρωμένα και έχω συμμετάσχει συμβουλευτικά σε μερικούς ακόμα.
Οι δικοί μου με γραμμικά τροφοδοτικά και επάρκεια χωρητικότητας.
Θεωρώ τους ενισχυτές αυτούς τους καλύτερους ηχητικά της κατηγορίας των ψηφιακών. Τους έχουν ακούσει πολλοί φίλοι και κανένας δεν κατάλαβε ποτέ πως είναι κλασντέ.
Κάποιοι στο σπίτι τους τους συνέκριναν και με εμπορικά μηχανάκια μερικών χιλιάδων ευρώ, τρανζίστορ και λυχνίας, με θετικότατα σχόλια.

Δεν ξέρω αν άλλαξες κάποιους κρίσιμους πυκνωτές επάνω στην αρχική πλακέτα αλλά αξίζει τον κόπο.
Να προσθέσεις απαραιτήτως κύκλωμα προστασίας. Αν κάτι στραβώσει θα πάρεις στο χέρι τα woofers.

Πολύ όμορφη κατασκευή!!!
Να προσέχεις τον Magnum. Δεν υπάρχουν τρανζίστορ εξόδου ούτε γα δείγμα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.666
Εύγε!

Συμβουλές :

Πολύ καλή συστροφή των καλωδίων. Μόνο στην τελευταία φωτογραφία φαίνεται συστροφή, κι όχι πυκνή.

Να μην κάνουν βόλτες τα καλώδια εκεί μέσα, αρπάζουν παράσιτα. Καθόλου βόλτες, κανένα καλώδιο. Ακόμα και το καλώδιο για το μπουτον, που κόβει βόλτες εκεί μέσα, δε μου αρέσει. Νομίζω πως είδα φερριτες στην μια άκρη, σωστή επιλογή, βάλε θωρακισμένο καλώδιο για βόλτες, ή συνεστραμμενο και με φεριττες.

Τα καλώδια τροφοδοσίας οφείλουν να είναι όσο πιο μικρού μήκους γίνεται, και με πιο χοντρά καλώδια (άλλοι βάζουν λάμες) . Αν γυρίσει λίγο η πλακέτα εξόδου, θα χρειάζεται ελάχιστου μήκους καλωδίωση, η οποία έτσι κι αλλιώς μπορεί να πηγαίνει από την κάτω πλευρά της πλακέτας κι όχι από πάνω.
Από πάνω αρπάζει περισσότερα παράσιτα.

Ομοίως τα καλώδια ηχείων, πυκνή συστροφή, και κάτω από την πλακέτα να ξεκινάνε. Ζομπελ γενικής χρήσης βοηθάει.

Στην επόμενη αναβάθμιση, πάρε διακοπτικό τροφοδοτικό. Για μεγάλης ισχύος τελικό, έχει πολύ μικρότερο ριπλ από το ακριβότερο γραμμικό.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.666
Υποπτεύομαι πως θα δυσκολευτείς πολύ να επιστρέψεις σε τυπικά ενισχυτικά στάδια α και αβ τάξης...

Τα πλεονεκτήματα στον ήχο των μεγάλης ισχύος διακοπτικων ενισχυτικών βαθμίδων, δε τα βρίσκεις αλλού...
 


jpaudio

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
1.993
Reaction score
1.462
Γιατί μετσχηματιστές Ε-Ι και όχι τοροειδείς; Και οι δύο φιλοσοφίες έχουν τα θετικά και αρνητικά τους αλλά γενικά είναι παρεδεκτοί οι στογγυλοί, ειδικά σε κατασκευές μεγάλης ισχύως.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.666
τα 2 modules (ένα για κάθε κανάλι) ήρθαν συναρμολογημένα από την Κίνα με συνολικό κόστος γύρω στα 100 ευρώ και τα δύο, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής και εκτελωνισμού
κόστος κατασκευής 600 ευρώ
Γι'αυτό. :)
Ξεκίνησε να κάνει κάτι πολύ οικονομικά και χωρίς να κυνηγάει την τελειότητα.
Όπως είπε ο ιδιος:
αρκετά φθηνότερο από τις ντίβες Hypex.
Κι έχει ένα δίκιο εδώ που τα λέμε..

Γενικά η ιστορία ενίσχυση έχει κλείσει με τα διακοπτικά, όπως λέω εδώ και χρόνια πολλά αλλά ποιος μ'ακούει..

Το κέρδος στον ήχο που θα ακούσεις έχει τη βάση του στο σωστό χώρο, με τους σωστούς χρόνους αντήχησης, μετά στα σοβαρά ουδέτερα ηχεία, με πολυενισχυση, μετά στα πολλαπλά σαμπ γιατί δε παλεύεται αλλιώς το πράγμα, μετά στην απαραίτητη ισοστάθμιση με σοβαρές μετρήσεις και με σοβαρά τάργκετ κερβ, και φυσικά στον ποιοτικά στημένο πολυκαναλο ήχο.

Κανένα άγχος για τα ενισχυτικά δεν υπάρχει πλέον. Λύσεις υπάρχουν για όλα τα βαλάντια.
 

Μηνύματα
793
Reaction score
1.152
Πάρα πολύ όμορφη κατασκευή, από αυτές που χαίρεσαι να βλέπεις, πολύ χαίρομαι που το αποτέλεσμα είναι ανάλογο του κόπου σου, μπράβο για το μεράκι σου!
 

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Το τσιπάκι IRS2092 ήταν της εταιρίας International Rectifier, πολύ πριν εξαγοραστεί αυτή από την Infineon.

Έχω φτιάξει δύο τελικούς με αυτά τα ολοκληρωμένα και έχω συμμετάσχει συμβουλευτικά σε μερικούς ακόμα.
Οι δικοί μου με γραμμικά τροφοδοτικά και επάρκεια χωρητικότητας.
Θεωρώ τους ενισχυτές αυτούς τους καλύτερους ηχητικά της κατηγορίας των ψηφιακών. Τους έχουν ακούσει πολλοί φίλοι και κανένας δεν κατάλαβε ποτέ πως είναι κλασντέ.
Κάποιοι στο σπίτι τους τους συνέκριναν και με εμπορικά μηχανάκια μερικών χιλιάδων ευρώ, τρανζίστορ και λυχνίας, με θετικότατα σχόλια.

Δεν ξέρω αν άλλαξες κάποιους κρίσιμους πυκνωτές επάνω στην αρχική πλακέτα αλλά αξίζει τον κόπο.
Να προσθέσεις απαραιτήτως κύκλωμα προστασίας. Αν κάτι στραβώσει θα πάρεις στο χέρι τα woofers.

Πολύ όμορφη κατασκευή!!!
Να προσέχεις τον Magnum. Δεν υπάρχουν τρανζίστορ εξόδου ούτε γα δείγμα.
παίζει πολύ καλά.. δεν άλλαξα τίποτα, θα το κάνω σε επόμενη κατασκευή με τα πιο βατικά μόντουλα.. ο Magnum είναι κλασσική αξία..

Εύγε!

Συμβουλές :

Πολύ καλή συστροφή των καλωδίων. Μόνο στην τελευταία φωτογραφία φαίνεται συστροφή, κι όχι πυκνή.

Να μην κάνουν βόλτες τα καλώδια εκεί μέσα, αρπάζουν παράσιτα. Καθόλου βόλτες, κανένα καλώδιο. Ακόμα και το καλώδιο για το μπουτον, που κόβει βόλτες εκεί μέσα, δε μου αρέσει. Νομίζω πως είδα φερριτες στην μια άκρη, σωστή επιλογή, βάλε θωρακισμένο καλώδιο για βόλτες, ή συνεστραμμενο και με φεριττες.

Τα καλώδια τροφοδοσίας οφείλουν να είναι όσο πιο μικρού μήκους γίνεται, και με πιο χοντρά καλώδια (άλλοι βάζουν λάμες) . Αν γυρίσει λίγο η πλακέτα εξόδου, θα χρειάζεται ελάχιστου μήκους καλωδίωση, η οποία έτσι κι αλλιώς μπορεί να πηγαίνει από την κάτω πλευρά της πλακέτας κι όχι από πάνω.
Από πάνω αρπάζει περισσότερα παράσιτα.

Ομοίως τα καλώδια ηχείων, πυκνή συστροφή, και κάτω από την πλακέτα να ξεκινάνε. Ζομπελ γενικής χρήσης βοηθάει.

Στην επόμενη αναβάθμιση, πάρε διακοπτικό τροφοδοτικό. Για μεγάλης ισχύος τελικό, έχει πολύ μικρότερο ριπλ από το ακριβότερο γραμμικό.
το καλώδιο για το μπουτόν είναι 3 εκ το πολύ.. ίσα ίσα από το IEC στο μπουτόν και μετά στα 2 ρελέ.. το καλώδιο που φαίνεται στερεωμένο στη βάση του σασί μέσα σε κάλτσα είναι η τροφοδοσία 230 του αριστερού καναλιού και τρέχει κάθετα με τα ανορθωμένα ρεύματα τα οποία έχουν σηκωθεί αρκετά εκατοστά..

η σχεδίαση είναι έτσι ώστε να μην επικαλύπτονται (κατά το δυνατόν) τα ρεύματα με τα σήματα.. κέντρο σήματα, γύρω-γύρω ρεύματα.. φερρίτες υπάρχουν, (φαίνονται) στερεωμένοι στα δυο πλαϊνά του σασί με στερεωτικά και πάνω τους οι ασφάλειες κολλημένες μέσα σε θήκες..

δεν ήθελα να χρησιμοποιήσω ζόμπελ και σοφτ σταρτ.. εξ ου και τα παλμικά ρελέ (δική μου συμβουλή, χρησιμοποιήστε τα, είναι άψογα ηλεκτρικά & μηχανικά και .... ακούγονται τέλεια.. )

μια άλλη ωραία πατέντα, η μηχανική απομόνωση των μεγάλων μετασχηματιστών από το σασί που έγινε με μεγάλης διατομής λάστιχο.. ψαροντούφεκου!! το λάστιχο κόπηκε σε δίσκους πάχους 1,5 εκατοστών, τρυπήθηκε και έτσι στερεώθηκαν οι Μ/Σ με άψογη απομόνωση και παντελή έλλειψη κραδασμών.. το πράγμα είναι αυτό που λέμε ντεντ κουάιετ..
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.105
Reaction score
124.666
Η πηγή των παρασιτων είναι η πλακέτα εξόδου.
Αυτό να θυμάσαι.
 

Μηνύματα
567
Reaction score
1.542
Πολύ ωραία δουλεία ομολογώ τον ζήλεψα. Έχεις δυνατότητα να κάνεις/δώσεις μετρήσεις?
 

Μηνύματα
27.076
Reaction score
25.011
Οπως πολύ σωστά σου είπε ο ear η πηγή των παράσιτων είναι οι πλακέτες εξόδου. Εκεί κανονικά θέλεις θωράκιση , με κουτί μαύρης λαμαρίνας, όχι αλουμινίου. το αλουμίνιο δεν θωρακίζει τίποτα απολύτως.
Φιάξε 2 κουτιά σε σχήμα Π και βάλτα . Θα δείς πόσο θα μειωθεί ο θόρυβος που τώρα νομίζεις ότι δεν υπάρχει.
[DOUBLEPOST=1558459449][/DOUBLEPOST]Στις θωρακίσεις γενικά είναι μάστορες οι τύποι της ACCUPHASE , SANSUI.
 


jpaudio

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
1.993
Reaction score
1.462
Γιατί μετσχηματιστές Ε-Ι και όχι τοροειδείς; Και οι δύο φιλοσοφίες έχουν τα θετικά και αρνητικά τους αλλά γενικά είναι παρεδεκτοί οι στογγυλοί, ειδικά σε κατασκευές μεγάλης ισχύως.
Δεν μου απάντησε κανένας...
 

Μηνύματα
1.740
Reaction score
869
Δεν μου απάντησε κανένας...
υπάρχει εδώ ένα παλιό θέμα (το οποίο ως συνήθως καταλήγει σε τύπους υπολογισμού και σε καυγά).. γράφω λοιπόν δυο λόγια για τους τοροειδείς μετασχηματιστές, μιας και είναι πλέον τόσο διαδεδομένοι στο Audio Industry.. είναι αρκετά τα τεχνικά 'θέματα' που έχουν οι τοροειδείς, αν μιλάμε για την τελειότητα της απόδοσης που απαιτείται από μια πολύ υψηλής ποιότητας & απόδοσης audio συσκευή..

κατ' αρχάς τα σίδερα για την κατασκευή του πυρήνα ενός τοροειδή (ιδιαίτερα στην αρχή της κυκλοφορίας τους) δεν μπορούσαν να κοπούν τέλεια.. ο πυρήνας τους φτιάχνονταν από διαφορετικού μεγέθους σίδερα και τα αυτά όντας άνισα - ασύμμετρα μεταξύ τους, με καμπυλωτή κοπή, δεν εφάπτονταν ιδανικά.. για να εξαλειφθεί αυτό, σήμερα οι περισσότεροι πυρήνες των τοροϊδών φτιάχνονται από μια συνεχόμενη λάμα συνεστραμμένη σαν ελατήριο ρολογιού, έτσι υπάρχει καλύτερη επαφή χωρίς κενά..

άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι η μέθοδος του τυλίγματος.. όντας οι πυρήνες κλειστά δακτυλίδια το τύλιγμα γίνεται αναγκαστικά με την μέθοδο της 'βελονιάς'.. δηλαδή αν έχουμε 200 σπείρες σύρμα για το πρωτεύον και 50 για το δευτερεύον, όλο το μήκος του σύρματος αφού τυλιχθεί πρώτα σε μια τροχαλία, περνά και ξαναπερνά μέχρι να τυλιχτεί όλο το πρωτεύον και μετά η ίδια διαδικασία με το δευτερεύον !! έτσι το σύρμα λυγίζει και ξαναλυγίζει τόσες φορές, όσες οι σπείρες, έτσι σπάει, χάνει τη συνοχή, τη δομή και την ομοιογένειά του..

οι τοροειδείς μετασχηματιστές δεν κάνουν για χρήση σε τροφοδοτικά υψηλής τάσης, (γι αυτό δεν τους βλέπουμε σε λυχνιακές κατασκευές), επειδή λόγω της δομής τους είναι πιο δύσκολο να εφαρμοστεί αποτελεσματικά η μόνωση μεταξύ των περιελίξεων, από ότι σε έναν μετασχηματιστή ΕΙ..

το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα είναι η χωρητικότητα που αναπτύσσεται λόγω της πολύ μεγάλης επιφάνειας επαφής, μεταξύ πρωτεύοντος και δευτερεύοντος τυλίγματος.. και φυσικά οι τοροϊδείς είναι απαγορευτικοί για ΜΤ εξόδου ενισχυτών.. τα ίδια φυσικά ισχύουν και για τους R-Core οι οποίοι είναι μια παραλλαγή, ο πυρήνας τους είναι δηλαδή κλειστά οβάλ σίδερα..

βέβαια οι τοροειδείς έχουν και πλεονεκτήματα όπως η απόδοσή τους που είναι μεγαλύτερη από τους ΕΙ, είναι μικρότεροι σε όγκο και ελαφρύτεροι και ακόμα έχουν μικρότερη μαγνητική ακτινοβολία (ΕΜΙ) λόγω του ότι ο πυρήνας τους είναι θωρακισμένος, δηλαδή τυλιγμένος με τις σπείρες του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος.. αυτό όμως μπορεί να παρακαμφθεί στους ΕΙ με θωράκιση..

και επειδή συχνά τίθεται η ερώτηση πως γίνεται όλοι σχεδόν οι μεγάλοι κατασκευαστές (όπως η Bryston και η Krell ας πούμε) να χρησιμοποιούν τοροειδείς αφού αυτοί έχουν θέματα, η απάντηση είναι ότι αν εταιρίες όπως οι παραπάνω χρησιμοποιούσαν χειροποίητους Μ/Σ C-Core ή E-I, θα ζύγιζαν το διπλάσιο και θα κόστιζαν το 5πλάσιο απ' ότι ζυγίζουν και κοστίζουν σήμερα..

τελειώνοντας, να πούμε ότι η δημιουργία ενός καλού μετασχηματιστή για audio είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, μεγάλη τέχνη θα έλεγα, χρειάζεται τεχνογνωσία πείρα και άριστα, καμιά φορά εξωτικά υλικά όπως πυρήνες από ελαχίστων διαστάσεων nanocrystalline φύλλα και ανάλογα σύρματα.. ιδανικότεροι μετασχηματιστές είναι οι C-Core & Double C-Core που στην ουσία συγκεντρώνουν τα πλεονεκτήματα από τους ΕΙ & τους τοροειδείς.. τέτοιους πολύ υψηλής τεχνογνωσίας μετασχηματιστές φτιάχνουν οι ελληνικές εταιρίες Ypsilon & Trulife Audio με τους οποίους εξοπλίζουν τα μηχανήματά τους.. αν βρω χρόνο θα επανέλθω με λίγα λόγια για τους C-Core & Double C-Core..
 
Last edited:

jpaudio

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
1.993
Reaction score
1.462
Ευχαριστώ. Τοροειδείς έχω δει σε λυχνιακούς ενισχυτές, κυρίως από Ιταλούς κατασκευαστές, και κάποιους Έλληνες (δεν θυμάμαι, απλά είχα μιλήσει με τον Γιατρά και μου είχε πει ότι έχει σειρά εξόδου σχεδιασμένη από κοινού με αυτούς). Το πρόβλημα του ΕΜΙ είναι πολύ σημαντικό για μένα και αν σου τύχει δεν διορθώνεται.
 

Μηνύματα
27.076
Reaction score
25.011
Ολα διορθώνονται. Οι Ιάπωνες θωράκιζαν τους τοροειδείς βάζοντάς τους μέσα σε σιδερένιες κατσαρόλες. Τυπικό τρικ.
Δεν έβγαινε τίποτα έξω.
Επίσης DEAD SILENT.
 


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.389
Reaction score
1.843
SUDOKU, τα συγκεκριμένα ρελέ της Iskra, που τα βρίσκουμε;
 


Staff online

  • spylab
    Shalom
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.314
Μηνύματα
2.858.228
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top