Λυχνία vs τρανζίστορ...

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
307
οι περισσότεροι εδω μέσα έχουμε ακούσει τόσο ενισχυτές λυχνίας, όσο και τρανζίστορ, και όλοι έχουμε τις προτιμήσεις μας για το πως ηχούν. Όλοι ξέρουν ότι οι λυχνίες είναι πιο εύηχες από τα τρανζίστορ, αλλά με λιγότερη συνήθως ισχύ. Από την άλλη τα τρανζίστορ είναι ένας ικανοποιητικός συμβιβασμός. Μεγαλύτερη ισχύ με σχετικά καλό ήχο.

Διαβάστε όμως τα δύο παρακάτω άρθρα και θα δείτε κάποιες διαφορετικές απόψεις...

http://www.audionote.co.uk/technical/amppeak/index.html

http://www.audionote.co.uk/technical/amppeak2/index.html

τελικά μήπως θα πρέπει να αρχίσουμε να αναθεωρούμε κάποιες απόψεις???
 

Μηνύματα
3.092
Reaction score
666
Ας υποθέσουμε ότι λυχνία και τρανζίστορ είναι δύο αυτοκίνητα σε στάση με αναμμένη τη μηχανή έτοιμα για κόντρα. Αυτό που έχει τρανζίστορ είναι σταματημένο κι αρχίζει να επιταχύνει μόλις δοθεί του σύνθημα εκκίνησης. Αυτό με την λυχνία έχει φουλ στροφές κι ετοιμάζεται να φύγει με το σύνθημα εκκίνησης.
Απλοϊκό ακούγεται αλλά δεν είμαι καλός στα τεχνικά.
Και τα δύο έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όχι όμως ότι οι ενισχυτές με λυχνίες έχουν λιγότερη ισχύ. Αν τηρηθούν κάποιες παράμετροι-προϋποθέσεις στην εμπέδηση του ηχείου και στην ευαισθησία του, τότε "γονατίζουν" οποιονδήποτε ισο σε ισχύ τρανζιστοράτο τελικό.
 


Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
31.217
Reaction score
3.896
Δεν μπορώ να πω... είσαι σαφέστατος :lol:

p.s. 03:20 μετά από τόσο κόλλημα, μπράβο ρε bro!
 

Μηνύματα
10.483
Reaction score
7
Ας υποθέσουμε ότι λυχνία και τρανζίστορ είναι δύο αυτοκίνητα σε στάση με αναμμένη τη μηχανή έτοιμα για κόντρα. Αυτό που έχει τρανζίστορ είναι σταματημένο κι αρχίζει να επιταχύνει μόλις δοθεί του σύνθημα εκκίνησης. Αυτό με την λυχνία έχει φουλ στροφές κι ετοιμάζεται να φύγει με το σύνθημα εκκίνησης.
Απλοϊκό ακούγεται αλλά δεν είμαι καλός στα τεχνικά.
Και τα δύο έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όχι όμως ότι οι ενισχυτές με λυχνίες έχουν λιγότερη ισχύ. Αν τηρηθούν κάποιες παράμετροι-προϋποθέσεις στην εμπέδηση του ηχείου και στην ευαισθησία του, τότε "γονατίζουν" οποιονδήποτε ισο σε ισχύ τρανζιστοράτο τελικό.
Το οτι οι λαμπατοι εχουν χαμηλοτερη ισχυ αναλογικα με τους solid state ειναι δεδομενο, ή τουλαχιστον αν θελουν να αποδωσουν την ιδια ισχυ θα χρειαζονταν ενα πολλαπλασιο τροφοδοτικο απο ενα ενος με τρανσιστορ.

Σαφεστατα ομως αν συνδεσεις εναν λαμπατο 20W σε ενα ηχειο με ευαισθησια 97dB τοτε θα εχεις εντασεις πολυ ικανοποιητικες...
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
307
για να προχωρήσουμε λίγο την συζήτηση...

έστω ότι έχουμε ένα λαμπάτο και ένα τρανζιστοράτο ενισχυτή.

α) ποιος ενισχυτής έχει καλύτερα δυναμικά?
β) ποιος ενισχυτής έχει την καλύτερη απόκριση?
γ) ποιος ενισχυτής έχει χαμηλότερο θόρυβο?
δ) ποιος ενισχυτής έχει μεγαλύτερη αναλυτικότητα ?
ε) ποιος ενισχυτής έχει μεγαλύτερη ισχύ με την ίδια την τροφοδοσία?
στ) ποιος είναι ποιο εύηχος?
 

Μηνύματα
3.092
Reaction score
666
Τα χαρακτηριστικά των  transistor  που παρατηρούνται είναι ο βόμβος του ήχου του λευκού θορύβου και η έλλειψη "punch." Ο βόμβος σχετίζεται άμεσα με την κορυφή που παράγεται από την υπερφόρτωση των μεταβατικών.
Μαντεύουμε ότι αυτός ο λευκός θόρυβος οφείλεται στο γεγονός ότι πολλές από τις αρμονικές κορυφής όπως η έβδομη και η ένατη δεν σχετίζονται μουσικά με την θεμελιώδη.
Το αυτί ακούει αυτούς τους παράφωνους τόνους σαν ένα είδος θορύβου που συνοδεύει κάθε ατάκα.
Η έλλειψη  punch οφείλεται στην ισχυρή τρίτη αρμονική που "επικαλύπτει" τον ήχο χωρίς να γίνεται ακουστή.

Οι ενισχυτές λυχνίας διαφέρουν από αυτούς με transistor και op(erational) amps, επειδή μπορούν να λειτουργούν στην περιοχή υπερφόρτωσης χωρίς να προσθέτουν αντικειμενική παραμόρφωση.
Ο συνδυασμός της αργά ανοδεύουσας κορύφωσης και η ανοιχτή αρμονική δομή των χαρακτηριστικών υπερφόρτωσης σχηματίζουν ένα σχεδόν ιδανικό συμπιεστή εγγραφής ήχου. Εντός του 15-20-dB "ασφαλούς" εύρους υπερφόρτωσης, η ηλεκτρική έξοδος του λαμπάτου ενισχυτή αυξάνει μόνο κατά 2-4 dB, ενεργώντας σαν περιοριστής. Όμως, ενώ η ακμή αυξάνεται μέσα στο εύρος της, το υποκειμενικό loudness παραμένει ασυμπίεστο στο αυτί. Αυτό το αποτέλεσμα κάνει τα ενισχυόμενα από λυχνίες σήματα να έχουν υψηλή φανερή στάθμη που δεν φαίνεται στον μετρητή volume (VU meter). Οι λάμπες ηχούν δυνατότερα κι έχουν καλύτερο λόγο σήματος προς θόρυβο εξαιτίας αυτού του επιπλέον υποκειμενικού head room κάτι που δεν έχουν οι τρανζιστοράτοι ενισχυτές.
Οι λάμπες αποκτούν punch από τα φυσικά προπετή χαρακτηριστικά υπερφόρτωσής τους. Εφόσον τα δυνατά σήματα μπορούν να εγγραφούν σε υψηλότερα levels, τα χαμηλότερα σήματα είναι επίσης πιο δυνατά, 'ετσι ώστε να μην χάνονται στο "φύσημα' της ταινίας και σαν αποτέλεσμα να δίνουν στον λαμπάτο ήχο μεγαλύτερη διαύγεια.

Το αίσθημα της μεγαλύτερης απόκρισης στο μπάσσο σχετίζεται άμεσα με τα συστατικά της ισχυρής δεύτερης και τρίτης αρμονικής που εδυναμώνουν το "φυσικό" μπάσσο με
"συνθετικό" μπάσσο.
Στα  πλαίσια ενός συστήματος με  περιορισμένη δυναμική περιοχή όπως το πικάπ, οι εγγραφές που γίνονται με προενισχυτές λυχνίας θα έχουν μεγαλύτερη εμφανή στάθμη και μεγαλύτερη αναλογία σήματος προς θόρυβο του συστήματος από τις εγγραφές που έχουν γίνει με transistors ή  op amps.


Ελπίζω να απάντησα στα ερωτήματα που ανέκυψαν. :wink:
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.130
Μηνύματα
3.042.386
Members
38.534
Νεότερο μέλος
Drizzt
Top