Μεγάφωνα ηχείων. Πως καίγονται-καταστρέφονται .

Μηνύματα
30.340
Reaction score
30.175
Μοιράσου μαζί μας χονδρικά πόσες φορές πολλαπλάσια...

Υπεισέρχεται όμως και παράγοντας από την κλίση των φίλτρων στο κρος... Εάν λ.χ. έχουμε στο ηχείο πιουρίστικα κρος πρώτης τάξης (6dB ανά οκτάβα) κάτι τέτοιο σημαίνει ότι το tweeter θα δεχόταν είτε κατά την αποκοπή είτε κατά την απαραμόρφωτη παροχή ισχύος από τον τελικό σημαντικά ποσά ενέργειας και από οκτάβες κατώτερες σε σχέση με το δικό του κάτω όριο ωφέλιμης λειτουργίας.
Αναλόγως του εμβαδού του τετραγωνικού παλμού. Μπορεί και 4πλάσια ή 8πλάσια . Μπορεί λέω.
Η κλίση των φίλτρων στο κροςς είναι ένα άλλο πράγμα που οφείλει να απασχολεί αυτόν που σχεδιάζει και υλοποιεί το ηχείο.
Αν κάποιος θέλει σώνει και καλά φίλτρο κρόςς πρώτης τάξης , γιατί του ακούγεται πιό πιουρίστικο , από το αντίστοιχο δεύτερης ή τρίτης ή τέταρτης , τότε θα φάει το κεφάλι του.
Με φίλτρο πρώτης τάξης δούλευαν τα b&w 800 σειρά και καίγανε τα tweeters για πλάκα , νομίζω προ 3ετίας .
Εναν σκέτο πυκνωτή είχαν σε σειρά με το tweeter . Πως να μην καεί το καημένο ?
Στα παλαιότερα το έκοβαν με τρίτης τάξης φίλτρο και δεν χαμπάριαζε τίποτα.
Εννοείται ότι το πρώτης τάξης φίλτρο , ουσιαστικά δεν κάνει τίποτα. Απλά μειώνει τις χαμηλές οκτάβες. ΔΕΝ τις κόβει . Όπως ένα 4ης τάξης ή ακόμα και υψηλότερης από 4ης .
Ομως , όσο πιο ψηλή τάξη φίλτρου χρησιμοποιούμε τόσο πιο sterile , γίνεται το αποτέλεσμα.
Το έχω δοκιμάσει , και σε παθητικό , όσο και σε ενεργό κροςς.
Το αποτέλεσμα ήταν πάντα περίπου το ίδιο . Πιό STERILE, ΑΠΟΣΤΕΙΡΩΜΈΝΟ με λίγα λόγια.
 

Μηνύματα
30.340
Reaction score
30.175
Χρειάζεται αρκετή γνώση και εμπειρία για να υλοποιηθεί ένα κροςς , οποιασδήποτε τάξης που να λειτουργεί σωστά , χωρίς να χαντακώνει τα μεγάφωνα.
Ιδίως αν αυτά είναι και κάποιας ανώτερης ποιότητας. Ονόματα δεν λέμε , υπολήψεις δεν θίγουμε.
 



Μηνύματα
19.723
Reaction score
23.845
Μοιράσου μαζί μας χονδρικά πόσες φορές πολλαπλάσια...

Υπεισέρχεται όμως και παράγοντας από την κλίση των φίλτρων στο κρος... Εάν λ.χ. έχουμε στο ηχείο πιουρίστικα κρος πρώτης τάξης (6dB ανά οκτάβα) κάτι τέτοιο σημαίνει ότι το tweeter θα δεχόταν είτε κατά την αποκοπή είτε κατά την απαραμόρφωτη παροχή ισχύος από τον τελικό σημαντικά ποσά ενέργειας και από οκτάβες κατώτερες σε σχέση με το δικό του κάτω όριο ωφέλιμης λειτουργίας.
Γενικά και χονδρικά μιλώντας σε θερμότητα (P RMS) - για δεδομένο V peak (που στο square wave είναι μάξιμουμ για όλο τον μισό κυκλο) - 1.414 φορές (60 % περισσότερο) απο το sine wave (που σημειωτέον χρειάζεται λιγότερο V peak όμως).

Δηλαδή π.χ. για 40V V peak σε ένα ηχείο 8 Ohm το sine wave P RMS max : 125 W και το square wave P RMS max : 200 W.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
10.295
Reaction score
35.049
Ηταν εκεινη η εποχη που ο πωλητης ελεγε στον καυμενο τον αγοραστη : Παρε μεγαλυτερης ισχυος ηχεια απο τον ενισχυτη για να εισαι σιγουρος.
Έτσι! Αυτά μάς έλεγαν στη δεκαετία του εβδομήντα.
 




toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.689
Reaction score
2.371
Παίδες ευχαριστώ για τα likes στο #27, αλλά ... το σχήμα ήταν λάθος (όταν γράφεις στις 5 πριν τα ξημερώματα ... ) στην περιοχή του zero crossing. Το σωστό είναι αυτό :

1764335634334.png


Προκύπτει δηλαδή (θεωρητικά) ο ωραιότατος ροζ τετραγωνικός παλμός με μηδέν διάστημα έστω και για ελαφρά ψύξη.

Βέβαια στο υποθετικό ακραίο παράδειγμα των 50V αντί για 100V, έχουμε τα καμώματα κάφρου (μοναχικού ή σε πάρτυ) που αγνοώντας κάθε κακοφωνία προσπαθεί με έναν ενισχυτή μέγιστης ισχύος 312W (θεωρητικά και στιγμιαίας, μη κράζετε) να προσεγγίσει ενισχυτή με μέγιστες στιγμιαίες κορυφές των 1562W

Στην πραγματική ζωή, έχουμε κάτι τέτοιο :
1764336690808.png


Δεν έχετε καταλάβει ότι στο ψηφιακό σύστημά μας δεν υπάρχουν τετραγωνικές κυματομορφές.
Γεννήτριες τετραγωνικών κυματομορφών κανένας δεν συνδέει στο σύστημά του οπότε θεωρώ ότι εντελώς άκυρη η συζήτηση με τα τρίγωνα και τα τετράγωνα.
Επίσης το κλιπάρισμα είτε προέρχεται από το ψηφιακό επίπεδο (CD, DAC, Streaming), είτε από το αναλογικό (ενισχυτή), δεν δημιουργεί τις ίδιες αρμονικές συνιστώσες με εκείνες των τετραγωνικών κυματομορφών.
Μα δεν μιλάμε για τετραγωνικούς παλμούς από την πηγή, αλλά για την πλέον συνηθισμένη στην πραγματική ζωή υπεροδήγηση ενισχυτή πέραν του ψαλιδισμού για να ακουστεί πιο δυνατά, που ενίοτε οδηγεί σε κάψιμο μεγαφώνου (κατά κανόνα των υψηλών).
Ξεχάστε αρμονικές τρίγωνα, τετράγωνα, ημίτονα και Φουριέ για την ώρα και επικεντρωθείτε στο εμβαδόν (βλέπε ενέργεια) που περικλείουν οι κυματομορφές. Πολύ σωστά ο Κόγιας λέει οτι
ο τετραγωνικός παλμός, per se, δεν καταστρέφει το πηνίο. Χρειάζεται να είναι και κάποιας σημαντικής ισχύος, δηλαδή να εφαρμόζεται στο πηνίο κάποια σημαντική τάση, για να σμπρώξει αρκετό ρεύμα, ώστε το πηνίο να υπερθερμανθεί
Αυτό δηλαδή που θεωρώ σημαντικότερο και θέλω να πω τώρα και στο #27, είναι οτι όταν προσπαθεί κάποιος να αντισταθμίσει την αδυναμία απόδοσης των μαύρων κορυφών της παραπάνω κυματομορφής (τριγωνικής ή ημιτόνου, δεν έχει σημασία) αυξάνοντας το προς ενίσχυση σήμα (volume), στην ουσία δημιουργεί μια ψαλιδισμένη κόκκινη κυματομορφή εύκολα πολύ μεγαλύτερου πλάτους από την αψαλίδιστη που προσπαθεί να προσεγγίσει, μαζί με τις μεγαλύτερου πλάτους αρμονικές της, όποιες κι' αν είναι αυτές και με μειωμένο χρονικό διάστημα χαμηλής ισχύος για ψύξη.
( στο δε θεωρητικό και ακραίο αρχικό παράδειγμα, προσπαθεί - ψαλιδισμένα - να προσεγγίσει μία αψαλίδιστη κυματομορφή πλάτους απείρων βολτ )
 

Attachments


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.689
Reaction score
2.371
.
Άλλο :
Γιατί καίγεται συνήθως πρώτα το τουίτερ;
1764339594211.png

Επειδή τα πρίμα κάθονται πάνω στα μπάσα όπως στο σχήμα (υπ΄όψιν εδώ και το όχι συχνά αναφερόμενο γεγονός ότι όλα τα μουσικά όργανα, βαρύτονα ή υψίφωνα, έχουν την δυνατότητα για περίπου ίδιες μέγιστες στιγμιαίες κορυφές - λογικό αφού εξελίχθηκαν στα χρόνια βάσει των ορίων του ανθρώπινου αυτιού).
Ετσι ο ψαλιδισμός, ιδίως ο όχι άμεσα αντιληπτός, ξυρίζει πρώτα τις υψίσυχνες κορυφές

Γι' αυτό πουλάκια μου με απλούς ενισχυτές των 50 και 70 βατ με τους δυο πυκνωτές των 6800μF, που "δεν χρειάζεστε σαμπγούφερ", ξανασκεφτείτε το. Απαλλαχτείτε από την κόκκινη καμπύλη, και η μπλέ θα κατέβει κάτω από το επίπεδο ψαλιδισμού
 

Μηνύματα
2.210
Reaction score
2.419
Υποτιθεται καποιος που ενδιαφερεται για την ποιοτητα του ηχου δεν θα ανεβασει την ενταση σε επιπεδο που υπαρχει το παραμικρο strain στον ηχο, θα ανεβασει μεχρι εκει που ολα ακουγονται καθαρα, ηρεμα και υπο ελεγχο. Αν δεν εχει αναισθητα αυτια, θα βρει ποιο ειναι το οριο και το sweet spot.
 

Μηνύματα
5.803
Reaction score
10.046
Τα δικά μου τα ενεργά σαμπακια έχουν soft clipping function και τα παθητικά ηχεια Resettable fuse

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά @JOHN MARKOU ?
 

Μηνύματα
2.805
Reaction score
6.078
Ότι χρειάζεται να γνωρίζεις :

https://sound-au.com/articles/speaker-failure.html

και εδω για τα τουίτερ ειδικότερα :

Λογικά φαίνονται όσα αναφέρονται στα άρθρα αν και "αιρετικά" σε σχέση με τα όσα έχουμε επανειλλημένα διαβάσει...
οπότε εκείνο που χρειάζεται τώρα είναι ένας οδηγός σωστής επιλογής ηχείων/ενιχυτή αλλά και συμπεριφορών που μειώνουν τον κίνδυνο καταστροφής των μεγαφώνων.
 


Staff online

  • PeterMeni
    DIY - "Επαγγελματίας"
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.762
Μηνύματα
3.062.961
Members
38.607
Νεότερο μέλος
pitelpan
Top