Περί ενισχυτή με λυχνίες ο λόγος...

jpaudio

Επαγγελματίας
Μηνύματα
2.369
Reaction score
1.719
Αγαπητοί φίλοι σας χαιρετώ. Σε πολλά σχέδια που έχω βρει για τελικούς ενισχυτές με λυχνίες, που βασίζονται στις πολύ δημοφιλείς El-34, μια γραμμή ανάδρασης πηγαίνει από την έξοδο του μετασχηματιστή πρός τα στάδια εισόδου. Σε άλλα όμως ξεκινά από το τύλιγμα των 4Ω και σε άλλα από τα 8Ω. Πιο έιναι το σωστό; Και μια δεύτερη ερώτηση, αν από τα ηχεία ακούγεται βόμβος και ζζζζζ ταυτόχρονα τι μπορεί να φταίει;
Ευχαριστώ γαι την προσοχή σας.
Φιλικά,
Γιάννης
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Αγαπητοί φίλοι σας χαιρετώ. Σε πολλά σχέδια που έχω βρει για τελικούς ενισχυτές με λυχνίες, που βασίζονται στις πολύ δημοφιλείς El-34, μια γραμμή ανάδρασης πηγαίνει από την έξοδο του μετασχηματιστή πρός τα στάδια εισόδου. Σε άλλα όμως ξεκινά από το τύλιγμα των 4Ω και σε άλλα από τα 8Ω. Πιο έιναι το σωστό; Και μια δεύτερη ερώτηση, αν από τα ηχεία ακούγεται βόμβος και ζζζζζ ταυτόχρονα τι μπορεί να φταίει;
Ευχαριστώ γαι την προσοχή σας.
Φιλικά,
Γιάννης
Αναδραση : Ολα ειναι σωστα. Απλα μην αναμιγνυεις στοιχεια απο διαφορα σχεδια.
BBB kai ZZZZ : Βρε μπας και ζηταει βυζi ? Πολλα μπορει να συμβαινουν. Εαν εχεις κανει Hard wiring ψαξε για τυχον κλειστους βροχους γειωσεως. Εξαλλου γιαυτο λεγεται Hard αυτο το wiring. Δευτερον αναλογα τα οργανα μετρησεων που διαθετεις ελεγξε την κυματωση του τροφοδοτικου στα προενισχυτικα σταδια. Τριτον ελεγξε την ισορροπια των λυχνιων εξοδου. Ολα αυτα με βραχυκυκλωμενη την εισοδο.
 

jpaudio

Επαγγελματίας
Μηνύματα
2.369
Reaction score
1.719
Φίλε Μιχάλη σε ευχαριστώ για την απάντησή σου.
Μια προσεκτικότερη ματιά έδειξε ένα loop στα μπλεντάζ των καλωδίων εισόδου και βγάζοντάς το ο θόρυβος μειώθηκε αλλά υπάρχει ακόμα. Ο παλμογράφος δείχνει μηδαμινή κυμάτωση στην τροφοδοσία του στάδιου εισόδου. Αυτό που δεν ξέρω και από ένα πρόχειρο ψάξιμο που έκανα οι απόψεις διαφέρουν είναι το πόσο επηρεάζει η χωροθέτηση των καλωδίων μέσα στο κουτί. Τι εννοώ, όλα τα καλώδια τροφοδοσίας και ειδικά αυτά που μεταφέρουν AC τα έχω συνεστραμένα. Το ίδιο και το ζευγάρι από την έξοδο του μετασχηματιστή εξόδου για την ανάδραση. Σε πολλά σημεία όμως δεν μπορώ να αποφύγω την γειτνίαση αυτών των καλωδίων με άλλα καθώς και το κροσσάρισμά τους. Τα καλώδια ειδόδου των μετασχηματιστών εξόδου έχουν κάποιο ειδικό κανόνα που πρέπει να τοποθετηθούν; Υπάρχουν γενικά κανόνες για την Hard Wired καλωδίωση;
Φιλικά,
Γιάννης
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.947
Reaction score
23.018
Ναι. Όλα τα καλώδια που μεταφέρουν ρεύμα, και δη εναλλασσόμενο, καλό είναι να συνταξιδεύουν συνεστραμμένα με την επιστροφή τους. (Ο απώτερος σκοπός είναι, ένα ηλεκτροφόρο καλώδιο να τέμνει όλα τα άλλα σε ορθή γωνία). Το μπλεντάζ εντός της συσκευής γειώνεται μόνον στο ένα άκρο του. Η hard wired καλωδίωση ακολουθεί τους ίδιους κανόνες με τις πίστες της πλακέτας: Το τμήμα του κυκλώματος, που φέρει δυναμικό μηδέν, πρέπει να προσομοιώνει ένα χταπόδι με όσο γίνεται πιο κοντά πλοκάμια, και κάθε απόληξη πλοκαμιού είναι ελεύθερη, και όχι συνδεδεμένη σε άλλο πλοκάμι. Δηλαδή, η μετάβαση από ένα σημείο του κοινού τμήματος σε ένα άλλο, να είναι εφικτή μόνον από μια διαδρομή. Τέλος, το σασί, το μεταλλικό κουτί, δεν συνδέεται στη γείωση του κυκλώματος.
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Ναι. Όλα τα καλώδια που μεταφέρουν ρεύμα, και δη εναλλασσόμενο, καλό είναι να συνταξιδεύουν συνεστραμμένα με την επιστροφή τους. (Ο απώτερος σκοπός είναι, ένα ηλεκτροφόρο καλώδιο να τέμνει όλα τα άλλα σε ορθή γωνία). Το μπλεντάζ εντός της συσκευής γειώνεται μόνον στο ένα άκρο του. Η hard wired καλωδίωση ακολουθεί τους ίδιους κανόνες με τις πίστες της πλακέτας: Το τμήμα του κυκλώματος, που φέρει δυναμικό μηδέν, πρέπει να προσομοιώνει ένα χταπόδι με όσο γίνεται πιο κοντά πλοκάμια, και κάθε απόληξη πλοκαμιού είναι ελεύθερη, και όχι συνδεδεμένη σε άλλο πλοκάμι. Δηλαδή, η μετάβαση από ένα σημείο του κοινού τμήματος σε ένα άλλο, να είναι εφικτή μόνον από μια διαδρομή. Τέλος, το σασί, το μεταλλικό κουτί, δεν συνδέεται στη γείωση του κυκλώματος.
O Κογιας ως συνηθως τα λεει μια χαρα.
Εγω θα προσθεσω οτι ενω οι γειωσεις παιζουν τον μεγαλυτερο ρολο οσον αφορα μια σειρα απο θορυβους, ωστοσο υπαρχουν και αλλοι παραγοντες που υπεισαγουν θορυβο.

Σε πρωτη φαση δοκιμασε τα εξης.

1) Τα βυσματα των εισοδων να ειναι σηκωμενα (να μην εχουν γαλβανικη επαφη) απο το σασσι. Το common των βυσματων (γειωση) να μεταφερεται στην εισοδο της πρωτης βαθμιδας μεσω της θωρακισης ενος ομοαξονικου καλωδιου και να συνδεονται στην γειωση εκει κοντα. Οταν λεω γειωση δεν εννοω το σασσι, αλλα το Common του κυκλωματος.

2) Το κεφαλι του χταποδιου οπως το ονομαζει ο Κογιας, αλλοιως αποκαλουμενο Star Ground (συνδεση των διαφορων Common σε σχημα Αστερα) να εχει επαφη με το σασσι σε ενα μονο σημειο. (π.χ το Γεωμετρικο κεντρο του σασσι).
Μπορει εκει να εχει AMEΣH επαφη με το σασσι χωρις προβληματα θορυβου. Ομως ΓΙΑ ΑΛΛΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ καλο ειναι ο κομβος των COMMON να καταληγει στο σασσι μεσω μιας ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ 10Ω / 2 WATT. Tο σασσι μπορει να γειωθει στην γειωση της μπριζας σε ολες τις περιπτωσεις για λογους ασφαλειας ομως και οχι θορυβου.

3) Ακολουθωντας τα παραπανω, εαν χρησιμοποιεις κοσσες που καθε τοσο γειωνουν εναν ακροδεκτη με βιδα στο σασσι μην χρησιμοποιεις αυτους τους ακροδεκτες καθολου.
Δημιουργησε για καθε βαθμιδα ενα τοπικο σημειο συναντησης των γειωσεων της συγκεκριμενης βαθμιδας, και απο εκει με ΕΝΑΝ αγωγο ανα βαθμιδα πηγαινε τα στο κεντρικο σημειο (κεφαλη του χταποδιου) οπως ειναι οι ακτινες του ποδηλατου με το κεντρο του τροχου.


4) Η συνδεση στην γη του ενος απο τα ακρα του δευτερευοντος του μετ/στη εξοδου πρεπει να ακολουθει επισης τον παραπανω κανονα.
5) Υποτιθεται οτι υπαρχει καποιο ειδος σασσι. Ιδανικα πρεπει να ειναι απο λαμαρινα, ή οποιοδηποτε αλλο μεταλλο στο οποιο να πιανει μαγνητης. Πχ το Αλουμινιο ειναι ακαταλληλο για σασσι για λαμπατους. Ο μετ/στης τροφοδοσιας πρεπει να ειναι εξω απο το σασσι, ΕΚΤΟΣ και αν ειναι Τοροειδης.
Οι μετ/στες εξοδου πρεπει να εχουν διαφορετικο προσανατολισμο απο τον τροφοδοσιας, εκτος και αν ειναι Τοροειδεις. Σε καθε περιπτωση οι Εξοδου μπορουν να εχουν μεταξυ τους τον ιδιο προσανατολισμο αλλα να βρισκονται σε καποια αποσταση. Εαν υπαρχει τσοκ στο τροφοδοτικο, να ειναι μακρυα απο τις βαθμιδες Εισοδου, και το πεδιο του να εχει προσανατολισμο επανω-κατω

5) Το σταδιο εξοδου πρεπει να εχει καλη συμμετρια ρευματων για να αποφυγεις το λεγομενο HUM.

Προς το παρον κανε αυτα και αν εξακολουθεις να εχεις προβλημα βλεπουμε. Περιμενω οπωσδηποτε νεωτερα ως προς την αποτελεσματικοτητα των παραπανω, μηπως χρειαστουν πιο ριζικες αλλαγες

Εαν δεν εχεις παλμογραφο και χρειαζεσαι εναν, πουλαω φτηνα τον μικρο μου 10ΜΗz, Single trace. Για περισσοτερες πληροφοριες στειλε μου ΡΜ.
 


Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
5) Υποτιθεται οτι υπαρχει καποιο ειδος σασσι....... Ο μετ/στης τροφοδοσιας πρεπει να ειναι εξω απο το σασσι, ΕΚΤΟΣ και αν ειναι Τοροειδης.
Εννοω απο την εξωτερικη μερια του σασσι.
Εαν ειναι Toroidal μπορει να μπει και απο την μεσα μερια.
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • Zizik
    Safety Last

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.891
Μηνύματα
3.032.657
Members
38.516
Νεότερο μέλος
Θάνος Γαλάνης
Top