stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
708
Reaction score
801
Εισαγωγή
  • Αισθητήρας (sensor) είναι ένας τύπος μετατροπέα (transducer)
  • Μετατροπέας (transducer) είναι μία διάταξη που μετατρέπει μια μορφή ενέργειας σε μια άλλη
  • Στη μουσικοτεχνολογία Pickup ονομάζεται κάθε ευαίσθητος αισθητήρας (sensitive transducer)
πχ:
1. Magnetic pickups
Για έγχορδα συρμάτινων χορδών – ΟΧΙ με νάϋλον χορδές . Οι ηλεκτρικές κιθάρες και τα ηλεκτρικά μπάσα κάνουν χρήση μαγνητικού pickup. Δηλαδή οι μαγνήτες λειτουργούν ΜΟΝΟ σε όργανα με μεταλλικές χορδές. Οι ναϋλον χορδές επειδή δεν περιέχουν μέταλλο δεν μεταβάλλουν το μαγνητικό πεδίο άρα σε μια κλασσική κιθάρα δεν μπορεί να λειτουργήσει ο μαγνήτης. Ακόμα και χορδές με ναϋλον πυρήνα και περιτύλιγμα συρμάτινο δεν λειτουργούν. Αν όμως ο πυρήνας τους είναι συρμάτινος με ναϋλον όμως περιτύλιγμα τότε λειτουργούν.

2. Piezoelectric pickups
Ομοίως για έγχορδα , είτε με νάϋλον είτε με συρμάτινες χορδές, που συλλαμβάνουν όμως τη δόνηση του καπακιού του οργάνου.(Δείτε το Video μου εδώ για ‘’εξαίρεση’’!!!).
Ακουστικές κιθάρες , βιολοντσέλο ,βιολιά..... χρησιμοποιούν πιεζοηλεκτρικό pickup

3. Phonograph pickup
Κεφαλή (cartridge) για την αναπαραγωγή των δίσκων σε συσκευή πικάπ (turntable) .
Οι κεφαλές είναι 2 ειδών: Είτε σύστημα moving coil (MC) είτε moving magnet (MM)

4. Πικάπ = Turntable
Η συσκευή που στα ελληνικά λέμε: πικάπ λέγεται turntable = Περιστρεφόμενη Πλατφόρμα

5. ……..λοιποί sensors……
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Πικάπ απλό και USB, RIAA phono, Vinyls


Τι είναι η καμπύλη RIAA ??
Οι συνδέσεις στις line input (και AUX IN) των Hi-Fi ,είναι σχεδιασμένες για tape recorders , CD players ….και δεν εμπεριέχουν κύκλωμα καμπύλης RIAA (Recording Industry Association of America) .
Όμως κάθε phono pre - amp πρέπει να διαθέτει αυτό το κύκλωμα RIAA για equalization κατά την αναπαραγωγή.
Αυτή είναι η καμπύλη RIAA για equalization κατά την αναπαραγωγή, όπου τα μπάσα επαναφέρονται μέχρι 20 dB ενώ αντίστοιχα τα πρίμα πέφτουν .

Γιατί χρησιμοποιείται η RIAA ?
Εάν η εταιρεία παραγωγής δίσκων ‘’χάραζε’’ τα αυλάκια στο βινύλιο καταγράφοντας μια συνηθισμένη πηγή ήχου- μουσική- χωρίς RIAA EQ θα παρατηρούσαμε:

Τα μπάσα , θα ήταν τόσο δυνατά που θα έφτιαχναν αυλάκι πραγματικά μεγάλο σε μήκος και βαθύ. Τόσο μεγάλο που στην πραγματικότητα , θα ήταν δύσκολο για μια κεφαλή πικάπ να κάνει την αναπαραγωγή από τέτοια αυλάκια . Όμως αυτές οι πολύ μεγάλες αυλακώσεις θα καταλάμβαναν και ένα τεράστιο μέρος του χώρου στο δίσκο και θα περιόριζαν το χρόνο διάρκειας του σε μόνο λίγα λεπτά στην κάθε μια πλευρά του.

Για το λόγο αυτό κατά την ηχογράφηση στη ‘’χάραξη’’ των αυλακιών τα μπάσα μειώνονται δραματικά κατά μέγιστο 20 dB και τα πρίμα αυξάνονται δραματικά κατά 20 dB . Η μείωση των μπάσων βοηθά να εγγραφούν γύρω στα 20 λεπτά ήχου ανά πλευρά του δίσκου.

Η πρωταρχική μουσική επαναφέρεται λοιπόν όταν αντίθετο κύκλωμα RIAA EQ εφαρμόζεται από τον προενισχυτή phono κατά την αναπαραγωγή.

Πριν το R.I.A.A γίνει standard (1955) επικρατούσε το ''χάος'' . Κάθε εταιρεία (πχ Columbia, Decca, N.A.B., R.C.A., B.B.C., E.M.I., C.C.I.R., A.E.S……. )έθετε τη δική της RIAA.

Σήμερα φυσικά το πρόβλημα δεν είναι στο κύκλωμα ενισχυτή. Το πρόβλημα είναι στην κεφαλή. . Εάν η κεφαλή δεν έχει τη σωστή σύνθετη αντίσταση (φτηνο κεφαλές) δεν θα αναπαράγει σωστά (θα στέλνει λάθος καμπύλη στον ενισχυτή για αποκωδικοποίηση) .

Τα 2 κανάλια στο πικάπ
Δείτε και απλοποιημένη παρουσίαση με animationΕΔΩ:

Θόρυβος στα πικάπ
Η κύρια αιτία των προβλημάτων στον ήχο στο βινύλιο είναι το μη σωστό σετάρισμα (set up):
  • Της βελόνας: Η βελόνα έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε μια συγκεκριμένη γωνία ως προς το βινύλιο .Πιθανόν να έχει φθαρεί , να έχει κολλήσει βρωμιά, να μην είναι στη σωστή γωνία (πχ να μην έχει βυσματωθεί σωστά η κεφαλή). Μια παλιά ή φθαρμένη βελόνα μπορεί να βλάψει μόνιμα τα αυλάκια του δίσκου.
αλλά και οι λοιπές ρυθμίσεις :
  • Του βραχίονα: Μη σωστό ‘’κλείδωμα’’ της κεφαλής στο βραχίονα (κάντε μια μικρή περιστροφή αριστερά / δεξιά της κεφαλής ξεσφίγγοντας λίγο το λεγόμενο lock ring - το δακτυλίδι που τη συγκρατεί - μέχρι να είναι ακριβώς κάθετη και ξανασφίξτε το δακτυλίδι. Κάντε το κάνα δυο φορές μέχρι να πετύχετε καθαρό ήχο).
  • Πιθανόν επίσης να είναι αρύθμιστο το πίσω counter weight που δίνει την επιθυμητή πίεση στη βελόνα. Ρυθμίστε σωστά το βάρος του βραχίονα (με το counterweight & Anti-skate – δείτε το στη φωτογραφία και στο video ΕΔΩ :) ανάλογα με το τι κεφαλή έχετε).
  • Με αναβάθμιση της κεφαλής, η βελτίωση μπορεί να είναι ανεπαίσθητη μέχρι αρκετά σαφής.
  • Είναι επίσης πιθανό και το tone arm height , να μη έχει το σωστό setup (ρυθμίζεται ανάλογα της κεφαλής ).
Αν ο θόρυβος είναι είδος βόμβου τότε ίσως υπάρχει κάποια χαλαρή σύνδεση καλωδίου με βύσμα ή και βλάβη του ενσωματωμένου προενισχυτή (το στάδιο RIAA και ADC).

Προβλήματα στατικού ηλεκτρισμού
Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα στατικού ηλεκτρισμού (σωματίδια που κατά την αναπαραγωγή ακούγονται σαν κλικ....):
  • Τοποθετήστε κάτω από το πικάπ ένα Antistatic mat και γειώστε το.
  • Αγοράστε έναν εφυγραντήρα (υγραντήρα)
  • Τοποθετήστε δυο τρία κομματάκια ταινίας διπλής συγκόλλησης και κολλήστε το πλατώ με το με το mat
  • καθαρίστε τα vinyls με ύφασμα micro fiber , υγραμένο με αποσταγμένο νερό και αφήστε πάνω μια στεγνή πετσέτα να απορροφηθεί πλήρως η υγρασία.
  • Μερικοί προτιμούν τη συσκευή καθαρισμού: Spin Clean Vinyl Record Washer
  • Αντικαταστήστε το υφιστάμενο mat με Carbon Fiber Turntable Mat
  • Τα ‘’Καθαριστικά’’ είναι ……ακριβά και αμφιλεγόμενα
Βινύλια
Τα βινύλια έχουν πλέον πολλούς νοσταλγούς, επανέρχονται όχι μόνο για τη ψηφιοποίηση τους αλλά και με νέες εκδόσεις που όταν κόβονται σε βινύλια, ξεπουλάνε άμεσα. Όπου να’ ναι θα δούμε να επανέρχεται και η κασέτα!!!
Συνδεσμολογία κοινού πικάπ
Συνεχίζεται....
 
Last edited:

stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
708
Reaction score
801
Μετατροπή line level σε RIAA phono

Το αντίθετο της ανωτέρω φωτογραφίας είναι η συσκευή :High to low-level line Converter
Παθητικό δικτύωμα (κύκλωμα αντιστάθμισης της RIAA frequency-curve) για χρήση σε συσκευές με έξοδο line level , όπως CD ,DVD players, soundcards…που λειτουργούν αν συνδεθούν σε είσοδο phono (RIAA magnetic phono input) που βρίσκεται σ' όλα τα παλιά και σε μερικά σημερινά Hi - Fi . (Δηλαδή εξοικονομούμε στο παλιό μας stereo μια ακόμα είσοδο (την phono) για τη σύνδεση συσκευών με line level ,η οποία έτσι κι αλλιώς μας είναι άχρηστη αν δεν διαθέτουμε πικάπ.
"line level to RIAA phono attenuator" Δείτε ΕΔΩ :
DIY
Αν βέβαια ‘’πιάνουν’’ τα χέρια σας μπορείτε να φτιάξετε, το RIAA phono attenuator, μόνοι σας .
  • Ένα τέτοιο σχέδιο μόνο με αντιστάσεις ,πυκνωτές και τα RCA connectors θα βρείτε ΕΔΩ:
  • Φυσικά για Stereo θα πρέπει να φτιάξετε 2 ίδια τέτοια κυκλώματα και επειδή θα χρησιμοποιήσετε 2 τέτοια κυκλώματα με ΑΝΤΙ - RIAA equalization ο ήχος πιθανόν να μην είναι τόσο καλός ,καθώς τα 2 αυτά θα πρέπει να αντισταθμίσουν το 1 κύκλωμα RIAA equalization του ενισχυτή σας.
  • Μη ξεχνάτε επίσης ότι ο ενισχυτής σας έχει ενσωματωμένο και preamplifier Phono που κι αυτός ίσως εισάγει θόρυβο.
  • Αν έχετε σχέδιο του ενισχυτή σας και γνωρίζετε ηλεκτρονικά θα μπορούσατε να απομονώνατε τον Preamp (εννοώ τα καλώδια από τα phono jacks στο κύκλωμα προενίσχυσης και να συνδέσετε εν σειρά αντίσταση – Δείτε ανάλογα με τον ενισχυτή ΕΔΩ: ).Τότε το σήμα από το line out πχ του PC σας είναι της τάξεως 0,5 – 1 V και δεν απαιτείται προενισχυτής phono.
  • Πάντως καλύτερα να αγοράσετε τον έτοιμο εξασθενητή
Πικάπ USB
Όπως ήδη περιγράψαμε ο σκοπός του phono pre amp είναι να ενισχύει τη στάθμη (ανάλογα με την κεφαλή) και να κάνει τη διόρθωση της απόκριση συχνότητας με κύκλωμα αντιστάθμισης RIAA.

Τα USB πικάπ (δυστυχώς τα περισσότερα έχουν φτηνο-κεφαλές και βελόνες…) είναι 2 ειδών: Αυτό που απαιτεί computer & software και αυτό που δεν απαιτεί computer & software.
Αυτό που απαιτεί computer & software

Αυτό που δεν απαιτεί computer & software (‘’Vinyl to mp3’’)
Δείτε εδώ σε video με 3 απλά βήματα τη λειτουργία του πικάπ ‘’Vinyl to mp3’’
Μάρκες και τιμές πχ εδώ: Εδώ :

Το USB του πικάπ vs του USB του HomeTheater
Σήμερα οι αγοραστές μπορούν να αγοράσουν ένα home theater όπου το ίδιο ‘’κουτί ‘’ να περιέχει εξαρτήματα που περιλαμβάνουν συνδέσεις εισόδου και εξόδου (input / output connections) , και συνδεσιμότητα με δίκτυα Wi - Fi , USB , και άλλα media, όπως τα iPods και MP3 players .
Δείτε εδώ: Top 8 Home Theater
Στο USB IN του home theater μπορούν να παίξουν τα αγαπημένα σας αρχεία μουσικής.

Πχ το Audio Technica AT-LP60-USB LP-to-Digital Recording System (The turntable features a built-in switchable phono preamp that enables it to be connected directly to a computer, home stereo, powered speakers and other components that have no dedicated turntable input)είναι ένα πακέτο που περιλαμβάνει πικάπ με έξοδο USB που μπορεί να συνδεθεί σε ένα PC ή φορητό υπολογιστή.
Το συνοδευόμενο λογισμικό το χρειάζεστε για να μεταφέρετε παλιούς δίσκους LP βινυλίου σε CD ή MP3 για τη απόλαυση τους σε ένα οικιακό σύστημα ήχου ή φορητή συσκευή αναπαραγωγής ψηφιακής μουσικής .
Έχει δε ενσωματωμένο προενισχυτή που το Line Out του , σας επιτρέπει να το συνδέσετε στις inputs CD ή AUX του οικιακού συστήματος ήχου. Ο προενισχυτής απαιτείται γιατί συνήθως τα σημερινά Home theaters δεν έχουν Phono Input.

Σημείωση
: Τα ανωτέρω τα ανάφερα για να συμπεράνω ότι:
Το USB του πικάπ αν συνδεθεί στο USB του Home Theater ΔΕΝ θα παράγει ήχο (αφού αυτός πρέπει πρώτα - με plug-&-play στο PC να μετατραπεί από το αναλογικό βινύλιο σε αρχείο wav, mp3....και αυτά τα αρχεία μ' ένα πχ φλασάκι ....να τα ακούσουμε στο home theater).

Αξιόπιστα USB πικάπ
(χωρίς καμιά διάθεση διαφήμισης απλά για ενημερωτικούς σκοπούς)
Δουλεύει με ιμάντα και διαθέτει υποδοχές RCA αλλά και USB ώστε με ευκολία να μεταφέρετε την μουσική σας από το βινύλιο στο PC ώστε να δημιουργείτε αρχεία για cd, mp3 players ή iPod.
Το σπουδαίο , όπως και σε παρόμοια άλλα πικάπ, συμπεριλάβει λογισμικό με το οποίο μπορείτε να επεξεργαστείτε τα αρχεία μουσικής , ώστε να μπορείτε να αφαιρέσετε τα ‘’ξυσίματα’’ και τα ‘’κλικς’’ που είναι κοινά, όταν παίζουμε βινύλια , ειδικά πολυχρησιμοποιημένα.
όπως το T-55 USB αλλά με επαγγελματικά χαρακτηριστικά. Το απλό με επαγγελματικά χαρακτηριστικά T-52 (χωρίς USB) ,με ιμάντα Εδώ
πολύ πιο ακριβό νέας γενιάς χωρίς ιμάντα αλλά direct – drive. (Δηλαδή ο κινητήρας βρίσκεται ακριβώς κάτω από το κέντρο του πλατώ και είναι συνδεδεμένος απευθείας μ’ αυτό) με ψηφιακή έξοδο S/PDIF.

Πικάπ Λέϊζερ (Laser Turntable)

"Uncompressed, Non-Digitized, Pure Analog Audio & No Physical Contact"
Πλεονεκτήματα Laser:
  • Για την αρχειοθέτηση και την αποκατάσταση ηχογραφήσεων αντί για καθημερινή χρήση σαν πικάπ .
  • Παίζει την αρχική ακουστική πληροφορία την γραμμένη στο αυλάκι του δίσκου χωρίς ψηφιοποίηση .
  • Το λέιζερ διαβάζει το ηχητικό σήμα με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια από ότι η βελόνα , καθιστώντας τον ήχο λέιζερ σχεδόν παρόμοιο με την αρχική μουσική
  • Για να παιχτούν σπάνιοι ή μισο-κατεστραμμένοι δίσκοι και άρα για να μπορείτε να καταγράψετε τον ήχο τους σε άλλο μέσο (computer….). Δείτε ΕΔΩ:
  • Όχι βελόνα , όχι φθορά . Με το οπτικό σύστημα pickup δεν απαιτεί επαφή . Παίξτε ένα δίσκο χιλιάδες φορές χωρίς καμία ζημιά
  • Μπορείτε να ρυθμίσετε τη θέση λέιζερ προς τα επάνω ή προς τα κάτω , χρησιμοποιώντας ένα κουμπί ώστε να απολαμβάνετε καλύτερη ποιότητα ήχου ( αυτό ονομάζεται το σύστημα VSO ) .
  • Οι λέιζερ ακτίνες πρέπει να αντανακλώνται από αδιαφανή επιφάνεια , για να διαβαστούν. Αν ο δίσκος είναι διαφανής ή έγχρωμος ή ημιδιαφανής , δεν θα αντανακλά το φως στους αισθητήρες
  • Η περιοχή πρόσπτωσης της δέσμης λέιζερ επί του αυλακιού είναι μόνο το ¼ της περιοχή επαφής του με την καλύτερη stereoβελόνα και είκοσι έξι φορές μικρότερη από ένα monoβελόνα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η δέσμη laser διαβάζει τα πάντα – συμπεριλαμβανομένης της βρωμιάς και της σκόνης , εκτός από το σήμα ήχου - στο αυλάκι , έτσι ώστε ο δίσκος βινυλίου πρέπει να είναι απολύτως καθαρός και απαλλαγμένος από ακαθαρσίες.
Μειονεκτήματα laser:
  • Θα πρέπει να καθαρίζετε το δίσκο κάθε φορά παίζει , αλλιώς ακόμα και μικροσκοπική σκόνη παράγει ‘γδαρσίματα’. Δηλαδή δίσκος που παίζει με σχεδόν καθόλου θόρυβο με τη βελόνα χωρίς καθαρισμό ,στο laser θα ακούγεται με ‘γδαρσίματα’.
  • Μεγάλο κόστος
Σχετικά θέματα στο avsite.gr :
Οδηγός για ενισχυτές: Hi-Fi , PA , Μουσικών Οργάνων
Βασικές γνώσεις Ψηφιοποίησης Μουσικής


Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων​
 
Last edited:

wizzy

Music is our friend!
Μηνύματα
7.272
Reaction score
7.352
[...]

Πικάπ Λέϊζερ (Laser Turntable)
Πλεονεκτήματα Laser:
[...]
  • Οι λέιζερ ακτίνες πρέπει να αντανακλώνται από αδιαφανή επιφάνεια , για να διαβαστούν. Αν ο δίσκος είναι διαφανής ή έγχρωμος ή ημιδιαφανής , δεν θα αντανακλά το φως στους αισθητήρες
  • [...]
Μειονεκτήματα laser:
  • Θα πρέπει να καθαρίζετε το δίσκο κάθε φορά παίζει , αλλιώς ακόμα και μικροσκοπική σκόνη παράγει ‘γδαρσίματα’. Δηλαδή δίσκος που παίζει με σχεδόν καθόλου θόρυβο με τη βελόνα χωρίς καθαρισμό ,στο laser θα ακούγεται με ‘γδαρσίματα’.
  • Μεγάλο κόστος
Σχετικά θέματα στο avsite.gr :
Οδηγός για ενισχυτές: Hi-Fi , PA , Μουσικών Οργάνων
Βασικές γνώσεις Ψηφιοποίησης Μουσικής


Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός (συνταξιούχος) – Μηχανικός Μικροκυμάτων​
Ένα άλλο μειονέκτημα του laser πικαπ είναι ότι παίζει μόνο μαύρους κυκλικούς δίσκους. Κατά συνέπεια, δεν παίζει έγχρωμους δίσκους (color vinyl) όπως αναφέρει ο Στέφανος, ούτε δίσκους που έχουν σχήμα διαφορετικό του κυκλικού.
 

stefanos604

Αρθρογράφος
Μηνύματα
708
Reaction score
801
+1
Βέβαια το αναφέρω: ''....Αν ο δίσκος είναι διαφανής ή έγχρωμος ή ημιδιαφανής , δεν θα αντανακλά το φως στους αισθητήρες....''
Επί τη ευκαιρία ένα σχετικό αναλυτικό άρθρο:
‘’……..Specialty records pressed on clear or colored vinyl will not work. ……’’
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
150.467
Μηνύματα
2.238.686
Members
34.193
Νεότερο μέλος
papakopa
Top