- Μηνύματα
- 16.932
- Reaction score
- 54.808
Στο φαινόμενο της ΄΄Απόλυτης Συχνοτικής Αντίληψης΄΄ ένας μικρός αριθμός ανθρώπων μπορεί και αναγνωρίζει αυτόματα την ακριβή θέση ενός τόνου στη συχνοτική κλίμακα,δίχως να χρειάζεται η αντιπαραβολή με άλλο τόνο ΄΄αναφοράς΄΄(όπως ακριβώς η όραση ταυτοποιεί ακριβώς ένα χρώμα δίχως να το συγκρίνει με κάποιο άλλο).Στο παρακάτω έγγραφο εξηγείται αναλυτικά:
http://levitin.mcgill.ca/articles/2005-Levitin_Rogers-Absolute_pitch_perception_coding.pdf
Μένοντας γιά το παρόν όμως στη χαμένη θεμελιώδη συχνότητα-όπως έχει αναπτυχθεί στο θέμα της ΄΄λειτουργίας της ακοής΄΄- το άρθρο της wiki περιλαμβάνει χρήσιμο λινκ γιά την επίδειξή του.
http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental
Ας πάρουμε τώρα γιά παράδειγμα την περίληψη της ερευνητικής εργασίας του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης(δημοσιευμένη στο Nature Neuroscience8/1241-2005):
"The relative pitch of harmonic complex sounds, such as instrumental sounds, may be perceived by decoding either the fundamental pitch (f 0) or the spectral pitch (f SP) of the stimuli. We classified a large cohort of 420 subjects including symphony orchestra musicians to be either f 0 or f SP listeners, depending on the dominant perceptual mode. In a subgroup of 87 subjects, MRI (magnetic resonance imaging) and magnetoencephalography studies demonstrated a strong neural basis for both types of pitch perception irrespective of musical aptitude. Compared with f 0 listeners, f SP listeners possessed a pronounced rightward, rather than leftward, asymmetry of gray matter volume and P50m activity within the pitch-sensitive lateral Heschl's gyrus. Our data link relative hemispheric lateralization with perceptual stimulus properties, whereas the absolute size of the Heschl's gyrus depends on musical aptitude."
Κι εδώ αξίζει προσοχής η παρουσίαση του Peter Schneider στο 2ο Διεθνές Συνέδριο γιά τον ΄΄Εγκέφαλο και Συμπεριφορά΄΄ που είχε διοργανωθεί μεταξύ 17-20 Νοεμβρίου 2005 στη Θεσσαλονίκη:
http://www.annals-general-psychiatry.com/content/5/s1/s4
Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:"...As a further important result of this study, the perceptual, structural and functional asymmetry was strongly linked to physical sound properties and musical instrument preference. The left auditory cortex (AC) is sensitive to short timescales (<50 ms), and the right AC to slower timescales (>200 ms). The fundamental pitch (f0) of an instrumental sound (f0 > 25 Hz) reflects its periodicity T = 1/f0, corresponding to time segments shorter than 40 ms. Thus, the existence of two pitch centers may facilitate the extraction of fundamental pitch in left AC and spectral pitch in right AC. Indeed, most professional musicians perceive simultaneously both fundamental and spectral pitch from an ambiguous tone, and the subjective differences are rather relative than absolute. As a consequence, fundamental pitch listeners may prefer impulsive short tones and therefore usually prefer to perform music in a more percussive manner or to play percussive and high-pitched instruments (e.g. drums, piano, guitar, trumpet or flute. In contrast, spectral pitch listeners may prefer slower sustained tones including characteristic spectral information in form of formants or vowels in the singing voice and therefore usually prefer singing or to play lower-pitched melodic instruments (e.g. bassoon, saxophone, french horn, organ or double bass)...."
Τα πειραματικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια συχνοτική αντίληψη.Ο πληθυσμός διακρίνεται σε όσους αντιλαμβάνονται τη χαμένη θεμελιώδη και όσους ακούνε πρώτιστα τα πολλαπλάσια αυτής.Στους μεν(όπως και στους μουσικούς) κυριαρχεί το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου κατά τη λειτουργία της ακοής.Στους υπόλοιπους κυριαρχεί το δεξί ημισφαίριο.Στο επόμενο λινκ παρουσιάζεται άλλη μιά έρευνα που οδηγεί σε παρεμφερές συμπέρασμα:
http://www.bio.net/bionet/mm/neur-sci/2001-July/046425.html
Το θέμα αναλύεται διεξοδικά και στο επόμενο επιστημονικό pdf:
http://www.brams.umontreal.ca/plab/downloads/Rousseau_et_al._1996.pdf
Παραλείποντας το ζήτημα της αντίληψης της θεμελιώδους,το αριστερό ημισφαίριο γενικά υπερτερεί στην αντίληψη του ρυθμού,ενώ το δεξί επικρατεί στη μουσική εκτέλεση,εκπαίδευση και ιδιαίτερα όσον αφορά τη μουσική αντίληψη(μελωδίες και συχνοτική αίσθηση) σε ακροατές δίχως ευρεία μουσική γνώση.Μάλιστα εικάζεται πως κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης ενός μουσικού,η κυριαρχία μεταβιβάζεται σταδιακά από το δεξί στο αριστερό.Η συχνοτική αντίληψη δύναται να διαφέρει ανάμεσα στους δεξιόχειρες και τους αριστερόχειρες:
http://www.sciencedirect.com/scienc...serid=10&md5=9e0cd0701213ec4965e7215351cfb801
To παρακάτω flac περιέχει δώδεκα ζεύγη τόνων.Κάθε ζεύγος παρουσιάζεται στη Γερμανική γλώσσα κι επαναλαμβάνεται μιά φορά.Γιά κάθε ακολουθία σημειώνουμε στην αντίστοιχη στήλη εάν αντιλαμβανόμαστε ότι η συχνότητα αυξάνεται ή μειώνεται μεταξύ των μελών κάθε ζεύγους.Συγκρίνουμε τ'αποτελέσματα με τον παρακάτω πίνακα.Όσο περισσότερο συμφωνούν τα δικά μας αποτελέσματα με τ'αναγραφόμενα,τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα να είμαστε ΄΄ακροατές της θεμελιώδους΄΄.
http://stud4.tuwien.ac.at/~e0025119/audio/audio-overtone/audio.de_-_overtone.flac
...........aύξηση...μείωση
1..........................x
2..........................x
3.............x
4.............x
5.............x
6.............x
7..........................x
8..........................x
9.............x
10........................x
11........................x
12...........x
Το γεγονός ότι η επιστήμη δε μπορεί να δώσει ακόμα τις απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα,δεν την εμποδίζει να θέτει πάντα τα κατάλληλα ερώτήματα...
http://levitin.mcgill.ca/articles/2005-Levitin_Rogers-Absolute_pitch_perception_coding.pdf
Μένοντας γιά το παρόν όμως στη χαμένη θεμελιώδη συχνότητα-όπως έχει αναπτυχθεί στο θέμα της ΄΄λειτουργίας της ακοής΄΄- το άρθρο της wiki περιλαμβάνει χρήσιμο λινκ γιά την επίδειξή του.
http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental
Ας πάρουμε τώρα γιά παράδειγμα την περίληψη της ερευνητικής εργασίας του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης(δημοσιευμένη στο Nature Neuroscience8/1241-2005):
"The relative pitch of harmonic complex sounds, such as instrumental sounds, may be perceived by decoding either the fundamental pitch (f 0) or the spectral pitch (f SP) of the stimuli. We classified a large cohort of 420 subjects including symphony orchestra musicians to be either f 0 or f SP listeners, depending on the dominant perceptual mode. In a subgroup of 87 subjects, MRI (magnetic resonance imaging) and magnetoencephalography studies demonstrated a strong neural basis for both types of pitch perception irrespective of musical aptitude. Compared with f 0 listeners, f SP listeners possessed a pronounced rightward, rather than leftward, asymmetry of gray matter volume and P50m activity within the pitch-sensitive lateral Heschl's gyrus. Our data link relative hemispheric lateralization with perceptual stimulus properties, whereas the absolute size of the Heschl's gyrus depends on musical aptitude."
Κι εδώ αξίζει προσοχής η παρουσίαση του Peter Schneider στο 2ο Διεθνές Συνέδριο γιά τον ΄΄Εγκέφαλο και Συμπεριφορά΄΄ που είχε διοργανωθεί μεταξύ 17-20 Νοεμβρίου 2005 στη Θεσσαλονίκη:
http://www.annals-general-psychiatry.com/content/5/s1/s4
Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:"...As a further important result of this study, the perceptual, structural and functional asymmetry was strongly linked to physical sound properties and musical instrument preference. The left auditory cortex (AC) is sensitive to short timescales (<50 ms), and the right AC to slower timescales (>200 ms). The fundamental pitch (f0) of an instrumental sound (f0 > 25 Hz) reflects its periodicity T = 1/f0, corresponding to time segments shorter than 40 ms. Thus, the existence of two pitch centers may facilitate the extraction of fundamental pitch in left AC and spectral pitch in right AC. Indeed, most professional musicians perceive simultaneously both fundamental and spectral pitch from an ambiguous tone, and the subjective differences are rather relative than absolute. As a consequence, fundamental pitch listeners may prefer impulsive short tones and therefore usually prefer to perform music in a more percussive manner or to play percussive and high-pitched instruments (e.g. drums, piano, guitar, trumpet or flute. In contrast, spectral pitch listeners may prefer slower sustained tones including characteristic spectral information in form of formants or vowels in the singing voice and therefore usually prefer singing or to play lower-pitched melodic instruments (e.g. bassoon, saxophone, french horn, organ or double bass)...."
Τα πειραματικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια συχνοτική αντίληψη.Ο πληθυσμός διακρίνεται σε όσους αντιλαμβάνονται τη χαμένη θεμελιώδη και όσους ακούνε πρώτιστα τα πολλαπλάσια αυτής.Στους μεν(όπως και στους μουσικούς) κυριαρχεί το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου κατά τη λειτουργία της ακοής.Στους υπόλοιπους κυριαρχεί το δεξί ημισφαίριο.Στο επόμενο λινκ παρουσιάζεται άλλη μιά έρευνα που οδηγεί σε παρεμφερές συμπέρασμα:
http://www.bio.net/bionet/mm/neur-sci/2001-July/046425.html
Το θέμα αναλύεται διεξοδικά και στο επόμενο επιστημονικό pdf:
http://www.brams.umontreal.ca/plab/downloads/Rousseau_et_al._1996.pdf
Παραλείποντας το ζήτημα της αντίληψης της θεμελιώδους,το αριστερό ημισφαίριο γενικά υπερτερεί στην αντίληψη του ρυθμού,ενώ το δεξί επικρατεί στη μουσική εκτέλεση,εκπαίδευση και ιδιαίτερα όσον αφορά τη μουσική αντίληψη(μελωδίες και συχνοτική αίσθηση) σε ακροατές δίχως ευρεία μουσική γνώση.Μάλιστα εικάζεται πως κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης ενός μουσικού,η κυριαρχία μεταβιβάζεται σταδιακά από το δεξί στο αριστερό.Η συχνοτική αντίληψη δύναται να διαφέρει ανάμεσα στους δεξιόχειρες και τους αριστερόχειρες:
http://www.sciencedirect.com/scienc...serid=10&md5=9e0cd0701213ec4965e7215351cfb801
To παρακάτω flac περιέχει δώδεκα ζεύγη τόνων.Κάθε ζεύγος παρουσιάζεται στη Γερμανική γλώσσα κι επαναλαμβάνεται μιά φορά.Γιά κάθε ακολουθία σημειώνουμε στην αντίστοιχη στήλη εάν αντιλαμβανόμαστε ότι η συχνότητα αυξάνεται ή μειώνεται μεταξύ των μελών κάθε ζεύγους.Συγκρίνουμε τ'αποτελέσματα με τον παρακάτω πίνακα.Όσο περισσότερο συμφωνούν τα δικά μας αποτελέσματα με τ'αναγραφόμενα,τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα να είμαστε ΄΄ακροατές της θεμελιώδους΄΄.
http://stud4.tuwien.ac.at/~e0025119/audio/audio-overtone/audio.de_-_overtone.flac
...........aύξηση...μείωση
1..........................x
2..........................x
3.............x
4.............x
5.............x
6.............x
7..........................x
8..........................x
9.............x
10........................x
11........................x
12...........x
Το γεγονός ότι η επιστήμη δε μπορεί να δώσει ακόμα τις απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα,δεν την εμποδίζει να θέτει πάντα τα κατάλληλα ερώτήματα...
Last edited: