ΣΤΟΧΕΥΟΝΤΑΣ τo HI END

Status
Not open for further replies.
Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
Αυτό το θέμα σκοπό έχει,να βοηθήσει αυτούς οι οποίοι θέλουν να ξεκινήσουν  αυτό που λέμε HI-FI δηλ. υψηλή πιστότητα,ηχητικής αναπαραγωγής, με αρχή και γιατί όχι και τέλος την στερεοφωνία.

Με λίγα και απλά λόγια,θα προσπαθήσω να μεταφέρω τις σκέψεις μου,την έστω και μικρή εμπειρία που έχω αποκομίσει στην περισσότερο απο 20 χρόνια εντριβή μου με το αντκείμενο,αλλά ως επι το πλείστον,απο το θέμα που γράφουμε μαζί "πως πρέπει να ξεκινήσουμε,"http://www.avsite.gr/phpBB2/viewtopic.php?t=5579,,θέμα  το οποίο φυσικά θα συνεχιστεί και απο αυτά που θα γράψουμε στην συνέχεια,θα εμπλουτίσουμε και θα συμπληρώσουμε το συγκεκριμένο θέμα.

Βασική αρχή και κανόνας είναι,αυτό που ξεκινάμε,ναι μεν μπορούμε να το πούμε χόμπυ που σκοπό θα έχει την διασκέδαση και την ευχαρίστησή μας,όμως να μην το παρακάνουμε,ενοχλόντας με διάφορους τρόπους τους γύρω μας,είτε με τον ήχο,υψηλές εντάσεις,είτε χωροταξικά,μετακινήσεις ή προσθήκη διαφόρων επίπλων,είτε οικονομικά,κάνοντας συνεχόμενες αλλαγές,ή παίρνοντας πανάκριβα μηχανήματα.
Αυτό το γράφω ,διότι αυτό το χόμπυ ,ΔΕΝ είναι και απο τα φθηνότερα και πολλές φορές,απο κάποιο σημείο και μετά,αρχίζουν οι υπερβολές.
Ακόμη να μην ξεχνάμε και τους "ειδικούς" του χώρου,που σκοπό έχουν να μας αδειάσουν την τσέπη.
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
Ξεκινάμε λοιπόν

1ον.Ο ΧΩΡΟΣ
Εκτός απο την διάθεση,η οποία είναι βασική προϋπόθεση και το χρήμα το οποίο είναι δυστυχώς η κινητήριος δύναμη,χρειαζόμαστε τον ΧΩΡΟ που θα φιλοξενήσει μαζί με τα μηχανήματα και τα όνειρά μας.
Αυτός είναι ο πρώτος και κυριώτερος  παράγοντας όπως όλοι έχουμε συμφωνήσει,στο "άλλο" θέμα http://[color=blue]www.avsite.gr/phpBB2/viewtopic.php?t=5579[/color],πως πρέπει να ξεκινήσουμε.

Εάν υπάρχει ξεχωριστό δωμάτιο,τα δύο απο τα τρία πιό πάνω προβλήματα,της εντάσεως και της χωροταξίας,λύνονται εύκολα,διότι μπορούμε να κάνουμε όσες αλλαγές στην διαμόρφωση του χώρου χρειάζονται.
Συνήθως όμως το δωμάτιο που θα χρησιμοποιήσουμε,είναι μέσα στο σπίτι μας,όπου ζεί όλη η oικογένεια,και χρησιμοποιείται και για άλλες δραστηριότητες.
Με αυτό λοιπόν θα ασχοληθούμε.

Κατ'αρχήν πρέπει να προσέξουμε να ΜΗΝ είναι κυβικό,δηλαδή οι τρείς διαστάσεις να μην είναι ίδιες,ή ακόμη και ακέραια πολλαπλάσια.
Εάν το καταφέρουμε αυτό,θα έχουμε λιγότερα προβλήματα με τα "στάσιμα ηχητικά κύματα". :wink:
Τα υλικά που είναι κατασκευασμένο,παίζουν και αυτά σημαντικό ρόλο στο ηχητικό αποτέλεσμα.
Προτιμότερα είναι τα σκληρά υλικά,τσιμέντο,τούβλα κλπ,και καλό θα ήταν να αποφεύγονται τα μαλακά υλικά,οι ίσιες και γυαλιστερές επιφάνειες,γυψοσανίδες,πλακάκια,τζάμια κλπ.

Ολοι θα έχουμε παρατηρήσει ότι σε ένα άδειο δωμάτιο,η αντιήχηση είναι μεγάλη,και όσο μεγαλύτερο είναι αυτό,τόσο δυναμώνει και αυτή,μέχρι που σε πολύ μεγάλα δωμάτια μπορεί να έχουμε και ηχώ. :(
Σε ένα όμως γεμάτο δωμάτιο όπου υπάρχουν έπιπλα,κουρτίνες χαλιά κλπ,το φαινόμενο αυτό είναι εξασθενημένο,ή δεν υπάρχει καθόλου.
Εάν σε κάποιο δωμάτιο συναντήσουμε το πρώτο φαινόμενο,λέμε ότι το δωμάτιο είναι "ακουστικά ζωντανό",ενώ στην δεύτερη περίπτωση ότι είναι "ακουστικά νεκρό".
Εμείς δεν επιθυμούμε κανένα απο τα δύο.Θέλουμε κάτι το ενδιάμεσο.

Απλό,εύκολο και αποδεκτό πείραμα ,εάν φυσικά δεν θέλουμε να "μετρήσουμε" τον χώρο με μηχανήματα,(να τον ηχοβολήσουμε),είναι χτυπώντας δυνατά παλαμάκια,να μετρήσουμε την διάρκειά τους και το σβήσιμό τους.
Δοκιμάστε το σε διάφορα δωμάτια του σπιτιού αλλά και σε εξωτερικούς χώρους,δοκιμάστε το ακόμη και όταν είναι μαζεμένος κόσμος στο ίδιο δωμάτιο που πρίν ήταν άδειο.Θα εκπλαγείτε απο τις διαφορές. :lol:
Το καλοκαίρι που αλλάζει ο ήχος του δωματίου μας,είναι γι'αυτόν ακριβώς τον λόγο,διότι δεν υπάρχουν κάποια χειμωνιάτικα είδη,πχ χαλιά.

Στο "άλλο θέμα",υπάρχουν και κάποια links.τα οποία εάν δεν τα έχετε διαβάσει,διαβάστε τα για περισσότερη ενημέρωση.
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
2oν.ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ
α. ΗΧΕΙΑ

Εφ'όσον γνωρίζουμε τον χώρο,το αμέσως επόμενο βήμα μας,είναι η επιλογή των ΗΧΕΙΩΝ, σκοπός των οποίων είναι,να "γεμίσουν"σωστά με μουσική τον χώρο.

Εάν ο χώρος είναι μικρός,χρειαζόμαστε ηχεία βάσεως,ή ραφιού,όπως τα αποκαλούσαν παλαιότερα.
Σε μεγάλους χώρους,τα μεγαλύτερα ηχεία δαπέδου,ίσως είναι προτιμότερα.
Προσέξτε όμως και εδώ τις υπερβολές... :|

Αυτά που πρέπει να γνωρίζουμε για τα ηχεία,είναι
1ον. την ευαισθησία που έχουν,δηλ.πόσο δυνατά μπορούν να παίξουν,πόσα db δηλ.μπορούν να παράγουν με 1watt στο 1 m.
2ον.την ισχύ σε watt που μπορούν να δεχθούν χωρίς να καταστραφούν οι μονάδες τους,και
3ον.την ΩΜική τους αντίσταση.

Τα ηχεία τα κατατάσουμε σε (4) βασικές κατηγορίες.
1η. τα ηχεία κουτιά (ηλεκτροδυναμικά)
2η. τα ηχεία πάνελ (μεμβρανης)
3η. τα ηχεία κορνες
4η. τα υβριδικά ηχεία,με μεμβράνη και μεγάφωνα.

Τα πρώτα,είναι τα πλέον διαδεδομένα, με 1 ή περισσότερα μεγάφωνα.

Ιδιαίτερη προσοχή θέλουν στην τοποθέτησή τους στον χώρο και τουλάχιστον ένα μέτρο απόσταση απο τον πίσω τοίχο,τα ηχεία πάνελ και τα ηχεία κουτιά,που έχουν την τρύπα του bass reflex στο πίσω μέρος καθώς και όλα τα δίπολα.

Η τοποθέτηση γενικά όλων των ηχείων,πρέπει να είναι συμμετρική ως προς τον χώρο.
Δηλαδή να έχουν ίσες αποστάσεις απο τον πίσω τοίχο και να έχουν ίσες αποστάσεις απο τους πλαϊνούς τοίχους,άσχετα εάν οι αποστάσεις πλαϊνων και πίσω τοίχου,είναι διαφορετικές.
Εμπρός απο τα μεγάφωνα,ιδιαιτέρως των υψηλών  (tweeter),ΔΕΝ πρέπει να παρεμβάλετε τίποτα ανάμεσα σε αυτά και τον ακροατή.
Το tweeter πρέπει να είναι στο ύψος των αυτιών του ακροατή,καθισμένου στην θέση ακρόασης.
Τα ηχεία πρέπει να είναι αλφαδιασμένα απο όλες τις πλευρές.
Η απόσταση μεταξύ τους,παίζει μεγάλο ρόλο στην εικόνα,στο μέγεθος και το βάθος της σκηνής.
Η κλίση τους στο μέσα έξω,παίζει παίζει και αυτή τον ρόλο της στην εικόνα του ύψους της σκηνής.
Οι κατασκευαστές συνήθως αναφέρονται πως πρέπει να γίνει το στήσιμο των δικών τους ηχείων στο χώρο αποστάσεις και κλίσεις,όμως χωράει μπόλικος πειραματισμός απο εμάς.

Σαν ιδανική θέση ακρόασης θεωρείτε το ισόπλευρο τρίγωνο,όμως έχω διαπιστώσει ότι οι περισσότεροι προτιμάμε το ισοσκελές, :wink: όπου ανάλογα με τον χώρο,επιλέγουμε αυτήν με την καλύτερη μουσική εικόνα,και φυσικά προσπαθούμε να είμαστε και μακρυά απο τον πίσω τοίχο.
Πισω απο τα ηχεία αλλά και απο εμάς,καλό είναι και προτείνετε να μήν υπάρχουν γυμνοί τοίχοι ή τζαμαρία.

Η πλειοψηφία των ηχείων παίζει καλύτερα χωρίς τα πάνελ που έχουν μπροστά απο τα μεγάφωνα.

Η σύνδεση με τον ενισχυτή γίνετε απο τις μπόρνες που υπάρχουν συνήθως στην πλάτη του ηχείου,και μπορεί να είναι ένα ζευγάρι,ή και περισσότερα σε κάθε ηχείο.
Ο σκοπός των διπλών ή πολλαπλών ζευγαριών είναι για πολυκαλωδίωση,ή πολυενίσχυση,όπου και εδώ χωράει μπόλικος πειραματισμός.

Την παλιά καλή εποχή,σε άλλο site,ο Κώστας ο Κόγιας ξεκίνησε και έγραψε ένα άρθρο για τα ηχεία και την ισχύ,όπου το άρθρο συμπλήρωνε και ο εξαφανισμένος Bias Babilis.
Θα προσπαθήσω να το βρώ,γιατί πράγματι έχει ενδιαφέρον.
Κ.Κόγια εάν μπορείς να βοηθήσεις,θα ήταν ευχαρίστησής μας.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ 18/9/05

Ο ασθενέστερος και ο πιό αντιπαραγωγικός κρίκος της ηχητικής αλυσίδας όπως έχουμε παραδεχθεί,είναι τα ηχεία,εφ'όσον μόνο το 5% και στην καλύτερη των καλυτέρων περιπτώσεων φτάνει μέχρι το 20% της λαμβανομένης ισχύος να το μετατρέψει σε ήχο,επανέρχομαι στο θέμα,γιατί βρήκα καινούργιες  πληροφορίες για την τοποθέτησή τους στον χώρο,πράγμα το οποίο παίζει σημαντικότατο ρόλο στην απόδοσή τους.

Για την αποφυγή των στασίμων κυμάτων πρέπει,
1ον.Οι διαστάσεις του δωματίου να μην είναι ίδιες ή ακέραια πολλαπλάσια η μιά της άλλης.
2ον.Διαιρούμε το μήκος του δωματίου δια 3 ή 5 ή 7,κλπ,και βάζουμε τα ηχεία μας σε αυτήν την απόσταση απο τον πίσω τοίχο,ίση με το αποτέλεσμα της διαίρεσης.
Το ίδιο κάνουμε και με το πλάτος.
Η δεύτερη παράγραφος όμως μπορεί να διαμορφωθεί απο μια άλλη σχέση.
Πλάτος Χ 0,276 και Υψος Χ 0,618 και εναλλακτικά,το Πλάτος Χ 0,444,με το Υψος να διατηρεί την ίδια σχέση.

Φυσικά όλοι οι παραπάνω κανόνες που έχω γράψει για τα ηχεία πρέπει να τηρούνται.
Ακόμη,αυτές οι διαστάσεις που θα μας βγούν,δεν είναι κάτι το στάνταρ για όλα τα δωμάτια,διότι αυτές ταιριάζουν σε μακρόστενους χώρους,όμως πάντα επιτρέπεται  ο πειραματισμός,με σκοπό το βέλτιστο αποτέλεσμα.
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
Λίγο απο ΨΥΧΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ

Κάτι που πρέπει να κατανοήσουμε,το βασικότερο θα έλεγα,είναι ότι η ανθρώπινη φωνή,ανταποκρίνεται μόνο σε ένα μικρό ποσοστό του φυσικού φαινομένου,του ήχου και μάλιστα δεν έχει την ίδια ευαισθησία σε όλο το ακουστικό φάσμα.
Τι σημαίνει αυτό?
Σημαίνει ότι δεν ακούμε το ίδιο δυνατά όλες τις συχνότητες,ή με απλούστερα λόγια,ότι κάποιες συχνότητες πρέπει να έχουν περισσότερη ένταση απο κάποιες άλλες,για να νομίσουμε ότι παίζουν το ίδιο δυνατά,πράγμα που διαφέρει απο άνθρωπο σε άνθρωπο.
Η μόνη συχνότητα που ταυτίζεται η ένταση με την ακουστότητα,είναι αυτή των 1000 κύκλων και την χρησιμοποιούμε σαν αναφορά,στίς υποτιθέμενες ακουστικές συχνότητες,απο 20-20000 κύκλους.

Τήν μεγαλύτερη ευαισθησία την έχουμε στήν μεσαία περιοχή,απο 500-4000 κύκλους,περιοχή της ανθρώπινης φωνής.
Οσο απομακρυνόμαστε δε απο αυτήν την περιοχή,η ευαισθησία της ακοής μας μειώνεται..

Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως και την πίεση,την ακουστική πίεση (ενταση SPL),η οποία μετριέται σε db,και η οποία έχει σαν σημείο αναφοράς,ποιούς άλλους,τους 1000 κύκλους,για τους λόγους που ανέφερα παραπάνω.
Το ανώτατο,ανώτατο όριο ακοής,βρίσκεται στα 140 db SPL,όχι μόνο όριο πόνου,αλλά αιματώματος και καταστροφής του τυμπάνου και των λοιπών οργάνων,ένταση που την συναντούμε όμως μόνο σε αγώνες dragster,ή σε απογείωση υπερηχητικού αεροπλάνου,σε πολλή κοντινή απόσταση.
Κοινώς αποδεκτό όριο όμως,είναι τα 120 db SPL,πρίν "κάψουμε" τα αυτιά μας,μετά απο παρατεταμένη ακρόαση σε συνεχόμενες πολλή υψηλές εντάσεις.

Ακόμη πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο ήχος που βγαίνει απο οποιδήποτε μουσικό όργανο,δεν είναι ούτε απλός ,ούτε σημειακός.
Η κάθε νότα,έχει θεμελιώδει συχνότητα,η οποία συχνότητα  περιέχει,πλάτος,ύψος,ταχύτητα,φάση αλλά και αρμονικές συχνότητες,οι οποίες απλώνονται γύρω απο το όργανο,360 μοίρες,φανερώνοντάς μας τι όργανο είναι,αλλά και το μέγεθός του.
Τα ηχητικά κύματα,μεταδίδονται μέσω των διαφόρων υλικών με διαφορετική ταχύτητα.
Από την φυσική γνωρίζουμε ότι ο ήχος μεταδίδεται στον αέρα με 344 m/sec και μάλιστα σε σταθερή θερμοκρασία περιβάλοντος 21 βαθμούς κελσίου.
Η διάδοσή τους,μοιάζει με τους κύκλους που δημιουργούνται,όταν πετάξουμε μια πέτρα σε μιά λίμνη.
Στήν αρχή είναι μεγάλης έντασης αλλά όσο απομακρυνόμαστε απο το κέντρο,(πηγή),εξασθενούν,μέχρι να σβήσουν.
Στήν πορεία όμως μπορεί να συναντήσουν κάποια εμπόδια.τα οποία ή θα απορροφήσουν μερικώς κάποιες συχνότητες,ή θα ανακλαστούν,ή θα διέλθουν μέσα απο αυτά.

Μιά ανάσα και συνεχίζω...
 
  • Like
Reactions: PMC

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
Ανάσα και συνεχίζω. :)

Βασικές έννοιες που θα μας απασχολήσουν,είναι η ΑΝΑΚΛΑΣΗ,ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ και η ΔΙΕΥΛΕΣΗ

ΑΝΑΚΛΑΣΗ

Οταν ένα ηχητικό κύμα προσκρούση σε μία συμπαγή και λία επιφάνεια,τζάμι,πλακάκι κλπ.,παθαίνει ότι θα πάθαινε ένα μπαλάκι που θα χτύπαγε σε έναν τοίχο,θα επιστρέψει πάλι πίσω,με μειωμένη δύναμη όμως,λόγω της κρούσης και με την γωνία ανάκλασης να είναι ακριβώς ίδια με αυτήν της πρόσκρουσης.

ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ

Απορρόφηση έχουμε όταν το ηχητικό κύμα χτυπήσει σε ελαστική και μαλακή επιφάνεια,κουρτίνες,καναπέδες κλπ.,μέρος αυτού απορροφάται,ενώ το υπόλοιπο ανακλάται,ή διαχέεται.
Ανάλογα βέβαια με το υλικό ,είναι και η απορρόφηση,πράγμα που μας επιτρέπει να μπορούμε να πειραματιστούμε.

ΔΙΕΛΕΥΣΗ

Διέλευση έχουμε,όταν ένα ποσοστό της ενέργειας του ηχητικού κύματος,περάσει μέσα απο ένα εμπόδιο και λόγω της ενέργειας που αποκτά το εμπόδιο,τίθεται σε ταλάντωση,με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα καινούργιο ηχητικό κύμα,το οποίο θα εκπέμπεται απο την άλλη πλευρά.
Εάν καταφέρουμε να μην ταλαντωθεί το εμπόδιο,τότε έχουμε πλήρη απορρόφηση του κύματος,μέσα σε αυτό.(μπασσοπαγίδα).

Καταλαβαίνουμε λοιπόν γιατί ότι οι τρείς αυτές έννοιες θα μας απασχολήσουν περισσότερο,εάν θέλουμε να διαμορφώσουμε ένα σωστά στημένο,ηχητικά δωμάτιο.
Οι χαμηλές συχνότητες,απο τους 250 κύκλους και κάτω,είναι αυτές που θα μας προβληματίσουν περισσότερο,γιατί τα υλικά που θα τις απορροφήσουν,είναι πολλή βαριά και ογκώδει.
Εάν μπορούσαμε δε να δούμε τις ανακλάσεις που υπάρχουν στον χώρο μας,τότε οι περισσότεροι απο εμάς,θα τα παρατάγαμε... :lol:
Με τον συνδιασμός όλων αυτών, δημιουγείται η ΑΝΤΗΧΗΣΗ.
Ομως τις ανακλάσεις,τις απορροφήσεις και τις διελεύσεις,μπορούμε να τις ελεγχθούν προς ώφελός μας.

Η ΑΝΤΗΧΗΣΗ δεν φαίνεται,όμως ακούγεται,διότι προστίθεται στον ήχο που ξεκινάει απο τα ηχεία μας,αλλάζοντας και διαμορφώνοντας το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα.
Εάν λοιπόν ελέγξουμε αυτό το φαινόμενο,τότε το τελικό ακουστικό αποτέλεσμα θα είναι αυτό που μας ταιριάζει.
Αν ο χώρος μας,δεν έχει καθόλου απόσβεση,δηλ.έχει μεγάλη αντήχηση,τότε είναι "ζωντανός".Εάν όμως το παρακάνουμε στην απόσβεση,θα φτιάξουμε έναν χώρο,ακουστικά "νεκρό",πράγμα που με τίποτα δεν το θέλουμε.
Χρόνος αντήχησης είναι ο χρόνος που θέλει για να σβήσουν οι κύκλοι του νερού του παραδείγματός μας απο την πέτρα,και στην συγκεκριμμένη περίπτωση,ο ήχος μέσα στον χώρο ακρόασης,απο την στιγμή που θα σταματήσει η εκπομπή του.
Είναι το γνωστό RT60,το οποίο καλό θα ήταν να είναι περίπου στο 1 sec.
Γιά να βρούμε με ακρίβεια το RT60,χρειαζόμαστε ειδικά όργανα,όμως το παράδειγμα που έχω αναφέρει με τα παλαμάκια,είναι μιά καλή και εύκολη προσέγγυση.

ΣΤΑΣΙΜΑ ΚΥΜΑΤΑ

Αυτού του είδους τα κύματα,είναι ο προβληματισμός σχεδόν όλων μας.
Είναι οι δυσκολο ελεγχόμενες χαμηλές συχνότητες,οι οποίες σε κλειστούς χώρους,μαζεύονται στις γωνίες και δημιουργούντο βουητό,το γνωστό μπουμάρισμα του χώρου.
Εάν καταφέρουμε και δεν έχουμε γωνίες,τότε κερδίσαμε.
Ακόμη εάν καταφέρουμε το δωμάτιό μας να έχει τις "ιδανικές διαστάσεις" ,είμαστε ακόμη ποιό τυχεροί,αλλά που τέτοια τύχη... :( :mrgreen:
Αυτές οι διαστάσεις είναι η αναλογίες Υψους,Πλάτους Μήκους και είναι οι εξής,Υ1/Π1,6/Μ2,6,ή κοντά σε αυτές,εξαλείφουμε το ανεπιθύμητο φαινόμενο.

Αυτά τα ολίγα προς το παρόν,για να μάθουμε τι θέση έχει η ψυχολογία και η ψυχοακουστική,στήν μουσική αναπαραγωγή.

Μήπως σας είπε κανείς,πως ο δρόμος του Hi End,είναι εύκολος?...
 
  • Like
Reactions: PMC

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
3ον.ΕΝΙΣΧΥΣΗ

Η επιλογή του ενισχυτή ή των ενισχυτών ,εάν πρόκειται για προ και τελικό, είναι η επόμενη σοβαρή  μας κίνηση.
Σκοπός της είναι ,η σωστή διέγερση στον χώρο, των ηχείων που έχουμε επιλέξει.
Εδώ χρειάζονται οι πολλές δοκιμές, και η υπομονή ,γιατί ενώ τα ηχεία μπορούμε ευκολότερα  να τα επιλέξουμε, λόγω του ηχητικού τους χαρακτήρα, στα  ενισχυτικά  τα πράγματα δυσκολεύουν.
Δοκιμές, δοκιμές  και πάλι δοκιμές με μπόλικη υπομονή.

Ενισχυτές υπάρχουν τεσσάρων ειδών ως προς την φιλοσοφία της οδήγηση.
1. Αυτοί που χρησιμοποιούν τρανζίστορ ή μόσφετ,
2. αυτοί που χρησιμοποιούν λάμπες,
3. οι υβριδικοί ,οι οποίοι  χρησιμοποιούν λάμπες στα πρώτα στάδια  και τρανζίστορ ή μόσφετ, στα τελικά στάδια.
4. και οι ψηφιακοί ,η πλέον πρόσφατη τεχνολογία..

Όπως δεν υπάρχουν καλά ή κακά  ηχεία, το ίδιο συμβαίνει και με τους ενισχυτές.
Ο καθένας έχει τα υπέρ και τα κατά, ανάλογα  με την  και τις μουσικές προτιμήσεις του καθενός.

Η επιλογή ξεχωριστών κομματιών  στην προενίσχυση αλλά και στα τελικά στάδια, σκοπό έχει την μεγαλύτερη ευελιξία  από μέρους του χρήστη ,αλλά και την καλύτερη τροφοδοσία των συσκευών  ,εφ’όσον η κάθε μία έχει το δικό της τροφοδοτικό ,πράγμα που έχει πολλή μεγάλη σημασία, ιδιαιτέρως όταν έχουμε να οδηγήσουμε μεγάλα και δύστροπα ηχεία.

Δεν χρειάζεται να επεκταθώ περισσότερο, γιατί στο site του γνωστού και φίλου Δ. Σταματάκου, στο  www.avmentor.gr, έχει ένα 15 σέλιδο αφιέρωμα στους ενισχυτές, τι είναι πώς λειτουργούν και τα είδη αυτών.
Επίσης  για όσους ενδιαφέρονται ακόμη και να το τυπώσουν, προσφέρετε δωρεάν.
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
4ov ΠΗΓΕΣ

Καταφέραμε μετά απο κόπο χρόνο παρατεταμένες ακροάσεις, να φτιάξουμε τον χώρο μας και να διαλέξουμε ηχεία και ενισχυτές .
Το επόμενο που έχουμε να κάνουμε είναι να βρούμε και μια πηγή αναλογική ή ψηφιακή ή για τους περισσότερο απαιτητικούς και τα δύο. :wink:

α. Αναλογική πηγή θεωρούμε το παλιό καταξιωμένο πικάπ,αυτό δηλαδή που διαβάζει τους μαύρους δίσκους βινυλίου.
Αυτό αποτελείται απο το πλατό,τον βραχίονα και την κεφαλή.
Είναι τρία διαφορετικά πράγματα που καθένα απο αυτά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και να «ταιριάζει» με τα υπόλοιπα.
Πικάπ μπορούμε να αγοράσουμε απο 150 ευρώ,μέχρι και 45.000 ευρώ,αλλά και κάποιες ειδικές κατασκευέςόπου οι τιμές,φτάνους σε τριψήφια νούμερα. :shock:
Μία τίμια και λογική αγορά είναι απο 1.000 έως 5.000 ευρώ,όμως υπάρχουν και πολλά παλαιότερα μοντέλα κορυφαίων εταιρειών που πωλούνται σε δελεαστικές τιμές.
Ενα πράγμα που πρέπει να κοιτάξουμε σε ένα πικάπ είναι εάν μπορούμε να αλλάξουμε βραχίονα,βάζοντας κάποιον καλύτερο στην πορεία για αναβάθμιση.
Πλατό υπάρχουν δύο ειδών,ως προς την κίνηση.Αυτά που μεταδίδουν την κίνηση απο το μοτέρ με ιμάντα και αυτά που είναι απευθείας η κίνηση (direct).
Τα πλατό πρέπει να είναι απαλλαγμένα απο μηχανικούς θορύβους,(wow & flater),διότι αυτοί μεταφέρονται μέσω της κεφαλής στον ενισχυτή και κατ’επέκταση στα ηχεία.
Στους Hi Fidelίστικους κύκλους είναι αποδεκτά μόνο τα πικάπ με ιμάντα και το μοτέρ να είναι όσο το δυνατόν μακρύτερα απο την κεφαλή.
Υπάρχουν δύο ειδών πλατό ως προς την κατασκευή και την απόρριψη κραδασμών (ramble).Αυτά που αποσβαίνουν με την μάζα και αυτά που αποσβαίνουν με ανάρτηση,χρησιμοποιόντας διπλό σασί.Ακόμη υπάρχουν αυτά που χρησιμοποιούν ένα πλατό βαρύ ή ελαφρύ και αυτά που χωρίζουν το πλατό σε δύο μέρη,δηλ.σε κυρίως πλατό και υποπλατό,με σκοπό να γλυτώσουν τους συντονισμούς.
Το καλύτερο αλλά και περισσότερο πολύπλοκο ως προς την κατασκευή και την ρύθμιση,είναι αυτό που χρησιμοποιεί πλατό υποπλατό,σασί υποσασί
Σημείο προσοχής είναι ακόμη και η στήριξη του πλατό,ουτως ώστε να μην επιρρεάζεται απο τους κραδασμούς του περιβάλλοντος.
Η βάση που πρέπει να χρησιμοποιηθεί πρέπει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ακλόνητη και συμπαγής και να αποτελείται απο πολλά διαφορετικά υλικά με διαφορετική συχνότητα συντονισμού,ώστε να μην φτάνει στο πλατό κανένας κραδασμός.
Για πολλούς το πικάπ θεωρείται μέχρι και σήμερα αξεπέραστο μέσον ηχητικής αναπαραγωγής,όμως η δυσκολία βρίσκεται στην εύρεση και επιλογή καινούργιων δίσκων,πράγμα που τους αναγκάζει στην αγορά μεταχειρισμένων,αλλά ταυτόχρονα αποτρέπει τους καινούργιους να ασχοληθούν μαζί του.

β. Ψηφιακή πηγή,λέμε τα πικάπ που διαβάζουν τους μικρούς ασημένιους δίσκους,δηλαδή τα cd player και τα πιό μοντέρνα,τα Universall player,δηλ.dvd, dvd video, sacd, dvd audio,μέχρι και το νεοφερμένο mp3.
Στους Hi Fidelίστικους κύκλους,περισσότερο αποδεκτό είναι το cdplayer,όμως σιγά σιγά έδαφος κερδίζουν και τα Universall player.

Το cd player πρωτο εμφανίστηκε αρχές της δεκαετίας του 80 με σκοπό να αντικαταστήσει το αναλογικό πικάπ,όμως δεν τα κατάφερε,έφερε όμως την επανάσταση ως προς την ευχρηστία και την ευκολία και ακόμη λόγω τιμής,μπήκε σχεδόν σε όλα τα σπίτια.
Το cd player αποτελείται απο δύο κομμάτια,το transport και το dac, τα οποία μπορεί να είναι στο ίδιο κουτί,αλλά μπορεί να είναι και σε ξεχωριστά.
Επιρρεάζεται άμεσα απο τους κραδασμούς του περιβάλλοντος,αλλά και απο τα καλώδια που είναι συνδεδεμένο με τον ενισχυτή (ic,xlr) αλλά και απο το καλώδιο ρεύματος.
 

Μηνύματα
4.496
Reaction score
3
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ 18/8/07

Ο ασθενέστερος και ο πιό αντιπαραγωγικός κρίκος της ηχητικής αλυσίδας όπως έχουμε παραδεχθεί,είναι τα ηχεία,εφ'όσον μόνο το 5% και στην καλύτερη των καλυτέρων περιπτώσεων φτάνει μέχρι το 20% της λαμβανομένης ισχύος να το μετατρέψει σε ήχο,επανέρχομαι στο θέμα,γιατί βρήκα καινούργιες πληροφορίες για την τοποθέτησή τους στον χώρο,πράγμα το οποίο παίζει σημαντικότατο ρόλο στην απόδοσή τους.

Για την αποφυγή των στασίμων κυμάτων πρέπει,
1ον.Οι διαστάσεις του δωματίου να μην είναι ίδιες ή ακέραια πολλαπλάσια η μιά της άλλης.
2ον.Διαιρούμε το μήκος του δωματίου δια 3 ή 5 ή 7,κλπ,και βάζουμε τα ηχεία μας σε αυτήν την απόσταση απο τον πίσω τοίχο,ίση με το αποτέλεσμα της διαίρεσης.
Το ίδιο κάνουμε και με το πλάτος.
Η δεύτερη παράγραφος όμως μπορεί να διαμορφωθεί απο μια άλλη σχέση.
Πλάτος Χ 0,276 και Υψος Χ 0,618 και εναλλακτικά,το Πλάτος Χ 0,444,με το Υψος να διατηρεί την ίδια σχέση.
Φυσικά όλοι οι παραπάνω κανόνες που έχω γράψει για τα ηχεία πρέπει να τηρούνται.
Ακόμη,αυτές οι διαστάσεις που θα μας βγούν,δεν είναι κάτι το στάνταρ για όλα τα δωμάτια,διότι αυτές ταιριάζουν σε μακρόστενους χώρους,όμως πάντα επιτρέπεται ο πειραματισμός,με σκοπό το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Υπάρχουν όμως και άλλες αναλογίες σωστές όπως:
1. Αναλογίες Sepmeyer: 1.00:1.28:1.54 ή 1.00:1.60:1.33
2. Aναλογίες Louden: 1.00:1.40:1.90
3. Αναλογίες Βoner: 1.00:1.26:1.59
4. Αναλογίες Cardas: 1.00:1.66:2.66
 

Status
Not open for further replies.

Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • xfader
    Segregation supporter
  • Zizik
    Safety Last

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.055
Μηνύματα
3.039.425
Members
38.524
Νεότερο μέλος
Vaslamp
Top