Βαγγέλης Λάμπρου
Επαγγελματίας
- Μηνύματα
- 1.695
- Reaction score
- 277
Χρώμα
Καιρός ήταν. Εδώ η τεχνολογία τα κατάφερε. Ξεφύγαμε πλέον από τα λίγα nm κορύφωσης κάθε χρώματος που έχουν τα CRT πολύ απλά με τη χρήση λάμπας τύπου Xenon έναντι UHP.Αυτού του είδους οι λυχνίες, οι Xenon, παράγουν το λευκό φως με ευρύτερη φασματικά χρωματική άθροιση με συνέπεια οι αποχρώσεις σε κάθε χρώμα να μην είναι απλά πιο δυνατές σε ένταση αλλά και πιο πλούσιες που είναι το βασικό αγκάθι των υπολοίπων τεχνολογιών.
Όσοι δεν έχουμε συνηθίσει μια τόσο διαφορετική προσέγγιση χρώματος στην οθόνη μας, σίγουρα θα παραξενευτούμε από το πλούτο και τη δύναμη. Πιθανότατα τα χρώματα να σας ξαφνιάσουν και αρνητικά αφού γνωστές σκηνές θα μοιάζουν αλλιώτικες και παραπλανητικές με βάση τη χρωματισμό.
Αφού όμως οι υλοποιήσεις με λαμπτήρες Xenon είναι ελάχιστες και αφού φαίνεται ότι για καθαρά οικονομικούς λόγους δεν θα ισχυροποιηθεί η παρουσία τους στο μέλλον, ας δούμε το βασικό ανταγωνισμό που είναι και το 99% της παραγωγής.
Το πρόβλημα λοιπόν στα ακριβά DLP που θα βρεθούν αντιμέτωπα με τα CRT είναι το γνωστό κόκκινο και οι αποχρώσεις του. Στα μονότσιπα μηχανήματα το κόκκινο εξαρτάται από την ποιότητα της λάμπας, την ισχύ της και την απόδοση της στο βάθος χρόνου. Τα υπόλοιπα χρώματα φιλτράρονται και μάλιστα ισχυρότατα εφόσον μιλάμε για αντίστοιχα ισχυρές φωτεινότητες. Ακόμη όμως και στις καλύτερες υλοποιήσεις δημιουργούνται προβλήματα και επιπλοκές. Τι γίνεται όταν για παράδειγμα αρχίσει αν εξασθενεί η λάμπα; Το κόκκινο φίλτρο του χρωματικού τροχού παραμένει ο ίδιο με συνέπεια να αλλάζει η φασματική έκταση εκπομπής του χρώματος. Αυτό έχει σαν επακόλουθο το κόκκινο να πορτοκαλίζει, κάτι για το οποίο παραπονιούνται οι περισσότεροι απαιτητικοί χρήστες. Σε προηγούμενης γενιάς μηχανήματα μάλιστα, ακόμα και οι πιο ακριβοί μόνοτσιποι προβολείς δεν είχαν βάθος σε αυτό το χρώμα παρά μόνο απόχρωση.
Καλό θα ήταν να μην μπερδέψετε το χρωματικό τρίγωνο CIE με τη φασματική απόδοση που συζητάμε. Το τρίγωνο αποτυπώνει αν η συσκευή είναι ικανή να αποδώσει το ακριβές κόκκινο μετρώντας μια μόνο συγκεκριμένη τιμή. Αν ο Χ κατασκευαστής έφερνε την απόδοση του ακριβές κόκκινου πολύ κοντά στα όρια ώστε να αριστεύσει στις μετρήσεις αλλά λόγω λαμπτήρα άφηνε το μεγαλύτερο εύρος των διαδοχικών αποχρώσεων με τις εντάσεις τους off, πως θα απέδιδε τις διαβαθμίσεις;
Για να μη μακρηγορώ, η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί σε κάποια βασικά σημεία εφόσον το menu του προβολέα ή του scaler το επιτρέπει, ώστε με αλλεπάλληλες φασματικές μετρήσεις εκπομπής λευκού φωτός (και όχι σημείων επί του τριγώνου CIE), να μετριάσουμε λίγο την ένταση κάποιου χρώματος για να βοηθήσουμε κάποιο άλλο. Οι μετρήσεις όμως χρειάζονται να γίνουν με φασματογράφο και όχι με τον απλό τριχρωματικό αναλυτή (τη γνωστή βεντούζα) και φυσικά να μην περιμένουμε θαύματα αλλά κάποιες ουσιαστικές βελτιώσεις.
Με τη σειρα από τα αριστερά προς τα δεξιά
Barco CineMax -- Sony Ruby W100 -- Projection Design 1080
(Παρατηρήστε το πλούσιο χρώμα του εκρηκτικού Sony, ελέω xenon φυσικά, τις ακμές με βάθος (αλλά χωρίς διαβαθμιση) σε όλα τα χρώματα του CRT και τη σχεδόν ανύπαρκτη κόκκινη διαβαθμιση του ολοκαινουργιου DLP1080 με λάμπα όμως UHP)
Οι CRT λυχνίες από την άλλη δεν διαφέρουν από την απόδοση των λυχνιών UHP παρά μόνο στο ότι η κορύφωση των χρωμάτων και ιδιαίτερα του κόκκινου έχει μεγαλύτερο βάθος και ένταση και ότι υπάρχει σταθερή αποτύπωση των διαβαθμίσεων στη διάρκεια ζωής της λυχνίας. Ουσιαστικά δεν είναι μικρή η διαφορά που προσφέρει η CRT έναντι της UHP, αλλά αφού υπάρχουν στο εμπόριο πλέον οι Xenon, μπαίνουν καθαρά σε 2η μοίρα.
Τεχνικά η επίστρωση κάθε λυχνίας CRT έχει φωσφορούχα επικάλυψη που στα χτυπήματα των ηλεκτρονικών και ανάλογα της έντασης τους, αποδίδουν την ένταση του χρώματος τους. Η επίστρωση μπορεί να διαφέρει από λυχνία σε λυχνία όχι μόνο στην χρωματική απόχρωση αλλά και από το χρόνο διέγερσης που χρειάζεται από τον πυροβολισμό των ηλεκτρονίων μέχρι την πλήρη εκπομπή τους. Έτσι αρκετά χρόνια τώρα έχουν κατηγοριοποιηθεί και αριθμηθεί. Για παράδειγμα άλλο τύπο φοράει ο Cine9 της Barco που το ζητούμενο του είναι η πιστότητα αποτύπωσης και άλλη ο Barco 909 που έχει ως πρώτο μέλημα την φωτεινή απόδοση ως προβολέας Flight Simulator και Planetarium.
Οι περισσότεροι που έχουν δει CRT και μιλάνε λοιπόν για αληθινό χρώμα δεν είναι μαγεμένοι. Απλά έχουν παρατηρήσει περισσότερο βάθος και ένταση στα χρώματα αλλά δεν έχουν εστιάσει στις διαφορές με προβολή από λαμπτήρα Xenon !!
Λόγω ότι βρίσκομαι σε θερινές διακοπές, δεν έχω μαζί μου φασματικά διαγράμματα από κάθε τύπο λυχνίας για να σας παραπέμψω. Θα τα προσθέσω όμως αργότερα μόλις γυρίσω.
2 b continued
Καιρός ήταν. Εδώ η τεχνολογία τα κατάφερε. Ξεφύγαμε πλέον από τα λίγα nm κορύφωσης κάθε χρώματος που έχουν τα CRT πολύ απλά με τη χρήση λάμπας τύπου Xenon έναντι UHP.Αυτού του είδους οι λυχνίες, οι Xenon, παράγουν το λευκό φως με ευρύτερη φασματικά χρωματική άθροιση με συνέπεια οι αποχρώσεις σε κάθε χρώμα να μην είναι απλά πιο δυνατές σε ένταση αλλά και πιο πλούσιες που είναι το βασικό αγκάθι των υπολοίπων τεχνολογιών.
Όσοι δεν έχουμε συνηθίσει μια τόσο διαφορετική προσέγγιση χρώματος στην οθόνη μας, σίγουρα θα παραξενευτούμε από το πλούτο και τη δύναμη. Πιθανότατα τα χρώματα να σας ξαφνιάσουν και αρνητικά αφού γνωστές σκηνές θα μοιάζουν αλλιώτικες και παραπλανητικές με βάση τη χρωματισμό.
Αφού όμως οι υλοποιήσεις με λαμπτήρες Xenon είναι ελάχιστες και αφού φαίνεται ότι για καθαρά οικονομικούς λόγους δεν θα ισχυροποιηθεί η παρουσία τους στο μέλλον, ας δούμε το βασικό ανταγωνισμό που είναι και το 99% της παραγωγής.
Το πρόβλημα λοιπόν στα ακριβά DLP που θα βρεθούν αντιμέτωπα με τα CRT είναι το γνωστό κόκκινο και οι αποχρώσεις του. Στα μονότσιπα μηχανήματα το κόκκινο εξαρτάται από την ποιότητα της λάμπας, την ισχύ της και την απόδοση της στο βάθος χρόνου. Τα υπόλοιπα χρώματα φιλτράρονται και μάλιστα ισχυρότατα εφόσον μιλάμε για αντίστοιχα ισχυρές φωτεινότητες. Ακόμη όμως και στις καλύτερες υλοποιήσεις δημιουργούνται προβλήματα και επιπλοκές. Τι γίνεται όταν για παράδειγμα αρχίσει αν εξασθενεί η λάμπα; Το κόκκινο φίλτρο του χρωματικού τροχού παραμένει ο ίδιο με συνέπεια να αλλάζει η φασματική έκταση εκπομπής του χρώματος. Αυτό έχει σαν επακόλουθο το κόκκινο να πορτοκαλίζει, κάτι για το οποίο παραπονιούνται οι περισσότεροι απαιτητικοί χρήστες. Σε προηγούμενης γενιάς μηχανήματα μάλιστα, ακόμα και οι πιο ακριβοί μόνοτσιποι προβολείς δεν είχαν βάθος σε αυτό το χρώμα παρά μόνο απόχρωση.
Καλό θα ήταν να μην μπερδέψετε το χρωματικό τρίγωνο CIE με τη φασματική απόδοση που συζητάμε. Το τρίγωνο αποτυπώνει αν η συσκευή είναι ικανή να αποδώσει το ακριβές κόκκινο μετρώντας μια μόνο συγκεκριμένη τιμή. Αν ο Χ κατασκευαστής έφερνε την απόδοση του ακριβές κόκκινου πολύ κοντά στα όρια ώστε να αριστεύσει στις μετρήσεις αλλά λόγω λαμπτήρα άφηνε το μεγαλύτερο εύρος των διαδοχικών αποχρώσεων με τις εντάσεις τους off, πως θα απέδιδε τις διαβαθμίσεις;
Για να μη μακρηγορώ, η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί σε κάποια βασικά σημεία εφόσον το menu του προβολέα ή του scaler το επιτρέπει, ώστε με αλλεπάλληλες φασματικές μετρήσεις εκπομπής λευκού φωτός (και όχι σημείων επί του τριγώνου CIE), να μετριάσουμε λίγο την ένταση κάποιου χρώματος για να βοηθήσουμε κάποιο άλλο. Οι μετρήσεις όμως χρειάζονται να γίνουν με φασματογράφο και όχι με τον απλό τριχρωματικό αναλυτή (τη γνωστή βεντούζα) και φυσικά να μην περιμένουμε θαύματα αλλά κάποιες ουσιαστικές βελτιώσεις.



Με τη σειρα από τα αριστερά προς τα δεξιά
Barco CineMax -- Sony Ruby W100 -- Projection Design 1080
(Παρατηρήστε το πλούσιο χρώμα του εκρηκτικού Sony, ελέω xenon φυσικά, τις ακμές με βάθος (αλλά χωρίς διαβαθμιση) σε όλα τα χρώματα του CRT και τη σχεδόν ανύπαρκτη κόκκινη διαβαθμιση του ολοκαινουργιου DLP1080 με λάμπα όμως UHP)
Οι CRT λυχνίες από την άλλη δεν διαφέρουν από την απόδοση των λυχνιών UHP παρά μόνο στο ότι η κορύφωση των χρωμάτων και ιδιαίτερα του κόκκινου έχει μεγαλύτερο βάθος και ένταση και ότι υπάρχει σταθερή αποτύπωση των διαβαθμίσεων στη διάρκεια ζωής της λυχνίας. Ουσιαστικά δεν είναι μικρή η διαφορά που προσφέρει η CRT έναντι της UHP, αλλά αφού υπάρχουν στο εμπόριο πλέον οι Xenon, μπαίνουν καθαρά σε 2η μοίρα.
Τεχνικά η επίστρωση κάθε λυχνίας CRT έχει φωσφορούχα επικάλυψη που στα χτυπήματα των ηλεκτρονικών και ανάλογα της έντασης τους, αποδίδουν την ένταση του χρώματος τους. Η επίστρωση μπορεί να διαφέρει από λυχνία σε λυχνία όχι μόνο στην χρωματική απόχρωση αλλά και από το χρόνο διέγερσης που χρειάζεται από τον πυροβολισμό των ηλεκτρονίων μέχρι την πλήρη εκπομπή τους. Έτσι αρκετά χρόνια τώρα έχουν κατηγοριοποιηθεί και αριθμηθεί. Για παράδειγμα άλλο τύπο φοράει ο Cine9 της Barco που το ζητούμενο του είναι η πιστότητα αποτύπωσης και άλλη ο Barco 909 που έχει ως πρώτο μέλημα την φωτεινή απόδοση ως προβολέας Flight Simulator και Planetarium.
Οι περισσότεροι που έχουν δει CRT και μιλάνε λοιπόν για αληθινό χρώμα δεν είναι μαγεμένοι. Απλά έχουν παρατηρήσει περισσότερο βάθος και ένταση στα χρώματα αλλά δεν έχουν εστιάσει στις διαφορές με προβολή από λαμπτήρα Xenon !!
Λόγω ότι βρίσκομαι σε θερινές διακοπές, δεν έχω μαζί μου φασματικά διαγράμματα από κάθε τύπο λυχνίας για να σας παραπέμψω. Θα τα προσθέσω όμως αργότερα μόλις γυρίσω.
2 b continued