- Μηνύματα
- 2.791
- Reaction score
- 1
Τον περασμένο Νοέμβρη, Ο Optoma HD81 τάραξε τα νερά της High Definition βιντεοπροβολής, ως ο πρώτος DLP που προκάλεσε τη μονοκρατορία του Sony VPL-VW100 (Ruby). Απέναντι στο χρώμα και το μαύρο - σήματα κατατεθέντα - του SXRD βασιλιά, παρέταξε 600 lumens περισσότερα, τη ζηλευτή ευκρίνεια του μονότσιπου DC3 και τον all-in-one εξωτερικό Gennum VXP scaler εξαιρετικών επιδόσεων.
Έκτοτε, η αγορά εμπλουτίστηκε με εκπροσώπους όλων των τεχνολογιών, LCD, DLP, SXRD ακόμη και D-ILA. Ο πήχης ανέβηκε, και μαζί με αυτόν οι προσδοκίες μας. Δυστυχώς για τους κατασκευαστές, ευτυχώς για μας τους καταναλωτές.
Περιοριζόμενοι στο στρατόπεδο των DLP, το μεγάλο "αγκάθι" - αντίπαλος αν προτιμάτε - της Optoma, δεν είναι άλλος από την BenQ. Η εταιρία αυτή μπορεί και διαθέτει μοντέλα εφάμιλλης απόδοσης σε χαμηλότερες τιμές. Έτσι έγινε με τον W10000 ο οποίος - λίγο μετά την εμφάνιση του Epson TW1000 - αναβαπτίστηκε σε W9000.
H Optoma απάντησε, κάπως καθυστερημένα ίσως, με τον HD80 που είδαμε πρόσφατα, ουσιαστικά μία cut-off έκδοση του HD81 χωρίς τον εξωτερικό επεξεργαστή. Και αφού εξασφάλισε τα νώτα της (μιας και οι HD80 / W9000 παίζουν στα σημεία), ήρθε η ώρα της αναβάθμισης. Μια αναβάθμιση που ακούει στο όνομα HD81-LV, ή αλλιώς HD81 on steroids.
Ο LV είναι ένας μαύρος 81 με ονομαστική φωτεινότητα 2500 lumens έναντι 1400 του προκατόχου του. Δεν αμφιβάλλω ότι μπορεί και να συνοδεύεται από αναβαθμισμένο firmware. Το μεγάλο του όπλο, όμως, είναι τα 2500 lumens. Φαίνεται πως η Optoma αφουγκράζεται τον παλμό της αγοράς ο οποίος χτυπά στο ρυθμό του εξωπραγματικού contrast ratio και του άπλετου φωτός. Το αξιοσημείωτο είναι πως η φωτεινότητα εκτοξεύεται στα +1100 lumens διατηρώντας την ίδια - φαινομενικά - λάμπα UHP ισχύος 300W. Όπως επίσης και το ότι ο λόγος αντίθεσης παραμένει στο 10000:1.
Ομολογώ πως ήμουν πολύ περίεργος να δω πως "φαίνονται" τα 2500 lumens στην πράξη και τι επίπτωση έχουν αυτά στην ποιότητα της εικόνας. Σύμφωνα με την τυποποίηση ANSI και σε συνθήκες bat cave, η φωτεινότητα αυτή μπορεί να καλύψει ~11 τ.μ οθόνης, ήτοι 200" σε αναλογία 16:9 (4,43 x 2,49 μ.). Επειδή, όμως, η περίσσια φωτεινότητα είναι δώρον-άδωρον χωρίς μηχανισμό ελέγχου της, ήμουν εξίσου περίεργος να δω πως αυτό το "θηρίο" θα συμπεριφερθεί στο ασφυκτικό περιβάλλον των 92".
Δεν ξέρω το κατά πόσο η ονομαστική φωτεινότητα του LV ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Για να είμαι ειλικρινής, περίμενα μεγαλύτερη διαφορά εναλλάσσοντας μεταξύ των δύο ακραίων θέσεων της ίριδας (16 συνολικά). Με την έννοια του 2500=2x1250, ή κάτι τέτοιο. Αυτό όμως δε σημαίνει τίποτα. Ποιος μου εγγυάται ότι τα 1200 του W9000 είναι όντως τόσα; Η ουσία είναι ότι υπήρχε διαφορά και μάλιστα εμφανέστατη. Οι μπάρες του letterbox εναλλάσσονταν μεταξύ σκούρου και ανοικτού γκρι. Το αξιοθαύμαστο είναι ότι η εναλλαγή της ίριδας, ακόμη και μεταξύ των ορίων της, δεν φάνηκε να έχει επίπτωση στην ομοιομορφία φωτεινότητας, κάτι που δυστυχώς δεν μπορώ να πω και για τον BenQ. O W9000 εμφάνιζε έντονο πρόβλημα στην πάνω δεξιά γωνία, με την ίριδα κλειστή. Κάτι που αποδεικνύει πως η υλοποίηση της ίριδας ως μηχανισμό ελέγχου της πηγής φωτός δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται. Βέβαια, για να είμαι ακριβής, και το παιχνίδι με την ίριδα του LV δεν ήταν αναίμακτο. Υπήρχαν σημάδια αποχρωματισμού στην ανοικτή θέση (λογικό), γεγονός που οδηγεί στη σκέψη πως εάν επιλέγαμε τη ρύθμιση "auto" θα είχαμε εκπλήξεις. Αυτό, όμως, είναι αναμενόμενο και δεν με απασχολεί. Η ίριδα πρέπει να ρυθμίζεται άπαξ ανάλογα με το χώρο. Επίσης, δεν μου αρέσουν οι αυτόματες ίριδες γιατί καμία δεν δουλεύει σωστά. Συνεπώς, η ίριδα του LV (στη θέση manual) κάνει δουλειά και συμπεριφέρεται ως οφείλει. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο έγκειται η επιτυχία του LV: Όχι μόνον διαθέτει απόθεμα ισχύος, ικανό να καλύψει τη μεγαλύτερη οθόνη που ένα σαλόνι (ακόμη και playroom) μπορεί να έχει, αλλά δίνει και τη δυνατότητα οδήγησης μιας συμβατικής 92άρας, χωρίς ποιοτικές παραχωρήσεις. Πράγμα το οποίο σημαίνει πως ο κάτοχος οθόνης συμβατικής διαγωνίου δεν θα ανησυχήσει ποτέ για την αναπόφευκτη απώλεια φωτεινότητας της λάμπας. Μπορεί να ξεκινήσει από τη θέση 16 και να μειώνει κατά ένα, κάθε 200 ώρες, καλύπτοντας έτσι και με το παραπάνω την αναμενόμενη ζωή της.
Όσον αφορά το χρώμα, το pattern του κορεσμού είχε τόση απόκλιση μεταξύ των δύο, όση και η μέρα με τη νύχτα. Τα χρώματα του LV ήταν υπέρ το δέον κορεσμένα, ενώ του 9000 το αντίθετο. Και στις δύο περιπτώσεις, λανθασμένα. Περιέργως πως, η διαφορά αυτή δεν πέρασε στην κινούμενη εικόνα, όχι σε τέτοιο βαθμό και όχι σε όλες τις σκηνές. Δυστυχώς, οι προβολείς αυτοί θέλουν πολλή δουλειά για να έρθουν. Η κλίμακα του γκρι στον 9000 ήταν αξιοθαύμαστη, όχι όμως και του LV. Παρόλα αυτά, κατά τη θέαση ταινιών, βρεθήκαμε να ασχολούμαστε περισσότερο με τον BenQ παρά με τον Optoma. Στη διάρκεια των ρυθμίσεων φάνηκε ξεκάθαρα το πόσο περίπλοκη και απατηλή είναι η όρασή μας. Πράγμα που, ειλικρινά, με έβαλε σε σκέψεις περί της κρατούσας μεθοδολογίας. Μπορεί κανείς να παιδεύεται με τις ώρες ρυθμίζοντας με patterns και να μη μπορεί να επιτύχει το αποτέλεσμα 5 λεπτών ρύθμισης με βάση γνώριμες σκηνές.
Η κίνηση, και στις δύο περιπτώσεις, τυπικά ανεπαρκής. Δυστυχώς, δεν βλέπω πρόοδο σε αυτόν τον τομέα. Ήταν και παραμένει η αχίλλειος πτέρνα της τεχνολογίας. Όπως και το μαύρο... Χωρίς να ενοχλεί, δεν ενθουσιάζει. Οι θιασώτες του true black πρέπει να κοιτάξουν αλλού. Η απόπλεξη του 1080i σήματος δε φάνηκε να προβληματίζει κανέναν από τους δύο. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες δύο παριστάμενων, το RBE ήταν εντονότερο στον BenQ.
Σύμφωνα με τη γενική παραδοχή, ο LV ήταν ένα κλικ ευκρινέστερος του 9000. Δική μου εκτίμηση είναι πως το μεγαλύτερο μέρος αυτής της διαφοράς οφείλονταν στη ρύθμιση του contrast καθώς και στη διαφορετική θερμοκρασία λευκού. Δυστυχώς, λόγω τεχνικών προβλημάτων, δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές σε γνώριμες φωτεινές σκηνές με χιόνια, κλπ. Οι φακοί όμως των προβολέων είχαν μια άλλη διαφορά που είχε αντίκτυπο στο βάθος πεδίου. Ο Optoma απεικόνιζε αντικείμενα και πρόσωπα στο κέντρο της σκηνής, και ιδιαίτερα σε δεύτερο πλάνο, στενότερα απ' ότι ο BenQ. Δεν γνωρίζω ποιος ήταν ακριβέστερος, προτίμησα όμως την άποψη του 9000, κι ας ήταν ελαφρώς πιο flat από εκείνην του LV. Μου φάνηκε πιο φυσική.
Οι ρυθμίσεις, και στους δύο προβολείς, είναι πληθωρικές. Ο BenQ διαθέτει πληρέστερο CMS, ο Optoma όμως θα ικανοποιήσει στο έπακρο τους φίλους των post-processing φίλτρων, τα οποία διατίθενται εν αφθονία. Δοκιμάσαμε ένα από αυτά, το "B/W expansion". Στη θέση 5, ζωντάνευε με μιας την εικόνα, ανεξάρτητα από τη σκηνή. Δεν κατάλαβα τι ακριβώς έκανε, αλλά μου θύμησε unsharp masking. Δυστυχώς, τίποτε δεν έρχεται δωρεάν και κάθε φορά που κάναμε pause για φωτογράφηση βλέπαμε έντονα τεχνουργήματα. Οι αλλοιώσεις του φίλτρου δεν ήταν εμφανείς σε κίνηση, μου άφηνε όμως μια γεύση έντονης ψηφιακής επεξεργασίας.
Εν κατακλείδι:
Ο Optoma HD81-LV είναι η καλύτερη πρόταση σε όσους, για τον α' ή β' λόγο, αποζητούν φωτεινότητα: μεγάλη οθόνη, περιβάλλον φωτισμός, ή απλά απόθεμα ισχύος. Ισχύς πλήρως ελεγχόμενη, που δε συνοδεύεται από παραχωρήσεις στο λόγο αντίθεσης, κάτι που θα έβλαπτε ανεπανόρθωτα την ποιότητα της εικόνας του. Θα πρέπει, όμως, να σημειωθεί πως ο προβολέας αυτός (όπως άλλωστε και ο προκάτοχός του) είναι από τους πλέον δύστροπους όσον αφορά την εγκατάσταση. Είναι long-throw, έχει μικρό zoom, δεν παρέχει vertical shift και έχει μεγάλο offset. Κάντε τους υπολογισμούς σας για να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως.
Έκτοτε, η αγορά εμπλουτίστηκε με εκπροσώπους όλων των τεχνολογιών, LCD, DLP, SXRD ακόμη και D-ILA. Ο πήχης ανέβηκε, και μαζί με αυτόν οι προσδοκίες μας. Δυστυχώς για τους κατασκευαστές, ευτυχώς για μας τους καταναλωτές.
Περιοριζόμενοι στο στρατόπεδο των DLP, το μεγάλο "αγκάθι" - αντίπαλος αν προτιμάτε - της Optoma, δεν είναι άλλος από την BenQ. Η εταιρία αυτή μπορεί και διαθέτει μοντέλα εφάμιλλης απόδοσης σε χαμηλότερες τιμές. Έτσι έγινε με τον W10000 ο οποίος - λίγο μετά την εμφάνιση του Epson TW1000 - αναβαπτίστηκε σε W9000.
H Optoma απάντησε, κάπως καθυστερημένα ίσως, με τον HD80 που είδαμε πρόσφατα, ουσιαστικά μία cut-off έκδοση του HD81 χωρίς τον εξωτερικό επεξεργαστή. Και αφού εξασφάλισε τα νώτα της (μιας και οι HD80 / W9000 παίζουν στα σημεία), ήρθε η ώρα της αναβάθμισης. Μια αναβάθμιση που ακούει στο όνομα HD81-LV, ή αλλιώς HD81 on steroids.
Ο LV είναι ένας μαύρος 81 με ονομαστική φωτεινότητα 2500 lumens έναντι 1400 του προκατόχου του. Δεν αμφιβάλλω ότι μπορεί και να συνοδεύεται από αναβαθμισμένο firmware. Το μεγάλο του όπλο, όμως, είναι τα 2500 lumens. Φαίνεται πως η Optoma αφουγκράζεται τον παλμό της αγοράς ο οποίος χτυπά στο ρυθμό του εξωπραγματικού contrast ratio και του άπλετου φωτός. Το αξιοσημείωτο είναι πως η φωτεινότητα εκτοξεύεται στα +1100 lumens διατηρώντας την ίδια - φαινομενικά - λάμπα UHP ισχύος 300W. Όπως επίσης και το ότι ο λόγος αντίθεσης παραμένει στο 10000:1.
Ομολογώ πως ήμουν πολύ περίεργος να δω πως "φαίνονται" τα 2500 lumens στην πράξη και τι επίπτωση έχουν αυτά στην ποιότητα της εικόνας. Σύμφωνα με την τυποποίηση ANSI και σε συνθήκες bat cave, η φωτεινότητα αυτή μπορεί να καλύψει ~11 τ.μ οθόνης, ήτοι 200" σε αναλογία 16:9 (4,43 x 2,49 μ.). Επειδή, όμως, η περίσσια φωτεινότητα είναι δώρον-άδωρον χωρίς μηχανισμό ελέγχου της, ήμουν εξίσου περίεργος να δω πως αυτό το "θηρίο" θα συμπεριφερθεί στο ασφυκτικό περιβάλλον των 92".
Δεν ξέρω το κατά πόσο η ονομαστική φωτεινότητα του LV ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Για να είμαι ειλικρινής, περίμενα μεγαλύτερη διαφορά εναλλάσσοντας μεταξύ των δύο ακραίων θέσεων της ίριδας (16 συνολικά). Με την έννοια του 2500=2x1250, ή κάτι τέτοιο. Αυτό όμως δε σημαίνει τίποτα. Ποιος μου εγγυάται ότι τα 1200 του W9000 είναι όντως τόσα; Η ουσία είναι ότι υπήρχε διαφορά και μάλιστα εμφανέστατη. Οι μπάρες του letterbox εναλλάσσονταν μεταξύ σκούρου και ανοικτού γκρι. Το αξιοθαύμαστο είναι ότι η εναλλαγή της ίριδας, ακόμη και μεταξύ των ορίων της, δεν φάνηκε να έχει επίπτωση στην ομοιομορφία φωτεινότητας, κάτι που δυστυχώς δεν μπορώ να πω και για τον BenQ. O W9000 εμφάνιζε έντονο πρόβλημα στην πάνω δεξιά γωνία, με την ίριδα κλειστή. Κάτι που αποδεικνύει πως η υλοποίηση της ίριδας ως μηχανισμό ελέγχου της πηγής φωτός δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται. Βέβαια, για να είμαι ακριβής, και το παιχνίδι με την ίριδα του LV δεν ήταν αναίμακτο. Υπήρχαν σημάδια αποχρωματισμού στην ανοικτή θέση (λογικό), γεγονός που οδηγεί στη σκέψη πως εάν επιλέγαμε τη ρύθμιση "auto" θα είχαμε εκπλήξεις. Αυτό, όμως, είναι αναμενόμενο και δεν με απασχολεί. Η ίριδα πρέπει να ρυθμίζεται άπαξ ανάλογα με το χώρο. Επίσης, δεν μου αρέσουν οι αυτόματες ίριδες γιατί καμία δεν δουλεύει σωστά. Συνεπώς, η ίριδα του LV (στη θέση manual) κάνει δουλειά και συμπεριφέρεται ως οφείλει. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο έγκειται η επιτυχία του LV: Όχι μόνον διαθέτει απόθεμα ισχύος, ικανό να καλύψει τη μεγαλύτερη οθόνη που ένα σαλόνι (ακόμη και playroom) μπορεί να έχει, αλλά δίνει και τη δυνατότητα οδήγησης μιας συμβατικής 92άρας, χωρίς ποιοτικές παραχωρήσεις. Πράγμα το οποίο σημαίνει πως ο κάτοχος οθόνης συμβατικής διαγωνίου δεν θα ανησυχήσει ποτέ για την αναπόφευκτη απώλεια φωτεινότητας της λάμπας. Μπορεί να ξεκινήσει από τη θέση 16 και να μειώνει κατά ένα, κάθε 200 ώρες, καλύπτοντας έτσι και με το παραπάνω την αναμενόμενη ζωή της.
Όσον αφορά το χρώμα, το pattern του κορεσμού είχε τόση απόκλιση μεταξύ των δύο, όση και η μέρα με τη νύχτα. Τα χρώματα του LV ήταν υπέρ το δέον κορεσμένα, ενώ του 9000 το αντίθετο. Και στις δύο περιπτώσεις, λανθασμένα. Περιέργως πως, η διαφορά αυτή δεν πέρασε στην κινούμενη εικόνα, όχι σε τέτοιο βαθμό και όχι σε όλες τις σκηνές. Δυστυχώς, οι προβολείς αυτοί θέλουν πολλή δουλειά για να έρθουν. Η κλίμακα του γκρι στον 9000 ήταν αξιοθαύμαστη, όχι όμως και του LV. Παρόλα αυτά, κατά τη θέαση ταινιών, βρεθήκαμε να ασχολούμαστε περισσότερο με τον BenQ παρά με τον Optoma. Στη διάρκεια των ρυθμίσεων φάνηκε ξεκάθαρα το πόσο περίπλοκη και απατηλή είναι η όρασή μας. Πράγμα που, ειλικρινά, με έβαλε σε σκέψεις περί της κρατούσας μεθοδολογίας. Μπορεί κανείς να παιδεύεται με τις ώρες ρυθμίζοντας με patterns και να μη μπορεί να επιτύχει το αποτέλεσμα 5 λεπτών ρύθμισης με βάση γνώριμες σκηνές.
Η κίνηση, και στις δύο περιπτώσεις, τυπικά ανεπαρκής. Δυστυχώς, δεν βλέπω πρόοδο σε αυτόν τον τομέα. Ήταν και παραμένει η αχίλλειος πτέρνα της τεχνολογίας. Όπως και το μαύρο... Χωρίς να ενοχλεί, δεν ενθουσιάζει. Οι θιασώτες του true black πρέπει να κοιτάξουν αλλού. Η απόπλεξη του 1080i σήματος δε φάνηκε να προβληματίζει κανέναν από τους δύο. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες δύο παριστάμενων, το RBE ήταν εντονότερο στον BenQ.
Σύμφωνα με τη γενική παραδοχή, ο LV ήταν ένα κλικ ευκρινέστερος του 9000. Δική μου εκτίμηση είναι πως το μεγαλύτερο μέρος αυτής της διαφοράς οφείλονταν στη ρύθμιση του contrast καθώς και στη διαφορετική θερμοκρασία λευκού. Δυστυχώς, λόγω τεχνικών προβλημάτων, δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές σε γνώριμες φωτεινές σκηνές με χιόνια, κλπ. Οι φακοί όμως των προβολέων είχαν μια άλλη διαφορά που είχε αντίκτυπο στο βάθος πεδίου. Ο Optoma απεικόνιζε αντικείμενα και πρόσωπα στο κέντρο της σκηνής, και ιδιαίτερα σε δεύτερο πλάνο, στενότερα απ' ότι ο BenQ. Δεν γνωρίζω ποιος ήταν ακριβέστερος, προτίμησα όμως την άποψη του 9000, κι ας ήταν ελαφρώς πιο flat από εκείνην του LV. Μου φάνηκε πιο φυσική.
Οι ρυθμίσεις, και στους δύο προβολείς, είναι πληθωρικές. Ο BenQ διαθέτει πληρέστερο CMS, ο Optoma όμως θα ικανοποιήσει στο έπακρο τους φίλους των post-processing φίλτρων, τα οποία διατίθενται εν αφθονία. Δοκιμάσαμε ένα από αυτά, το "B/W expansion". Στη θέση 5, ζωντάνευε με μιας την εικόνα, ανεξάρτητα από τη σκηνή. Δεν κατάλαβα τι ακριβώς έκανε, αλλά μου θύμησε unsharp masking. Δυστυχώς, τίποτε δεν έρχεται δωρεάν και κάθε φορά που κάναμε pause για φωτογράφηση βλέπαμε έντονα τεχνουργήματα. Οι αλλοιώσεις του φίλτρου δεν ήταν εμφανείς σε κίνηση, μου άφηνε όμως μια γεύση έντονης ψηφιακής επεξεργασίας.
Εν κατακλείδι:
Ο Optoma HD81-LV είναι η καλύτερη πρόταση σε όσους, για τον α' ή β' λόγο, αποζητούν φωτεινότητα: μεγάλη οθόνη, περιβάλλον φωτισμός, ή απλά απόθεμα ισχύος. Ισχύς πλήρως ελεγχόμενη, που δε συνοδεύεται από παραχωρήσεις στο λόγο αντίθεσης, κάτι που θα έβλαπτε ανεπανόρθωτα την ποιότητα της εικόνας του. Θα πρέπει, όμως, να σημειωθεί πως ο προβολέας αυτός (όπως άλλωστε και ο προκάτοχός του) είναι από τους πλέον δύστροπους όσον αφορά την εγκατάσταση. Είναι long-throw, έχει μικρό zoom, δεν παρέχει vertical shift και έχει μεγάλο offset. Κάντε τους υπολογισμούς σας για να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως.