Το Πιάνο και η Μουσική του.

Μηνύματα
7.015
Reaction score
6.046
Πριν λίγες ημέρες, στις 29 Μαρτίου, συμπληρώσαμε 88 ημέρες στο 2022 και, για πρώτη φορά στη χώρα μας εορτάσθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου, στη βάση ότι το Grand Piano έχει 88 πλήκτρα (52 λευκά και 36 μαύρα), αν και τουλάχιστον το Bösendorfer Grand 290 Imperial έχει 97!
Το γεγονός μας το θύμισε ο καλός μας φίλος thva, ο οποίος ανέφερε ότι κάποιο αφιέρωμα θα έπρεπε να υπάρξει για το πλέον σημαίνον όργανο στην Κλασική (και όχι μόνον) Μουσική.
Ως εκ τούτου, ανοίγω αυτό το νήμα, καθόσον το θέμα αυτό είναι απέραντο και, σίγουρα, έστω τα ολίγιστα μέλη που ενδιαφέρονται για την Κλασική Μουσική θα ήθελαν να συμβάλουν με τυχόν αναρτήσεις τους στην πληρέστερη για την περίπτωση κάλυψη του όλου ζητήματος και, πιθανότατα, να υπάρξει μια ενδιαφέρουσα ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων.
Το Πιάνο, πριν φθάσει στη σημερινή Grand μορφή του πέρασε από αρκετά εξελικτικά στάδια, ξεκινώντας με τα πρώτα Fortepiano του Ιταλού κατασκευαστή Cristofori (γύρω στο 1720). Στη συνέχεια, το Φορτεπιάνο εξελίχθηκε σε ένα πιο "δυνατό" και πλούσιο σε ήχο όργανο από τον Γερμανό Silbermann (το Φορτεπιάνο της εποχής του J.S. Bach), για να φθάσουμε στα πιο εξελιγμένα της εποχής των Haydn και Mozart από τους Αυστριακούς Stein και κυρίως εκείνα του Anton Walter αλλά και της Nannette Streicher. Στην εποχή των Beethoven και Schubert τα όργανα αυτά αποκτούν περισσότερα πλήκτρα και pedals. Οι πλέον φημισμένοι κατασκευαστές είναι ο Σκωτσέζος John Broadwood και ο Αυστρο-Γερμανός Conrad Graf.
Στην καθαρά Ρομαντική περίοδο οι Γάλλοι Pleyel & Erard βελτιώνουν ακόμη περισσότερο τον ήχο και τον μηχανισμό του οργάνου. Συνθέτες σαν τον Chopin και τον Liszt τα χρησιμοποιούν αυτά τα όργανα για τις εξαίσιες και λίαν απαιτητικές για το όργανο συνθέσεις τους. Σταδιακά η Γερμανό-Αμερικανική εταιρεία Steinway (ιδρυθείσα το 1853), η Αυστριακή Bösendorfer, η Γερμανική Blüthner (και αυτή ιδρυθείσα το 1853) ανέπτυξαν αυτό που γνωρίζουμε ως το σύγχρονο Grand Piano. Στον παρελθόντα αιώνα, η Ιταλική εταιρεία Fazioli και η Ιαπωνέζικη Yamaha Corporation αποτελούν από τους κορυφαίους κατασκευαστές σύγχρονων Πιάνων. Από τους πλέον σημαντικούς νεώτερους κατασκευαστές πολύ ενδιαφέρον (και επιλεγμένο από αρκετούς σύγχρονους πιανίστες) είναι και το Straight Strung Concert Grand του Βέλγου Chris Maene (με 90 πλήκτρα!).
Το πιάνο ως το πλέον αξιοποιήσιμο και εύχρηστο πολυφωνικό όργανο τιμήθηκε σχεδόν από κάθε συνθέτη, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ήτοι με έργα για το όργανο σόλο, με έργα Μουσικής Δωματίου με πιάνο (Τρίο, Κουαρτέτα, Κουιντέτα και σπανιότερα σε Σεξτέτα ή και Σεπτέτα) και Κοντσέρτα για Πιάνο και Ορχήστρα (Δωματίου ή Συμφωνική).
Κάθε ακροατής γνήσια ενδιαφερόμενος για το όργανο αυτό, θα πρέπει να εντρυφήσει στα έργα συνθετών, όπως οι Domenico Scarlatti, J.S. Bach, C.P.E. Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Chopin, Brahms, Liszt, Rachmaninov, Prokofiev, Shostakovich, Debussy, Faure, Ravel & Messiaen, για να αναφέρω μόνον μερικούς από τους πλέον σημαντικούς.
Ως προς τα έργα...εκεί θα χαθούμε στον απέραντο πλούτο που υπάρχει στη διάθεσή μας. Πάντως, η "βίβλος" κάθε πιανίστα θεωρείται το "Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο" του J.S. Bach, ενώ γενικά η πιανιστική Μουσική του εν λόγω συνθέτη έχει αναφερθεί από αρκετούς σολίστες του οργάνου ως το..."καθημερινό φαγητό" τους. Επίσης, ο απέραντος πλούτος που απλόχερα μας προσφέρει ο D. Scarlatti στις 555 εκπληκτικές Σονάτες του αποτελούν ένα άλλο must (π.χ. οι πανέμορφες Κ. 87 & 380).
O σοβαρά ενδιαφερόμενος ακροατής οφείλει να γνωρίσει, σε κάποιο βαθμό, το πολυσχιδές και λίαν πρωτότυπο έργο του C.P.E. Bach (π.χ. η ελεύθερη Φαντασία σε φα διέση ελάσσονα).
Οι Σονάτες για Πιάνο (και όχι μόνον) των Haydn (π.χ. οι Παραλλαγές σε φα ελάσσονα), Mozart (π.χ. η Σονάτα σε λα ελάσσονα ή η Φαντασία σε ντο ελάσσονα), Beethoven (π.χ. η Σονάτα σε Σι ύφεση Μείζονα, γνωστή ως "Hammerklavier)" & Schubert (π.χ. Φαντασία σε Ντο Μείζονα, γνωστή ως "Wanderer") αποτελούν ένα άλλο τεράστιο πλούσιο "βασίλειο" μουσικής τελειότητας, ευφάνταστης ανάπτυξης, τέλειας φόρμας και εξαίρετης μουσικότητας.
Πιάνο χωρίς έργα των συνθετών και σπουδαίων σολίστ του οργάνου, όπως οι Chopin, Liszt και Rachmaninov, δεν έχει κανένα νόημα.
Για όσους φθάσουν στον παρελθόντα αιώνα, ορισμένες από τις κορυφαίες συνθέσεις των Debussy, Ravel και Shostakovich είναι εξαιρετικά διαφωτιστικές και λίαν ικανοποιητικές.
Ως προς τους ερμηνευτές, ο συνεπής στο να εντρυφήσει στις μεγάλες ερμηνείες των έργων για το όργανο αυτό ακροατής οφείλει να ακούσει ενδελεχώς τους μεγάλους "κλασικούς" πλέον σολίστες, όπως ο Sviatoslav Richter, o Vl. Horowitz, o Ε. Gilels, ο W. Kempf, για να αναφέρω μόνον μερικούς για τους οποίους υπάρχουν αρκετές πολύ ικανοποιητικές παραγωγές . Στη συνέχεια, υπάρχει ένας τεράστιος πλούτος επιφανών αλλά και αφανών νεώτερων πιανιστών, όπου κανείς μπορεί να βρει...diamonds among the dross!
Σε επόμενη ανάρτηση και ανάλογα με το όποιο ενδιαφέρον υπάρξει μπορούμε να αναφερθούμε σε συγκεκριμένες παραγωγές, νέες ή παλαιότερες, από την πληθώρα που υπάρχει σε ηχογραφημένο υλικό.
 


Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Ιδέες κι εαυ θα μας συμβουλεύεις με τα σχόλια σου (όσο θές, όποτε θές και όταν θές).

Ας αρχίσουμε με κάτι παραδοσιακό για να προσελκύσουμε και κόσμο. :)

 
Last edited:

Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Ιδέες κι εαυ θα μας συμβουλεύεις με τα σχόλια σου (όσο θές, όποτε θές και όταν θές).

Ας αρχίσουμε με κάτι παραδοσιακό για να προσελκύσουμε και κόσμο. :)

Αυτή ήταν η Δανάη παρεμπιπτόντως. Έχει και την αδελφή της την Κυβέλη.
 

Μελίδης Μιχάλης

Πρόεδρος ΕΒΒΕ
Μηνύματα
30.228
Reaction score
27.808
Αν κερδίσω κανένα λόττο ή κανένα προπό (που δεν παίζω καθόλου) θα πάρω ένα πιάνο Βossendorfer.
Ένα κανονικό κλασσικό πιάνο.
concert-grand-280VC.jpg

Έτσι θα πάψω να παίζω στο Casio αρμόνιό μου προσπαθώντας να έχω καλό πιάνο, αν και έχει πολύ πιστό ήχο πιάνου.
Έχει 6 οκτάβες και δυναμικά πλήκτρα.
Και όταν το συνδέω με ενισχυτή και ηχεία γίνεται πολύ καλό.
Αλλά το πιάνο είναι πιάνο και ο ήχος του δεν έχει σχέση με οτιδήποτε ηλεκτρονικό προσπαθεί να τον μιμηθεί.
Τι να σου κάνει το μικροτσίπ.


Μπορεί βέβαια να πάρω κανένα απλό και διακριτικό.
piano-kessler.jpg
 



Μηνύματα
7.015
Reaction score
6.046
Ιδέες κι εαυ θα μας συμβουλεύεις με τα σχόλια σου (όσο θές, όποτε θές και όταν θές).

Ας αρχίσουμε με κάτι παραδοσιακό για να προσελκύσουμε και κόσμο. :)

Όσο Ελληνικό ακούγεται το όνομα "Δανάη" αλλό τόσο Γερμανικό είναι το επίθετό της...Dörken...
Πρόκειται για μία ταλαντούχα νέα πιανίστα με αρκετή δραστηριότητα πρωτίστως στην πατρίδα της Γερμανία αλλά και με διεθνή καρίερα. Πολύ δραστήρια στα social media και με μία αξιοπρόσεκτη δισκογραφία. Σημαντική και η συμμετοχή της σε αξιόλογες και ενδιαφέρουσες παραγωγές Μουσικής Δωματίου.
Από τους δίσκους για σόλο πιάνο, ξεχωρίζω ως εξαιρετικά ενδιαφέροντα και πολύ καλά ερμηνευμένο το πρώτο της SACD, με τον τίτλο "Fantasy", με τρία κορυφαία έργα "Φαντασίες", ήτοι την εκπληκτική και καινοτόμο (ελεύθερη) Φαντασία του C.P.E. Bach σε φα δίεση ελάσσονα, την εξαιρετικά εμπνευσμένη Φαντασία Wanderer του Schubert και την υπερβατική Φαντασία σε Ντο μείζονα (Op.17) του Schumann (από τα έργα αναφοράς για το όργανο). Η παραγωγή είναι της Γερμανικής audiophile εταιρείας ARS Produktion.
Από τη συμμετοχή της σε έργα Μουσικής Δωματίου, το πρόσφατό CD της μαζί με τον βιολονίστα Adrian La Marca παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς το, μεταξύ άλλων, και πολύ ευχάριστο και ποικίλο πρόγραμμα. Η πολύ καλή παραγωγή είναι της Γαλλικής La Dolce Volta.
Θα πρέπει να σημειωθεί και η πολύ καλή της προσπάθεια για την προβολή και της Ελληνικής σοβαρής Μουσικής, όπως στο SACD της με τον τίτλο "East and West" και λίαν προσφάτως με το CD της Odyssee, σε πολύ καλή παραγωγή της Berlin Classics.
H αδελφή της Κυβέλη έχει πολύ μικρότερη συμμετοχή στη δισκογραφία. Ο πλέον σημαντικός της δίσκος είναι ενά πολύ ενδιαφέρον SACD, σε εξαιρετική όπως πάντα παραγωγή της ARS Produktion, με έργα για πιάνο καθώς και το εξαιρετικό Κουιντέτο για Πιάνο του αξιόλογου Τσέχου συνθέτη Josef Suk.
 


christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
6.288
Reaction score
13.195
Ναι Ολδυ μου :drinks:
 

Μηνύματα
7.015
Reaction score
6.046
βρε παιδια ?
εσεις που κατεχετε , το πιανο ανηκει στα κρουστά ?
Το πιάνο είναι ένα ειδικό και μοναδικό στην φύση του όργανο καθώς μπορεί να θεωρηθεί και ως έγχορδο (έχει χορδές που παράγουν τους μουσικούς ήχους) αλλά και (εμμέσως) κρουστό, καθόσον τις χορδές τις κτυπάνε μικρά σφυράκια τα οποία, όμως, δεν τα κτυπά άμεσα ο σολίστας (ως συμβαίνει με όλα τα άλλα κρουστά) αλλά μέσω των πλήκτρων τα οποία "δίνουν την εντολή" στα σφυράκια να κτυπήσουν τις σχετικές χορδές.
Επίσης, αντίθετα με τα άλλα κρουστά, το πιάνο είναι πολυφωνικό όργανο και άκρως μουσικό (παράγει πλήρεις μελωδίες και αρμονίες), ώστε να χρησιμοποιείται για πάσα χρήση (πλήρεις συνθέσεις, διασκευές, δοκιμές, συνοδεία άλλων οργάνων ή τραγουδιστών κλπ.).
Κοντολογίς, είναι το ένα και μοναδικό...Πιάνο!
 

Μηνύματα
2.353
Reaction score
4.917
Το πιάνο είναι ένα ειδικό και μοναδικό στην φύση του όργανο καθώς μπορεί να θεωρηθεί και ως έγχορδο (έχει χορδές που παράγουν τους μουσικούς ήχους) αλλά και (εμμέσως) κρουστό, καθόσον τις χορδές τις κτυπάνε μικρά σφυράκια τα οποία, όμως, δεν τα κτυπά άμεσα ο σολίστας (ως συμβαίνει με όλα τα άλλα κρουστά) αλλά μέσω των πλήκτρων τα οποία "δίνουν την εντολή" στα σφυράκια να κτυπήσουν τις σχετικές χορδές.
Επίσης, αντίθετα με τα άλλα κρουστά, το πιάνο είναι πολυφωνικό όργανο και άκρως μουσικό (παράγει πλήρεις μελωδίες και αρμονίες), ώστε να χρησιμοποιείται για πάσα χρήση (πλήρεις συνθέσεις, διασκευές, δοκιμές, συνοδεία άλλων οργάνων ή τραγουδιστών κλπ.).
Κοντολογίς, είναι το ένα και μοναδικό...Πιάνο!
Αν θεωρήσουμε τα πλήκτρα του πιάνου σαν τα δάκτυλα του κιθαρίστα που χτυπούν τις χορδές της κιθάρας, τότε και το πιάνο είναι έγχορδο πληκτροφόρο όργανο
 

Μηνύματα
148
Reaction score
209
Σκέπτομαι για το λευκό με μισή ουρά. Για εμάς που δεν παίρνουμε τα γράμματα παίζει μόνο του.

βρε παιδια ?
εσεις που κατεχετε , το πιανο ανηκει στα κρουστά ?
Εξαρτάται α
βρε παιδια ?
εσεις που κατεχετε , το πιανο ανηκει στα κρουστά ?
Σε Bartok ενίοτε είναι κρουστό. Συνεπώς εξαρτάται από τον συνθέτη.
 
Last edited:

Μηνύματα
148
Reaction score
209

Μηνύματα
7.015
Reaction score
6.046
Αν θεωρήσουμε τα πλήκτρα του πιάνου σαν τα δάκτυλα του κιθαρίστα που χτυπούν τις χορδές της κιθάρας, τότε και το πιάνο είναι έγχορδο πληκτροφόρο όργανο
Η διαφορά έγκειται στο ότι στο πιάνο τις χορδές δεν τις χτυπά ο πιανίστας αλλά τα ειδικά σφυράκια ωσάν να ενεργούν σε κρουστό όργανο. Ο πιανίστας χρησιμοποιεί τα πλήκτρα τα οποία από μόνα τους δεν παράγουν τον μουσικό ήχο, όπως συμβαίνει με την αμεσότητα του παιξίματος από τον κιθαρίστα στην κιθάρα του.
Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε, ειδικά για το πιάνο, για μία υβριδική κατάσταση εγχόρδου και κρουστού οργάνου!..
 

Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Ναι Ολδυ μου :drinks:
Κε Χρήστο. άσε τι λένε, το πιάνο έχεις δίκιο είναι κρουστό και μίλησες σωστά γιατί είσαι μουσικός. Οι άλλοι το βλέπουν μόνο καθαρά κατασκευαστικά. Οι λόγοι που είναι κρούστο δεν είναι τόσο κατασκευαστικός όσο μουσικός (που επιβάλλεται όμως απο την κατασκευη του) και τον περιορισμένο έλεγχο που έχει ο μουσικός σε σύγκριση με όλα τα άλλα όργανα (και τα έγχορδα ακόμη). Όχι μόνο σε όγκο, και σταμάτημα νότας αλλά και άλλους λόγους. Κάποιους αναφέρει και η Κυβέλη σε ενα σημείο εμεσα (αλλά δεν ξέρεις Αγγλικά) αλλά και φαίνεται απο τον ρόλο που του "αποδίδει" (εμπειρικά) ο Πρινς στο πόστ του παραπάνω. Εκτός βέβαια εαν είναι κανένα αβάντ γκάρντ :D και ο πιανίστας παίζει τις χορδές του αλλά και πάλι στη ουσία , όχι.

Το κομμάτι του Μπάρτοκ με τους κρουστικούς ρυθμούς του, απλώς του έβαλε την "σφραγίδα" του κρουστού και ό κόσμος το κατανόησε καλύτερα.

Βέβαια ακόμη είναι ενα debate αλλά όχι για τους μουσικούς.

Φιλιά 😍
 
Last edited:

Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Κε Χρήστο. άσε τι λένε, το πιάνο έχεις δίκιο είναι κρουστό και μίλησες σωστά γιατί είσαι μουσικός. Οι άλλοι το βλέπουν μόνο καθαρά κατασκευαστικά. Οι λόγοι που είναι κρούστο δεν είναι τόσο κατασκευαστικός όσο μουσικός (που επιβάλλεται όμως απο την κατασκευη του) και τον περιορισμένο έλεγχο που έχει ο μουσικός σε σύγκριση με όλα τα άλλα όργανα (και τα έγχορδα ακόμη). Όχι μόνο σε όγκο, και σταμάτημα νότας αλλά και άλλους λόγους. Κάποιους αναφέρει και η Κυβέλη σε ενα σημείο εμεσα (αλλά δεν ξέρεις Αγγλικά) αλλά και φαίνεται απο τον ρόλο που του "αποδίδει" (εμπειρικά) ο Πρινς στο πόστ του παραπάνω. Εκτός βέβαια εαν είναι κανένα αβάντ γκάρντ :D και ο πιανίστας παίζει τις χορδές του αλλά και πάλι στη ουσία , όχι.

Το κομμάτι του Μπάρτοκ με τους κρουστικούς ρυθμούς του, απλώς του έβαλε την "σφραγίδα" του κρουστού και ό κόσμος το κατανόησε καλύτερα.

Βέβαια ακόμη είναι ενα debate αλλά όχι για τους μουσικούς.

Φιλιά 😍
Βέβαια ακόμη είναι ενα debate αλλά όχι για τους μουσικούς και στη συνείδησή τους. Εξ ου και η κατηγοριοποίηση του στα κρουστα στην ορχήστρα. Βέβαια η κατηγοριοποίηση του πάλι στην ουσία δεν έχει σχεση αλλα τι δυνατότητες δίνει το όργανο. Ο πιανίστας βέβαια θα σου πεί είμαι πιανιστας και καλά θα κάνει. Δεν θα αου πεί οτι ανήκει κάπου (κρουστά ή έγχορδα) καθώς όταν σταματάει το κρουστό αυτός μπορεί και συνεχίζει να παίζει το μέρος του. Αυτό όμως δεν σημαίνει τίποτα. Μπορεί να λέει ότι θέλει χα χα.
 



Μηνύματα
12.495
Reaction score
14.648
Ωπ, και άλλη διόρθωση. Την έμεση αναφορά την κάνει η Δανάη, (όχι η Κυβέλη).

Υ.Γ:
Τα κορίτσια έχουν Ελληνίδα μητέρα και είναι απο τη Λέσβο και είναι γύρω στα 27 ετών.
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.607
Μηνύματα
2.867.716
Members
37.937
Νεότερο μέλος
Hdch
Top