- Μηνύματα
- 2.310
- Reaction score
- 23
Το παρακάτω άρθρο είναι του συντάκτη του Αυστριακού περιοδικού "Φίλοι της Μουσικής" Joachim Reiber. Η μετάφρασή του έγινε από τον Αναστάσιος Στρίκος για λογαριαμό του classicalmusic.gr.
To βρηκα πολύ ενδιαφέρον και σας το μεταφέρω:
---------------------------------------------------------------------------------------
Θα ήταν βεβαίως τραβηγμένο να κατηγορήσουμε τον κόσμο, ότι βάζει να του τηλεφωνήσουν στο κινητό κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας, για να θυμηθεί να βήξει. Ωστόσο δυσκολεύεται κανείς να πιστέψει ότι δεν υπάρχει κάποια λογική εξήγηση πίσω από όλα εκείνα τα τριξίματα, τα κουδουνίσματα, τα βηξίματα, τα γαυγίσματα κι όλους τους άλλους ήχους που είθισται να συνοδεύουν τις συναυλίες κλασικής μουσικής. Τηλεφωνικές κλήσεις και τάση προς βήχα σε έντεχνη αντιστικτική σχέση. Από ιστορικής απόψεως άλλωστε, στάθηκε πάντοτε δύσκολο να επιτευχθεί μια σχετική ηρεμία στην πλατεία.
Σιγανά και ταπεινά. "Όταν ο Γιόζεφ ήταν σε μια μεγάλη συναυλία, κάθονταν σε μια γωνιά έτσι, που να μη βλέπει το φανταχτερό κοινό των ακροατών και άκουγε με την κατάνυξη που παρακολουθεί κανείς τη θεία λειτουργία, σιωπηλός και ακίνητος, και με το βλέμμα καρφωμένο στο έδαφος μπροστά του." Η ακρόαση ως σιωπηλή εμβάθυνση, η συναυλία ως Καρμελιτική κατανυκτική λατρεία της τέχνης. Έτσι το είδαν οι ρομαντικοί κι έτσι το διετύπωσε ο Βίλελμ Χάινριχ Βάκενρόντερ (Wilhelm Heinrich Wackenroder) στη Νουβέλα του "Η θαυμαστή μουσική ζωή του καλλιτέχνη Γιόζεφ Μπέρλινγκερ". Στο ιδεώδες της εσωστρεφούς αφοσίωσης του νεαρού πάντως αντιτίθεται η στυγνή πραγματικότητα. Η άμορφη εκείνη μάζα, που ονομάζουμε "κοινό", έτεινε και τότε επιμόνως στις ηχηρές και ζωηρές εκείνες εκφάνσεις που συναντούσε κανείς και σε μουσικές παραγωγές παλαιότερων εποχών. Χρειάστηκε κάτι περισότερο από ρομαντικά ιδεώδη για να εξασφαλισθεί η σιωπηρή ακρόαση. Στην Ιένα για παράδειγμα, επιβλήθηκαν το 1770 κανονικοί "Νόμοι". Ο κάθε ακροατής έπρεπε να υπογράψει ότι υποχρεούται: "να εμφανισθή με ευπρεπή ενδυμασία, να συμπεριφερθή ήρεμα και κατά τα χρηστά ήθη και να απέχη κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ολοσχερώς του πίειν, του παίζειν και του καπνίζειν..."
To βρηκα πολύ ενδιαφέρον και σας το μεταφέρω:
---------------------------------------------------------------------------------------
Θα ήταν βεβαίως τραβηγμένο να κατηγορήσουμε τον κόσμο, ότι βάζει να του τηλεφωνήσουν στο κινητό κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας, για να θυμηθεί να βήξει. Ωστόσο δυσκολεύεται κανείς να πιστέψει ότι δεν υπάρχει κάποια λογική εξήγηση πίσω από όλα εκείνα τα τριξίματα, τα κουδουνίσματα, τα βηξίματα, τα γαυγίσματα κι όλους τους άλλους ήχους που είθισται να συνοδεύουν τις συναυλίες κλασικής μουσικής. Τηλεφωνικές κλήσεις και τάση προς βήχα σε έντεχνη αντιστικτική σχέση. Από ιστορικής απόψεως άλλωστε, στάθηκε πάντοτε δύσκολο να επιτευχθεί μια σχετική ηρεμία στην πλατεία.
Σιγανά και ταπεινά. "Όταν ο Γιόζεφ ήταν σε μια μεγάλη συναυλία, κάθονταν σε μια γωνιά έτσι, που να μη βλέπει το φανταχτερό κοινό των ακροατών και άκουγε με την κατάνυξη που παρακολουθεί κανείς τη θεία λειτουργία, σιωπηλός και ακίνητος, και με το βλέμμα καρφωμένο στο έδαφος μπροστά του." Η ακρόαση ως σιωπηλή εμβάθυνση, η συναυλία ως Καρμελιτική κατανυκτική λατρεία της τέχνης. Έτσι το είδαν οι ρομαντικοί κι έτσι το διετύπωσε ο Βίλελμ Χάινριχ Βάκενρόντερ (Wilhelm Heinrich Wackenroder) στη Νουβέλα του "Η θαυμαστή μουσική ζωή του καλλιτέχνη Γιόζεφ Μπέρλινγκερ". Στο ιδεώδες της εσωστρεφούς αφοσίωσης του νεαρού πάντως αντιτίθεται η στυγνή πραγματικότητα. Η άμορφη εκείνη μάζα, που ονομάζουμε "κοινό", έτεινε και τότε επιμόνως στις ηχηρές και ζωηρές εκείνες εκφάνσεις που συναντούσε κανείς και σε μουσικές παραγωγές παλαιότερων εποχών. Χρειάστηκε κάτι περισότερο από ρομαντικά ιδεώδη για να εξασφαλισθεί η σιωπηρή ακρόαση. Στην Ιένα για παράδειγμα, επιβλήθηκαν το 1770 κανονικοί "Νόμοι". Ο κάθε ακροατής έπρεπε να υπογράψει ότι υποχρεούται: "να εμφανισθή με ευπρεπή ενδυμασία, να συμπεριφερθή ήρεμα και κατά τα χρηστά ήθη και να απέχη κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ολοσχερώς του πίειν, του παίζειν και του καπνίζειν..."