- Μηνύματα
- 28.176
- Reaction score
- 50
American Gangster (2007)
Το 1970 στην Αμερική, ένας αστυνομικός προσπαθεί να ξεσκεπάσει τον λαθρέμπορο ναρκωτικών Frank Lucas, ο οποίος φέρνει ναρκωτικά στη χώρα κρύβωντάς τις ποσότητες στα φέρετρα των στρατιωτικών που επιστρέφουν από τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Κανένας δεν ήξερε τον Φρανκ Λούκας, τον οδηγό ενός από τους κυρίαρχους Νονούς της πόλης, μέχρι που βρίσκει την ευκαιρία, μετά τον ξαφνικό θάνατο του αφεντικού του, να χτίσει τη δική του αυτοκρατορία και να ζήσει το δικό του Αμερικανικό Όνειρο. Σταδιακά, προμηθεύοντας τους δρόμους με ανόθευτα ναρκωτικά σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, αποκτά τον έλεγχο της διακίνησης ναρκωτικών, κατατροπώνει τα υπόλοιπα συνδικάτα του εγκλήματος και εξελίσσεται σε εξέχοντα κοινωνικό παράγοντα.
Ο Ρίτσι Ρόμπερτς από την άλλη, είναι ένας αστυνομικός με τέτοιες διασυνδέσεις που ουσιαστικά ελέγχει τον υπόκοσμο των ναρκωτικών, δίχως να «λαδώνεται». Σταδιακά, αρχίζει να υποψιάζεται ότι κάποιος, πέρα από τις γνωστές οικογένειες της Μαφίας, αναρριχάται στην εξουσία της διακίνησης ναρκωτικών και βάζει σκοπό του να τον συλλάβει…
Ο Λούκας και ο Ρόμπερτς, μολονότι σε αντίπαλα στρατόπεδα, μοιάζουν σε πολλά, καθώς και οι δυο υιοθετούν ηθικούς κώδικες που τους διαφοροποιούν από τους συναδέλφους τους… Όταν όμως έρχεται η ώρα της τελικής αναμέτρησης, μονάχα ένας από τους δύο μπορεί να βγει νικητής.
ιστορία του μεγαλέμπορου ναρκωτικών Φρανκ Λούκας είδε το φως της δημοσιότητας με ένα άρθρο (The Return of the Superfly) του δημοσιογράφου Μαρκ Τζέικομπσον στο New York magazine το 2000, μετά από συνάντησή του με τον ίδιο το Λούκας.
Το άρθρο του Τζέικομπσον κέντρισε το ενδιαφέρον του βραβευμένου με Όσκαρ παραγωγού Μπράιαν Γκράζερ (8 Mile, Friday Night Lights, A Beautiful Mind, Cinderella Man) και στην υλοποίηση της μεταφοράς της πραγματικής ιστορίας στο πανί ενεπλάκη και ο βραβευμένος με Όσκαρ Στίβεν Ζαϊλιαν, ο οποίος πέρασε μήνες με το Λούκας και το Ρόμπερτς.
Οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας, Φρανκ Λούκας και Ρίτσι Ρόμπερτς βοήθησαν πολύ τόσο το σκηνοθέτη όσο και τους ηθοποιούς στα γυρίσματα. Σχολιάζει ο Ουάσινγκτον «…μπήκα σε ένα δωμάτιο με το Φράνκ, άνοιξα το κασετοφωνάκι και αρχίσαμε να μιλάμε. Δεν προσπάθησα να τον μιμηθώ απαραιτήτως, αλλά ο Φρανκ είναι πολύ γοητευτικός. Αυτό είναι το βασικό του χαρακτηριστικό. Έπαιξα το Ρούμπιν Κάρτερ και έκανα το ίδιο ακριβώς πράγμα, απλά περνούσα ώρες μαζί του, μέναμε μόνοι και έμαθα την αλήθεια ή τουλάχιστον μια εκδοχή της… Αλλά στο Φρανκ είπα «Μη μου πεις κάτι που δεν χρειάζεται να γνωρίζω. Δεν θέλω να κληθώ να καταθέσω.»
O Φρανκ Λούκας υπήρξε έμπορος ναρκωτικών τη δεκαετία του ’70 στο Χάρλεμ και οι επιχειρήσεις του είχαν χαρακτηριστεί ως οι πιο εξωφρενικά επιτυχημένες διεθνώς. Γνωστός για την επιχείρηση Cadaver Connection, ο Λούκας έμεινε στην Ιστορία για το παράτολμο σχέδιό του να μεταφέρει ηρωίνη μέσα στα φέρετρα των Αμερικανών πολεμιστών του Βιετνάμ. Το 1976 καταδικάστηκε σε 70 χρόνια φυλάκισης, αλλά βγήκε το 1981 καθώς είχε βοηθήσει τις Αρχές να συλλάβουν πάνω από 100 εγκληματίες. Το 1984 καταδικάστηκε σε άλλα 7 χρόνια φυλακής.
Ο πρώτος που θέλησε να αναλάβει τη σκηνοθεσία της ταινίας ήταν ο Αντουάν Φουκουά, που είχε συνεργαστεί με τον Ουάσινγκτον και στην ταινία Training Day, αλλά το στούντιο τότε ανέβαλε την παραγωγή.
Αρχικά ο Ουάσινγκτον ήταν διστακτικός στην ανάληψη του ρόλου, αλλά τον συνεπήρε το σενάριο και μόλις ο Ρίντλεϊ Σκοτ ενέδωσε στις πιέσεις του Γκρέιζερ και ανέλαβε τη σκηνοθεσία, υπέγραψε και ο ίδιος. Σχολιάζει ο Γκρέιζερ «Έβαλα τα δυνατά μου προκειμένου να το υλοποιήσω. Πήγα το σενάριο στο Ρίντλεϊ Σκοτ επτά ή οκτώ φορές, και πάντοτε του άρεσε, αλλά δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή. Τώρα-την ένατη ή δέκατη φορά- είπε το Ναι».
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ πρότεινε για το ρόλο του αστυνομικού το Ράσελ Κρόου (με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στις ταινίες Gladiator, A Good Year) και επέμεινε στην ανάληψη του ρόλου του Λούκας από τον Ουάσινγκτον.
Σχολιάζει ο Ράσελ Κρόου: «Το σενάριο καταγράφει μια περίοδο και η χρονική ακολουθία αφηγείται μια ιστορία. […] Ο Ρίτσι είναι πολύπλοκος και με πολλές αντιφάσεις. Η ιστορία του δεν περιλαμβάνει παραδοσιακά στοιχεία. Δεν κατηγοριοποιείται εύκολα. ..»
Ελληνικη πρεμιερα 25/12/2007
Το 1970 στην Αμερική, ένας αστυνομικός προσπαθεί να ξεσκεπάσει τον λαθρέμπορο ναρκωτικών Frank Lucas, ο οποίος φέρνει ναρκωτικά στη χώρα κρύβωντάς τις ποσότητες στα φέρετρα των στρατιωτικών που επιστρέφουν από τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Κανένας δεν ήξερε τον Φρανκ Λούκας, τον οδηγό ενός από τους κυρίαρχους Νονούς της πόλης, μέχρι που βρίσκει την ευκαιρία, μετά τον ξαφνικό θάνατο του αφεντικού του, να χτίσει τη δική του αυτοκρατορία και να ζήσει το δικό του Αμερικανικό Όνειρο. Σταδιακά, προμηθεύοντας τους δρόμους με ανόθευτα ναρκωτικά σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, αποκτά τον έλεγχο της διακίνησης ναρκωτικών, κατατροπώνει τα υπόλοιπα συνδικάτα του εγκλήματος και εξελίσσεται σε εξέχοντα κοινωνικό παράγοντα.
Ο Ρίτσι Ρόμπερτς από την άλλη, είναι ένας αστυνομικός με τέτοιες διασυνδέσεις που ουσιαστικά ελέγχει τον υπόκοσμο των ναρκωτικών, δίχως να «λαδώνεται». Σταδιακά, αρχίζει να υποψιάζεται ότι κάποιος, πέρα από τις γνωστές οικογένειες της Μαφίας, αναρριχάται στην εξουσία της διακίνησης ναρκωτικών και βάζει σκοπό του να τον συλλάβει…
Ο Λούκας και ο Ρόμπερτς, μολονότι σε αντίπαλα στρατόπεδα, μοιάζουν σε πολλά, καθώς και οι δυο υιοθετούν ηθικούς κώδικες που τους διαφοροποιούν από τους συναδέλφους τους… Όταν όμως έρχεται η ώρα της τελικής αναμέτρησης, μονάχα ένας από τους δύο μπορεί να βγει νικητής.
ιστορία του μεγαλέμπορου ναρκωτικών Φρανκ Λούκας είδε το φως της δημοσιότητας με ένα άρθρο (The Return of the Superfly) του δημοσιογράφου Μαρκ Τζέικομπσον στο New York magazine το 2000, μετά από συνάντησή του με τον ίδιο το Λούκας.
Το άρθρο του Τζέικομπσον κέντρισε το ενδιαφέρον του βραβευμένου με Όσκαρ παραγωγού Μπράιαν Γκράζερ (8 Mile, Friday Night Lights, A Beautiful Mind, Cinderella Man) και στην υλοποίηση της μεταφοράς της πραγματικής ιστορίας στο πανί ενεπλάκη και ο βραβευμένος με Όσκαρ Στίβεν Ζαϊλιαν, ο οποίος πέρασε μήνες με το Λούκας και το Ρόμπερτς.
Οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας, Φρανκ Λούκας και Ρίτσι Ρόμπερτς βοήθησαν πολύ τόσο το σκηνοθέτη όσο και τους ηθοποιούς στα γυρίσματα. Σχολιάζει ο Ουάσινγκτον «…μπήκα σε ένα δωμάτιο με το Φράνκ, άνοιξα το κασετοφωνάκι και αρχίσαμε να μιλάμε. Δεν προσπάθησα να τον μιμηθώ απαραιτήτως, αλλά ο Φρανκ είναι πολύ γοητευτικός. Αυτό είναι το βασικό του χαρακτηριστικό. Έπαιξα το Ρούμπιν Κάρτερ και έκανα το ίδιο ακριβώς πράγμα, απλά περνούσα ώρες μαζί του, μέναμε μόνοι και έμαθα την αλήθεια ή τουλάχιστον μια εκδοχή της… Αλλά στο Φρανκ είπα «Μη μου πεις κάτι που δεν χρειάζεται να γνωρίζω. Δεν θέλω να κληθώ να καταθέσω.»
O Φρανκ Λούκας υπήρξε έμπορος ναρκωτικών τη δεκαετία του ’70 στο Χάρλεμ και οι επιχειρήσεις του είχαν χαρακτηριστεί ως οι πιο εξωφρενικά επιτυχημένες διεθνώς. Γνωστός για την επιχείρηση Cadaver Connection, ο Λούκας έμεινε στην Ιστορία για το παράτολμο σχέδιό του να μεταφέρει ηρωίνη μέσα στα φέρετρα των Αμερικανών πολεμιστών του Βιετνάμ. Το 1976 καταδικάστηκε σε 70 χρόνια φυλάκισης, αλλά βγήκε το 1981 καθώς είχε βοηθήσει τις Αρχές να συλλάβουν πάνω από 100 εγκληματίες. Το 1984 καταδικάστηκε σε άλλα 7 χρόνια φυλακής.
Ο πρώτος που θέλησε να αναλάβει τη σκηνοθεσία της ταινίας ήταν ο Αντουάν Φουκουά, που είχε συνεργαστεί με τον Ουάσινγκτον και στην ταινία Training Day, αλλά το στούντιο τότε ανέβαλε την παραγωγή.
Αρχικά ο Ουάσινγκτον ήταν διστακτικός στην ανάληψη του ρόλου, αλλά τον συνεπήρε το σενάριο και μόλις ο Ρίντλεϊ Σκοτ ενέδωσε στις πιέσεις του Γκρέιζερ και ανέλαβε τη σκηνοθεσία, υπέγραψε και ο ίδιος. Σχολιάζει ο Γκρέιζερ «Έβαλα τα δυνατά μου προκειμένου να το υλοποιήσω. Πήγα το σενάριο στο Ρίντλεϊ Σκοτ επτά ή οκτώ φορές, και πάντοτε του άρεσε, αλλά δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή. Τώρα-την ένατη ή δέκατη φορά- είπε το Ναι».
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ πρότεινε για το ρόλο του αστυνομικού το Ράσελ Κρόου (με τον οποίο έχει συνεργαστεί και στις ταινίες Gladiator, A Good Year) και επέμεινε στην ανάληψη του ρόλου του Λούκας από τον Ουάσινγκτον.
Σχολιάζει ο Ράσελ Κρόου: «Το σενάριο καταγράφει μια περίοδο και η χρονική ακολουθία αφηγείται μια ιστορία. […] Ο Ρίτσι είναι πολύπλοκος και με πολλές αντιφάσεις. Η ιστορία του δεν περιλαμβάνει παραδοσιακά στοιχεία. Δεν κατηγοριοποιείται εύκολα. ..»
Ελληνικη πρεμιερα 25/12/2007
Last edited by a moderator: