head-stef
Headphones
- Μηνύματα
- 632
- Reaction score
- 2.194
Όταν ακούμε μια στερεοφωνική ηχογράφηση με τα ακουστικά, το κάθε αυτί ακούει αποκλειστικά το σήμα του ενός καναλιού. Το αριστερό αυτί ακούει μόνο το L (left) κανάλι και το δεξί μόνο το R (right). Στην ακρόαση με ηχεία κάθε αυτί ακούει και τα δύο κανάλια οπότε η ελαφρώς διαφορετική θέση των αυτιών στο χώρο, με τις διαφορές χρόνου άφιξης, φάσης, έντασης και τονικής ισορροπίας που προκαλεί, δίνει τη στερεοφωνική εικόνα, δηλ. την αναπαράσταση των θέσεων από τις οποίες "εκπέμπει" τον ήχο του κάθε όργανο ή τραγουδιστής. Σχεδόν όλες οι στερεοφωνικές ηχογραφήσεις είναι φτιαγμένες για να ακούγονται σωστά σε σύστημα δύο καναλιών με ηχεία και η στερεοφωνική εικόνα γίνεται "ιδιαίτερη" όταν χρησιμοποιούνται ακουστικά. Η μουσική σκηνή εκτείνεται "μέσα" στο κεφάλι μας, με εύρος από το ένα αυτί ως το άλλο.
Ωστόσο, οι σύγχρονες ηχογραφήσεις, δεν χρησιμοποιούν με ακραίο τρόπο το διαχωρισμό καναλιών όπως συνέβαινε στα πρώτα χρόνια της στερεοφωνίας. (Τότε υπήρχαν ακόμη και περιπτώσεις που ο τραγουδιστής ακουγόταν στο ένα κανάλι και η ορχήστρα στο άλλο ή εφαρμόζονταν άλλοι ακραίοι διαχωρισμοί, με κύριο σκοπό τον εντυπωσιασμό στα οικιακά συστήματα). Έτσι σήμερα, πολλές παραγωγές ακούγονται θαυμάσια και στα ακουστικά, χωρίς να κουράζουν με ήχους που κατευθύνονται μόνο στο ένα αυτί και ερμηνεύονται δύσκολα χωρικά από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Ακόμη κι αυτές όμως, δεν προκαλούν χωρική αληθοφάνεια στην ακρόαση με ακουστικά.
Υπάρχουν δύο λύσεις για (πιo) φυσική ακρόαση με τα ακουστικά:
α) Η μία είναι το "crossfeed" (διασταυρούμενη τροφοδοσία) όπου το σήμα από κάθε κανάλι τροφοδοτείται και στο άλλο, με αρκετά χαμηλότερη ένταση και κάποια μικρή καθυστέρηση άφιξης ή φάσης, ώστε να πλησιάσει αρκετά τον φυσικό τρόπο ακρόασης. Το crossfeed υλοποιείται με κάποια κυκλώματα πριν ή μέσα στον ενισχυτή ακουστικών, είναι εξαιρετική λύση και θα έπρεπε ίσως να υπάρχει σε κάθε καλό ενισχυτή ακουστικών.
β) Η άλλη λύση είναι οι ηχογραφήσεις "binaural", δηλ. με τέτοια χρήση μικροφώνων ή/και τεχνητών "κεφαλών" (dummy heads) ή/και μίξης καναλιών, ώστε στην ακρόαση με τα ακουστικά ο ήχος να "βγαίνει" από το κεφάλι και να περιβάλλει τον ακροατή, όπως αν βρισκόταν στον τόπο εκτέλεσης του μουσικού έργου. Η εταιρεία ακουστικών STAX, είχε δημιουργήσει κάποιες τέτοιες ηχογραφήσεις με πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα, αλλά υπήρξαν και άλλες σποραδικές, από άλλους παραγωγούς. Ποτέ δεν γενικεύτηκε η χρήση τους, ούτε καν υπήρξε υπολογίσιμος αριθμός τέτοιων ηχογραφήσεων, αφού δεν δίνουν καλή στερεοφωνική εικόνα όταν ακούγονται με ηχεία. Στις σύγχρονες παραγωγές όμως συναντώνται κάποιες σχεδόν binaural ή "κρυφο-binaural" αφού μεγάλος μέρος του κοινού καταφεύγει συχνά σε προσωπική ακρόαση και κυρίως όσοι συνηθίζουν να ακούν μουσική από το κινητό τηλέφωνο με ακουστικά.
Σ' αυτό το νήμα θα ήταν ωραίο να αναφέρουμε πραγματικές binaural ηχογραφήσεις που γνωρίζουμε ή βρίσκουμε στην αγορά (φυσική μορφή ή streaming υπηρεσίες). Επίσης ηχογραφήσεις που από την εμπειρία μας δημιουργούν ιδιαίτερα καλή ή ευχάριστη "εικόνα" στα ακουστικά.
Ένα παράδειγμα binaural ηχογράφησης μπορούμε να ακούσουμε παρακάτω (με ακουστικά φυσικά). Ο ήχος γίνεται binaural μετά τα πρώτα δευτερόλεπτα για καλύτερη σύγκριση:
Σημ. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι σε κάθε είδος ερεθίσματος, ο ανθρώπινος εγκέφαλος "εκπαιδεύεται" να δημιουργεί την πιο αποδοτική και χρήσιμη πληροφορία. Όσοι ακούν πολύ με ακουστικά, συνηθίζουν στην "ιδιαίτερη" αναπαράσταση του χώρου και δεν αποσπούνται εξαιτίας της από τη μουσική απόλαυση ούτε κουράζονται - εκτός αν τα ίδια τα ακουστικά είναι κουραστικά σαν σχεδίαση (βάρος/ανατομία/θερμότητα). Συχνά, ο ακροατής "βρίσκεται" στο κέντρο της σκηνής, ανάμεσα στους ερμηνευτές και μαζί με την αυξημένη λεπτομέρεια που προσφέρει αυτό το είδος ακρόασης, η εμπειρία γίνεται πολύ ξεχωριστή και γοητευτική.
Ωστόσο, οι σύγχρονες ηχογραφήσεις, δεν χρησιμοποιούν με ακραίο τρόπο το διαχωρισμό καναλιών όπως συνέβαινε στα πρώτα χρόνια της στερεοφωνίας. (Τότε υπήρχαν ακόμη και περιπτώσεις που ο τραγουδιστής ακουγόταν στο ένα κανάλι και η ορχήστρα στο άλλο ή εφαρμόζονταν άλλοι ακραίοι διαχωρισμοί, με κύριο σκοπό τον εντυπωσιασμό στα οικιακά συστήματα). Έτσι σήμερα, πολλές παραγωγές ακούγονται θαυμάσια και στα ακουστικά, χωρίς να κουράζουν με ήχους που κατευθύνονται μόνο στο ένα αυτί και ερμηνεύονται δύσκολα χωρικά από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Ακόμη κι αυτές όμως, δεν προκαλούν χωρική αληθοφάνεια στην ακρόαση με ακουστικά.
Υπάρχουν δύο λύσεις για (πιo) φυσική ακρόαση με τα ακουστικά:
α) Η μία είναι το "crossfeed" (διασταυρούμενη τροφοδοσία) όπου το σήμα από κάθε κανάλι τροφοδοτείται και στο άλλο, με αρκετά χαμηλότερη ένταση και κάποια μικρή καθυστέρηση άφιξης ή φάσης, ώστε να πλησιάσει αρκετά τον φυσικό τρόπο ακρόασης. Το crossfeed υλοποιείται με κάποια κυκλώματα πριν ή μέσα στον ενισχυτή ακουστικών, είναι εξαιρετική λύση και θα έπρεπε ίσως να υπάρχει σε κάθε καλό ενισχυτή ακουστικών.
β) Η άλλη λύση είναι οι ηχογραφήσεις "binaural", δηλ. με τέτοια χρήση μικροφώνων ή/και τεχνητών "κεφαλών" (dummy heads) ή/και μίξης καναλιών, ώστε στην ακρόαση με τα ακουστικά ο ήχος να "βγαίνει" από το κεφάλι και να περιβάλλει τον ακροατή, όπως αν βρισκόταν στον τόπο εκτέλεσης του μουσικού έργου. Η εταιρεία ακουστικών STAX, είχε δημιουργήσει κάποιες τέτοιες ηχογραφήσεις με πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα, αλλά υπήρξαν και άλλες σποραδικές, από άλλους παραγωγούς. Ποτέ δεν γενικεύτηκε η χρήση τους, ούτε καν υπήρξε υπολογίσιμος αριθμός τέτοιων ηχογραφήσεων, αφού δεν δίνουν καλή στερεοφωνική εικόνα όταν ακούγονται με ηχεία. Στις σύγχρονες παραγωγές όμως συναντώνται κάποιες σχεδόν binaural ή "κρυφο-binaural" αφού μεγάλος μέρος του κοινού καταφεύγει συχνά σε προσωπική ακρόαση και κυρίως όσοι συνηθίζουν να ακούν μουσική από το κινητό τηλέφωνο με ακουστικά.
Σ' αυτό το νήμα θα ήταν ωραίο να αναφέρουμε πραγματικές binaural ηχογραφήσεις που γνωρίζουμε ή βρίσκουμε στην αγορά (φυσική μορφή ή streaming υπηρεσίες). Επίσης ηχογραφήσεις που από την εμπειρία μας δημιουργούν ιδιαίτερα καλή ή ευχάριστη "εικόνα" στα ακουστικά.
Ένα παράδειγμα binaural ηχογράφησης μπορούμε να ακούσουμε παρακάτω (με ακουστικά φυσικά). Ο ήχος γίνεται binaural μετά τα πρώτα δευτερόλεπτα για καλύτερη σύγκριση:
Σημ. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι σε κάθε είδος ερεθίσματος, ο ανθρώπινος εγκέφαλος "εκπαιδεύεται" να δημιουργεί την πιο αποδοτική και χρήσιμη πληροφορία. Όσοι ακούν πολύ με ακουστικά, συνηθίζουν στην "ιδιαίτερη" αναπαράσταση του χώρου και δεν αποσπούνται εξαιτίας της από τη μουσική απόλαυση ούτε κουράζονται - εκτός αν τα ίδια τα ακουστικά είναι κουραστικά σαν σχεδίαση (βάρος/ανατομία/θερμότητα). Συχνά, ο ακροατής "βρίσκεται" στο κέντρο της σκηνής, ανάμεσα στους ερμηνευτές και μαζί με την αυξημένη λεπτομέρεια που προσφέρει αυτό το είδος ακρόασης, η εμπειρία γίνεται πολύ ξεχωριστή και γοητευτική.