stefanos604

Αρθρογράφος
Editor
Μηνύματα
870
Reaction score
1.203
Ο συντελεστής κορυφής (CF =Crest Factor) απλά είναι ένας αριθμός που σε κάποιο βαθμό δηλώνει πόσο δυναμικό είναι ένα σήμα.
Στην ακουστική και στη μουσικοτεχνολογία, ο CF εκφράζεται μαθηματικά, συνήθως σε ντεσιμπέλ (decibels/db) ως η διαφορά στάθμης μεταξύ της RMS και της peak τιμής της κυματομορφής .
Για παράδειγμα , για ένα ημιτονοειδές κύμα η αναλογία 1.414 είναι 20 log ( 1.414 ) ή 3 dB crest.
Μια τετραγωνική κυματομορφή έχει CF= 0 dB αφού είναι το πιο δυνατό σήμα χωρίς δυναμική (Vrms = Vpeak). (logVrms /Vpeak =λογ1=0 db ).

  • Να γιατί οι τετραγωνικές κυματομορφές ή ημιτονικές με παραμόρφωση που τις πλησιάζουν, καταστρέφουν τα μεγάφωνα.
  • Ομοίως αν η κυματομορφή είναι συνεχής συνιστώσα (DC). (Η συνεχής συνιστώσα επίσης καταστρέφει τα πηνία των μεγαφώνων)
Καλύτερα όμως δείτε τις φωτογραφίες για κυματομορφές και την rms level:
1. Τετραγωνική 2. Ημιτονική 3. Μουσική


Όσο χαμηλότερο είναι το CF ,τόσο πιο δυνατή η μουσική
Η μουσική έχει μεγάλο εύρος CF από 12 dB - 20 dB . Αυτό σημαίνει ότι τα peaks της μουσικής είναι 12 dB έως 20 dB υψηλότερα από την τιμή rms . (Να γιατί το headroom είναι τόσο σημαντικό στο σχεδιασμό συσκευών ήχου) .​

Η σύγχρονη pop μουσική και μουσική με πολλά μπάσα μπορεί να κατέβει τόσο χαμηλά όσο 5-7 dB, ωθώντας τους κώνους των ηχείων ακόμα πέρα από τα επίπεδα που είχαν κατά τη διάρκεια της δοκιμής στο εργοστάσιο.

Μουσική , όπως η κλασική και λαϊκή τείνουν να έχουν χαμηλότερο επίπεδο από τις σύγχρονες παραγωγές μουσικής, όπως rock και dance .

Έτσι για τη μουσική που έχει χαμηλότερο επίπεδο , υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο (headroom/απόθεμα) για τα peaks.

6dB CF σημαίνει ότι τα peaks είναι διπλάσια από το μέσο όρο τάσης.

Με rock και pop μουσική και τα περισσότερα hiphop , το CF της παραγόμενης μουσικής είναι στην περιοχή 10-20 dB .

Έτσι, 6 dB θεωρούνται ότι πράγματι πιέζουν σκληρά τα ηχεία. Τέτοια ‘’θα ζήσουν για πάντα’’ στον πραγματικό κόσμο της μουσικής (12 dB - 20 dB).


Τώρα , ας δούμε τι κάνει ένας compressor:
Οι πολύπλοκες κυματομορφές , όπως της μουσικής , έχουν αρκετές διαφορές μεταξύ των RMS και Peaks .

Ο audio compressor μειώνει το δυναμικό εύρος του ηχητικού σήματος , με τη μείωση των peaks .

Όταν συμβαίνει αυτό ο CF επίσης μειώνεται επειδή το σχετικό σχήμα (πλάτος ) αυτών των κυματομορφών αλλάζει.

Όταν συμβαίνει αυτό , μπορούμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • Το πρώτο πιο αξιοσημείωτο είναι ότι αν υποτεθεί ότι ανεβάζουμε το συμπιεσμένο σήμα, μέχρι να αντισταθμίσει το χαμήλωμα που έγινε στα peaks λόγω του compressor, το σήμα τώρα θα "ακούγεται" δυνατότερα .Αυτό συμβαίνει επειδή , ο μέσος όρος , είναι πιο δυνατός. Τα peaks βέβαια δεν θα είναι πιο δυνατά , αλλά θα είναι το υπόλοιπο περιεχόμενο της κυματομορφής.
  • Το δεύτερο είναι ότι όλοι μας μπορούμε να κάνουμε διάκριση μεταξύ συμπιεσμένης και ασυμπίεστης μουσικής. Δεδομένου ότι τα όργανα μέτρησης peaks αναγνωρίζουν μόνο peaks δεν θα υπάρξει καμία παρατηρήσιμη διαφορά .Όργανα που μετρούν average level θα δείξουν κάποια διαφορά. Ενώ όργανα που μετρούν RMS πάντα θα μας δείχνουν μια πιο σωστή ένδειξη.
 
Last edited:


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.610
Μηνύματα
2.867.837
Members
37.939
Νεότερο μέλος
geo kok
Top