Dolby Atmos Music - O Μηχανικος Μαστερινγκ Kai Blankenberg στον καναπε του Sound & Recording

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732

Μερος 1ο
Ο κυριος Kai Blankenberg διαχειριζεται το δικο του στουντιο καπου στην Γερμανια και ειναι αρμοδιος για τα παντα. Ασχολειται ενεργα με μιξη, μαστερινγκ και ντολπι ατμος μαστ....εδω θεωρει πως ο καλυτερος ορισμος ειναι dolby atmos mix και οχι μαστερινγκ διοτι προκειται για ενα μειγμα στην ουσια μιξης και <<μαστερινγκ>> οπου λαμβανονται αποφασεις σχετικα με το τι θα τοποθετηθει που κτλπ
Dolby Atmos Music ειναι ξεχωριστη διαιρεση με σκοπο να ωθησει τους εμπλεκομενους σε παραγωγες ντολμπυ ατμος και φυσικα τους τελικους καταναλωτες στην καταναλωση αυτου του φορματ. Στην ουσια προκειται για ενα <<ανοικτο και ελευθερο>> φορματ που δουλευει με συντεταγμενες. Αυτο σημαινει οτι εν εντιθεσει με οτι γινοταν παλιοτερα σε σαραουντ επιπεδο 5.1 οπου τοποθετουσε κανεις κατι στο αριστερο για παραδειγμα ηχειο ή το ηχειο πχ. νουμερο 3, εδω χρησιμοποιουνται συντεταγμενες. Ο καταναλωτης μπορει κατοπιν με την βοηθεια ενος επεξεργαστη να ακουσει την δουλεια ακομη και εαν δεν εχει τον αριθμο των ηχειων που υπαρχει στο στουντιο (συνηθως 7.1.4 κατα 99%) αφου με βαση τις συντεταγμενες ο ηχος εφοσον δεν υπαρχει σε εκεινο το σημειο καποιο ηχειο θα αναπαραχθει απο τα γειτονικα πχ. 30% απο το ενα κτλπ.
O Blankenberg δεν εχει στο σπιτι πολυκαναλο, ηχομπαρες ή ακουστικα αλλα εχει οπως αναφερει την πολυτελεια μεσω της εργασιας να ακουει το πολυκαναλο στο στουντιο το οποιο ειναι 7.1.4
Αυτο που αποτελει κυρια προτεραιοτητα για την ντολμπυ ειναι η αναπαραγωγη ντολμπυ ατμος μουσικης με ακουστικα και κατοπιν με ηχομπαρες. Ο ιδιος δεν εχει προσωπικη αποψη για τις δυνατοτητες ενος macbook pro αλλα μια ηχομπαρα της σενχαισερ του αφησε πολυ καλες εντυπωσεις.
Εδω πρεπει κανεις να εξηγησει με ποια διαδικασια γινεται η αναπαραγωγη πολυκαναλης μουσικης ατμος με χρηση ακουστικων.
Αυτο που στην ουσια εχουμε ειναι 2 πηγες αριστερα και δεξια αλλα με την βοηθεια υπολογισμων , τυπων και αλγοριθμων, δινοντας περισσοτερη καθυστερηση σε ηχους που ερχονται για παραδειγμα απο πισω κτλπ δημιουργειται το πολυποθητο αποτελεσμα, μονον που αυτος ο τυπος υπολογισμου ειναι αμεσα συνδεδεμενο με τις διαστασεις του μεσου αυτιου. Ετσι λοιπον καποιος που εχει πιο φαρδυ κεφαλι και μικροτερα σε μεγεθος αυτια απο τον μεσο ορο δεν θα εχει το επιθυμητο αποτελεσμα. Προσωπικα εχει συμβει στο στουντιο να ακουνε 2 διαφορετικα ατομα το ιδιο ντολμπυ ατμος στριμινγκ οπου για τον εναν το αποτελσμα ειναι πολυ καλο ενω για τον αλλο χαλια. Βεβαια μπορει κανεις να βελτιτοποιησει το αποτελεσμα στελνοντας στην ντολμπυ <<εικονα>> απο το αυτι του οπου η καθυστερηση για παραδειγμα μπορει απο 0.2msec να μετατραπει σε 0.3msec κτλπ.
Στην περιπτωση που καποιος εχει ηδη ενα στουντιο και θελει να ασχοληθει με dolby atmos music θα μπορουσε να ξεκινησει ως μινιμουμ χρησιμοποιωντας ακουστικα και το σοφτγουερ της ντολμπυ (ειτε το dolby produktion suite με 300 ευρω ή το νεο logic)
Αυτο βεβαια που συνιστα η ντολμπυ παρολο που το μεγαλυτερο μερος της μουσικης καταναλωνεται απο ακουτικαριους ειναι να προχωρησει στο επομενο σημαντικο βημα αφου οπως αναφερθηκε παραπανω η χρηση ακουστικων για dolby atmos mix εχει τις ιδιαιτεροτητες της, μια γκριζα ζωνη που δεν βοηθα καποιον να εκτιμησει σωτα αυτο που φτιαχνει.
για το μεγαλο βημα χρειαζομαστε ενα σωστο χωρο/στουντιο , ηχεια και μονιτορ κοντρολερ. Αυτο που γινεται ελαχιστα αποδεκτο απο την ντολμπυ ειναι εαν συστημα 5.1.4. . Τ ο νορμαλ σεταπ ειναι 7.1.4 με το οποιο μπορει κανεις να δουλεψει ικανοποιητικα. Στο δικο του στουντιο ηρθανε απο την ντολμπυ και μετρησαν , εδωσαν συμβουλες και στο τελικο σταδιο εγινεακροασηαπο ολους του εμπλεκομενους.
Το ιδανικο οσον αφορα τα ηχεια θα ηταν να διαθετουν dsp αλλα ο ιδιος εχει απλα μονιτορ. Σε γενικες γραμμες θα πρεπει τα μπροστινα ηχεια να εχουν καποιο επαρκες μεγεθος ετσι ωστε να μπορει ο παραγωγος να εκτιμησει σωστα και να εχει μια σψστη εικονα για αυτο που φτιαχνει. Στο ανω επιπεδο μπορει να εχει κανεις μικροτερα αλλα φυσικα του ιδιου κατασκευαστη ,της ιδιας σειρας με παρομοια χαρακτηριστικα αλλα σε καθε περιπτωση οσο περισσοτερο τα ηχεια ομοιαζουν τοσο το καλυτερο.
Στον χωρο του εχει ενα audio interface plus monitor controller. Υπαρχουν στην αγορα digital monitor controller που μπορουν να κουμπωσουν σε καποιο audio interface. δεν χρειαζεται κανεις καποιο σπεσιαλ χαρντγουερ που πρεπει να πιστοποιηθει απο την ντολμπυ.
O Blankenberg δουλευει με protools κατοπιν παρεμβαλεται μια dolby atmos bridge και dolby atmos production suite και απ οτι καταλαβα ενα visualization στο τελος
H νεα εκδοση logic που τρεχει στους νεους υπολογιστες εχει το μεγαλο πλεονεκτημα οτι μπορει κανεις να ακουσει κατευθειαν λαιβ την κωδικοποιηση apple special για ακουστικα κατι που δεν μπορει κατευθειαν να πραγματοποιηθει με olby atmos production suite που εχει στην διαθεση του.
Φτιαχνει ενα dolby atmos mix στο στουντιο χρησιμοποιωντας ως εργαλειο τα ηχεια με το dolby production suite και κατοπιν ακουει με τα ακουστικα πως ακουγεται για παραδειγμα στο τινταλ αλλα οχι πως ακουγεται στο iphone λογω apple. Θα πρεπει να το εξαγει σε mp4 και να το στειλει στο iphone του για να το ακουσει και να καταλαβει πως ακουγεται στους ακροατες της apple μεσω της κωδικποιησης apple special αλλα δεν μπορει να παρει αποφασεις εξαιτιας της ολης διαδικασιας.
Με το logic μπορει κανεις on the fly να ακουσει με κωδικοποιηση apple special γεγονος αρκετα σημαντικο αφου ο μεγαλυτερος παικτης αυτη την στιγμη ειναι η apple. Ειναι 2 φορματ που ανταγωνιζονται, tidal & amazon χρησιμοποιουν την κωδικοποιηση dolby ενω η apple την δικη της apple special.

Μερος 2ο

Η τοποθετηση των ηχειων στον χωρο ενος στουντιο γινεται με βαση συγκεριμενες προδιαγραφες της ντολμπυ. Δεν μπορει απλα καποιος που του περισσευει ακομη ενα ηχειο για παραδειγμα ενα ογδοο ηχειο να το τοποθετησει ετσι απλα στον χωρο οπου αυτος νομιζει.
υπαρχουν σπεκς απο την ντολμπυ που μεσω ενος σοφτγουερ αναλογως τον χωρο και τον αριθμο των ηχειων δλδ το σεταπ καθοριζουν επακριβως και τις θεσεις τους στο στουντιο. Αρχικα τοποθετουνται στις θεσεις που οριζουν οι προδιαγραφες και κατοποιν γινονται οι μετρησεις και οχι το αντιθετο, πρωτα οι μετρησεις και κατοπιν η τοποθετηση. Μετα δηλωνει κανεις στον ρεντερερ ποιο σεταπ εχει πραγματοποιησει.
Στην ουσια δηλωνεις τον χωρο και το επιθυμητο σεταπ και κατοπιν καθοριζει το σοφτγουερ της ντολμπυ που θα πρεπει βελτιστα να τοποθετηθουν.
Στην συνεχεια γινεται αανφορα για την ολη διαδικασια <<mastering>>.
Στην πραγματικοτητα δεν υπαρχουν προδιαγραφες με το τι και πως θα πρεπει να γινει. Καλλιτεχνες της universal μπορουν και αποκτουν την στερεο μιξη απο την universal με μια ολοκληρη λιστα που αφορουν stems και διαφορα αλλα δεδομενα. Συνηθως πρεπει κανεις να δει σε πρωτη φαση τι υλικο/δεδομενα μπορει να διαχειριστει, υπαρχουν για παραδειγμα stems ή τι περιλαμβανουν αυτα ( απ οτι διαβασα stems ειναι μια ομαδα απο μουσικα ιχνη, καποιο κομματι μπορει να εχει και 18στεμς). πιο συγκεκριμενα λαμβανει σε πρωτο σταδιο μια διαδικασια συλλογης θα λεγαμε απλα με επικοινωνια μεταξυ των εμπλεκομενων. Για παραδειγμα στην περιπτωση ενος καλλιτεχνη ηρθε ο ιδιος σε επαφη με τον παραγωγο της στερεο μιξης, ετσι απεκτησε σε πρωτη φαση τα stems αλλα θα ηθελε αν μπορουσε γιαπαραδειγμα απο το stem των keyboards 3-4 ηχους μεμονωμενα να αποκτησει για να μπορεσει μετεπειτα καλυτερα να διαβαθμισει και να επεξεργαστει τον ηχο, οπου τελικα μετα απο διαρκη επικοινωνια απεκτησε για καθε ιχνος, ξεκινωντας ετσι απο το μηδεν να δουλευει, διαμοιραζοντας εκ νεου ολα τα ιχνη. Κατα κανονα δεν επιθυμει ο ιδιος να αλλαξει θεαματικα τον ηχο απο θεμα εκουαλαιζερ και κομπρεσιον . Αυτο που επιζητα ειναι να διαβαθμισει σε χωρικο επιπδεο εκ νεου τον ηχο για να γινει αντιληπτη η αισθηση του χωρου. Για παραδειγμα τα drums stems (το συμπαγες κομματι) το αφηνει μπροστα να παιζει ως βαση , αφου κατα κανονα η ατμος μιξη θα πρεπει στο τελος να <<κουμπωνει>> με την στερεο μιξη. Αυτο που θελει δεν ειναι να ορισει τα παντα εκ νεου αλλα να αναδειξει αυτη την χωρικοτητα χωρις να απομακρυνεται εντελως απο την στερεο μιξη. Βεβαιως υπαρχει κατα την διαδικασια συνηθως και η αποψη του καλλιτεχνη/εταιρειας. Σε τελικη αναλυση υπαρχει ενα οραμα-πλαισια. Υπαρχουν καλλιτεχνες που δεν εχουν την παραμικρη διαθεση και ενδιαφερον να ασχοληθουν ενεργα, ειναι κατι που πρεπει να γινει και στον οποιο δεν ορεξη να συμμετασχει αλλα υπαρχουν και αλλοι που θελουν να ειναι <<παροντες>> στην διαδικασια.
Αλλωστε η ολη διαδικασια δεν εχει να κανει με δημιουργια εφε αλλα με την μουσικη αυτη καθ αυτη. Σε νορμαλ μουσικη δεν αφηνω τις κιθαρες να κοβουν βολτα στο δωματιο. στην ηλκετρονικη μουσικη μπορει κανεις να παιξει περισσοτερο. Βεβαια οταν κανεις εχει στην κατοχη 5 stems μπορει ναι μεν να φτιαξει κατι καλαισθητο αλλα μπορει να <<βγαλει>> ενα οργανο μεμονωμενα και να το οδηγησει καπου αλλου.
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
3o Μερος

Μερικες φορες εχουμε στο στουντιο την πολυτελεια να φτιαχνουμε ενα stem μαστερ για το στερεο και κατοπιν απο αυτο το stem προκυπτει το dolby atmos master, επομενως γνωριζουμε απο πρωτο χερι το eq για παραδειγμα ενος drum-stem το οποιο και εγκριθηκε . Υπαρχει λοιπον το εντελως νορμαλ eq οπως στο στερεο και φυσικα υπαρχουν ομαδες που ακουγονται διαφορετικα ή και καλυτερα με eq. Επισης εχουμε να κανουμε και με τα δυναμικα. Η Ατμος εχει συγκεκριμενες προδιαγραφες για το headroom που επιτρεπεται να φτασει μεχρι -18.
H διαφορα ειναι οτι στην ατμος μιξη θα πρεπει να προσθεσει κανεις μια εξτρα <<αισθηση χωρικοτητας>>
Δεν τοποθετω για παραδειγμα τα keyboards απλα πισω αλλα δημιουργω παραλληλα μια σαραουντ ή ατμος αντιχηση μπροστα ετσι ωστε να αποκτησει μεγαλυτερη εκταση /μεγεθος. Εδω υπαρχει πεδιο <<δημιουργιας>>
Ποσο ομως ενεργα συμμετεχουν οι καλλιτεχνες? Συμβαινουν και τα 2, υπαρχουν περιπτωσεις που ο καλλιτεχνης δεν ερχεται σε επαφη με το στουντιο και δινει στο τελος την εγκριση ακουγοντας το τελικο αποτελεσμα με τα ακουστικα. Σιγουρα η εμπιστοσυνη παιζει ρολο. Σε γενικες γραμμες ειναι ευχαριστημενοι οι καλλιτεχνες οταν δημιουργειται αυτη η αισθηση χωρικοτητας και παραλληλα εντονοτερα συναισθηματα αλλα ειναι επισης ευχαριστημενοι οταν η μιξη ακουγεται οπως εχει την δυνατοτητα να ακουστει. Υπαρχει αυτη η σημαντικη πτυχη που σε προηγουμενο σταδιο ο καλλιτεχνης με τον παραγωγο εχουν θεσει λιγο πολυ το πλαισιο και δεν θελει κατι εντελως διαφορετικο. Καποιοι ειναι ευχαριστημενοι οταν το τελικο αποτελσμα ακουγεται εντελως διαφορετικα αλλα προυπαρχει μια διαδικασια αποφασεων στο πως πρεπει γενικα το υλικο να <<ακουγεται>>.
Υπαρχει το bedlayer και υπαρχουν 118 αντικειμενα που μπορουν ανεξαρτητα να μετακινηθουν ελευθερα στον χωρο.
Αυτο που παραδιδεται στο τελος της διαδικασιας ειναι ενα adm file ενω παραλληλα η ατμος μιξη binauraliziert σε ενα stereo file ενω παραλαμβανουν και ενα αρχειο mp4.
Ποσος χρονος ομως απαιτειται για την ολοκληρωση της διαδικασιας?
Στο στερεο ολα προχωρανε γρηγορα, στην ατμος μιξη πρεπει κανεις να εργαστει σε βαθος, υπαρχει βεβαιως μια διαδικασια επικοινωνιας και σκεψη για το πως θα διαμοιραστουν ολα σωστα.
Για παραδειγμα στην περιπτωση ενος τζαζ κιθαριστα υπο την συνοδεια ορχηστρας για ταινιες ειχε στην ουσια ως στοχο να απεικονησει τον χωρο ως μεγεθος χωρις να χρειαζεται να ασχοληθει με μετακινησεις. Σε αυτη την περιπτωση διαρκει καποιο διαστημα το πρωτο κομματι μεχρι να επιτευχθει αυτη η εκταση στον χωρο και κατοπιν για τα υπολοιπα κομματια το πλαισιο παρεμενει ως εχει. Υπαρχουν αυτες οι κλασσικες περιπτωσεις ενος τζαζ κουαρτετου οπου κοπιαζει κανεις στο πρωτο κομματι για να πετυχει να δωσει αυτη την εκταση, αλλα το υπολοιπο τρεχει γρηγορα.
Στην ποπ μουσικη που καθε κομματι εχει πιθανον τον δικο του χαρακτηρα με διαφορετικα κατα περισταση οργανα πρεπει κανεις να ασχοληθει με το καθενα σχεδον ξεχωριστα, οχι βεβαια καθε φορα απο την αρχη.
Οσο αφορα το μελλον της dolby atmos music παιζουν σημαντικο ρολο οι τελικες συσκευες κατα ποσο ευελικτες ειναι και προφανως εαν μπει η spotify στο παιχνιδι θα ταρακουνησει τα πραγματα.

Στο τελος μονολεκτικες απαντησεις, το κλασσικο παιχνιδι που παιζουν με ολους.

1.mac ή pc?
Mac

2. 44,1 ή 48?
44,1

3. analog ή digital?
no answer, και τα 2

4. Vinyl ή CD?
CD
 

Μηνύματα
4.461
Reaction score
7.732
και λιγα στοιχεια για τον ιδιο και την δουλεια του.

Kai Blankenberg has been working as a mastering-engineer since 1995. Having earned countless No 1's, many Gold and Platinum disks in Germany and throughout the rest of Europe he has become one of Germany's most successful mastering engineers.

His list of references includes artists like Silbermond, Beatsteaks, Die Toten Hosen, Juli, Philipp Poisel, BAP, Guano Apes, Paradise Lost, Oomph!, Sportfreunde Stiller, Polarkreis 18, Thomas Godoj, Tobias Regner, Tocotronic, Uwe Ochsenknecht, Konstantin Wecker and many more.

Following his early experiences working with a Fostex X154 track tape machine, Kai joined the already established Skyline Studios as 'teaboy' in 1993. He was there at exactly the right moment to play a major role in the development of the mastering department.

 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.310
Μηνύματα
2.858.153
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top