H εποχή του 4Κ

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Σχεδόν έφτασε.

Γιατί σχεδόν;
Διότι ακόμα ακόμα δεν έχουν καταλήξει σε πρότυπο περί της εμπορικής του υλοποιήσεως.
Φαίνεται περίεργο;Αστείο;Όχι και τόσο.Θυμηθείτε την εποχή του πολέμου μεταξύ των Blu-ray και το πως-το-έλεγαν-το-άλλο:)105:) όταν πρωτοξεκίνησε το high definition.Βγήκαν 2 φορμά στην αγορά και όλοι περίμεναν ποίος θα επικρατήσει.
Η ιστορία βέβαια επαναλήφθηκε και σε αυτή την περίπτωση καθότι οι παλαιότεροι και οι ιστοριοδίφες θα θυμούνται και τον πόλεμο BETA vs VHS.

Εντάξει προς το παρόν δεν έχουμε ακόμα ανακοινώσεις για δύο διαφορετικά είδη δίσκων,μιας και οι εταιρίες δεν έχουν την οικονομική δυναμική να ξεκινήσουν κάτι τέτοιο,ενώ βλέπουν ως απώτερο στόχο την εξάλειψη αυτών και την αντικατάσταση τους από υλικό που θα διαμοιράζεται μέσω δικτύων.Δύσκολο για την επόμενη 5ετία,αλλά το νερό ήδη έχει μπει στο αυλάκι ειδικά από την μεριά των καταναλωτών.

Που είναι το κόλλημα λοιπόν;
Στις χρωματικές προδιαγραφές(colour space) και στον αλγόριθμο συμπίεσης.
Μέχρι στιγμής επικρατέστεροι υποψήφιοι είναι:

Για το χρωματικό εύρος το Rec. 2020


Σε αντιπαράθεση παρακάτω βλέπετε το REC709 που χρησιμοποιείται σήμερα για το blu-ray:
Προτάθηκε από την ITU (International Telecommunication Union) και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της τον Αύγουστο του 2012.
Δεν είναι φυσικά απλά μια προδιαγραφή για το χρωματικό εύρος αλλά ορίζει και το βάθος χρώματος(10 ή 12),την ανάλυση(3840 x 2160) και το refresh rate(120p, 60p, 59.94p, 50p, 30p, 29.97p, 25p, 24p, 23.976p).

Aλγόριθμος συσμπίεσης λογικά θα είναι ο H.265 (HEVC) .


Γιατί όμως δεν υπάρχει ακόμα σιγουριά;Γιατί καμία εκ των εταιριών που ανακοίνωσαν εμπορικές υλοποιήσεις δεν έχουν κάνει κουβέντα περί ποιών πρότυπων χρησιμοποιούν στις συσκευές τους,ειδικότερα όσον αφορά το colour space.

Προσωπική εκτίμηση;Δύσκολοι καιροί για μάχες.Αλλά πάντα στους δύσκολους καιρούς επιβιώνει αυτός που θα ορίσει του κανόνες του πολέμου..
 



Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

οποτε θα εχουμε

4κ cinema 4096x2160
4k home cinema 3840x2160

οπως ηταν και με το 2k

αρα αναμονη πανελ 3840x2160
οσοι εχουν φακουδακια 1.33x δεν θα χρειαστει αλλαγη :403:
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

οποτε θα εχουμε

4κ cinema 4096x2160
4k home cinema 3840x2160

οπως ηταν και με το 2k

αρα αναμονη πανελ 3840x2160
To οποίο είναι λιγότερο σημαντικό σε σχέση με το colour space.

Έλα,τι είπες τώρα ρε καπετάν Κίτσο;Θα μας τρελάνεις;Δεν είναι σημαντική η ανάλυση;
Χμμ,όχι και τόσο όταν αφορά διαφορές αυτής της τάξης.Υπάρχουν σημαντικότερα πράγματα που μπορούν να καθορίσουν μια πιό ποιοτική εικόνα.Οι φωτογράφοι και οι photo/video editors το γνωρίζουν ήδη.Από που;Από το adobe grb.Aν έχετε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας(δεν έχω για να σας δώσω παράδειγμα,αν κάποιος μπορεί να βοηθήσει-γκουχ,Κεφάλας,Κοτσίδης) αποθηκεύστε μια εικόνα σε adobe rgb και σε sRGB.
Ώπα,ξαφνικά η εικόνα με το μικρότερο χρωματικό εύρος ξαφνικά εμφανίζεται πιό ''άτονη''!
Εμ,έλα όμως που δεν είναι μόνο αυτό.
Με το rec2020 έχουμε και πιό αυξημένο contrat,καθώς και πολύ καλύτερη διαχείρηση του λόγω διαφορετικού βάθους χρώματος.
Πως;
Με το υπάρχον 709 (δλδ 8bit βάθος χρώματος) τα levels που έχουμε για να καθορίσουμε το contrast είναι 16-235,με το 16 να ορίζει το κατώτερο μαύρο και το 235 το ανώτερο λευκό:
Rec. 709 coding uses "studio-swing" levels where reference black is defined as 8-bit interface code 16 and reference white is defined as 8-bit interface code 235. Interface codes 0 and 255 are used for synchronization, and are prohibited from video data. Eight-bit codes between 1 and 15 provide footroom, and can be used to accommodate transient signal content such as filter undershoots. Eight-bit interface codes 236 through 254 provide headroom, and can be used to accommodate transient signal content such as filter overshoots and specular highlights. Bit-depths deeper than 8 bits are obtained by appending least-significant bits. Ten-bit systems are commonplace in studios. (Desktop computer graphic systems ordinarily use "full-swing" encoding that places reference black at code 0 and reference white at code 255, and provide no footroom or headroom.) The 16..235 limits (for luma; 16..240 for chroma) originated with ITU Rec. 601
Τωρα στην περίπτωση του rec2020 αυτά διαμορφώνονται στα:
Rec. 2020 defines a color depth of either 10-bits or 12-bits.

10-bits per component Rec. 2020 uses video levels where the black level is defined as code 64 and the nominal peak is defined as code 940.[1] Codes 0-3 and 1,020-1,023 are used for the timing reference.[1] Codes 4 through 63 provide video data below the black level while codes 941 through 1,019 provide video data above the nominal peak.[1]

12-bits per component Rec. 2020 uses video levels where the black level is defined as code 256 and the nominal peak is defined as code 3760.[1] Codes 0-15 and 4,080-4,095 are used for the timing reference.[1] Codes 16 through 255 provide video data below the black level while codes 3,761 through 4,079 provide video data above the nominal peak
Για να το κάνω κάπως πιο ευπέυπτο για τους χαιφιντελάδες,είναι κάτι αντίστοιχο με τα 24 και 16bit,ενώ το χρωματικό εύρος κάτι αντίστοιχο με τα Khz(δλδ ευρύτερη δυναμική περιοχή).
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

Εδώ δεν θέλω να μπερδευτείτε βλέποντας 16 για το μαυρό στο rec709 και 64 ή 256 για το rec2020 (αντιστοίχως για 10-12 bit),νομίζοντας ότι στην πρώτη περίπτωση έχουμε βαθύτερο μάυρο.Δεν είναι απόλυτα νούμερα,όπως πχ τα nits αλλά level code,δλδ τιμή που πρέπει να αναγνωρίζει ένα σύστημα για να λειτουργήσει σε ένα σωστό εύρος,ας πούμε,απλοποιημένα,μια τιμή αναφοράς.
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

@ΜaxHeadroom.
'Ασε τα θενκς και πιάσε δουλεία με κανά ωραίο άρθρο:105:



Φυσικά αν κάτι σας φαίνεται δυσνότητο παρακαλώ μην ντρέπεστε να ρωτήσετε.Είναι ευκαιρία να και για εμένα να ξαναδιαβάσω κάτι που μου έχει διαφύγει ή νομίζω ότι είναι κατανοητό όπως το γράφω.
 

Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

πιστευω Γιωργο οτι θα εχουμε και διαφορετικο color space για τον κινηματογραφο

δλδ οτι ισχυε σε 2k με dci και rec 709

μακαρι να πεσω εξω αλλα η διαφορετικη αναλυση δινει και αλλο χρωματικο τριγωνο.

.... η ακριβεια εως σημερα εχει ως εξης

film
οπως βλεπετε δεν εχουμε τριγωνο και φυσικα το λευκο εκτος του d65 που γνωριζουμε.



και οι διαφορες με το film σε rgbw

DCI (για τον κινηματογραφο)
709(για το σπιτι)



ακομα και με το νεο rec 2020 παλι θα υπαρχουν διαφορες χρωματικες....

παντως δεν θα βλεπουμε οπως βλεπαμε....η διαφορα του σημερα με το αυριο θα ειναι χαοτικη
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.250
Reaction score
8.137
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

@ΜaxHeadroom.
'Ασε τα θενκς και πιάσε δουλεία με κανά ωραίο άρθρο:105:
To thanks σημαίνει ότι συμφωνώ: στον ευρύτερο χρωματικό χώρο και στο μεγαλύτερο χρωματικό βάθος είναι -πολύ περισσότερο- το ζουμί, παρά στην αυξημένη ανάλυση. :123:
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

πιστευω Γιωργο οτι θα εχουμε και διαφορετικο color space για τον κινηματογραφο

δλδ οτι ισχυε σε 2k με dci και rec 709
Έτσι ακριβώς.Δεν θα βλέπουμε ό,τι και στο σινεμά.Ήδη υπάρχει διαφορετικό εύρος στο σινεμά.


μακαρι να πεσω εξω αλλα η διαφορετικη αναλυση δινει και αλλο χρωματικο τριγωνο.
Όχι.Μιλάμε για υλικό που δεν είναι φιλμ,αλλά το σκανάρισμα του ή τουλάχιστον η μετατροπή που θα γίνεται για εμπορική χρήση αν έχει τραβηχτεί με ψηφιακή camera.
 

Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

με το νεο rec 2020 και την διευρυνση του στο green και red επιασαν τα δευτερυοντα χρωματα cyan-magenta που υπηρχε προβλημα.

πιθανον να εχουμε ενα τριγωνο κατι ενδιαμεσο του dci-rec 2020 για εμας.....:116:
 

MAD

Σιαρτάκιας
Μηνύματα
5.078
Reaction score
1.029
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

Οι σημερινοί προβολείς δείχνουν αυτό το χρωματικό εύρος? ρωτάω εγώ τώρα! ή θα χρειαστούν αλλαγή, εάν το υιοθετήσουν?
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

Κάτσε πρώτα να το υιοθετήσουν.Μπορεί να μείνουμε με 709 αλλά με 4k ανάλυση.Δηλαδή να μας δώσουν μόνο το τυράκι και όχι και το κρασί..
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

Οι σημερινοί προβολείς δείχνουν αυτό το χρωματικό εύρος? ρωτάω εγώ τώρα!
Ποιοί σημερινοί;Αν εννοείς τον Sony :203:.
Δεν έχω βρεί πουθενά σε τι πρότυπο βασίζεται.
 

Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

οχι βρε.....δεν υπαρχει περιπτωση να μεινουμε στο 709......παει αυτο
.....δεν θα εχει νοημα η καλυτερη αναλυση......

οι σημερινοι προβολεις Λιακο μου οριακα δειχνουν καποιοι το τριγωνο dci

γιατι δεν ειναι μονο ο κορεσμος τους(RGBCMY)το προβλημα.....αλλα και η φωτεινοτητα τους
 


gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

\

γιατι δεν ειναι μονο ο κορεσμος τους(RGBCMY)το προβλημα.....αλλα και η φωτεινοτητα τους
Για ανάλυσε το λίγο αυτό,μάστορα.Άντε πολύ έκατσες.
 

Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

ελα ρε ....απλα ειναι.

το τριγωνο (RGBCMYW) που βλεπουμε στα διαφορα σχεδιαγραμματα ειναι ο κορεσμος .......
.....την φωτεινοτητα δεν την βλεπουμε....αυτη οριζεται με βαση το λευκο στο 100%

π.χ. για rec 709 εχουμε..

Λευκο -------0,313 -0,329..100%

Red----------0.640-0.330...21.3%

Green--------0.300-0.600...71.5 %

Blue----------0.150-0.060...7.2 %

Cyan---------0.225-0.329...78.7 %

Magenta------0.321-0.154...28.5 %

Yellow--------0.419-0.505...92.8%

μπορει να εχουμε κορεσμο σωστο αλλα λαθος φωτεινοτητα.

κανονικα και τα δυο αυτα πρεπει να ειναι σωστα η αν θες πολυ κοντα.
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.473
Reaction score
3.657
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

Σςςςςςςςς ώραιος.Ρίξε και μια εξήγηση τι είναι αυτά τα νουμεράκια για μαθησιακούς λόγους.:126:
 

Μηνύματα
21.918
Reaction score
15.167
Απάντηση: H εποχή του 4Κ.

βρε...βαριεσαι να γραψεις.:116:

λοιπον:



Rec 2020 and Rec 709
στα αναγραφομενα περιθωριο λαθους +/- 2% :403:

οι αξονες x-y και Υ φωτεινοτητα 100% λευκου.

......................x........y........Y
Λευκο -------0,313 -0,329..100%

Red----------0.640-0.330...21.3%

Green--------0.300-0.600...71.5 %

Blue----------0.150-0.060...7.2 %

Cyan---------0.225-0.329...78.7 %

Magenta------0.321-0.154...28.5 %

Yellow--------0.419-0.505...92.8%

δυστυχως δεν βρηκα καποιο πινακακι να ειναι ομορφα

εδω βλεπετε ποσο κοντα ειναι μια ρυθμιση ......

 


Τελευταια Μηνυματα

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
161.029
Μηνύματα
2.548.779
Members
36.255
Νεότερο μέλος
Γιάννης Τουρλάκης
Top