Keystone Adjustment Theory & Pratice

Βαγγέλης Λάμπρου

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.695
Reaction score
277
Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, ξέρουμε τι κάνει το keystone adjustment που έχουν οι προβολείς μας. Προσφέρει μια γεωμετρική διόρθωση τραπεζίου όταν ο προβολέας δεν τοποθετηθεί στη σωστή του θέση δημιουργώντας το φαινόμενο του τραπεζίου. Φυσικά δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε ξεχειλωμένους πρωταγωνιστές στα κάτω άκρα και κανονικούς στα άνω, οπότε ουκ ολίγες φορές καταφεύγουμε στη χρήση του για να διορθώσουμε το πρόβλημα της ορατής γεωμετρίας.
Και γράφω ορατής γιατί υπάρχει και η γεωμετρία του Panel που μπορεί να μοιάζει αόρατη (ειδικά σε θέαση ταινιών) αλλά όταν τη παραβιάσουμε υποβόσκει και μας χαλάσει την ευκρίνεια σε ότι παρακολουθούμε.
Δυστυχώς ή ευτυχώς τα panel των ψηφιακών προβολέων δεν έχουν τη μορφή των CRT όπου δεν οριοθετούνται αυστηρά κάποια συγκεκριμένα pixels. Έτσι δύο κάθετες γραμμές ή και δύο οριζόντιες για να δείξουν ίσες και παράλληλες θα πρέπει να μην ξεφύγουν από τη σειρά του πρώτου pixel που ξεκινάει η πορεία τους. Αν ξεφύγουν όπως γίνεται με τη χρήση του Keystone adjustment για να διορθώσουμε μια παραμόρφωση που έχουμε στην οθόνη μας, μεταφέρουμε το πρόβλημα στο panel του προβολέα το οποίο και μας ακολουθεί σε ότι παρακολουθούμε.

Έναυσμα αυτού του γνωστού θέματος πήρα προσφάτως πριν από 2 εβδομάδες όταν μου ζητήθηκε μια πρόχειρη εγκατάσταση πάνω σε τραπεζάκι με ένα Canon SX60 (1400x1050) που δουλεύει με ένα Crystalio VPS 3300 και ένα Pioneer 868, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή της βάσης.
Έπαιξα με το Crystalio στα γεωμετρικά pattern για να αντιστοιχίσουμε pixel mapping 1:1 με μηδενικό overscan και μόλις κλείδωσε στην ακριβή ανάλυση, είδαμε εικόνα χάρμα οφθαλμών σε σχέση με απλή σύνδεση HDMI του player. Όμως το τραπεζάκι είναι χαμηλό και η οθόνη ψηλότερα και αυτό με προβλημάτιζε. Ο ιδιοκτήτης, φίλος και λάτρης της μεγάλης εικόνας, μου είπε «Τι στεναχωριέσαι, θα ρυθμίσουμε τα μπροστινά ποδαράκια για να παίξει πιο ψηλά και θα διορθώσουμε το τραπέζιο με το Keystone…»

«Μου λες ότι ακριβώς ΔΕΝ θέλω να κάνω», του απάντησα.
Στο γεμάτο απορία «Γιατί;» του, δεν έχασα χρόνο, έκανα αυτό που μου ζήτησε και έβαλα πάλι τα patterns του pixel mapping 1:1.
Τα έχασε….σε κάθε click που έκανα στο keystone adj. η εικόνα χειροτέρευε 10%, μπορεί και παραπάνω.
Αύριο, μεθαύριο θα ξαναβρεθώ στο χώρο του και θα προσπαθήσω να τραβήξω κάποιες ενδεικτικές φωτογραφίες για να σας τις παρουσιάσω. Μέχρι τότε αφήστε με να φωνάζω ότι ο προβολέας ΠΡΕΠΕΙ να τοποθετείτε ΜΟΝΟ στο ταβάνι και φυσικά στη θέση που πρέπει να κλειδωθεί, μελετώντας από πριν πολύ καλά το Offset του φακού με την οθόνη. Σε όσους δεν υπάρχει ο χώρος ή η θέση για μια μόνιμη τοποθέτηση σε οροφή, ας κοιτάξουν εναλλακτικές λύσεις, όπως εγκατάσταση σε τοίχους ή ακόμη και οπίσθια. Προσωπικά δικαιολογώ την ύπαρξη μικρής τραπέζιας παραμόρφωσης σε σχέση με τον «θόρυβο» που μπουκώνει την εικόνα στην άλλη περίπτωση.

Για να μη μακρηγορώ τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσουν και φωτογραφίες….
 

Μηνύματα
16.004
Reaction score
14
Βαγγέλη, όμορφο θέμα που ανοίγεις και είναι και "εποχιακό".

Αυριο κάνω την μετάβαση στον Optoma 81, από τον 72 που έχω. Το πρόβλημα είναι χαμηλοτάβανο, 2.30μ και λόγω του οφφσετ του 81 που είναι μικρό, έχω πρόβλημα πρέπει αναγκαστικά να χρησιμοποιήσω όπως και στον 72 +3 Keystone.

Δεν εχω δεί διαφορά ώς τώρα, μήπως όμως στον 81 που έχει καλύτερη λεπτομέρεια η όποια διαφορά αναφέρεις (και την δέχομαι αυτολεξή) είναι εμφανέστερη?

Δεν έχω άλλες επιλογές τοποθέτησης και έτσι η όλη ιστορία είναι μονόδρομος, δηλ. keystone χωρίς άλλη σκέψη... αλλά τι χάνω αυτό είναι το ερώτημα.
 


Μηνύματα
724
Reaction score
0
Εγω αν και τον εχω στο ταβανι ακριβως απεναντι απο την οθονη, εξαρχης ειχα προβλημα με την γεωμετρια , μερικες γραμμες στην μια γωνια εβγαιναν εξω απο την οθονη και προς την μια πλευρα οι πανω και κατω πλευρες δεν ηταν ακριβως παραλληλες.. Δεν ηταν ακριβως τραπεζιο ομως και δεν εκανα κατι. Μετα απο ενα χρονο προσεξα οτι ο προβολεας δεν ηταν ακριβως ευθυγραμμισμενος με την δοκο στο ταβανι (που ειναι παραλληλη με την οθονη) . Απο οτι φαινεται επειδη με τον προβολεα μου (Sony HS50) δεν μπορεις να ξερεις που ακριβως ειναι η μεση των lens shift, κεντραρα με το ματι περιπου τον φακο, πριν την τοποθετηση στο ταβανι . Και ετσι αν και ακριβως στη μεση οριζοντιως του πανιου ηταν λιγο λοξος και υπηρχε λιγο οριζοντιο lens shift και χαλουσε καπως το σχημα της εικονας. Μετα απο ενα χρονο αξιωθηκα και το προσεξα και ευθυγραμμισα τον προβολεα με την δοκο και διορθωθηκε αρκετα το προβλημα. Παρεμενε ακομα σε καποιο βαθμο και προσφατα πειραξα και το keystone κατα ενα βαθμο και βελτιωθηκε κι αλλο. Παραμενει ακομα η εκτροπη καποιων πιξελ σε σχεση με το πλαισιο της οθονης για την οποια δεν εχω απαντηση αλλα σε ελαχιστο βαθμο ειναι ορατο. Αν αυξησω το keystone χαλαει σε αλλη γωνια. Εκεινο που εχω βαρεθει τωρα ειναι που καθε λιγες μερες πρεπει να φτιαχνω το οριζοντιο lens shift. Φευγει μονο του κανενα δυο πιξελ. Χωρις να ανεβοκατεβαζω την οθονη και στον προβολεα αγγιζω μονο με το καπακι του φακου. Εκεινο που δεν εχω καταλαβει ειναι ακριβως την δουλεια του lens shift και τι διαφορα εχει δηλαδη αν δεν υπαρχει και μετακινας ολοκληρο τον προβολεα.
 

ΑΝΔΡΕΑΣ Κ.

Ιδρυτής
Μηνύματα
30.058
Reaction score
728
Πολυ καλο θεμα!
Μεχρι ομως να μας φερει ο Βαγγελης τις "αποδειξεις" καλο θα ηταν να γραψουμε ολοι τις εμπειριες μας ως προς το ποσο keystone χρησιμοποιουμε και εαν εχουμε παρατηρησει τις οποιες αποκλισεις στην ποιοτητα της εικονας...
 

Μηνύματα
519
Reaction score
0
σε οτι γραφει ο Βαγγελης εχει απολυτο δικιο με καποια πατερνακια βλεπει κανεις τη διαφορα πλυμενου απο πραγματικα καθαρο το εχω ζησει με τους 2 απο τους 3 προβολεις που περασαν απο τα χερια μου απολυτο δικιο
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Το keystone correction πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν να μην υφίσταται. Είναι κατάλοιπο των φορητών προβολέων data και δεν έχει καμμία θέση στο σαλόνι μας. Υπάρχει μόνον επειδή δεν κοστίζει τίποτα στον κατασκευαστή αφού αποτελεί standard χαρακτηριστικό του επεξεργαστή video.

Πέραν της παραμόρφωσης (σε βαθμό κακουργήματος) που η χρήση του συνεπάγεται, υπάρχει και μία άλλη παράμετρος η οποία δεν γνωρίζω κατά πόσο είναι ευρέως αντιληπτή:

Όποιος διάβασε προσεκτικά το κείμενο του Βαγγέλη, θα κατάλαβε ότι αυτή η ρύθμιση επιβάλλει την εμπλοκή του scaler. Είναι τουλάχιστον αστείο κάποιος να προβαίνει στην αγορά ενός Crystallio, HTPC ή καλού upscaling player, με σκοπό βεβαίως το σερβίρισμα άψογων 1:1 καρέ, και εν συνεχεία να ρυθμίζει keystone!

Φιλική συμβουλή:

Σετάρετε τον προβολέα σας όπως ακριβώς θα κάνατε εάν δεν υπήρχε αυτή η ρύθμιση.
 

Μηνύματα
16.004
Reaction score
14
zoglair said:
Το keystone correction πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν να μην υφίσταται. Είναι κατάλοιπο των φορητών προβολέων data και δεν έχει καμμία θέση στο σαλόνι μας. Υπάρχει μόνον επειδή δεν κοστίζει τίποτα στον κατασκευαστή αφού αποτελεί standard χαρακτηριστικό του επεξεργαστή video.

Πέραν της παραμόρφωσης (σε βαθμό κακουργήματος) που η χρήση του συνεπάγεται, υπάρχει και μία άλλη παράμετρος η οποία δεν γνωρίζω κατά πόσο είναι ευρέως αντιληπτή:

Όποιος διάβασε προσεκτικά το κείμενο του Βαγγέλη, θα κατάλαβε ότι αυτή η ρύθμιση επιβάλλει την εμπλοκή του scaler. Είναι τουλάχιστον αστείο κάποιος να προβαίνει στην αγορά ενός Crystallio, HTPC ή καλού upscaling player, με σκοπό βεβαίως το σερβίρισμα άψογων 1:1 καρέ, και εν συνεχεία να ρυθμίζει keystone!

Φιλική συμβουλή:

Σετάρετε τον προβολέα σας όπως ακριβώς θα κάνατε εάν δεν υπήρχε αυτή η ρύθμιση.
και αν ειναι αδύνατη η τοποθέτηση λόγω συνθηκών?? Είναι τόσο τραγικό το αποτέλεσμα με keystone, γιατί στον 72 +3 δεν είναι ορατό?
 

lakiss51

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
11.830
Reaction score
2.427
Λοιπον:
(α) τοποθετηση οπτομα σε τραπεζακι υψους 0,5ομ. διαφορα υψων φακου : απο κατω μερος οθονης 0,70μ απο ανω μερος οθονης 2,10. Δεν θα χρησιμοποιησεις αναγκαστικα το keystone;
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
dream_GR said:
και αν ειναι αδύνατη η τοποθέτηση λόγω συνθηκών?? Είναι τόσο τραγικό το αποτέλεσμα με keystone, γιατί στον 72 +3 δεν είναι ορατό?
Αγαπητέ μου, είμαι ο πρώτος που υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν νόρμες θέασης και ακρόασης. Από τη στιγμή που νοιώθεις άνετα με αυτό που βλέπεις, όλα τα άλλα είναι ακαδημαϊκού χαρακτήρα :)

Εγώ ανατριχιάζω με την ιδέα και μόνο, άσχετα με το εάν η διαφορά στην εικόνα, μου είναι ή όχι αντιληπτή.
 

Μηνύματα
4.830
Reaction score
1
Δεν χρησιμοποιώ το keystone γιατί πράγματι διαπιστώνω απώλειες.
Είτε βλέπω στο δωμάτιό μου (προβολέας πάνω σε τραπέζι τηλεόρασης με προβολή στον τοίχο), είτε βλέπω στην τραπεζαρία (προβολέας στο τραπέζι με προβολή σε οθόνη με τρίποδα), βάζω τον προβολέα έτσι ώστε να βλέπει την οθόνη ή τον τοίχο στην ίδια ευθεία και σε τέτοια απόσταση, ώστε να μην εμποδίζει στην θέαση της εικόνας.
Πιστέψτε με γίνεται.
Η αναλογία απόστασης οθόνης ή τοίχου με προβολέα και θεατή, είναι τέτοια, ώστε να μην χρειάζεται το keystone.
 


NIX

Μηνύματα
1.390
Reaction score
0
Νίκο το lens shift και το keystone δεν έχουν καμία σχέση.Το ένα είναι ηλεκτρονικό scaling της εικόνας και το άλλο είναι μηχανική μετακίνηση φακού.
Το μεν πρώτο αλλοιώνει την εικόνα ακόμα και στην ελάχιστη ρύθμιση,το δε δεύτερο μόνο αν το παρακάνεις.
Το πρώτο υπάρχει σχεδόν σε όλους τους προβολείς,το δεύτερο στο 60% (χοντρικά πάντα μιλώντας)
Καλό είναι να μην τα μπερδέψουμε.

Εν ολίγοις΄Ποτέ μα Ποτέ (ζαμέ των ζαμών,γαλιστί) δεν χρησιμοποιούμε keystone correction και overscan adjustment.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
Ναι Νικόλα τα γνωρίζω αυτά.
Το ερώτημα είναι αν οι δύο αυτές παρεμβάσεις φέρνουν περίπου ίδια αποτελέσματα ή τουλάχιστον αν έτσι αποτυπώνονται στα αντίστοιχα patterns. Δεν τα έχω δει ποτέ, ρωτάω.

Κατά την ταπεινή μου άποψη όσο κακή είναι η χρήση του keystone άλλο τόσο είναι και αυτή του lens shift, ειδικά αν ο φακός μας έχει μικρό μέγεθος. Το μέγεθος μετράει που λένε... :lol:
 


NIX

Μηνύματα
1.390
Reaction score
0
Οχι,δεν φέρνουν τα ίδια αποτελέσματα.
Με το keystone στις σκοτείνές σκηνές σε 2,35 ταινία θα βλέπεις τα ανενεργά Pixel που πετάγονται απο το scaling για την διόρθωση του τραπεζίου να φωτοβολούν όπως τα ανενεργά Pixel πάνω-κάτω τις ενεργής εικόνας 2,35 που παράγει ο 16:9 προβολέας σου.
Δηλαδή θα βλέπεις ένα παραμορφωμένο τραπέζιο και μέσα του μια σχεδόν σωστά καδραρισμένη εικόνα.Στις φωτεινές σκηνές βέβαια δεν θα μπορείς να το δείς αυτό.
Το θέμα είναι όμως οτι χάνεις ΠΟΛΥ σε ευκρίνεια.Αυτό είναι αποτέλεσμα ενός χαζού (αναγκαστικά) και κουφού (πάλι αναγκαστικά) scaling.
Δεν κάνεις δηλαδή scaling σε μια nominal ανάλυση (που πάλι θα είχες μείωση ευκρίνειας,αλλά λιγότερο.Λόγω πιο σωστών αλγόριθμων και χρησιμοποίησης όλου του panel) αλλά κάτι αυθαίρετο για να ταιριάξεις τα αταίριαστα.

Το lens-shift με λογική χρήση δεν επιφέρει αλλοίωση.Απαιτεί όμως κάποιες φορές και ελαφρά μετακίνηση του προβολέα.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
Thnx NIX!
Απορώ πάντως που τόσα χρόνια δεν έχουν βρει τρόπο να μην χρειάζεται αυτό το "καταστροφικό" keystone...
 

Μηνύματα
2.791
Reaction score
1
Ο τρόπος, Νικόλα, έχει βρεθεί αλλά ...κοστίζει, και ακούει στο όνομα "optical keystone correction" (σε αντιδιαστολή με το digital, για το οποίο συζητάμε). Μπορεί, μάλιστα, η ρύθμιση να γίνεται και αυτόματα! Βασίζεται στη χρήση ειδικών ανεστραμμένων καθρεπτών και σερβομηχανισμών, τοποθετημένων εμβόλιμα σε αυτό που ονομάζουμε "light path".

Επειδή ο όρος είναι εντυπωσιακός, κατά καιρούς χρησιμοποιείται - παραπλανητικά - στην αναφορά του γνωστού μας "lens shift".

Αν θυμάμαι καλά, οι high-end SIM2 παρέχουν οπτική διόρθωση και πιθανώς κάποιοι αστρονομικοί Barco.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.910
Reaction score
2.524
Αυτά είναι!
Hi end rulezzzz... :lol: :lol:

(Από την άλλη, τόσο ακριβά είναι ρε 2-3 καθρεπτάκια? Κλέφτες χαϊεντάδες παντού ίδιοι είναι... :lol: :lol:)
 

Μηνύματα
16.004
Reaction score
14
τελικά ή λύση είναι όταν χτίζεις σπίτι να έιχες πάρει και τα "μέτρα" του προβολέα σου....

Δίνεις στον αρχιτέκτονα και Π.μηχανικό το drop και το throw, και σου βγάζει σαλόνι κούκλα...!!!
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.613
Μηνύματα
2.868.095
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top