Lenard Audio Educational material

Status
Not open for further replies.

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Σε προηγούμενο Post είχαμε δει το πολύ καλό site της Lenard Αudio με το πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό του. Ο John Lenard Burnett της Lenard Audio που έχει γράψει αυτό το υλικό μας έδωσε την άδεια σαν Avsite να το μεταφράσουμε στα ελληνικά και να το ανεβάσουμε στο AvSite.

Στο θέμα αυτό λοιπόν θα ανεβεί όλο το υλικό μεταφρασμένο και όσον το δυνατόν σε πιο κατανοητή γλώσσα. Μέχρι να ολοκληρωθεί όμως η διαδικασία το θέμα θα μένει κλειδωμένο. Επίσης οποιαδήποτε άσχετα με το θέμα σχόλια ΘΑ ΔΙΑΓΡΆΦΟΝΤΑΙ.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Χαιρετισμός και εισαγωγή


Αυτό το εκπαιδευτικό υλικό συγγράφεται από John Lenard Burnett και ενημερώνεται συνεχώς. Αφιερώνεται στην απόλαυση της μουσικής και δεν έχει την μορφή απομονωμένου ακαδημαϊκού κείμενου. Υπάρχουν πολλά άριστα βιβλία σε κάθε θέμα που θααναπτυχθεί παρακάτω. Αυτό όμως που έχει αποσπάσει τις καλύτερες κριτικές είναι το "Acoustical Engineering" του Harry F Olson, χιουμοριστικά καλούμενο "το Ευαγγέλιο σύμφωνα με Olson".

Τα πνευματικά δικαιώματα απαιτούν την αναφορά σε αυτήν την δικτυακή τοποθεσία ως πηγή. Παρακαλώ ενημερώστε μας για την χρήση του περιεχομένου για τα αρχεία μας. Σας ευχαριστούμε. Επίσης επιθυμούμε να λάβουμε υποδείξεις από άλλους ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων που δεν αναφέρονται σωστά σε αυτόν τον ιστοχώρο έτσι ώστε μπορούμε να κάνουμετις απαραίτητες διορθώσεις. Οι πληροφορίες από αυτήν την τοποθεσία μπορούν να χρησιμοποιηθούν δωρεάν για την εκπαίδευση, εκτός από τις απεικονίσεις των οποίων δεν έχουμε την πνευματική ιδιοκτησία. Παρακαλώ ενημερώστε μας εάν νομίζετε ότι κάτι από τα παραπάνω πρέπει να αναφερθεί πιο λεπτομερώς.

Οι άνθρωποι των διαφορετικών υποβάθρων έχουν ασχοληθεί με την ηλεκτροακουστική (ακουστική, ηλεκτρονική και μεγάφωνα) με περιορισμένη επικοινωνία μεταξύ τους. Ελπίζω ότι αυτό θα βοηθήσει ως καταλύτης εξετάζοντας την ολοκλήρωση αυτών των τεχνολογιών.

Η τοποθεσία www.sound.au.com του Rod Elliott αναφέρεται σε πολλά σημεία σε αυτό το κείμενο. O Rod έχει ένα εξαιρετικό ταλέντο στην βασική έρευνα και την εκπαίδευση. Οι εξηγήσεις του δίνουν ακριβή λεπτομέρεια και χιούμορ σε πολλά σημεία που είναι γενικευμένα σε αυτό το κείμενο. Και οι δύο έχουμε διδάξει ηλεκτρονική και ηχητική μηχανικήγια πολλά έτη. O Rod είναι επίσης αρμόδιος για πολλές από τις σχεδιαστικές αρχές των ηλεκτρονικών στα προϊόντα της Lenard.


Η τοποθεσία www.micrographia.com από John Walsh είναι μια θαυμάσια τοποθεσία με θέμα την μικροβιολογία και μια έμπνευση για όλους μας σε σχέση με την Web based εκπαίδευση. Ο John Walsh έχει μια
μεγάλη γνώση της κλασσικής μουσικής και μία απέραντη συλλογή
δίσκων βινυλίου. Η τοποθεσία του περιλαμβάνει επίσης εικόνες μέσω μικροσκοπίου καθώς και τις συζητήσεις σχετικά με τις βελόνες των κεφαλών ανάγνωσης και φροντίδα των δίσκων βινυλίου.
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Εισαγωγή


Ο Albert Einstein όταν ερωτόμενος τι δεν συμπάθησε για τη φυσική απάντησε "στον τρόπο αυτό διδάσκεται στο σχολείο". H χιουμοριστική του απάντησή αναφερόταν στις μετρήσεις, οι οποίες χωρίς εφαρμογή δεν έχουν καμία σημασία.

Η φυσική είναι η επιστήμη της μέτρησης. Η μουσική και η φυσική απεικονίζουν η μια την άλλη και δημιουργούν τον τεχνολογικό κόσμο μας. Η μουσική που εκτελείτε με μεγαλοπρέπεια μετασχηματίζει τα συναισθήματα σχέσης μας στον κόσμο. Το πώς ακούμε η μουσική καθορίζει το ποιοι είμαστε.

Πηγαίνετε με τα παιδιά σε μια εξόρμηση να ακούσετε μια συμφωνική ορχήστρα. Παρακολουθληστε το πώς γοητεύονται και εμπνέονται από την ποσότητα και την λεπτομέρεια της μουσικής. Η ίδια μουσική όμως αναπαραγώμενη από ένα μέσο ηχοσύστημα μπορεί να είναι μη αναγνωρίσιμη. Καθώς μεγαλώνουμε , ο επιφανειακός κόσμος του μάρκετινγκ και της pop κουλτούρας εξουσιάζει τις ζωές μας. Έτσι αρκούμαστε σε ένα μικρό ηχοσύστημα για να ακούμε την μελωδία και τους στίχους που είναι απαραίτητα, διώχνωντας στο υπόβαθρο την σύνθετη και ορχηστρική μουσική.

Φέροντας το θαύμα της μουσικής στη ζωή.
Στα 14 μου άκουσα ένα ρεαλιστικό ηχοσύστημα κι εκεί εστίασα το έργο της ζωής μου. Αυτή η τεχνολογία που χρησιμοποιούσε (ενεργά ηχεία) είναι πιό σύνθετη, παρόμοια με τη μουσική που καλείτε να αναπαράγει. Το φάσμα μουσικής διαιρείταισε 4 τμήματα με ένα ηλεκτρονικό δικτύωμα διαχωρισμού. Τέσσερα μεγάφωνα παρόμοια στο μέγεθος με τα όργανα που αναπαράγουν, καλύπτουν το ακουστικό φάσμα.

"Ενεργό" είναι κάθε μεγάφωνο που χρησιμοποιεί τον δικό του ενισχυτή, όπως ο κάθε μουσικός που παίζει το δικό του όργανο. (1 ίντσα για τις αρμονικές) (4-5 ίντσες για τους υψίσυχνους ήχους) (8-10 ίντσες για τους χαμηλότερης συχνότητας ήχους) (12-15in για τους πολύ χαμηλής συχνότητας ήχους).

Η αναλογική τεχνολογία καθορίζει το πώς ακούγεται η μουσική . Οι ενισχυτές και το κουτί με το woofer και το tweeter (παθητικό ηχείο) έχουν αλλάξει πολύ λίγο τα τελευταία 50 χρόνια. Οι αλλαγές σε αυτήν την αναλογική τεχνολογία, αλλάζουν και τον τρόπο που ακούμε τη μουσική.

Η ψηφιακή τεχνολογία διαχειρίζεται και καταχωρεί την καταγραμμένη μουσική με τη μορφή ψηφιακών αρχείων χωρίς απώλεια πιστότητας, συμπεριλαμβάνει το C.D. και το D.V.D. Οι επικριτές του ψηφιακού ήχου υποστηρίζουν ότι η παλαιά αναλογική αναπαραγωγή του δίσκου βινύλιου ήταν ανώτερη.

Μάρκετινγκ. Η επιτυχία της τεχνολογίας των υπολογιστών ήταν αποτέλεσμα των σύγχρονων διαδικασιών μάρκετινγκ, οι οποίες επέτρεψαν σε δαπανηρά προϊόντα για να είναι πλέον διαθέσιμα σε προσιτές τιμές. Τα High-end συστήματα ήχου παγιδεύτηκαν σε πρακτικές του παρελθόντος, με υψηλά περιθώρια κέρδους παρόμοια με αυτά της βιομηχανίας της μόδας. Έτσι τα μικρά παθητικά συστήματα είναι το πρότυπο της audio βιομηχανίας, στηριζόμενα στις υποχωρητικές και μη κριτικές δοκιμές του ειδικού τύπου ο οποίος υποστηρίζει συχνά τα ακριβά τερτίπια που "μεταμορφώνουν" την ποιότητα του ήχου, και έχουν τους ακόλουθούς τους (audiophiles').

Οι Audiophiles έγιναν μια από τις πιό παράξενες κουλτούρες του προηγούμενου αιώνα. Υποστηρίζοντας ότι έχουν το χάρισμα των "χρυσών αυτιών" ,οι audiophiles μπορούν να ακούσουν τα ηλεκτρόνια μέσα στα καλώδια, και να έχουν την δυνατότητα να διοχετεύσουν την σκέψη τους μέσα στους κρυστάλλους των ημιαγωγών για να αποκρούσουν τις κακές αρμονικές. Χρησιμοποιόντας μυστικιστικούς όρους ανεξάρτητους από τη μουσική και τη φυσική, μπορούν να ακουστούν να ψελλίζουν ονομασίες και αριθμούς μοντέλων συσκευών ήχου. Αυτό το απατηλό μίγμα της διαφημιστικής εκστρατείας παράνοιας και μάρκετινγκ, όπου οι περιγραφές αποκτούν μεγαλύτερη σημασία από το υπό περιγραφή αντικείμενο, υπάρχει φυσικά σε όλους τους τομείς της κοινωνίας.

Η υψηλή πιστότητα (High Fidelity) περιλαμβάνει

1. Ακριβείς ακουστικές κρίσεις.
2. Ακεραιότητα της διαδρομής των ηλεκτρονικών σημάτων.
3. Ουδετεροποίηση του ακουστικού περιβάλλοντος.
4. Ευαισθησία και δυναμική περιοχή των μετατροπέων (μεγαφώνων).

Το γνωστό λεξικό Webster καθορίζει την πιστότητα ως "ακρίβεια, όπως σε ένα αντίγραφο".
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Περί dB, συχνότητας και νόμο του Ohm

Ο ήχος είναι δονούμένος αέρας, τον οποίο τα αυτιά μας μπορούν να ακούσουν. O αριθμός δονήσεων ανά δευτερόλεπτο καλείται (cps) "κύκλοι ανά δευτερόλεπτο" ή αλλιώς Hz (χέρτζ) προς τιμήν του φυσικού Hertz.

Τον ήχο των μετράμε στην κλίμακα 20Hz με 20KHz.
Οι άνθρωποι συνήθως μπορούν να αντιληφθούν ήχους 30Hz με 16KHz και η ανθρώπινη ακοή είναι πιο ευαίσθητη στην περιοχή 2KHz με 3KHz.

Η χαμηλότερη νότα για ένα κοντραμπάσο έχει συχνότητα 42Ηz (Μι ανοιχτή). Η υψηλότερη νότα που μπορούν να αναπαράγουν μουσικά όργανα έχει συχνότητα περί τα 2KHz. Πάνω από αυτή την συχνότητα μπορεί να βρει κάποιος μόνο αρμονικές.

Μουσική σημειογραφία

Η μουσική σημειογραφία βασίζετε σε 12 νότες (σημ. μεταφρασ. πιο σωστό θα ήταν να λέμε 12 ημιτόνια) που βρίσκονται ανάμεσα σε κάθε διπλασιασμό της συχνότητας.
Έτσι μεταξύ της νότας Λα με συχνότητα 110Hz και της Λα με συχνότητα 220Hz έχουμε 12 νότες (ημιτόνια), μεταξύ της Λα με συχνότητα 220Hz και της Λα με συχνότητα 440Hz έχουμε άλλες 12 νότες (ημιτόνια), κοκ.

Ο διαχωρισμός από νότα σε νότα βασίζεται στην 12άτη ρίζα του 2. Η απόσταση από νότα σε νότα ονομάζεται ημιτόνιο ενώ κάθε δύο νότες είναι ένας τόνος. (σημ. μεταφρασ. πάλι υπάρχει η σύγχυση μεταξύ νότας και ημιτονίου)

Χρησιμοποιώντας 8 από τις δώδεκα νότες (ημιτόνια) φτιάχνουμε μία κλίμακα. Με κάθε διπλασιασμό της συχνότητας έχουμε μία οκτάβα.



3,2 οκτάβες είναι μία δεκάδα.
Στην ακουστική οκτάβα ονομάζουμε κάθε διπλασιασμό της συχνότητας (ασχέτως αν η συχνότητα αυτή συμπίπτει με νότα), ενώ κάθε 10πλασιασμός της συχνότητας ονομάζετε δεκάδα. Στο παρακάτω κείμενο πολλές φορές για απλότητα θα θεωρήσουμε ότι μία δεκάδα είναι ίση με 3 οκτάβες.

Τι είναι dB

Deci σημαίνει 1/10 ενώ το Bell πήρε την ονομασία του από τον Alexander Graham Bell.
Έτσι dB (Decibell) σημαίνει το 1/10 του Bell. To dB είναι λογαριθμικό μέγεθος.
Έτσι

0dB είναι 1 με 0 μηδενικά (1)
10dB είναι 1 με 1 μηδενικά (10)
20dB είναι 1 με 2 μηδενικά (100)
60dB είναι 1 με 6 μηδενικά (1,000,000)
120dB είναι 1 με 12 μηδενικά (1,000,000,000,000)



Τους λογάριθμους τους χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να περιγράψουμε μεγέθη με πολύ μεγάλες τιμές.

Πως χρησιμοποιούμε τα dB

1dB (1.261) 1.26
2dB (1.262) 1.26 x 1.26 = 1.59
3dB (1.263) 1.26 x 1.26 x 1.26 = 2
4dB (1.264) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 2.52
5dB (1.265) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 3.18
6dB (1.266) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 4
7dB (1.267) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 5
8dB (1.268) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 6.3
9dB (1.269) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 8
10dB (1.2610) 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 x 1.26 = 10

συνήθως για λόγους απλότητας χρησιμοποιούμε βήματα των 3dB.

1dB = x 1.26 μεταβολή της ισχύος που ίσα ίσα μπορεί να γίνει αντιληπτή (μόνο στο εργαστήριο), για αυτό τέτοιες μεταβολές δεν χρησιμοποιούνται σε υπολογισμούς (laboratory only).
Τα 9dB από την άλλη δεν χρησιμοποιούνται γιατί η διαφορά από τα 10dB είναι μόνο 1dB και δεν μπορεί να ακουστεί.

8dB στρογγυλοποιούνται στα 6dB ή 10dB
9dB στρογγυλοποιούνται στα 10dB
14dB στρογγυλοποιούνται στα 13dB
22dB στρογγυλοποιούνται στα 23dB
29dB στρογγυλοποιούνται στα 30dB
32dB στρογγυλοποιούνται στα 33dB
47dB στρογγυλοποιούνται στα 46dB.

23dB (1.26²³) ισούτε με το 1.26 x τον εαυτό του 23 φορές = 200 (περίπου)
ομοίως 46 ισούτε περίπου με 40.000 κοκ

Για ευκολία στους υπολογισμούς μπορούμε να δούμε τα παρακάτω

16dB είναι (10dB = 10) και (6dB = 4) 10 x 4 = 40 (περίπου)
23dB είναι (20dB =100) και (3dB = 2) 100 x 2 = 200 (περίπου)
46dB είναι (40dB = 10,000) και (6dB = 4) 10,000 x 4 = 40,000 (περίπου)
53dB είναι (50dB =100,000) και (3dB = 2) 100,000 x 2 = 200,000 (περίπου)

έτσι μπορούμε εύκολα να κάνουμε υπολογισμούς χωρίς την χρήση αριθμομηχανής. Στρογγυλοποιούμε όλα τα db στο πιο πλησιέστερο πολλαπλάσιο του 3 (3dB, 6dB και μετά 10dB).
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Κλίσεις με βήμα τα 6dB ανά οκτάβα χρησιμοποιούνται στα crossover των ηχείων αλλά και στα φίλτρα τον EQ. Κάθε 6dB / octave είναι μία τάξη. (Σπανίως χρησιμοποιούμε κλίσεις πάνω από 24dB/octave)



6dB / octave (Πρώτη τάξη)
12dB / octave (Δεύτερη τάξη)
18dB / octave (Τρίτη τάξη)
24dB / octave (Τέταρτη τάξη)

6dB = 4
12dB = 4 x 4 = 16
18dB = 4 x 4 x 4 = 64
24dB = 4 x 4 x 4 x 4 = 256

Κατανοώντας τα dB στον ήχο

Διαφορές των 3dB = x 2 μεταβολη της ισχύος είναι μόλις ακουστές.
Διαφορές των 6dB = x 4 μεταβολη της ισχύος είναι ελάχιστα ακουστές.
Διαφορές των 10dB = x 10 μεταβολη της ισχύος ακούγετε σαν διπλασιασμός.

Έτσι σε ένα σύστημα η διαφορά 100 - 200 Watt είναι ελάχιστα ακουστή (3dB)
Ενώ η διαφορά 100 - 1,000 Watt θα ακουγόταν σαν διπλασιασμός (10dB)

0dB SPL (Sound Pressure Level)

Το κατώφλι της ακοής είναι η ελάχιστη δόνη του αέρα που μπορεί να γίνει ακουστή.

80 - 100dB SPL δυνατά εώς πολύ δυνατα
60 - 80dB SPL δυνατός (σαν να ομιλεί κάποιος δυνατά για να ακουστεί) .
40 - 60dB SPL μέσαίας έντασης ήχος, όπως οι περισσότεροι στην καθημερινή μας ζωή.
20 - 40dB SPL πολύ ήσυχο υπόβαθρο.
0 - 20dB SPL κατώφλι ακοής (εξαρτάται από την συχνότητα).



Παρατηρώντας με προσοχή το παραπάνω διάγραμμα θα δούμε ότι τα αυτιά μας είναι κατά 60dΒ περισσότερο ευαίσθητα (1.000.000 φορές δηλαδή) στα 2kHz απ' ότι στα 40Hz. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχει το κύκλωμα loudness στις περισσότερες οικιακές συσκευές αναπαραγωγής ήχου. Το κύκλωμα αυτό ενισχύει τις χαμηλές συχνότητες έτσι ώστε όταν ακούμε σε χαμηλές εντάσεις να "ισοσταθμίσει" την ακοή μας. Όταν έχουμε υψηλή ισχύ προφανώς δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο γιατί όλες οι συχνότητες ακούγονται περίπου το ίδιο.

Αφότου εφευρέθηκε το τηλέφωνο, παρατηρήθηκε ότι μεταβολές της ισχύος κατά (10dB) ακουγόταν διπλάσια (ή το μισό αν είχαμε ελάττωση κατά 10dB) δυνατά. Μια μεταβολή της ισχύος κατά (3dB) είναι μόλις αισθητή. Αργότερα, από αυτές τις μετρήσεις κατασκευάστηκαν οι καμπύλες Fletcher-Munson. Με αυτό τον τρόπο έγινε κατανοητό ότι οι μεγάλες ενεργειακές παραλλαγές στο περιβάλλον μας (φως, ήχος, αφή, προτίμηση, μυρωδιά, θερμοκρασία κ.λπ...) συμπιέζονται από το αισθητήριο σύστημά μας, κατά έναν τρόπο υποκειμενικό και σύνθετο.

μια πιο ακριβή περιγραφή του φαινομένου μπορείτε να δείτε στην τοποθεσία http://sound.westhost.com/articles/fadb.htm
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Καταστροφή της ακοής

Καταστροφή της ακοής προσδιορίζεται από έκθεση σε ήχο 84 DB SPL για 4 ώρες του συνεχούς βιομηχανικού θορύβου μηχανών. Ο χρόνος υποδιπλασιάζεται για κάθε αύξηση 3dB (87dB/2ώρες) (90dB/1ώρα) κ.λπ.... Αυτοί οι αριθμοί ποικίλλουν ελαφρώς από τις διάφορες πηγές.

Μια ψεύτικη πεποίθηση πολλών νέων είναι ότι η υπερβολικά δυνατή μουσική δεν βλάπτει. Η αντήχηση στους τόπους συναντήσεως (σημ. μεταφραστή προφανώς εννοεί σε club, pub κλπ) μπορεί να κρατήσει τον ήχο σε σταθερό επίπεδο, προσθέτοντας 20- 30dB περισσότερη ακουστική ισχύ, παρόμοια με το θόρυβο μηχανών. Η παραμόρφωση σε ηχοσυστήματα μεγάλης ισχύος επιδεινώνει το πρόβλημα. Η pop μουσική υπερσυμπιέζεται συχνά μέσα σε μια δυναμική περιοχή των10dB. Η υπερβολική χρήση της συμπίεσης γίνεται για να υπερβάλει ως προς την ακουστότητα το τελικό άκουσμα μετατρέπει την μουσική σε ήχο παρόμοιο με το συνεχή θόρυβο μηχανών. Η υπερβολική συμπίεση τελικά αναγκάζει τη μουσική για να ηχήσει επίπεδη και άψυχη.

Η μουσική μπορεί να παιχτεί σε υψηλές εντάσεις, με λιγότερη ακουστική κούραση. Αλλά η μουσική πρέπει να είναι πλήρως δυναμική, ελάχιστα συμπιεσμένη, και παιγμένη μέσω 4 ενεργών και χαμηλής παραμόρφωσης μονάδων. Οι τόποι συναντήσεως πρέπει να έχουν μελετηθεί ακουστικά ώστε να έχουν χαμηλή αντήχηση.


Οι παρακάτω προτάσεις και η εικόνα είναι από τον ιστοχώρο της εταιρίας μονώσεων Rockwool. www.rockwool.com



Τι είναι ένα καλόηχο περιβάλλον;

Ο θόρυβος πρέπει να αποσβεσθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε δεν παρεμποδίζει πλέον τη δραστηριότητα που θέλετε να κάνετε. Αρκούν 30 DB (A) θορύβου για να είναι ενοχλητικά στον ύπνο. Ο
θόρυβος με στάθμη 35 DB (A) ή περισσότερα παρεμποδίζει τη σαφήνεια της ομιλίας στα μικρότερα δωμάτια. Ακόμα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου υποβάθρου απαιτούνται για την επαρκή
λεκτική σαφήνεια για τις ευάλωτες ομάδες - όπως οι κουφοί, οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά στο στάδιο της γλωσσικής ανάπτυξης και της μάθησης της ανάγνωσης, και τα άτομα που δεν εξοικειώνονται με την προφορική γλώσσα.

Τα δωμάτια με πολλές σκληρές επιφάνειες μπορούν να οδηγήσουν σε μία ενοχλητική ηχώ που πρέπει να αποφευχθεί. Ένας χρόνος αντήχησης κάτω από 0.6 δευτερόλεπτα είναι επιθυμητός, ακόμη και σε ένα ήρεμο περιβάλλον. Μια διαφορά 10 DB θεωρείται από το ανθρώπινο αυτί ως διπλασιασμός (ή διχοτόμηση) του ευδιάκριτου ήχου.

Άλλες χρήσεις του dB

Το dB χρησιμοποιείται και σαν αναφορά στα ηλεκτρικά σήματα. Σε αυτή την περίπτωση το dB ακολουθείτε και από ακόμη ένα γράμμα
(m για mili-Watt) (u για 775mV) (V για Volt) (W fγια Watt) etc.

0dBm = 1 mili-Watt (600Ω at 775mV)
0dBu = 775 mV
0dBV = 1 Volt
0dBW = 1 Watt
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
305
Απάντηση: Lenard Audio Educational material

Συχνότητα μήκος κύματος και χρόνος



Είπαμε προηγουμένως ότι ο ήχος είναι δονούμενος αέρας που ταξιδεύει με ταχύτητα περίπου 344m/s (εξαρτάται από την θερμοκρασία την υγρασία και το ύψος σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας) .

Μήκος κύματος ονομάζεται η απόσταση που θα διανύσει ο ήχος σε έναν πλήρη κύκλο.

Πρακτικά λοιπόν

Μήκος κύματος = 344/συχνότητα

344 / 42Hz = 8.2 meter
344 / 1KHz = 0.344 meter



Ενδεικτικά έχουμε
Συχνότητα Hz (cycles per sec) 100Hz 1KHz 10KHz
Μήκος κύματος is distance of 1 cycle 3.44m 0.344m 34.4mm
Περίοδος (ο χρόνος που απαιτείτε για έναν κύκλο) 10milliS 1milliS 100microS
Πλάτος ονομάζεται το ύψος του κύματος (amplitude)

Κάτω από την μεσαία νότα Ντο (262 Hz) η ακοή γίνεται παν κατευθυντική.

1 ακουστικό Watt στο 1 meter, που εκπέμπεται σφιρικά από σημειακή πηγή = 109dB SPL

Νόμος του αντίστροφου τετραγώνου. Καθώς ο ήχος διπλασιάζει την απόσταη από την πηγή, η ενέργειά του υποτετραπλασιάζεται.

Critical Distance is the point where direct and reverberant sound energy is equal.

RT60 (μέτρηση χρόνου); Ο χρόνος που χρειάζεται η αντήχηση να γίνει ένα εκατομμύριο φορές μικρότερη (-60dB).

Ηχώς είναι ο ήχος που αντανακλάτε σε απόσταση άνω των 10 μέτρων και ακούγετε σαν διακριτή επανάληψη του αρχικού ήχου. is

Ακουστική σκίαση 6dB. Κάθε ήχος με ένταση μεγαλύτερη κατά 6dB από τους υπόλοιπους "σκιάζει" όλους ήχους παρόμοιας συχνότητας.

Το ενεργειακό φάσμα της μουσικής είναι επίπεδο μέχρι περίπου το 1KHz, και μετά φθίνει με ρυθμό 6dB ανά οκτάβα.



Νόμος του ΟΗΜ

Ο νόμος του Οhm καθορίζει τις σχέσεις μεταξύ των ηλεκτρικών μεγεθών. Σαν μηχανικό ανάλογο μπορούμε να θεωρήσουμε την ροή του νερού.

χαμηλή αντίσταση σημαίνει αγωγός μεγάλης διατομής
υψηλή αντίσταση σημαίνει αγωγός μικρής διατομής

Η ένταση (I) του ηλεκτρικού ρεύματος είναι συνάρτηση της τάσης (V) και της αντίστασης (R).
I=V/R
Την μετράμε σε ampere.

Ισχύς (P) ονομάζετε το γινόμενο της τάσης με την ένταση του ρεύματος.
P=V x I
την μετράμε σε Watt.

Η αντίσταση (R) στα κυκλώματα συμβολίζεται με
και είναι σταθερή σε σχέση με τον χρόνο και την συχνότητα. Μετριέται σε Ohm.

Η εμπέδηση (Ζ) είναι αντίσταση μεταβλητή ως προς την συχνότητα. Μετριέται σε Ohm.

Η χωρητικότητα (C)
σχετίζεται με την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε ένα στοιχείο (τα χωρητικά φορτία μειώνουν την εμπέδησή τους όσο αυξάνει η χωρητικότητα). Μετριέται σε Farad.

Η αυτεπαγωγή (L)
σχετίζεται με την μαγνητική ενέργεια που αποθηκεύεται σε ένα πηνίαο (τα αυτεπαγωγικά φορτία αυξάνουν την εμπέδησή τους όσο αυξάνει η χωρητικότητα). Μετριέται σε Henry.

D.C. Direct Current (Συνεχές ρεύμα, δεν αλλάζει την φορά του)

A.C. Alternating Current (Εναλλασσόμενο ρεύμα η φορά του αλλάζει με τον χρόνο )

R.M.S. Root Mean Square: Ενεργός τιμή ή μέση τετραγωνική τιμή. Είναι το συνεχές ρεύμα με ίδια ενεργειακά αποτελέσματα με ένα εναλλασσόμενο.




Έτσι 240 Volt(R.M.S.) τάση στα 50Hz (τάση δικτύου ΔΕΗ) είναι η ενεργός τιμή της τάσης. Στην πράξη η μέγιστη τάση για το εναλλασσόμενο είναι 340 Volt.
 


Status
Not open for further replies.

Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.002
Μηνύματα
3.037.621
Members
38.525
Νεότερο μέλος
seos
Top