Raw αρχεία.

V

VIDEOMIX

Guest
Τι μας προσφέρει; Τι διαφορά στην ποιότητα έχουμε εν σχέση με τα υπόλοιπα;
 

Μηνύματα
13.106
Reaction score
164
Όλες οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, σε γενικές γραμμές διαβάζουν από τον αισθητήρα RAW δεδομένα και μετά τα μετατρέπουν σε κάποιο φορμά εικόνας, συνήθως JPG ή TIFF. Για να γίνει η μετατροπή, εφαρμόζεται από τον επεξεργαστή της μηχανής μια πρωτογενής επεξεργασία, συνήθως αύξηση του κορεσμού και της αντίθεσης, αύξηση της οξύτητας και μείωση του θορύβου. Ακόμα, εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις του White Balance.
Όσοι έχουν ασχοληθεί, έστω και λίγο, με την επεξεργασία φωτογραφίας γνωρίζουν ότι:
1) Οι επεμβάσεις αυτές είναι χρονοβόρες και οι καλοί αλγόριθμοι χρειάζονται σε ένα σύγχρονο pc αρκετό χρόνο για να εφαρμοστούν. Είναι προφανές, ότι μια μηχανή που τραβάει 3 φωτογραφίες το δευτερόλεπτο δεν αφιερώνει αρκετό χρόνο στην επεξεργασία της κάθε φωτογραφίας, με αποτέλεσμα να μην χρησιμοποιείται πάντα ο καλύτερος, αλλά ο γρηγορότερος τρόπος.
2) Αυτή η επεξεργασία δεν γίνεται με τη μέθοδο του τυφλοσούρτη, αλλά κάθε φωτογραφία θέλει διαφορετικές ρυθμίσεις ανάλογα με τις συνθήκες, το θέμα, την ατμόσφαιρα που θέλουμε να δώσουμε. Η μηχανή είναι προφανές ότι επεξεργάζεται όλες τις φωτογραφίες με τον ίδιο τρόπο.
3) Ποτέ δεν κερδίζουμε κάτι (πχ οξύτητα), χωρίς να χάσουμε κάτι άλλο (πχ αύξηση θορύβου). Η μηχανή επεξεργάζεται τις φωτογραφίες με έναν προκαθορισμένο τρόπο, ανάλογα με τις εργοστασιακές ρυθμίσεις, ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα που θέλουμε να δώσουμε. Μπορεί πχ να προτιμάμε να είναι λίγο πιο φλου η φωτογραφία, παρά να αυξηθεί ο κόκκος.
4) Μια επεξεργασμένη φωτογραφία, είναι πιο δύσκολη στο να ξαναεπεξεργαστεί. Αν προσπαθήσουμε να αυξήσουμε την οξύτητα πχ +10% σε μια φωτογραφία που ήδη η μηχανή της έχει αυξήσει οξύτητα +5% τα αποτελέσματα θα είναι χειρότερα από το να αυξήσουμε μόνοι μας μια και καλή την οξύτητα κατά 15%
Εξ' αιτίας όλων αυτών, πολλές μηχανές μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε το RAW αρχείο (πολλές μηχανές γράφουν και ένα RAW και ένα JPG, για να χρησιμοποιούμε το δεύτερο για γρήγορα preview και ξεσκαρτάρισμα).
Το RAW μπορούμε με διάφορα προγράμματα (πχ Photoshop ή αυτά που μας δίνει η μηχανή με την αγορά της) να τα επεξεργαστούμε όπως εμείς θέλουμε δουλεύοντας στο πρωτογεννές υλικό, έχοντας όλα τα πλεονεκτήματα που προαναφέρθηκαν. Επιπλέον μπορούμε να εφαρμόσουμε τις αλλαγές τοπικά (πχ να αυξήσουμε την οξύτητα σε ένα πρόσωπο, αλλά όχι στον ουρανό ώστε να μην εμφανιστεί θόρυβος) ή να κάνουμε πολλές παραλλαγές μέχρι να βρούμε τι ταιριάζει.
Έχουμε και δύο άλλα, μεγάλα πλεονεκτήματα:
-Μπορούμε να αλλάξουμε την έκθεση, συνήθως +/-2EV
-Μπορούμε να αλλάξουμε εκ των υστέρων το White Balance (όσοι έχουν φωτογραφίσει με λάθος ρυθμίσεις θα καταλάβουν πόσο μεγάλο πλεονέκτημα είναι αυτό ;) )
 

V

VIDEOMIX

Guest
Πολύ κατατοπιστικά όλα αυτά.
Λύσε μου όμως την εξής απορία. Το RAW μας ειναι απαραίτητο μόνο και μόνο για επεξεργασία;
Εαν δηλαδή την raw φώτο την επεξεργαστούμε όπως θέλουμε, κατόπιν θα πρέπει οποσδίποτε να την μετατρέψουμε σε jpg ωστε να "την δεί" το μηχάνημα εκτύπωσης του κάθε studio εκτύπωσης;
Και πως τότε έχουμε και τα 8 mp της CANON D20 αφού σε jpg αυτομάτως η φώτο των 8 mp RAW κατεβαίνει σε 2-3 mp;
Μήπως τελικά τα 8 mp που δίνει ο κατασκευαστής ειναι "μαιμού" διοτι απλά τα πολλά mp ειναι θέμα της μορφής αρχείου και της συμπίεσής του(η μη) και οχι της υψηλώτερης ανάλυσης;
Διοτι μια compact μηχανή για παράδειγμα, φτάνει τα 7-8 mp στις νέες υλοποιήσεις σε jpg, ενω εγω με την "επαγγελματική" D20 είμαι στα 3 mp.
 

Μηνύματα
13.106
Reaction score
164
Αυτό συμαβαίνει γιατί δεν επεξεργάζεσαι το RAW, απλά παίρνεις τo JPG που ανέφερα πιο πάνω που σώζει για λόγους preview, και μάλιστα το έχεις ρυθμίσει σε χαμηλή ανάλυση από τα μενού της μηχανής.
Αν επεξεργαστείς το RAW, πρέπει να το σώσεις σε κάποιο φορμά εικόνας που σε βολεύει (πχ TIFF ή JPG στη χειρότερη) και να το πας για εκτύπωση. Αυτό το αρχείο που παιρνεις από το RAW, φυσικά και είναι 8MP ή όσο λιγότερο το θέλεις εσύ. Τα εκτυπωτικά δεν καταλαβαίνουν RAW αρχεία.
 

V

VIDEOMIX

Guest
Ωραία. Σε τι μορφή προτείνεις να αποθηκεύω, πρωτού πάω για εκτύπωση; Το καλύτερο δηλαδή σε ποιότητα; Ανεξαρτήτου επεξεργασίας.
 


V

VIDEOMIX

Guest
Αυτή όμως η ρύθμιση δεν επιτυγχάνεται απο την μηχανή, έτσι;
Εννοείς, κατόπιν της επεξεργασίας των raw αρχείων στο pc.
 

Μηνύματα
13.106
Reaction score
164
Ναι, το TIFF το παίρνεις μετά την επεξεργασία του RAW.
Και επειδή από την άλλη συζήτηση δεν πείθεσαι για τη χρησιμότητα του RAW, θα σου δείξω μια δική μου φωτογραφία, και θα σου πω την ιστορία της.

Είχαμε πάει με τα παιδιά του www.dpgr.gr σε μία έκθεση, όπου έπιασαν την 20D μου πολλοί και την δοκίμαζαν. Καθώς έπαιζαν άλλαξαν το white balance και την αντιστάθμιση έκθεσης, χωρίς να το καταλάβω. Τράβηξα την κάτω φωτογραφία σε RAW και μετά πήρα χαμπάρι τι έγινε. Προφανώς θα ήταν εντελώς άχρηστη αν ήταν JPG, ή πιο σωστά, θα μπορορούσα να τη συνεφέρω λίγω μετά από πολλή δουλειά. Με ένα πρόγραμμα επεξεργασίας RAW, σε χρόνο dt πήρα το αποτέλεσμα που φαίνεται στο πάνω μισό. Σε έπεισα;
 

V

VIDEOMIX

Guest
Όπως ο φακός, το ίδιο και το αποτέλεσμα που μου έδειξες ειναι εντυπωσιακότατο.
 

Μηνύματα
1.220
Reaction score
3
unforgiven, δύο ερωτήματα, αν γνωρίζεις την απάντηση τους, σε παρακαλώ γράψε δύο λόγια
1) Παλιότερα είχα ασχοληθεί κάπως περισσότερο με τα διάφορα format και τότε τουλάχιστον θυμάμαι ότι το TIFF, αν και το πλέον κατάλληλο format είχε αρκετές διαφορετικές υλοποιήσεις, οι οποίες δημιουργούσαν προβλήματα συμβατότητας. Δηλαδή ένα TIFF αρχείο το διάβαζες από μία εφαρμογή ενώ δεν διαβαζόταν από άλλο, ή άλλα χρώματα κυρίως έβλεπες στη μία εφαρμογή και άλλα στην δεύτερη.
2) Τι γίνεται με τα χρώματα, αν δεν ακολουθείται κάποια σταθερή τεχνολογία σε όλα τα μέσα. Δηλαδή θυμάμαι πάλι το Kodak Color Management system, το οποίο εγγυόταν συμβατότητα ανάμεσα στις πιστοποιημένες συσκευές. Δηλαδή ότι τελικά, τα χρώματα που τράβαγες ήταν τα χρώματα που έβλεπες και τελικά αυτά που εκτύπωνες. Που βρισκόμαστε τώρα με όλους αυτούς τους photo εκτυπωτές που ο καθένας μπορεί να εκτυπώνει στο σπίτι του?
 

Μηνύματα
13.106
Reaction score
164
Ο μόνος τρόπος για να έχουμε πιστότητα στο χρώμα είναι να είναι καλιμπραρισμένη όλη η αλυσίδα της επεξεργασίας και παραγωγής και φυσικά αυτό που θέλουμε να πάρουμε να μην είναι εκτός χρωματικής γκάμας των συσκευών.
Θα πρέπει να έχουμε εξασφαλίσει, συνήθως με τη χρήση ακριβών συσκευών, πως ό,τι σκανάρουμε, θα βλέπουμε και στην οθόνη. Και ό,τι βλέπουμς στην οθόνη θα το παίρνουμε και από τον εκτυπωτή ή το φωτογραφικό εργαστήριο. Είναι μια πονεμένη ιστορία γιατί θα πρέπει οι προδιαγραφές να τηρούνται απολύτως σωστά και να γίνεται συχνό καλιμπράρισμα. Δεν έχει πχ νόημα να είσαι εσύ εντελώς εντάξει και το εργαστήριο που σου τυπώνει τις φωτογραφίες να μην έχει σωστή πχ θερμοκρασία στα χημικά ή να άλλαξε προμηθευτή. Θα είσαι πιο σίγουρος αν τυπώνεις σπίτι και έχεις έλεγχο όλης της αλυσίδας μόνος σου.
 

Μηνύματα
1.220
Reaction score
3
Κατ' αρχή σ' ευχαριστώ για την απάντηση. Πιό είναι σήμερα, το λοιπόν, το σύστημα με το οποίο καλιμπράρουμε?
 

Μηνύματα
13.106
Reaction score
164
Η πιο αξιόπιστη λύση θεωρείται αυτή της GretagMacbeth.
Φυσικά όπως είπα πιο πάνω, θα πρέπει και οι συσκευές να είναι εντώς προδιαγραφών. Πχ, ένα μόνιτορ που δεν μπορεί να δείξει έντονο κόκκινο, ό,τι και να του κάνεις είναι άχρηστο. Γενικά είναι μια διαδικασία που απαιτεί πολλά χρήματα και χρόνο...
 

Μηνύματα
820
Reaction score
995
Χρησιμοποιώ πολύ συχνά RAW και ιδιαίτερα σε δύσκολες συνθήκες φωτισμού.Ίσως να χρειαστεί λίγο περισσότερο χρόνο επεξεργασίας αλλά πιστεύω αξίζει να ασχοληθείς λίγο.
 

V

VIDEOMIX

Guest
Ελπίζω κάποτε να το μάθω και εγώ. Εαν βρώ τον χρόνο δηλαδή, για τεστάρισμα - δοκιμές. 8)
 

Μηνύματα
1.220
Reaction score
3
Χρησιμοποιώ raw σχεδόν παντού για ένα πολύ απλό λόγο, και μάλλον συνοψίζω τα λεγόμενα του unforgiven, "κρατάει" την περισσότερη πληροφορία.
 


Staff online

  • loggeo
    Projectors
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • xfader
    Segregation supporter

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.685
Μηνύματα
2.869.919
Members
37.945
Νεότερο μέλος
konstantinos2k
Top