S.O.S αγαπητοι.........διαφραγματικη απορια!!!!!!

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.643
Reaction score
9.215
Την ίδια διόρθωση μπορείς να κάνεις και στο Μ, και κατευθείαν στην παράμετρο που θέλεις.
Ο λόγος που προτιμώ το Μ για τους αρχάριους είναι επειδή είναι μάλλον ευκολότερο να κατανοήσουν τις αλλαγές σε πρωτογενή μεγέθη, απ' όσο θα ήταν να κατανοήσουν μια αλλαγή σε ένα παράγωγο μέγεθος που είναι το compensation. Ειδικά όταν δεν τα έχουν και τόσο ξεκάθαρα στο μυαλό τους για το πως λειτουργεί η φωτομέτρηση.
Άλλωστε σε σπάνιες περιπτώσεις έχουμε φωτισμό που αλλάζει τόσο συχνά ώστε να χρειάζεται φωτομέτρηση σε κάθε κάδρο.
Πίστεψέ με, έχω τουλάχιστον το ίδιο καλό αποτέλεσμα σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόπο, χρησιμοποιώντας Program ή Aperture/Shutter priority και Exposure compensation, αν χρειαστεί.

Αν δεν σου κάνει κόπο, πως βρίσκεις το ιστόγραμμα;
Δημήτρη, εγώ αναφέρθηκα στη δυνατότητα να ελέγχουμε το ιστόγραμμα στην ίδια τη μηχανή, μόλις τραβήξουμε τη φωτογραφία. Είναι πολύ ευκολότερο και καλύτερο σαν αποτέλεσμα να γίνεται εκεί και -αν χρειάζεται- να διορθώνεται άμεσα με αντιστάθμιση έκθεσης και μια δεύτερη στάση, παρά αποκλειστικά με post-processing στον υπολογιστή.

Με δυο λόγια, το ιστόγραμμα ελέγχει την κατανομή σε κάθε επίπεδο φωτεινότητας, σε συνάρτηση πάντα με το τι δείχνει η φωτογραφία και σε τι θέλει να δώσει την έμφαση ο φωτογράφος. Η κατανόησή του είναι κατά τη γνώμη μου το κλειδί για να καταλάβει ο φωτογράφος τι πρέπει να κάνει, για να πετύχει το αποτέλεσμα που θέλει. Ενδεικτικά, μια ιστοσελίδα που το εξηγεί καλά (περιλαμβανομένης της σχέσης με το κοντράστ της εικόνας), είναι αυτή.
Κάτι που πρέπει να σημειωθεί, είναι ότι για νά 'ναι το ιστόγραμμα πλήρως λειτουργικό, πρέπει να έχει ένδειξη και για καθένα από τα RGB κανάλια χωριστά και για το luminosity συνολικά (κάτι που εξαρτάται από τη μηχανή βέβαια).

ΥΓ Η επεξεργασία που έκανε ο Ηλίας ήταν πράγματι υπερβολική, ίσως γιατί ήθελε να κάνει επίδειξη της δυνατότητας. Το έντονο banding που προέκυψε, οφείλεται στο ότι το βάθος χρώματος των 8 bit του jpeg αρχείου δεν επαρκεί για να γεμίσει ομαλά την τονική περιοχή, μετά το υπερβολικό "τέντωμα" που έκανε.
Επίσης, δεδομένου ότι πρόκειται για μια high key σκηνή, με τις άσπρες βάρκες να είναι το κύριο θέμα και τη μεγάλη περιοχή πολύ φωτεινού ουρανού, το ιστόγραμμα της δικής του εκδοχής είναι εμφανώς άδειο στη δεξιά περιοχή των υψηλών RGB levels και εμφανώς πνιγμένο στην αριστερή των χαμηλών (γι'αυτό και η απώλεια πληροφορίας στην περιοχή της παραλίας, κάτω από τα δέντρα).
Αν εγώ είχα στη διάθεσή μου μόνο μια κίνηση μέσα από την εντολή Levels, θα έκανα κάτι τέτοιο:

 
Last edited:

Μηνύματα
476
Reaction score
298
Μακρυά (μα πολύ μακρυά!) απο το M για αρχάριο θα έλεγα. Γιατί πιο πολύ θα σπάσουν τα νευρα σου παρά θα μάθεις φωτογραφία. Οι αυτοματισμοί ήρθαν για να βοηθήσουν, όχι ως trendy στοιχείο μόδας. Γιαυτό, προτεραιότητα διαφράγματος, όταν προέχει ο έλεγχος του βάθους πεδίου, και προτεραιότητα κλείστρου όταν προέχει ο έλεγχος της κίνησης των αντικειμένων στην εικόνα.Απο κει και πέρα, το κατέβασμα της φωτεινότητας στην επεξεργασία είναι παιχνίδι πραγματικά. Απλά, για καθαρά φωτογραφικούς λόγους, θα πρότινα Βλάση να δουλέψεις το Lightroom. Είναι πρόγραμμα που θα σε βοηθήσει πάρα πολύ στη σωστή αρχειοθέτηση / επεξεργασία / προετοιμασία για εκτύπωση στις φωτογραφίες σου. Το Photoshop είναι σαφώς ισχυρότερο εργαλείο γραφιστικά, αλλά δεν πλησιάζει το Lightroom σε πληρότητα. Ο λόγος που αναφέρω την επεξεργασία είναι γιατί στο ιστόγραμμα της επεξεργασίας θα δεις 5 ζώνες, τα γκρίζα στη μέση (τους μεσαίους τόνους δηλαδή της φωτογραφίας), τα φωτεινά δεξιά (whites στο Lightroom) και τα πολύ φωτεινά (highlights) ακόμη πιο δεξιά. Απο την αριστερή μεριά θα έχεις τους σκούρους τόνους (shadows) και τα πολύ σκούρα ως μαυρα (blacks). Υπάρχει περίπτωση, λοιπον, στην επεξεργασία που θα κάνεις να θες να κατεβάζεις τα λευκα λίγο αλλα να μη θες να ξεθωριάσει ο ουρανός. Ή να θες να σώσεις τα ελαφρώς καμμένα χωρίς να γίνει μουντή η φωτογραφία. Όλα αυτά θα τα χεις πολυ ευκολα σε απολυτο ελεγχο χωρίς να καταστρέφεις ποτέ το raw αρχείο σου.Κλείνοντας την παρένθεση, να ευχηθώ καλές φωτογραφικές βόλτες! υγ: σε δύσκολες φωτιστικά συνθήκες (πχ βραδυνές φωτογραφίες με μια έντονη φωτιστική πηγή στην εικόνα όπως σε δρόμους κτλ, πειραματίσου με διαφορετικούς τύπους φωτομέτρησης -ιδίως τον matrix και το spot- ώστε να καταλάβεις στην πράξη το πώς "σκέφτεται" η μηχανή σου, ώστε να ξέρεις στο περίπου τι φωτογραφία θα σου δώσει στ'αυτόματα προγράμματα και πού θα σου χρειαστεί στο μελλον το Μ ;) )
 

Μηνύματα
1.108
Reaction score
169
Στου Βλάση θα έκανα κάτι τέτοιο. (εδιτ:πολύ κοντά στου max, που δεν το είδα παρά αφ' ότου έκανα το πόστ)

vlassis.jpg


Θ' ανέβαζα και το psd για να δείτε τι αλλαγές έχω κάνει με τα adjustment layers, αλλά δεν με αφήνει το σύστημα.

Χοντρικά, τσίμπησα λίγο το contrast για να διαχωρίσω λίγο τα σχεδόν καμμένα λευκά, έριξα μισό στόπ το exposure και διόρθωσα με levels ώστε να έρθει και να γίνει το λευκό πάλι λευκό, και το σκούρο γκρί στα δεντρα να γίνει μαύρο.
Γενικά είναι δύσκολη φωτογραφία με μεγάλες φωτεινές αλλά και σκοτεινές περιοχές, και είναι περίεργο να την ισορροπήσεις.
 

Μηνύματα
1.574
Reaction score
68
.


ΥΓ Η επεξεργασία που έκανε ο Ηλίας ήταν πράγματι υπερβολική, ίσως γιατί ήθελε να κάνει επίδειξη της δυνατότητας.
Βασικα δεν εκανα καμμια επεξεργασια περαν του οτι προσπαθησα να μετακινησω το ιστογραμμα απο τη μια πλευρα στην αλλη θελοντας να δειξω τη σημασια του να γνωριζει καποιος να το ερμηνευει (και κατα τη ληψη και κατα την επεξεργασια). Γι αυτο και ειχα quote και τη δικη σου προταση που αναφεροταν σε αυτο (το ιστογραμμα).
 

Μηνύματα
1.108
Reaction score
169
Πίστεψέ με, έχω τουλάχιστον το ίδιο καλό αποτέλεσμα σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόπο, χρησιμοποιώντας Program ή Aperture/Shutter priority και Exposure compensation, αν χρειαστεί.
Ναι συμφωνώ ότι τα αποτελέσματα μπορεί να είναι το ίδιο καλά. Άλλωστε όλα είναι θέμα εμπειρίας και εξοικείωσης με τη μηχανή μας. Για το λιγότερο χρόνο και κόπο έχω αμφιβολίες. Τον ίδιο χρόνο που θέλεις να αλλάξεις το compensation χρειάζεσαι για να αλλάξεις και την παράμετρο που έτσι κι αλλιώς εξ αρχής έχεις ορίσει σαν μεταβαλλόμενη. Εσύ με την επιλογή του προγράμματός σου, κι εγώ ένα κλίκ πιο πίσω με την απόφαση αν χρειάζομαι συγκεκριμένο διάφραγμα ή κλείστρο.

Μακρυά (μα πολύ μακρυά!) απο το M για αρχάριο θα έλεγα. Γιατί πιο πολύ θα σπάσουν τα νευρα σου παρά θα μάθεις φωτογραφία. Οι αυτοματισμοί ήρθαν για να βοηθήσουν, όχι ως trendy στοιχείο μόδας. Γιαυτό, προτεραιότητα διαφράγματος, όταν προέχει ο έλεγχος του βάθους πεδίου, και προτεραιότητα κλείστρου όταν προέχει ο έλεγχος της κίνησης των αντικειμένων στην εικόνα.
Εδώ θα διαφωνίσω και πάλι.
Πρακτικά είναι πιο hands-on και πιο straight forward το Μ.

Η διαφορά είναι ότι στα ημιαυτόματα, τη μέτρηση την κάνει κάθε φορά η μηχανή και ρυθμίζει κάθε φορά μόνη της τη μεταβαλλόμενη παράμετρο. Εκτός του ότι μαθαίνεις να εμπιστεύεσαι τη μηχανή, δεν πρόκειται ποτέ να κάτσει ένας αρχάριος να ελέγχει ευλαβικά τι μέτρηση επέλεξε η μηχανή. Και να το κάνει, θα το κάνει στην αρχή, και μετά θα επαναπαυθεί. Χώρια ότι μπαίνουν στη μέση και το τι θα δεί εκείνη την ώρα η μηχανή, αλλά και το mode της φωτομέτρησης, δηλαδή ζωνικό, κεντροβαρές, σπότ κλπ που αν θέλεις να είσαι σίγουρος, πρέπει να τα λάβεις και αυτά υπόψιν σου, αλλά και να ξέρεις για φωτομέτρηση και το τι προσπαθεί να κάνει η μηχανή όταν φωτομετράει σε ένα σημείο ή περισσότερα. Τον αρχάριο τον έχασες κάπου στις πρώτες λέξεις.
Δεν είναι μόδα τα ημιαυτόματα, αλλά σαν τεχνική έχουν συγκεκριμένη χρήση που είναι σε περιπτώσεις που αλλάζει γρήγορα το φώς αλλά και το θέμα. Πχ σε ηλιοβασιλέματα που ο φωτισμός αλλάζει πολύ γρήγορα και σε απρόβλεπτα θέματα πχ αεικίνητα παιδάκια που δεν ξέρεις σε τι φόντο θα τα πετύχεις.
Σε νορμάλ συνθήκες, ρυθμίζεις το διάφραγμά σου και το κλείστρο σύμφωνα με τη μέτρηση/ένδειξη της μηχανή αν υπο/υπερ εκθέτεις ακόμα και πριν τραβήξεις, κρατάς την παράμετρο που θέλεις σταθερή (ανάλογα με το τι ημιαυτόματο θα ρύθμιζες χωρίς να κάνεις καν αυτό το συλλογισμό) και διορθώνεις την άλλη (που θα άλλαζε η μηχανή).
Πιο straightforward και διδακτικό για τις βασικές παραμέτρους της μηχανής δεν γίνεται.
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.643
Reaction score
9.215
Στου Βλάση θα έκανα κάτι τέτοιο. (εδιτ:πολύ κοντά στου max, που δεν το είδα παρά αφ' ότου έκανα το πόστ)

View attachment 29222

Θ' ανέβαζα και το psd για να δείτε τι αλλαγές έχω κάνει με τα adjustment layers, αλλά δεν με αφήνει το σύστημα.

Χοντρικά, τσίμπησα λίγο το contrast για να διαχωρίσω λίγο τα σχεδόν καμμένα λευκά, έριξα μισό στόπ το exposure και διόρθωσα με levels ώστε να έρθει και να γίνει το λευκό πάλι λευκό, και το σκούρο γκρί στα δεντρα να γίνει μαύρο.
Γενικά είναι δύσκολη φωτογραφία με μεγάλες φωτεινές αλλά και σκοτεινές περιοχές, και είναι περίεργο να την ισορροπήσεις.
Τελικά, όντως σ'αρέσει να παιδεύεσαι :laugh:: εγώ απλά έσυρα λίγο δεξιά τα Midtones, με αφορμή το χειρισμό των Levels που έκανε ο Ηλίας.

Βασικα δεν εκανα καμμια επεξεργασια περαν του οτι προσπαθησα να μετακινησω το ιστογραμμα απο τη μια πλευρα στην αλλη θελοντας να δειξω τη σημασια του να γνωριζει καποιος να το ερμηνευει (και κατα τη ληψη και κατα την επεξεργασια). Γι αυτο και ειχα quote και τη δικη σου προταση που αναφεροταν σε αυτο (το ιστογραμμα).
Ναι βρε, κατάλαβα τι έκανες: κι αυτό "επεξεργασία" είναι. :p
 


vlasis

Φωτογράφος!
Μηνύματα
11.728
Reaction score
7.510
αγαπητοι λεβεντες......αρχικα να ευχαριστησω ολους για τις τοποθετησεις σας.....το σιγουρο ειναι οτι κατι θα μαθω απο αυτα που γραψατε ...

δωστε τωρα βαση με τις 2 φωτος που θα σας δειξω τι εννοω........

στην 1η εχουμε φακο Zuico 17 με F 6,3 και iso 200









στην δευτερη φωτο που ειναι η ιδια απλα επαιξα με το Brightness -contrast με το προγραμμα της Olympus το Olympus wiewer 3 και σαφως προτιμω αυτην την φωτο μετα την επεξεργσια (Raw αρχειο φυσικα)



η απορια μου εχει να κανει με την αρχικη του thread που ξεκινησα......δηλαδη μπορει καποιος να βγαλλει την πρωτη φωτο σαν την δευτερη με καποιο διαφορετικο τροπο?δηλαδη χωρις επεξεργασια με καποιο προγραμμα η οχι?

παιζει και το σεναριο να ρωταω παπαριτσες.......:D:D
 

vlasis

Φωτογράφος!
Μηνύματα
11.728
Reaction score
7.510
δηλαδη αν ειχα αλλο ISO η αλλο διαφραγμα η εστω να υποφωτιζα(-0,3 η -0,7) ελαφρως υπηρχε πιθανοτητα να βγει σκουροτερη?
 


MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.643
Reaction score
9.215
Εμένα καμιά από τις δυο δε μου αρέσει. :biggrin:
Η μηχανή σου φαίνεται να υπερεκθέτει λίγο, οπότε δες αν έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύσει τη ρύθμιση του "υποφωτισμού", αλλιώς χρησιμοποίησε το Exposure compensation ή το Manual mode που σου λέει ο dimkasta.


ΥΓ Δοκίμασε πάντως και τη λύση του άλλου Βλάσση. Που ξέρεις, μπορεί... :roflmao:
 


Μηνύματα
1.108
Reaction score
169
Ε ναι αν έκλεινες λίγο διαφραγματάκι, λογικά θα έπαιρνες κάτι σαν τη δέυτερη, και ίσως να κέρδιζες και λίγη λεπτομέρεια παραπάνω πίσω στα καμμένα.
Όπως σού πα και για την προηγούμενη, δεν έχει μαύρο που είναι μαύρο, και έχει πολύ λευκό καμμένο, οπότε αν τη φέρεις λίγο πιο κάτω σαν έκθεση θα παρει λίγο περισσότερο κόντραστ. Να πάς το ιστόγραμμα λίγο αριστερότερα, για να το πούμε και σε τέτοιους όρους.
 

VLASSIS-S

Sιγμοειδής Νέμεσις
Μηνύματα
8.074
Reaction score
14.058
Απο οτι θυμαμαι απο τις φιλματες, πολυ χονδρικα. με φιλμ 100αρι, βαζαμε ταχυτητα 125 και διαφραγμα 5,6 στην συννεφια , 8 σε μερη φωτεινα αλλα χωρις αμεσο ηλιο, 11 στην λιακαδα και 16 στην παραλια.
 

VLASSIS-S

Sιγμοειδής Νέμεσις
Μηνύματα
8.074
Reaction score
14.058
ΚΑι αναλογα με το βαθος πεδιου που θελεις, μικραινεις διαφραγμα και ανεβαζεις ταχυτητα ????
Καλα τα λεω η λεω βλακεις?
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.643
Reaction score
9.215
Απο οτι θυμαμαι απο τις φιλματες, πολυ χονδρικα. με φιλμ 100αρι, βαζαμε ταχυτητα 125 και διαφραγμα 5,6 στην συννεφια , 8 σε μερη φωτεινα αλλα χωρις αμεσο ηλιο, 11 στην λιακαδα και 16 στην παραλια.
Αυτό μπορεί να είναι σωστό ή λάθος, ανάλογα με το είδος των πυκνωτών που έχει η μηχανή. :D
 

Μηνύματα
1.108
Reaction score
169
Καλώδια ρεύματος θέλει... με βύσματα oyade γνήσια... :p

Εμένα καμιά από τις δυο δε μου αρέσει. :biggrin:
Η μηχανή σου φαίνεται να υπερεκθέτει λίγο
Ή απλά έχει κεντροβαρή και αγνοεί το πάνω δεξιά. Και αν υποθέσει ότι υπερεκθέτει και ρίξει 1 στόπ το compensation, αν στο επόμενο κάδρο δεν έχει το υπερεκτεθημένο κομμάτι αλλά πιο μονότονη φωτεινότητα, η φωτογραφία θα είναι υποεκτεθημένη 1 στόπ και θα πρέπει να ξαναφέρει τη ρύθμιση πάνω. Με βάση την προηγούμενη φωτό μάλλον υπερεκθέτει βέβαια, αλλά στο thread με το Ναύπλιο έχει και κάποιες υποεκτεθημένες. Το ξαναλέω, τα ημιαυτόματα δεν είναι απλή υπόθεση. Θέλουν καλή γνώση των βασικών παραμέτρων αλλά και του πως λειτουργεί η φωτομέτρηση, όπως και του τι mode έχουμε ρυθμισμένο για αυτή, όπως και του τι φως περιέχει και που εκείνη τη στιγμή το κάδρο... Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το να κλείσεις απλά το διάφραγμα ή να μειώσεις το χρόνο θεωρείται πολυπλοκότερο του να έχεις άποψη για τη φωτομέτρηση της μηχανής σου για το δεδομένο κάδρο με τις δεδομένες ρυθμίσεις που μπορεί και να μη θυμάσαι ότι έχεις κάνει... :)
 

vlasis

Φωτογράφος!
Μηνύματα
11.728
Reaction score
7.510
ΚΑι αναλογα με το βαθος πεδιου που θελεις, μικραινεις διαφραγμα και ανεβαζεις ταχυτητα ????
Καλα τα λεω η λεω βλακεις?
Εξαρταται ποσα watts ειναι η μηχανη και τι damping factor βγαζει !!!!!!!!:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

μωρο μου εσυ........:fuckyou:
 

vlasis

Φωτογράφος!
Μηνύματα
11.728
Reaction score
7.510


παρτε ματι που επινα καφε το μεσημερι και φυσικα τι φωτο εβγαλλα και αφηστε τις ζηλιες για την τεχνη μου!!!!!!!


παραλια Κιατου ωρα 4............τοχω ρε παιδι μου............:thumbsup::tongue::lol::lol::lol:
 



Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.599
Μηνύματα
2.867.396
Members
37.936
Νεότερο μέλος
albie
Top