REGA RP78, γυρίζει λίγο γρηγορότερα από το κανονικό...

Μηνύματα
7
Reaction score
1
Γεια σας,
συνθέτοντας τό πρώτο μου hι fi, high end σύστημα ήχου αγόρασα ένα πικάπ REGA RP78 από ebay, καινούριο για να απολαμβάνω τους αγαπημένους μου δίσκους 78 στροφών, γραμμοφώνου. Πρόκειται για ένα μοντέλο αποκλειστικά για δίσκους 78 στροφών, στηριζόμενο στο εισαγωγικό μοντέλο RP1 τής REGA και προτίμησα να πάρω ένα τέτοιο, το μόνο που βρήκα στην αγορά, ώστε να απαλλαγώ από το βάλε βγάλε βελόνας όποτε ήθελα να ακούσω δίσκους 78 ή 33/45 στροφών αν προτιμούσα την αγορά κάποιου μοντέλου π.χ. της Thorens, Stanton κτλ. με δυνατότητα αναπαραγωγής 3 τύπων δίσκων. Το πικάπ αγοράστηκε από Ισπανία σε εξαιρετική τιμή, μόλις 185 ευρώ με το βραχίονά του RB202, βελτιωμένη έκδοση τού γνωστού και οικονομικού βραχίονα RB250 τής REGA. Δεν πρόκειται για κάποιον πανάκριβο βραχίονα αλλά δεν χρειάζεται και κάτι τόσο εξειδικευμένο για σωστή αναπαραγωγή παλιών δίσκων γραμμοφώνου. Από Αγγλία αγοράστηκε το mono cartidge κινητού μαγνήτη τής REGA, RB78 στις 68 λίρες. Σύνολο περίπου 307 ευρώ με μεταφορικά για πικάπ και cartidge, που έφτασαν προχθές Δευτέρα, στήθηκαν και ξεκίνησαν οι ακροάσεις. Περιττό να αναφέρω ότι ο ήχος είναι εξαιρετικός, κλάσεις ανώτερος και από το καλύτερο μηχανικό γραμμόφωνο ανεξαρτήτου εποχής και η ποιότητα ήχου, αν ο 78αρης είναι σε άριστη κατάσταση και ηχογραφημένος ποιοτικά, φτάνει άνετα τον ήχο ενός καλού μονοφωνικού LP με μόνο αρνητικό τι λίγο περιορισμένη απόκριση συχνοτήτων ψηλά, πράγμα αναμενόμενο για δίσκους 78 στροφών. Όλα καλά με 3 μικρά προβλήματα, που αποκαταστάθηκε μόνο το πρώτο.
1.Αρχικά το πικάπ και με τη βελόνα να ζωντανεύει τους νοσταλγικούς ήχους 55 και πλέον ετών, το 1960-61 σταμάτησε η παραγωγή 78αρηδων στην Ελλάδα, έχανε στροφές σε μεγάλο βαθμό. Σηκώνοντας το πλατό διαπιστώθηκε ότι η τροχαλία που προσαρμόζεται στον άξονα τού μοτέρ "πατινάρει" και αυτό γιατί ξεκόλλησε από τον άξονα ίσως μετά από χτύπημα τού δέματος με το πικάπ. Το θέμα με 2 σταγόνες κόλλας στιγμής και εντόπισε ένας καλός μου φίλος ηλεκτρονικός όταν γεμάτος χαρά με το δέμα με πικάπ και κεφαλή πηγα στο εργαστήριό του για να το εγκαινιάσουμε.
2.Κατά την εκκίνηση τού κινητήρα ακούγονται μικροί κρότοι-θόρυβοι στο πλατό-υπολατό και εξαφανίζονται ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά όταν το σύστημα περιστρέφεται με τη μέγιστη γωνιακή του ταχύτητα. Το μοτέρ πρακτικά είναι αθόρυβο. Αυτοί οι ήχοι από ολίσθηση δεν ενοχλούν και ίσως οφείλονται στη μεγάλη επιτάχυνση από την ακαριαία εκκίνηση τού synchronous AC κινητήρα Ολλανδικής κατασκευής, που διαθέτει το πικάπ και αντίκρισα αφαιρώντας τις 2 βίδες στο χώρο τού μοτέρ. Η μετάδοση κίνησης στο σύστημα υποοπλατό-πλατό πραγματοποιείται με ιμάντα σιλικόνης.
3.Δυστυχώς η γωνιακή συχνότητα περιστροφής δεν είναι η σωστή, 78 στροφές / λεπτό αλλά 80 στροφές / λεπτό. Στην ακρόαση τού δίσκου δεν είναι και τόσο τραγικό μιας και η διαφορά είναι πολύ μικρή από την κανονική ταχύτητα αλλά αν πας να παίξεις μαζί με το δίσκο ένα συγκερασμένο όργανο π.χ. μπουζούκ,ι είσαι αναγκασμένος να το κουρδίσεις λίγο πιο ψηλά ώστε να ακολουθήσεις το δίσκο με την προϋπόθεση το φωνογραφικό μηχάνημα που πρωτοέκοψε το master να γύριζε με 78 στρ/λεπτό και τα μουσικά όργανα να ήταν κουρδισμένα σωστά.
Έστειλα mail στον πωλητή, στη REGA Ισπανίας και στο [email protected], που βρήκα σε αναζήτησή μου στο διαδίκτυο και περιμένω απάντηση. Ατυχώς η REGA δεν έχει τηλ. γραμμή/ φόρμα επικοινωνίας και παραπέμπει σε αντιπροσώπους της και στη χώρα μας δεν υπάρχει κάποιος πλέον μετά το θάνατο, δυστυχώς, τού προηγούμενου. Έχω στενοχωρηθεί αρκετά με το θέμα τής λάθος ταχύτητας. Είναι η πρώτη εμπειρία μου με το μαγικό κόσμο τών κανονικών πικάπ μιας και μέχρι τώρα οι ακροάσεις δίσκων περιοριζόταν σε μικρό φορητό πικάπ ή γραμμόφωνο για 78αρηδες. Για 33/45 θα εξυπηρετηθώ προσωρινά από ένα παλιό Marantz TT 130 που θα χαριστεί από φίλο μου μέχρι να αποκτηθεί στο μέλλον ένα high end πικάπ ενώ αμφότερα θα μοιράζονται την εξαιρετική είσοδο phono ενός θρυλικού προενισχυτή Meridian 201, που χαρίστηκε από άλλο ένα καλό μου φίλο.
Κλείνοντας να αναφέρω ότι δεν ξέρω αν η παραπάνω ταχύτητα οφείλεται σε λίγο μεγαλύτερη συχνότητα στο ρεύμα πόλης από την κανονική τών 50 κύκλων/δευτερόλεπτο. Δεν διαθέτω κάποιο συχνόμετρο ή παλμογράφο για να δω αν η τιμή της ανέρχεται στα 50 Hz ή λίγο παραπάνω. Τηλεφωνώντας στη ΔΕΗ Πάτρας δεν ήταν σε θέση να μού κοινοποίησει κάποιος τεχνικός τους την πληροφορία αυτή παρά μόνο για την ενεργό τάση τού δικτύου, η οποία στην προκείμενη μού είναι άχρηστη. Μιας και στα 2 δικά μου UPS οι μπαταρίες έχουν πεθάνει και δεν τις έχω αντικαταστήσει ακόμη θα μεταφέρω το πικαπ το βράδι σε σπίτι φίλου με UPS και θα τροφοδοτηθεί για λίγο από τη μπαταρία του ώστε να δούμε αν θα γυρίζει με 78 ή παραπάνω στροφές και πιστεύω το UPS θα δίνει εναλλασσόμενο στην έξοδό του στα 50 Hz αφού διακοπεί η εξωτερική τροφοδοσία στο UPS ώστε το ρεύμα να παραχθεί από το δικό του συσσωρευτή με τα σωστά, λογικά, χαρακτηριστικά. Δεν βρίσκω ως λύση να τροχίσω το μικρό γρανάζι στον άξονα τού μοτέρ ώστε να έρθουν έτσι οι στροφές γιατί αν τελικά φταίει το δίκτυο εδώ και μετακομίσω σε άλλη περιοχή με σωστή συχνότητα δικτύου θα πρέπει να ψάχνω για ανταλλακτική τροχαλία. Θα ήθελα να ακούσω γνώμες από έμπειρους χρήστες συσκευών πικάπ μέχρι να πάρω, αν πάρω και κάποια απάντηση από τη REGA. Χρήστης τού ίδιου πικάπ στο youtube, που το δείχνει να παίζει με ακίντη κάμερα και το χρονομέτρησα, γυρίζει ακριβώς με 78 στροφές το λεπτό. Ευχαριστώ προκαταβολικά και ζητώ συγνώμη για το μακροσκελές τόυ μηνύματός μου.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.428
Η κόλλα στιγμής στον άξονα θα κρατήσει για λίγους μήνες μόνο. Μετά θα ξεραθεί και θα έχεις το ίδιο θέμα.
Η τροφοδοσία από το δίκτυο της ΔΕΗ έχει σίγουρα 50 κύκλους οπότε δεν είναι εκεί το πρόβλημα.
Η τροφοδοσία μέσο UPS δεν είναι καλή λύση, λόγο του ότι στην έξοδο του δεν έχει ημίτονο.

Αν το πικάπ διαθέτει τροφοδοτικό DC θέλει ρύθμιση η τάση εξόδου του.
 
Last edited:

TGD

Μηνύματα
11.038
Reaction score
10.601
Σωστά, αν το μοτέρ είναι DC θέλει λίγη ρύθμιση η τάση εξόδου. Δυστυχώς στο Rega το μοτέρ είναι AC, παίρνει την ταχύτητα από το δίκτυο, οπότε δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Αντίθετα με την τάση του δικτύου, οι προδιαγραφές για τη συχνότητα είναι πάρα πολύ αυστηρές (δεν θα δεις μεταβολές ούτε 0,5%).
http://www2.nationalgrid.com/uk/Industry-information/electricity-transmission-operational-data/

Έλεγξε μόνο αν ο ιμάντας είναι σωστός, δεν είναι πολύ σφιχτός ή πολύ χαλαρός.

Πάντως ούτε οι δίσκοι στις 78 στροφές είναι κομμένοι με τόσο μεγάλη ακρίβεια. Οι ταχύτητες παίζουν από 76 έως 83 rpm, και σε πολύ παλιούς δίσκους μπορεί η ταχύτητα μεταβάλλεται ακόμα και κατά τη διάρκεια της πλευράς!
http://www.charm.rhul.ac.uk/history/p20_4_3.html
 
Last edited:

Μηνύματα
7
Reaction score
1
Σάς ευχαριστώ θερμά για τις απαντήσεις σας. Και μια μικρή διόρθωση. Το RP78 στηρίζεται στο Rega Planar 2 και όχι στο RP1 που έγραψα στο αρχικό κείμενό μου. Ο πωλητής μού έδωσε το mail τού νέου του αντιπρόσωπου, όπου περιέγραψα το πρόβλημα. Στη REGA Ισπανίας μη γνωρίζοντας αν είναι όντως καινούριο ή όχι το πικάπ μού πρότειναν αν θέλω να επικοινωνήσουν με το εργοστάσιο και να στείλουν νέο μοτέρ, που θα πληρώσω στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Petermeni τι θα μπορούσα να κάνω για να μην ξεκολλήσει σύντομα η τροχαλία από τον άξονα στο μοτερ? TGD είναι γεγονός αυτό που περιγράφεις. Βέβαια οι Ελληνικοί δίσκοι 78 στροφών, περιόδου 1905-1960, που με ενδιαφέρουν θεωρητικά είναι χτυπημένοι με 78 στροφές/λεπτό. Μού αρκεί αν έρθει το πικάπ στις σωστές στροφές. Άλλωστε αν στη συλλογή μου είχα δίσκους π.χ. παλιούς Victor 75 rpm κτλ. θα έψαχνα ένα μοντέλο με ρύθμιση στις στροφές. Σίγουρα δεν υπήρχε ακρίβεια στα παλιά φωνογραφικά μηχανήματα σε ουκ ολίγους δίσκους, σε δίσκο μου π.χ. από τη μέση και μετά στο φωνογραφικό μηχάνημα κοπής αυξάνεται ελάχιστα η ταχύτητα και είναι ακουστό και σε ένα όχι και τόσο έμπειρο αυτί! Παρόλα ταύτα ο δίσκος κυκλοφόρησε τότε από την ελληνική ODEON κανονικά αντί να τον ξαναγυρίσουν. Βέβαια δεδομένου ότι το φωνογραφικό κερί ήταν και πανάκριβο τότε, ήταν και αρκετά επιεικείς τα εργοστάσια δίσκων, σε μικρά σφάλματα τεχνικής ή όχι φύσεως. Ελπίζω να βρεθεί λύση και δη δωρεάν, υποτίθεται υπάρχει εγγύηση και να μη χρειαστεί να κάνω πατέντα π.χ. λιμάρισμα στη μικρή τροχαλία στο μοτέρ για να μικρύνει η περίμετρός της μέχρι να έρθει εκεί που θέλω. Ο ιμάντας φαίνεται κανονικός πιστεύω.
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.428
Petermeni τι θα μπορούσα να κάνω για να μην ξεκολλήσει σύντομα η τροχαλία από τον άξονα στο μοτερ?
Να την κολλήσεις με εποξική κόλλα δύο συστατικών.
Δες επίσης αν επάνω στο μοτέρ σου υπάρχει κάποιο στρογγυλό άνοιγμα.
Ενδεχομένως να υπάρχει ρυθμιστικό μέσα.
Αν δεν βρεις άκρη υπάρχουν εξωτερικοί ρυθμιστές για AC κινητήρες.
 

Μηνύματα
7
Reaction score
1
DIY ευχαριστώ για τις συμβουλές σου. Πριν το κολλήσω θα περιμένω για την απάντηση τού αντιπροσώπου τού πωλητή στο ebay. Αν προτείνουν να στείλω το πικάπ πίσω Ισπανία δεν θα το κάνω και θα το επισκευάσω εδώ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Δεν πρόσεξα κάποιο ρυθμιστικό όταν είχα ανοίξει το καπάκι τού χώρου τού κινητήρα. Το ξέρω για το εξωτερικό ρυθμιστή για AC αλλά θα το αποφύγω ώστε να μη μπαίνω σε έξτρα έξοδα αν μπορεί να φτιαχτεί διαφορετικά και δη ανέξοδα. Για την ώρα έχω για κάποια 24ωρα το πικάπ να γυρίζει ακατάπαυστα και δεν φαίνεται να αλλάζει απολύτως τίποτα ως προς τη γωνιακή ταχύτητα περιστροφής τού πλατό. Πρώτα θα δω να λυθεί το πρόβλημα και μετά θα το απολαύσω ώστε να στρωθεί και η κεφαλή.
 

TGD

Μηνύματα
11.038
Reaction score
10.601
Για την ώρα έχω για κάποια 24ωρα το πικάπ να γυρίζει ακατάπαυστα και δεν φαίνεται να αλλάζει απολύτως τίποτα ως προς τη γωνιακή ταχύτητα περιστροφής τού πλατό.
Αυτό είναι εξαιρετικό σημάδι. Η βασική δουλειά του πλατό είναι να κρατάει την ταχύτητα εντελώς σταθερή!
 

Μηνύματα
7
Reaction score
1
Ακριβώς. Βέβαια φίλος πρότεινε να το έχω κάποια 24ωρα για στρώσιμο. Ακόμη δεν έχω πάρει κάποια απάντηση από τον παραεισαγωγέα, που μάλλον τέτοιος έφερει στην Ισπανία τού πικάπ. Ο πωλητής στο ebay έστειλε και ο ίδιος mail ενώ η REGA Ισπανίας μού ανάφερε ότι θα επικοινωνήσει με το εργοστάσιο ώστε να δούνε τι μπορεί να γίνει. Ελπίζω να λάβω δωρεάν ένα νέο μοτέρ με τις σωστές στροφές και δεν έχω θέμα να επιστρέψω το υπάρχον με την κούριερ που θα το στείλουν αν τελικά δεχθούν να μού αντικαταστήσουν το μοτέρ τελικά. Να φταίει το ράουλο δεν πιστεύω. Φίλος μου διάβασε εδώ:

http://www.tonepublications.com/analogaholic/rega-rp9-and-apheta-cartridge/

ότι η REGA δεν πολυπροσέχει τους κινητήρες που βάζει και δεν είναι σπάνιο φαινόμενο σε κάποια της πικάπ να πάει το μοτέρ τους λίγο πιο γρήγορα. Θα βρείτε με bold σε αυτό το άρθρο προς τη μέση αυτό:

"Rega turntables don’t have good speed accuracy, they tend to play a little fast"

Πάντως στο youtube χρήστης με το RP78 δεν έχει κανένα πρόβλημα. Σε βίντεό του, που το παρουσιάζει με ακίνητη κάμερα ενώ παίζει δίσκο γραμμοφώνου, γυρίζει ακριβώς με 78 στροφές/λεπτό όπως χρονομέτρησα ενώ χρησιμοποιεί και αυτός δίσκους 78αρηδες διαμέτρου 10" όπως εγώ. 12" 78αρηδες είχαν χτυπηθεί στην Αμερική ειδικά τις δεκαετίες 10' και 20'. Μετά το 1930 τα περισσότερα ελληνικά βγαίναν σε 10" και εκεί.
 

Μηνύματα
7
Reaction score
1
Τελικά το πρόβλημα λύθηκε. Έστειλα mail στον κ. Simon Webster στη REGA. Ο άνθρωπος έστειλε δωρεάν τροχαλία, νέο ιμάντα και λάδι. Η νέα τροχαλία ήταν όπως η παλιά. Τρόχισα λίγο την παλιά, έβαλα το νέο ιμάντα και ακριβώς 78,0 στροφές/λεπτό, σύμφωνα με την εφαρμογή για Android "RPM Calculator". Με τον παλιό ιμάντα, έχω 77,8 στροφές/λεπτό ενώ πριν την επισκευή είχα 80,5 στροφές/λεπτό. Τέλος καλό, όλα καλά! Για του λόγου το αληθές δείτε και το βίντεο:
 

Μηνύματα
2.806
Reaction score
1.391
καλαη εφαρμογη... ! και σε ποιο σημειο κανουμε τρυπα στο κινητο κ τι διαμετρου?
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.931
Μηνύματα
3.034.510
Members
38.520
Νεότερο μέλος
Atoll
Top