Το νέο μου hi fi , ειναι σωστα στημενο?

Μηνύματα
14.372
Reaction score
12.054
Εγώ θα ήθελα να γράψω τις σκέψεις μου, αλλά θα είμαι αυστηρός. Οπότε όχι τώρα. 2πράγματα μόνο, επιγραμματικά:
1. Sub τόσο ακριβό και να μην έχει περιστροφική ρύθμιση φάσης; Και να έχει διακόπτη 0 ή 180; Ε, όχι.
2. Sub τόσο ακριβό και να μην έχει υψιπερατό φίλτρο για το σήμα που στέλνει στα ηχεία; Ε, όχι.

Και ένα τρίτο για να πάω για ύπνο:
3. Η καλύτερη συνδεσμολογία (είτε σου αρέσει είτε όχι) είναι: Πηγή-> συσκευή που θα κάνει cross το σήμα με εξόδους για 2 κανάλια που θα πάνε στον ενισχυτή (Accu ή λαμπάτο) και ένα κανάλι που θα πάει στο sub. Μόνο έτσι θα κάνεις μια καλή αρχή.
 

Μηνύματα
145
Reaction score
115
Φιλαράκι καλορίζικα όλα!!! Ωραίος χώρος που εχει την προσωπικη σου σφραγίδα σε χτίσιμο και επιλογες AV.

Μέσα από την συζήτηση κλέβω και εγώ γνώση από τους δασκάλους μας εδώ , να ναι καλά.

Εαν ξεχάσουμε για λίγο το τεχνικό κομάτι των μετρήσεων , αυτό που ήθελα να ρωτήσω είναι πώς ένιωσες το σύστημα σου αντικειμενικα μιλώντας όταν το έστησες έτσι όπως το έστησες με ή χωρίς το πανακριβο αυτό σαμπάκι ως βοηθεια και το άκουσες ?? Έπαιξες κανα μπασιάρικο τραγουδακι ?

Κλείνοντας τα μάτια εκει στην βασικη θέση ακρόασης , σου βγηκε αυθόρμητα το χαμόγελο της αναβάθμισης π έκανες συνολικά ?? Ένιωσες κάτι να σου λείπει ? Ένιωσες το εξτραδάκι της προσθήκης του σαμπγουφερακίου??

Άκουσες και μέτρησες ή μετρησες και άκουσες.... 😊

Δηλαδή θα ήθελα μια αυστηρή κριτική ακρόασης του συστήματος σου αν είναι εφικτό και στο επίπεδο που είναι εφικτό .
Αν το κομματι εχει μπάσο θα στα βγάλει όλα στη μούρη , massive attack ηλεκτρόνικη μουσικη ειναι απόλαυση! Δεν συγκρινεται με πρίν, δεν εχω εμπειρια απο άλλα σαμπ πλην ενος νταλι του 500ευρου πριν καιρο πολυ.
Φιλαράκι καλορίζικα όλα!!! Ωραίος χώρος που εχει την προσωπικη σου σφραγίδα σε χτίσιμο και επιλογες AV.

Μέσα από την συζήτηση κλέβω και εγώ γνώση από τους δασκάλους μας εδώ , να ναι καλά.

Εαν ξεχάσουμε για λίγο το τεχνικό κομάτι των μετρήσεων , αυτό που ήθελα να ρωτήσω είναι πώς ένιωσες το σύστημα σου αντικειμενικα μιλώντας όταν το έστησες έτσι όπως το έστησες με ή χωρίς το πανακριβο αυτό σαμπάκι ως βοηθεια και το άκουσες ?? Έπαιξες κανα μπασιάρικο τραγουδακι ?

Κλείνοντας τα μάτια εκει στην βασικη θέση ακρόασης , σου βγηκε αυθόρμητα το χαμόγελο της αναβάθμισης π έκανες συνολικά ?? Ένιωσες κάτι να σου λείπει ? Ένιωσες το εξτραδάκι της προσθήκης του σαμπγουφερακίου??

Άκουσες και μέτρησες ή μετρησες και άκουσες.... 😊

Δηλαδή θα ήθελα μια αυστηρή κριτική ακρόασης του συστήματος σου αν είναι εφικτό και στο επίπεδο που είναι εφικτό .
Εννοειται και εχω παιξει μουσικάρες και ηλεκτρονικες όλα τα είδη γενικά έχουν όγκο και απόλαυση
αν με ρωτας για το ποσό ήταν μεγαλο , δεν ξερω πως θα ήταν ο ανταγωνισμός ηθελα μουσικό sub όχι για home cinema να μου μεινει και για αργότερα αν παρω άλλα ηχεία και δευτερο σαμπ.
Δεν το μετανοιώνω
Screenshot_20251215_201240_ChatGPT.jpg
Screenshot_20251215_201240_ChatGPT.jpg

Φιλαράκι καλορίζικα όλα!!! Ωραίος χώρος που εχει την προσωπικη σου σφραγίδα σε χτίσιμο και επιλογες AV.

Μέσα από την συζήτηση κλέβω και εγώ γνώση από τους δασκάλους μας εδώ , να ναι καλά.

Εαν ξεχάσουμε για λίγο το τεχνικό κομάτι των μετρήσεων , αυτό που ήθελα να ρωτήσω είναι πώς ένιωσες το σύστημα σου αντικειμενικα μιλώντας όταν το έστησες έτσι όπως το έστησες με ή χωρίς το πανακριβο αυτό σαμπάκι ως βοηθεια και το άκουσες ?? Έπαιξες κανα μπασιάρικο τραγουδακι ?

Κλείνοντας τα μάτια εκει στην βασικη θέση ακρόασης , σου βγηκε αυθόρμητα το χαμόγελο της αναβάθμισης π έκανες συνολικά ?? Ένιωσες κάτι να σου λείπει ? Ένιωσες το εξτραδάκι της προσθήκης του σαμπγουφερακίου??

Άκουσες και μέτρησες ή μετρησες και άκουσες.... 😊

Δηλαδή θα ήθελα μια αυστηρή κριτική ακρόασης του συστήματος σου αν είναι εφικτό και στο επίπεδο που είναι εφικτό .
Πρωτα άκουσα φυσικα κ μετα μετρησα
 

Attachments


Μηνύματα
11
Reaction score
4
Καλησπέρα σας !

Λέγομαι Βασίλης , είμαι νέος στο χώρο .... Αγόρασα πριν λίγους μήνες τα dali ikon 7 ,marantz nr1200 kai Perpetuum Ebner PE 800 για τα βινύλιά μου. περιττό να πω ότι ο ενθουσιασμός μου καλά κρατεί ακόμα.

Όμως θέλω να βελτιώσω το χώρο μου καθώς μένω σε ψηλοτάβανο σπίτι (ύψος ταβανιού 3.90μ) διακρινω έκο

το σαλόνι είναι 4,5 Χ3.5 μ. Θα ήθελα σας παρακαλώ τη γνώμη σας για τη θέση των ηχείων και πώς γίνονται οι μετρησεις για να βελτιωθεί η ακουστική στο χώρο μου, θα ηταν καλυτερα να μπαιναν τα ηχεία στο μεγαλύτερο μήκος του δωματίου ? View attachment 205565 View attachment 205566 View attachment 205567
Καλησπέρα κ από εμένα μιας κ υπήρξα κάτοχος αρκετών Dali εγώ θα συμφωνήσω με κάποιους προλαλήσαντες αλλά θα σου πω το εξής ο χώρος σου ίσως κάνει αντίλαλο λόγω ότι είναι άδειος ( δεν έχει αποροφητικα υλικά) . Για μένα η καλύτερη Κ η φυσικότερη ακρόαση είναι να ακούσεις τα ηχεία σου μόνα τους (full range) με κανένα eq κ κανένα sub εφόσον ακούς κ βυνιλια. Από εκεί κ πέρα αν δεν σαρεσει το αποτέλεσμα πειραματίζεσαι με sub κτλ..

Υ.Γ για καλή θέση ακρόασης κάνε ένα ισοσκελές τρίγωνο με ελάχιστη κλήση περί τις 15 μοίρες
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
18.108
Reaction score
60.240
Αν το κομματι εχει μπάσο θα στα βγάλει όλα στη μούρη , massive attack ηλεκτρόνικη μουσικη ειναι απόλαυση! Δεν συγκρινεται με πρίν, δεν εχω εμπειρια απο άλλα σαμπ πλην ενος νταλι του 500ευρου πριν καιρο πολυ.

Εννοειται και εχω παιξει μουσικάρες και ηλεκτρονικες όλα τα είδη γενικά έχουν όγκο και απόλαυση
αν με ρωτας για το ποσό ήταν μεγαλο , δεν ξερω πως θα ήταν ο ανταγωνισμός ηθελα μουσικό sub όχι για home cinema να μου μεινει και για αργότερα αν παρω άλλα ηχεία και δευτερο σαμπ.
Δεν το μετανοιώνω View attachment 385212 View attachment 385212

Πρωτα άκουσα φυσικα κ μετα μετρησα
Hellooo AI !

H τακτική της REL είναι :

- Ξεκινάμε την προώθηση υποστηρίζοντας κι επιδεικνύοντας παράλληλα ένα στοιχείο βάσιμο, δηλαδή ότι η ενέργεια στις πρώτες οκτάβες τείνει να επηρεάζει τον τρόπο που θα μας ακούγονται οι ανώτερες.

- Κατόπιν μοντάρουμε 10ιντσα σε στιβαρές γυαλιστερές κομπίνες, εεε συγνώμη καμπίνες εννοούσα , βάζουμε και παθητικό ακτινοβολητή για ξεκάρφωμα και πουλάμε ακριβά αφού είμαστε σεβαστή εταιρεία με πολυετή παράδοση στα ΄΄μουσικά΄΄ sub.

- Αφορίζουμε σα να ήταν ο Ντάμιεν ο αντίχριστος line level συνδέσεις και υψιπερατά κροσαρίσματα. Αφήνουμε τα main ηχεία όσο ανίκανα και αν είναι να καταπονούνται εκπέμποντας ελεύθερα ταλαίπωρες παραμορφώσεις σε τυπική στάθμη αναφοράς που υποβαθμίζουν όχι μόνο την απόδοση στις μεσαίες αλλά και τη μεταβατική απόκριση στο setup.

- Προκρίνουμε γι αναβάθμιση και προαγωγή στην αποδιδόμενη ενέργεια stacking σε εξάδες ή δεκάδες με τρία και πέντε αντίστοιχα τεμάχια ανά κανάλι σε τοποθεσίες κοντινές προς τα main ηχεία και όχι με γνώμονα τη γεωμετρία δεδομένου χώρου μπας κι εξομαλυνόταν η απόκριση χάρη στη σύζευξη από διαφοροποιημένα μεταξύ των μοτίβα απόκρισης.

- Επειδή τα δικά μας sub είναι η επιτομή της μουσικότητας - καθότι τα πιο προσιτά μοντέλα δεν βγάζουν επαρκή ενέργεια - και απευθύνονται παράλληλα σε κοινό που απεχθάνεται διαχειρίσεις σήματος μέσω επεξεργαστών ή ενδελεχείς διερευνήσεις πάνω στην ενσωμάτωση sub μέσα από μετρητικά δεδομένα τους προπαγανδίζουμε πόσο σπουδαία θα είναι η ενσωμάτωση με το αυτί του εκάστοτε χρήστη και κατόπιν η οπτική πανδαισία από τους σωρούς τεμαχίων πάνω στην ίδια τοποθεσία.

- Ύστερα απ'όλα αυτά είναι επόμενο το sub να μην προβάλλεται ηχητικά αφού όσα και να έχουμε θα ήταν σα να ... μην είχαμε - για να παραφράσουμε και τον Άγιο Γέροντα . :sneaky:
 


Μηνύματα
145
Reaction score
115
Καλησπέρα κ από εμένα μιας κ υπήρξα κάτοχος αρκετών Dali εγώ θα συμφωνήσω με κάποιους προλαλήσαντες αλλά θα σου πω το εξής ο χώρος σου ίσως κάνει αντίλαλο λόγω ότι είναι άδειος ( δεν έχει αποροφητικα υλικά) . Για μένα η καλύτερη Κ η φυσικότερη ακρόαση είναι να ακούσεις τα ηχεία σου μόνα τους (full range) με κανένα eq κ κανένα sub εφόσον ακούς κ βυνιλια. Από εκεί κ πέρα αν δεν σαρεσει το αποτέλεσμα πειραματίζεσαι με sub κτλ..

Υ.Γ για καλή θέση ακρόασης κάνε ένα ισοσκελές τρίγωνο με ελάχιστη κλήση περί τις 15 μοίρες
Απορροφητικα εχει αριστερα και στο νταβανι πλεον και στις 2 γωνιες, αντιλαλο ειχα, πλεον δεν εχω
 


Μηνύματα
2.231
Reaction score
2.428
Hellooo AI !

H τακτική της REL είναι :

- Ξεκινάμε την προώθηση υποστηρίζοντας κι επιδεικνύοντας παράλληλα ένα στοιχείο βάσιμο, δηλαδή ότι η ενέργεια στις πρώτες οκτάβες τείνει να επηρεάζει τον τρόπο που θα μας ακούγονται οι ανώτερες.

- Κατόπιν μοντάρουμε 10ιντσα σε στιβαρές γυαλιστερές κομπίνες, εεε συγνώμη καμπίνες εννοούσα , βάζουμε και παθητικό ακτινοβολητή για ξεκάρφωμα και πουλάμε ακριβά αφού είμαστε σεβαστή εταιρεία με πολυετή παράδοση στα ΄΄μουσικά΄΄ sub.

- Αφορίζουμε σα να ήταν ο Ντάμιεν ο αντίχριστος line level συνδέσεις και υψιπερατά κροσαρίσματα. Αφήνουμε τα main ηχεία όσο ανίκανα και αν είναι να καταπονούνται εκπέμποντας ελεύθερα ταλαίπωρες παραμορφώσεις σε τυπική στάθμη αναφοράς που υποβαθμίζουν όχι μόνο την απόδοση στις μεσαίες αλλά και τη μεταβατική απόκριση στο setup.

- Προκρίνουμε γι αναβάθμιση και προαγωγή στην αποδιδόμενη ενέργεια stacking σε εξάδες ή δεκάδες με τρία και πέντε αντίστοιχα τεμάχια ανά κανάλι σε τοποθεσίες κοντινές προς τα main ηχεία και όχι με γνώμονα τη γεωμετρία δεδομένου χώρου μπας κι εξομαλυνόταν η απόκριση χάρη στη σύζευξη από διαφοροποιημένα μεταξύ των μοτίβα απόκρισης.

- Επειδή τα δικά μας sub είναι η επιτομή της μουσικότητας - καθότι τα πιο προσιτά μοντέλα δεν βγάζουν επαρκή ενέργεια - και απευθύνονται παράλληλα σε κοινό που απεχθάνεται διαχειρίσεις σήματος μέσω επεξεργαστών ή ενδελεχείς διερευνήσεις πάνω στην ενσωμάτωση sub μέσα από μετρητικά δεδομένα τους προπαγανδίζουμε πόσο σπουδαία θα είναι η ενσωμάτωση με το αυτί του εκάστοτε χρήστη και κατόπιν η οπτική πανδαισία από τους σωρούς τεμαχίων πάνω στην ίδια τοποθεσία.

- Ύστερα απ'όλα αυτά είναι επόμενο το sub να μην προβάλλεται ηχητικά αφού όσα και να έχουμε θα ήταν σα να ... μην είχαμε - για να παραφράσουμε και τον Άγιο Γέροντα . :sneaky:
Η ΑΙ στέλνει αγωνιστικούς χαιρετισμούς !

«Κρίσιμα Σημεία Αστοχίας στην Ενσωμάτωση Υπογούφερ και τα Πρακτικά Πλεονεκτήματα Μη Παρεμβατικών Προσεγγίσεων

1. Εισαγωγή

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας συχνά παρουσιάζεται ως πρόβλημα που επιλύεται μέσω επαρκούς ισοστάθμισης, ακριβούς χρονικής ευθυγράμμισης και κατάλληλης επιλογής φίλτρων. Ωστόσο, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται σύγχρονα DSP εργαλεία, μετρήσεις υψηλής ανάλυσης και φαινομενικά ορθές ρυθμίσεις, το τελικό ακουστικό αποτέλεσμα μπορεί να αποκλίνει σημαντικά από τη φυσική, συνεκτική αναπαραγωγή. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι το πρόβλημα δεν είναι απλώς ζήτημα «κακής ρύθμισης», αλλά εγγενές στην ίδια την αρχιτεκτονική σύζευξης ανεξάρτητων πηγών χαμηλών συχνοτήτων.

2. Πού και γιατί αποτυγχάνει η ενσωμάτωση ακόμη και σε “καλά” DSP setups

2.1 Αστάθεια φάσης και group delay στην περιοχή διαχωρισμού
Στην περιοχή 50–80 Hz, η φασική συμπεριφορά του συστήματος καθορίζεται όχι μόνο από τα φίλτρα αλλά και από τη μηχανική και ακουστική συμπεριφορά του χώρου. Ακόμη και όταν η απόκριση πλάτους εμφανίζεται ομαλή μετά από ισοστάθμιση, η φάση μπορεί να παρουσιάζει απότομες μεταβολές λόγω:
• διαφορετικών ακουστικών αποστάσεων main–sub,
• φασικής περιστροφής από IIR φίλτρα,
• τοπικών ιδιορρυθμών του χώρου.

Το αποτέλεσμα είναι αυξημένο group delay σε στενή ζώνη συχνοτήτων, το οποίο γίνεται αντιληπτό όχι ως «κακό μπάσο», αλλά ως απώλεια χρονικής συνοχής, μειωμένη αίσθηση ρυθμικής ακρίβειας και αλλοίωση της επίθεσης σε πολυφωνικά σήματα.

2.2 Μη γραμμική συμπεριφορά εκτός του sweet spot
Οι περισσότερες ρυθμίσεις DSP βελτιστοποιούνται σε μία συγκεκριμένη θέση ακρόασης. Ωστόσο, σε χαμηλές συχνότητες, μικρές μετακινήσεις της θέσης ακρόασης μεταβάλλουν δραστικά τη σχετική φάση μεταξύ main και sub. Αυτό οδηγεί σε:
• μεταβολές στο άθροισμα (summation),
• ακυρώσεις ή υπερενισχύσεις που δεν υπήρχαν στο sweet spot,
• μεταβλητή αίσθηση «δεσίματος» ανάλογα με τη θέση.

Ακόμη και αν το σύστημα μετρά σωστά, η ακουστική εμπειρία παύει να είναι σταθερή, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό σε μουσική ακρόαση μεγάλης διάρκειας.

2.3 Αλλοίωση μεταβατικών μέσω φίλτρων υψηλής τάξης
Η χρήση απότομων φίλτρων (steep slopes), είτε minimum-phase είτε linear-phase, εισάγει αναπόφευκτα χρονικά artefacts:
• pre-ringing στην περίπτωση linear-phase φίλτρων,
• έντονη φασική περιστροφή στην περίπτωση IIR φίλτρων υψηλής τάξης.

Αν και αυτά τα φαινόμενα είναι συχνά «αόρατα» σε steady-state μετρήσεις, γίνονται αντιληπτά ακουστικά ως μαλάκωμα της επίθεσης, μείωση της μικροδυναμικής και απώλεια της φυσικής αίσθησης του ρυθμού.

2.4 Αθροιστικά σφάλματα DSP
Ακόμη και υψηλής ποιότητας DSP υλοποιήσεις περιλαμβάνουν:
• πολλαπλά στάδια επεξεργασίας,
• gain changes,
• μετατροπές A/D και D/A (όπου απαιτούνται).

Η συσσώρευση μικρών αποκλίσεων σε αυτά τα στάδια μπορεί να οδηγήσει σε υποκειμενική αίσθηση «επεξεργασμένου» ήχου, ιδιαίτερα σε συστήματα υψηλής ανάλυσης, όπου το υπόλοιπο φάσμα είναι εξαιρετικά καθαρό.



3. Τα πρακτικά πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας REL

3.1 Φίλτρα χαμηλής τάξης και περιορισμένη φασική παρέμβαση
Η χρήση φίλτρων χαμηλής τάξης (gentle roll-off) στην προσέγγιση της REL μειώνει δραστικά τη φασική αστάθεια στην περιοχή διαχωρισμού. Το υπογούφερ δεν επιχειρεί να «κόψει και να αντικαταστήσει» τις χαμηλές των main, αλλά να προστεθεί προοδευτικά κάτω από αυτές. Έτσι:
• αποφεύγονται απότομες μεταβάσεις,
• μειώνεται η ευαισθησία σε μικρά χρονικά σφάλματα,
• διατηρείται η φυσική μεταβατική συμπεριφορά των main ηχείων.

3.2 Απουσία υψιπερατού φίλτρου στα main και διατήρηση του voicing
Χωρίς υψιπερατή αποκοπή, τα κύρια ηχεία λειτουργούν σύμφωνα με τον αρχικό τους σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι:
• δεν αλλοιώνεται ο τονικός χαρακτήρας,
• δεν μεταβάλλεται η σχέση μπάσου–μεσαίων,
• διατηρείται η χρονική συνοχή του συστήματος.

Η REL αποδέχεται ότι αυτό δεν αποφορτίζει τα main, αλλά προτιμά τη διατήρηση της συνοχής έναντι της θεωρητικής βελτιστοποίησης.

3.3 Στοίβαξη (stacking) ως μείωση μη γραμμικοτήτων και όχι ως modal control
Η πρακτική της στοίβαξης πολλών υπογούφερ κοντά στα main δεν στοχεύει πρωτίστως στον έλεγχο των room modes, αλλά σε:
• μείωση της απαιτούμενης διαδρομής κάθε οδηγού,
• χαμηλότερη παραμόρφωση ανά μονάδα,
• καλύτερη transient συμπεριφορά σε χαμηλές στάθμες.

Με άλλα λόγια, το stacking λειτουργεί ως τρόπος βελτίωσης της γραμμικότητας και της αίσθησης άνεσης, όχι ως εργαλείο γεωμετρικής βελτιστοποίησης του χώρου.

3.4 Αυξημένη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες
Επειδή η προσέγγιση της REL:
• δεν βασίζεται σε ακριβή χρονική σύμπτωση,
• δεν απαιτεί τέλειο phase matching,
• δεν εισάγει επιθετική ισοστάθμιση,

παρουσιάζει μεγαλύτερη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες ακρόασης, διαφορετικές θέσεις στο δωμάτιο και μακροχρόνια ακρόαση χωρίς κόπωση.



4. Συμπεράσματα

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας είναι ένα πρόβλημα όπου η θεωρητική ανωτερότητα συγκρούεται συχνά με την πρακτική σταθερότητα. Ακόμη και σε συστήματα με εκτενή ισοστάθμιση και DSP, μικρά σφάλματα φάσης, χρονισμού και φίλτρων μπορούν να οδηγήσουν σε ακουστική αλλοίωση που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτή σε συστήματα υψηλής ανάλυσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, μη παρεμβατικές προσεγγίσεις, όπως αυτές που περιορίζουν το υπογούφερ στις χαμηλότερες οκτάβες, χρησιμοποιούν ήπια φίλτρα και αποφεύγουν την υψιπερατή αποκοπή των main, παρουσιάζουν σαφή πλεονεκτήματα ως προς τη συνοχή, τη φυσικότητα και τη σταθερότητα του ακουστικού αποτελέσματος. Τα πλεονεκτήματα αυτά δεν αναιρούν τους τεχνικούς περιορισμούς της μεθόδου, αλλά εξηγούν γιατί τέτοιες φιλοσοφίες παραμένουν ελκυστικές σε περιβάλλοντα όπου η μουσική συνοχή και η χρονική ακεραιότητα έχουν προτεραιότητα έναντι της απόλυτης μετρητικής βελτιστοποίησης.»
 

Μηνύματα
145
Reaction score
115
Η ΑΙ στέλνει αγωνιστικούς χαιρετισμούς !

«Κρίσιμα Σημεία Αστοχίας στην Ενσωμάτωση Υπογούφερ και τα Πρακτικά Πλεονεκτήματα Μη Παρεμβατικών Προσεγγίσεων

1. Εισαγωγή

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας συχνά παρουσιάζεται ως πρόβλημα που επιλύεται μέσω επαρκούς ισοστάθμισης, ακριβούς χρονικής ευθυγράμμισης και κατάλληλης επιλογής φίλτρων. Ωστόσο, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται σύγχρονα DSP εργαλεία, μετρήσεις υψηλής ανάλυσης και φαινομενικά ορθές ρυθμίσεις, το τελικό ακουστικό αποτέλεσμα μπορεί να αποκλίνει σημαντικά από τη φυσική, συνεκτική αναπαραγωγή. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι το πρόβλημα δεν είναι απλώς ζήτημα «κακής ρύθμισης», αλλά εγγενές στην ίδια την αρχιτεκτονική σύζευξης ανεξάρτητων πηγών χαμηλών συχνοτήτων.

2. Πού και γιατί αποτυγχάνει η ενσωμάτωση ακόμη και σε “καλά” DSP setups

2.1 Αστάθεια φάσης και group delay στην περιοχή διαχωρισμού
Στην περιοχή 50–80 Hz, η φασική συμπεριφορά του συστήματος καθορίζεται όχι μόνο από τα φίλτρα αλλά και από τη μηχανική και ακουστική συμπεριφορά του χώρου. Ακόμη και όταν η απόκριση πλάτους εμφανίζεται ομαλή μετά από ισοστάθμιση, η φάση μπορεί να παρουσιάζει απότομες μεταβολές λόγω:
• διαφορετικών ακουστικών αποστάσεων main–sub,
• φασικής περιστροφής από IIR φίλτρα,
• τοπικών ιδιορρυθμών του χώρου.

Το αποτέλεσμα είναι αυξημένο group delay σε στενή ζώνη συχνοτήτων, το οποίο γίνεται αντιληπτό όχι ως «κακό μπάσο», αλλά ως απώλεια χρονικής συνοχής, μειωμένη αίσθηση ρυθμικής ακρίβειας και αλλοίωση της επίθεσης σε πολυφωνικά σήματα.

2.2 Μη γραμμική συμπεριφορά εκτός του sweet spot
Οι περισσότερες ρυθμίσεις DSP βελτιστοποιούνται σε μία συγκεκριμένη θέση ακρόασης. Ωστόσο, σε χαμηλές συχνότητες, μικρές μετακινήσεις της θέσης ακρόασης μεταβάλλουν δραστικά τη σχετική φάση μεταξύ main και sub. Αυτό οδηγεί σε:
• μεταβολές στο άθροισμα (summation),
• ακυρώσεις ή υπερενισχύσεις που δεν υπήρχαν στο sweet spot,
• μεταβλητή αίσθηση «δεσίματος» ανάλογα με τη θέση.

Ακόμη και αν το σύστημα μετρά σωστά, η ακουστική εμπειρία παύει να είναι σταθερή, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό σε μουσική ακρόαση μεγάλης διάρκειας.

2.3 Αλλοίωση μεταβατικών μέσω φίλτρων υψηλής τάξης
Η χρήση απότομων φίλτρων (steep slopes), είτε minimum-phase είτε linear-phase, εισάγει αναπόφευκτα χρονικά artefacts:
• pre-ringing στην περίπτωση linear-phase φίλτρων,
• έντονη φασική περιστροφή στην περίπτωση IIR φίλτρων υψηλής τάξης.

Αν και αυτά τα φαινόμενα είναι συχνά «αόρατα» σε steady-state μετρήσεις, γίνονται αντιληπτά ακουστικά ως μαλάκωμα της επίθεσης, μείωση της μικροδυναμικής και απώλεια της φυσικής αίσθησης του ρυθμού.

2.4 Αθροιστικά σφάλματα DSP
Ακόμη και υψηλής ποιότητας DSP υλοποιήσεις περιλαμβάνουν:
• πολλαπλά στάδια επεξεργασίας,
• gain changes,
• μετατροπές A/D και D/A (όπου απαιτούνται).

Η συσσώρευση μικρών αποκλίσεων σε αυτά τα στάδια μπορεί να οδηγήσει σε υποκειμενική αίσθηση «επεξεργασμένου» ήχου, ιδιαίτερα σε συστήματα υψηλής ανάλυσης, όπου το υπόλοιπο φάσμα είναι εξαιρετικά καθαρό.



3. Τα πρακτικά πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας REL

3.1 Φίλτρα χαμηλής τάξης και περιορισμένη φασική παρέμβαση
Η χρήση φίλτρων χαμηλής τάξης (gentle roll-off) στην προσέγγιση της REL μειώνει δραστικά τη φασική αστάθεια στην περιοχή διαχωρισμού. Το υπογούφερ δεν επιχειρεί να «κόψει και να αντικαταστήσει» τις χαμηλές των main, αλλά να προστεθεί προοδευτικά κάτω από αυτές. Έτσι:
• αποφεύγονται απότομες μεταβάσεις,
• μειώνεται η ευαισθησία σε μικρά χρονικά σφάλματα,
• διατηρείται η φυσική μεταβατική συμπεριφορά των main ηχείων.

3.2 Απουσία υψιπερατού φίλτρου στα main και διατήρηση του voicing
Χωρίς υψιπερατή αποκοπή, τα κύρια ηχεία λειτουργούν σύμφωνα με τον αρχικό τους σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι:
• δεν αλλοιώνεται ο τονικός χαρακτήρας,
• δεν μεταβάλλεται η σχέση μπάσου–μεσαίων,
• διατηρείται η χρονική συνοχή του συστήματος.

Η REL αποδέχεται ότι αυτό δεν αποφορτίζει τα main, αλλά προτιμά τη διατήρηση της συνοχής έναντι της θεωρητικής βελτιστοποίησης.

3.3 Στοίβαξη (stacking) ως μείωση μη γραμμικοτήτων και όχι ως modal control
Η πρακτική της στοίβαξης πολλών υπογούφερ κοντά στα main δεν στοχεύει πρωτίστως στον έλεγχο των room modes, αλλά σε:
• μείωση της απαιτούμενης διαδρομής κάθε οδηγού,
• χαμηλότερη παραμόρφωση ανά μονάδα,
• καλύτερη transient συμπεριφορά σε χαμηλές στάθμες.

Με άλλα λόγια, το stacking λειτουργεί ως τρόπος βελτίωσης της γραμμικότητας και της αίσθησης άνεσης, όχι ως εργαλείο γεωμετρικής βελτιστοποίησης του χώρου.

3.4 Αυξημένη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες
Επειδή η προσέγγιση της REL:
• δεν βασίζεται σε ακριβή χρονική σύμπτωση,
• δεν απαιτεί τέλειο phase matching,
• δεν εισάγει επιθετική ισοστάθμιση,

παρουσιάζει μεγαλύτερη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες ακρόασης, διαφορετικές θέσεις στο δωμάτιο και μακροχρόνια ακρόαση χωρίς κόπωση.



4. Συμπεράσματα

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας είναι ένα πρόβλημα όπου η θεωρητική ανωτερότητα συγκρούεται συχνά με την πρακτική σταθερότητα. Ακόμη και σε συστήματα με εκτενή ισοστάθμιση και DSP, μικρά σφάλματα φάσης, χρονισμού και φίλτρων μπορούν να οδηγήσουν σε ακουστική αλλοίωση που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτή σε συστήματα υψηλής ανάλυσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, μη παρεμβατικές προσεγγίσεις, όπως αυτές που περιορίζουν το υπογούφερ στις χαμηλότερες οκτάβες, χρησιμοποιούν ήπια φίλτρα και αποφεύγουν την υψιπερατή αποκοπή των main, παρουσιάζουν σαφή πλεονεκτήματα ως προς τη συνοχή, τη φυσικότητα και τη σταθερότητα του ακουστικού αποτελέσματος. Τα πλεονεκτήματα αυτά δεν αναιρούν τους τεχνικούς περιορισμούς της μεθόδου, αλλά εξηγούν γιατί τέτοιες φιλοσοφίες παραμένουν ελκυστικές σε περιβάλλοντα όπου η μουσική συνοχή και η χρονική ακεραιότητα έχουν προτεραιότητα έναντι της απόλυτης μετρητικής βελτιστοποίησης.»
Συμφωνω απόλυτα ! Ειδικά για τα lowther μου δεν ξερω αν υπηρχε ιδανικοτερο ταίριασμα ώστε να μην χαθει τιποτα απ τη μαγεία τους
 



Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
18.108
Reaction score
60.240
Η ΑΙ στέλνει αγωνιστικούς χαιρετισμούς !

«Κρίσιμα Σημεία Αστοχίας στην Ενσωμάτωση Υπογούφερ και τα Πρακτικά Πλεονεκτήματα Μη Παρεμβατικών Προσεγγίσεων

1. Εισαγωγή

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας συχνά παρουσιάζεται ως πρόβλημα που επιλύεται μέσω επαρκούς ισοστάθμισης, ακριβούς χρονικής ευθυγράμμισης και κατάλληλης επιλογής φίλτρων. Ωστόσο, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται σύγχρονα DSP εργαλεία, μετρήσεις υψηλής ανάλυσης και φαινομενικά ορθές ρυθμίσεις, το τελικό ακουστικό αποτέλεσμα μπορεί να αποκλίνει σημαντικά από τη φυσική, συνεκτική αναπαραγωγή. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι το πρόβλημα δεν είναι απλώς ζήτημα «κακής ρύθμισης», αλλά εγγενές στην ίδια την αρχιτεκτονική σύζευξης ανεξάρτητων πηγών χαμηλών συχνοτήτων.

2. Πού και γιατί αποτυγχάνει η ενσωμάτωση ακόμη και σε “καλά” DSP setups

2.1 Αστάθεια φάσης και group delay στην περιοχή διαχωρισμού
Στην περιοχή 50–80 Hz, η φασική συμπεριφορά του συστήματος καθορίζεται όχι μόνο από τα φίλτρα αλλά και από τη μηχανική και ακουστική συμπεριφορά του χώρου. Ακόμη και όταν η απόκριση πλάτους εμφανίζεται ομαλή μετά από ισοστάθμιση, η φάση μπορεί να παρουσιάζει απότομες μεταβολές λόγω:
• διαφορετικών ακουστικών αποστάσεων main–sub,
• φασικής περιστροφής από IIR φίλτρα,
• τοπικών ιδιορρυθμών του χώρου.

Το αποτέλεσμα είναι αυξημένο group delay σε στενή ζώνη συχνοτήτων, το οποίο γίνεται αντιληπτό όχι ως «κακό μπάσο», αλλά ως απώλεια χρονικής συνοχής, μειωμένη αίσθηση ρυθμικής ακρίβειας και αλλοίωση της επίθεσης σε πολυφωνικά σήματα.

2.2 Μη γραμμική συμπεριφορά εκτός του sweet spot
Οι περισσότερες ρυθμίσεις DSP βελτιστοποιούνται σε μία συγκεκριμένη θέση ακρόασης. Ωστόσο, σε χαμηλές συχνότητες, μικρές μετακινήσεις της θέσης ακρόασης μεταβάλλουν δραστικά τη σχετική φάση μεταξύ main και sub. Αυτό οδηγεί σε:
• μεταβολές στο άθροισμα (summation),
• ακυρώσεις ή υπερενισχύσεις που δεν υπήρχαν στο sweet spot,
• μεταβλητή αίσθηση «δεσίματος» ανάλογα με τη θέση.

Ακόμη και αν το σύστημα μετρά σωστά, η ακουστική εμπειρία παύει να είναι σταθερή, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό σε μουσική ακρόαση μεγάλης διάρκειας.

2.3 Αλλοίωση μεταβατικών μέσω φίλτρων υψηλής τάξης
Η χρήση απότομων φίλτρων (steep slopes), είτε minimum-phase είτε linear-phase, εισάγει αναπόφευκτα χρονικά artefacts:
• pre-ringing στην περίπτωση linear-phase φίλτρων,
• έντονη φασική περιστροφή στην περίπτωση IIR φίλτρων υψηλής τάξης.

Αν και αυτά τα φαινόμενα είναι συχνά «αόρατα» σε steady-state μετρήσεις, γίνονται αντιληπτά ακουστικά ως μαλάκωμα της επίθεσης, μείωση της μικροδυναμικής και απώλεια της φυσικής αίσθησης του ρυθμού.

2.4 Αθροιστικά σφάλματα DSP
Ακόμη και υψηλής ποιότητας DSP υλοποιήσεις περιλαμβάνουν:
• πολλαπλά στάδια επεξεργασίας,
• gain changes,
• μετατροπές A/D και D/A (όπου απαιτούνται).

Η συσσώρευση μικρών αποκλίσεων σε αυτά τα στάδια μπορεί να οδηγήσει σε υποκειμενική αίσθηση «επεξεργασμένου» ήχου, ιδιαίτερα σε συστήματα υψηλής ανάλυσης, όπου το υπόλοιπο φάσμα είναι εξαιρετικά καθαρό.



3. Τα πρακτικά πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας REL

3.1 Φίλτρα χαμηλής τάξης και περιορισμένη φασική παρέμβαση
Η χρήση φίλτρων χαμηλής τάξης (gentle roll-off) στην προσέγγιση της REL μειώνει δραστικά τη φασική αστάθεια στην περιοχή διαχωρισμού. Το υπογούφερ δεν επιχειρεί να «κόψει και να αντικαταστήσει» τις χαμηλές των main, αλλά να προστεθεί προοδευτικά κάτω από αυτές. Έτσι:
• αποφεύγονται απότομες μεταβάσεις,
• μειώνεται η ευαισθησία σε μικρά χρονικά σφάλματα,
• διατηρείται η φυσική μεταβατική συμπεριφορά των main ηχείων.

3.2 Απουσία υψιπερατού φίλτρου στα main και διατήρηση του voicing
Χωρίς υψιπερατή αποκοπή, τα κύρια ηχεία λειτουργούν σύμφωνα με τον αρχικό τους σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι:
• δεν αλλοιώνεται ο τονικός χαρακτήρας,
• δεν μεταβάλλεται η σχέση μπάσου–μεσαίων,
• διατηρείται η χρονική συνοχή του συστήματος.

Η REL αποδέχεται ότι αυτό δεν αποφορτίζει τα main, αλλά προτιμά τη διατήρηση της συνοχής έναντι της θεωρητικής βελτιστοποίησης.

3.3 Στοίβαξη (stacking) ως μείωση μη γραμμικοτήτων και όχι ως modal control
Η πρακτική της στοίβαξης πολλών υπογούφερ κοντά στα main δεν στοχεύει πρωτίστως στον έλεγχο των room modes, αλλά σε:
• μείωση της απαιτούμενης διαδρομής κάθε οδηγού,
• χαμηλότερη παραμόρφωση ανά μονάδα,
• καλύτερη transient συμπεριφορά σε χαμηλές στάθμες.

Με άλλα λόγια, το stacking λειτουργεί ως τρόπος βελτίωσης της γραμμικότητας και της αίσθησης άνεσης, όχι ως εργαλείο γεωμετρικής βελτιστοποίησης του χώρου.

3.4 Αυξημένη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες
Επειδή η προσέγγιση της REL:
• δεν βασίζεται σε ακριβή χρονική σύμπτωση,
• δεν απαιτεί τέλειο phase matching,
• δεν εισάγει επιθετική ισοστάθμιση,

παρουσιάζει μεγαλύτερη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες ακρόασης, διαφορετικές θέσεις στο δωμάτιο και μακροχρόνια ακρόαση χωρίς κόπωση.



4. Συμπεράσματα

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας είναι ένα πρόβλημα όπου η θεωρητική ανωτερότητα συγκρούεται συχνά με την πρακτική σταθερότητα. Ακόμη και σε συστήματα με εκτενή ισοστάθμιση και DSP, μικρά σφάλματα φάσης, χρονισμού και φίλτρων μπορούν να οδηγήσουν σε ακουστική αλλοίωση που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτή σε συστήματα υψηλής ανάλυσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, μη παρεμβατικές προσεγγίσεις, όπως αυτές που περιορίζουν το υπογούφερ στις χαμηλότερες οκτάβες, χρησιμοποιούν ήπια φίλτρα και αποφεύγουν την υψιπερατή αποκοπή των main, παρουσιάζουν σαφή πλεονεκτήματα ως προς τη συνοχή, τη φυσικότητα και τη σταθερότητα του ακουστικού αποτελέσματος. Τα πλεονεκτήματα αυτά δεν αναιρούν τους τεχνικούς περιορισμούς της μεθόδου, αλλά εξηγούν γιατί τέτοιες φιλοσοφίες παραμένουν ελκυστικές σε περιβάλλοντα όπου η μουσική συνοχή και η χρονική ακεραιότητα έχουν προτεραιότητα έναντι της απόλυτης μετρητικής βελτιστοποίησης.»
Εδώ το λογισμικό ΑΙ φαίνεται ν'αντιδρά με αμυντικό τρόπο και καταρράκτη στοιχείων προκαλώντας απορία τι είδους ερώτηση του είχε τεθεί...:sneaky:

Η ανωτέρω δικαιολόγηση θα είχε νόημα στην περίπτωση του νηματοθέτη εάν κι εφόσον τα main του ηχεία τηρούσαν την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια από τη δεύτερη οκτάβα και το sub με τη σειρά του την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια στην πρώτη οκτάβα στην τυπική μέση στάθμη αναφοράς. Εδώ δεν προκύπτουν τα απαραίτητα από κάθε πλευρά ενεργειακά μεγέθη, δεν γίνεται να ισχύσει η εφηρμοσμένη από τη REL φιλοσοφία...

Ως παράπλευρο στοιχείο τουλάχιστον επιβεβαιώνεται η επιμονή του υποφαινομένου να δημοσιεύονται παραστάσεις group delay & spectrogram από το εκάστοτε setup μολονότι σε ανάλογες περιπτώσεις του έφερναν αντίρρηση ότι το μέγεθος του gd κανονικά δεν θα γινόταν αισθητό...
Συμφωνω απόλυτα ! Ειδικά για τα lowther μου δεν ξερω αν υπηρχε ιδανικοτερο ταίριασμα ώστε να μην χαθει τιποτα απ τη μαγεία τους
Επιμένω προτού αφεθούμε στη μαγεία να δημοσιευθεί απόκριση για το σύνολο του ακουστού φάσματος ληφθείσα με περιστρεφόμενο μικρόφωνο.
 
Last edited:

Μηνύματα
2.231
Reaction score
2.428
Εδώ το λογισμικό ΑΙ φαίνεται ν'αντιδρά με αμυντικό τρόπο και καταρράκτη στοιχείων προκαλώντας απορία τι είδους ερώτηση του είχε τεθεί...:sneaky:

Η ανωτέρω δικαιολόγηση θα είχε νόημα στην περίπτωση του νηματοθέτη εάν κι εφόσον τα main του ηχεία τηρούσαν την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια από τη δεύτερη οκτάβα και το sub με τη σειρά του την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια στην πρώτη οκτάβα στην τυπική μέση στάθμη αναφοράς. Εδώ δεν προκύπτουν τα απαραίτητα από κάθε πλευρά ενεργειακά μεγέθη, δεν γίνεται να ισχύσει η εφηρμοσμένη από τη REL φιλοσοφία...

Ως παράπλευρο στοιχείο τουλάχιστον επιβεβαιώνεται η επιμονή του υποφαινομένου να δημοσιεύονται παραστάσεις group delay & spectrogram από το εκάστοτε setup μολονότι σε ανάλογες περιπτώσεις του έφερναν αντίρρηση ότι το μέγεθος του gd κανονικά δεν θα γινόταν αισθητό...

Επιμένω προτού αφεθούμε στη μαγεία να δημοσιευθεί απόκριση για το σύνολο του ακουστού φάσματος ληφθείσα με περιστρεφόμενο μικρόφωνο.
Το ξέρω ότι τα λες και τονίζεις την σημασία τους .

Κοίταξε δεν ηταν απλή ερώτηση ήταν μια κουβεντούλα…

Απλώς έχω μια ευαισθησία όταν διακρίνω κάποιες διαθέσεις ειρωνίας έως χλεύης και θέλω να αποκαταστήσω τα πράγματα για τον φίλο billits
 

Μηνύματα
145
Reaction score
115
Εδώ το λογισμικό ΑΙ φαίνεται ν'αντιδρά με αμυντικό τρόπο και καταρράκτη στοιχείων προκαλώντας απορία τι είδους ερώτηση του είχε τεθεί...:sneaky:

Η ανωτέρω δικαιολόγηση θα είχε νόημα στην περίπτωση του νηματοθέτη εάν κι εφόσον τα main του ηχεία τηρούσαν την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια από τη δεύτερη οκτάβα και το sub με τη σειρά του την προδιαγραφή για ωφέλιμη ενέργεια στην πρώτη οκτάβα στην τυπική μέση στάθμη αναφοράς. Εδώ δεν προκύπτουν τα απαραίτητα από κάθε πλευρά ενεργειακά μεγέθη, δεν γίνεται να ισχύσει η εφηρμοσμένη από τη REL φιλοσοφία...

Ως παράπλευρο στοιχείο τουλάχιστον επιβεβαιώνεται η επιμονή του υποφαινομένου να δημοσιεύονται παραστάσεις group delay & spectrogram από το εκάστοτε setup μολονότι σε ανάλογες περιπτώσεις του έφερναν αντίρρηση ότι το μέγεθος του gd κανονικά δεν θα γινόταν αισθητό...

Επιμένω προτού αφεθούμε στη μαγεία να δημοσιευθεί απόκριση για το σύνολο του ακουστού φάσματος ληφθείσα με περιστρεφόμενο μικρόφωνο.
Που να το βρω ? Εχει κανεις?
 


daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
42.044
Reaction score
84.690
Η ΑΙ στέλνει αγωνιστικούς χαιρετισμούς !

«Κρίσιμα Σημεία Αστοχίας στην Ενσωμάτωση Υπογούφερ και τα Πρακτικά Πλεονεκτήματα Μη Παρεμβατικών Προσεγγίσεων

1. Εισαγωγή

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας συχνά παρουσιάζεται ως πρόβλημα που επιλύεται μέσω επαρκούς ισοστάθμισης, ακριβούς χρονικής ευθυγράμμισης και κατάλληλης επιλογής φίλτρων. Ωστόσο, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται σύγχρονα DSP εργαλεία, μετρήσεις υψηλής ανάλυσης και φαινομενικά ορθές ρυθμίσεις, το τελικό ακουστικό αποτέλεσμα μπορεί να αποκλίνει σημαντικά από τη φυσική, συνεκτική αναπαραγωγή. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι το πρόβλημα δεν είναι απλώς ζήτημα «κακής ρύθμισης», αλλά εγγενές στην ίδια την αρχιτεκτονική σύζευξης ανεξάρτητων πηγών χαμηλών συχνοτήτων.

2. Πού και γιατί αποτυγχάνει η ενσωμάτωση ακόμη και σε “καλά” DSP setups

2.1 Αστάθεια φάσης και group delay στην περιοχή διαχωρισμού
Στην περιοχή 50–80 Hz, η φασική συμπεριφορά του συστήματος καθορίζεται όχι μόνο από τα φίλτρα αλλά και από τη μηχανική και ακουστική συμπεριφορά του χώρου. Ακόμη και όταν η απόκριση πλάτους εμφανίζεται ομαλή μετά από ισοστάθμιση, η φάση μπορεί να παρουσιάζει απότομες μεταβολές λόγω:
• διαφορετικών ακουστικών αποστάσεων main–sub,
• φασικής περιστροφής από IIR φίλτρα,
• τοπικών ιδιορρυθμών του χώρου.

Το αποτέλεσμα είναι αυξημένο group delay σε στενή ζώνη συχνοτήτων, το οποίο γίνεται αντιληπτό όχι ως «κακό μπάσο», αλλά ως απώλεια χρονικής συνοχής, μειωμένη αίσθηση ρυθμικής ακρίβειας και αλλοίωση της επίθεσης σε πολυφωνικά σήματα.

2.2 Μη γραμμική συμπεριφορά εκτός του sweet spot
Οι περισσότερες ρυθμίσεις DSP βελτιστοποιούνται σε μία συγκεκριμένη θέση ακρόασης. Ωστόσο, σε χαμηλές συχνότητες, μικρές μετακινήσεις της θέσης ακρόασης μεταβάλλουν δραστικά τη σχετική φάση μεταξύ main και sub. Αυτό οδηγεί σε:
• μεταβολές στο άθροισμα (summation),
• ακυρώσεις ή υπερενισχύσεις που δεν υπήρχαν στο sweet spot,
• μεταβλητή αίσθηση «δεσίματος» ανάλογα με τη θέση.

Ακόμη και αν το σύστημα μετρά σωστά, η ακουστική εμπειρία παύει να είναι σταθερή, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό σε μουσική ακρόαση μεγάλης διάρκειας.

2.3 Αλλοίωση μεταβατικών μέσω φίλτρων υψηλής τάξης
Η χρήση απότομων φίλτρων (steep slopes), είτε minimum-phase είτε linear-phase, εισάγει αναπόφευκτα χρονικά artefacts:
• pre-ringing στην περίπτωση linear-phase φίλτρων,
• έντονη φασική περιστροφή στην περίπτωση IIR φίλτρων υψηλής τάξης.

Αν και αυτά τα φαινόμενα είναι συχνά «αόρατα» σε steady-state μετρήσεις, γίνονται αντιληπτά ακουστικά ως μαλάκωμα της επίθεσης, μείωση της μικροδυναμικής και απώλεια της φυσικής αίσθησης του ρυθμού.

2.4 Αθροιστικά σφάλματα DSP
Ακόμη και υψηλής ποιότητας DSP υλοποιήσεις περιλαμβάνουν:
• πολλαπλά στάδια επεξεργασίας,
• gain changes,
• μετατροπές A/D και D/A (όπου απαιτούνται).

Η συσσώρευση μικρών αποκλίσεων σε αυτά τα στάδια μπορεί να οδηγήσει σε υποκειμενική αίσθηση «επεξεργασμένου» ήχου, ιδιαίτερα σε συστήματα υψηλής ανάλυσης, όπου το υπόλοιπο φάσμα είναι εξαιρετικά καθαρό.



3. Τα πρακτικά πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας REL

3.1 Φίλτρα χαμηλής τάξης και περιορισμένη φασική παρέμβαση
Η χρήση φίλτρων χαμηλής τάξης (gentle roll-off) στην προσέγγιση της REL μειώνει δραστικά τη φασική αστάθεια στην περιοχή διαχωρισμού. Το υπογούφερ δεν επιχειρεί να «κόψει και να αντικαταστήσει» τις χαμηλές των main, αλλά να προστεθεί προοδευτικά κάτω από αυτές. Έτσι:
• αποφεύγονται απότομες μεταβάσεις,
• μειώνεται η ευαισθησία σε μικρά χρονικά σφάλματα,
• διατηρείται η φυσική μεταβατική συμπεριφορά των main ηχείων.

3.2 Απουσία υψιπερατού φίλτρου στα main και διατήρηση του voicing
Χωρίς υψιπερατή αποκοπή, τα κύρια ηχεία λειτουργούν σύμφωνα με τον αρχικό τους σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι:
• δεν αλλοιώνεται ο τονικός χαρακτήρας,
• δεν μεταβάλλεται η σχέση μπάσου–μεσαίων,
• διατηρείται η χρονική συνοχή του συστήματος.

Η REL αποδέχεται ότι αυτό δεν αποφορτίζει τα main, αλλά προτιμά τη διατήρηση της συνοχής έναντι της θεωρητικής βελτιστοποίησης.

3.3 Στοίβαξη (stacking) ως μείωση μη γραμμικοτήτων και όχι ως modal control
Η πρακτική της στοίβαξης πολλών υπογούφερ κοντά στα main δεν στοχεύει πρωτίστως στον έλεγχο των room modes, αλλά σε:
• μείωση της απαιτούμενης διαδρομής κάθε οδηγού,
• χαμηλότερη παραμόρφωση ανά μονάδα,
• καλύτερη transient συμπεριφορά σε χαμηλές στάθμες.

Με άλλα λόγια, το stacking λειτουργεί ως τρόπος βελτίωσης της γραμμικότητας και της αίσθησης άνεσης, όχι ως εργαλείο γεωμετρικής βελτιστοποίησης του χώρου.

3.4 Αυξημένη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες
Επειδή η προσέγγιση της REL:
• δεν βασίζεται σε ακριβή χρονική σύμπτωση,
• δεν απαιτεί τέλειο phase matching,
• δεν εισάγει επιθετική ισοστάθμιση,

παρουσιάζει μεγαλύτερη ανοχή σε πραγματικές συνθήκες ακρόασης, διαφορετικές θέσεις στο δωμάτιο και μακροχρόνια ακρόαση χωρίς κόπωση.



4. Συμπεράσματα

Η ενσωμάτωση υπογούφερ σε στερεοφωνικά συστήματα υψηλής πιστότητας είναι ένα πρόβλημα όπου η θεωρητική ανωτερότητα συγκρούεται συχνά με την πρακτική σταθερότητα. Ακόμη και σε συστήματα με εκτενή ισοστάθμιση και DSP, μικρά σφάλματα φάσης, χρονισμού και φίλτρων μπορούν να οδηγήσουν σε ακουστική αλλοίωση που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτή σε συστήματα υψηλής ανάλυσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, μη παρεμβατικές προσεγγίσεις, όπως αυτές που περιορίζουν το υπογούφερ στις χαμηλότερες οκτάβες, χρησιμοποιούν ήπια φίλτρα και αποφεύγουν την υψιπερατή αποκοπή των main, παρουσιάζουν σαφή πλεονεκτήματα ως προς τη συνοχή, τη φυσικότητα και τη σταθερότητα του ακουστικού αποτελέσματος. Τα πλεονεκτήματα αυτά δεν αναιρούν τους τεχνικούς περιορισμούς της μεθόδου, αλλά εξηγούν γιατί τέτοιες φιλοσοφίες παραμένουν ελκυστικές σε περιβάλλοντα όπου η μουσική συνοχή και η χρονική ακεραιότητα έχουν προτεραιότητα έναντι της απόλυτης μετρητικής βελτιστοποίησης.»
paraskevas-netwix.gif
 

Μηνύματα
14.372
Reaction score
12.054
Που να το βρω ? Εχει κανεις?
Μέθοδος μέτρησης είναι. Όχι εξοπλισμός.
Πιάσε το δικό σου μικρόφωνο και κούνα το. Νομίζω σε προηγούμενο ποστ μπήκε λινκ, απλά δεν το άνοιξες να δεις.
 

Μηνύματα
145
Reaction score
115
Μέθοδος μέτρησης είναι. Όχι εξοπλισμός.
Πιάσε το δικό σου μικρόφωνο και κούνα το. Νομίζω σε προηγούμενο ποστ μπήκε λινκ, απλά δεν το άνοιξες να δεις.
Νομιζα οτι εχει μηχανισμό
file_000000008c3c71f4b87e1a0c0d6c7ab9.jpg

file_000000002b9072438e97ced6305a65af.jpg
 

Μηνύματα
1.973
Reaction score
2.456
Νομιζα οτι εχει μηχανισμό
View attachment 385238
View attachment 385239
Στον υπολογιστη, πατας Print Screen (λογικα εχει κουμπι το πληκτρολογιο σου) επιλεγεις την περιοχη που θες, >enter>save και το ανεβαζεις. Φωτογραφιες την οθονη ουτε ο τελευταιος boomer δεν βγαζει πια.
 



Staff online

  • rose.athens
    Not in the mood Mod
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.952
Μηνύματα
3.067.927
Members
38.631
Νεότερο μέλος
Manosmathiou
Top