Αδιαφορώντας για τα βασικά...

Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Re: Αδιαφορώντας για τα βασικά...

Βαγγέλη, ένα από τα λίγα έξυπνα πράγματα που έκανα στη ζωή μου ήταν να "πατήσω πόδι" στην συμβία μου στο θέμα της θέσης των ηχειών απο την αρχή. :happy_9: Ετσι δημιούργησα "δικαστικό προηγούμενο" το οποίο με ακολουθούσε σε κάθε σπίτι που νοικιάζαμε. Μετά ήρθε ο μπόμπιρας.....
:happy_5: :happy_5:

Έτσι, έτσι, κι εγώ έχω ξεκινήσει "training" απο τώρα. Πριν το "κρέμασμα" περνάει ο λόγος μας ακόμα, οπότε ξεκαθαρίζω τις θέσεις μου για να μην ακούω "μα" και "μου" αργότερα. Wish me luck! :happy_4:



Πότε-πότε το παρακάνω βέβαια...
- "Αγάπη μου, θα πάμε πουθενά το Σ/Κ?"
- "Δεν έχουμε λεφτά, θέλω να πάρω πικάπ!"
 


n_olympios

Μαντιναδόρος!
Moderator
Μηνύματα
6.085
Reaction score
13.101
Τώρα τί συνιστά "καλό", "κακό" ή "μέτριο" χώρο είναι πολύ σχετικό.

Είναι? Γιατί είχα την εντύπωση πως υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που διέπουν την προετοιμασία του χώρου, ακουστική τε και χωροταξική.
 

platon

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.521
Reaction score
1.562
Θα αντιγραψω ενα μικρο κομματι απο αυτα, που λεει Νικολας, το απογευμα /βραδυ.
 

Μηνύματα
519
Reaction score
81
Είναι? Γιατί είχα την εντύπωση πως υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που διέπουν την προετοιμασία του χώρου, ακουστική τε και χωροταξική.
Αυτό είναι σωστό.

Ο χρόνος αντήχησης RTA60 και το κριτήριο Bonello είναι βασικοί παράγοντες για την σωστή συμπεριφορά ενός χώρου.

Το κριτήριο του Bonello εξαρτάται από τις αναλογίες των διαστάσεων ενός χώρου και προϋποθέτει είτε κατασκευή του χώρου από την αρχή είτε καλές σχέσεις με εταιρείες κατεδαφίσεων-ανακαινίσεων για δραστικές αλλαγές στον οικιακό χώρο.

Η εκπλήρωση των προδιαγραφών του RTA προϋποθέτει επιλεκτική χρήση ηχοαπορόφησης-διάχυσης όσον αφορά τις μεσοϋψηλές συχνότητες.

Γενικά ο "καλός" χώρος με βάση τα ανωτέρω κριτήρια σημαίνει μεγάλες επεμβάσεις στον ήδη υπάρχοντα οικιακό χώρο και ουσιαστικά πρέπει να ρυθμίζεται η ακουστική συμπεριφορά του χώρου για το δεδομένο σύστημα ή για τα ηχεία ειδικότερα. Θεωρητικά λοιπόν, εφόσον αλλάξουν τα ηχεία θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις στον χώρο καθιστώντας - κατά την άποψη μου - σχετική την έννοια του "καλού" ή "κακού" χώρου.


Ουσιαστικά η συνέργεια "καλού" χώρου - ηχείου δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη διότι - μεταξύ άλλων - η απόκριση συχνότητας δεν είναι ίδια για κάθε ηχείο.
 

platon

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.521
Reaction score
1.562
Αντιγραφω μια παραγραφο, απο το HIGH PERFORMANCE LOUDSPEAKERS,
MARTIN COLLOMS, 5TH EDITION.

The IEC proposals...............

The room volume should be between 50 and 100m3, nomimally 80m3, with a height of 2.75+- 0.25m, the preferred ratio of dimensions being L:B:H=2.4:1.6:1. This gives the most even distribution of resonances, minimazing room colouration effects.

Climatic conditions are also relevant with the optimal situation given as 20deg. C, +- 2deg.C, relative humidity 65% +-5%, and atmospheric pressure 860-1060 millibars.

The IEC suggestions provide conditions which tend to intergrate loudspeaker energy output in the vicinity of the speakers, encouraging local boundary reflection.
 

Μηνύματα
519
Reaction score
81
Αντιγραφω μια παραγραφο, απο το HIGH PERFORMANCE LOUDSPEAKERS,
MARTIN COLLOMS, 5TH EDITION.

The IEC proposals...............

The room volume should be between 50 and 100m3, nomimally 80m3, with a height of 2.75+- 0.25m, the preferred ratio of dimensions being L:B:H=2.4:1.6:1. This gives the most even distribution of resonances, minimazing room colouration effects.
Οι συστάσεις αυτές είναι πράγματι ένας καλός μπούσουλας αλλά ο ίδιος ο Colloms στις επόμενες παραγράφους του βιβλίου αναφέρει εναλλακτικές προτάσεις αντίθετες με αυτές του IEC ειδικά δε όσον αφορά την τοποθέτηση ηχοαποροφητικών υλικών.

Ειδικά δε για τις αναλογίες των διαστάσεων υπάρχουν αρκετές προτάσεις πχ.

IEC 60268-13___________ 2.7 : 5.3 : 7
IEC 268-13 _____________2.8 : 4.2 : 6,7
Sepmeyer_______________1 : 1.14 : 1.39
Sepmeyer ______________1 : 1.28 : 1.54
Sepmeyer ______________1 : 1.26 : 2.3
Louden ________________1 : 1.5 : 2.1
Louden ________________1 : 1.14 : 1.9
Boner _________________1 : 1.26 : 1.59
Golden Rule ____________1.236 : 2 : 3.236
Volkman _______________2 : 3 : 5

Βρίσκω το όλο θέμα περί "ιδανικού χώρου" εξόχως θεωρητικό και κατά βάση παραπλανητικό.

Εάν δεχθούμε ότι υφίσταται χώρος με τις "ιδανικές αναλογίες" αυτό δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα μας έχουν λυθεί. Απλώς είναι ενδεχομένως αριθμητικά λιγότερα και όχι τόσο έντονα. Οι θέσεις ακροατή και ηχείων σε σχέση με την απόκριση συχνότητας των ηχείων είναι και πάλι καθοριστικοί παράγοντες.

Παρεμβάσεις για την περιοχή κάτω απο τα 120 HZ πρέπει να θεωρούνται δεδομένες εάν μιλάμε για ένα "ιδανικό" χώρο.

Σε τελική ανάλυση πόσοι έχουν την δυνατότητα να κατασκευάσουν από την αρχή ένα τέτοιο "ιδανικό" χώρο ?
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
298
Αν προσέξετε, ορισμένα από αυτά τα νούμερα συσχετίζονται με την 12η ρίζα του 2, δηλαδή το συγκερασμένο ημιτόνιο.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.014
Reaction score
23.160
Αν προσέξετε, ορισμένα από αυτά τα νούμερα συσχετίζονται με την 12η ρίζα του 2, δηλαδή το συγκερασμένο ημιτόνιο.
Άραγε, είναι αυτό ένδειξη, ότι το σημείο εκκίνησης του υπολογισμού τους είναι η Ευρωπαϊκή μουσική κλίμακα; Και, αν ναι, πόσο αποτελεσματικό είναι αυτό;

Πέραν αυτού, δεδομένων των ιδιοσυντονισμών ενός χώρου, η πλέον ομοιομερής κατανομή τους είναι ο πλέον ενδεδειγμένος δρόμος. Σε έναν τέτοιο χώρο, απομένει να εντοπισθούν οποιασδήποτε συγκεντρώσεις στο χώρο ακρόασης, οι οποίος δυνάμει οφείλονται στην εκάστοτε συγκεκριμένη χωροθέτηση των επίπλων, σε συνδυασμό με το λοβό των ηχείων. Ποια από αυτές τις αναλογίες δίνει τον πλέον διεσπαρμένο συνδυασμό ιδιοσυντονισμών; Υπάρχουν κάπου κάποια διαγράμματα απόκρισης λευκού θορύβου;
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
298
Τι υπονοείς? Οτι ο σπανουδάκης (που, ως γνωστόν, γράφει σε τρόπο μυξολύδιο) χρειάζεται Πυθαγόρειες αναλογίες? :happy_5:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
26.014
Reaction score
23.160
Για να συνθέσει κάτι τουλάχιστον του επιπέδου οπερέττας για πιάνο, ναι. Αμφιβάλλεις; :happy_9:
 


Κώστας Φ.

Truth hurts. Here's a teddy bear.
Μηνύματα
8.978
Reaction score
895
Απάντηση: Αδιαφορώντας για τα βασικά...

Ε ρε, όταν θα ξαναρθεί ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς να δω που θα κρυφτείτε μερικοί-μερικοί! :mrgreen:
 

Μηνύματα
519
Reaction score
81
Πέραν αυτού, δεδομένων των ιδιοσυντονισμών ενός χώρου, η πλέον ομοιομερής κατανομή τους είναι ο πλέον ενδεδειγμένος δρόμος. Σε έναν τέτοιο χώρο, απομένει να εντοπισθούν οποιασδήποτε συγκεντρώσεις στο χώρο ακρόασης, οι οποίος δυνάμει οφείλονται στην εκάστοτε συγκεκριμένη χωροθέτηση των επίπλων, σε συνδυασμό με το λοβό των ηχείων.
Η επικρατούσα αντίληψη όσον αφορά την κατανομή των ιδιοσυντονισμών αλλά και των αρμονικών τους συνοψίζεται στο κριτήριο Bonello σύμφωνα με το οποίο "ο αριθμός των στασίμων κυμάτων στο 1/3 της οκτάβας πρέπει να είναι ίσος ή μεγαλύτερος απο αυτόν του προηγούμενου 1/3 της οκτάβας. Ουσιαστικά ο αριθμός των στασίμων πρέπει να αυξάνεται ανά 1/3 της οκτάβας."

Επιπρόσθετα επιθυμητό είναι να μήν υπάρχουν συμπτώσεις στασίμων στο 1/3 της οκτάβας εκτός εάν ο αριθμός των στασίμων κυμάτων στην περιοχή αυτή υπερβαίνει το 5.

Ποια από αυτές τις αναλογίες δίνει τον πλέον διεσπαρμένο συνδυασμό ιδιοσυντονισμών; Υπάρχουν κάπου κάποια διαγράμματα απόκρισης λευκού θορύβου;
Το κριτήριο Bonello είναι γενικά παραδεκτό άσχετα εάν έχουν εκφρασθεί κάποιες μικρές επιφυλάξεις που αφορύν την καθολικότητα της εφαρμογής του.

Αρκετές απο τις προτάσεις "ιδανικών διαστάσεων" καλύπτουν το κριτήριο αυτό.

Ευελπιστώ ότι σύντομα θα επανέλθω με κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα ακουστικής συμπεριφοράς χώρων που αφορύν το κριτήριο Bonello και τίς "ιδανικές διαστάσεις" των χώρων.
 


Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.160
Μηνύματα
3.044.239
Members
38.538
Νεότερο μέλος
Evasound
Top