Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Ευχαριστώ όλους για τα καλά σας λόγια.

Με μεγάλη χαρά βλέπω ότι υπάρχει ενδιαφέρον, οπότε μου δίνετε τη δύναμη και τη χαρά να συνεχίσω να καταθέτω τις γνώσεις μου (όσες μπορώ να έχω), εδώ, στην παρεουλα μας.

Θα συνεχίσω να σας δίνω πληροφορίες για ότι μου ζητήσετε να μάθετε και φυσικά εφόσον γνωρίζω να σας απαντήσω.

Ελπίζω μόνο να τα γράφω αρκετά κατανοητά (τουλάχιστον αυτός είναι ο στόχος μου) ώστε να μπορούν να γίνουν κατανοητά απ’ όλους.

Εάν καταφέρω να το κάνω θα είμαι πανευτυχής.
 

Μηνύματα
267
Reaction score
1
Πάρα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Εμπλούτισέ το όσο μπορείς και όσο προλαβαίνεις. Θα ήταν χρήσιμο ίσως να συμπεριληφθούν και κάποια παραδείγματα σαν audio files. Ευχαριστούμε.
 

Μηνύματα
1.299
Reaction score
313
Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Ελπίζω μόνο να τα γράφω αρκετά κατανοητά (τουλάχιστον αυτός είναι ο στόχος μου) ώστε να μπορούν να γίνουν κατανοητά απ’ όλους
Πάρα πολύ (και εύκολα) κατανοητά είναι όλα. :444:
Γράφε εσύ...:403:
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Πάρα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Εμπλούτισέ το όσο μπορείς και όσο προλαβαίνεις. Θα ήταν χρήσιμο ίσως να συμπεριληφθούν και κάποια παραδείγματα σαν audio files. Ευχαριστούμε.


Δεν ξέρω αν εννοείς να ανεβάσω audio παραδείγματα και δεν ξέρω αν γίνετε. Θα μου ήταν πολύ ευχάριστο να μπορούσα να ανεβάσω audio. Αν γίνετε , παρακαλώ πολύ να μου υποδείξετε
 


Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Εύγε Billy!

(Πήρα το θάρρος να σου σενιάρω λίγο το layout...)

Και πολύ καλά έκανες.. Κάθε διώρθωση ειναι δεκτή.

Ψιτ....Αυτό με τα τετραγωνάκια πως το έκανες;;;;;;; Μ΄άρεσε ... too much.:137:
 


Μηνύματα
14.213
Reaction score
1.842
Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Δεν ξέρω αν εννοείς να ανεβάσω audio παραδείγματα και δεν ξέρω αν γίνετε. Θα μου ήταν πολύ ευχάριστο να μπορούσα να ανεβάσω audio. Αν γίνετε , παρακαλώ πολύ να μου υποδείξετε
Γίνετε, με την προϋπόθεση πως δεν παραβιάζονται πνευματικά δικαιώματα. Ετοίμασε τα αρχεία και τα ξαναλέμε. :403:
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Μου ζητάτε να σας μιλήσω για τεχνικές μικροφώνων.

Ειλικρινά δεν ξέρω τι να πω και πώς να το πω.

Το δυστύχημα είναι ότι στο ήχο δεν υπάρχει κανένας κανόνας, κανένα αξίωμα.

Αν σας πω για την τοποθέτηση ενός συγκεκριμένου μικροφώνου σε σχέση με μια ακουστική κιθάρα, υπάρχει πιθανότητα να είναι σωστό, αλλά να είναι και λάθος.

Τι εννοώ με αυτό που λέω.

Δεν έχει καμία απολύτως σχέση το τι μικρόφωνο θα χρησιμοποιήσω για να ηχογραφήσω μια κιθάρα.

Μπορεί να χρησιμοποιήσω δυναμικό μικρόφωνο. Μπορεί να χρησιμοποιήσω πυκνωτικό μικρόφωνο. Εκείνο που θα με κάνει να αποφασίσω με τι μικρόφωνο θα ηχογραφήσω το εν λόγο όργανο είναι καθαρά και μόνο ο χώρος στον οποίο βρίσκετε.

Δεν είναι μόνο αυτό όμως.

Υπάρχει και ο παράγων όργανο και ο παράγων άνθρωπος.

Κάθε όργανο, όπως είναι γνωστό, έχει την δική του χαρακτηριστική χροιά. Κάθε κιθάρα όμως δεν έχει καμία σχέση με μιαν άλλη, έστω και αν ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Δεν μπορώ λοιπόν να πω ότι στην κιθάρα θα τοποθετήσω ένα Neumann U87, ή ένα AKG TUBE , ή ένα SCHOEPS. Θα ήταν λάθος αν το έκανα. Και τα τρία μικρόφωνα είναι πρώτης εθνικής, αλλά θα πρέπει να δοκιμάσουμε ποιο από τα τρία μας κάνει για τον συγκεκριμένο χώρο που ηχογραφούμε το όργανο.

Έχει τύχει να παίζουν, δυο ακριβώς ίδιες κιθάρες ταυτόχρονα, με διαφορετικούς φυσικά καλλιτέχνες και να είναι σαν να ακούς δυο διαφορετικές κιθάρες. Γιατί ; Απλούστατα διότι διαφορετική κρούση έχει ο ένας και διαφορετική ο άλλος καλλιτέχνης. Αυτό βέβαια τις περισσότερες φορές είναι πολύ καλό διότι διαφοροποιεί το αποτέλεσμα. Αν όμως θελήσεις να έχεις τις ίδιες ακριβώς χροιές, θα πρέπει να παίξεις μα τα μικρόφωνα και όχι με τα eq.

EQ … άλλο μανίκι από δω. Τεράστιο λάθος είναι να παίζουμε με τα εκουαλαιζερ της κονσολας επειδή είναι ωραία σαν αίσθηση.
Εάν τοποθετήσουμε ένα μικρόφωνο μπροστά σε ένα όργανο και αρχίσουμε να «σκαλίζουμε» το eq περισσότερο από +- 3 db….είναι ώρα να αλλάξουμε μικρόφωνο. Δεν είναι μόνο ο λόγος ότι θα μας προσθέσει η θα μας αφαιρέσει θορύβους. Υπάρχει και η επικινδυνότητα να το βγάλουμε και εκτός φάσης με τα άλλα όργανα (κατά τη διάρκεια της μείξης) . Καλό λοιπόν θα ήταν να είμαστε φειδωλοί με τα eq και αν πρέπει ,ντε και καλά, να χρησιμοποιηθούν ..ας προτιμήσουμε την αφαίρεση από την πρόσθεση.

Φυσικά για ηχογραφήσεις κλασικής ορχήστρας, όπου τα πράγματα είναι σχεδόν σε ιδανικούς χώρους, υπάρχουν διάφορες τεχνικές τις οποίες θα δούμε σε παρακάτω θέμα.

Με εκτιμηση
Β.Β
 


Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Ναι μπορείς να κάνεις upload σε κάποιο server πχ rapidshare και να δώσεις εδώ το link.
Δεν ενοουσα αυτο. Εννοω αν μπορω εδω να ανεβασω .wav, οπως βλεπουμε ας πουμε τα αρχεια απο το youtube.
 

Μηνύματα
14.213
Reaction score
1.842
Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

... Έχει τύχει να παίζουν, δυο ακριβώς ίδιες κιθάρες ταυτόχρονα, με διαφορετικούς φυσικά καλλιτέχνες και να είναι σαν να ακούς δυο διαφορετικές κιθάρες. Γιατί ; Απλούστατα διότι διαφορετική κρούση έχει ο ένας και διαφορετική ο άλλος καλλιτέχνης. Αυτό βέβαια τις περισσότερες φορές είναι πολύ καλό διότι διαφοροποιεί το αποτέλεσμα. Αν όμως θελήσεις να έχεις τις ίδιες ακριβώς χροιές, θα πρέπει να παίξεις μα τα μικρόφωνα και όχι με τα eq ...
Αν το αποτέλεσμα της "συμπαιγνίας" είναι εντελώς παράταιρο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να "βρεθούν" μεταξύ τους οι καλλιτέχνες, να είναι περισσότερο "δουλεμένοι". Αν δεν είναι παράταιρο, καλό είναι να αφεθεί ως έχει. Έτσι θα έχουν το χαρακτηριστικό άκουσμα, ακόμα και όταν παίζουν ζωντανά, εκεί όπου ξεχωρίζουν τα αρνιά απ' τα κατσίκια.

Μιλάω φυσικά πως το θέλω σαν ακροατής, γιατί από ηχογράφηση, μαύρα μεσάνυχτα. :121:
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Re: Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Αν το αποτέλεσμα της "συμπαιγνίας" είναι εντελώς παράταιρο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να "βρεθούν" μεταξύ τους οι καλλιτέχνες, να είναι περισσότερο "δουλεμένοι". Αν δεν είναι παράταιρο, καλό είναι να αφεθεί ως έχει. Έτσι θα έχουν το χαρακτηριστικό άκουσμα, ακόμα και όταν παίζουν ζωντανά, εκεί όπου ξεχωρίζουν τα αρνιά απ' τα κατσίκια.

Μιλάω φυσικά πως το θέλω σαν ακροατής, γιατί από ηχογράφηση, μαύρα μεσάνυχτα. :121:

Όταν μιλάμε για κιθαρίστες, μιλάμε για ανθρώπους που σαφώς κατέχουν το άθλημα.

Όμως, η δική σου θέση είναι απόλυτα σωστή και σαν ακροατής και σαν τεχνικός. Κι εγώ έτσι θα ήθελα το άκουσμα.

Ορμώμενος από την τοποθέτηση σου αυτή, θα ήθελα να πω ότι δεν σημαίνει ότι οι ηχολήπτες έχουν κάτι αφτιά σαν του Ταμπο. Απλά έχουν ειδικευτεί (μετά από πολλές ώρες ακροάσεων σε έναν ιδανικό χώρο να ξεχωρίζουν κάποια στοιχεία που οι απλοί ακροατές δεν μπορούν, όχι γιατί δεν τα ακούν, απλά διότι δεν ξέρουν να τα ξεχωρίσουν.

Γι’αυτό πιστεύω ότι ένας ηχολήπτης δεν είναι απαραίτητο να έχει άπειρες γνώσεις για να είναι καλός στη δουλειά του.

Ταλέντο χρειάζεται, πολύς κόπος και τεράστια αγάπη , γιατί που κάνει.

Γι’ αυτό θεωρώ ,ότι πολλοί από εδω μέσα, θα μπορούσαν να είναι εκπληκτικοί τεχνικοί, άλλο αν δεν το επεδίωξαν ή δεν έτυχε να ασχοληθούν μ’ αυτό. Η αγάπη όμως για τον ήχο είναι τεράστια και αυτό είναι που έχει σημασία.
 

xfader

Segregation supporter
Administrator
Μηνύματα
35.753
Reaction score
83.575
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Ορμώμενος από την τοποθέτηση σου αυτή, θα ήθελα να πω ότι δεν σημαίνει ότι οι ηχολήπτες έχουν κάτι αφτιά σαν του Ταμπο. Απλά έχουν ειδικευτεί (μετά από πολλές ώρες ακροάσεων σε έναν ιδανικό χώρο να ξεχωρίζουν κάποια στοιχεία που οι απλοί ακροατές δεν μπορούν, όχι γιατί δεν τα ακούν, απλά διότι δεν ξέρουν να τα ξεχωρίσουν.

Ταλέντο χρειάζεται, πολύς κόπος και τεράστια αγάπη , γιατί που κάνει.
Και για να το προεκτείνω ακόμα λίγο, ο ηχολήπτης σήμερα πρέπει να έχει ειδίκευση σε κάποιο μουσικό είδος.

Έχω συναντήσει σπουδαίους τεχνικούς που χαντάκωσαν κάποιο project επειδή ήταν διαφορετικού ρεπερτορίου και οι "σωστές" ρυθμίσεις που είχαν συνηθίσει να δουλεύουν χάλασαν τον ήχο.

Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όλα τα τρέχοντα μουσικά trends, γιατί το λάθος για κάποιον είναι άποψη για άλλον.
Πρέπει να είμαστε ανοιχτόμυαλοι και να γνωρίζουμε ότι μουσική δεν είναι μόνο η κλασσική κι όλα τα άλλα είδη είναι σκουπίδια και υποδεέστερα.

Το 80% της μουσικής που ηχογραφείται σήμερα δε μπορεί να αναπαραχθεί αυτούσια με μπάντα σε live, γιατί έχει δημιουργηθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου σε υπολογιστές. Οπότε όταν ακούω κάποιον ηχολήπτη να μου λέει ότι το μπάσο σε ένα club κομμάτι δεν ακούγεται φυσικό γελάω ειρωνικά...
Πως είναι δυνατό να ακουστεί φυσικό αφού ο ήχος του είναι αποτέλεσμα κάποιας γεννήτριας (hardware ή software), άρα ποιο είναι το μέτρο σύγκρισης;

Έχω στείλει για mastering ένα hip hop project, που είχα φάει ατέλειωτες ώρες στο mixdown για να το κάνω να "κατεβαίνει" σε sub συχνότητες επειδή ταίριαζε στο συγκεκριμένο ήχο και group και μου ήρθε πίσω ένα CD που δεν ακουγόταν... Όλο το μπάσο είχε εξαφανιστεί. Μετά έμαθα ότι ο τεχνικός του mastering ήταν του λαικού ρεπερτορίου, βρήκε τις χαμηλές συχνότητες υπερβολικές και τις εξαφάνισε! Τελικά έκανα εγώ και το mastering για να είμα σίγουρος για το αποτέλεσμα.
 

Μηνύματα
4.854
Reaction score
4
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

...
...
Ορμώμενος από την τοποθέτηση σου αυτή, θα ήθελα να πω ότι δεν σημαίνει ότι οι ηχολήπτες έχουν κάτι αφτιά σαν του Ταμπο. Απλά έχουν ειδικευτεί (μετά από πολλές ώρες ακροάσεων σε έναν ιδανικό χώρο να ξεχωρίζουν κάποια στοιχεία που οι απλοί ακροατές δεν μπορούν, όχι γιατί δεν τα ακούν, απλά διότι δεν ξέρουν να τα ξεχωρίσουν.
......
Αυτό είναι πράγματι εντυπωσιακό μερικές φορές.
Μου έχουν υποδείξει λεπτομέρειες που δεν θα άκουγα ποτέ....,για effects, για όργανα, για μικρόφωνα....το να ξεχωρίσεις π.χ. πόσα κανάλια έχει μια ντραμς.
"Έχει άραγε σημασία", έλεγα..

Είχα φτάσει σε σημείο να ακούω κάποιο live και να σκέφτομαι:..."άλλο μικρόφωνο εκεί", "λίγες μεσαίες στην κιθάρα", τόνα τάλλο ξ'ερωγω, κτλ,....τίποτα δεν ήταν σωστό :142:.
Έμαθα πάντως να σέβομαι κάποιες απόψεις παρόλο που δεν συμφωνούσα ή θα το έκανα αλλιώς.
Εκεί είναι και μαγεία του όλου.
Έχεις μια μπάντα και την 'στήνεις' όπως θες (αν στο επιτρέπουν) !!
Ο καθένας το κάνει διαφορετικά και δεν υπάρχει 'ένα'+'σωστό'

Τελικά το γιάτρεψα και δεν νοιάζει πια, τωρα ακούω μόνο ...


Αισθάνομαι ότι σε άγχωσα για τα μικρόφωνα....:133:
Δεν είναι ανάγκη όμως να κάνεις εξειδικευμένη 'εργασία'.... :137:
Να ξέρεις ότι αυτά που για σένα είναι απλά και καθημερινά είναι γνώση για έναν αρχάριο.

Θα δω αν μπορώ να κάνω ένα εισαγωγικό στους τύπους και τεχνικές.
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Μπράβο φίλτατε, εγώ προσωπικά το "ρούφηξα" όλο το κείμενο σου, είμαι έτοιμος να εξεταστώ! :105:

Πές μας λίγο για τα "χάλια" των νέων ηχογραφήσεων, που η στάθμη όλων των οργάνων είναι κολλημένη στο max. Αποτέλεσμα είναι να παίζουν καλά στο αμάξι ή στο ipod, αλλά αν τα βάλεις στο στερεοφωνικό και δυναμώσεις λίγο ... κλάφτα!

Για να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά.
Νομίζω ότι μιλάς για τα τούβλα.






Είναι δυο παραδείγματα, το μεν πρώτο στην κανονική του μορφή, το δε δεύτερο σε πλήρες zoom out, για να μπορέσουμε να δούμε ότι δεν υπάρχει κανένα peak στην κυμματομορφή.


Στο παρακάτω παράδειγμα είναι μια κυμματομορφή του Hungarian Dance No 20 του Brahms.







Όπως μπορούμε να διακρίνουμε εδώ, η κυμματομορφή έχει και τα piano και τα forte σημεία.



Στα δυο παρακάτω παραδείγματα, παραθέτω ένα κομμάτι από δική μου ηχογράφηση. Το με πρώτο στην πρωτότυπη ηχογραφημένη μορφή του, το δε δεύτερο στην master μορφή του.






Φαίνετε κι εδώ καθαρά, ότι στη κυμματομορφή υπάρχουν όλες οι διακυμάνσεις του κομματιού.

Για τι λοιπόν να συμβαίνει να υπάρχουν αυτά τα «τούβλα» στις κυμματομορφές;

Είναι απλό. Διότι όλοι οι παραγωγοί (οι περισσότεροι έστω), θέλουν τα κομμάτια τους να είναι «πάνω» απ’ όλα τα άλλα σε ακουστική στάθμη αδιαφορώντας για το πόσο «κάτω» θα είναι σε ποιότητα.

Αυτό βέβαια είναι πολύ εύκολο να επιτευχθεί, δουλεύοντας το compression του κομματιού, στα όρια του limiter.

Όταν ας πούμε δουλέψουμε έναν κομπρεσορα σε ratio 8:1 ή 9:1, τότε έχουμε φτάσει σχεδόν στον limiter ο οποίος αρχίζει από τα 10:1 και έχουμε αυτά τα αποτελέσματα.
Φυσικά σ’ αυτές τις καταστάσεις το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης εμπίπτει στους παραγωγούς και ένα ελάχιστο, στους ηχολήπτες.
 

xfader

Segregation supporter
Administrator
Μηνύματα
35.753
Reaction score
83.575
Απάντηση: Ας μιλήσουμε για ηχογραφήσεις

Κοιτάξτε λίγο κι εδώ. :126:
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Χα Χα

Σύμπνοια απόψεων…

Sorry, δεν το είχα πάρει χαμπάρι. Γιατί δεν το κάνεις κι εδώ ένα copy να μην τρέχουν.

Μόλις το φύλαξα στα έγγραφα μου.
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Μικρόφωνα

Τα μικρόφωνα σήμερα χωρίζονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες (υπάρχουν βέβαια και άλλες κατηγορίες μικροφώνων οι οποίες όμως δεν χρησιμοποιούνται σε επαγγελματικές εφαρμογές) ανάλογα με το ηλεκτρικό σύστημα που χρησιμοποιούν στη μεταβίβαση των ταλαντώσεων.

1. Δυναμικά (Dynamic)



2. Πυκνωτικά (Condenser)




Και σε σχέση με την κατευθυντικότητα τους χωρίζονται σε :

Α. Καρδιοειδή (cardioid)



Β. Υπερκαρδιοειδή (hyper-cardioid)



Γ. Αμφίδρομα ή φιγούρα του 8 (Figure 8 or bi-directional)



Δ. Παντοκατευθυντικά (omnidirctional)



Ε. Σπότ (Shotgun)




1. Η λειτουργία των δυναμικών μικροφώνων βασίζετε σε ένα πηνίο το οποίο δονείτε σε ένα μαγνητικό πεδίο και παράγει ρεύμα.

2. Η λειτουργία των πυκνωτικών μικροφώνων βασίζετε σε μια ελαστική μεμβράνη και σε έναν πυκνωτή, του οποίου αλλάζει η χωρητικότητα ανάλογα με την πίεση που δέχεται η μεμβράνη. Τα μικρόφωνα αυτά χρειάζονται τροφοδοσία (phantom power) για να δουλέψουν η οποία μπορεί να είναι, 12V, 24V, 48V, ανάλογα με τον κατασκευαστή.

Υπάρχουν μικρόφωνα τα οποία δουλεύουν με 1.5V, 3V, 4.5V και ονομάζονται electrets και τα οποία συναντάμε σε ερασιτεχνικές εφαρμογές.

Υπάρχει ακόμα και η 9V τροφοδοσία η οποία χρησιμοποιούταν πολύ παλαιοτέρα σε επαγγελματικές εφαρμογές ιδιαίτερα σε μικρόφωνα shotgun, για κινηματογραφικές ηχογραφήσεις.
 

Μηνύματα
3.618
Reaction score
6
Τεχνικές Ηχογραφήσεων – Τοποθετήσεις μικροφώνων.

Εισαγωγή.

Βάση της ψυχοακουστικής, ο ανθρώπινος εγκέφαλος αντιλαμβάνεται την ακοή από τα δεξιά προς τα αριστερά. Το γεγονός αυτό πρέπει ναι ήταν γνωστό από πολύ παλιά με ατράνταχτο παράδειγμα το στήσιμο της συμφωνικής ορχήστρας.

Η τοποθέτηση των οργάνων μιας συμφωνικής ορχήστρας δεν είναι καθόλου τυχαία.

Αν πάρουμε σαν δεδομένο ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο γίνετε αντιληπτός ο ήχος, τότε πολύ σωστά, τα υψίφωνα όργανα είναι τοποθετημένα στα αριστερά (διότι από αριστερά υπάρχει ασθενέστερη αντίληψη) ενώ τα βαθύφωνα όργανα είναι τοποθετημένα στα δεξιά (διότι υπάρχει οξύτερη αντίληψη).

Παράδειγμα φουλ ορχήστρας :



Βάση λοιπόν αυτής τις διάταξης γίνονται και οι μείξεις των περισοτερων ηχογραφησεων, ακομη και των σύγχρονων μουσικών ειδών.

Τεχνικές Ηχογραφήσεων.

Για να κατανοήσουμε την στερεοφωνική ηχογράφηση πρέπει κατ’ αρχήν να καταλάβουμε τι είναι το στέρεο.

Από την φύση μας, τα αυτιά μας απέχουν μεταξύ τους την « κριτική απόσταση» η οποία έχει καθοριστεί στα 36cm.

Όπως είναι φυσικό, ένας ήχος φτάνει στα αισθητήρια μας με κάποια χρονική καθυστέρηση. Η καθυστέρηση αυτή η οποία αντιλαμβανόμαστε είναι η στερεοφωνία, όσον αφορά την φυσική διάταξη της ανθρώπινης κεφαλής.

Σε σχέση με το παραπάνω, η στερεοφωνία στα ηχητικά μηχανήματα (ενισχυτές), είναι η διαφορά δυναμικού που εφαρμόζετε μεταξύ των εξόδων του.

Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω ότι για την κατανόηση των εισόδων ενός μείκτη, υπάρχουν διεθνή standards τα οποία πρέπει να εφαρμόζονται.

Ένα από αυτά είναι οι αριθμοί των εισόδων ενός μείκτη (Input channels).

Πάντα οι μονοί αριθμοί αντιστοιχούν στα odd (αριστερά) κανάλια, ενώ οι ζυγοί αριθμοί στα even (δεξιά) κανάλια.

Αυτό σημαίνει ότι ένας τεχνικός όταν έχει επί παραδείγματι 2 μικρόφωνα θα πρέπει να τα τοποθετήσει το στις εισόδους 1-2 ή 3-4 ή 5-6 κ.λ.π. Το να τοποθετηθούν στις 2-3 ή 4-5 κ.λ.π. είναι και αυτό λάθος.

Ας δούμε τώρα κάποιες από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις ηχογραφήσεις μιας συμφωνικής ορχήστρας.

1. Χ-Υ

Κατά κύριο λόγο η τεχνική που χρησιμοποιείται , είναι η μέθοδος Blumlein η οποία είναι η επικρατέστερη και κατά βάση η καλύτερη.

Η εν λόγω μέθοδος ανακαλύφθηκε από το Alan Blumlein για τις ανάγκες μιας στερεοφωνικής ηχογράφησης μιας συμφωνικής ορχήστρας.

Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιεί δυο αμφίδρομα (figure of eight)μικρόφωνα, τύπου “ribbon” σε διάταξη 90 μοιρών σε σχέση με τις κάψες τους. Σήμερα χρησιμοποιούνται πυκνωτικά μικρόφωνα, ελλείψει ribbon.

Η μέθοδος αυτη μπορεί να εφαρμοστεί και με δύο καρδιοειδή μικρόφωνα.

Παράδειγμα X-Y




Σύμφωνα με το παραπάνω σχέδιο, το μικρόφωνο 1 πηγαίνει δεξιά ενώ το μικρόφωνο 2 αριστερά για να έχουμε την σωστή στερεοφωνική εικόνα, αλλιώς θα ακούμε την ορχήστρα ανάποδα (υψίφωνα δεξιά-βαθύφωνα αριστερά) πράγμα που αποτελεί τεράστιο λάθος στην ακουστική μια συμφωνικής , όπως προείπαμε. Βέβαια τα μικρόφωνα θα τοποθετηθούν στο 1-2 κανάλι και θα πάρουν την σωστή κατεύθυνση από τα pan pot (panoramic potentiometers) τα οποία θα τα στείλουν αριστερά - δεξιά, αντίστοιχα.

Τα μικρόφωνα τοποθετούνται όσο το δυνατόν πιο κοντά το ένα με το άλλο, σε σχέση με τις κάψες τους και ακριβώς πάνω από τον Μαέστρο , πρέπει δε να «κοιτάζουν» προς το αντικείμενο ηχογράφησης, δηλαδή την ορχήστρα. Η μέθοδος αυτή είναι η X-Y και είναι η επικρατέστερη.

Όπως όμως είναι λογικό, κάθε μέθοδος εκτός των πλεονεκτημάτων της έχει και μειονεκτήματα.

Επειδή τα μικρόφωνα βρίσκονται ψηλά σε σχέση με την ορχήστρα, κατά την ηχογράφηση θα ηχογραφείται και ο χώρος στον οποίον είναι τοποθετημένη η ορχήστρα.

Αν λοιπόν ο χώρος δεν είναι ιδανικός, το αποτέλεσμα θα είναι αμφιβόλου ποιότητας.

2. M&S

Υπάρχει μια εναλλακτική στερεοφωνική τεχνική, που αναπτύσσεται πάλι αρχικά από το Alan Blumlein. Αυτό είναι το M&S, ή μέσο & πλευρά, τεχνική. M&S είναι μια τεχνική με ακριβώς τον ίδιο τρόπο με το συστήματα που περιγράφηκε ήδη.

Η τεχνική M&S χρησιμοποιεί ένα ζευγάρι μικροφώνων, από οποιοδήποτε πολικό σχέδιο επιθυμεί ο χρήστης προς τα εμπρός και ένα άλλο ζεύγος, αριθμός--οκτώ, που τοποθετείται λοξά από την ορχήστρα.

Και σ’ αυτήν τη τεχνική, υπάρχει το μειονέκτημα του χώρου.
Μπορούμε φυσικά να έχουμε και συνεργασία των δύο μεθόδων.

3. Μια άλλη μέθοδος η οποία δεν είναι και τόσο γνωστή είναι η μέθοδος Binaural.



Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιεί ένα κεφάλι-κούκλα, στου οποίου τα αυτιά προσαρμόζονται δυο παντοκατευθυντικά μικροφωνα υψηλης πιστοτητας , τα οποια εχουν σαν αποτελεσμα μια πολύ καλη ηχογραφηση .

Αυτή λοιπον η μεθοδος, δεν μπορώ να γνωρίζω, γιατί δέν είναι πολύ διαδεδομενη. Πιθανόν, διοτι το αποτέλεσμα στην αναπαραγωγή είναι πολύ καλό μόνο σε ακρόαση με ακουστικά. Βέβαια η στερεοφωνική εικόνα είναι καταπληκτική.


Άλλες μέθοδοι με τις οι οποίες μπορούμε να ηχογραφήσουμε μια συμφωνική ορχήστρα είναι:

Α. Ανά ομάδες οργάνων
Β. Ανά όργανο.

Α. ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ ΟΡΓΑΝΩΝ
Για την ηχογράφηση αυτή, τοποθετούμε τα μικροφωνα (όσα επιθυμούμε) πάνω από κάθε ομάδα οργάνων. Δηλαδή. Ένα μικρόφωνο πάνω από τα α! βιολιά (μπορεί και περισσότερα), ένα ή και περισσότερα πάνω από τα β! βιολιά κ.λ.π.

Αυτή η ηχογραφηση όπως είναι κατανοητό περιλαμβάνετε στις multitrack ηχογραφήσεις, εκτός αν είμαστε σε θέση να κάνουμε την μείξη μας επί τόπου.

Φυσικά, λόγω τις πληθώρας των μικροφώνων και εδώ παίζει πολύ μεγάλο ρόλο ο χώρος γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε συγκρατημένοι ως προς τον αριθμό των μικροφώνων που θα χρησιμοποιήσουμε.

Β. ΑΝΑ ΟΡΓΑΝΟ.

Όπως λέει και ο τίτλος εδώ χρησιμοποιούμε ένα μικρόφωνο για κάθε όργανο.

Όπως καταλαβαίνετε, για μια συμφωνική ορχήστρα η οποία διαθέτει κατά μέσον όρο, γύρο στα 70 – 80 άτομα θα χρειαστούμε και τις ανάλογες εισόδους και μικρόφωνα, για να επιτύχουμε την ηχογράφηση, πράγμα που είναι φοβερά δύσκολο.

Σ’ αυτή την ηχογράφηση δεν παίζει και τόσο μεγάλο ρόλο ο χώρος, διοτι τα μικροφωνα βρίσκονται πολύ κοντά στα όργανα, αλλά η αλληλεπίδραση μεταξύ των οργάνων, ότι δηλαδή το ένα μικρόφωνο θα «περνά» μέσα στο άλλο.

Και αυτή η ηχογραφηση περιλαμβάνετε στις multitrack χωρίς και εδώ να έχουμε την δυνατότητα πολλών παρεμβάσεων κατά την μείξη.

Σαν συμπέρασμα καταλήγουμε στο οτι καμία τεχνική δεν είναι καταλληλότερη από μία άλλη, αν δέν υπάρχει ο ανάλογος χώρος.
 


Staff online

  • Zizik
    Chauncey Gardiner * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.612
Μηνύματα
2.867.942
Members
37.940
Νεότερο μέλος
geo kok
Top