ΗΧΟΑΠΟΡΡΟΦΗΤΙΚΑ ΣΕ BASS REFLEX?

Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
Σύμφωνα με την γνώμη κάποιου πολύ γνώστη των πραγμάτων, στα ηχεία bass reflex δεν μπαίνουν ηχοαπορροφητικά υλικά.
Ερωτήματα:
1)Eάν μπουν πως επηρρεάζουν τον ήχο;
2)Στα ηχεία που έχω, (bass reflex), υπάρχει ηχοαπορροφητικό υλικό που καλύπτει την κάτω και την πίσω πλευρά μόνο. Τοποθετώντας υλικό καλύπτοντας όλες τις πλευρές, διαπιστώνω σαφή διαφορά στην ποιότητα του ήχου προς το μαλακότερο-καθαρότερο.
Κάνω λάθος;
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.942
Reaction score
13.428
Μπορεί ο πολύ γνώστης να μας υποδείξει μια σοβαρή εταιρία κατασκευής ηχείων που δε χρησιμοποιεί ηχοαπορροφητικά ?

Γενικά το κάθε ηχοαπορροφητικό ανάλογα το υλικό κατασκευής του, τη μορφολογία και τις φυσικές του διαστάσεις έχει μια καμπύλη απορρόφησης συχνοτήτων. Με λίγα λόγια το κάθε ηχοαπορροφητικό επενεργεί σε κάποια σημεία του ακουστικού φάσματος και μόνο σε αυτά. Ο λόγος αυτός επιβάλει τη χρήση συνδυασμού αυτών σε πολλές περιπτώσεις που το ζητούμενο είναι ευρύ πεδίο δράσης.

Ανάλογα το τι θέλει να πετύχει ο σχεδιαστής επιλέγει τη ποιότητα και τη ποσότητα του. Υπάρχει βέβαια και ο παράγοντας κόστος που δεν επιτρέπει σε πολλούς σχεδιαστές να χρησιμοποιήσουν τη ποιότητα και τη ποσότητα που χρειάζεται ένα ηχείο. Βλέπεις και από τη μύγα ξύγκι προσπαθούν να βγάλουν οι εταιρίες.
Γενικότερα με τη χρήση του έχουμε ομαλοποίηση της καμπύλης απόκρισης συχνοτήτων του ηχείου σε κάποια σημεία που παρουσιάζονται <<προεξοχές>> και ειδικότερα αλλαγή του Qts του ηχείου. Εδώ θέλει προσοχή γιατί με αύξηση της ποσότητας ενδέχεται να υπάρξει κορύφωση σε κάποιο ανεπιθύμητο σημείο του φάσματος και ανάγκη επανασυντονισμού της καμπίνας ή συνηθέστερα του σωλήνα ανάκλασης χαμηλών (bass reflex). Αυτό συμβαίνει λόγο του ότι μεγαλύτερη ποσότητα σημαίνει ουσιαστικά μεγαλύτερο όγκο κουτιού που <<βλέπει>> το μεγάφωνο χαμηλών συχνοτήτων.
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Δεν ειναι ολα τα υλικα που υπαρχουν μεσα σε μια καμπινα ηχοαπορροφητικα (ή καλυτερα δεν αποσκοπουν ολα σε αποσβεση της ενεργειας μεσα στην καμπινα με την μεθοδο της απορροφησης).
Υπαρχουν και τα υλικα που συνηθως βρισκονται στα τοιχωματα της καμπινας, και ο σκοπος τους ειναι πρωτιστως να περιοριζουν τις ανακλασεις, χαρη στο κυματιστο τους σχημα (τυπου Ρικοφον). Βεβαια εχει και αυτο το υλικο απορροφητικες ιδιοτητες αλλα οχι σπουδαιες.
Σε μια καμπινα Bass Reflex με σωστα υπολογισμενο ογκο, το κατεξοχην απορροφητικο υλικο (πχ ξασμενο μαλλι ή παπλωμα απο συνθετικες ινες σε διαφορες πυκνοτητες) στην πραγματικοτητα δεν χρειαζεται. Εαν μιλαγαμε για κλειστο κουτι το πραγμα αλλαζει.

Πρεπει λοιπον για να ειμαστε ακριβεις, να διευκρινισεις τι υλικο ειναι αυτο που ειχε η καμπινα σου απο κατασκευης σε δυο σημεια (πισω και κατω) το οποιο αποκαλεις με τον γενικο ορο "ηχοαπορροφητικο", και τι ειδους υλικο προσθεσες εσυ.

Παντως εαν με οποιαδηποτε αλλαγη σε υλικο θεωρεις οτι φερνεις τον Ηχο πιο κοντα στα μετρα σου, καλως πραττεις (για σενα παντα). Αρκει να μην κερδιζεις σε ενα τομεα και χανεις σε ενα αλλο.
 

Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
To υλικό που έχει είναι ... φίλτρο απορροφητήρα σε τριπλό πάχος. Αυτό το λευκό που μοιάζει κάπως με πετροβάμβακα αλλά πρέπει να είναι πλάστικό γιατί όταν τον καις λυώνει.
Καλύπτοντας όλες τις πλευρές στους δορυφόρους πήρα ποιό καθαρό ήχο
1)Μήπως χάλασα την συχνότητα συντονισμού της οπής του bass reflex;
2)Να κάνω το ίδιο και στα παθητικά subwoofer του συστήματος που έχουν κάλυψη στην οροφή και στις δύο πλευρές μέχρι το ύψος της οπής;Έχουν ακάλυπτη την πλάτη που είναι το τεράστιο crossover στερεωμένο και υποθέτω ότι είναι έτσι και για λόγους εξαερισμού. Το κάτω μέρος, (πλευρά βάσης), να το καλύψω;Στις χαμηλές συχνότητες, (από 150 hz και κάτω που δουλεύουν τα sub), επιδρά αυτό το υλικό που έτσι και αλλοιώς υπάρχει περιορισμένα σαν ο κατασκευαστής να λέει ότι επιδρά;
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.348
Reaction score
144.152
To υλικό που έχει είναι ... φίλτρο απορροφητήρα σε τριπλό πάχος. Αυτό το λευκό που μοιάζει κάπως με πετροβάμβακα αλλά πρέπει να είναι πλάστικό γιατί όταν τον καις λυώνει.
Αυτό το υλικό είναι σχεδόν ό,τι χειρότερο μπορείς να βάλεις σε σαμπ. Έχει πολύ μικρή ηχοαπορροφητικότητα, αλλά από την άλλη είναι και πολύ φτηνό....

Κατά την ταπεινή μου άποψη ΙΔΙΩΣ στην πίσω επιφάνεια του κουτιού, εκεί δηλαδή που "βλέπει" η πίσω όψη του μεγαφώνου, χρειάζεται οπωσδήποτε ηχοαποροφητικό υλικό πχ μαλλί σε σχετικά συμπαγή-πυκνή μορφή πλακέτας πάχους 5-8 cm (κι όχι το ανάλαφρο-αραιό-άμορφο), για να κόψει-ρουφήξει τις αντανακλάσεις από τα μεσαία. Εξαίρεση αποτελεί η περιοχή αμέσως πίσω από τη σωλήνα του μπας-ριφλέξ, σε διάμετρο περίπου 1,5 φορά της διαμέτρου του σωλήνα του μπας ριφλέξ, όπου μερικοί "ψαγμένοι" δε βάζουν τίποτα εκτός από πισσόφυλλο. Σε όλες τις επιφάνειες πλην την μπάφλας του μεγαφώνου χρειάζεται κολλητό πισόφυλλο, ενώ καλό είναι να βρίσκεται και μικρή - στενή στρώση ηχοαπορρόφησης (πχ μαλλί πάχους 2-3cm) χωρίς όμως να κρίνεται αναγκαία. Στην πρόσθια μπάφλα μόνο δε χρειάζεται τίποτα, αρκεί να είναι πιο γερή -χοντρή από τις υπόλοιπες...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.348
Reaction score
144.152
1)Μήπως χάλασα την συχνότητα συντονισμού της οπής του bass reflex;
όχι. Εξαρτάται αποκλεστικά από το μήκος και το εύρος του σωλήνα.
 

Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
Bλέποντας ποιό προσεκτικά το υλικό, έχει διπλή στρώση, μια ποιό αραιή και μία ποιό πυκνή. Η αραιή είναι προς το εσωτερικό του "κουτιού", και η πυκνή στα τοιχώματα. Επίσης η "πλάτη" που έχει και το crossover είναι γυμνή. Τόση βλακεία;
 

Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
Κάτι άλλο αξιοπρόσεκτο είναι ότι το sub χωρίζεται στα δύο με ένα χείλος σχήματος οκτώ! Η δε μπάφλα για το γούφερ έχει πάχος 4,5 cm. Πάχος πλαϊνού τοιχώματος σε ορισμένα σημεία 5 cm!
 


Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
To κάτω κομμάτι μετά το "οκτώ", που έχει και την οπή, σχηματίζει ένα ξεχωριστό ηχείο που δεν έχει, (μαζί με την πλάτη του επάνω κομματιού), καμμία μόνωση!
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
To κάτω κομμάτι μετά το "οκτώ", που έχει και την οπή, σχηματίζει ένα ξεχωριστό ηχείο που δεν έχει, (μαζί με την πλάτη του επάνω κομματιού), καμμία μόνωση!
Κανενα Ηχειο δεν εχει "μονωση"
Μονωση ειναι ενας τροπος για να μην περναει ο ηχος (ή η θερμοτητα ή η υγρασια) απο ενα χωρο σε ενα αλλο.
Πες καλυτερα Απορροφητικο υλικο ή Αντιανακλαστικο υλικο, ή συνδιασμο αυτων.

Καλως δεν εχει κανενα υλικο σε εκεινο τον χωρο διοτι δεν χρειαζεται.
Ο ρολος εκεινου του χωρου ειναι καθαρα για συντονισμο του αλλου χωρου, σαν να λεμε ρολος ελατηριου χωρις αμορτισερ (αποσβεστηρα)

Το Sub ειναι πιθανοτατα καποιος απλος τυπος Band Pass (Band Pass 1 ή Band Pass 2 ) Δες εδω
http://www.Audiocraftworks.gr/gr/pages/Arthra/internet/enclosures.htm
 
  • Like
Reactions: m_v

Μηνύματα
250
Reaction score
0
1)Μήπως χάλασα την συχνότητα συντονισμού της οπής του bass reflex;
2)Να κάνω το ίδιο και στα παθητικά subwoofer του συστήματος που έχουν κάλυψη στην οροφή και στις δύο πλευρές μέχρι το ύψος της οπής;Έχουν ακάλυπτη την πλάτη που είναι το τεράστιο crossover στερεωμένο και υποθέτω ότι είναι έτσι και για λόγους εξαερισμού. Το κάτω μέρος, (πλευρά βάσης), να το καλύψω;Στις χαμηλές συχνότητες, (από 150 hz και κάτω που δουλεύουν τα sub), επιδρά αυτό το υλικό που έτσι και αλλοιώς υπάρχει περιορισμένα σαν ο κατασκευαστής να λέει ότι επιδρά;
Ναι γιατί η πίσω επιφάνια από τον σωλήνα έχει μικρύνει και μαζί και η χωρητικότητα.

Τα αλλά να τα αφήσεις ήσυχα.:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.956
Reaction score
23.025
Η προσθήκη αποσβεστικού υλικού στο εσωτερικό μιας καμπίνας bass reflex έχει ως σκοπό τη μείωση των στασίμων κυμάτων που δημιουργούνται κοντά στο τοιχώματα, εάν φυσικά η καμπίνα έχει παράλληλες πλευρές, κάτι που αποτελεί τον κανόνα. Εάν υπάρχουν στάσιμα κύματα, τότε ο ωφέλιμος όγκος της καμπίνας μειώνεται, αποτελούμενος από το χώρο που απομένει μεταξύ των επιπέδων όπου δημιουργούνται αυτά τα στάσιμα, με αποτέλεσμα τη μείωση της απόκρισης χαμηλά. Άρα, σε μια ορθογώνια καμπίνα πρέπει να είναι καλυμμένες όλες οι εσωτερικές επιφάνειες, της μπάφλας συμπεριλαμβανομένης. Μάλιστα, εκτός του αποσβεστικού υλικού που είναι κολλημένο στα τοιχώματα, καλό είναι να υπάρχει ελεύθερη στον υπόλοιπο χώρο και κάποια ποσότητα αραιού ηχοπερατού υλικού, όπως το φυσικό μαλλί, ώστε να ομαλοποιείται η ροή του αέρα. Αν η καμπίνα δεν έχει παράλληλες επιφάνειες, τότε δεν υπάρχουν στάσιμα κύματα, και επομένως δεν χρειάζεται απορροφητικό υλικό στα τοιχώματα. Το κροσόβερ καλό είναι να μην έρχεται σε επαφή με κανένα απορροφητικό υλικό, καθώς υπό προϋποθέσεις (υπερθερμασμένα, μικρής ισχύος πηνία και αντιστάσεις) μπορεί να το αναφλέξει, (ίσως τραβηγμένη περίπτωση, αλλά που δεν μπορεί να αποκλεισθεί).
 
  • Like
Reactions: m_v

Μηνύματα
4.252
Reaction score
11
Eυχαριστώ για τα πολύ κατατοπιστικά όλους. Κύριε Κόγια εδώ οι πλευρές δεν είναι παράλληλες αλλά σε σχήμα τραπέζιου (περίπου). Πράγματι υπήρξε υπερθέρμανση μιας αντίστασης στο crossover ενός δορυφόρου, (σε χοντρά γκάζια), αλλά το υλικό αυτό είναι λέει άφλεκτο και γι αυτό σε εκείνο το σημείο έλυωσε απλά. Τα crossover των sub που τροφοδοτούν και τους δορυφόρους και έχουν πολύ χοντρά πηνία και μεγάλα ζόρια, είναι εντελώς ακάλυπτα και σε σημείο που με το ... τρομπάρισμα του αέρα που κάνουν τα woofer. και είναι πραγματικά έντονο, να εκτίθενται στην ροή που δημιουργείται. Φαίνεται πως γι αυτό είναι εντελώς ακάλυπτα και έτσι τα άφησα. Πάντως στους δορυφόρους τοποθέτησα ricofon ακριβώς πίσω από τα midrange και το υπόλοιπο το έντυσα όλο με το υλικό της "μάνας" του προσεκτικά για να μην μειωθεί ο εσωτερικός χώρος, καλύπτοντας γύρω γύρω όλα τα τοιχώματα στο κανονικό (αρχικό) πάχος. Είδα θεαματική βελτίωση στην καθαρότητα του ήχου, σε σημείο να πιστεύω ότι στο studio που τα άκουσα θα πρέπει οπωσδήποτε να είχε γίνει αυτή η εργασία!
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.906
Μηνύματα
3.033.759
Members
38.519
Νεότερο μέλος
papaevagelouv
Top