Η αγορά έγινε (2xArendal 1961 Subwoofer 1S)...που τα βάζουμε;

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Ίσως να φταίω εγώ αλλά δεν ξέρω αν το delay στο REW είναι αξιόπιστο.Βάση αυτού του βίντεο δεν ξέρω με απόλυτη σιγουριά.
Οπότε έκατσα και τα έκανα manual...
Το REW άλλα δείχνει βέβαια (πχ στη φώτο δεξιό ηχείο και εμπρός sub).
Βλέποντας και αυτό το βίντεο που αυτό αναφέρει για την 1η-2η οκτάβα.

Οι μετρήσεις βέβαια ακόμη πιο χάλια (1/6 smoothening);
Η μέθοδος που ακολουθώ ο ίδιος με ολοκληρωμένους ενισχυτές έχει ως εξής :

Πρώτο βήμα,αποσυνδέουμε τα sub και κάνουμε sweep (L+R) αποκλειστικά με τα main ηχεία.Βλέπουμε στο γνωστό πλαίσιο όπως έδειξες κι εσύ την αναγραφόμενη τιμή delay.Αυτή λογαριάζεται ως χρονική τιμή ΄΄αναφοράς΄΄ για το συγκεκριμένο setup.Μπορεί να λαμβάνει και αρνητικές τιμές,εκφράζοντας κατ΄μέσον όρο το εγγενές latency στην όλη αλυσίδα μέτρησης.Ένα ολικό καλιμπράρισμα ΄΄κάρτας ήχου΄΄ που θα την έθετε σε ακλόνητο μηδέν παίρνει χρόνο και θα χρειαζόταν να γίνεται εκ νέου με την παραμικρή αλλαγή συσκευών στην όλη αλυσίδα...

Δεύτερο βήμα,συνδέουμε καθένα sub ξεχωριστά με τις ρυθμίσεις που θα έχουμε ορίσει σε αυτό.Από τα main ηχεία κρατάμε συνδεδεμένο μονάχα το κανάλι που θα έχουμε ορίσει για να εκπέμψει το Acoustic Timing Reference...Εάν το εκάστοτε sub δέχεται σήμα από ένα μονάχα κανάλι,τότε θα πρέπει να είναι στο κανάλι με το ασύνδετο main. Οπότε η λήψη λ.χ. γίνεται αποκλειστικά για το δεξί κανάλι με ATR από το αριστερό και αντιστρόφως.Θα φανεί στο πλαίσιο τιμή delay με καλή προσέγγιση γύρω από το σημείο κρος,αφού στις πρώτες οκτάβες υφίστανται αρκετά μεγάλα μήκη κύματος.

Εάν κάθε sub δέχεται σήμα και από τα δύο κανάλια,τότε γίνεται η εξής πατέντα...Κρατάμε ασύνδετο το main που δεν θα δίνει ATR...Δίνουμε σήμα εκκίνησης στη λήψη (L+R) με όποιο χρονικό περιθώριο θα χρειαζόταν για να φτάναμε κοντά στους υποδοχείς εξόδου για το συνδεδεμένο main ηχείο.Τους έχουμε από πριν προσαρμοσμένους χαλαρά κατά τρόπον ώστε να τους τραβήξουμε γοργά αποσυνδέοντας το αντίστοιχο main αμέσως μόλις θα έχει εκπέμψει το ATR.

Η αναγραφόμενη στο συγκεκριμένο πλαίσιο τιμή delay αποτελεί με τη σειρά της ικανοποιητική προσέγγιση...Εάν λ.χ. η τιμή delay με τα main μόνα τους ήταν -3 msec ενώ οι τιμές για τα sub -2 msec & -1 msec αντίστοιχα,κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η εκπομπή από τα sub δεν προηγείται αλλά θα καθυστερεί σε σχέση προς τα main κατά 1 και 2 msec αντίστοιχα.

Προσοχή μόνον πριν την εφαρμογή της μεθόδου να τσεκάρουμε κατά πόσον οι οδηγίες χρήσης του ενισχυτή δεν απαγορεύουν την έναυση και λειτουργία με ασύνδετη υποδοχή main ηχείου...
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Η μέθοδος που ακολουθώ ο ίδιος με ολοκληρωμένους ενισχυτές έχει ως εξής :

Πρώτο βήμα,αποσυνδέουμε τα sub και κάνουμε sweep (L+R) αποκλειστικά με τα main ηχεία.Βλέπουμε στο γνωστό πλαίσιο όπως έδειξες κι εσύ την αναγραφόμενη τιμή delay.Αυτή λογαριάζεται ως χρονική τιμή ΄΄αναφοράς΄΄ για το συγκεκριμένο setup.Μπορεί να λαμβάνει και αρνητικές τιμές,εκφράζοντας κατ΄μέσον όρο το εγγενές latency στην όλη αλυσίδα μέτρησης.Ένα ολικό καλιμπράρισμα ΄΄κάρτας ήχου΄΄ που θα την έθετε σε ακλόνητο μηδέν παίρνει χρόνο και θα χρειαζόταν να γίνεται εκ νέου με την παραμικρή αλλαγή συσκευών στην όλη αλυσίδα...

Δεύτερο βήμα,συνδέουμε καθένα sub ξεχωριστά με τις ρυθμίσεις που θα έχουμε ορίσει σε αυτό.Από τα main ηχεία κρατάμε συνδεδεμένο μονάχα το κανάλι που θα έχουμε ορίσει για να εκπέμψει το Acoustic Timing Reference...Εάν το εκάστοτε sub δέχεται σήμα από ένα μονάχα κανάλι,τότε θα πρέπει να είναι στο κανάλι με το ασύνδετο main. Οπότε η λήψη λ.χ. γίνεται αποκλειστικά για το δεξί κανάλι με ATR από το αριστερό και αντιστρόφως.Θα φανεί στο πλαίσιο τιμή delay με καλή προσέγγιση γύρω από το σημείο κρος,αφού στις πρώτες οκτάβες υφίστανται αρκετά μεγάλα μήκη κύματος.

Εάν κάθε sub δέχεται σήμα και από τα δύο κανάλια,τότε γίνεται η εξής πατέντα...Κρατάμε ασύνδετο το main που δεν θα δίνει ATR...Δίνουμε σήμα εκκίνησης στη λήψη (L+R) με όποιο χρονικό περιθώριο θα χρειαζόταν για να φτάναμε κοντά στους υποδοχείς εξόδου για το συνδεδεμένο main ηχείο.Τους έχουμε από πριν προσαρμοσμένους χαλαρά κατά τρόπον ώστε να τους τραβήξουμε γοργά αποσυνδέοντας το αντίστοιχο main αμέσως μόλις θα έχει εκπέμψει το ATR.

Η αναγραφόμενη στο συγκεκριμένο πλαίσιο τιμή delay αποτελεί με τη σειρά της ικανοποιητική προσέγγιση...Εάν λ.χ. η τιμή delay με τα main μόνα τους ήταν -3 msec ενώ οι τιμές για τα sub -2 msec & -1 msec αντίστοιχα,κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η εκπομπή από τα sub δεν προηγείται αλλά θα καθυστερεί σε σχέση προς τα main κατά 1 και 2 msec αντίστοιχα.

Προσοχή μόνον πριν την εφαρμογή της μεθόδου να τσεκάρουμε κατά πόσον οι οδηγίες χρήσης του ενισχυτή δεν απαγορεύουν την έναυση και λειτουργία με ασύνδετη υποδοχή main ηχείου...
Αυτή την τεχνική εφαρμόζω και εγώ με την αποσύνδεση του ενός ηχείου και μέτρηση delay με εκπομπή από το άλλο. Έπειτα αφού έρθουν τα delay δοκιμάζω με 0,2,4,6,8,10ms στο ένα sub και έπειτα στο άλλο.

Ερώτηση 1η
Το delay αν το cross είναι στα 80Hz θα μετρηθεί πάνω στο cross ακριβός πχ 79-80Hz ή ως μέση συχνότητα το cross π.χ. 60-100Hz(70-90Hz); Έχει αναφερθεί αλλά ως διευκρίνηση.
Ερώτηση 2η
Ο έλεγχος στο delay δεν θα πρέπει να γίνει με το impulse και η τελική εικόνα θα πρέπει να είναι κάτι όπως τη φωτογραφία στην επισύναψη;
Ερώτηση 3η
Πόσο "μακριά" μπορείς να ρυθμίσεις το delay μέχρι να γίνει ακουστό;
Ερώτηση 4η
Πρέπει το delay να ρυθμιστεί στο 0; Εάν όλα "έρθουν" π.χ. στο 0.5ms δεν είναι το ίδιο εφόσον όλα τα τμήματα της αλυσίδας είναι στον ίδιο χρόνο;

Όσο διαβάζω τόσο περισσότερες απορίες δημιουργούνται και προσπαθώ με περισσότερο διάβασμα να τις λύσω.
 

Attachments

Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Αυτή την τεχνική εφαρμόζω και εγώ με την αποσύνδεση του ενός ηχείου και μέτρηση delay με εκπομπή από το άλλο. Έπειτα αφού έρθουν τα delay δοκιμάζω με 0,2,4,6,8,10ms στο ένα sub και έπειτα στο άλλο.

Ερώτηση 1η
Το delay αν το cross είναι στα 80Hz θα μετρηθεί πάνω στο cross ακριβός πχ 79-80Hz ή ως μέση συχνότητα το cross π.χ. 60-100Hz(70-90Hz); Έχει αναφερθεί αλλά ως διευκρίνηση.
Ερώτηση 2η
Ο έλεγχος στο delay δεν θα πρέπει να γίνει με το impulse και η τελική εικόνα θα πρέπει να είναι κάτι όπως τη φωτογραφία στην επισύναψη;
Ερώτηση 3η
Πόσο "μακριά" μπορείς να ρυθμίσεις το delay μέχρι να γίνει ακουστό;
Ερώτηση 4η
Πρέπει το delay να ρυθμιστεί στο 0; Εάν όλα "έρθουν" π.χ. στο 0.5ms δεν είναι το ίδιο εφόσον όλα τα τμήματα της αλυσίδας είναι στον ίδιο χρόνο;

Όσο διαβάζω τόσο περισσότερες απορίες δημιουργούνται και προσπαθώ με περισσότερο διάβασμα να τις λύσω.
1) Περιθώριο με κεντρική συχνότητα εκείνη από το βαθυπερατό φίλτρο όπως θα έχει οριστεί για το sub,αφού η λήψη θ'αφορά μονάχα στη δική του εκπομπή.

2) Εννοείται ότι ο τελικός έλεγχος θα γίνει αντιπαραβάλλοντας στην ενότητα Overlays impulses και step response μεταξύ των main ηχείων όπως θα έχουν ληφθεί μόνα τους και sub όπως θα έχουν ληφθεί καθένα μόνο του με τα προβλεπόμενα delays...

3)Για συχνότητες πάνω στη δεύτερη οκτάβα αποδεκτό περιθώριο θεωρείται γύρω στα 7 msec,με γνώμονα τις αντίστοιχες κορυφές παλμού στο step response.

4)Συν ή πλην μισό msec στη ζώνη μέχρι 100 Hz λογαριάζεται ως αμελητέα διαφορά...Ανάλογα με την ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά δεδομένου sub,μπορεί να βολεύει και μια μικρή προπορεία της δικής του απόκρισης σε σχέση με τα main...

Πριν από τη διερεύνηση των delays πρέπει να έχει εξαχθεί οπωσδήποτε η ομαλότερη δυνατή απόκριση steady state με σήμα ροζ θορύβου και λήψη από περιστρεφόμενο μικρόφωνο.Αυτή δεν επηρεάζεται από υφιστάμενες αποκλίσεις στα delays...
 
Last edited:

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Σήμερα έχοντας λίγο χρόνο δοκίμασα να δω τι κάνει το delay στην συγκεκριμένη θέση που είναι τα ηχεία. Την ομαλότερη καμπύλη την κατέγραψα όταν ήταν time aligned τα ηχεία με τα sub.
Η μέτρηση με περιστρεφόμενο μικρόφωνο είναι το επόμενο βήμα (θα έπρεπε να προηγηθεί αλλά...) και θα γίνει όταν υπάρχει σχετική ησυχία (σήμερα πολύ αέρας και βροχή).
 

Attachments


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Σήμερα έχοντας λίγο χρόνο δοκίμασα να δω τι κάνει το delay στην συγκεκριμένη θέση που είναι τα ηχεία. Την ομαλότερη καμπύλη την κατέγραψα όταν ήταν time aligned τα ηχεία με τα sub.
Η μέτρηση με περιστρεφόμενο μικρόφωνο είναι το επόμενο βήμα (θα έπρεπε να προηγηθεί αλλά...) και θα γίνει όταν υπάρχει σχετική ησυχία (σήμερα πολύ αέρας και βροχή).
Το περιστρεφόμενο μικρόφωνο έχει σημασία για να γίνουν λήψεις και στα επιμέρους κανάλια....Το spectrogram φαίνεται βελτιωμένο,εννοείται σε σχέση με τα προηγούμενα...Η μεγάλη ουρά στη βάση του φάσματος μπορεί να ελεγχθεί με επιθετικό αρνητικό gain κατά την ισοστάθμιση προς καμπύλη-στόχο τύπου Bruel & Kjaer,δηλαδή χωρίς τόνωση πλάτους στις χαμηλές ως προς τις ανώτερες οκτάβες...Παραμένει όμως θέμα που συνδυάζει υποχώρηση ενέργειας με αυξημένο group delay στη ζώνη κρος (70-80 Hz) το οποίο δεν διορθώνεται με ισοστάθμιση...
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Το περιστρεφόμενο μικρόφωνο έχει σημασία για να γίνουν λήψεις και στα επιμέρους κανάλια....Το spectrogram φαίνεται βελτιωμένο,εννοείται σε σχέση με τα προηγούμενα...Η μεγάλη ουρά στη βάση του φάσματος μπορεί να ελεγχθεί με επιθετικό αρνητικό gain κατά την ισοστάθμιση προς καμπύλη-στόχο τύπου Bruel & Kjaer,δηλαδή χωρίς τόνωση πλάτους στις χαμηλές ως προς τις ανώτερες οκτάβες...Παραμένει όμως θέμα που συνδυάζει υποχώρηση ενέργειας με αυξημένο group delay στη ζώνη κρος (70-80 Hz) το οποίο δεν διορθώνεται με ισοστάθμιση...
Πιθανή αιτία είναι η φάση ηχείων και υποβαθύφωνων;
Καμπύλη Bruel & Kjaer (Frq db):
31.5 3
100 3
350 2
900 1
2000 0
4000 -1
8000 -2
20000 -3
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Πιθανή αιτία είναι η φάση ηχείων και υποβαθύφωνων;
Καμπύλη Bruel & Kjaer (Frq db):
31.5 3
100 3
350 2
900 1
2000 0
4000 -1
8000 -2
20000 -3
Αναλυτικότερα:
20.00 2.5
25.00 2.8
31.50 2.9
40.00 3.0
50.00 3.0
63.00 3.0
80.00 2.9
100.00 2.8
125.00 2.7
160.00 2.6
200.00 2.5
250.00 2.2
315.00 2.0
400.00 1.9
500.00 1.8
630.00 1.4
800.00 1.1
1000.00 0.9
1250.00 0.7
1600.00 0.2
2000.00 0.0
2500.00 -0.2
3150.00 -0.7
4000.00 -1.0
5000.00 -1.2
6300.00 -1.8
8000.00 -2.0
10000.00 -2.2
12500.00 -2.7
16000.00 -3.0
20000.00 -3.2

Όπως κάθε καμπύλη-στόχος γίνεται να εφαρμοστεί με μικρές παραλλαγές,ανάλογα με τις ακροαματικές μας εντυπώσεις και τα μετρητικά δεδομένα...Στη δική σου περίπτωση λ.χ. θα ήταν ενδεχομένως προτιμότερο εφόσον παραμένει χαμηλότερη η ενέργεια στην τρίτη οκτάβα,ν'ακολουθήσεις τη γενική κλίση που παραθέτεις με μειωμένες κατά 2 dB τις τιμές στις επιμέρους συχνοτικές παραμέτρους...

Για το ανυψωμένο group delay στη ζώνη κρος δεν έχεις παρά να κάνεις λήψη sweep 20-200 Hz υπό αντεστραμμένη φάση και να δείξεις τη σχετική παράσταση...
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
...

Για το ανυψωμένο group delay στη ζώνη κρος δεν έχεις παρά να κάνεις λήψη sweep 20-200 Hz υπό αντεστραμμένη φάση και να δείξεις τη σχετική παράσταση...
Αναστρέφοντας τη φάση και μετρώντας επίσης το κάθε ένα από τα υποβαθύφωνα ξεχωριστά η ένταση μειώθηκε σημαντικά.
Υπό ανεστραμμένη φάση χωρίς νέα ρύθμιση delay με τα 2 Arendal σε λειτουργία το spectrogram...
 

Attachments


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Αναστρέφοντας τη φάση και μετρώντας επίσης το κάθε ένα από τα υποβαθύφωνα ξεχωριστά η ένταση μειώθηκε σημαντικά.
Υπό ανεστραμμένη φάση χωρίς νέα ρύθμιση delay με τα 2 Arendal σε λειτουργία το spectrogram...
Άμα η μείωση στην αντιλαμβανόμενη στάθμη οφείλεται σε εξουδετέρωση ιδιορρυθμών αυτό κάθε άλλο παρά θα πείραζε...
Εξακολουθούν να εμφανίζονται σημαντικές αποκλίσεις για το group delay,αλλά σε στενότερες ζώνες.

Κάνε όμως στη συνέχεια λήψεις με περιστρεφόμενο μικρόφωνο για τα επιμέρους κανάλια ξεχωριστά αλλά και μαζί εκπέμποντα σε αυτήν την εκδοχή...Δείξε επίσης την καμπύλη από το μόλις δημοσιευμένο sweep σε παράσταση ALL SPL εξομαλυμένη κατά 1/6 οκτάβας.
 
Last edited:

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Άμα η μείωση στην αντιλαμβανόμενη στάθμη οφείλεται σε εξουδετέρωση ιδιορρυθμών αυτό κάθε άλλο παρά θα πείραζε...
Εξακολουθούν να εμφανίζονται σημαντικές αποκλίσεις για το group delay,αλλά σε στενότερες ζώνες.

Κάνε όμως στη συνέχεια λήψεις με περιστρεφόμενο μικρόφωνο για τα επιμέρους κανάλια ξεχωριστά αλλά και μαζί εκπέμποντα σε αυτήν την εκδοχή...Δείξε επίσης την καμπύλη από το μόλις δημοσιευμένο sweep σε παράσταση ALL SPL εξομαλυμένη κατά 1/6 οκτάβας.
Καμπύλη με την αναστροφή φάσης και RTA περιστρεφόμενου μικρόφωνου με μη ανεστραμμένες φάσεις (και μία με +2db στα υποβαθύφωνα). Θα γίνει και RTA με αναστροφή φάσης.
 

Attachments

Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Καμπύλη με την αναστροφή φάσης και RTA περιστρεφόμενου μικρόφωνου με μη ανεστραμμένες φάσεις (και μία με +2db στα υποβαθύφωνα). Θα γίνει και RTA με αναστροφή φάσης.
Κάτσε γιατί εδώ εμφανίζονται επίσης αισθητές ανισορροπίες μεταξύ των καναλιών στις υψηλές οκτάβες...Οι ανωτέρω αποκρίσεις γίνεται μεν να ισοσταθμιστούν,αλλά με σημαντικές απώλειες στο δυναμικό περιθώριο...Πρέπει με κάποιον τρόπο να εξομαλυνθεί η υποχώρηση ενέργειας σε εύρος οκτάβας μεταξύ 25-50 Hz.Έχεις δοκιμάσει στη σημερινή συνθήκη αντεστραμμένης φάσης με τα main να παίζουν full range;
 
Last edited:

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Κάτσε γιατί εδώ εμφανίζονται επίσης αισθητές ανισορροπίες μεταξύ των καναλιών στις υψηλές οκτάβες...Οι ανωτέρω αποκρίσεις γίνεται μεν να ισοσταθμιστούν,αλλά με σημαντικές απώλειες στο δυναμικό περιθώριο...Πρέπει με κάποιον τρόπο να εξομαλυνθεί η υποχώρηση ενέργειας σε εύρος οκτάβας μεταξύ 25-50 Hz.Έχεις δοκιμάσει στη σημερινή συνθήκη αντεστραμμένης φάσης με τα main να παίζουν full range;
Όχι...Είναι με cross 80Hz (4th order). Αύριο θα δοκιμάσω RTA με ανεστραμμένη φάση και με full range τα ηχεία (ανεστραμένη και μη φάση)...μην μας βρει και ο νέος χρόνος με το μικρόφωνο στο χέρι 😅.
Εύχομαι καλή χρονιά με υγεία!
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.245
Reaction score
78.922
Κάτσε γιατί εδώ εμφανίζονται επίσης αισθητές ανισορροπίες μεταξύ των καναλιών στις υψηλές οκτάβες...
Υπενθυμίζω:
Το αριστερό ηχείο το μετράμε με το μικρόφωνο στο δεξί χέρι, και αντιστρόφως ;)
 

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Οι μετρήσεις RTA
1) Συγκεντρωτική LR speakers full range&crossed 80 Hz με τα 2 sub crossed 80Hz in phase και reverse phase.
2) RTA speakers full range με τα 2 sub cross 80Ηz in phase.
3) RTA speakers full range με τα 2 sub cross 80Hz reverse phase
4) RTA speakers crossed 80Hz με τα 2 sub cross 80Hz reverse phase
Με full range τα ηχεία υπάρχει σαφώς περισσότερη ενέργεια στις πρώτες οκτάβες. Υπάρχει μία διαφορά 3db στις υψηλές οκτάβες που θα το δω εν καιρό (δίπλα έχει κάποιες θήκες CD κλπ).
Δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση στο delay & gain των sub/speakers.
 

Attachments


n_olympios

Μαντιναδόρος!
Moderator
Μηνύματα
5.852
Reaction score
12.416
Αναλυτικότερα:
20.00 2.5
25.00 2.8
31.50 2.9
40.00 3.0
50.00 3.0
63.00 3.0
80.00 2.9
100.00 2.8
125.00 2.7
160.00 2.6
200.00 2.5
250.00 2.2
315.00 2.0
400.00 1.9
500.00 1.8
630.00 1.4
800.00 1.1
1000.00 0.9
1250.00 0.7
1600.00 0.2
2000.00 0.0
2500.00 -0.2
3150.00 -0.7
4000.00 -1.0
5000.00 -1.2
6300.00 -1.8
8000.00 -2.0
10000.00 -2.2
12500.00 -2.7
16000.00 -3.0
20000.00 -3.2
Με το χέρι περασμένα, όχι αντιγραφή-επικόλληση. Είμαι βέβαιος πως ο αγαπητός @Bhutia τα γνωρίζει απ'έξω.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Με το χέρι περασμένα, όχι αντιγραφή-επικόλληση. Είμαι βέβαιος πως ο αγαπητός @Bhutia τα γνωρίζει απ'έξω.
Ο αγαπητός έχει σταθερά στη μνήμη τις βασικές τιμές για τις συχνότητες 250Hz-1KHz-2KHz-4KHz-8KHz-16KHz κρατώντας ακλόνητη αναφορά τη γενική κλίση στην καμπύλη...Ξεκινώντας από αυτές σώζει κάθε φορά αρχεία .txt για house curves ιδιαίτερες προς το εκάστοτε setup και ακροαματικές προτιμήσεις...

Όταν κάποτε είχα επιλέξει ποια ζεύγη παθητικών ηχείων θα έμεναν στο παράλληλο Σύμπαν δεν διέθετα μετρητικό εξοπλισμό,αλλά μόνο υποκειμενικές ακροαματικές εκτιμήσεις.Είχα μάλιστα ξεφορτωθεί πιο αβανταδόρικα μοντέλα επειδή κάπως μ'ενοχλούσαν...Εκ των υστέρων διαπίστωσα ότι οι τελικές επιλογές είχαν όλες ένα κοινό χαρακτηριστικό,τη γενική κατηφορική κλίση στην καμπύλη απόκρισης με τη μικρή τόνωση στην τελευταία οκτάβα...Γι αυτό και με ξενίζουν χωρίς καν να τ'ακούσω όσες αποκρίσεις βλέπω να μην ακολουθούν τέτοιο μοτίβο...
Οι μετρήσεις RTA
1) Συγκεντρωτική LR speakers full range&crossed 80 Hz με τα 2 sub crossed 80Hz in phase και reverse phase.
2) RTA speakers full range με τα 2 sub cross 80Ηz in phase.
3) RTA speakers full range με τα 2 sub cross 80Hz reverse phase
4) RTA speakers crossed 80Hz με τα 2 sub cross 80Hz reverse phase
Με full range τα ηχεία υπάρχει σαφώς περισσότερη ενέργεια στις πρώτες οκτάβες. Υπάρχει μία διαφορά 3db στις υψηλές οκτάβες που θα το δω εν καιρό (δίπλα έχει κάποιες θήκες CD κλπ).
Δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση στο delay & gain των sub/speakers.
Το πιο διαχειρίσιμο σετ αποκρίσεων είναι αυτό με τα ηχεία full range και τα sub in phase (η δεύτερη από αριστερά παράσταση)...Άμα οι ακροάσεις γίνονται σε ήπιες στάθμες δεν συντρέχει λόγος υποχρεωτικότητας για υψιπερατό κροσάρισμα...Θα πρέπει όμως να δούμε και το σχετικό με αυτήν την εκδοχή spectrogram...Καταλαβαίνεις βεβαίως ότι σταθερή ένσταση παραμένει η καμπούρα στις μεσαίες - μη έχουσα σχέση με τα sub - ενώ το μέγεθος ανισορροπίας με τη ζώνη όπου εμφανίζεται στις υψηλές εκτιμώ ότι δεν θα προέκυπτε αποκλειστικά από εσφαλμένους χειρισμούς κατά την περιστροφή του μικροφώνου.
 
Last edited:

Μηνύματα
814
Reaction score
963
Το πιο διαχειρίσιμο σετ αποκρίσεων είναι αυτό με τα ηχεία full range και τα sub in phase (η δεύτερη από αριστερά παράσταση)...Άμα οι ακροάσεις γίνονται σε ήπιες στάθμες δεν συντρέχει λόγος υποχρεωτικότητας για υψιπερατό κροσάρισμα...Θα πρέπει όμως να δούμε και το σχετικό με αυτήν την εκδοχή spectrogram...Καταλαβαίνεις βεβαίως ότι σταθερή ένσταση παραμένει η καμπούρα στις μεσαίες - μη έχουσα σχέση με τα sub - ενώ το μέγεθος ανισορροπίας με τη ζώνη όπου εμφανίζεται στις υψηλές εκτιμώ ότι δεν θα προέκυπτε αποκλειστικά από εσφαλμένους χειρισμούς κατά την περιστροφή του μικροφώνου.
Σήμερα πρόλαβα και έκανα μετρήσεις για Spectrogram. Δεν έχει προσαρμοστεί το delay με τα ηχεία να είναι full range (θα χρειαστεί; ) και ενδεχομένως να γίνουν κάποιες δοκιμές ώστε να προκύψει η βέλτιστη καμπύλη. Το Dirac live θα εφαρμοστεί και θα μετρηθεί. Θα μετρηθεί επίσης σήμερα και από μικρή απόσταση το tweeter μεταξύ των ηχείων να δω σε τι μπορεί να οφείλεται η διαφορά.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία έχω μάθει πολλά και ευχαριστώ γιατί παίξατε όλοι ρόλο σε αυτό. Αφού τελειώσω κάποια πράγματα που έχουν προτεραιότητα (παραδίδω το διδακτορικό μου) θα μπούμε σε διαδικασία περαιτέρω επιμόρφωσης.
 

Attachments

Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Σήμερα πρόλαβα και έκανα μετρήσεις για Spectrogram. Δεν έχει προσαρμοστεί το delay με τα ηχεία να είναι full range (θα χρειαστεί; ) και ενδεχομένως να γίνουν κάποιες δοκιμές ώστε να προκύψει η βέλτιστη καμπύλη. Το Dirac live θα εφαρμοστεί και θα μετρηθεί. Θα μετρηθεί επίσης σήμερα και από μικρή απόσταση το tweeter μεταξύ των ηχείων να δω σε τι μπορεί να οφείλεται η διαφορά.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία έχω μάθει πολλά και ευχαριστώ γιατί παίξατε όλοι ρόλο σε αυτό. Αφού τελειώσω κάποια πράγματα που έχουν προτεραιότητα (παραδίδω το διδακτορικό μου) θα μπούμε σε διαδικασία περαιτέρω επιμόρφωσης.
Από τη σύγκριση στα spectrogram θα ήταν προτιμότερη η εκδοχή του reverse phase...Όμως και οι δύο εκδοχές κρίνονται απορριπτέες...(Χωρίς πλάκα,αφού εμφανίζονται αποκλίσεις άνω των 50 msec στη μαύρη καμπύλη)...Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι κρατάμε με γνώμονα τις αποκρίσεις steady state τη διαρρύθμιση με τα main να εκπέμπουν full range,αλλά πρέπει να επανεξετάσουμε άλλες παραμέτρους,όπως την κεντρική συχνότητα στο βαθυπερατό φίλτρο και τα delays...

Παρένθεση : Κύριος λόγος για τον οποίο δίνω ο ίδιος προτεραιότητα κατά την ενσωμάτωση sub στο πεδίο της συχνότητας,το spectrogram και τελικό έλεγχο πάνω στο Step response αντί του Impulse response, είναι ότι οι τυπικοί οικιακοί χώροι καθώς και τα σχηματιζόμενα στερεοφωνικά τρίγωνα έχουν κατά κανόνα αρκετά μικρές διαστάσεις ως προς τα εμπλεκόμενα μήκη κύματος,δεν έχουμε συναυλιακούς χώρους με μεγάλες αποστάσεις.Είναι επίσης δεδομένο ότι σε κάθε περίπτωση θα υφίσταται βαθμός συμβιβασμού στη χρονική ευθυγράμμιση αφού ο ακριβής ορισμός των delays θ'αφορά σε συγκεκριμένη ζώνη,συνήθως εκείνη του κρος...

Μπορούμε υπό την τρέχουσα συνθήκη να ξεκινήσουμε από προηγούμενο στάδιο...Ας γίνει η εξής δοκιμασία...Εφόσον οι θέσεις εγκατάστασης στα sub είναι οριστικές,μετράμε την απόσταση από το ακουστικό κέντρο καθεμίας καμπίνας στο MLP με σημείο αναφοράς τη νοητή θέση για την κεφαλή ακροατή...Μετράμε κατόπιν την απόσταση από το ακουστικό κέντρο των main - εννοείται ότι θα πρέπει να είναι ίδια ανάμεσα σε δεξί και αριστερό ηχείο....

Έστω λ.χ. ότι η απόσταση του ενός sub θα ήταν 234 εκατοστά και του άλλου 302 εκατοστά με την απόσταση για τα main 268 εκατοστά...1 msec ισοδυναμεί περίπου προς 34 εκατοστά απόστασης...Ανατρέχουμε στις προδιαγραφές του Arendal όπου αναφέρεται ενδογενής τιμή delay τάξης 8 msec - αν δεν απατώμαι - για τη δική του εκπομπή...Σε χρονικό σημείο μηδενικού delay θέτουμε το μακρινότερο sub....Στο κοντινότερο sub θέτουμε delay 2 msec,ενώ σε καθένα από τα main θέτουμε τιμή delay ίση προς 8+1 = 9 msec...

Υπό αυτές τις ρυθμίσεις μπορούμε να κάνουμε διερευνητικά sweep με σήμα 20-200 Hz...Ξεχωριστά τα main και ξεχωριστά καθένα εκ των sub με το βαθυπερατό του φίλτρο απενεργοποιημένο,δηλαδή full range...Εκτός των αναγραφόμενων τιμών delay στο πλαίσιο της εκάστοτε λήψης θα επεκτείνουμε τη σύγκριση σε επίπεδο Impulse & Step response.
 
Last edited:

Μηνύματα
3.652
Reaction score
5.462
Χωρίς να θέλω να σε μπερδέψω μιας και δεν έχω καταλάβει τι μέθοδο έχεις ακολουθήσει ως εδω θα σου πρότεινα το εξής:
Αντιμετώπισε το κάθε ηχείο b&w σαν ένα σαμπ αφού θα παίξουν full range και μέτρησε το έτσι.
Δηλαδή ξεκίνησε την μέτρηση από τα δύο ηχεία και αφού είναι δεδομένο ότι αυτά θα πρέπει να παραμείνουν συμφασικα χωρίς delay μεταξύ τους τα αντιμετωπίζεις πλέον ως ένα σαμπ και κρατάς ως καμπύλη την κοινή μέτρηση 10-200.
Δεύτερο βήμα ενσωματώνεις το ενα σαμπ φέρνοντας το στο σημείο που παίζει πιο δυνατά στην κοινή μέτρηση με τα main προσθέτοντας η αφαιρώντας delay και βλέποντας την καμπύλη. Αφού ήδη ξέρεις πως λειτουργεί το impulse θα το βρεις σχετικά γρήγορα πιστεύω.
Αφού τελειώσεις με αυτή την διαδικασία πλέον θεωρείς τα main και το ένα σαμπ ως ένα ηχείο με δική του απόκριση για να συνεχίσεις το alignment. Πάνω σε αυτό το ηχείο θα κάνεις την ίδια διαδικασία για το τέταρτο σαμπ ώστε να βρεις που παίζουν πιο δυνατά όλα μαζι. Στο τέλος αφού τελειώσεις δεν βάζεις πουθενά κρος γιατί θα σου αλλάξει την φάση ανάλογα με την τάξη του.
Φίλτρα με parametric eq τα βάζεις αφού έχεις τελειώσει.
Για να βρεις τι φίλτρα χρειάζονται υπάρχει μια μέθοδος με το rew αλλά συνήθως το βρίσκεις και εμπειρικά.
Επίσης πριν αρχίσεις αυτή τη διαδικασία συνήθως φέρνεις τα σαμπ σε ίδιο gain αλλα λόγω του σεταπ σου μπορείς να το φτιάξεις και μετά αυτό.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.806
Χωρίς να θέλω να σε μπερδέψω μιας και δεν έχω καταλάβει τι μέθοδο έχεις ακολουθήσει ως εδω θα σου πρότεινα το εξής:
Αντιμετώπισε το κάθε ηχείο b&w σαν ένα σαμπ αφού θα παίξουν full range και μέτρησε το έτσι.
Δηλαδή ξεκίνησε την μέτρηση από τα δύο ηχεία και αφού είναι δεδομένο ότι αυτά θα πρέπει να παραμείνουν συμφασικα χωρίς delay μεταξύ τους τα αντιμετωπίζεις πλέον ως ένα σαμπ και κρατάς ως καμπύλη την κοινή μέτρηση 10-200.
Δεύτερο βήμα ενσωματώνεις το ενα σαμπ φέρνοντας το στο σημείο που παίζει πιο δυνατά στην κοινή μέτρηση με τα main προσθέτοντας η αφαιρώντας delay και βλέποντας την καμπύλη. Αφού ήδη ξέρεις πως λειτουργεί το impulse θα το βρεις σχετικά γρήγορα πιστεύω.
Αφού τελειώσεις με αυτή την διαδικασία πλέον θεωρείς τα main και το ένα σαμπ ως ένα ηχείο με δική του απόκριση για να συνεχίσεις το alignment. Πάνω σε αυτό το ηχείο θα κάνεις την ίδια διαδικασία για το τέταρτο σαμπ ώστε να βρεις που παίζουν πιο δυνατά όλα μαζι. Στο τέλος αφού τελειώσεις δεν βάζεις πουθενά κρος γιατί θα σου αλλάξει την φάση ανάλογα με την τάξη του.
Φίλτρα με parametric eq τα βάζεις αφού έχεις τελειώσει.
Για να βρεις τι φίλτρα χρειάζονται υπάρχει μια μέθοδος με το rew αλλά συνήθως το βρίσκεις και εμπειρικά.
Επίσης πριν αρχίσεις αυτή τη διαδικασία συνήθως φέρνεις τα σαμπ σε ίδιο gain αλλα λόγω του σεταπ σου μπορείς να το φτιάξεις και μετά αυτό.
Σε κάποιο τελικό στάδιο θα πρέπει να θέσει βαθυπερατό φίλτρο στα sub,ιδίως εφόσον δεν θα είναι εγκατεστημένα καθένα δίπλα σε ομοκάναλο προς εκείνο ηχείο...Επίσης το ΄΄παίζουν πιο δυνατά΄΄ δεν σημαίνει ακούγονται με ισχυρότερες χαμηλές,αφού μπορεί αυτό να οφείλεται σε τοπικές τονώσεις από ιδιορρυθμούς.Χρειάζεται οπωσδήποτε μετρητική διερεύνηση στις καμπύλες απόκρισης...Για τη διερεύνηση των delays θα μπορούσε να κάνει sweep full tange στα sub,αφήνοντάς τα να εκπέμπουν σε ολόκληρη τη ζώνη με απενεργοποιημένο βαθυπερατό,έστω και αν φτάνουν σε ανώτερες οκτάβες.Αυτό προτείνεται για ευκολότερη αξιολόγηση των Impulse responses,αφού οι κρουστικοί παλμοί εμφανίζονται με ευκρινέστερη κατανομή πλάτους όταν το περιεχόμενο στο σήμα τείνει προς υψηλότερες οκτάβες.

Εννοείται ότι μπορεί ν'ακολουθήσει αυτήν την εναλλακτική...Έχω δοκιμάσει ανάλογη μέθοδο στο παρελθόν και κάποιες φορές η ικανοποιητική συμπεριφορά στο πεδίο της συχνότητας δεν επεκτεινόταν στο spectrogram...Επιμένω στα κριτήρια spectro & group delay επειδή σε τυπικούς οικιακούς χώρους έχω διαπιστώσει ότι άμα επιτευχθεί συνεχόμενα χαμηλωμένο group delay στη ζώνη κάτω των 100 Hz,τότε βγαίνει και καλή απόκριση συχνότητας με ωραία περιγραφή,αντίκτυπο στις δυναμικές αντιθέσεις και στακάτες χαμηλές...
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.314
Μηνύματα
2.858.221
Members
37.893
Νεότερο μέλος
k.dimitriadis
Top