Η σημασία της Κλασικής Μουσικής στην εποχή μας.


Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
[/QUOTE
Πολύ ενδιαφέρουσα και αρκετά πρωτότυπη η ομιλία του Benjamin Zander, Βρετανού μαέστρου με καλή καρίερα στις ΗΠΑ (εξ ου και η αρκετά "αμερικάνικη" ομιλία του).
Δυστυχώς για αυτόν και την Κλασική Μουσική, έχει υπάρξει πιο πειστικός στις ομιλίες του παρά στη μουσική που παράγει (με μερικές από τις καλλίτερες ορχήστρες των ΗΠΑ). ΟΙ δίσκοι και η φήμη του δεν ξεπέρασαν και πολύ τον Ατλαντικό. Και κάπου εκεί είναι το πρόβλημα. Σίγουρα, η Κλασική Μουσική είναι για όλο τον κόσμο και όχι για μια ελίτ ή για κάποιους λίγους που αφιέρωσαν ικανό χρόνο για να σπουδάσουν, μελετήσουν, εντρυφήσουν κλπ. στην Μουσική αυτή.
Το πρόβλημα, όμως, εστιάζεται στο ότι πρέπει π.χ. το Πρελούδιο του Chopin in e minor που έπαιξε και εξήγησε με τόσο γλαφυρό τρόπο να έχει το ίδιο ή και μεγαλύτερο αποτέλεσμα στο ακουσμά του και μόνον. Δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου αλλά και της συγκυρίας να έχουμε έναν B. Zander να μας αναλύει και εξηγεί τι μπορεί να σημαίνει και άλλα σχετικά για κάθε Κλασικό έργο. Ως εκ τούτου, η προσωπική μας (σταδιακή) ενασχόληση είναι καθοριστικής σημασίας για να αρχίσουμε να ανακαλύπτουμε κάποιες από τις άπειρες πτυχές που μπορεί να έχει ένα Κλασικό μουσικό έργο. Με την πρώτη αποκάλυψη, σιγά σιγά, σταδιακά αλλά με αρκετή συνέπεια θα έλθει η ευτυχής συνέχεια...
 

Μηνύματα
370
Reaction score
517
..αρκετοι καλλιτεχνες ανεξαρτητως ειδους(μουσικη φορμα το λεω εγω) εχουν κινηθει αντιστοιχα, και εχουν κανει παραγωγες σπιτι τους, και εχουν δωσει συναυλιες απο εκει, κυριως της ανεξαρτητης, απο τσαζ αυτοσχεδιαστικη εως Indie-alternative, underground.
Επισης, αρκετοι καλλιτεχνες δεν λαμβανουν καποια επιδοτιση στη χωρα μας, και ειναι αναγκασμενοι να ακυρωσουν τις συναυλιες/εμφανισεις τους.
Στην προσφατη μοντερνα , μεταμοντερνα εποχη και αγνωστο μετα , ακομα και η αιχμηρη και κατα βαση αντισυμβατικη μουσικη (ρυθμος εστω) περναει απο πολυ μεγαλη κριση.
Τιποτα, σκοταδι μονο ειναι η θεωρηση μου, συνεχιζουμε με τα μεσα που διαθετουμε και καποια στιγμη ισως περασει, ισως οχι, ειανι ομως αναποσπαστο μερος του ροκ εν ρολ να συνεχιζει το πνευμα.
Αν η Κλασσικη μουσικη εχει κατι τετοιο (γιατι να μην εχει καποιο αντιστοιχο πνευμα,δεοντολογια) συνεχιζει.
... και ενα καλο διαλλειμα δεν ειναι καθολου κακο.

Γραφτειτε , βοηθηστε ολους τους καλιτεχνες , οτι μπορει ο καθενας δηλαδη, δεν εχει σημασια, μη διαφωνειτε ρε συ :

 

Dimifoot

Catsicofoot
Editor
Μηνύματα
18.170
Reaction score
45.153


Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
.. Προτιμοτερο το δε συμφωνουμε πληρως. Δεν θα αφαιρουσα το δικιο του (φιλτατου) Prince, εδωσα μια δικια μου οπτικη στο θεμα. :)
Ευχαριστώ (προσφιλέστατε) Decembered για την ευγενή θεώρησή σου.
Η πραγματική βοήθεια των καλλιτεχνών και δη εκείνων της Κλασικής Μουσικής είναι οι ζωντανές παραστάσεις, όπου πραγματώνεται η μαγεία της επικοινωνίας με το ευρύ κοινό. Οτιδήποτε άλλο είναι απλό υποκατάστατο, πολλές φορές ημίμετρα και, ενίοτε, ούτε αυτό.
Οι δίσκοι, που κάποτε ήταν μια λίαν κερδοφόρα εναλλακτική λύση για την προαγωγή των καλλιτεχνών ανά τον κόσμο, τους πάτησε το...τρένο της τεχνολογίας...(σημαντική μείωση της παραγωγής, του εύρους και της κλίμακας των έργων προς ηχογράφηση λόγω streaming, downloading κλπ.).
Ήρθε και ο Covid-19 και...έδεσε...
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
7.562
Reaction score
14.556
δε διαφωνω, ειναι βολικοτερο το underground .. τα μπλουζ ... δε περιμενεις και τιποτα απο κανενα...και δε περιμενει και τιποτα κανενας απο εσενα ... 8-)
θα δουμε οπου βγει..
 

Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Ως καθημερινός ακροατής της Κλασικής Μουσικής (με συγκεκριμένο πρόγραμμα, περί τη μία ώρα και μισή), διαπίστωσα ότι η διαρκής επίδραση του COVID-19 έχει σταδιακά επηρεάσει και το πρόγραμμα αλλά και το πως αντιμετωπίζω την ακρόαση per se.
Ως προς το πρόγραμμα, ενώ αρχικά είχα την τάση να ακούω κάθε είδους έργα και κάθε περιόδου (ανάλογα με το πρόγραμμα), σταδιακά το ψυχικό άλγος και μια υφέρπουσα απαισιοδοξία για το που πάει η όλη κατάσταση και πόσο μειώνει (συμβιβάζει, συρρικνώνει) τον τρόπο της ζωής μας με έχει ωθήσει να ακούω όλο και πιο σκοτεινά, δυσοίωνα, θλιβερού ή έστω σοβαρού γενικά περιεχομένου έργα. Τα εις ελάσσονες κλίμακες εξυπηρετούν τα μέγιστα την περίπτωση. Σε κάποιες στιγμές, βέβαια, of a new invigorating meaning of life (όπως έλεγε ένας Βρετανός φίλος) ξεφεύγω σε κάτι πιο αισιόδοξο (οι μείζονες κλίμακες διαδραματίζουν τον καίριο ρόλο τους εδώ).
Η σύζυγός μου παρατήρησε πως από τις 555 Σονάτες του Domenico Scarlatti, τους τελευταίους 2-3 μήνες, ακούω μόλις 10-15 Σονάτες, όλες σε ελάσσονες κλίμακες και όλες σε αργό tempo. Ενίοτε, μπορεί να καταφύγω σε 3-4 Σονάτες σε μείζονα κλίμακα, αλλά, πάντα, σε αργό tempo και σοβαρό ύφος.
Το εμβληματικό και σημαντικά απαιτητικό Κουαρτέτο Έγχόρδων σε ντο δίεση ελάσσονα, Op.131, το δεύτερο από τον κύκλο των Rasumowsky, σε μι ελάσσονα, καθώς και το Op.95 σε φα ελάσσονα του Beethoven αποτελούν βασικά έργα στην ακρόαση πλέον.
Επίσης, τα Κουαρτέτα (ειδκά τα τελευταία) του Shostakovich αποτελούν σημαντικές στιγμές στην ακρόαση.
Ο Pasrifal του μέγιστου Wagner αποτελεί κορυφαία λυτρωτική μουσική έκφραση μέσα από το εξαιρετικά εμπνευσμένο θέμα τη Πίστης και ο Lohengrin μέσω μιας λυτρωτικής αγάπης ενός ανεκπλήρωτου έρωτα.
Πρόσφατως, ευρήκα τον εαυτό μου να επανέρχεται σε ένα έργο που, καίτοι το εκτιμώ αφάνταστα ως εμπνευσμένο και μουσικά σπουδαίο, με απωθούσε λόγω του ερεβώδους θεματός και της αναπόφευκτα απαισιόδοξης κατάληξής του. Πρόκειται για την κεφαλαιώδη Όπερα του Bartok "Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα" (The Bluebeard's Castle). Πρόκειται για ένα έργο με λίαν μουσικά εύγλωτη και εκφραστική βία, διερευνόντας με τρομακτικό τρόπο το πάθος αλλά και το ζήτημα της αδυναμίας επικοινωνίας μεταξύ ανδρός και γυναικός. Ο Bartok at his best!
Ως προς την ακρόαση, αυτή έχει μεταβληθεί πολύ περισσότερο ως προς την μουσική εκτίμηση του έργου παρά ως προς την αισθαντική απόλαυση.
Με βάση τη δική μου εμπειρία εξελικτικής ακρόασης στην εποχή του κορωνοιού, θα ήταν ενδιαφέρον, για τους λίγους κατά τα φαινόμενα πιστούς ακροατές και συμμετέχοντες στα νήματα του φόρουμ της Κλασικής Μουσικής, να δούμε πόσο συχνά ακούμε αυτή τη Μουσική, αυτή την εποχή, και τι ακούμε (υπάρχει κάποια εξελικτική πορεία ή όχι).
Θα χαρώ να ανταλλάξουμε απόψεις και τι είδους τυχόν εμπειρίες έχουμε μέσα σε αυτό το ένα έτος του COVID-19.
Pr.
 

christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
2.263
Reaction score
5.772
Εγω εχω αδυναμια στης ελασσονες κλιμακες και λιγοτερο στους μειζονες
ιδιεταιρη αδυναμια στη ρε ιτε μειζονα ιτε ελασσονα
ανεξαρτητα απο καραντινα
 

Kotsidis John

Photography
Moderator
Μηνύματα
10.723
Reaction score
17.059
Εγω παλι επηρεασμενος λογω covid εφετο καταφευγω περισσοτερο προς tchaikovsky , επισης προς μπαλετα αλλα και κανα συμφωνικο ποιημα του Respighi που μ αρεσει ιδιαιτερα.

εκοψα τα πολυ αγρια τελευταια...
 

christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
2.263
Reaction score
5.772
Γιαννη την 4η την 5η και 6η, Τσαικοφσκι της ακουω μεσα στο μηνα τρεις φορες
και απο ρεσπιγκι παντα, τα πευκα της ρωμης.:)
 

Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Γιαννη την 4η την 5η και 6η, Τσαικοφσκι της ακουω μεσα στο μηνα τρεις φορες
και απο ρεσπιγκι παντα, τα πευκα της ρωμης.:)
Και οι τρεις τελευταίες Συμφωνίες του Τσαικόφσκυ είναι σε ελάσσονες κλίμακες (φα, μι και σι αντίστοιχα) αλλά μόνον η τελευταία (η "Παθητική") καταλήγει σε μία όντως καταθλιπτική αλλά πλήρους εμπνέυσεως και εξαιρετικής μουσικότητας ελάσσονα (οι άλλες δύο "λυτρώνονται" στο Φινάλε καταφεύγοντας στην τονική μείζονα και μάλιστα με θριαμβευτικό τρόπο).
Γενικά, όμως, ο Τσαικόφσκυ έχει αρκετό υλικό κατάλληλο για την δύσκολη αυτή περίοδο (ιδίως στις αργές κινήσεις).
Ο Ρεσπίγκι μου έχει μερικές πολύ "κατάλληλες" κινήσεις στη Μουσική Δωματίου του (πολύ λιγότερο εντυπωσιακή ως προς την ενορχήστρωση, αλλά πολύ πιο "απόλυτη" ως προς το μουσικό αποτέλεσμα). Πάντως...he is not my cup of tea...
 


Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Οι δυσάρεστες (και, σε ικανό βαθμό, αναπόφευκτες) παράπλευρες ζημιές του Covid-19 συνεχίζονται σε ό,τι αφορά τη "ζωντανή" Κλασική Μουσική:
Ήδη: a) η Boston Symphony Orchestra ακύρωσε το υπόλοιπο της κανονικής περιόδου για όλες τις συναυλίες της Ορχήστρας.
b) η Scala του Μιλάνου ανέβαλε, μέχρι νεωτέρας, την αναγγελία του προγράμματός της για την περίοδο 2020-2021 (υπό ομαλές συνθήκες θα ξεκινούσε στις αρχές Δεκέμβριου του 2020 και θα τελείωνε στο τέλος Μαρτίου 2021).
c) η Chicago Symphony Orchestra, επίσης, ακύρωσε όλες τις συναυλίες της Ορχήστρας για μέχρι τα τέλη Μαρτίου του προσεχούς έτους.
d) η σπουδαία Ολλανδική Ορχήστρα Concertgebouw (η έδρα της είναι στο Amsterdam) ακύρωσε όλες τις συναυλίες της για τουλάχιστον μέχρι τις 10 Νοεμβρίου τ.ε.
e) η περιοδεία του Daniel Barenboim με την Statskapelle Berlin από 6 εώς 22/11 τ.ε. στο Παρίσι, Αθήνα (!) και Βιέννη ακυρώθηκε ωσαύτως.
f) Τέλος, ο εμβληματικός μαέστρος (επικεφαλής της περίφημης Ορχήστρας Le Concert des Nations), εξαίρετος μουσικός, δημιουργός της πολύ εκλεκτικής εταιρείας δίσκων/βιβλίων AliaVox και σολίστας κυρίως της Baroque μουσικής διεγνώσθη θετικός στον Covid-19. Ως εικός, αρκετά μέλη της Ορχήστρας του διεγνώσθηκαν θετικά...δυστυχώς. Οι σχετικές ακυρώσεις των συναυλιών τους ανακοινώθηκαν ως έδει.
Στα καλά νέα, τουλάχιστον οι εξειδικευμένες εταιρείες δίσκων προχωράνε σε μερικές εξαιρετικές παραγωγές ως επίσης και οι ειδικές εταιρείες των μεγάλων Ορχηστρών. Οι πλέον πρόσφατες λίαν αξιοπρόσεκτες παραγωγές: a) της Φιλαρμονικής του Βερολίνου υπό τον νέο της Αρχιμουσικό Kirill Petrenko, με έργα Beethoven (Symphonies 7 & 9), Tchaikovsky (Symphonies 5 & 6), Schmidt's Symphony no.4 & Stephan & b) της Ορχήστρας του Cleveland υπό τον βασικό της Μαέστρο Franz Welser-Most (Schubert's Symphony no.9 & Krenek).
Εθελούσια ή αναγκαστική ακρόαση μόνον στο σπίτι, με ό,τι καλό και κακό αυτό μπορεί να δημιουργήσει.
 

Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Ως μερική ή περιφερειακή ή απλά σχετική με το θέμα του νήματος απάντηση, παραθέτω μερικές από τις ρήσεις σημαντικών συνθετών.
Ο μέγιστος Beethoven είχε πει : "I despise a world which does not feel that music is a higher revelation than all wisdom and philosophy".
Σε μια άλλη περίπτωση φέρεται να είπε σε οπερατικό συνθέτη : "I like your Opera. I think I will set it to music"!
Ο δε Schumann είχε πει : "Talent works, genius creates".
Ο "τρομερός" Wagner... : "Imagination creates reality" & "I write music with an exclamation point!".
Τέλος, ο πιο ουσιαστικός Brahms είχε καταλήξει στο ότι... : "It is not hard to compose, but what is fabulously hard is to leave the superfluous notes under the table".
Παραφράζοντας ή συνοψίζοντας, σε κάποιο βαθμό, τα ανωτέρω, θα μπορούσe να λεχθεί... : Lost in wisdom is not bad, but being comfortable in the lack of it is perilous...Music is wisdom.
 

Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Γραφοντας για τον "αιρετικό" Ρώσο διανοούμενο P. Ouspensky (σε άλλο νήμα), βρήκα αυτή τη ρήση του που έχω την εντύπωση δίνει λίγο φως στο θέμα μας : " Art is the communication of ecstasy"...Σίγουρα μου ταιρίαζει για την Κλασική Μουσική και όχι μόνον...
 

Abessalom

Βαρώνος
Μηνύματα
8.578
Reaction score
10.389
Οι δυσάρεστες (και, σε ικανό βαθμό, αναπόφευκτες) παράπλευρες ζημιές του Covid-19 συνεχίζονται σε ό,τι αφορά τη "ζωντανή" Κλασική Μουσική:
Ήδη: a) η Boston Symphony Orchestra ακύρωσε το υπόλοιπο της κανονικής περιόδου για όλες τις συναυλίες της Ορχήστρας.
b) η Scala του Μιλάνου ανέβαλε, μέχρι νεωτέρας, την αναγγελία του προγράμματός της για την περίοδο 2020-2021 (υπό ομαλές συνθήκες θα ξεκινούσε στις αρχές Δεκέμβριου του 2020 και θα τελείωνε στο τέλος Μαρτίου 2021).
c) η Chicago Symphony Orchestra, επίσης, ακύρωσε όλες τις συναυλίες της Ορχήστρας για μέχρι τα τέλη Μαρτίου του προσεχούς έτους.
d) η σπουδαία Ολλανδική Ορχήστρα Concertgebouw (η έδρα της είναι στο Amsterdam) ακύρωσε όλες τις συναυλίες της για τουλάχιστον μέχρι τις 10 Νοεμβρίου τ.ε.
e) η περιοδεία του Daniel Barenboim με την Statskapelle Berlin από 6 εώς 22/11 τ.ε. στο Παρίσι, Αθήνα (!) και Βιέννη ακυρώθηκε ωσαύτως.
f) Τέλος, ο εμβληματικός μαέστρος (επικεφαλής της περίφημης Ορχήστρας Le Concert des Nations), εξαίρετος μουσικός, δημιουργός της πολύ εκλεκτικής εταιρείας δίσκων/βιβλίων AliaVox και σολίστας κυρίως της Baroque μουσικής διεγνώσθη θετικός στον Covid-19. Ως εικός, αρκετά μέλη της Ορχήστρας του διεγνώσθηκαν θετικά...δυστυχώς. Οι σχετικές ακυρώσεις των συναυλιών τους ανακοινώθηκαν ως έδει.
Στα καλά νέα, τουλάχιστον οι εξειδικευμένες εταιρείες δίσκων προχωράνε σε μερικές εξαιρετικές παραγωγές ως επίσης και οι ειδικές εταιρείες των μεγάλων Ορχηστρών. Οι πλέον πρόσφατες λίαν αξιοπρόσεκτες παραγωγές: a) της Φιλαρμονικής του Βερολίνου υπό τον νέο της Αρχιμουσικό Kirill Petrenko, με έργα Beethoven (Symphonies 7 & 9), Tchaikovsky (Symphonies 5 & 6), Schmidt's Symphony no.4 & Stephan & b) της Ορχήστρας του Cleveland υπό τον βασικό της Μαέστρο Franz Welser-Most (Schubert's Symphony no.9 & Krenek).
Εθελούσια ή αναγκαστική ακρόαση μόνον στο σπίτι, με ό,τι καλό και κακό αυτό μπορεί να δημιουργήσει.


Και όσες γίνονται... περισσότερο με ...δρώμενο ομοιάζουν παρά με συναυλίες ορχήστρας.

Από τα φετεινά Proms, και μάλιστα με 7η Μπετόβεν (μην ξεχνάμε, 250 χρόνια από τη γέννησή του κλείνουμε φέτος)

 

Μηνύματα
692
Reaction score
1.008
Και όσες γίνονται... περισσότερο με ...δρώμενο ομοιάζουν παρά με συναυλίες ορχήστρας.

Από τα φετεινά Proms, και μάλιστα με 7η Μπετόβεν (μην ξεχνάμε, 250 χρόνια από τη γέννησή του κλείνουμε φέτος)

Για "δρώμενο" δεν είναι και τόσο κακό. Για PROMS είναι...κατάντια!..
Και δυστυχώς δεν είναι η μόνη υποβάθμιση της Κλασικής Μουσικής σκηνής υπό την αδυσώπητη δίνη του Covid-19...
 

Abessalom

Βαρώνος
Μηνύματα
8.578
Reaction score
10.389
Καλά για Proms ... ούτε φτωχός συγγενής. Εποχή ισχνών αγελάδων σε όλα τα επίπεδα. Αναπόφευκτη η σύγκριση με τον κύκλο Μπετόβεν του 2012 με Μπάρενμποϊμ


Φτάσαμε να λέμε, ό,τι γίνεται ευπρόσδεκτο
 

Μηνύματα
1.073
Reaction score
329
Εγώ πάντως για να είμαι και λίγο αισιόδοξος από τον Μάρτιο και μετά έχω ακούσει την 2η του Mahler και κυρίως το Εγένετο Φως (Urlicht), με διάφορες δικαιολογίες (π.χ. μετρώντας πόσες σοπράνο και mezzo έχω στην δισκοθήκη μου που τραγουδούν το Urlicht, πόσα βινύλια, πόσα cd, sacd, dvd και ΒR, κλπ) χωρίς καμμία από αυτές φυσικά να με ενδιαφέρει πραγματικά, την ακούω και την ξανακούω..... Ομως το αποτέλεσμα πάντα το ίδιο, με κυριεύει μία αισιοδοξία, χωρίς να διακατέχομαι από κανένα θρησκευτικό συναίσθημα αλλά καθαρά μάλλον υπαρξιακό και επειδή δεν έχω μάθει στην ζωή μου να καταφεύγω στην προσευχή όπως έκανε ο Γουσταύος αρκούμε στα αισιόδοξα συναισθήματα που μου προκαλεί η ακρόαση της 2ης συμφωνίας............... μπορεί βέβαια να είναι και τυχαίο γεγονός και να μην έχει σχέση με τον κορωνοιό............
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
156.905
Μηνύματα
2.425.901
Members
35.461
Νεότερο μέλος
kogik
Top