- Μηνύματα
- 4.927
- Reaction score
- 49
Μία αναφορά στην κλασική μουσική δεν τελειώνει ποτέ. Ποτέ δεν είναι πλήρης και πάντα έχει ελλείψεις.
Μέσα από την πρόσφατη ενασχόληση του site με το θέμα αυτό, και την ανάγκη που αναπτύσσεται συνέχεια για "μουσική" ενημέρωση θα προσπαθήσω να παραθέσω "μεταφέροντας" γνώσεις, που συνέλεξα από διάφορες διαδικτυακές πηγές, μία μικρή αναφορά και κυρίως χρονολογικά στην λεγόμενη "Κλασική Μουσική"!
Παράλληλα στο τέλος κάθε χρονικής υποδιαίρεσης έχω ετοιμάσει κάποια δείγματα κλασικών κομματιών σχετιζομένων με την περίοδο αυτή, τα οποία και ΄μπορούν να ακουστούν από το PC σας! Πρόκειται για αρχεία ήχου wma urled δηλαδή παίζουν με το Windows Media player και μάλιστα θα χρειαστεί πιθανά να εγκαταστείσετε την τελευταία έκδοση 10!!! Μπορείτε να την κατεβάσετε Εδώ: Media Player 10!!!
Το επίθετο -κλασικός προέρχεται από τη λατινική λέξη -classicus, η οποία και προέρχεται από την Ελληνική λέξη "κλάσις", δηλαδή κάτι εξαιρετικό. Διάφοροι ορισμοί συνδέουν τον όρο με την ελληνική και λατινική αρχαιότητα, ως συμμόρφωση του ύφους ή της σύνθεσης με τα πρότυπα της ελληνικής και λατινικής αρχαιότητας (Oxford English Dictionary). Οι ορισμοί αυτοί μεταφέρθηκαν στην μουσική για να δηλώσουν περισσότερο την διάκριση μεταξύ της "έντεχνης" μουσικής από την λαϊκή ή παραδοσιακή. Η έννοια της κλασικής μουσικής, παρέπεμπε επομένως σε μία "ανώτερη" μορφή μουσικής σύνθεσης, με "σοβαρούς" σκοπούς και πέρα από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα.
Ο όρος "Κλασική Σχολή" χρησιμοποιήθηκε αργότερα στη Γερμανία το 1830 για το έργο των Χάυδν, Μότσαρτ και Μπετόβεν. Με τον όρο "κλασική μουσική" αναφερόμαστε ευρύτερα στην Δυτικοευρωπαϊκή μουσική παραγωγή που εκτείνεται σε μία αρκετά μεγάλη χρονική περίοδο, περίπου από το 470 μέχρι και την σύγχρονη εποχή.
Η ιστορία της κλασικής ευρωπαϊκής μουσικής μπορεί να χωριστεί στις παρακάτω κύριες ιστορικές περιόδους
Μεσαίωνας: η μεσαιωνική μουσική καλύπτει την περίοδο περίπου από τα τέλη του 6ου αι. μέχρι το 1500.
Αναγέννηση: η αναγεννησιακή μουσική καλύπτει την περίοδο 1500–1600.
Μπαρόκ: η μπαρόκ μουσική καλύπτει την περίοδο 1600–1750.
Κλασική εποχή: η μουσική της περιόδου 1730–1830.
Ρομαντισμός: η ρομαντική εποχή της μουσικής καλύπτει την περίοδο 1815–1910.
Σύγχρονη εποχή: η μουσική που παράγεται κατά κύριο λόγο στον 20ο αιώνα διατηρώντας χαρακτηριστικά γνωρίσματα της μουσικής των προηγούμενων περιόδων.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ!
Με τον όρο Μεσαιωνική μουσική αναφερόμαστε στη μουσική παραγωγή την εποχή του μεσαίωνα. Αν και ο ακριβής προσδιορισμός των χρονικών της ορίων είναι δύσκολος, μπορεί να θεωρηθεί πως καλύπτει την περίοδο από το τέλος της εποχής του Γρηγοριανού μέλους μέχρι περίπου το 1400 και την αρχή της Αναγεννησιακής μουσικής.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Με τον όρο Αναγεννησιακή μουσική αναφερόμαστε στην μουσική της εποχής της Αναγέννησης, που εκτείνεται περίπου από το 1500-1600 και χαρακτηρίζεται από έντονο ανθρωπισμό, τάσεις φιλοσοφικές και επιστροφή στα αρχαία Ελληνικά γράμματα καθώς και έντονη προσκόλληση πάνω στην αρχαία μετρική της ποίησης, η οποία οδηγούσε τη σύνθεση της μουσικής επάνω στα πρότυπά της.
Η μουσική δείχνει να ξεφεύγει από τα δεσμά της πολυπλοκότητας του προηγούμενου αιώνα και παρουσιάζεται πιο ελεύθερη, λιγότερο φορτωμένη και το κείμενο συνοδεύει πιο ζωηρό και πιτσικάτο. Το πολυφωνικό Σανσόν βρίσκεται στην καλύτερη εποχή του και πολλές μελωδίες από γνωστά Σανσόν χρησιμοποιήθηκαν σαν βάσεις για τη δημιουργία έργων θρησκευτικού χαρακτήρα.
Κατά το πρώτο μισό του 15ου αι. η μουσική επηρεάσθηκε πολύ από τις αναταραχές μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών, οι οποίες ταραχές οδήγησαν στη διάσπαση και κατά συνέπεια στη δημιουργία πολλών διαφορετικών θρησκευτικών δογμάτων.
Ένας Προτεστάντης, ο Μαρτίνος Λούθηρος (1483-1546) ήταν και ο ίδιος μουσικός. Απέρριψε τον Πάπα ως αρχηγό, χρησιμοποίησε την λατινική λειτουργία στο δικό του δόγμα και σταδιακά διαμόρφωσε ένα τρόπο ψαλμωδίας που έμεινε για αιώνες ο κεντρικός άξονας της γερμανικής θρησκευτικής μουσικής. Ένας από τους πιο γνωστούς ύμνους που έγραψε ήταν "Ο Θεός είναι ένα ισχυρό φρούριο".
Ο Ιωάννης Καλβίνος (1509-1566), θρησκευτικός μεταρρυθμιστής και θρησκευτικός ηγέτης των Καθολικών πιστών που ονομάστηκαν Καλβινιστές, αρχικά εξάλειψε την μουσική από την λειτουργία και επέτρεψε μόνο την μελωδική απαγγελία του Ευαγγελίου. Αργότερα, επιτρέπει τον δανεισμό από την κοσμική μουσική, καθώς πρέπει να βρεθούν τρόποι για την όσο το δυνατό μεγαλύτερη προσαγωγή των πιστών.
Η μουσική ήταν όμως συχνά αντικείμενο διαμάχης καθώς οι λαϊκές μελωδίες και η πολύπλοκη πολυφωνία που χρησιμοποιήθηκε στα ιερά μουσικά κομμάτια έκανε πολύ δύσκολη την κατανόηση των ιερών κειμένων από τους πιστούς.
Σημαντικές προσωπικότητες της περιόδου ήταν:
Ο Ορλάντο ντι Λάσσο (1532-1594) που καταγόταν από τη Φλάνδρα ήταν αυτός που με πολύ σοφία πλούτισε τη θρησκευτική μουσική των Καθολικών γράφοντας μοτέτα και λειτουργίες.
Ο Αντουάν ντε Μπαΐφ (1532-1589) ήταν ποιητής που καλούσε σε πνευματικές συγκεντρώσεις μουσικούς και ανθρώπους των γραμμάτων όλων των θρησκειών, όπου η μελέτη και εφαρμογή των αρχαίων μετρικών νόμων έφερνε καθαρότητα στη μουσική.
Μουσικά Δείγματα:
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Missa Entre vous filles, for 5 voices, H. v/159 Composed by Orlande de Lassus-with Oxford Camerata!!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_009/002-9225440-0327229
-Ockeghem: Missa Cuiusvis Toni: Kyrie
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Missa Papae Marcelli, for 6 voices Composed by Giovanni Pierluigi da Palestrina
with Oxford Camerata!!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Work(s) Miserere Composed by Gregorio Allegri!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Ave Maria... virgo serena, motet for 4 parts Composed by Josquin Desprez.!!!
Μέσα από την πρόσφατη ενασχόληση του site με το θέμα αυτό, και την ανάγκη που αναπτύσσεται συνέχεια για "μουσική" ενημέρωση θα προσπαθήσω να παραθέσω "μεταφέροντας" γνώσεις, που συνέλεξα από διάφορες διαδικτυακές πηγές, μία μικρή αναφορά και κυρίως χρονολογικά στην λεγόμενη "Κλασική Μουσική"!
Παράλληλα στο τέλος κάθε χρονικής υποδιαίρεσης έχω ετοιμάσει κάποια δείγματα κλασικών κομματιών σχετιζομένων με την περίοδο αυτή, τα οποία και ΄μπορούν να ακουστούν από το PC σας! Πρόκειται για αρχεία ήχου wma urled δηλαδή παίζουν με το Windows Media player και μάλιστα θα χρειαστεί πιθανά να εγκαταστείσετε την τελευταία έκδοση 10!!! Μπορείτε να την κατεβάσετε Εδώ: Media Player 10!!!
Το επίθετο -κλασικός προέρχεται από τη λατινική λέξη -classicus, η οποία και προέρχεται από την Ελληνική λέξη "κλάσις", δηλαδή κάτι εξαιρετικό. Διάφοροι ορισμοί συνδέουν τον όρο με την ελληνική και λατινική αρχαιότητα, ως συμμόρφωση του ύφους ή της σύνθεσης με τα πρότυπα της ελληνικής και λατινικής αρχαιότητας (Oxford English Dictionary). Οι ορισμοί αυτοί μεταφέρθηκαν στην μουσική για να δηλώσουν περισσότερο την διάκριση μεταξύ της "έντεχνης" μουσικής από την λαϊκή ή παραδοσιακή. Η έννοια της κλασικής μουσικής, παρέπεμπε επομένως σε μία "ανώτερη" μορφή μουσικής σύνθεσης, με "σοβαρούς" σκοπούς και πέρα από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα.
Ο όρος "Κλασική Σχολή" χρησιμοποιήθηκε αργότερα στη Γερμανία το 1830 για το έργο των Χάυδν, Μότσαρτ και Μπετόβεν. Με τον όρο "κλασική μουσική" αναφερόμαστε ευρύτερα στην Δυτικοευρωπαϊκή μουσική παραγωγή που εκτείνεται σε μία αρκετά μεγάλη χρονική περίοδο, περίπου από το 470 μέχρι και την σύγχρονη εποχή.
Η ιστορία της κλασικής ευρωπαϊκής μουσικής μπορεί να χωριστεί στις παρακάτω κύριες ιστορικές περιόδους
Μεσαίωνας: η μεσαιωνική μουσική καλύπτει την περίοδο περίπου από τα τέλη του 6ου αι. μέχρι το 1500.
Αναγέννηση: η αναγεννησιακή μουσική καλύπτει την περίοδο 1500–1600.
Μπαρόκ: η μπαρόκ μουσική καλύπτει την περίοδο 1600–1750.
Κλασική εποχή: η μουσική της περιόδου 1730–1830.
Ρομαντισμός: η ρομαντική εποχή της μουσικής καλύπτει την περίοδο 1815–1910.
Σύγχρονη εποχή: η μουσική που παράγεται κατά κύριο λόγο στον 20ο αιώνα διατηρώντας χαρακτηριστικά γνωρίσματα της μουσικής των προηγούμενων περιόδων.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ!
Με τον όρο Μεσαιωνική μουσική αναφερόμαστε στη μουσική παραγωγή την εποχή του μεσαίωνα. Αν και ο ακριβής προσδιορισμός των χρονικών της ορίων είναι δύσκολος, μπορεί να θεωρηθεί πως καλύπτει την περίοδο από το τέλος της εποχής του Γρηγοριανού μέλους μέχρι περίπου το 1400 και την αρχή της Αναγεννησιακής μουσικής.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Με τον όρο Αναγεννησιακή μουσική αναφερόμαστε στην μουσική της εποχής της Αναγέννησης, που εκτείνεται περίπου από το 1500-1600 και χαρακτηρίζεται από έντονο ανθρωπισμό, τάσεις φιλοσοφικές και επιστροφή στα αρχαία Ελληνικά γράμματα καθώς και έντονη προσκόλληση πάνω στην αρχαία μετρική της ποίησης, η οποία οδηγούσε τη σύνθεση της μουσικής επάνω στα πρότυπά της.
Η μουσική δείχνει να ξεφεύγει από τα δεσμά της πολυπλοκότητας του προηγούμενου αιώνα και παρουσιάζεται πιο ελεύθερη, λιγότερο φορτωμένη και το κείμενο συνοδεύει πιο ζωηρό και πιτσικάτο. Το πολυφωνικό Σανσόν βρίσκεται στην καλύτερη εποχή του και πολλές μελωδίες από γνωστά Σανσόν χρησιμοποιήθηκαν σαν βάσεις για τη δημιουργία έργων θρησκευτικού χαρακτήρα.
Κατά το πρώτο μισό του 15ου αι. η μουσική επηρεάσθηκε πολύ από τις αναταραχές μεταξύ Προτεσταντών και Καθολικών, οι οποίες ταραχές οδήγησαν στη διάσπαση και κατά συνέπεια στη δημιουργία πολλών διαφορετικών θρησκευτικών δογμάτων.
Ένας Προτεστάντης, ο Μαρτίνος Λούθηρος (1483-1546) ήταν και ο ίδιος μουσικός. Απέρριψε τον Πάπα ως αρχηγό, χρησιμοποίησε την λατινική λειτουργία στο δικό του δόγμα και σταδιακά διαμόρφωσε ένα τρόπο ψαλμωδίας που έμεινε για αιώνες ο κεντρικός άξονας της γερμανικής θρησκευτικής μουσικής. Ένας από τους πιο γνωστούς ύμνους που έγραψε ήταν "Ο Θεός είναι ένα ισχυρό φρούριο".
Ο Ιωάννης Καλβίνος (1509-1566), θρησκευτικός μεταρρυθμιστής και θρησκευτικός ηγέτης των Καθολικών πιστών που ονομάστηκαν Καλβινιστές, αρχικά εξάλειψε την μουσική από την λειτουργία και επέτρεψε μόνο την μελωδική απαγγελία του Ευαγγελίου. Αργότερα, επιτρέπει τον δανεισμό από την κοσμική μουσική, καθώς πρέπει να βρεθούν τρόποι για την όσο το δυνατό μεγαλύτερη προσαγωγή των πιστών.
Η μουσική ήταν όμως συχνά αντικείμενο διαμάχης καθώς οι λαϊκές μελωδίες και η πολύπλοκη πολυφωνία που χρησιμοποιήθηκε στα ιερά μουσικά κομμάτια έκανε πολύ δύσκολη την κατανόηση των ιερών κειμένων από τους πιστούς.
Σημαντικές προσωπικότητες της περιόδου ήταν:
Ο Ορλάντο ντι Λάσσο (1532-1594) που καταγόταν από τη Φλάνδρα ήταν αυτός που με πολύ σοφία πλούτισε τη θρησκευτική μουσική των Καθολικών γράφοντας μοτέτα και λειτουργίες.
Ο Αντουάν ντε Μπαΐφ (1532-1589) ήταν ποιητής που καλούσε σε πνευματικές συγκεντρώσεις μουσικούς και ανθρώπους των γραμμάτων όλων των θρησκειών, όπου η μελέτη και εφαρμογή των αρχαίων μετρικών νόμων έφερνε καθαρότητα στη μουσική.
Μουσικά Δείγματα:
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Missa Entre vous filles, for 5 voices, H. v/159 Composed by Orlande de Lassus-with Oxford Camerata!!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_009/002-9225440-0327229
-Ockeghem: Missa Cuiusvis Toni: Kyrie
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Missa Papae Marcelli, for 6 voices Composed by Giovanni Pierluigi da Palestrina
with Oxford Camerata!!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Work(s) Miserere Composed by Gregorio Allegri!!
http://www.amazon.com/exec/obidos/c.../0/ref=mu_sam_wma_001_001/002-9225440-0327229
-Ave Maria... virgo serena, motet for 4 parts Composed by Josquin Desprez.!!!