Νέες αξιόλογες κυκλοφορίες/επανεκδόσεις σε CD/SACD/Blu-ray.

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Την Leila Schayegh με την Certa Baroque Orchestra της Βασιλείας την είχα ξεχωρίσει σε μια ηχογράφηση των κονσέρτων για βιολί του Leclair. Δυστυχώς οι βιολιστές του barock δεν απολαμβάνουν της δημοφιλίας των συναδέλφων τους του κλασσικού ρεπερτορίου. Αγνοούσα την ηχογράφηση και ευχαριστώ για την υπόδειξη. Η Solenne Paidassi είναι όντως εξαιρετική και παρέλειψα να την αναφέρω όπως και την Tabea Zimmermann στην βιόλα.

Συνεπώς αναφερθήκαμε σε έναν μουσικό ογκόλιθο, που κάθε βιολιστής θέλει να αναμετρηθεί μαζί του και προτείναμε τρεις νεότατους καλλιτέχνες (Hadelich, Schayegh Paidassi) . Αυτό είναι πολύ ευχάριστο.

Όσον αφορά τον Mortersen άκουσα την Overture in the French style, BWV 831 από αυτόν και από την πολύ έμπειρη Diana Boyle (εταιρία divine art) που είναι υπερβολικά αργή. Προτιμώ τους ρυθμούς του Mortersen, άλλωστε πρόκειται για χορούς. Αυτά όμως είναι αποκλειστικά θέμα γούστου.

Για να μην μονοπωλούμε τις παρουσιάσεις μόνο με Bach.

Με την ευκαιρία της εμφανισθείσας πολυαναμενόμενης 7ης συμφωνίας του Beethoven από τον Κουρεντζή προτείνω μια άλλη, καθόλου πειραματική, κλασσική, σύγχρονη ερμηνεία που μου άρεσε από την Westdeutsche Sinfonia με τον Dirk Joeres.
H Westdeutsche Sinfonia αποτελείται από μουσικούς οκτώ ορχηστρών του δυτικού τμήματος της Γερμανίας.

Dirk Joeres & Westdeutsche Sinfonia - Beethoven Symphonies Nos. 5 & 7 - Joeres (2021).jpg
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Χαίρομαι που οι ανταλλάγες πληροφοριών μας εμπλουτίζουν το νήμα με όλο και νεώτερα στοιχεία και ενδιαφέροντες δίσκους σε αξίόλογες παραγωγές.
Συμπληρωματικά με τα όσα αναφέρθηκαν στην ανωτέρω ανάρτησή σου:
- H Tabea Zimmermann είναι αναμφισβήτητα εξαίρετη στις Σουίτες για τσέλο, παιγμένες στη Βιόλα. Εν τούτοις, για μένα, παραμένει ως σημείο αναφοράς η περίφημη Αμερικανίδα βιολίστρια Kim Kashkashian, στην θαυμάσια παραγωγή της ECM.
- Αναφερόμενοι σε νέους ταλαντούχους και φερέλπιδες βιολονίστες, μόλις μου περιήλθε μία νέα πολλά υποσχόμενη (από μία πρώτη ακρόαση) έκδοση της Ολλανδικής πολύ σταθερής στις παραγωγές της Challenge, με τον πλεόν προικισμένο νέο Ολλανδό σολίστα του βιολιού, τον Bob van der Ent. Μπορεί να μας λείπουν οι λίγοι αλλά λαμπροί (brilliant) αστέρες του παρελθόντος, αλλά έχουμε πλέον μία υπερπροσφορά σε..excellent σολίστες.
- H Diana Boyle είναι μία εξαιρετική αλλά ιδιαίτερα ιδιόμορφη πιανίστα, που δουλεύει με σχολαστικότητα και σε βάθος χρόνου το πρόγραμμα του κάθε δίσκου που πρόκειται να ηχογραφήσει. Επειδή μου ταιριάζουν καλλίτερα οι αργές αλλά εύγλωττες αναγνώσεις στον Bach, θα τολμήσω το τελευταίο αυτό project της. Την έχω μόνον στον Mozart της και, παρά τις όποιες "ιδιοτροπίες" της, είναι μουσικά και εκφραστικά λίαν πειστική (η παραγωγή της Divine Art συμβάλλει σημαντικά προς τούτο).
- Ως προς τον Beethoven έχω αναφέρει δύο νέες κυκλοφορίες που βρήκα λίαν ενδιαφέρουσες και ικανοποιητικές (#2). Ο Κουρεντζής δεν με πείθει με τις πολύ αιρετικές του απόψεις και την πρόδηλη έπαρση του στυλ...έγω τα ξέρω όλα και τα ξέρω καλλίτερα από όλους. Επίσης, δεν πιστεύω ότι αγαπά πραγματικά τα έργα που καλείται να ερμηνεύσει.
Αντίθετα, η προταθείσα ερμηνεία του Dirk Joares είναι όντως κλασική, συναρπαστική, έντονη αλλά και καθαρή, ώστε να μπορεί να καταστεί εύληπτη η δύστροπη ενορχήστρωση του Beethoven. Τον Joares τον έχω και στον Schumann του (3η Συμφωνία κλπ.), όπου και εκεί είναι εξαιρετικός, αλλά η παραγωγή της Heritage δεν βοηθάει και πολύ (και οι ενορχηστρώσεις του Schumann είναι δύσβατες και απαιτούν τις καλλίτερες δυνατές παραγωγές, όπως αυτή του M. Tilson-Thomas σε SFS Media).
Τέλος, και δύο νέες αξιόλογες παραγωγές με βάση τον Beethoven αλλά και τους λιγότερο τυχερούς σύγχρονούς του συνθέτες:
- Στην μικρή Γερμανική εταιρεία EigenArt, το Κουαρτέτο Εγχόρδων Hohenloher παίζει με αρκούντως ιδιωματικό στυλ το πολύ απαιτητικό 2ο Κουαρτέτο από τα τρία μεσαία, τα γνωστά με το επώνυμο του Κόμη και Ρώσου Πρέσβεως στην Αυστρία που τα παρήγγειλε από τον συνθέτη, ήτοι τα "Rasumovsky" Κουαρτέτα (Op. 59, no. 2, σε μι ελάσσονα), το Κουαρτέτο Op. 7, no. 1 του Danzi και το Κουαρτέτο Op. 30, no.1 του Hummel. Αποκαλυπτικά του ταλέντου και της τέχνης των δύο αυτών λιγότερο γνωστών συνθετών και στο είδος αυτό της Μουσικής Δωματίου.
- H λίαν εκλεκτική εταιρεία Audax μας παρουσίασε πολύ πρόσφατα ένα θαυμάσιο CD με Σονάτες για Βιολί και Πιάνο των Beethoven (την τελευταία του, Νο. 10, σε Σολ μείζονα, Op. 96), Vorisek (Op. 5, σε Σολ μείζονα) & του Αρχιδούκα Ροδόλφου της Αυστρίας (σε φα ελάσσονα). Τις απολαυστικές αλλά και εμπνευσμένες αυτές Σονάτες ερμηνεύει, με πάθος και ιδιαίτερη αφοσίωση, το Duo Brüggen-Plank, ήτοι η βιολονίστρια Marie Radauer-Plank και η πιανίστα Henrike Brüggen. Η παραγωγή είναι πολύ υψηλού επιπέδου, ως αναμένεται από μία τέτοιας ποιότητας εταιρεία.
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
folder.jpg


Antonio Vivaldi Concerti particolari – Academia Montis Regalis, Enrico Onofri

Πολλές είναι οι ηχογραφήσεις του Vivaldi. Μια πολύχρονη σημαντική προσπάθεια της εταιρίας Naive σε συνεργασία με το Istituto Per I Beni Musicali In Piemonte (The Institute for Musical Heritage in Piedmont), προγραμματίζει σε 120 περίπου cds την ηχογράφηση του συνόλου της εργογραφίας του Vivaldi με βάση τα χειρόγραφα του από την βιβλιοθήκη του Τορίνο.

Στην Vivaldi Edition της Naïve έχει συμμετάσχει και η Academia Montis Regalis και ο Enrico Onofri. Την έχω σε με μια εγγραφή κάποιων από τα κονσέρτα για βιολί.

Εδώ όμως έχουμε μια άλλη παραγωγή από την εταιρία passcaille. Αυτό που κινεί την περιέργεια είναι ο τίτλος Concerti particolari.

Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και απολαυστική παραγωγή που επιλέγει έργα με σύνθετη αρμονική και αντιστικτική δομή (Concerto Madrigalesco RV 129 in D Minor) όπως και έργα με έντονη εσωτερικότητα (Sinfonia Al Santo Sepolcro RV 169 in B Minor). Κάτι ακόμη που μου άρεσε είναι ότι οι ζωηροί ρυθμοί δεν αποδίδονταν με μια ρυθμική εν είδη νεύρωσης πολλών σύγχρονων ηχογραφήσεων.

Συστήνεται.
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
View attachment 208831

Antonio Vivaldi Concerti particolari – Academia Montis Regalis, Enrico Onofri

Πολλές είναι οι ηχογραφήσεις του Vivaldi. Μια πολύχρονη σημαντική προσπάθεια της εταιρίας Naive σε συνεργασία με το Istituto Per I Beni Musicali In Piemonte (The Institute for Musical Heritage in Piedmont), προγραμματίζει σε 120 περίπου cds την ηχογράφηση του συνόλου της εργογραφίας του Vivaldi με βάση τα χειρόγραφα του από την βιβλιοθήκη του Τορίνο.

Στην Vivaldi Edition της Naïve έχει συμμετάσχει και η Academia Montis Regalis και ο Enrico Onofri. Την έχω σε με μια εγγραφή κάποιων από τα κονσέρτα για βιολί.

Εδώ όμως έχουμε μια άλλη παραγωγή από την εταιρία passcaille. Αυτό που κινεί την περιέργεια είναι ο τίτλος Concerti particolari.

Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και απολαυστική παραγωγή που επιλέγει έργα με σύνθετη αρμονική και αντιστικτική δομή (Concerto Madrigalesco RV 129 in D Minor) όπως και έργα με έντονη εσωτερικότητα (Sinfonia Al Santo Sepolcro RV 169 in B Minor). Κάτι ακόμη που μου άρεσε είναι ότι οι ζωηροί ρυθμοί δεν αποδίδονταν με μια ρυθμική εν είδη νεύρωσης πολλών σύγχρονων ηχογραφήσεων.

Συστήνεται.
H Passacaille είναι μία πολύ αξιόλογη και ολονέν αναπτυσσόμενη Βελγική εταιρεία που κυρίως εξειδικεύεται σε αξιόπιστες παραγωγές μουσικών έργων της περιόδου Baroque.
Στη συγκεκριμένη όντως πολύ ενδιαφέρουσα παραγωγή με particolari Κοντσέρτα (και ένα ευφάνταστο εξώφυλλο) του πάντα σημαντικού VIvaldi αξίζει ιδιαίτερης αναφοράς ο βιολονίστας και μαέστρος Enrico Onofri, ο οποίος έχει αρκετές παραγωγές (οι περισσότερες στην Passacaille) στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων και ένα εντυπωσιακό (τουλάχιστον ως ιδέα) CD με έργα περιόδου Μπαρόκ για σόλο βιολί, όπου παίζει και μία τολμηρή μεταγραφή της περιφημής και πλεόν γνωστής Τοκάτας και Φούγκας σε ρε ελάσσονα, BWV565, στο ήκιστα ή τουλάχιστον δύσκολα πολυφωνικό βιολί! Επίσης, έχει ηχογραφήσει στην ίδια εταιρεία και τις περίφημες Σονάτες για Βιολί και Μπάσο Κοντίνουο, Op.5 του Corelli με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Στις πολύ ενδιαφέρουσες πρόσφατες παραγωγές της εν λόγω εταιρείας αξίζει να αναφέρω και τον εκπληκτικό, τουλάχιστον ως παραγωγή, δίσκο με τέσσερις Sinfonias των τεσσάρων πλέον σπουδαίων και επιφανών υιών του μεγάλου πατρός J. S. Bach, ήτοι των Carl Philipp, Johann Christian, Johann Christoph Friedrich & Wilhelm Friedemann Bach. Παρά του ότι έχουν ηχογραφηθεί ουκ ολίγοι δίσκοι με θέμα έργα των υιών του πατρός Bach, ο συγκεκριμένος της Passacaille είναι από τους πλέον εντυπωσιακούς, ιδίως ως προς την ηχογράφηση αλλά και την μάλλον "επιθετική" ερμηνεία του οργανικού συνόλου με το περίεργο όνομα Conctrocorrente Orchestra.
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Enrico Onofri η εξέλιξη. Από σόλο βιολί στους Il Giardino Armonico-Antonini στην δική του ηχογράφηση.

antonini.jpg
Enrico Onofri - Into Nature - Vivaldi Seasons and Other Sounds from Mother Earth.jpg


Enrico Onofri το εύρος ρεπερτορίου. Από τον Stradella στον Bartok. Δεν ξέρω.

folder.jpg
bartok.jpg
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Enrico Onofri η εξέλιξη. Από σόλο βιολί στους Il Giardino Armonico-Antonini στην δική του ηχογράφηση.

View attachment 208879 View attachment 208880

Enrico Onofri το εύρος ρεπερτορίου. Από τον Stradella στον Bartok. Δεν ξέρω.

View attachment 208881 View attachment 208882
Ο Ε. Onofri έχει μακρά ιστορία (είναι ήδη 54 ετών) και έχει συνεργασθεί με ουκ ολίγες Ορχήστρες (ως πρώτο βιολί, με κυριότερη τη συνεργάσιά του με το Il Giardino Armonico) και Μαέστρους (Savall, Harnoncourt και τις Ορχήστρες τους), ενώ o ίδιος έχει υπάρξει είτε Διευθυντής σε διάφορες Ορχήστρες ή έχει δημιουργήσει δικές του, εξειδικευμένες στην περίοδο του Baroque, όπως οι Imaginarium Ensemble & The Academia Montis Regalis.
Ως σολίστας, παρόλο που έχει ηχογραφήσει με αρκετές εταιρείες, η παραγωγή που έχει μείνει ως πλέον σημαντική παρακαταθήκη του είναι αυτή με το Giardino Armonico (στην Teldec, νυν Warner) και στην Passacaille, με ρεπερτόριο που κυμαίνεται από το πρώιμο Baroque έως τον Bach. Ως μαέστρος, δισκογραφικά δεν έχει αφήσει πολλά πράγματα, αλλά και εκεί δεν φαίνεται να πηγαίνει πολύ μακρύτερα (π.χ. ένα θαυμάσιο SACD στην Pentatone, όπου διευθύνει την Ορχήστρα Il pomo d'oro, με έργα εποχής Monteverdi, ή μία άγνωστη Όπερα του καλά διατηρημένου στη λήθη συνθέτη της προκλασικής περιόδου Antonio Mazzoni στην Dynamic).
Ο δίσκος του στην Pan Classics με τα Duos του Bartok είναι μία εξαίρεση στον κανόνα του, που, όμως, δείχνει ότι δύναται να κινηθεί, χωρίς φόβο και πάθος, και σε χώρους που δεν...συχνάζει...μουσικά.
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
folder.jpg


Ο Αυστο-Ούγγρος Christoph Koncz, principal second βιολιστής της Φιλαρμονικής της Βιέννης και σολίστας, παίζει με ένα εκμοντερνισμένο βιολί Strativarius του 1707. Δεν γνωρίζω την διαδικασία αλλά ο εκμοντερνισμός των βιολιών έγινε ούτως ώστε να ακούγονται σε μεγαλύτερες αίθουσες και με μεγαλύτερες ορχήστρες.

Εδώ παίζει τα κονσέρτα για βιολί του Mozart στην αίθουσα του Mozarteum Foundation του Salzburg . Είναι ο Principal Guest Conductor και διευθύνει τους Musiciens du Louvre που ιδρύθηκαν από τον Minkowski το 1982.

Αυτό που σε πρώτο επίπεδο κινεί την περιέργεια είναι ότι παίζει με ένα άλλο βιολί που βγήκε από το μουσείο. Ένα βιολί που δεν έχει αγγιχθεί από τα μέσα του 18ου αιώνα. Είναι το βιολί που είχε ο Mozart όταν συνέθετε τα έργα.

Σε δεύτερο επίπεδο είναι η προσέγγιση των έργων. Το concept είναι ότι παίζουν κάτι πολύ κοντά σε αυτό που θα είχε ακούσει ο Mozart. Στο ίδιο πνεύμα είναι και οι πολύ επιτυχημένες καντέντσες που προσέθεσε ο Koncz μια και ο Mozart δεν άφησε καντέντσες.

Το αποτέλεσμα μου άρεσε. Μου άρεσε ο γλυκός ήχος του βιολιού στις υψηλές, τα μελωδικά περάσματα, ο λυρισμός στο <επουράνιο> Adagio του 3ου κονσέρτου αλλά και ο ρυθμός και ενέργεια των Allegri.

Εξαιρετική και η συνοδεία της ορχήστρας.

Είναι μια εκτέλεση που μπορεί να μην κομίζει κάτι νέο αλλά κινείται σε υψηλότατο επίπεδο.
 

Μηνύματα
44
Reaction score
30
βρήκα χρόνο και άκουσα το : Francesco Venturini: Concerti
εκπληκτικό τόσο παλιά αλλα συγχρόνως και τόσο μοντέρνα μουσκική
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
View attachment 209329

Ο Αυστο-Ούγγρος Christoph Koncz, principal second βιολιστής της Φιλαρμονικής της Βιέννης και σολίστας, παίζει με ένα εκμοντερνισμένο βιολί Strativarius του 1707. Δεν γνωρίζω την διαδικασία αλλά ο εκμοντερνισμός των βιολιών έγινε ούτως ώστε να ακούγονται σε μεγαλύτερες αίθουσες και με μεγαλύτερες ορχήστρες.

Εδώ παίζει τα κονσέρτα για βιολί του Mozart στην αίθουσα του Mozarteum Foundation του Salzburg . Είναι ο Principal Guest Conductor και διευθύνει τους Musiciens du Louvre που ιδρύθηκαν από τον Minkowski το 1982.

Αυτό που σε πρώτο επίπεδο κινεί την περιέργεια είναι ότι παίζει με ένα άλλο βιολί που βγήκε από το μουσείο. Ένα βιολί που δεν έχει αγγιχθεί από τα μέσα του 18ου αιώνα. Είναι το βιολί που είχε ο Mozart όταν συνέθετε τα έργα.

Σε δεύτερο επίπεδο είναι η προσέγγιση των έργων. Το concept είναι ότι παίζουν κάτι πολύ κοντά σε αυτό που θα είχε ακούσει ο Mozart. Στο ίδιο πνεύμα είναι και οι πολύ επιτυχημένες καντέντσες που προσέθεσε ο Koncz μια και ο Mozart δεν άφησε καντέντσες.

Το αποτέλεσμα μου άρεσε. Μου άρεσε ο γλυκός ήχος του βιολιού στις υψηλές, τα μελωδικά περάσματα, ο λυρισμός στο <επουράνιο> Adagio του 3ου κονσέρτου αλλά και ο ρυθμός και ενέργεια των Allegri.

Εξαιρετική και η συνοδεία της ορχήστρας.

Είναι μια εκτέλεση που μπορεί να μην κομίζει κάτι νέο αλλά κινείται σε υψηλότατο επίπεδο.
Τα Κοντσέρτα για Βιολί του Mozart, αν και όχι όσο τα πιο φημισμένα εκείνα για Πιάνο, δεν παύουν να ηχογραφούνται από κυρίως νεώτερους "αστέρες" ή φερέλπιδες του οργάνου αυτού. Η ανωτέρω έκδοση της Sony, για όλους τους λόγους που αναφέρονται στην ανωτέρω ανάρτηση, έχει μία ιδιαίτερη αξία και ξεχωριστή σημασία, πέρα και από την ίδια την εκλεπτυσμένη και όσο το δυνατόν στυλιστικά πλεόν πιστή παρουσίαση των έργων, ενώ η παραγωγή της Sony διευκολύνει, σε ικανότατο βαθμό, τη σχετική σοβαρή αυτή προσπάθεια.
Σχεδόν ταυτόχρονα με την εν λόγω έκδοση, η πολύ σοβαρή και σημαντική Γερμανική εταιρεία Orfeo κυκλοφόρησε μία άλλη έκδοση των Κοντσέρτων αυτών με τη δική τους πολύ ικανή Λιθουανή βιολονίστρια Baiba Skride και τη Σουηδική Ορχήστρα Δωματίου υπό τον Eivind Aadland. Μία αρκούντως προσωπική, ελεύθερη αλλά ενθουσιώδης προσέγγιση των έργων, χωρίς να ξεπερνά παλαιότερες σπουδαίες ερμηνείες παραμένει μία ανταγωνιστική τοιαύτη για όσους θελήσουν να την προτιμήσουν. Η παραγωγή της Orfeo σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα.
Ένα έτος νωρίτερα, μία άλλη πολύ σπουδαία audiophile Γερμανική ετιαρεία, η Tacet, μας παρουσίασε το 1ο και το 5ο Κοντσέρτα για Βιολί, σε μία σοβαρή, μουσικότατη και πολύ στυλιστική ερμηνεία, με τον Γάλλο-Σέρβο βιολονίστα και επί 20 έτη πρώτο βιολί της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου Gordan Nikolic ο οποίος επίσης διευθύνει την Ορχήστρα Δωματίου της Ολλάνδιας. H εξαιρετική SACD παραγωγή της σπουδαίας αυτής Γερμανικής εταιρείας δικαιώνει την όλη προσπάθεια, ελπίζοντας ότι θα ακολουθήσει ένα ακόμη SACD με τα υπόλοιπα Κοντσέρτα.
Ειρήσθω εν παρόδω ότι αναμένω με πολύ ενδιαφέρον την πολύ πρόσφατη παραγωγή της ίδιας εταιρείας, σε SACD επίσης, των Συμφωνιών 39 & 41 του Mozart με τον G. Nikolic να διευθύνει πάλι την Ορχήστρα Δωματίου της Ολλανδίας.
 

Μηνύματα
248
Reaction score
320
ζεύγος Franz & Debora Halasz
και μια που ειθισται να νυμφευονται κιθαριστες πιανιστριες, να προτεινω τον αλεξαντερ σεργεϊ ραμιρεζ με την αρνολντ σε οργανα (κοπιες) εποχης.
ωραια ηχογραφηση, ωραιες δυναμικες, συμπαθητικα εργα, κ γενικως ωραια παραγωγη...
η κιθαρα βεβαια ακουγεται καπως "συμπιεσμενη" στη ανωτερη περιοχη με μια προβολη στη μεσαια, αλλα ομως ετσι ειναι οι ρομαντικες κιθαρες....
(για το πιανο δεν ξερω-δεν εκφερω γνωμη)

Album Guitar & Fortepiano, Alexander-Sergei Ramirez | Qobuz: download and streaming in high quality
Alexander-Sergei Ramirez- Links (alexander-sergei-ramirez.de)
Sheila Arnold | Duo Fortepiano & Romantische Gitarre
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
και μια που ειθισται να νυμφευονται κιθαριστες πιανιστριες, να προτεινω τον αλεξαντερ σεργεϊ ραμιρεζ με την αρνολντ σε οργανα (κοπιες) εποχης.
ωραια ηχογραφηση, ωραιες δυναμικες, συμπαθητικα εργα, κ γενικως ωραια παραγωγη...
η κιθαρα βεβαια ακουγεται καπως "συμπιεσμενη" στη ανωτερη περιοχη με μια προβολη στη μεσαια, αλλα ομως ετσι ειναι οι ρομαντικες κιθαρες....
(για το πιανο δεν ξερω-δεν εκφερω γνωμη)

Album Guitar & Fortepiano, Alexander-Sergei Ramirez | Qobuz: download and streaming in high quality
Alexander-Sergei Ramirez- Links (alexander-sergei-ramirez.de)
Sheila Arnold | Duo Fortepiano & Romantische Gitarre
Χαίρομαι που ανέφερες το εν λόγω CD της Avi-music, το οποίο είχα ήδη αναφέρει και εγώ στην ανάρτησή μου #17 στο νήμα αυτό.
Οι παραγωγές αξιόπιστων εταιρειών με έργα για Φορτεπιάνο ή (σύγχρονο) πιάνο και Κιθάρα δεν είναι σπάνιες. Υπάρχουν δε μερικές που αξίζουν του συλλεκτικού ή απλά του μουσικού μας ενδιαφέροντος.
Η πλέον πρόσφατη είναι αυτή της Pan Classics με έργα Giuliani, Hummel & Moscheles, παιγμένα σε Ρομαντική Κιθάρα και Φορτεπιάνο. Από τις παλαιότερες είναι πολύ ενδιαφέρουσα εκείνη της Φινλανδικής Alba με όλες τις Σονατίνες και Σονάτες για τα δύο αυτά όργανα. Και στις δύο αυτές παραγωγές παίζουν σπεσιαλίστες του είδους, όπως ο περίφημος Φορτεπιανίστας Miklos Spanyi (στο CD της Alba), που έχει μία μακρά και πολύ αξιόλογη δισκογραφία με τις BIS & Hungaroton.
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Συνεχίζοντας με πολύ νέες εκδόσεις φωνητικής Μουσικής, δεν μπορώ να μην αναφέρω την τελευταία εξαίρετη παραγωγή της κραταιάς (με όλες τις αναταράξεις, δοκιμασίες και μεταλλάξεις) DG με Lieder των Wagner, Richard Strauss & Pfitzner και με θέμα το "ηλιοβασίλεμα" (Im Abendrot). Την φωνητική ερμηνεία έχει αναλάβει ο πολύ έμπειρος και σπεσιαλίστας στο Γερμανικό Τραγούδι Matthias Goerne, ενώ στο Πιάνο έχουμε, για πρώτη φορά σε αυτό τον ρόλο, τον πολλά υποσχόμενο και όντως πολύ προικισμένο Κορεάτη πιανίστα Cho Seong-Jin.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα 5 τραγούδια του Wagner αφιερωμένα στον ανεκπλήρωτο έρωτά του για την κυρία Mathilde Wesendonck, σύζυγο ενός από τους χορηγούς του μεγάλου Γερμανού συνθέτη. Τα 5 αυτά τραγούδια χρησιμοποιούν το κείμενο από 5 ποιήματα της κυρίας Wesendonck και, ως εκ τούτου είναι στο ευρύ κοινό γνωστά ως Wesendonck Lieder. Τα εν λόγω τραγούδια είναι γραμμένα, κατά τον συνθέτη, για μια γυναικεία φωνή (Fünf Gedichte für eine Frauenstimme=Πέντε Ποιήματα για μία Γυναικεία Φωνή). Αν και σπάνια, δεν είναι η πρώτη φορά που τα εν λόγω τραγούδια ερμηνεύονται από μία ανδρική -και στην προκειμένη περίπτωση ωραία και σπουδαία-φωνή.
Το πρόγραμμα συνεχίζει με 8 τραγούδια του παραγνωρισμένου αλλά σημαντικού Βαγκνέριου συνθέτη Hans Pfitzner, αναμεσά στα οποία και το σημαίνον...Abendrot καθώς και το λίαν εκφραστικό...Traum durch die Dämmerung (Το όνειρο μέσω του Λυκόφωτος). Δυστυχώς για τον συνθέτη αυτόν...η φήμη του συνεθλίβει στις "συμπληγάδες" του ίδιου του μέγιστου Wagner και του πλεόν άξιου και εμπνευσμένου συνεχιστή του Richard Strauss.
Ούτως το πρόγραμμα συμπληρώνεται με 4 τραγούδια του σπουδαίου R. Strauss, μεταξύ των οποίων δύο που προορίζονται και τα έχουν δοξάσει ουκ ολίγες σημαντικές και ωραίες γυναικείες φωνες, όπως το πανέμορφο και τόσο εκφραστικό Morgen και το άκρως αισθαντικό και εξαίσιας μουσικής αισθητικής...Im Abendrot από τον κύκλο τραγουδιών "Vier Letzte Lieder (Τα Τεσσέρα Τελευταία Τραγούδια).
O Goerne είναι στο στοιχείο του, ειδικά ως προς την ερμηνεία, τραγουδιών με θέμα τη μελαγχολία και την αποδοχή του αναπόφευκτου...τέλους. Στα τραγούδια αυτά που απαιτείται σημαντική χρήση ήπιας αλλά πολύ εκφραστικής φωνής, ο Goerne τα αποδίδει με τον πιο μεστό και εξαίσια εκφραστικό τρόπο, χάρις και στην εξαίρετη τεχνική, μουσική άρθρωση, και ικανό έλεγχο των εκφραστικών μέσων που χρησιμοποιεί κατά περίπτωση.
Αξιοσημείωτα ευχάριστη έκπληξη και ο ρόλος στο πιάνο του τόσο ταλαντούχου Κορεάτη πιανίστα Cho Seong-Jin, ο οποίος φαίνεται ότι μπορεί να καταστεί ένα φημισμένο όνομα σαν τους ήδη διάσημους, πρωτίστως για τη δεξιοτέχνιά τους, Κινέζους Lang Lang & Wang Yuza. Στην περίπτωση του εν λόγω Κορεάτη πιανίστα, η όποια φήμη του θα καθιερώθει πολύ περισσότερο για το βάθος και την ουσία του πιανιστικού του ταλέντου που οικοδομείται σιγά-σιγά αλλά σταθερά, όπως φαίνεται και από την άρτια σύμπραξη του στο υπέροχο αύτό πρόγραμμα.
Για όσους αγαπούν ή επιθυμούν να ερευνήσουν το χώρο του Γερμανικού Lied το CD αυτό συστήνεται ανεπιφύλακτα.
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Καθώς εισερχόμαστε στη Μεγάλη Εβδομάδα και για όσους λίγους τούτο κάτι μπορεί να σημαίνει για να το αισθανθούν και μέσω της Μουσικής, υπάρχουν τουλάχιστον δύο λίαν αξιόλογες νέες κυκλοφορίες με Καντάτες για το Πάσχα, σε πρώτης τάξεως παραγωγές:
- Telemann: Easter Cantatas, με εξαίρετους σολίστες, την Ορχήστρα Die Kölner Akademie και τον πολύ ικανό και έμπειρο για το ρεπερτότιο μαέστρο Alexander Willens (CPO). Το CD περιλαμβάνει 5 Καντάτες από το εκτεταμένο και, στο μεγαλύτερο μέρος του, μη εξερευνημένο όγκο έργων με θεματικά έργα για το Πάσχα του σημαντικού Γερμανού συνθέτη Georg Philipp Telemann. H ερμηνεία είναι στυλιστικά πολύ πειστική, η παραγωγή στα πάντα πολύ υψηλά επίπεδα της σημαίνουσας αυτής Γερμανικής εταιρείας και τα έργα αποκαλυπτικά για την μουσικότητα και ευρηματικότητάς τους.
- Graupner: Easter Cantatas. Πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση των άγνωστων αυτών έργων του επίσης ήκιστα γνωστού (αλλά αρκούντως εκτιμώμενου σε όσους γνωρίζουν το έργο του) Γερμανού συνθέτη Christoph Graupner. Τα 4 έργα είναι και εδώ αποκαλυπτικά και ενδιαφέροντα, καθώς η κάθε μία Καντάτα αναφέρεται στη Μεγάλη Πέμπτη, τη Μεγάλη Παρασκευή και τις δύο ημέρες του Πάσχα. Καίτοι σύγχρονος του πατρός Bach, ο Grαupner, δίνει μία αρκούντως προσωπική θεώρηση στα έργα αυτά, με ικανό βάθος ως προς την εκφρασή της πίστης και του Πάθους αλλά και της δικαίωσης της ζωής.
Οι πολύ ικανοί σολίστες, η έξοχη Χορωδία και η θαυμάσια expert Ορχήστρα Pulchra Musica Baroque Orchestra υπό τον Christian Bonath αποδίδουν τα έργα αυτά με πολύ ιδιωματικό στυλ και αγάπη για τη Μουσική αυτή και τον συνθέτη. Η παραγωγή είναι της Αυστριακής Capriccio και, ως εικός, είναι σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα.
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Πολύ καλός ο Graupner στις Easter Cantatas που αγνοούσα. Προτείνω μάλιστα περεταίρω διερεύνηση με τις Basskantaten που μου άρεσαν περισσότερο.

Klaus Mertens, Accademia Daniel, Shalev Ad-El - Graupner Bass Cantatas (2014).jpg





Μια σημαντική νέα κυκλοφορία είναι η επεξεργασία από την εταιρία esoteric του Ιπτάμενου Ολανδού με τον Κarl Bohm, ηχογράφηση του 1972 από το Bayreuth.
Οι επανεκδόσεις της esoteric είναι γνωστές για την υψηλότατη ποιότητα αναπαραγωγής. Δυστυχώς τα sacd της είναι ακριβά και λίγο μετά την κυκλοφορία τους γίνονται συλλεκτικά. Για τους βινυλιόφιλους υπάρχει πάντα η φθηνότερη εναλακτική του αξεπέραστου μαύρου δίσκου.
Δεν είχα ακούσει αυτή την εκτέλεση. Είναι ενας Ολανδός με εξαιρετική ροή, μουσικά περισσότερο εύληπτος από τους αντίστοιχους των Solti και Klemperer.
Τελικά αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι ο Bohm είναι ίσως ο μεγαλύτερος Βαγκνερικός μαέστρος (εκτός του Tannhäuser που δεν έχει ηχογραφήσει).

front.jpg
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Ναι, όντως τα Esoteric SACD είναι πολύ ακριβά (ακομη και για την υποτιθέμενη προστιθέμενη αξία τους) και σύντομα καθίστανται...collectibles. Έχω μερικές Όπερες (π.χ. Μαγικός Αυλός του Solti) που τις πλήρωσα πολύ ακριβά για αυτό που τελικά προσφέρουν.
Πιστεύω ότι για το πολυπλεύρο και τόσο πλούσιο μουσικά έργο του Wagner δεν υπάρχει ένας μαέστρος ως ο "μεγαλύτερος" Βαγκνερικός...Προσωπικά, ο Solti, με όλη την ιδιαίτερη μουσική του ιδιοσυνγκρασία αλλά και χάρις στις μοναδικές παραγωγές της παλαιάς κραταιάς Decca μας προσέφερε ερμηνείες αναφοράς. Και ο Karajan είχε μία ιδιαίτερη, σχεδόν μοναδική, εκφραστική δύναμη στην ερμηνεία του Βαγκνερικού έργου. Και βεβαία οι παλαιότεροι και Κλασικοί Knappertsbusch, Keilberth, Kleiber a.o.
Ο Graupner, όπως αρκετοί σύγχρονοί του, φαίνεται ήταν αρκετά παραγωγικός ειδικά στη φωνητική μουσική (αν και το έργο του για τσέμπαλο είναι αρκετά πλούσιο και ουχί ευκαταφρόνητο). Πέρα από τις όντως θαυμάσιες Καντάτες για Βαθύφωνο (αν και ερμηνεύονται από τον πολύ ικανό και έμπειρο Μπασοβαρύτονο Klaus Mertens), η πολύ διευρευνητική CPO έχει εκδόσει (σε 2πλο CD) τις 5 Καντάτες για τα Θεοφάνεια (Epiphany Cantatas), τις Χριστουγενιάτικες τοιαύτες, σε 4 CDs (χωριστά) τις Καντάτες για το Θείον Πάθος (Passion Cantatas) και τις λίαν πρωτότυπες Καντάτες με bassoon obligato!
Ως προς το Θείον Πάθος, οι πλέον πρόσφατες παραγωγές άξιας προσοχής και ενδιαφέροντος:
- Handel : Brockes Passion με το εξαίρετο ορχηστρικό σύνολο Arcangelo υπό τον Jonathan Cohen και ένα θαυμάσιο γκρουπ από σολίστες, σε υποδειγματική παραγωγή της Alpha.
- Bach : St. Matthew Passion με το Geachinger Cantorey υπό τον εξειδικευμένο και λίαν έμπειρο Hans-Christoph Rademann, σε ιδιαίτερα καλή παραγωγή της Accentus Music. Παρά τις όποιες ξεχωριστές αρετές της απέχει από τις ηχογραφήσεις αναφοράς. Πάντως, για "αχόρταγους" συλλέκτες έχει τη δική της αξία.
- Künstel : Markus Passion. Αν και δεν ειναι τόσο πρόσφατο (κυκλοφόρησε πριν δύο χρόνια) είναι ένα σπάνιο αξιόλογο έργο που έρχεται στο φως από επίσης άγνωστο συνθέτη. Εξαιρετικοί το 11μελές Χορωδιακό συγκρότημα Polyharmonique (υπό τον...Primus inter pares Alexander Schneider) και το μικρό ορχηστρικό σύνολο L'arpa festante. H πολύ ικανοποιητική παραγωγή ανήκει στην εξειδικευμένη στο ρεπερτόριο αυτό Γερμανική Christophorus.
Στις επανεκδόσεις, αναμένεται οσονούπω (σε δύο CDs & Blu-ray Audio) και ο πολύ ικανoποιητικός Messiah του Handel υπό τον ιδιωματικό Paul McCreesh, το στυλιστικά θαυμάσιο Gabrieli Consort και ένα...stellar cast
(στην DG/Archiv).
Τέλος, στα "καθυστερημένα" για το εποχικό τους θέμα αναμένεται με πολύ ενδιαφέρον η τελευταία σούπερ παραγωγή (3πλο SACD στη δική του εταιρεία Alia Vox, ως εικός) του μεγάλου Jordi Saval με το Θείον Πάθος κατά τον ιδιαίτερα σπουδαίο Ισπανό συνθέτη του 16ου αιώνος Tomas Luis de Victoria υπό τον πλήρη τίτλο Officium Hebdomadae Sanctae.
Καλή (Μουσική) Ανάσταση και ένα πολύ χαρούμενο και μουσικά πλούσιο Πάσχα.
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Η εταιρεία της σπουδαίας Συμφωνικής Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας (BR Klasik) κυκλοφόρησε πρόσφατα, σε δύο ανεξάρτητα CDs, τις Συμφωνίες νο. 3 & 6 του Bruckner, με τον σχετικά προσφάτως εκλιπόντα εξαιρετικό της μαέστρο Mariss Jansons. Ο εν λόγω μαέστρος είχε ηχογραφήσει (σε SACD format) τις δύο αυτές Συμφωνίες και με την εξαιρετική Ολλανδική Ορχήστρα Concertgebouw (στη δική της Εταιρεία RCO Live).
Και στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για "ζωντανές" ηχογραφήσεις, οι οποίες αρχικά προορίζοντο αποκλειστικά για τους συνδρομητές των Συναυλιών της Ορχήστρας. Οι εκτελέσεις που έχει επιλέξει ο μαέστρος είναι οι μεταγενέστερες και πιο σύντομες, αλλά, σε αντίθεση με εκείνες της Concertgebouw, είναι πιο έντονες, ενθουσιώδεις και πολύ ανταγωνιστικές. Οι παραγωγές της BR Klassik είναι πλήρως ικανοποιητικές.
Υπόψη ότι οι δύο αυτές Συμφωνίες είναι από εκείνες που συνήθως παραβλέπονται, καθόσον έχουν την "ατυχία", για μεν την Τρίτη, να ακολουθούν η πολύ πιο "προσιτή" και δημοφιλής 4η (η "Ρομαντική"¨), ενώ η 6η συμπιέζεται υπό το βάρος μίας μνημειώδους 5ης και της πιο όμορφης και σημαντικής Συμφωνίας του συνθέτη, την εξαίσια 7η.
Μολαταύτα, η μεν Τρίτη, η πλεόν ξεκάθαρα αφιερωμένη στον μεγάλο Wagner, είναι μεν μία αρκούντως δύσβατη Συμφωνία, αλλά, ταυτόχρονα, αποτελεί την πρώτη πραγματική μουσική αποκάλυψη του τεράστιου ταλέντου του συνθέτη ως προς την ευρύτατη δημιουργικότητα σε συνδυασμό με τη μοναδική ικανότητα του να οικοδομεί απίστευτου μεγέθους και μεγαλείου Συμφωνικά αριστουργήματα.
Η δε Έκτη είναι η πλεόν "ασυνήθιστη" σε σχέση με όσες Συμφωνίες έχουν προηγηθεί αλλά και αυτές που θα ακολουθησουν. Είναι ίσως η πιο ανθρώπινα εκφραστική, με πιο εύληπτα μελωδικά θέματα, πιο πρωτότυπη και τολμηρή αρμονία, ενώ η ενορχήστρωση είναι αρκούντως ευφάνταστη και δημιουργική (π.χ. το ιδότυπο Τρίο στο ιδιαίτερα πρωτότυπο Scherzo).
Τέλος, γράφοντας για τον Bruckner, αξίζει να επισημανθεί και ο θαυμάσιος δίσκος SACD της σπουδαίας Pentatone με χορωδιακά έργα του συνθέτη και δη ορισμένα από τα Μοτέτα του σε αντιδιαστολή με εκείνα του Michael Haydn! Πρόκειται για μία σπάνια αλλά εξαιρετική ιδέα στο να φανεί η πολύ συνεπής συνέχεια της παράδοσης στην Αυστριακή μουσική στο χώρο της Θρησκευτικής Μουσικής, παρά τις διαφορές στο προσωπικό στυλ γραφής των δύο αυτών συνθετών, που τους χωρίζει περίπου ένας αιώνας.
Η ερμηνεία από τη Χορωδία MDR της Ραδιοφωνίας της Λειψίας (η μεγαλύτερη Ραδιοφωνική Χορωδία με τη πλέον πλούσια παράδοση στη Γερμανία) υπό τον μαέστρο της Philipp Ahmann είναι υποδειγματική, η δε παραγωγή της Pentatone, ως συνήθως, πρώτης τάξεως.
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Αυτή η έκδοση της BR klassik Jansons- Bruckner με έχει μπερδέψει.
Το 2020 βγάζει τις ηχογραφήσεις του 2015 (live) σε ένα κουτί με τις συμφωνίες 3,4 & 6-9 στη εικονιζόμενη έκδοση.

jansons bruckner 3,4 & 6-9.jpg

Το 2021 βγάζει χωριστά την 3η (live) και την 6η συμφωνία (live) πάλι από τις ηχογραφήσεις του 2015. Στην εικονιζόμενη έκδοση η 3η συμφωνία.

mariss-jansons-bruckner-symphony-no_-3.jpg


Προφανώς είναι οι ίδιες ηχογραφήσεις σε διαφορετική έκδοση
 

Μηνύματα
1.637
Reaction score
1.986
Αυτή η έκδοση της BR klassik Jansons- Bruckner με έχει μπερδέψει.
Το 2020 βγάζει τις ηχογραφήσεις του 2015 (live) σε ένα κουτί με τις συμφωνίες 3,4 & 6-9 στη εικονιζόμενη έκδοση.

View attachment 212206
Το 2021 βγάζει χωριστά την 3η (live) και την 6η συμφωνία (live) πάλι από τις ηχογραφήσεις του 2015. Στην εικονιζόμενη έκδοση η 3η συμφωνία.

View attachment 212207

Προφανώς είναι οι ίδιες ηχογραφήσεις σε διαφορετική έκδοση
Όντως είναι οι ίδιες ηχογραφήσεις που η BR αποφάσισε να τις κυκλοφορήσει και σε χωριστούς δίσκους, για όσους δεν έχουν ή δεν θέλουν να έχουν το κουτί με όλες τις ηχογραφήσεις του Jansons με Συμφωνίες του Bruckner.
Επίσης, οι Συμφωνίες 3, 4, 7 & 8 έχουν περιληφθεί στο κουτί της ίδιας εταιρείας με όλες τις Συμφωνίες του Bruckner (με άλλους τρεις διαφορετικούς μαέστρους που εργάσθηκαν με την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, ήτοι τους Haitink, Maazel & Blomstedt).
Οι Συμφωνίες 7 & 8 κυκλοφόρησαν πρώτα σε SACD format και έχουν συμπεριληφθεί στο 10πλο κουτί της εταιρείας με ό,τι ηχογράφησε ο Jansons σε SACD και τον τίτλο "The SACD Recordings".
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Όντως είναι οι ίδιες ηχογραφήσεις που η BR αποφάσισε να τις κυκλοφορήσει και σε χωριστούς δίσκους, για όσους δεν έχουν ή δεν θέλουν να έχουν το κουτί με όλες τις ηχογραφήσεις του Jansons με Συμφωνίες του Bruckner.
Επίσης, οι Συμφωνίες 3, 4, 7 & 8 έχουν περιληφθεί στο κουτί της ίδιας εταιρείας με όλες τις Συμφωνίες του Bruckner (με άλλους τρεις διαφορετικούς μαέστρους που εργάσθηκαν με την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, ήτοι τους Haitink, Maazel & Blomstedt).
Οι Συμφωνίες 7 & 8 κυκλοφόρησαν πρώτα σε SACD format και έχουν συμπεριληφθεί στο 10πλο κουτί της εταιρείας με ό,τι ηχογράφησε ο Jansons σε SACD και τον τίτλο "The SACD Recordings".
Το 10πλο κουτί δεν το έχω αλλά έχω μεγάλο μέρος του σε μεμονωμένα sacd (Beethoven 9, Haydn, Tchaikovsky 5, Mahler 7, Bruckner 7) και τα υπόλοιπα σε άλλες δειγματοληψίες κυρίως 24/48.
Συνεχίζω πάντως να μην αντιλαβάνομαι την πολιτική της εταιρίας BR Klassik.
-H 7η του Shostakovitch σε sacd υπάρχει μόνο σε αυτό το κουτί. Όποιος δεν το έχει, όπως εγώ, την ακούει στην μοναδική ανάλυση που διατίθεται, 24/48.
-Το προαναφερθέν κουτί πωλείται σήμερα από το presto classical 111,34 ευρώ μόνο που είναι σε ποιότητα cd και οχι sacd. Μετά αναρωτιούνται γιατί μειώνονται οι πωλήσεις και ο κόσμος κατευθύνεται στις υπηρεσίες τύπου sportify.
-H εταιρία εκδίδει το 2011 τις συμφωνίες 2,3 του Brahms σε δειγματοληψία sacd και ένα χρόνο αργότερα τις συμφωνίες 1 &4 σε μορφή cd.

Το καλό όμως της υπόθεσης είναι ότι ψάχνοντας της 8η του Bruckner με τους Βαυαρούς και τον Jansons σε sacd (που υπήρχε μόνο στην Ιαπωνία) έπεσα σε μια εκτέλεση με τους Βαυαρούς που δεν εγνώριζα και με εξέπληξε ευχάριστα.
Ο Gunter Wand είναι ένας μαέστρος ταυτόσημος με τις εκτελέσεις του Bruckner. Οι ηχογραφήσεις του κυρίως με την ορχήστρα της Βορειογερμανικής Ραδιοφωνίας αλλά και με την Φιλαρμονική του Βερολίνου (ιδιέταιρα στην 4η Συμφωνία) είναι κορυφαίες. Δεν εγνώριζα ότι είχε ηχογραφήσει την 8η και με την ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας.
Είκοσι χρόνια λοιπόν πριν την εξαιρετική ηχογράφηση του Jansons υπάρχε μια ακόμη κορυφαία ηχογράφηση της σημαντικής αυτής ορχήστρας με τον τον Gunter Wand. Η σύσταση μου είναι αυτονόητη.


Front.jpg
 

Μηνύματα
55
Reaction score
87
Μία νέα ηχογράφηση με ιδιέταιρο ενδιαφέρον για εμάς.
Ο Στέφανος Τσιαλής και η Εθνική Ορχήστρα Αθηνών στους πρώτους δώδεκα Ελληνικούς χωρούς του Σκαλκώτα. Περιλαμβάνονται επίσης τρία αποσπάσμαστα για μικρή ορχήστρα του λαικού μπαλέτου <η θάλασσα> και η σουίτα Νο1.

Athens State Orchestra & Stefanos Tsialis - Skalkottas Orchestral Works (2021).jpg
 


Staff online

  • xfader
    Imbecility rules
  • loggeo
    Projectors
  • spylab
    Wile E. Coyote Συντονιστής Θρησκευτικών

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
160.110
Μηνύματα
2.515.231
Members
36.071
Νεότερο μέλος
petros213
Top