Εν αναμονή της Ανάστασης, ιδού ένα πρόγραμμα με οργανικά, κατά το πλείστον, έργα του Haydn, σε ρε ελάσσονα. Από τον τεράστιο αριθμό των έργων του συνθέτη, o Haydn έγραψε στην κλίμακα αυτή δύο Συμφωνίες, τη νο. 26 και την νο. 80), τρία Κουαρτέτα Εγχόρδων (τα Opp. 42, 76, no.2 και το ημιτελές Op. 103), ένα Piano Trio (Hob. XV: 23) και μία Λειτουργία (Nelson Mass, Hob. XXII: 11). Βέβαια, κανείς μπορεί να εντοπίσει ενδιάμεσες κινήσεις σε ορισμένα έργα του (κυρίως οι αργές κινήσεις σε Σονάτες για Πιάνο, σε Πιανό Τρίο κλπ).
- Ως εκ τούτου, για την έναρξη του προγράμματος μας, επέλεξα την αργή κίνηση της Σονάτας για Πιάνο σε Ρε μείζονα. Πρόκειται για ένα θαυμαστής ομορφιάς και εκφρασικότητας Adagio σε ρε ελάσσονα, μια από τις εξαίρετες μουσικές στιγμες του συνθέτη. Για Φορτεπιάνο, πολύ στο πνέυμα του έργου και του ύφους του συνθέτη είναι η Lola Odiaga, σε μια πολύ καλή παραγωγή της Αμερικανικής Albany. Για Grand Piano, προτιμώ το ιδιωματικό στυλ της Ekaterina Derzhavina, σε Profil medien. Διάρκεια περί τα πέντε λεπτά.
- Στη συνέχεια, μεταβαίνουμε στο μοναδικό Πιάνο Τρίο σε ρε ελάσσονα, που αναφέραμε παραπάνω. Προκειμένου να κρατήσουμε μια συνέχεια στο τι έχει προηγηθεί, συνιστώ να ακούσετε τις δύο τελευταίες κινήσεις (την αργή Adagio ma non tropo και το φινάλε Vivace). H αργή κίνηση είναι το συγκινησιακό κέντρο όλου του έργου, καθώς το πιάνο και το βιολί ανταγωνίζονται με πολύ εκφρστικές μελοδίες, ενώ ο συνθέτης δεν διστάζει να καταφύγει σε ρυθμικές και αρμονικές εκπλήξεις. Στο Φινάλε, οικοδομείται η ρυθμική και αρμονική ένταση καθώς το έργο εξελίσσεται σε ένα έργο βιρτουoσικής bravura. Για εκτέλεση με όργανα εποχής, το Trio 1790 αποτελεί...a sure thing (σε CPO). Για μια πιο "σύγχρονη" ερμηνεία, εκείνη με το Haydn Trio Eisenstadt, σε Capriccio είναι έξοχη. Δίαρκεια των δύο κινήσεων (αναλόγως την εκτέλεση) απο 8-10 λέπτα.
- Στη συνέχεια, από τα τρία Κουαρτέτα Εγχόρδων. επέλεξα το OP. 42, το οποίο είναι από τα πλέον σύντομα αλλά εξαιρετικά περιεκτικά και μεστά από ουσία και εξαιρετική γραφή, έμπνευση και τελειότητα φόρμας. Ως εκ τούτου, αξίζει να ακουστεί ολόκληρο, καθόσον αποτελεί μια άκρως επιδέξια σύνοψη της πεμπτουσίας του Κουαρτέτου Εγχόρδων στην Κλασσική Περίοδο. Εκτέλεση αναφοράς: Parkanyi Quartet (Praga/SACD). Πολύ καλή -και σε μοναδική έκδοση Blu ray- είναι και εκείνη με το Κουαρτέτο Auryn (σε Tacet).
- Προτελευαταία στάση μας η μία από τις δύο Συμφωνίες σε ρε ελάσσονα. Και εδώ επιλέγω την πιο γνωστή, τη νο. 26 (γνωστή και με την επωνυμία "Lamentatione"), καθόσον το έργο γράφτηκε για την Μεγάλη Εβδομάδα. Διαρκεί και αυτή περί τα 15 λεπτά και αξίζει να ακουστεί ολόκληρη (η αισθαντική αργή κίνηση είναι στην σχετική μείζονα, δηλ. στη φα μείζονα). Προτιμητέα ερμηνεία και εξαιρετική παραγωγή εκείνη με την Handel and Haydn Society υπό τον Harry Christophers (σε CORO).
- Και φυσικά, καταλήγουμε στην μοναδική Λειτουργία που έγραψε ο συνθέτης σε ρε ελάσσονα, την Nelson Mass. Προκείται για ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του Haydn. Το έργο ξεκινά σε ρε ελάσσονα με το Kyrie και εξελίσσεται, εξαιρετικά επιδέξια και εμπνευσμένα, για να καταλήξει σε μια θριαμβευτική Ρε μείζονα.
Η όλη Λειτουργία διαρκεί περί τα 40 λεπτά και εναπόκειται σε σας εάν θέλετε ή μπορείτε να την ακούσετε ολόκληρη σε μία ακρόαση ή όχι.
Εννοείται ότι το πρόγραμμα αυτό, μπορεί να σας πάρει δύο ή και τρεις ακροάσεις, ανάλογα με το πόσο θέλετε να εντρυφήσετε σε κάθε έργο χωριστά.
Καλή ακρόαση και καλή...ανάταση (μετά τη Καλή Ανάσταση)!
Pr.
- Ως εκ τούτου, για την έναρξη του προγράμματος μας, επέλεξα την αργή κίνηση της Σονάτας για Πιάνο σε Ρε μείζονα. Πρόκειται για ένα θαυμαστής ομορφιάς και εκφρασικότητας Adagio σε ρε ελάσσονα, μια από τις εξαίρετες μουσικές στιγμες του συνθέτη. Για Φορτεπιάνο, πολύ στο πνέυμα του έργου και του ύφους του συνθέτη είναι η Lola Odiaga, σε μια πολύ καλή παραγωγή της Αμερικανικής Albany. Για Grand Piano, προτιμώ το ιδιωματικό στυλ της Ekaterina Derzhavina, σε Profil medien. Διάρκεια περί τα πέντε λεπτά.
- Στη συνέχεια, μεταβαίνουμε στο μοναδικό Πιάνο Τρίο σε ρε ελάσσονα, που αναφέραμε παραπάνω. Προκειμένου να κρατήσουμε μια συνέχεια στο τι έχει προηγηθεί, συνιστώ να ακούσετε τις δύο τελευταίες κινήσεις (την αργή Adagio ma non tropo και το φινάλε Vivace). H αργή κίνηση είναι το συγκινησιακό κέντρο όλου του έργου, καθώς το πιάνο και το βιολί ανταγωνίζονται με πολύ εκφρστικές μελοδίες, ενώ ο συνθέτης δεν διστάζει να καταφύγει σε ρυθμικές και αρμονικές εκπλήξεις. Στο Φινάλε, οικοδομείται η ρυθμική και αρμονική ένταση καθώς το έργο εξελίσσεται σε ένα έργο βιρτουoσικής bravura. Για εκτέλεση με όργανα εποχής, το Trio 1790 αποτελεί...a sure thing (σε CPO). Για μια πιο "σύγχρονη" ερμηνεία, εκείνη με το Haydn Trio Eisenstadt, σε Capriccio είναι έξοχη. Δίαρκεια των δύο κινήσεων (αναλόγως την εκτέλεση) απο 8-10 λέπτα.
- Στη συνέχεια, από τα τρία Κουαρτέτα Εγχόρδων. επέλεξα το OP. 42, το οποίο είναι από τα πλέον σύντομα αλλά εξαιρετικά περιεκτικά και μεστά από ουσία και εξαιρετική γραφή, έμπνευση και τελειότητα φόρμας. Ως εκ τούτου, αξίζει να ακουστεί ολόκληρο, καθόσον αποτελεί μια άκρως επιδέξια σύνοψη της πεμπτουσίας του Κουαρτέτου Εγχόρδων στην Κλασσική Περίοδο. Εκτέλεση αναφοράς: Parkanyi Quartet (Praga/SACD). Πολύ καλή -και σε μοναδική έκδοση Blu ray- είναι και εκείνη με το Κουαρτέτο Auryn (σε Tacet).
- Προτελευαταία στάση μας η μία από τις δύο Συμφωνίες σε ρε ελάσσονα. Και εδώ επιλέγω την πιο γνωστή, τη νο. 26 (γνωστή και με την επωνυμία "Lamentatione"), καθόσον το έργο γράφτηκε για την Μεγάλη Εβδομάδα. Διαρκεί και αυτή περί τα 15 λεπτά και αξίζει να ακουστεί ολόκληρη (η αισθαντική αργή κίνηση είναι στην σχετική μείζονα, δηλ. στη φα μείζονα). Προτιμητέα ερμηνεία και εξαιρετική παραγωγή εκείνη με την Handel and Haydn Society υπό τον Harry Christophers (σε CORO).
- Και φυσικά, καταλήγουμε στην μοναδική Λειτουργία που έγραψε ο συνθέτης σε ρε ελάσσονα, την Nelson Mass. Προκείται για ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του Haydn. Το έργο ξεκινά σε ρε ελάσσονα με το Kyrie και εξελίσσεται, εξαιρετικά επιδέξια και εμπνευσμένα, για να καταλήξει σε μια θριαμβευτική Ρε μείζονα.
Η όλη Λειτουργία διαρκεί περί τα 40 λεπτά και εναπόκειται σε σας εάν θέλετε ή μπορείτε να την ακούσετε ολόκληρη σε μία ακρόαση ή όχι.
Εννοείται ότι το πρόγραμμα αυτό, μπορεί να σας πάρει δύο ή και τρεις ακροάσεις, ανάλογα με το πόσο θέλετε να εντρυφήσετε σε κάθε έργο χωριστά.
Καλή ακρόαση και καλή...ανάταση (μετά τη Καλή Ανάσταση)!
Pr.
Last edited: