Ο Haydn σε ελάσσονα κλίμακα.

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.359
Reaction score
79.412
Υπόψη ότι ο Stavy δεν παίζει καμία επανάληψη (οι οποίες είναι απαραίτητες ειδικά σε αυτό το έργο, προκειμένου να εμπεδωθεί το μήνυμα του κάθε Λόγου. Αλλέως πως, η εκτέλεση φαίνεται πιο πολύ ως... "ανάγνωση"). Ο Tuma παίζει σχεδόν όλες τις επαναλήψεις και η ερμηνεία του καθίσταται πολύ πιο πειστική και αισθαντική. Λάβε, επίσης, υπόψη σου ότι το Φορτεπιάνο που χρησιμοποιεί δεν ακούγεται τόσο "παλαιό" (είναι ένα εξαιρετικό Anton Walter).
Έβαλα Jordi Savall στο streaming για να εξοικειωθώ με το έργο.

Στο Tidal εχει και τον Stevy, δυστυχώς καμία άλλη εκτέλεση από τις πολυκάναλες.
Edit: Βρήκα και τον Weil στο Tidal
 
Last edited:



Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Έβαλα Jordi Savall στο streaming για να εξοικειωθώ με το έργο.

Στο Tidal εχει και τον Stevy, δυστυχώς καμία άλλη εκτέλεση από τις πολυκάναλες.
Edit: Βρήκα και τον Weil στο Tidal
O Savall δεν είναι ό,τι καλλίτερο για την "εξοικείωση" με το έργο. Περιέργως πως, ο Savall φαίνεται "αναιμικός" (ούτε η SACD version φαίνεται να τον βοηθά και γενικά δεν φαίνεται να του πηγαίνει η Κλασσίκη περίοδος. Έχει κάνει πολύ μέτριο Mozart & Beethoven).
Ύστερα από τόσα έτη έρευνας και ακρόασης του έργου, πιστέύω ότι η αρχική προσέγγιση (και εξοικείωση) πρέπει να γίνει με την εκτέλεση σε Κουαρτέτο Εγχόρδων (η πιανιστική εκδοχή είναι αρκετά απογυμνωμένη, αλλά βοηθά στην καθαρά μουσική αντίληψη της σύνθεσης του έργου).
Πιστεύω ότι η σειρά της καλλίτερης δυνατής θεώρησης του έργου είναι: πρώτα η εκδοχή με Κουαρτέτο Εγχόρδων (η απόλυτη μορφή του έργου), μετά η πιανιστική (η καθαρά μουσική), μετά η Ορχηστρική (το έργο με τα "χρώματά" του) και τέλος η Χορωδιακή (για την "πλήρη" αντίληψη" μουσικής και λόγων).
Καλή διερεύνηση!
Pr.
Και ένα επίσης επίκαιρο, λόγω των ημερών, έργο του συνθέτη
Το Stabat Mater του Haydn είναι από τα σημαντικά έργα του συνθέτη και είναι on topic, καθόσον είναι από τα ολίγα εκείνα που ξεχωρίζουν και έχουν γραφεί σε ελάσσονα κλίμακα (σολ ελάσσονα). Βέβαια, σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί το μοναδικό εκείνο μουσικό γεγονός των Επτά Τελευταίων Λόγων.
 
Last edited:

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Σήμερα, για να ολοκληρώσουμε, μερικώς, το κεφάλαιο των "Επτά Τελευταίων Λόγων" του Haydn, θα ασχοληθούμε με την καθαρά μουσική πλευρά του έργου και πως με τα μέσα που διέθετε ο συνθέτης μπόρεσε να υλοποιήσει τον ιδιότυπα δύσκολο σκοπό που το έργο του έπρεπε να υπηρετήσει.
Το έργο, όπως είχαμε ήδη αναφέρει, αποτελείται από έννεα κινήσεις, ήτοι επτά Σονάτες (που κάθε μία αναφέρεται σε έναν από τους Επτά Λόγους), μία Εισαγωγή και την τελευταία κίνηση (ως Επίλογο), τον "Σεισμό". Όλες οι κινήσεις είναι αργές, πλην του "Σεισμού". Στο έργο ο Haydn χρησιμοποιεί οκτώ διαφορετικές τονικότητες, εναλλάσσοντας μία ελάσσονα με μία μείζονα. Ούτως, το έργο αναπτύσσεται ως εξής:
- Εισαγωγή (Introduzione), σε ρε ελάσσονα και με ρυθμική ένδειξη Maestoso ed Adagio.
- Sonata I: Η Σονάτα αναφέρεται στον Πρώτο Λόγο "Pater, dimitte illis, quia nesciunt, quid faciunt" (Πάτερ, άφες Αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι"). Σε Σι ύφεση μέιζονα και με την ένδειξη Largo.
- Sonata II: Ο Δεύτερος Λόγος "Hodie mecum eris in Paradiso" (Σήμερον μετ΄εμού έση εν τω Παραδείσω). Σε ντο ελάσσονα και με την ένδειξη Grave e cantabile.
- Sonata III: Ο Τρίτος Λόγος "Mullier, ecce filius tuus" (Γύναι, ίδε ο Υιός σου) σε Μι μείζονα και την ένδειξη Grave.
- Sonata IV: Ο Τέταρτος Λόγος "Deus meus, Deus meus, utquit dereliquisti me?" (Θεέ μου, Θεέ μου ίνα τι με εγκατέλιπες). Σε φα ελάσσονα και την ένδειξη Largo.
- Sonata V: Ο Πέμπτος Λόγος "Sitio" (Διψώ). Σε Λα μείζονα και με την ένδειξη Adagio.
- Sonata VI: Ο Έκτος Λόγος "Consumatum est" (Τετέλεσται). Σε σολ ελάσσονα και με την ένδειξη Lento.
- Sonata VII: Ο Έβδομος Λόγος "In manus tuas, Domine, commendo spiritum meum" (Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το Πνεύμα μου). Σε Μι ύφεση μείζονα και την ένδειξη Largo.
- Il Terremoto (Ο Σεισμός) σε ντο ελάσσονα και με την ένδειξη Presto con tutta la forza.
Όπως βλέπουμε, ο Haydn τολμά να κινηθεί σε ένα εκπληκτικό (ειδκά για την Κλασσική Περιόδο) εύρος τονικοτήτων και χωρίς να καταλήξει στην αρχική ρε ελάσσονα. Η εναλλαγή των τονικοήτων, εξάλλου, δεν παρουσιάζει κάποια άμεση μουσική συνοχή, πλην των τελευταίων τριων κινήσεων: σολ ελάσσονα, ακολουθούμενη συχνά, σε αρκετά έργα της περιόδου (π.χ. Beethoven Op. 30, no.3) από την Μι ύφεση μείζονα (και αντίστροφα Mozart KV. 380) και καταλήγοντας στη ντο ελάσσονα (η σχετική ελάσσονα κλίμακα της Μι ύφεση μείζονος).
Αύριο, θα κλείσουμε με μια σύντομη ανάλυση της κάθε κίνησης.
Έρρωσθε!
Pr.
 

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Φθάνοντας πλέον στο τέλος της ενασχόλησής μας με το κορυφαίο αριστούργημα του Haydn "Οι Επτά Λόγοι του Σωτήρα μας στο Σταυρό", ιδού μια, κατά το δυνατόν σύντομη αλλά περιεκτική, ανάλυση των εννέα κινήσεων του έργου.
Η Εισαγωγή (Introduction), σε ρε ελάσσονα, αποτελεί το σκοτεινό και λίαν αυστηρό πρελούδιο στο τι θα ακολουθήσει, ένα έντονα αισθαντικό πορτρέτο της Σταύρωσης, όπου η σαρωτική επιβολή των ομοφωνικών έντονων ρυθμών του Baroque (εκπεφρασμένες σε δυναμικές fortissimo) επικρατούν έναντι των πιο ευαίσθητων περασμάτων (σε piano ή και pianissimo).
Οι τρεις επόμενοι Λόγοι χαρακτηρίζονται από μια μελαγχολία, ήπια λύπη αλλά και μια λανθάνουσα ελπίδα καθώς και μια άδηλη κατανόηση για την ανθρώπινη αδυναμία και ευπάθεια. Ως εκ τούτου, ο συνθέτης καταφεύγει σε δύο μείζονες κλίμακες για τον Πρώτο (ου γαρ οίδασι τι ποιούσι) και τον Τρίτο (Γύναι, ιδέ ο Υιός σου) Λόγους, ήτοι τη Σι ύφεση μείζονα και τη Μι μείζονα αντίστοιχα, ενώ για τον πιο έντονα φορτισμένο Δευτέρο Λόγο (Σήμερον μετ' εμού έση εν τω Παραδείσω) χρησιμοποιεί την ντο ελάσσονα για να καταλήξει στη τονική μείζονα (ντο μείζονα), προκειμένου να δώσει πιο εμφατικά την λανθάνουσα αλλά σίγουρη πτυχή της ελπίδας μέσα στον άφατο πόνο. Η μουσική και στις τρεις αυτές Σονάτες χαρακτηρίζεται από πιο λυρικά περάσματα και μια υπερβατική τρυφερότητα που αποτελεί μια θετική απόκριση στην αγωνία του μαρτυρίου του θείου Πάθους, με την προσφορά ενός ελπιδοφόρου οράματος (Δεύτερος Λόγος). Αντίθετα, στην Τρίτη Σονάτα, η συγκίνηση και η τρυφερότητα (που η Μι μείζονα εύγλωτα υπηρετεί) έρχεται περιστασιακά αντιμέτωπη με την σκοτεινή και δυσοίωνη υπενθύμιση για το μαρτύριο στο Γολγοθά.
Στη συνέχεια, ακολουθούν οι υπόλοιποι Τεσσερις Λόγοι, οι οποίοι είναι οι πλέον δραματικοί, εξαιρετικά έντονοι και καθοριστικοί για την εξέλιξη του Θείου Πάθους στον Σταυρό.
Η Τέταρτη Σονάτα πραγματεύεται τον πλέον -δραματικά- γνωστό Λόγο (Θέε μου, Θέου ίνα τι με εγκατέλιπες). Ο Haydn, καταφεύγει στην φα ελάσσονα για να εκφράσει τον πιο έντονα επώδυνο τόνο της εναγώνιας μοναξιάς του Ιησού στο Σταυρό. Η Σονάτα, μέχρι να φθάσει στην κατάληξη της εξελίσσεται σε μια τρομακτική - σε υφέρπουσα ένταση - κίνηση.
Εν τούτοις, είναι ο Πέμπτος Λόγος (Διψώ), όπου ο συνθέτης μας προσφέρει την πλέον δραματική μουσική εξέλιξη του όλου έργου. Και επιτυγχανεί τούτο επιλέγοντας μια κλίμακα που μόνον τούτο δεν θα πρόδιδε, ήτοι τη Λα μέιζονα! Μία φράση από δύο φορτισμένες νότες, που σηματοδοτούν την εξάντληση και την δίψα του Ιησού, ακολουθούμενες από αθώα pizzicati, που μοιάζουν σαν σταγόνες από βροχή, μέχρι να ξεσπάσει , με τον πιο εμφατικά δραματικό (εώς τρομακτικό) τρόπο, η έξαρση της αγωνίας μιας ανικανοποίητης δίψας στην σκλήρη καταληκτική εξέλιξη της Σταύρωσης. Η Σονάτα αυτή αποτέλει την έξαίσια δομημένη κορύφωση της οικοδομούμενης έντασης του όλου έργου.
Στη συνέχεια, ακολουθεί ο Έκτος και πλεόν γνωστός Λόγος (Τετέλεσται). Εδώ ο Haydn κάνει χρήση της πλέον κλασσικής κλίμακας για την έκφραση της θλίψης, της απώλειας και του πόνου, τη σολ ελάσσονα. Ενά μοτίβο από τέσσερεις εμφατικές νότες σε fortissimo μας εισάγει στο έντονα φορτισμένο κλίμα του αναπόφευκτου τέλους. Εν τούτοις, ο συνθέτης δεν επιθυμεί, ούτε εδώ, να μην αφήσει μια πιο εμφανή ελπίδα να αντιμάχεται το προφάνες άλγος του Τέλους. Ο Haydn είχε ιδιαίτερη αγάπη και ήταν πρόδηλα υπερήφανος για τη Σονάτα αυτή.
Στον Έβδομο Λόγο (Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το Πνεύμα μου), ο Haydn καταφεύγει στη Μι ύφεση μείζονα, στη χρήση της σουρντίνας στα έγχορδα και σε μια ήρεμη -prima facie- μουσική έκφανση της υπερβατικής αξίας της θυσίας του Χριστού που επισκιάζεται σταδιακά από τα πιο "σκούρα" όργανα (βιόλα & τσέλο) τα οποία αργά και σταδιακά οδηγούν attacca στην τελευταία κίνηση, τον "Σεισμό". Σε μια εξόχως σκοτεινά απειλητική ντο ελάσσονα, ο συνθέτης, επιτέλους, απελευθερώνει την οργή και το μένος που ακολούθησε τη Σταυρωση με επιθετική ομοφωνική αρμονία, tremolos, τρομακτικά και ταχύτατα ρυθμικά μοτίβα, παρέχοντας μια σύντομη αλλά εξαιρετικά σημαίνουσα αντίθεση σε ό, τι προηγήθηκε επί μακρόν.
Κοντολογίς, έχουμε να κάνουμε με ένα μοναδικό, από ουκ ολίγες πλευρές, αριστούργημα της Μουσικής, όπου ο μέγιστός αυτός συνθέτης κατορθώνει να δημιουργήσει ένα έργο, που, με όλες τις επαναλήψεις του, διαρκεί περισσότερο από μια ώρα (περισσότερο από σχεδόν όλα τα έργα οργανικής μουσικής της περιόδου) και αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από αργές κινήσεις, υπηρετώντας, μέσω της "απόλυτης μουσικής", ένα τόσο σοβαρό θέμα βαθειάς συγκινησιακής δύναμης.
Pr.
 

Μηνύματα
1.336
Reaction score
661
Λίγο αργά το πήρα χαμπάρι.... Αγαπητέ @Prince εύγε, μου αρέσει η προσέγγιση από την μεριά του ειδικού!Εύχομαι να έχεις κουράγιο και να το συνεχίσεις και φυσικά μπας και παρακινηθούν και άλλοι να γράψουν. Κάποτε είχε αρχίσει και ο @Bhutia αλλά μετά τα παράτησε. Είναι γεγονός ότι γενικά στην Ελλάδα ο Haydn δεν είναι όσο θα έπρεπε προβεβλημένος, όπως γενικότερα και η κλασσική μουσική. Ομως φυσικά και είναι σπουδαίος συνθέτης (δεν μου αρέσει η χρήση του όρου "μεγάλος"), οπότε η παρουσίασή σου έχει και το στοιχείο της νεωτερικότητας. Εμένα προσωπικά με συναρπάζει η αρχική έκδοση για ορχήστρα, αν θα έπρεπε να προτιμήσω κάποια, όχι όμως ότι και η μεταγραφή για κουαρτέτο εγχόρδων είναι λιγότερο σημαντική.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.932
Reaction score
54.808
Λίγο αργά το πήρα χαμπάρι.... Αγαπητέ @Prince εύγε, μου αρέσει η προσέγγιση από την μεριά του ειδικού!Εύχομαι να έχεις κουράγιο και να το συνεχίσεις και φυσικά μπας και παρακινηθούν και άλλοι να γράψουν. Κάποτε είχε αρχίσει και ο @Bhutia αλλά μετά τα παράτησε. Είναι γεγονός ότι γενικά στην Ελλάδα ο Haydn δεν είναι όσο θα έπρεπε προβεβλημένος, όπως γενικότερα και η κλασσική μουσική. Ομως φυσικά και είναι σπουδαίος συνθέτης (δεν μου αρέσει η χρήση του όρου "μεγάλος"), οπότε η παρουσίασή σου έχει και το στοιχείο της νεωτερικότητας. Εμένα προσωπικά με συναρπάζει η αρχική έκδοση για ορχήστρα, αν θα έπρεπε να προτιμήσω κάποια, όχι όμως ότι και η μεταγραφή για κουαρτέτο εγχόρδων είναι λιγότερο σημαντική.
Δεν ΄΄παράτησα΄΄ κάτι.Ολοκληρώθηκε ένας κύκλος και πέρασα σε άλλα ιδιώματα με τα οποία ασχολούμαι περισσότερο χρόνο.

Η παρουσίαση εδώ κρίνεται εξαιρετική.
 

Μηνύματα
1.336
Reaction score
661
Δεν ήμουνα σαφής, εννοούσα ότι μας άνοιξες την όρεξη (και το μυαλό) με τον Ligeti και μετά .........
 

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Δεν ΄΄παράτησα΄΄ κάτι.Ολοκληρώθηκε ένας κύκλος και πέρασα σε άλλα ιδιώματα με τα οποία ασχολούμαι περισσότερο χρόνο.

Η παρουσίαση εδώ κρίνεται εξαιρετική.
Λίγο αργά το πήρα χαμπάρι.... Αγαπητέ @Prince εύγε, μου αρέσει η προσέγγιση από την μεριά του ειδικού!Εύχομαι να έχεις κουράγιο και να το συνεχίσεις και φυσικά μπας και παρακινηθούν και άλλοι να γράψουν. Κάποτε είχε αρχίσει και ο @Bhutia αλλά μετά τα παράτησε. Είναι γεγονός ότι γενικά στην Ελλάδα ο Haydn δεν είναι όσο θα έπρεπε προβεβλημένος, όπως γενικότερα και η κλασσική μουσική. Ομως φυσικά και είναι σπουδαίος συνθέτης (δεν μου αρέσει η χρήση του όρου "μεγάλος"), οπότε η παρουσίασή σου έχει και το στοιχείο της νεωτερικότητας. Εμένα προσωπικά με συναρπάζει η αρχική έκδοση για ορχήστρα, αν θα έπρεπε να προτιμήσω κάποια, όχι όμως ότι και η μεταγραφή για κουαρτέτο εγχόρδων είναι λιγότερο σημαντική.
Musiclistener, o Haydn, δυστυχώς, "συμπιέζεται", και όχι μόνον στην Ελλάδα, από την μεγάλη επίδραση του έργου των πλέον προσφιλών στο ευρύ κοινό Mozart & Beethoven. Φυσικά, ελάχιστός λόγος γίνεται για την μεγίστη επίδραση του Haydn και στους δύο αυτούς μεγάλους συνθέτες (και όχι μόνον).
Και τώρα έρχομαι στο ζήτημα του όρου "μεγάλος" και "σπουδαίος". Και εδώ θα καταφύγω στην ακρίβεια του Αγγλικού Λεξιλογίου. Δυστυχώς στα Ελληνικά, ενώ έχουμε αντίστοιχη λέξη για την Αγγλική "important" (σπουδαίος), για την λέξη "great", χρησιμοποιούμε τη λέξη "μεγάλος". Καίτοι το "important" μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως συνώνυμο του "great", και στα Αγγλικά, η ακριβής σημάσια του έχει να κάνει πρωτίστως με την αξία ενός καλλιτέχνη, επιστήμονα κλπ. Η λέξη "great", όμως, βαίνει πέρα από την άξια (σπουδαιότητα) και, κυρίως, έχει να κάνει με την επίδραση, την επιρροή (influence) και, εν τέλει, τι ο καλλίτεχνης, επιστήμονας κλπ. άφησε ως παρακαταθήκη (the legacy).
Ειδικά, στην Κλασσική Μουσική, υπάρχει, δόξα τω Θεώ, πληθώρα σπουδαίων/σημαντικών συνθετών. Λίγοι εώς ελάχιστοι, δυστυχώς, καταφέραν να καταστούν "μεγάλοι" και όχι αμέσως και όχι εύκολα (βλ. Bach). Π.χ. ο Clementi ή ο Czerny υπήρξαν σπουδαίοι συνθέτες και έγραψαν και λίαν αξιόλογα έργα που είχαν επίδραση ακόμη και στους πιο μεγάλους και γνωστούς μας (Beethoven, Schubert). O Schubert ή ο Beethoven, όμως, είναι μεγάλοι γιατί, πέρα από την μουσική τους αξία, άφησαν ένα έργο με ανεξίτηλα σημάδια στην Ιστορία της Μουσικής. Αλλά και μέσα στο έργο των ίδιων των "Μεγάλων" συνθετών, έχουμε έργα που είναι σπουδαία και άλλα που είναι πραγματικά Μεγάλα (π.χ. το Κουαρτετο σε σι ύφεση μείζονα, D.112 του Schubert είναι ένα σπουδαίο μουσικά έργο αλλά έχει σχεδόν παραβλεφθεί, όταν υπάρχει το Μέγιστο Κουαρτέτο στην Ιστορία της Μουσικής, δηλ. "Ο Θανατός και η Κόρη", σε ρε ελάσσονα, D.810. Αντίστοιχα, στον Beethoven, η σπουδαία Συμφωνία νο. 1 σε αντιδιαστολή με την..."Ενάτη").
Τέλος, ως προς τους "Επτά Τελευταίους Λόγους", όλες οι εκδοχές είναι σημαντικές/σπουδαίες, εάν, βέβαια, πετύχεις την κατάλληλη εκτέλεση/παραγωγή και διαθέτεις το κατάλληλο μηχάνημα για να υποστηρίξει την εν λόγω παραγωγή. Απλώς, η κάθε μία εξυπηρετεί κάποιο διαφορετικό, εξίσου σημαντικό, σκοπό.
Pr.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.336
Reaction score
661
Δεν θα διαφωνίσω με την άποψή σου, αλλά δεν θέλω να χρησιμοποιήσω την έννοια μεγάλος γιατί απλά μιλάμαι για τέχνη, πνεύμα και η λέξη μεγάλος ή μέγας προσδώθηκε και σε μη πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες της ψυχής και του πνεύματος, που το λιγότερο αιματοκύλισαν τον πλανήτη και χύθηκε αφθονο αίμα. Τι σχέση μπορεί να έχει το μεγάλος Bach, Beethoven κλπ, με το Μεγας Αλέξανδρος, Μέγας Ναπολέων κλπ. Μπορεί στον τομέα του ο καθένας να ήταν σημαντικό αλλά επουδενί δεν θέλω να συγκρινω ένα πνευματικά μεγάλο άνθρωπο με ένα μεγάλο στρατηγό, που συνειρμικά θα οδηγήσει η χρήση της κοινής λέξης μέγας.
 

Μηνύματα
1.866
Reaction score
4.431
Η κατηγορία της κλασσικής Αναστήθηκε ως εκ θαύματος...
Συγχαρητήρια .

Πώς να κατατάσσεται άραγε η ερμηνεία των Amadeus Quartet..
 

Μηνύματα
950
Reaction score
495
Το Stabat Mater του Haydn είναι από τα σημαντικά έργα του συνθέτη και είναι on topic, καθόσον είναι από τα ολίγα εκείνα που ξεχωρίζουν και έχουν γραφεί σε ελάσσονα κλίμακα (σολ ελάσσονα). Βέβαια, σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί το μοναδικό εκείνο μουσικό γεγονός των Επτά Τελευταίων Λόγων.

Sorry για το εν μέρει off-topic αλλά υπάρχει καμία πρότασή σας με εκτέλεση για το Stabat Mater του Pergolesi όμως?

Θα συμφωνήσω πως μπήκε πολύ δυναμικά το νέο asset στην κατηγορία. Μπράβο κι ευχαριστούμε κι από εμένα!
 

Μηνύματα
440
Reaction score
560
κανονικα ο Prince πρεπει να κανει εκπομπη στο 3ο διπλα στο Μαλουχο και τον Μουστο :):)

ευγε! (και συνεχισε γερα-απεκτησες θαυμαστες)
 

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Δεν θα διαφωνίσω με την άποψή σου, αλλά δεν θέλω να χρησιμοποιήσω την έννοια μεγάλος γιατί απλά μιλάμαι για τέχνη, πνεύμα και η λέξη μεγάλος ή μέγας προσδώθηκε και σε μη πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες της ψυχής και του πνεύματος, που το λιγότερο αιματοκύλισαν τον πλανήτη και χύθηκε αφθονο αίμα. Τι σχέση μπορεί να έχει το μεγάλος Bach, Beethoven κλπ, με το Μεγας Αλέξανδρος, Μέγας Ναπολέων κλπ. Μπορεί στον τομέα του ο καθένας να ήταν σημαντικό αλλά επουδενί δεν θέλω να συγκρινω ένα πνευματικά μεγάλο άνθρωπο με ένα μεγάλο στρατηγό, που συνειρμικά θα οδηγήσει η χρήση της κοινής λέξης μέγας.
Και η λέξη "καλός" προσδίδεται και σε ανθρώπους, πράγματα ή καταστάσεις που δεν "πληρουν" τις προυποθέσεις για κάτι τέτοιο, αλλά αυτό δεν μας εμποδίζει να χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όπου και όποτε αρμόζει, επειδή κάποιος κάποτε την χρησιμοποήσε για αλλότριους σκοπούς. Αλλέως πως, αδικούμε τους Haydn, Mozart, Beethoven κλπ., χρησιμοποιώντας την ίδια λέξη που αντιστοιχεί σε συνθέτες που όχι μόνον δεν είναι πραγματικά μεγάλοι αλλά είναι ακόμη και ήσσονος σπουδαιότητας!
Η κατηγορία της κλασσικής Αναστήθηκε ως εκ θαύματος...
Συγχαρητήρια .

Πώς να κατατάσσεται άραγε η ερμηνεία των Amadeus Quartet..
Η εκτέλεση των "Έπτα Τελευταίων Λόγων" με το Amadeus είναι σίγουρα ενδιαφέρουσα, αλλά υποφέρει από μέτρια ηχογράφηση (παλαιά γαρ) και μια κάπως ρομαντική προσέγγιση που δεν την έχει ανάγκη το έργο.
Από παλιότερες ηχογραφήσεις, η πλέον ασφαλής είναι, κατά το μάλλον, εκείνη με το Borodin Quartet (Melodiya).
Sorry για το εν μέρει off-topic αλλά υπάρχει καμία πρότασή σας με εκτέλεση για το Stabat Mater του Pergolesi όμως?

Θα συμφωνήσω πως μπήκε πολύ δυναμικά το νέο asset στην κατηγορία. Μπράβο κι ευχαριστούμε κι από εμένα!
To Stabat Mater του Pergolesi είναι εν μέρει on topic, τουλάχιστον ως προς την τονικότητα (φα ελάσσονα). Υπάρχει μια απίστευτη πληθώρα από ικανές εκτελέσεις, οι περισσότερες σε λίαν ικανοποιητικές παραγωγές. Μία που μπορώ στa γρήγορα να αναφέρω είναι εκείνη με τον Daniel Taylor και την εξαιρετική Emma Kirkby, με το Theatre of Early Music (BIS σε SACD format). Με μόνο γυναικείες φωνές, η παλαιά εκτέλεση με την Dorothea Roschmann, στα πολύ νιάτα της, και την πολύ καλή Catherine Robin, με τους Les Violons du Roy (στην Αμερικανική Dorian).
 
Last edited:

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Για όσους επιθυμούν να συμετάσχουν ή, τίνι τρόπω, να έχουν μια ακρόαση συναφή με τη σημασία της σημερινής ημέρας, ιδού ένα πρόγραμμα με έργα οργανικής μουσικής, εξαίρετης γραφής, έμπνευσης και υψηλής τέχνης, με βάση το έργο του Haydn και έργα από άλλους σχετικούς συνθέτες:
- Ξεκινάμε με την πιανιστική εκδοχή του Τελευταίου Λόγου και της τελικής κίνησης των "Επτά Τελευταίων Λόγων". Ως εκ τουτου, κιινούμεθα στην Μι ύφεση μείζονα και την σχετική της ελάσσονα (ντο ελάσσονα, η κλίμακα του "Σεισμού", ως έχουμε αναφέρει παραπάνω). Προτιμητέα εκτέλεση, ως η πληρέστερη (με όλες τις επαναλήψεις) του J. Tuma (Praga/SACD). Διάρκεια περί τα 11 λεπτά.
- Στη συνέχεια, ακούμε την αργή κίνηση της Σονάτας για Πιάνο & Βιολί του Beethoven σε ντο ελάσσονα, Op. 30, no. 2. Η αργή κίνηση έχει την ένδειξη Adagio cantabile και είναι στην τονικότητα τη Λα ύφεση μείζονα (συνήθης επιλογή του συνθέτη και ενίοτε και του Haydn, οψέποτε το έργο τους είχε ως βασική τονικότητα την ντο ελάσσονα). Η κίνηση αυτή είναι μια από τις πλέον λυρικές, άκρως αισθαντική, εξαιρετικής γραφής, από τις πλέον ήπιες του συνθέτη, με μόνο δύο εξάρσεις προς το τέλος της κίνησης. Προτιμητέα η εκτέλεση με την Susanna Ogata και τον Ian Watson στο Φορτεπιάνο (ένα εξαιρετικό Anton Walter του 1806), στην Αγγλική Coro. Διάρκεια κάτι λιγότερο από 10 λεπτά.
- Ακολουθεί η αργή κίνηση του Δεύτερου Τρίο για Πιάνο του Mendelssohn, σε ντο μείζονα, Op. 66. Η κίνηση φέρει την ένδειξη Andante espressivo και είναι στην σχετική μείζονα, ήτοι την Μι ύφεση μείζονα. Και εδώ ο συνθέτης δημιουργεί μια λυρική, με πρόδηλη μελαγχολία αλλά και υφέρπουσα ελπίδα, κίνηση εξαιρετικής ομορφιάς και υψηλής αισθητικής. Εκτέλεση επιλογής, και εδώ με όργανα εποχής, με το Hamlet Piano Trio (με μέλη τρεις εξαίρετους σολίστες), σε Channel Classics, σε SACD format. Διάρκεια εξίμισι λεπτά.
- Στη συνέχεια, για να μην καταφύγουμε υποχρεωτικά στις ίδιες κινήσεις των "Επτά Λόγων", στη μορφή για Κουαρτέτο Εγχόρδων, μπορείτε να επιλέξετε τη αργή κίνηση από το Κουαρτέτο για Έγχορδα σε ντο μείζονα, Op. 20, νο.2 του Haydn. Η μεγαλειώδης αυτή αργή κίνηση φέρει τον τίτλο Capriccio: Adagio, είναι στην τονική ελάσσονα (ντο ελάσσονα) και αποτελεί μια από τις πλέον εντυπωσιακά δραματικές κινήσεις του συνθέτη, σχετιζόμενη άμεσα με τις Baroque αρμονίες που συναντάμε και σε ορισμένους από τους "Επτά Λόγους". Προτιμητέα εκτέλεση και παραγωγή η αργή, επιβλητική αλλά και υποβλητική ερμηνεία του Quatuor Mosaiques (στην πρωτή εμφάνισή του CD στην Auvidis-Astree). Διάρκεια επτάμισι λεπτά.
- Ακολουθεί το εκπληκτικό έργο της τελευταίας περιόδου του one and only Mozart Adagio and Fugue σε ντο ελάσσονα, KV 546, στην εκδοχή για Ορχήστρα Εγχόρδων. Το μοναδικό αυτό έργο του συνθέτη διακρίνεται για το εξαιρετικά δραματικό ύφος, την διαρκή ένταση που κορυφώνεται στην Φούγκα και όλα αυτά με εκπληκτική μαεστρία και τελειότητα, μέσα σε λίγα λεπτά. Εκτελέση επιλόγης η εξόχως δραματική και έντονή ερμηνεία της Camerata Nordica υπό τον Terje Tonnesen, σε εξαίρετη παραγωγή της BIS σε SACD. Διάρκεια επτά λεπτά.
- Και καταλήγουμε στις δύο τελευταίες κινήσεις των "Επτά Τελευταίων Λόγων" στην Ορχηστρική τους μορφή.
Οι ορχηστρικές εκτελέσεις δεν έχουν όλες τις επναλήψεις και διαρκουν και οι δύο μαζί, συνήθως γύρω στα 7-8 λεπτά.
Για Encore, μπορείτε να ακούσετε το Φινάλε της 95ης Συμφωνίας του συνθέτη, σε ντο ελάσσονα και αυτή. Κατά κάποιο τρόπο, φαίνεται να συνάδει με το πνεύμα του "Σεισμού". Προτιμητέα η εκτέλεση με τον Bruno Weil (ARS Produktion/SACD). Διαρκεια κάτι λιγότερο από τεσσέρα λεπτά.
Για ένα πιο αιρετικό Bis, μπορείτε να ακούσετε το Πρελούδιο από την Πρώτη Πράξη του Lohengrin του Wagner. Η αριστουργηματικά σταδιακή οικοδόμηση της έντασης, μέσω μιας εκπληκτικά αισθαντικής μουσικής κλίμακας και η αργή μελαγχολική επιστροφή στην σιωπή λαμβάνει υπερβατικές διαστάσεις, όχι τόσο άσχετες με το ανθρώπινο Πάθος (η πίστη, η ελπίδα και η άγαπη συνυπάρχουν αλληλοσυμπληρούμενες). Εκτέλεση αναφοράς: Karajan/BPO σε SACD format (σε EMI/JAPAN). Διάρκεια περί τα 10 λεπτά.
Συνολικά, θα χρειασθεί περίπου μια ώρα ακρόασης (ανάλογα και με το Encore που θα επιλέξετε).
Καλή ακρόαση με πιο καλή...ενόραση.
Pr.
 

Μηνύματα
2.353
Reaction score
4.916
- Ακολουθεί η αργή κίνηση του Δεύτερου Τρίο για Πιάνο του Mendelssohn, σε ντο μείζονα, Op. 66. Η κίνηση φέρει την ένδειξη Andante espressivo και είναι στην σχετική μείζονα, ήτοι την Μι ύφεση μείζονα.
Καλημέρα,
γιατί στην εκτέλεση που ακούω τώρα στο Spotify το συγκεκριμένο έργο είναι σε κλίμακα C minor; Υπάρχει άλλη εκδοχή;
 

Μηνύματα
813
Reaction score
1.788
- Ακολουθεί το εκπληκτικό έργο της τελευταίας περιόδου του one and only Mozart Adagio and Fugue σε ντο ελάσσονα, KV 546, στην εκδοχή για Ορχήστρα Εγχόρδων. Το μοναδικό αυτό έργο του συνθέτη διακρίνεται για το εξαιρετικά δραματικό ύφος, την διαρκή ένταση που κορυφώνεται στην Φούγκα και όλα αυτά με εκπληκτική μαεστρία και τελειότητα, μέσα σε λίγα λεπτά. Εκτελέση επιλόγης η εξόχως δραματική και έντονή ερμηνεία της Camerata Nordica υπό τον Terje Tonnesen, σε εξαίρετη παραγωγή της BIS σε SACD. Διάρκεια επτά λεπτά.
Like
 

Μηνύματα
6.990
Reaction score
6.020
Καλημέρα,
γιατί στην εκτέλεση που ακούω τώρα στο Spotify το συγκεκριμένο έργο είναι σε κλίμακα C minor; Υπάρχει άλλη εκδοχή;
Δεν με κατάλαβες καλά, musicfanatic. Το έργο είναι σε ντο ελάσσονα, καθόσον αρχίζει και τελειώνει σε αυτή την κλίμακα. Σχεδόν πάντα, όμως, οι αργές κινήσεις γράφονται σε άλλη αλλά, τις πιο πολλές φορές, σε σχετική κλίμακα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αργή κίνηση, στην οποία αναφέρομαι (και όχι σε όλο το έργο) είναι γραμμένη στη σχετική μείζονα, ήτοι την Μι ύφεση μείζονα. Αν διαβάσεις ξανά το κείμενό μου, θα δεις αυτό ακριβώς που σου περιγράφω τώρα. Ομοίως, και στη Σονατα του Beethoven, ενώ είναι γραμμένη στη ντο ελάσσονα, η αργή της κίνηση είναι σε λα ύφεση μείζονα. Ωσαύτως, στο Κουαρτέτο του Haydn (Op. 20, no.2), ενώ είναι γραμμένο στη Ντο μείζονα, η αργή κίνησή του είναι στη ντο ελάσσονα (η τονική μέιζονα).
 

Μηνύματα
2.353
Reaction score
4.916
Δεν με κατάλαβες καλά, musicfanatic. Το έργο είναι σε ντο ελάσσονα, καθόσον αρχίζει και τελειώνει σε αυτή την κλίμακα. Σχεδόν πάντα, όμως, οι αργές κινήσεις γράφονται σε άλλη αλλά, τις πιο πολλές φορές, σε σχετική κλίμακα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αργή κίνηση, στην οποία αναφέρομαι (και όχι σε όλο το έργο) είναι γραμμένη στη σχετική μείζονα, ήτοι την Μι ύφεση μείζονα. Αν διαβάσεις ξανά το κείμενό μου, θα δεις αυτό ακριβώς που σου περιγράφω τώρα. Ομοίως, και στη Σονατα του Beethoven, ενώ είναι γραμμένη στη ντο ελάσσονα, η αργή της κίνηση είναι σε λα ύφεση μείζονα. Ωσαύτως, στο Κουαρτέτο του Haydn (Op. 20, no.2), ενώ είναι γραμμένο στη Ντο μείζονα, η αργή κίνησή του είναι στη ντο ελάσσονα (η τονική μέιζονα).
Μάλιστα, κατανοητόν!
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
171.560
Μηνύματα
2.865.623
Members
37.934
Νεότερο μέλος
corfu11
Top